abonnement Unibet Coolblue
pi_171687305
Beste allen,

Een vraagje, eigenlijk een dilemma.
Ik heb een auto gekocht bmw 1, 118i uit 2005 benzine handgeschk 5 bak met 100.000 op teller (NAP logisch en de computer uitgelezen, de km-stand klopt) . Nu blijkt dat de auto een periode heeft gehad van lang stilstaan. Symptomen als ROEST op de distributieketting en olielekkage door klepseals (blauwe rook bij file rijden).

Mijn vraag is, zijn de slijtages van lang stil staan net zo erg als een motor die veel kilometers heeft gereden? Nu wil ik de distr en klepseals vervangen ~2k euros, maar misschien kan ik net zo goed een hele motorrevisie doen?!

De auto rijd voor de rest prima, maar ik heb geen idee wat er nog meer fout kan gaan van het lang stilstaan. Het is toevallig dat ik deze symptomen zag. Maar misschien is er meer wat fout kan gaan (fout is gegaan) met het lang stilstaan en dan is het toch verstandig om de 2k te sparen en de auto in te ruilen.

Ik wacht heel graag op jullie reacties (en bedankt alvast)!!!

Groeten
pi_171687397
Volg
  woensdag 14 juni 2017 @ 13:13:02 #3
202243 x3ro
Sprezzatura
pi_171687852
Stilstand had bij een van mijn vorige auto's tot gevolg dat de klepseals poreus waren geworden en dat hok op een gegeven moment VAG hoeveelheden olie zoop.
Eigen schuld, plat hoofd
De iene dea rent veur zien leave, den andere wandelt hiel rustig veurbij.
pi_171688670
quote:
0s.gif Op woensdag 14 juni 2017 13:13 schreef x3ro het volgende:
Stilstand had bij een van mijn vorige auto's tot gevolg dat de klepseals poreus waren geworden en dat hok op een gegeven moment VAG hoeveelheden olie zoop.
Precies! Als het nou aan de klepseals en de ketting ligt, alla. Al valt het wel mee met het olieverbruik (1 op de 5k). Maar als er nog andere dingen naar de *** zijn gegaan dan is het zonde om 2k euros weg te gooien.
  woensdag 14 juni 2017 @ 18:59:34 #5
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_171695054
Lijkt me dat de verkoper die periode van stilstand had moeten vermelden. Kan je hem nog terug brengen?
pi_171695223
Heeft de auto wel in normale toestand stilgestaan of lag de motor half uit elkaar? Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat een ketting vet van de olie zou gaan roesten, de olielaag houdt immers vocht weg.
.
pi_171695606
quote:
7s.gif Op woensdag 14 juni 2017 18:59 schreef Mano_ het volgende:
Lijkt me dat de verkoper die periode van stilstand had moeten vermelden. Kan je hem nog terug brengen?
Nee terugbrengen kan niet, particulier helaas. Die 'wist' niets van de stilstand en geeft de schuld aan de eigenaar vóór hem.

quote:
1s.gif Op woensdag 14 juni 2017 19:09 schreef Fer het volgende:
Heeft de auto wel in normale toestand stilgestaan of lag de motor half uit elkaar? Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat een ketting vet van de olie zou gaan roesten, de olielaag houdt immers vocht weg.
Goeie vraag. Dat weet ik dus niet, en mensen vinden het raar dat een ketting in de olie uberhaupt kan roesten (totdat ze de fotos zien). Het lijkt me wel sterk dat de motor half open was geweest. Hieronder wat fotos:




  woensdag 14 juni 2017 @ 19:35:46 #8
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_171695666
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juni 2017 19:31 schreef Fyrefox het volgende:
Nee terugbrengen kan niet, particulier helaas. Die 'wist' niets van de stilstand en geeft de schuld aan de eigenaar vóór hem.
Volgens mij gaat het verhaal van verborgen gebreken en meldplicht ook op voor particuliere verkopers.
Aan wie de verkoper vervolgens de schuld geeft doet er niet toe, dan moet hij zelf maar bij die vent gaan klagen.
Je moet er maar zin in hebben, maar ik denk dat je in je recht staat als je de koop ongedaan zou willen maken.
pi_171695807
quote:
7s.gif Op woensdag 14 juni 2017 19:35 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het verhaal van verborgen gebreken en meldplicht ook op voor particuliere verkopers.
Aan wie de verkoper vervolgens de schuld geeft doet er niet toe, dan moet hij zelf maar bij die vent gaan klagen.
Je moet er maar zin in hebben, maar ik denk dat je in je recht staat als je de koop ongedaan zou willen maken.
True, hij zou moeten weten van de blauwe rook en het olieverbruik... maar recht hebben en recht krijgen bij de rechtbank is een vak apart. Als mijn dossier toevallig bij een slechte rechter terecht komt dan heb ik geen zin meer om deze nog naar het Hof te brengen. Daarom wil ik eieren voor me geld kiezen en de boel of maken of weg ermee.
pi_171695850
quote:
7s.gif Op woensdag 14 juni 2017 19:35 schreef Mano_ het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het verhaal van verborgen gebreken en meldplicht ook op voor particuliere verkopers.
Aan wie de verkoper vervolgens de schuld geeft doet er niet toe, dan moet hij zelf maar bij die vent gaan klagen.
Je moet er maar zin in hebben, maar ik denk dat je in je recht staat als je de koop ongedaan zou willen maken.
Nee hoor, een particulier heeft geen verstand van dat soort materie. Ik denk niet dat je verkoop ontbonden krijgt.
pi_171701785
Als je de ketting en klepseals vernieuwd heb je evengoed nog kans op olieverbruik langs de zuigerveren, welke ook vast kunnen zitten.
Als je kleprubbers gaar zouden zijn zijn je klepgeleiders ook gegarandeerd gaar. dus ben je aan een koprevisie toe.
Dat een distributieketting roest vertoont kan wel eens voorkomen door vocht in de olie (korte stukjes)
Of het zorgelijk is zullen de meningen altijd over verdeeld staan, maar een ketting is bij een bmw 4 cilinder altijd een zorgelijk puntje!

