abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_171739260
Na van de week een citroen aan stukken te hebben gesneden, en wat pitten achterlatend op het aanrecht heb ik eens gezocht naar afbeeldingen van citroenboompjes. Vervolgens kwam ik onder andere dit mooie exemplaar tegen:


Nu leek het mij dus leuk om ook aan een bonsai boompje te beginnen, en ik heb nu dus de citroenpitten ontdaan van de houtachtige buitenlaag, en deze in een plastic zakje gedaan om te doen ontkiemen.

Er is best het een ander te lezen over bonsai boompjes, toch blijf ik zitten met een aantal vragen. Zo kwam ik tegen dat je minimaal de eerste drie jaar niet moet snoeien, waarom is dit? En hoe krijg je een dikke rechte stronk?

Ook ben ik benieuwd naar ervaringen van andere FOK!kers.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_171739321
Ik heb het een paar keer geprobeerd maar makkelijk was het niet.
misunderstood
pi_171739397
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 20:42 schreef DKS het volgende:
Ik heb het een paar keer geprobeerd maar makkelijk was het niet.
En er mee gestopt? Wat is er misgegaan?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_171739647
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 20:47 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

En er mee gestopt? Wat is er misgegaan?
Verwaarloosd en toen gingen ze allemaal dood, had trouwens voor een of ander naaldboomachtige struikje gekozen, stekken van genomen.
misunderstood
pi_171739667
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 21:01 schreef DKS het volgende:

[..]

Verwaarloosd en toen gingen ze allemaal dood, had trouwens voor een of ander naaldboomachtige struikje gekozen, stekken van genomen.
Ah oké, ja ze hebben veel verzorging nodig lees ik; lijkt me wel rustgevend op zich. :)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_171742510
De boom op het plaatje lijkt me een duindoorn.

De vruchten van een Bonsaiboom blijven wel in de buurt van de originele grootte (afhankelijk van soort en ras), dus je citroënpitje zal je in eerste instantie een citroen op volledige grootte geven, wat er gewoon maf uitziet.

Bonsai hebben relatief veel aandacht nodig... Je laat ze immers balanceren op het randje van de dood, zodat ze klein blijven.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_171744283
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 23:16 schreef Jordy-B het volgende:
De boom op het plaatje lijkt me een duindoorn.

De vruchten van een Bonsaiboom blijven wel in de buurt van de originele grootte (afhankelijk van soort en ras), dus je citroënpitje zal je in eerste instantie een citroen op volledige grootte geven, wat er gewoon maf uitziet.

Bonsai hebben relatief veel aandacht nodig... Je laat ze immers balanceren op het randje van de dood, zodat ze klein blijven.
Oh cool, dankjwel, ga dat ook even opzoeken.

Balanceren op de dood door het gebrek aan ruimte voor de wortels?
Heb je zelf toevallig een bonsai of ervaring met?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_171745900
Ik heb overwogen om eraan te beginnen, tot ik zag hoeveel werk het inhoudt en hoeveel jaar het kost. Men begint in de regel trouwens niet met een zaadje, maar met een stek.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_171746059
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 05:01 schreef Jordy-B het volgende:
Ik heb overwogen om eraan te beginnen, tot ik zag hoeveel werk het inhoudt en hoeveel jaar het kost. Men begint in de regel trouwens niet met een zaadje, maar met een stek.
Zo had ik het ook gedaan, 4 stekken en stekpoeder, in het begin ging het best aardig, maar omdat ze buiten stonden vergat ik ze steeds.
Misschien nog maar een keer proberen.
misunderstood
pi_171753814
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 05:01 schreef Jordy-B het volgende:
Ik heb overwogen om eraan te beginnen, tot ik zag hoeveel werk het inhoudt en hoeveel jaar het kost. Men begint in de regel trouwens niet met een zaadje, maar met een stek.
Ja dat lees ik erg veel inderdaad, maar is dat met een citroenboompje ook zo dan? Die ontkiemt binnen enkele dagen. Zojuist even gekeken maar 5 van de 6 citroenpitten zijn al open gespleten dus dat ziet er veelbelovend uit.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_171753849
En het is inderdaad een duindoorn bonsai boompje in de OP, nog bedankt voor de tip, dat ziet er ook wel erg cool uit.

En ze komen redelijk voor in Nederland. :D
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_171757078
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 17:45 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja dat lees ik erg veel inderdaad, maar is dat met een citroenboompje ook zo dan? Die ontkiemt binnen enkele dagen. Zojuist even gekeken maar 5 van de 6 citroenpitten zijn al open gespleten dus dat ziet er veelbelovend uit.
Je wil relatief veel stamdikte en weinig wortel. Je gebruikt dus meestal een korte, dikke stek, die die 'stam' dus reeds heeft. Je zorgt er dus voor dat de stam een voorsprong heeft.

