quote:
Op maandag 26 juni 2017 09:49 schreef June. het volgende:Maar zijn ze al gevaccineerd of wanneer zouden ze gevaccineerd moeten worden? Kun je dan daar niet gewoon op wachten? Een extra vaccinatieboost geeft minder problemen dan al die titerbepaljngen zou ik zeggen.
Nee ze zijn nog niet gevaccineerd, dat gebeurt normaal met 6 weken (en daarna met 9 weken en 12 weken). Maar dit (zo'n titerbepaling) is dus in plaats van de standaard vaccinatie: je kijkt eerst of er nog antistoffen aanwezig zijn die ze van Nori hebben meegekregen in de melk (maternale immuniteit heet dat) vóór je besluit op dat moment wel of niet te vaccineren.
Veel pups hebben met 6 weken namelijk nog bescherming van hun moeder, en een vaccinatie heeft dan geen nut, die slaat door de nog aanwezige antistoffen niet goed aan. Daarom worden de standaard vaccinaties herhaald met 9 weken en met 12 weken, zodat je naar alle waarschijnlijkheid vanzelf een keer 'raak prikt' op een moment dat de maternale immuniteit weg is en de pup beschermd is.
Als je kiest voor 'titeren' laat je dus eerst checken of de vaccinatie aan zal kunnen slaan voor je hem daadwerkelijk geeft. Het voordeel daarvan is dat je zo als het goed is maar 1x hoeft te vaccineren, en dat je daarna door nog een keer te checken zeker weet dat het aangeslagen is. Het kan namelijk ook gebeuren dat je een pup standaard met 6, 9, 12 weken vaccineert en dat deze eigenlijk al die tijd nog bescherming vanuit de moeder had, waardoor al die vaccinaties niet zijn aangeslagen. Het baasje denkt dan dat alles goed zit omdat zijn hond gewoon is gevaccineerd, maar eigenlijk is hij dan misschien wel helemaal niet beschermd.
Het idee is dus dat je niet zomaar blind hoeft te vaccineren en niet onnodig inentingen geeft

Het nadeel is dat je met 6 weken laat titeren, dan met ongeveer 9 weken (bij de nieuwe baas) waarschijnlijk opnieuw omdat de meeste pups met 6 weken nog ruim voldoende beschermd zijn, en dan misschien met 10, 11 of 12 weken weer opnieuw en misschien daarna wel nog een keer, dan de laatste keer als je antistoffen laag genoeg is laat je gelijktijdig vaccineren, en 3-4 weken na die vaccinatie ga je opnieuw om te kijken of het aangeslagen is. In de praktijk is dat dus eigenlijk meer dierenartsbezoekjes dan normaal, het is duurder, en niet elke dierenarts doet het.
quote:
Op maandag 26 juni 2017 10:21 schreef TwinkleStar001 het volgende:Komt Tannetje Koning niet toevallig in de buurt binnenkort? Zij doet door het hele land titerbepalingen, en ik kijk altijd wanneer ze weer in de buurt is (nou is het met een volwassen hond natuurlijk een stuk eenvoudiger).
Heb het ook bij de dierenarts gevraagd om te doen maar was heel duur want zij sturen het op naar het lab.
Met een volwassen hond is het inderdaad makkelijker, de pups moeten nu met de 6 weken afspraak ook allemaal een lichamelijk onderzoek, en ze moeten allemaal een dierenpaspoort krijgen dat ingevuld en geseald moet worden. Dat duurt best lang, daar is bij een standaard titer-sessie geen tijd voor denk ik. En daar zijn ook heel veel andere honden en mensen natuurlijk, ik heb liever een privé afspraak waar de arts de tijd heeft om even rustig elke pup te onderzoeken en de pups rustig de omgeving kunnen bekijken. Hier thuis zou ik ideaal vinden, maar dat kan dus helaas niet zo makkelijk omdat mijn eigen dierenarts het niet doet. Er is wel een rondreizende dierenarts die dit vaak doet, dat zou misschien ook nog een optie zijn maar wel weer duur denk ik. Zeker met maar 7 pups.
De dierenartsen die ik heb gebeld en de kliniek waar we soms komen sturen het niet op hoor trouwens, die gebruiken ook Vaccicheck net als Tannetje Koning (bij haar heb ik 2 jaar geleden Cookie en Nori laten titeren)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken
F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!