abonnement Unibet Coolblue
pi_171581063
Beetje soort van dubbele topic maar meer voor de duidelijkheid voor mijzelf.

Ik vermoed dat de C schijf binnenkort kapot is, wat is dan de beste optie wat betreft een nieuw C schijf?

Gebruik ik dan een systeemherstelschijf kopie (die ik op een externe HD gezet heb)
Of moet ik juist een systeemkopie maken en die dan erop zetten?

Edit : en hoe kies ik dat alleen de C schijf als systeemkopie gebruikt word?
Ik wil namelijk niet dat het ook de D schijf opneemt bij de backup, dat is onnodig.
pi_171581632
oh en waar vind je de windows product sleutel? Het is een upgrade geweest en dus is het een digitale licentie.. maar ik neem aan dat bij een verse installatie op een nieuwe schijf ik toch iets moet invoeren? (of in de toekomst op een nieuwe computer bijv)
pi_171581789
Sleutel gevonden, nu nog even uitvogelen hoe ik nou een windows10 herstel of kopie maak.. ik weet ff niet wat ik moet doen. xD

flashdrive besteld voor het maken van een windows10 installatie, ik kan geen systeemkopie maken helaas, hij pakt dan alle schijven terwijl ik alleen de C schijf wil. =/
pi_171582185
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 21:01 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Sleutel gevonden, nu nog even uitvogelen hoe ik nou een windows10 herstel of kopie maak.. ik weet ff niet wat ik moet doen. xD

flashdrive besteld voor het maken van een windows10 installatie, ik kan geen systeemkopie maken helaas, hij pakt dan alle schijven terwijl ik alleen de C schijf wil. =/
Gewoon even de schijven die je niet wilt unmounten.
pi_171582831
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 21:11 schreef DrNick het volgende:

[..]

Gewoon even de schijven die je niet wilt unmounten.
Je bedoeld letterlijk ontkoppelen neem ik aan?

Maar hoe meer ik erover nadenk, op C schijf staat alleen windows, eigenlijk verder niks.
Programma's als GFE misschien, maar dat kan ik altijd nog opnieuw downloaden lijkt mij.

Dus als ik op een flashdrive een windows installatie zet, is dat afdoende? (mocht de schijf het begeven.. ik kan geen fouten vinden gek genoeg)
pi_171586917
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 21:27 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Je bedoeld letterlijk ontkoppelen neem ik aan?

Maar hoe meer ik erover nadenk, op C schijf staat alleen windows, eigenlijk verder niks.
Programma's als GFE misschien, maar dat kan ik altijd nog opnieuw downloaden lijkt mij.

Dus als ik op een flashdrive een windows installatie zet, is dat afdoende? (mocht de schijf het begeven.. ik kan geen fouten vinden gek genoeg)
Ja, fysiek dan wel via diskpart of disk manager.

Voor het installeren van Windows zou ik de Media Creation Tool gebruiken: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
pi_171590304
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 23:35 schreef DrNick het volgende:

[..]

Ja, fysiek dan wel via diskpart of disk manager.

Voor het installeren van Windows zou ik de Media Creation Tool gebruiken: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10
Okay het is raar, ik heb de intel SSD toolbox, toch de uitvinders van dat hele "smart" gedoe, maar eens laten kijken naar de schijf, die zegt alles is goed /groen en klaar voor gebruik.

Crystaldisk zegt : schijf is goed 100% (gewone HDD zegt ie alleen 'goed' zonder percentage) en alles is blauw, dus niets is rood of met rare waardes.

chkdsk ziet ook letterlijk nul problemen, in geen enkele partitie of sector of wat dan ook.

Kan het een vreemd foutje zijn geweest van windows zelf?
Er is verder ook geen enkele waarschuwing te vinden wat er ook maar op lijkt in de afgelopen.. nou ja zolang als het register de boel al registreert eigenlijk.

Ik bereid me er wel op voor natuurlijk just in case.
pi_171590656
je hebt bij windows 10 met een digitale licentie geen installatie key nodig: die kan je overslaan.