Als je ''geluk'' hebt, is alleen je kop en distributieset gaar. dan ben je er nog goed vanaf.
Als je pech hebt zit het in de zuigers/cilinders. met roestschade in de cilinders en vastzittende zuigerveren. en om daar achter te komen zul je hem los moeten gooien.

grgr,
een revisiemonteur.
  Forum Admin/Beste/Leukste FA 2022 donderdag 15 juni 2017 @ 02:50:48 #12
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_171703513
Lange stilstand kan funest zijn voor inderdaad je klepseals zoals je gemerkt hebt, maar met een beetje pech heb je een of meerdere vastzittende zuigerveren en dan ben je verder van huis.

Ik kan het weten, heb ooit eens een jonge motor geïmporteerd vanuit het VK, weinig kilometers en al. Een van de cilinders had weinig compressie en vrijwel alle seals waren kapot en de turboseal netzo.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_171703888
Super bedankt voor jullie reacties!
Als de zuigers/cilinders verroest zijn dan is het wel 'over and out' voor mij.
Zijn er bepaalde symptomen/(goedkope) tests die ik kan (laten) doen om daar achter te komen?
Als de zuigerveren vastzitten dan zou ik dat volgens mij wel moeten merken toch?
pi_171709893
quote:
1s.gif Op woensdag 14 juni 2017 19:45 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Nee hoor, een particulier heeft geen verstand van dat soort materie. Ik denk niet dat je verkoop ontbonden krijgt.
Maar als verkoper de schuld idd bij de vorige eigenaar legt had hij op z'n minst de blauwe rook kunnen zien.
Was misschien zelfs wel de reden van verkoop.

quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 07:48 schreef Fyrefox het volgende:
Super bedankt voor jullie reacties!

Zijn er bepaalde symptomen/(goedkope) tests die ik kan (laten) doen om daar achter te komen?

Als je zuigerveren slecht zijn krijg je overdruk in het carter.
Een simpele test (niet nauwkeurig) is om bij draaiende motor de oliepeilstok er uit te trekken.
Als ie dan olie tuft via dat pijpje weet je eigenlijk wel genoeg.
pi_171713443
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 13:37 schreef vannelle het volgende:
Als je zuigerveren slecht zijn krijg je overdruk in het carter.
Een simpele test (niet nauwkeurig) is om bij draaiende motor de oliepeilstok er uit te trekken.
Als ie dan olie tuft via dat pijpje weet je eigenlijk wel genoeg.
Dat wordt een probleem, want de auto heeft een digitale oliepeilstok. :-/
  donderdag 15 juni 2017 @ 16:32:59 #16
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171713507
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 16:28 schreef Fyrefox het volgende:

[..]

Dat wordt een probleem, want de auto heeft een digitale oliepeilstok. :-/
And so is the past
pi_171716544
quote:
14s.gif Op donderdag 15 juni 2017 16:32 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

foto
Dat heeft de auto niet, zie fotos:







pi_171716586
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 16:28 schreef Fyrefox het volgende:

[..]

Dat wordt een probleem, want de auto heeft een digitale oliepeilstok. :-/
Oh, da's idd anders idd. :P
Dan zou je het via de olievuldop kunnen proberen maar als ie daar tuft kan het meerdere oorzaken hebben zoals bijv. de klepsealrubbers waarvan je al weet hoe ze er aan toe zijn.

Compressie (laten) meten anders?
pi_171717453
Een ander idee, stel dat hij van een oude vrouwtje was. Die hem alleen maar gebruikt voor een ritje naar de supermarkt en op zondag naar de kerk.

Na een koude start condenseren de verbrandingsgassen in de carter en vermengt zich met de olie. Normaal warmt je blok daarna op tot bedrijfstemperatuur en verdampt het vocht weer om via de carterventilatie afgezogen te worden.

Bij een kort ritje blijft het vocht in de carter en na ieder kort ritje komt er meer vocht bij zodat na een tijdje de boel gaat roesten, ook doordat de smeerolie steeds dunner wordt en amper nog beschermt tegen vocht.
.
pi_171721096
quote:
0s.gif Op donderdag 15 juni 2017 07:48 schreef Fyrefox het volgende:
Super bedankt voor jullie reacties!
Als de zuigers/cilinders verroest zijn dan is het wel 'over and out' voor mij.
Zijn er bepaalde symptomen/(goedkope) tests die ik kan (laten) doen om daar achter te komen?
Als de zuigerveren vastzitten dan zou ik dat volgens mij wel moeten merken toch?
Je kunt zo'n slangetje met ingebouwde camera kopen (hebben wijzelf ook, iets van 20 euro). Maar die bestaan ook voor 15 euro. Zoek maar eens op endoscoop. Als je dan de boegie er uit haalt kun je via dat gat met de camera recht op de zuiger kijken.
pi_171728903
Thanks voor de tips!
Dus compressietest en (met een cameraatje) kijken naar de cilinders 👍

Gaan we doen en ik laat het weten, nogmaals bedankt voor jullie reacties!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')