abonnement Unibet Coolblue
  Redactie Frontpage donderdag 22 juni 2017 @ 14:22:04 #201
145738 superworm
is erbij
pi_171858285
Verder het volgende nog!

Nieuw bijenzaad gekocht
Ik heb een nieuwe zak zaadjes besteld bij Peter Arts, voorzitter van bijenbond ABTB en de man die ons ook 3 jaar geleden met veel acties hielp. De 1140 euro aan 16 volken én de bijenstal waar camera's heen gingen, zijn allemaal door hem aangedragen! Deze bezige bij zit dus ook achter de zaadactie van ABTB/ANI/Bijenlint.nl en helpt ons graag verder.

Hij stuurde ons heel lief een nieuwe zak van zelfs iets béter zaad voor kleine tuintjes - iets fleuriger bloemen en zo, zónder verzendkosten toe! Die zak komt morgen aan (we hebben nog 60 gram van het andere zaad over).

Nieuwe actie aangereikt gekregen: pilot voor landelijk uit te rollen 'bijenbuffer'
Verder zag Peter Arts natuurlijk ook mooi een kans, om ons te vragen of wij iets waar zij mee bezig zijn, te kunnen steunen. Vragen staat immers vrij en gezien wij imkers helpen na bijensterfte/vandalisme in de breedste zin van het woord en op welke manier dan ook mogelijk, mailde hij het volgende:

quote:
Mooi om te horen dat jullie je nog steeds zo inzetten voor de bijen!
Wij zijn binnen onze eigen afdeling (ca 70 bijenvolken) bezig met ideeën om reservevolken op te zetten om die aan imkers te geven die getroffen worden door extreme verliezen van volken of vandalisme. Als een soort pilot willen we in 10 kleine kastjes volken op zetten. Bij een normale wintersterfte van 10-12 % zou onze afdeling dus vooruit moeten kunnen met dit aantal reservevolkjes. Mochten wij als afdeling deze extra volkjes niet nodig hebben, dan gaan ze naar andere afdelingen of worden verenigd. Als de Pilot slaagt willen we dit bij andere afdeling ook stimuleren.
Een lastig punt is waar we de extra materialen vandaan moeten halen. Als afdeling zullen onze leden dit (kosten ca ¤ 350,00) op moeten brengen, de landelijke vereniging heeft hiervoor geen mogelijkheden.
Zou zo'n initiatief in aanmerking kunnen komen voor financiele ondersteuning vanuit jullie stichting?
Ik vroeg toen om iets meer uitleg:

quote:
Ik ben landelijk voorzitter van Imkers Nederland, maar ook voorzitter van afd Etten van Imkers Nederland. Wij hebben 8 actieve leden en enkele ondersteunende leden.
Vanuit deze afdeling willen we dit plan uitwerken.
We hadden 2 leden die duidelijk meer volken verloren dan wat normaal is. Die hebben we met elkaar weer goed aan de gang geholpen doordat we allemaal een volkje hebben afgestaan.
Zo proberen we in onze afdeling iedereen aan het imkeren te houden. Daar komt het idee van “reserve” volkjes ook uit naar boven.
De kastjes willen we (uiteraard) zelf maken, maar het is al te ver in het seizoen om nog 10 reserve volkjes op te zetten in kastjes die we nog niet hebben. Nu nieuwe kopen vinden we
“jammer” van het geld. Zelf maken is goedkoper en we kunnen onze eigen leden zo weer stimuleren.