Zodra windows geinstalleerd is en internet heeft zal hij met de activatieservers gaan babbelen om die digitale licentie weer te bemachtigen (zolang er geen grote hardware wijzigingen zijn geweest)
pi_171591260
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 09:22 schreef mschol het volgende:
je hebt bij windows 10 met een digitale licentie geen installatie key nodig: die kan je overslaan.

Zodra windows geinstalleerd is en internet heeft zal hij met de activatieservers gaan babbelen om die digitale licentie weer te bemachtigen (zolang er geen grote hardware wijzigingen zijn geweest)
Als de schijf waarop windows staat word vervangen, lijkt mij dat een grote hardware wijziging :P

Maar ik heb de sleutel puur voor de zekerheid maar even eruit gevist, je weet maar nooit.
Vandaag in ieder geval zo'n windows 10 media installation ding aanmaken op een usb flashdrive en dan maar even afwachten.
pi_171591400
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 09:59 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Als de schijf waarop windows staat word vervangen, lijkt mij dat een grote hardware wijziging :P
maar is het niet, dat is gewoon vervangen van een HDD, dat mag wel..
meestal wordt het vervangen van moederbord en CPU gezien als een grote wijziging

quote:
Maar ik heb de sleutel puur voor de zekerheid maar even eruit gevist, je weet maar nooit.
Vandaag in ieder geval zo'n windows 10 media installation ding aanmaken op een usb flashdrive en dan maar even afwachten.
grote kans dat je een algemene sleutel te pakken hebt, google hem voor de gein eens
pi_171591470
je kan hem koppelen aan je inlog/email user account dan kun je hem weer activeren mocht er wat mis gaan.
:]
pi_171591879
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 10:13 schreef wootahH het volgende:
je kan hem koppelen aan je inlog/email user account dan kun je hem weer activeren mocht er wat mis gaan.
Hoe doe je dat? Kan zijn dat ik dat al onbewust gedaan had overigens.
Ik zie de computer wel staan in het microsoft account (als ik mijn account wil beheren) maar geen sleutels of iets dergelijks.

Edit : ik zie het dat is gekoppeld aan mijn MS account.

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 10:09 schreef mschol het volgende:

[..]

maar is het niet, dat is gewoon vervangen van een HDD, dat mag wel..
meestal wordt het vervangen van moederbord en CPU gezien als een grote wijziging

[..]

grote kans dat je een algemene sleutel te pakken hebt, google hem voor de gein eens
Ik heb de sleutel verkregen via produkey, zo'n tooltje wat het kan uitgraven ook al is het een digitale licentie.
pi_171592017
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 10:40 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Hoe doe je dat? Kan zijn dat ik dat al onbewust gedaan had overigens.
Ik zie de computer wel staan in het microsoft account (als ik mijn account wil beheren) maar geen sleutels of iets dergelijks.

Edit : ik zie het dat is gekoppeld aan mijn MS account.

[..]

Ik heb de sleutel verkregen via produkey, zo'n tooltje wat het kan uitgraven ook al is het een digitale licentie.
produkey levert gewoon de generieke installatie key (in het geval van een upgrade iig, bij een echte retail windows 10 installatie ligt dat anders gok ik)
quote:
After a lot of testing, all I get are generic keys, here they are for reference:

Windows 10 Home - YTMG3-N6DKC-DKB77-7M9GH-8HVX7

Windows 10 Home SL- BT79Q-G7N6G-PGBYW-4YWX6-6F4BT

Windows 10 Pro - VK7JG-NPHTM-C97JM-9MPGT-3V66T

Windows 10 Pro VL-MAK - QJNXR-7D97Q-K7WH4-RYWQ8-6MT6Y

So obviously our activation will be tied to our hardware, which seems to mean that we will not be able to transfer the free upgraded Windows 10 licenses like we would a purchased Windows 10 license.
pi_171592339
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 10:47 schreef mschol het volgende:

[..]

produkey levert gewoon de generieke installatie key (in het geval van een upgrade iig, bij een echte retail windows 10 installatie ligt dat anders gok ik)

[..]

