abonnement Unibet Coolblue
pi_171639024
Ja hoi Peugeot 207 1.6 HDIF.

In het instructieboekje staat letterlijk:
quote:
Type motorolie
Gebruik de door de fabrikant aanbevolen
motorolie voor uw auto en motoruitvoering.
8)7

Iemand enig idee? Moet daar gewoon 10W40 in of iets anders? :@
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  maandag 12 juni 2017 @ 11:54:43 #2
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171639091
quote:
5s.gif Op maandag 12 juni 2017 11:51 schreef Geralt het volgende:
Ja hoi Peugeot 207 1.6 HDIF.

In het instructieboekje staat letterlijk:

[..]

8)7

Iemand enig idee? Moet daar gewoon 10W40 in of iets anders? :@
Die boekjes zijn vaak zeer generiek en niet toegespitst op de verschillende motoren die in het model kunnen zitten. Staat er geen stempel of aantekening in het boekje? Anders even de Peugeotdealer bellen of mailen?
And so is the past
pi_171639139
quote:
Het onderhoudsboekje geeft u duidelijkheid over aanbevolen olie voor uw Peugeot. In dit boekje vindt u de voorschriften van de fabrikant voor wat betreft de kwaliteit en de viscositeit van de olie.
Van de site van Peugeot. o|O
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_171639256
Ik zou voor 0w30 gaan.
  maandag 12 juni 2017 @ 12:02:37 #5
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171639306
quote:
7s.gif Op maandag 12 juni 2017 11:56 schreef Geralt het volgende:

[..]

Van de site van Peugeot. o|O
Fransen hè.
And so is the past
pi_171639342
Heel veel websites die olie verpatsen hebben zo'n check:

https://www.kroon-oil.com/nl/

Misschien kun je dat even proberen :Y.
  maandag 12 juni 2017 @ 12:04:20 #7
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171639347
Eerste drie hits zeggen 5W30 overigens.
And so is the past
pi_171639618
Ik heb eens een monteur horen zeggen dat helemaal niks uitmaakt welke olie het is.

Olie = olie.
5 Ferrari's op videoband!
  maandag 12 juni 2017 @ 12:18:11 #9
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171639687
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 12:15 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Ik heb eens een monteur horen zeggen dat helemaal niks uitmaakt welke olie het is.

Olie = olie.
Die wil ook aan het werk blijven. ;).
And so is the past
pi_171639750
quote:
10s.gif Op maandag 12 juni 2017 12:18 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Die wil ook aan het werk blijven. ;).
De oliefabrikanten?
5 Ferrari's op videoband!
  maandag 12 juni 2017 @ 12:21:30 #11
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171639779
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 12:20 schreef Ferrari_Tape het volgende:

[..]

De oliefabrikanten?
De monteur.
And so is the past
pi_171639809
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 12:15 schreef Ferrari_Tape het volgende:
Ik heb eens een monteur horen zeggen dat helemaal niks uitmaakt welke olie het is.

Olie = olie.
quote:
Wat voor motorolie kies je?
Meer en meer kun je motoroliën kopen met een lage viscositeit. Is een dunne olie wel een goede?

Vroeger was het gemakkelijk. Toen had je 10W-40 of een 20W-50 olie en kon je kiezen voor synthetische of minerale olie. En als het een niet goed genoeg en het ander te duur was, dan koos je voor een halfsyntheet. Dat laatste is nog steeds zo, maar er zijn nu veel meer viscositeiten en er staat een compleet cryptogram aan specificaties achterop. En hoe weet je nu wat een goede olie is?

Daarvoor moeten we iets dieper op de materie ingaan. Om te beginnen met minerale olie. Dat is een product dat uit ruwe aardolie wordt gedestilleerd. Dat levert in eerste instantie een tamelijk onstabiel goedje op, waarin nog veel ongewenste delen zitten. Deze ongewenste delen, de zogenaamde ‘onverzadigde koolwaterstoffen’, kun je met behulp van waterstof afbreken, waarna je een stabiele, minerale basisolie overhoudt. Die kun je vervolgens nog verbeteren door erg lange moleculen onder hoge druk en temperatuur met waterstof te laten reageren, zodat ze afbreken. Dan praat je over Hydrocrack olie, die al een stap beter en stabieler is dan een ‘gewone’ minerale olie.