Ik zal e.e.a. binnen onze afdeling in gang gaan zetten en kijken hoe ver we komen. Mogelijk dat enkele volkjes extra toch te realiseren is.
Even gepolst bij de andere bestuursleden en die vinden het een goed idee: door te investeren in 10 kleine kastjes (voor de bodemprijs van +- 350 euro materiaalkosten, zij maken dan de kasten zelf), zou deze vereniging zich deels kunnen voorbereiden op de winter door waar mogelijk grotere volken op te splitsen zodat er reservevolkjes ontstaan. Na de winter kan uit die reservekasten dan overleden volken worden aangevuld, zodat ze meteen 'op volle sterkte' beginnen. Een bijenbuffer dus! :D

Omdat Arts een belangrijk persoon in de bijenwereld is (we komen hem telkens tegen overal!) is deze pilot, indien het slaagt, niet alleen een nobel initiatief, maar zou het idee kunnen uitbreiden als een inktvlek over heel het land. Zo zouden op den duur alle bijenhouders door het jaar heen 10% reservebijenvolken opbouwen, om die dan na de winter in te zetten waar nodig.

Ik vind het een extreem goed idee, en mijn zegen heeft het. Financieel is het met bijna 2100 euro in kas, ook geen enkel probleem. Maar zoals het altijd gaat, eerst hier ook in het topic even langs, voor er knopen wordne doorgehakt en toezeggingen gemaakt.

Jullie input is zeer welkom hieromtrent! :)
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 22 juni 2017 @ 14:25:13 #202
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_171858349
Ik ben voor.
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Redactie Frontpage donderdag 22 juni 2017 @ 14:31:42 #203
145738 superworm
is erbij
pi_171858471
quote:
14s.gif Op donderdag 22 juni 2017 14:25 schreef Cobra4 het volgende:
Ik ben voor.
Top! Nog even wachten wat anderen zeggen :)

Ondertussen kijk ik de eendenstream:
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 22 juni 2017 @ 14:32:49 #204
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_171858498
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 14:31 schreef superworm het volgende:

[..]

Top! Nog even wachten wat anderen zeggen :)

Ondertussen kijk ik de eendenstream:

Overloper. :{w
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  donderdag 22 juni 2017 @ 14:40:48 #205
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_171858718
Dit kanaal ken je vast ook wel. Heerlijke beunhaas.
  Redactie Frontpage donderdag 22 juni 2017 @ 16:19:27 #206
145738 superworm
is erbij
pi_171861639
Nog feedback op bovenstaande lap tekst, mensen? :P

De bijenbloemetjes doen het heel goed! Elke dag weer veel groei. Ze staan er nu 11 dagen:

Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 22 juni 2017 @ 16:21:20 #207
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_171861707
quote:
14s.gif Op donderdag 22 juni 2017 16:19 schreef superworm het volgende:
Nog feedback op bovenstaande lap tekst, mensen? :P

Voor mij is het duidelijk. Nu even de rest afwachten. :)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Redactie Frontpage donderdag 22 juni 2017 @ 16:23:19 #208
145738 superworm
is erbij
pi_171861765
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 16:21 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Voor mij is het duidelijk. Nu even de rest afwachten. :)
Het is ook wel heel veel tekst met heel veel graden. :N
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 22 juni 2017 @ 16:24:36 #209
147316 crew  DJMO
#trut
pi_171861797
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 16:23 schreef superworm het volgende:

[..]

Het is ook wel heel veel tekst met heel veel graden. :N
sounds like a good idea ..
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 22 juni 2017 @ 16:27:27 #210
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_171861884
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 16:23 schreef superworm het volgende:

[..]

Het is ook wel heel veel tekst met heel veel graden. :N
Glas koude Mede dan. O-)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Eurovisie Songfestival Queen donderdag 22 juni 2017 @ 16:30:06 #211
163650 Greys
pi_171861966
Het klinkt mij echt heel goed in de oren, iets wat perfect aansluit bij het doel van deze stichting en niet een achterlijk hoog bedrag.

Alleen al om het woord BIJENBUFFER ben ik voor. :D
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 22 juni 2017 @ 16:41:47 #212
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_171862329
quote:
14s.gif Op donderdag 22 juni 2017 16:30 schreef Greys het volgende:
Het klinkt mij echt heel goed in de oren, iets wat perfect aansluit bij het doel van deze stichting en niet een achterlijk hoog bedrag.