Je hebt gelijk, zelfde sleutel.
Apart.

Maar goed, dat is dus gekoppeld bij het activeren aan mijn MS account.
Jij zegt een nieuwe HDD of SDD in dit geval, zal geen probleem zijn, gelukkig maar weer.

Het is wel voor het eerst in mijn bijna 30 jarige computer gebruik bestaan, dat ik een ogenschijnlijke kapotte harddrive meemaak.
pi_171596328
Als 't goed is gelukt met aanmaken van een windows 10 usb ding.

Het is normaal dat het hernoemd werd automatisch naar esb-usb? (ofzoiets)
pi_171715162
Ik zou een back-up maken van de C schijf.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 15-06-2017 18:23:24 ]
pi_171735133
Ik zou gewoon de gebruikersmap (Verkenner > C:\Users\"Gebruikersnaam") kopiėren naar een USBtje of iets dergelijks (daar staan al je documenten enzo in) en met het installeren van Windows de C: schijf formatteren. Ik neem echter aan dat je al je bestanden en dergelijke op de D: schijf hebt staan?

Je productcode is overigens gelinkt aan je BIOS/UEFI. Dus zolang je je moederbord niet vervangt is er niks aan de hand. Ik heb echter wel gemerkt dat wanneer je bijvoorbeeld een Education versie van Windows 10 over een Home OEM licentie heen installeert hij bij een herinstallatie de Home (de OEM versie dus) weer installeert. Hou daar wel rekening mee. Welke versie van Windows heb je?

Wat is trouwens de reden dat je Windows wilt herinstalleren? Misschien dat je eerst een system file check uit kan voeren door sfc /scannow in de prompt uit te voeren of via Windows toetst + R.

Succes ^O^
IT'er in hart en nieren
pi_171735552
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 16:42 schreef PascalDutch het volgende:
Ik zou gewoon de gebruikersmap (Verkenner > C:\Users\"Gebruikersnaam") kopiėren naar een USBtje of iets dergelijks (daar staan al je documenten enzo in) en met het installeren van Windows de C: schijf formatteren. Ik neem echter aan dat je al je bestanden en dergelijke op de D: schijf hebt staan?

Je productcode is overigens gelinkt aan je BIOS/UEFI. Dus zolang je je moederbord niet vervangt is er niks aan de hand. Ik heb echter wel gemerkt dat wanneer je bijvoorbeeld een Education versie van Windows 10 over een Home OEM licentie heen installeert hij bij een herinstallatie de Home (de OEM versie dus) weer installeert. Hou daar wel rekening mee. Welke versie van Windows heb je?

Wat is trouwens de reden dat je Windows wilt herinstalleren? Misschien dat je eerst een system file check uit kan voeren door sfc /scannow in de prompt uit te voeren of via Windows toetst + R.

Succes ^O^
De oorspronkelijke installatie was 8.1.
Deze versie (windows 10 home) is dus een upgrade geweest en de code is daardoor gelinkt aan mijn MS account.

Ik heb een "simpele" backup inderdaad wat op een externe schijf is gezet (F dus in dit geval)
Rekening houdend met misschien dat eigenlijk D: schijf stuk aan het gaan is.
Plus een installatie USBflashdrive met een verse windows 10 erop.

Ik heb de professionele versie van harddisk sentinel (prima software trouwens) gedraaid, die zegt eigenlijk hetzelfde als SSDlife(pro) dat de schijf in uitstekende conditie is- (87% wat ruim boven de 50% is, vanaf 35% moet je meestal pas gaan vervangen) zonder fouten of beschadigde sectoren, wat dan ook weer overeenkomt met CHKDSK van windows zelf.