Synthetische olie

Synthetische olie komt heel anders tot stand. Die maak je in een laboratorium door kleine moleculen, zoals aardgas (methaan oftwel CH4) aan elkaar te knopen tot je een koolwaterstof van de gewenste lengte hebt. Voor het maken van motorolie wordt vaak etheen (C2H4) gebruikt, waarvan lange moleculen worden gemaakt die de naam ‘alphaolefinen’ dragen. Knoop je er meer van aan elkaar, dan krijg je ‘Poly Alpha Olefinen’ (PAO). Op een vergelijkbare, synthetische manier kun je ook zogenaamde esters maken uit vetzuren en alcoholen.

Esters zijn zeer geschikt als smeermiddel. Een groot voordeel van synthetische motorolie is dat de fabrikant precies kan bepalen welke moleculen er in de olie zitten en welke eigenschappen de basisolie dus heeft. De variatie in moleculen is kleiner en de moleculen breken niet zo gemakkelijk, de olie is dus stabieler en zal minder gauw verouderen of oxideren. De moleculen glijden ook makkelijker langs elkaar, waardoor de olie minder inwendige weerstand heeft en de wrijvingsverliezen lager zijn. Dat leidt tot een verlaging van het brandstofverbruik en dat is tegenwoordig een hot item!
Dopes

Vaak worden de twee soorten synthetische basisolie gemixt om tot een bepaalde beste resultaat te komen. Bij een halfsyntheet worden minerale en synthetische oliën gemengd om een vrij hoogwaardige olie voor een relatief lage prijs te krijgen. Het spreekt dus voor zich dat de gebruikte basisoliën en de toegepaste mengverhoudingen de kwaliteit bepalen. De ene syntheet is daarom de andere niet. Maar er zijn nog meer verschillen. Om de olie nog verder te verbeteren, worden aan een minerale of synthetische basisolie talloze additieven of dopes toegevoegd.

Zo zijn er dopes die er voor zorgen dat de motor schoon blijft. Deze dopes kapselen vuil in en houden het zwevend, zodat vuil niet kan aankoeken. Andere additieven dienen om de wrijving te verminderen (friction modifiers) of om oxidatie van de olie of de metalen van het motorblok tegen te gaan. De fabrikanten doen veel onderzoek om een uitgebalanceerd pakket additieven samen te stellen, waarvan de componenten elkaar niet tegenwerken. Dat is ook een van de belangrijkste reden dat je niet zelf een potje additieven aan de olie moet toevoegen. Als de toevoeging goed is, zit hij er al in. Zo niet, dan kan het alleen maar kwaad. Een probleem van puur synthetische oliën is dat additieven er niet zo goed in oplossen. Doordat de oliemoleculen van synthetische olie mooier tegen elkaar aan liggen, is er minder ruimte voor de additieven. Daarom wordt aan een synthetische PAO bijna altijd 5% minerale olie of ester toegevoegd om de additieven goed te doen oplossen.

Viscositeit

Een belangrijke eigenschap van motorolie is de viscositeit, oftewel de dikte of stroperigheid van de olie. Een dikke olie geeft – in theorie – een sterkere smeerfilm, maar een dunne olie kan sneller vuil en hitte afvoeren en is bij een koude motor sneller op de te smeren plekken. Maar het probleem is dat olie dunner wordt als de motor heet wordt. Een olie die koud dik genoeg is, is in een warme motor te dun en een olie die warm de juiste dikte heeft, is te stroperig als de motor koud is. Maar ook daarvoor zijn oplossingen gevonden in de vorm van een molecuul dat zich oprolt als het koud is en zich uitrolt als het lang wordt. Zo zorgt dit stofje, dat Viscositeits-Index verbeteraar wordt genoemd, dat het de stroperigheid bij hoge temperaturen minder hard afneemt.

Hierdoor ontstaan zogenaamde ‘multigrade oliën’. Een 15W-40 olie heeft bijvoorbeeld als het koud is de viscositeit van een SAE 15 olie, terwijl hij bij 100° Celsius de dikte van een SAE 40 olie heeft. Synthetische oliën hebben van zich een stabieler viscositeitsverloop dan minerale olie en hebben dus minder VI-verbeteraar nodig. Dat is zeker voor motoren een voordeel, want daarbij draait de transmissie in de motorolie. De VI-moleculen kunnen tussen de tandwielen van de
transmissie kapot gemalen worden, waardoor de motorolie bij bedrijfstemperatuur te dun wordt. Synthetische oliën hebben hier minder last van.