Alleen al om het woord BIJENBUFFER ben ik voor. :D
Gloednieuw woord ook. Ik googlede en het komt maar 2 keer voor. Hier en op een bijensite. :D
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
  Redactie Frontpage donderdag 22 juni 2017 @ 18:37:40 #213
145738 superworm
is erbij
pi_171865675
quote:
14s.gif Op donderdag 22 juni 2017 16:30 schreef Greys het volgende:
Het klinkt mij echt heel goed in de oren, iets wat perfect aansluit bij het doel van deze stichting en niet een achterlijk hoog bedrag.

Alleen al om het woord BIJENBUFFER ben ik voor. :D
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 16:41 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Gloednieuw woord ook. Ik googlede en het komt maar 2 keer voor. Hier en op een bijensite. :D
Hahah het heeft inderdaad wel iets, bijenbuffer. Typisch buzzword van het kaliber dat we al vaker gebruiken. :Y
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  Moderator / FOK!Fotograaf donderdag 22 juni 2017 @ 20:04:04 #214
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_171868147
Prima idee.. Doen wat mij betreft.
  Redactie Frontpage donderdag 22 juni 2017 @ 20:28:48 #215
145738 superworm
is erbij
pi_171868907
Nog zes zakjes over (nieuwe kilo komt morgen met de post):


Al verstuurd:
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  donderdag 22 juni 2017 @ 20:58:23 #216
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_171869866
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 14:22 schreef superworm het volgende:
Verder het volgende nog!

Nieuw bijenzaad gekocht
Ik heb een nieuwe zak zaadjes besteld bij Peter Arts, voorzitter van bijenbond ABTB en de man die ons ook 3 jaar geleden met veel acties hielp. De 1140 euro aan 16 volken én de bijenstal waar camera's heen gingen, zijn allemaal door hem aangedragen! Deze bezige bij zit dus ook achter de zaadactie van ABTB/ANI/Bijenlint.nl en helpt ons graag verder.

Hij stuurde ons heel lief een nieuwe zak van zelfs iets béter zaad voor kleine tuintjes - iets fleuriger bloemen en zo, zónder verzendkosten toe! Die zak komt morgen aan (we hebben nog 60 gram van het andere zaad over).

Nieuwe actie aangereikt gekregen: pilot voor landelijk uit te rollen 'bijenbuffer'
Verder zag Peter Arts natuurlijk ook mooi een kans, om ons te vragen of wij iets waar zij mee bezig zijn, te kunnen steunen. Vragen staat immers vrij en gezien wij imkers helpen na bijensterfte/vandalisme in de breedste zin van het woord en op welke manier dan ook mogelijk, mailde hij het volgende:

[..]

Ik vroeg toen om iets meer uitleg:

[..]

Even gepolst bij de andere bestuursleden en die vinden het een goed idee: door te investeren in 10 kleine kastjes (voor de bodemprijs van +- 350 euro materiaalkosten, zij maken dan de kasten zelf), zou deze vereniging zich deels kunnen voorbereiden op de winter door waar mogelijk grotere volken op te splitsen zodat er reservevolkjes ontstaan. Na de winter kan uit die reservekasten dan overleden volken worden aangevuld, zodat ze meteen 'op volle sterkte' beginnen. Een bijenbuffer dus! :D

Omdat Arts een belangrijk persoon in de bijenwereld is (we komen hem telkens tegen overal!) is deze pilot, indien het slaagt, niet alleen een nobel initiatief, maar zou het idee kunnen uitbreiden als een inktvlek over heel het land. Zo zouden op den duur alle bijenhouders door het jaar heen 10% reservebijenvolken opbouwen, om die dan na de winter in te zetten waar nodig.

Ik vind het een extreem goed idee, en mijn zegen heeft het. Financieel is het met bijna 2100 euro in kas, ook geen enkel probleem. Maar zoals het altijd gaat, eerst hier ook in het topic even langs, voor er knopen wordne doorgehakt en toezeggingen gemaakt.