Ik snap dan ook niet wat windows 1x gezien zou hebben, gezien bovenstaande software ook gewoon de smart data uitleest en een conclusie maakt gebaseerd op de informatie van de fabrikant + wat dus de smart data dan zegt op dit moment.

Erg vreemd dus.

Verder leek het mij gewoon een goed idee om eens windows 10, als de boel klapt, vers te installeren.
Dingen als steam/origin etc staan sowieso al op de D schijf, dus tja.

[ Bericht 0% gewijzigd door TheoddDutchGuy op 16-06-2017 17:09:22 ]
pi_171738212
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 14:28 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Als 't goed is gelukt met aanmaken van een windows 10 usb ding.

Het is normaal dat het hernoemd werd automatisch naar esb-usb? (ofzoiets)
Dat is inderdaad normaal.
pi_171738930
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 juni 2017 17:02 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

De oorspronkelijke installatie was 8.1.
Deze versie (windows 10 home) is dus een upgrade geweest en de code is daardoor gelinkt aan mijn MS account.

Ik heb een "simpele" backup inderdaad wat op een externe schijf is gezet (F dus in dit geval)
Rekening houdend met misschien dat eigenlijk D: schijf stuk aan het gaan is.
Plus een installatie USBflashdrive met een verse windows 10 erop.

Ik heb de professionele versie van harddisk sentinel (prima software trouwens) gedraaid, die zegt eigenlijk hetzelfde als SSDlife(pro) dat de schijf in uitstekende conditie is- (87% wat ruim boven de 50% is, vanaf 35% moet je meestal pas gaan vervangen) zonder fouten of beschadigde sectoren, wat dan ook weer overeenkomt met CHKDSK van windows zelf.

Ik snap dan ook niet wat windows 1x gezien zou hebben, gezien bovenstaande software ook gewoon de smart data uitleest en een conclusie maakt gebaseerd op de informatie van de fabrikant + wat dus de smart data dan zegt op dit moment.

Erg vreemd dus.

Verder leek het mij gewoon een goed idee om eens windows 10, als de boel klapt, vers te installeren.
Dingen als steam/origin etc staan sowieso al op de D schijf, dus tja.
Programma's moet je sowieso opnieuw installeren omdat deze bepaalde bestanden (.dll) wegschrijven in de system32 map, de C: schijf dus. Ik zou de handel gewoon opnieuw installeren en kijken wat dan de performance is. Als het dan nog steeds slecht is, nieuwe schijf erin. Je kan overigens ook nog even controleren op malware met Malwarebytes. Dat wil de boel ook nog wel eens lopen te verstieren.
IT'er in hart en nieren
pi_171745498
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 20:35 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Beetje soort van dubbele topic maar meer voor de duidelijkheid voor mijzelf.

Ik vermoed dat de C schijf binnenkort kapot is, wat is dan de beste optie wat betreft een nieuw C schijf?

Gebruik ik dan een systeemherstelschijf kopie (die ik op een externe HD gezet heb)
Of moet ik juist een systeemkopie maken en die dan erop zetten?

Edit : en hoe kies ik dat alleen de C schijf als systeemkopie gebruikt word?
Ik wil namelijk niet dat het ook de D schijf opneemt bij de backup, dat is onnodig.
Een schone installatie kan fijn zijn, bij veel mensen wordt Windows aanzienlijk trager na verloop van tijd dus afhankelijk van hoe oud jouw installatie is en wat jij er allemaal mee hebt gedaan...
Als je alles wil overzetten dan kan je het best kloonsoftware gebruiken, hier bestaan diverse gratis programma's voor.
https://www.google.co.uk/(...)ware%20for%20windows
Ik zie dat jij ervoor koos om een schone installatie te doen.