Trend naar dunnere olie

Hoe dik een motorolie warm of koud is, kun je dus aflezen aan de SAE-nummers op de fles. Een 10W-50 olie is bij een warme motor dikker dan een 10W-40 olie, een 10W-30 olie is dan dunner. En een 0W-40 olie is bij warme motor even dik als een 10W-40 olie. Het getal met de letter W (van Winter) geeft namelijk de vloeibaarheid bij lage temperaturen aan Die W-kwalificatie heeft dus meer te maken met eisen als stolpunt en verpompbaarheid bij kou. Het bepaalt hoe goed de smering bij een koude motor op gang komt. Hoe kleiner het getal, hoe beter.

Zoals al vermeld doen autofabrikanten de laatste jaren enorm hun best om het brandstofverbruik terug te dringen, een trend die ook bij motorfabrikanten langzaam doorzet. Ook daarvoor is een verlaging van de viscositeit belangrijk, omdat een dunne olie beter glijdt. Het vermindert dus de wrijvingsverliezen. Zeker bij de koude start kan er veel winst worden gehaald met een dunnere olie. Tegenwoordig is een 10W-40 olie vrij standaard, maar veel fabrikanten gaan al richting
5W-40 of zelfs naar 0W-30 oliën, die zowel koud als warm dun zijn. Het nadeel daarvan is wel, dat de smeerfilmsterkte lager is. De motor moet dus wel speciaal zijn ontworpen om met deze dunne oliën te kunnen draaien.

Dat wordt tegenwoordig aangegeven met de HTHS viscositeit (High Temperature, High Shear), die wordt gemeten bij 150° Celsius. Dunne, brandstofbesparende oliën hebben een lage HTHS waarde. Is de motor er niet voor gemaakt, dan heb je
een olie met een hoge HTHS waarde nodig.

Speciale eisen

De laatste tijd zijn er nog andere ontwikkelingen, die de kwaliteit van de olie bepalen. Sinds de invoering van de Euro III uitlaatgasnormen hebben de meeste motoren bijvoorbeeld een katalysator. En dat botst met bepaalde dopes in de motorolie, met name met de dopes die oxidatie tegengaan, die de motor schoon houden of die wrijving verminderen. Deze dopes komen via de cilinderwanden en de carterventilatie in de cilinders terecht. Daar verbranden ze tot asdeeltjes, die katalysatoren kunnen aantasten. Een motor met katalysator heeft dus een olie nodig, die minder van deze asdeeltjes produceert. Dit zijn de zogenaamde low-SAPSoliën, waarbij SAPS staat voor Sulphated Ash, Phosporous and Sulpher.

Daarnaast zijn er tegenwoordig ook steeds meer automerken die eigen eisen aan motorolie stellen. Vaak is die olie ontwikkeld of aangepast om speciale problemen van een type motorblok op te lossen. Zo heeft Volkswagen bijvoorbeeld een aparte oliespecificatie voor dieselmotoren met pompverstuivers, die aan een extreem hoge vlaktedrukken bloot staan. In de motorwereld zien we dit soort eisen (nog) niet. Wel zijn er enkele oliemerken die olieproducten ontwikkelen die speciaal op een bepaalde motorconstructie zijn afgestemd. Een hoogtoerige viercilinder wordt bijvoorbeeld heel anders belast dan een dikke eenpitter en wanneer je het smeermiddel daar op aanpast kun je volgens die fabrikanten een beter resultaat bereiken dan met een universele olie. En dat klinkt logisch…

API

Er zijn inmiddels dus heel veel soorten en combinaties olie. De ene syntheet is ook de andere niet, dat is ook duidelijk. Maar hoe weet je nu of je een goede kwalitateit olie te pakken hebt? Om daar duidelijkheid in te brengen, ontwikkelden diverse testcentra testmethoden en kwaliteitsnormen voor auto-motorolie, waarbij de kwaliteit in een overzichtelijke code op de fles wordt vermeld. Het American Petroleum Institute (API) gebruikt bijvoorbeeld een S aanduiding voor benzinemotoren en een C aanduiding voor diesel. De letter die erachter staat geeft de kwaliteit, hoe hoger de letter, hoe hoger de kwaliteit. Een SF/CD kwalificatie is bijvoorbeeld veel ouderwetser en dus minder goed dan de huidige SM/CF norm. De API-normen zijn ontworpen voor Amerikaanse auto’s en Amerikaanse rijomstandigheden. Daarom ontwikkelden de Europese autofabrikanten hun eigen testnormen. Deze ACEA–normen worden voor motorolie echter nauwelijks toegepast.