Jullie input is zeer welkom hieromtrent! :)
Ik ben ook voor :Y Uitstekend initiatief van die afdeling ^O^
Hopen dat het lukt en dan idd landelijk navolging krijgt :)


Al zijn er dan wel steeds minder imkers te helpen en moet je dan de stichting wellicht weer opheffen :P
(Wat op zichzelf ook wel iets goeds zou zijn: als het zo goed gaat met de bijenstand dat hulp niet meer nodig is, is er ook een doel bereikt namelijk).

Weet Arts al dat "we" nu een stichting zijn?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Redactie Frontpage donderdag 22 juni 2017 @ 21:02:03 #217
145738 superworm
is erbij
pi_171869969
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 20:58 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Ik ben ook voor :Y Uitstekend initiatief van die afdeling ^O^
Hopen dat het lukt en dan idd landelijk navolging krijgt :)

Al zijn er dan wel steeds minder imkers te helpen en moet je dan de stichting wellicht weer opheffen :P
Haha nou als deze stichting overbodig is geworden hef ik 'm heel graag op! :D Al zal je gok ik altijd wel vandalisme houden.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  Redactie Frontpage donderdag 22 juni 2017 @ 21:02:21 #218
145738 superworm
is erbij
pi_171869982
quote:
1s.gif Op donderdag 22 juni 2017 20:58 schreef Whiskers2009 het volgende:
Weet Arts al dat "we" nu een stichting zijn?
Yes, had ik verteld. :)
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  donderdag 22 juni 2017 @ 21:03:14 #219
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_171870021
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 21:02 schreef superworm het volgende:

[..]

Yes, had ik verteld. :)
Hoe reageerde hij?
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_171870639
Hier even een levensteken van meneer de secretaris van de Stichting. Ik heb het er nog niet met de voorzitter over gehad, maar dat beveiligen van kasten laat me nog steeds niet los. Iemand schreef dat het best kon, want het systeem is passief. Het zendt dus normaliter geen straling uit. Je zou je dan kunnen voorstellen dat een ervaren imker met wat meer kasten 1 kast of 2 apart zet en dit systeem op proef installeeert. en dan kijkt wat er met het volk gebeurt. Ik denk dat actuele kennis over dit verhaal heel veel zal oplossen. Dus, Bert, doe iets, verzin een list. (vrij naar Marten Toonder)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL donderdag 22 juni 2017 @ 21:21:00 #221
147316 crew  DJMO
#trut
pi_171870685
quote:
12s.gif Op donderdag 22 juni 2017 21:19 schreef Gramps het volgende:
Hier even een levensteken van meneer de secretaris van de Stichting. Ik heb het er nog niet met de voorzitter over gehad, maar dat beveiligen van kasten laat me nog steeds niet los. Iemand schreef dat het best kon, want het systeem is passief. Het zendt dus normaliter geen straling uit. Je zou je dan kunnen voorstellen dat een ervaren imker met wat meer kasten 1 kast of 2 apart zet en dit systeem op proef installeeert. en dan kijkt wat er met het volk gebeurt. Ik denk dat actuele kennis over dit verhaal heel veel zal oplossen. Dus, Bert, doe iets, verzin een list. (vrij naar Marten Toonder)
dat zou prima in combinatie kunnen met de bijenbuffer. zet in twee van die kasten een gps uit, en in de rest niet, en kijk naar het verschil in sterfte.
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Redactie Frontpage donderdag 22 juni 2017 @ 21:22:34 #222
145738 superworm
is erbij
pi_171870736
quote:
12s.gif Op donderdag 22 juni 2017 21:19 schreef Gramps het volgende:
Hier even een levensteken van meneer de secretaris van de Stichting. Ik heb het er nog niet met de voorzitter over gehad, maar dat beveiligen van kasten laat me nog steeds niet los. Iemand schreef dat het best kon, want het systeem is passief. Het zendt dus normaliter geen straling uit. Je zou je dan kunnen voorstellen dat een ervaren imker met wat meer kasten 1 kast of 2 apart zet en dit systeem op proef installeeert. en dan kijkt wat er met het volk gebeurt. Ik denk dat actuele kennis over dit verhaal heel veel zal oplossen. Dus, Bert, doe iets, verzin een list. (vrij naar Marten Toonder)
Tsja... ik heb hem verschillende wetenschappelijke artikelen gemaild en ook telefonisch het er met hem over gehad, maar hij heeft gewoon een bepaald gevoel dat het niet lekker zit en wil het principieel niet... Dan doen we niet moeilijk toch? Verzekeren doen we in elk geval. Dat is 60 cent per kast per jaar, op voorwaarde dat je alle kasten verzekert. Hij heeft er 20. Dus dat is dan 20x0,60=12 euro per jaar, doen we 5 jaar cadeau, bam!
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  donderdag 22 juni 2017 @ 21:23:56 #223
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_171870771
quote:
12s.gif Op donderdag 22 juni 2017 21:19 schreef Gramps het volgende:
Hier even een levensteken van meneer de secretaris van de Stichting. Ik heb het er nog niet met de voorzitter over gehad, maar dat beveiligen van kasten laat me nog steeds niet los. Iemand schreef dat het best kon, want het systeem is passief. Het zendt dus normaliter geen straling uit. Je zou je dan kunnen voorstellen dat een ervaren imker met wat meer kasten 1 kast of 2 apart zet en dit systeem op proef installeeert. en dan kijkt wat er met het volk gebeurt. Ik denk dat actuele kennis over dit verhaal heel veel zal oplossen. Dus, Bert, doe iets, verzin een list. (vrij naar Marten Toonder)
Hoi Gramps, lang geleden :W
De kasten van Liefting bedoel je? Als hij dat niet wil omdat "hij niet zo goed met zijn mobieltje is", dan is de straling het probleem niet (meer) en heeft een list geen zin meer ;)