Ik gebruik tegenwoordig graag een aparte redelijk kleine partitie (60-100 GB) voor Windows en een paar basisprogramma's zoals een paar browsers en mediaspelers. Je kan gemakkelijk een schone installatie doen als Windows eens wat/veel trager wordt of er andere problemen zijn, je hoeft niet alle spellen opnieuw te downloaden als je een gamer bent (die zet je op een andere partitie, even het register en de DLL's laten bijwerken op de Windows-partitie en je kan het programma weer gebruiken), je hebt geen problemen met je documenten, video's, muziek etc.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_171745517
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 09:22 schreef mschol het volgende:
je hebt bij windows 10 met een digitale licentie geen installatie key nodig: die kan je overslaan.

Zodra windows geinstalleerd is en internet heeft zal hij met de activatieservers gaan babbelen om die digitale licentie weer te bemachtigen (zolang er geen grote hardware wijzigingen zijn geweest)
Yep, in tegenstelling tot wat veel mensen denken hoef je hiervoor nog niet eens het moederbord te vervangen. Ik heb het zelf ook eens gehad dat ik MS moest bellen omdat ik te veel hardware had gewijzigd. Erg upgradevriendelijk zijn ze niet bij MS. :')
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_171747107
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 02:43 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Yep, in tegenstelling tot wat veel mensen denken hoef je hiervoor nog niet eens het moederbord te vervangen. Ik heb het zelf ook eens gehad dat ik MS moest bellen omdat ik te veel hardware had gewijzigd. Erg upgradevriendelijk zijn ze niet bij MS. :')
ze zijn prima upgrade vriendelijk, je kan volgens mij zelfs al je belangrijke delen prima in stukken upgraden (eerst videokaart, daarna cpu etc). Als je dat in 1x doet dan gaan ze terecht zeuren, want feitelijk heb je dan een heel nieuw systeem en wordt het recht op de licentie (die immers aan je systeem gekoppeld is) dubieus
pi_171758515
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 juni 2017 10:00 schreef mschol het volgende:

[..]

ze zijn prima upgrade vriendelijk, je kan volgens mij zelfs al je belangrijke delen prima in stukken upgraden (eerst videokaart, daarna cpu etc). Als je dat in 1x doet dan gaan ze terecht zeuren, want feitelijk heb je dan een heel nieuw systeem en wordt het recht op de licentie (die immers aan je systeem gekoppeld is) dubieus
Ik ken niet precies hun regels maar ik kan je wel vertellen dat ik voor minder moest bellen. Het moederbord en de CPU zijn nooit vervangen, enkel de harde schijf, de grafische kaart en RAM heb ik gewijzigd, dit in een relatief korte tijd (half jaar? jaar?) maar niet in 1 keer. Blijkbaar is dus het wijzigen van die drie componenten voldoende voor MS om je te laten bellen. Wat een systeem is daar kan je over discussiėren, ik zie alles als een onlosmakelijk verbonden component van het systeem m.u.v. een extra harde schijf die voor dataopslag wordt gebruikt en heel misschien met uitzondering van koeling en de kast (hoewel ik er zelf tegenwoordig veel waarde aan hecht dat deze componenten in orde zijn).

Maar goed, het is m.i. niet echt van deze tijd dat mensen nog een OEM-bak kopen en hier niet het een en ander aan wijzigen. Gelukkig is dat tegenwoordig kinderlijk eenvoudig, kunnen mensen erg eenvoudig opzoeken welke hardware geschikt is voor hen en is het redelijk gemakkelijk om die hardware te kopen.
Begrijp me niet verkeerd, ik begrijp prima dat er ook mensen zijn die wel een OEM-bak kopen, hierbij geen benul hebben wat er precies in zit en er verder niet meer naar omkijken omdat ze enkel wat licht draaiende software gebruiken.

Dat terzijde, wat is het nut van dat bellen? De database van MS bijwerken? Ik heb ooit eens gelezen waarom MS dat doet maar mijn geheugen moet even worden opgefrist. ;)

Ik denk dat ik voor W10 op mijn volgende systeem eens begin zonder licentie (eens zien hoe het is) aangezien MS dat voorlopig toestaat met enkel de restrictie dat je minder customization opties hebt, die zuigen toch al bij W10 dus daar lig ik niet wakker van. ;)
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')