JASO

Een groot nadeel van de API en ACEA kwaliteitsnormen is dat ze zich richten op de olieprestaties in automotoren. Maar motormotoren zijn heel anders geconstrueerd dan automotoren. Bij de meeste motoren draait de koppeling in de motorolie en maakt de startmotor gebruik van een vrijloop, waarvan de werking op een zekere mate van wrijving berust. Daardoor is het niet mogelijk om een wrijvingsverlagende dope aan de olie toe te voegen, want daarvan gaan zowel de koppeling als de startmotorvrijloop slippen. En dus moeten er voor motoren speciale oliën worden ontwikkeld, waarin géén friction modifiers zitten. Om die reden kunnen deze oliën bij de API testen ook niet voorbij de API-SG-kwalificatie komen, want die haal je niet zonder friction modifiers. Toch bieden Castrol, Motul en Putoline hogere kwalificaties motorfietsolie aan, tot SL aan toe!

Duidelijk is echter, dat je met alleen een API specificatie nog steeds niet weet of je een olie hebt die ook geschikt is voor je motor. Wat dat betreft is de komst van de JASO norm (Japanese Automotive Standards Organisation) een goede zaak. Daarin wordt speciaal getest of een olie vriendelijk is voor natte koppelingen en of de olie bestand is tegen de afschuifkrachten in transmissies, die bij motoren immers ook in de motorolie draaien. Als een motorolie de MA-kwalificatie heeft, heb je dus een olie die speciaal getest is voor het gebruik in motormotoren met natte koppeling. Sinds enige jaren maakt de JASO daarbij onderscheid tussen een MA1 en een MA2 kwalificatie: de MA2 stelt hogere eisen aan de wrijving in de koppeling en is dus beter geschikt voor motoren met een hoge koppel- en vermogensafgifte. Voor motoren met een droge koppeling hanteert de JASO de MB kwalificatie. Dat zijn dus motorfietsoliën die ‘gezakt’ zijn voor de MA testen…

Welke olie moet je nu kiezen?

Het beste neem je – zodra de motor goed is ingelopen - een merkolie van goede kwaliteit, dus een half- of volsyntheet met een SG en minimaal een JASO MA1 kwalificatie. Voor de viscositeit kijk je eveneens naar het advies in het instructieboekje. Rij je grote afstanden op straat, dan kies je het tweede (warme) getal laag, binnen die adviezen. Dus liever een 10W-30 dan een 10W-40. Doe je veel korte afstanden, dan kun je beter een hoger getal kiezen, omdat de olie dan in de loop der tijd door condens en brandstofresten verdund raakt. Rijd je veel op circuits, dan kies je juist voor een hoog getal, omdat de motor in raceomstandigheden heter en de olie dus dunner wordt.

Voor barre, winterse omstandigheden kies je het ‘W’ getal zo laag als wordt toegestaan, want dan is de olie eerder bij alle te smeren onderdelen en blijft slijtage aan nokkenassen beperkt. Dan dus liever een 5W-40 dan een 10W-40. Rijd je toch niet als het echt koud is, dan kun je net zo goed een hoger getal nemen. En natuurlijk geldt altijd: beter de verkeerde olie, dan helemaal geen olie…
pi_171639833
Moderne turbodiesel zou ik 0w30 of 5w30 indoen. Maar je kan het navragen bij de onderdelen handel.
.
pi_171640352
quote:
5s.gif Op maandag 12 juni 2017 11:51 schreef Geralt het volgende:
Ja hoi Peugeot 207 1.6 HDIF.

In het instructieboekje staat letterlijk:

[..]

8)7

Iemand enig idee? Moet daar gewoon 10W40 in of iets anders? :@
wil je een beetje bijvullen of volledig vervangen?

Bij bijvullen altijd dezelfde type olie gebruiken, niet gaan mengen!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-06-2017 12:44:49 ]
pi_171640365
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 12:44 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

wil je een beetje bijvullen of volledig vervangen?