Voor andere imkers zou het wellicht wel een oplossing kunnen zijn.
Maar die hoeven wellicht niet eens overgehaald te worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Whiskers2009 op 22-06-2017 21:30:42 ]
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
  Redactie Frontpage donderdag 22 juni 2017 @ 21:24:43 #224
145738 superworm
is erbij
pi_171870793
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 21:21 schreef DJMO het volgende:

[..]

dat zou prima in combinatie kunnen met de bijenbuffer. zet in twee van die kasten een gps uit, en in de rest niet, en kijk naar het verschil in sterfte.
We zouden kunnen vragen bij Arts als het eenmaal loopt, geen problemen mee, maar dan doen we eigenlijk dubbel werk. De Uni van Wageningen (als ik het goed heb, kan ook Leuven zijn geweest) heeft exact dit al op vrij grote schaal gedaan, ook met 3G en 4G-mobieltjes en daarnaast met GPS. Was geen aantoonbaar verschil te zien in sterfte en ze hadden zelfs bijen van trackertjes voorzien. Ze raakten niet in de war en konden gewoon de kast terug vinden. Maar ach, verzekeren kan ook.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  donderdag 22 juni 2017 @ 21:27:20 #225
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_171870870
quote:
0s.gif Op donderdag 22 juni 2017 21:21 schreef DJMO het volgende:

[..]

dat zou prima in combinatie kunnen met de bijenbuffer. zet in twee van die kasten een gps uit, en in de rest niet, en kijk naar het verschil in sterfte.
Dat kan aan hele andere factoren liggen dan alleen die GPS, maar bij toeval wel gebeuren in een kast met GPS.
Daarnaast is er al lang onderzoek naar gedaan en heeft Liefting die onderzoeken ook toegemaild gekregen.
Sindsdien gaat het kennelijk niet meer om straling, maar om niet goed zijn met zijn mobieltje (of dat zegt hij althans) :)
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')