Een zaadje heeft juist veel wortel en een iel stammetje, maar omdat je hem zit te remmen, blijft die stam mogelijk ook zo iel. Daarom gebruikt men doorgaans een stek.

Duindoorn vind je in de duinen, hè. Maar het is geen duur plantje. Eurowerk, geen tientjeswerk.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_171757337
Het probleem met een bonsai die relatief grote vruchten draagt, is dit idee:



Het boompje raakt compleet de illusie van schaal kwijt. Daarom pakt men meestal bomen en struiken met relatief klein blad, kleine, fijne naalden en/of fijne vruchtjes.

Je kan je boompje wel trainen om kleine bladeren te dragen, maar kleine vruchten is lastig.

Er zijn wel citrusbomen die kleine vruchten dragen, maar als je je pitten uit een citroen van tien centimeter haalt, zal de plant waarschijnlijk ook dergelijke vruchten dragen.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  zaterdag 17 juni 2017 @ 21:11:33 #14
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171757400
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 21:09 schreef Jordy-B het volgende:
Het probleem met een bonsai die relatief grote vruchten draagt, is dit idee:

[ afbeelding ]
Ik vind dat wel wat hebben eigenlijk. Maar ik krijg nog een cactus kapot. :{.
And so is the past
pi_171764230
quote:
1s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 20:58 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Je wil relatief veel stamdikte en weinig wortel. Je gebruikt dus meestal een korte, dikke stek, die die 'stam' dus reeds heeft. Je zorgt er dus voor dat de stam een voorsprong heeft.

Een zaadje heeft juist veel wortel en een iel stammetje, maar omdat je hem zit te remmen, blijft die stam mogelijk ook zo iel. Daarom gebruikt men doorgaans een stek.

Duindoorn vind je in de duinen, hè. Maar het is geen duur plantje. Eurowerk, geen tientjeswerk.
Ja oké, op die manier is het eenvoudiger omdat de stam van een stek al relatief dik is.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_171778004
Citroen pitjes zijn al ontkiemt, na drie dagen al. :D

Ook wat bakjes besteld om ze in te doen, evenals de grond.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_171781029
Citrusplanten zijn wel heel mooi, bonsai of niet. Aantrekkelijk glimmend blad.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 19 juni 2017 @ 10:05:28 #18
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_171784456
Ik volg even. Heb hier een paar kleine boompjes staan die 'project' moeten gaan worden.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_171792772
quote:
14s.gif Op maandag 19 juni 2017 10:05 schreef goed_volk het volgende:
Ik volg even. Heb hier een paar kleine boompjes staan die 'project' moeten gaan worden.
Ah cool, wat voor boompjes heb je staan? Ik heb hier nu citroen aan het ontkiemen en duindoorn is onderweg. Ook nog een avocado maar die laat ik "gewoon" als plant groeien omdat die sterk wordt afgeraden als bonsai.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 19 juni 2017 @ 20:58:02 #20
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_171798026
quote:
1s.gif Op maandag 19 juni 2017 16:42 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ah cool, wat voor boompjes heb je staan? Ik heb hier nu citroen aan het ontkiemen en duindoorn is onderweg. Ook nog een avocado maar die laat ik "gewoon" als plant groeien omdat die sterk wordt afgeraden als bonsai.
Een eik, paar berkjes en nog wat spul. Ik heb in het verleden een avocado opgekweekt uit een pit, maar dat zijn behoorlijke planten met groot blad.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_171798078
quote:
14s.gif Op maandag 19 juni 2017 20:58 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Een eik, paar berkjes en nog wat spul. Ik heb in het verleden een avocado opgekweekt uit een pit, maar dat zijn behoorlijke planten met groot blad.
Ja dat had ik gezien, daarom zet ik die avocado gewoon in een grote pot als die goed wortels heeft. Hoe groot zijn je boompjes nu? Ik zit er aan te denken om ook een stek te nemen van wat ik denk dat het een esdoorn is in de tuin.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
  maandag 19 juni 2017 @ 21:01:38 #22
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_171798103
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 21:00 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Ja dat had ik gezien, daarom zet ik die avocado gewoon in een grote pot als die goed wortels heeft. Hoe groot zijn je boompjes nu? Ik zit er aan te denken om ook een stek te nemen van wat ik denk dat het een esdoorn is in de tuin.
Centimeter of 25-30. Dit jaar eens fantaseren wat het zou kunnen worden en volgend jaar langzaamaan beginnen.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_171799357
quote:
0s.gif Op maandag 19 juni 2017 21:01 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Centimeter of 25-30. Dit jaar eens fantaseren wat het zou kunnen worden en volgend jaar langzaamaan beginnen.
Ja ik moet dat ook goed uitzoeken, ik denk nu aan upright formal stijl, maar met de citroentjes heb ik nog wel even om na te denken. :P

Zou tof zijn als je eens wat foto's wil plaatsen. :)
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')