Bij bijvullen altijd dezelfde olie gebruiken, niet gaan mengen!
Bijvullen. En ik heb geen idee welke erin zit momenteel. :X
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_171641197
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 12:44 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

wil je een beetje bijvullen of volledig vervangen?

Bij bijvullen altijd dezelfde type olie gebruiken, niet gaan mengen!
Het enige wat je beter niet kan doen zijn verschillende typen door elkaar, maar een halfsyntheet 0w40 kan gerust bij een half of zelfs volsyntheet 10w50
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_171641377
quote:
0s.gif Op maandag 12 juni 2017 12:04 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Eerste drie hits zeggen 5W30 overigens.
Peugeot Nederland live chat zegt 10W40
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  maandag 12 juni 2017 @ 13:47:25 #18
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_171641704
quote:
7s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:33 schreef Geralt het volgende:

[..]

Peugeot Nederland live chat zegt 10W40
viscositeit is nog niet zo heeeeel spannend.. Het gaat er om of er mineraal, vol- of halfsyntheet in zit.. Dát mag je niet mengen.. Als je een half litertje 10w30 volsyntheet bij 0w30 volsyntheet gooit is het niet zo spannend.. Mineraal bij half- of volsynthetische olie is geen succes.

De garp is dat alleen degene die de vorige keer ververst heeft, weet wat er nu in zit.. Als dat niet het boekje of oldskool op een smeerkaartje ergens staat, zou ik zeggen: eruit en verversen.. Dan heb je zekerheid, only way.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  maandag 12 juni 2017 @ 14:25:37 #19
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_171642592
quote:
5s.gif Op maandag 12 juni 2017 11:51 schreef Geralt het volgende:
Ja hoi Peugeot 207 1.6 HDIF.

In het instructieboekje staat letterlijk:

[..]

8)7

Iemand enig idee? Moet daar gewoon 10W40 in of iets anders? :@
Kijk gewoon bij de action wat het goedkoopste is dat ze hebben. Deed ik met mijn auto ook: die verbruikte zo veel olie dat olie verwisselen overbodig was, alleen regelmatig aanvullen.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_171642625
quote:
7s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:33 schreef Geralt het volgende:

[..]

Peugeot Nederland live chat zegt 10W40
Matcht dat?

quote:
14s.gif Op maandag 12 juni 2017 12:04 schreef Anne het volgende:
Heel veel websites die olie verpatsen hebben zo'n check:

https://www.kroon-oil.com/nl/

Misschien kun je dat even proberen :Y.
  Moderator maandag 12 juni 2017 @ 20:25:10 #21
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_171650296
"10w40" zegt eigenlijk ook nog vrij weinig als advies. Je hebt namelijk dan ook nog verschillende "kwaliteiten" of certificeringen.
Bijvoorbeeld ACEA.
http://www.tribolex.nl/acea.html

Kroon adviseert Kroon Avanza 0W30 of 5w30

https://www.kroon-oil.com(...)vanza-msp-5w-30/725/
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_171651635
Die 1.6 HDiF is toch ook best gevoelig voor sludgevorming? Dan zou je denken dat er alleen nog maar volsyntheet in mag.
.
pi_171656627
quote:
1s.gif Op maandag 12 juni 2017 13:47 schreef Sounddragon het volgende:
De garp is dat alleen degene die de vorige keer ververst heeft, weet wat er nu in zit.. Als dat niet het boekje of oldskool op een smeerkaartje ergens staat, zou ik zeggen: eruit en verversen.. Dan heb je zekerheid, only way.
Auto is bij de garage geweest die vorige keer olie vervangen heeft, dus die heeft dezelfde erbij gekieperd. Geen idee wat het was.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_171656643
quote:
7s.gif Op maandag 12 juni 2017 23:36 schreef Geralt het volgende:

[..]

Auto is bij de garage geweest die vorige keer olie vervangen heeft, dus die heeft dezelfde erbij gekieperd. Geen idee wat het was.
Dus nou weet je het nog niet?
Pipo die je bent :P.
pi_171656666
quote:
10s.gif Op maandag 12 juni 2017 23:37 schreef Anne het volgende:

[..]

Dus nou weet je het nog niet?
Pipo die je bent :P.
Nee. Is Brennie haar auto. Zij is ermee naar de garage geweest, want ik zat in tijdnood ivm werk enzo.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')