Precies. Daar zaten die ouders ook mee. Ze waren doodsbang voor haar en wilden hulp maar levenslang preventief opsluiten kan natuurlijk niet inderdaad. Lijkt me echt een bizarre kwelling als je in die situatie zit.quote:Op donderdag 8 juni 2017 15:37 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Die hulp vragen en dan krijgen is ook heel erg moeilijk bij een kind denk ik. Wat moet je doen met een 12 jarige psychopaat die nog niets strafbaars heeft gedaan?
Ik denk dat als je iets als dit doet er wel sprake is van een geestelijke stoornis. Iets anders is een 'probleemgeval" zijn op school en thuis. Dat was ik. Maar ik was en ben geen psychopaat.quote:Op donderdag 8 juni 2017 15:38 schreef Physsic het volgende:
[..]
Helaas kom ik veel van dat soort 'slechte voorbeelden' tegen. Ook zaken waarbij ouders echt op geen enkele manier hadden kunnen vermoeden dat hun kind zoiets zou kunnen doen en er daarna kapot van zijn. Dat is natuurlijk enorm triest.
Maar er is niet eens altijd sprake van een psychische stoornis.
Hoeft dus niet per se, maar zal in veel gevallen wel zo zijn.quote:Op donderdag 8 juni 2017 15:41 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik denk dat als je iets als dit doet er wel sprake is van een geestelijke stoornis. Iets anders is een 'probleemgeval" zijn op school en thuis. Dat was ik. Maar ik was en ben geen psychopaat.
Op die leeftijd iemand waarschijnlijk verkrachten en vermoorden duidt erop. De kans dat iemand geheel normaal is lijkt mij erg klein. Wat niet wegneemt dat je dat als omgeving misschien niet zo hebt ingeschat. Ik weet nog wel dat er kinderen op mijn lagere school zaten die voor de lol kikkers opbliezen. Moet ik erbij zeggen dat ik wel een tijdje vogels heb geschoten.quote:Op donderdag 8 juni 2017 15:42 schreef Physsic het volgende:
[..]
Hoeft dus niet per se, maar zal in veel gevallen wel zo zijn.
In dit geval wel ja, maar ik had het over minderjarigen die iemand doden in het algemeen. Zonder zoiets als een verkrachting dus.quote:Op donderdag 8 juni 2017 15:45 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Op die leeftijd iemand waarschijnlijk verkrachten en vermoorden duidt erop. De kans dat iemand geheel normaal is lijkt mij erg klein. Wat niet wegneemt dat je dat als omgeving misschien niet zo hebt ingeschat. Ik weet nog wel dat er kinderen op mijn lagere school zaten die voor de lol kikkers opbliezen. Moet ik erbij zeggen dat ik wel een tijdje vogels heb geschoten.
Als dat niet uit zelfverdediging gebeurt lijkt mij het een psychisch probleem.quote:Op donderdag 8 juni 2017 15:47 schreef Physsic het volgende:
[..]
In dit geval wel ja, maar ik had het over minderjarigen die iemand doden in het algemeen. Zonder zoiets als een verkrachting dus.
Is dus niet altijd het geval. Net zoals dat niet altijd (vaker) het geval is bij volwassenen.quote:Op donderdag 8 juni 2017 15:48 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Als dat niet uit zelfverdediging gebeurt lijkt mij het een psychisch probleem.
Ik doe hetzelfde. Herhaling. Maar wat is dan een reden?quote:Op donderdag 8 juni 2017 15:52 schreef Physsic het volgende:
[..]
Is dus niet altijd het geval. Net zoals dat niet altijd (vaker) het geval is bij volwassenen.
Maar goed, ik val in herhaling. Jij mag denken wat je zelf wil, uiteraard.
De rechter kan deze maatregel opleggen aan jeugdigen (tot 18 jaar)[1], en onder voorwaarden jongvolwassenen (18 tot 23 jaar),[2] als voldaan is aan drie cumulatieve vereisten die in artikel 77s Wetboek van Strafrecht staan, te weten indien:quote:Op donderdag 8 juni 2017 15:54 schreef Physsic het volgende:
Kan je als minderjarige de PIJ-maatregel ontlopen door niet mee te werken aan een psychisch onderzoek, net zoals bij TBS voor volwassenen het geval is (uitzonderingen daargelaten)? Of kan zo'n PIJ-maatregel heel makkelijk worden opgelegd?
Haat/wraak (als het slachtoffer de dader eerder iets heeft aangedaan bv). Paniek (als het slachtoffer dreigt iets bekend te maken dat de dader niet wil). Wanhoop/bescherming (als het slachtoffer bv een familielid van de dader iets aan wilde doen). Etc.quote:Op donderdag 8 juni 2017 15:53 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ik doe hetzelfde. Herhaling. Maar wat is dan een reden?
Op jonge leeftijd dan werkelijk over gaan tot moord lijkt mij toch echt duiden op iets dat psychisch niet goed is. Dingen kunnen een trigger zijn idd. Je moet wel de mens zijn dan zo te handelen.quote:Op donderdag 8 juni 2017 15:57 schreef Greys het volgende:
[..]
Haat/wraak (als het slachtoffer de dader eerder iets heeft aangedaan bv). Paniek (als het slachtoffer dreigt iets bekend te maken dat de dader niet wil). Wanhoop/bescherming (als het slachtoffer bv een familielid van de dader iets aan wilde doen). Etc.
Even algemeen dus. Niet over deze zaak. Maar jullie hadden het over algemene andere redenen voor moord dan een psychische aandoening.
Of je totaal te laten gaan, ik ga er niet vanuit dat het een bewust handelen is geweest, maar vooral een gebrek aan controle over de emoties.quote:Op donderdag 8 juni 2017 15:59 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Op jonge leeftijd dan werkelijk over gaan tot moord lijkt mij toch echt duiden op iets dat psychisch niet goed is. Dingen kunnen een trigger zijn idd. Je moet wel de mens zijn dan zo te handelen.
Dat is ook iets psychisch dan. Opvolgend op waarschijnlijk een verkrachting.quote:Op donderdag 8 juni 2017 16:06 schreef Leandra het volgende:
[..]
Of je totaal te laten gaan, ik ga er niet vanuit dat het een bewust handelen is geweest, maar vooral een gebrek aan controle over de emoties.
Ah, geen onderzoek nodig dus. Dat is dan weer een voordeel.quote:Op donderdag 8 juni 2017 15:56 schreef Jaroon het volgende:
[..]
De rechter kan deze maatregel opleggen aan jeugdigen (tot 18 jaar)[1], en onder voorwaarden jongvolwassenen (18 tot 23 jaar),[2] als voldaan is aan drie cumulatieve vereisten die in artikel 77s Wetboek van Strafrecht staan, te weten indien:
zij een misdrijf hebben gepleegd waarop vier jaar of meer gevangenisstraf staat, of het één van de specifiek omschreven misdrijven betreft in artikel 132, artikel 285(1), artikel 285b, artikel 395 Wetboek van Strafrecht, artikel 175(2)(b) en (3) Wegenverkeerswet of artikel 11(2) Opiumwet;
de veiligheid van anderen dan wel de algemene veiligheid van personen of goederen het opleggen van die maatregel eist, en;
de maatregel in het belang is van een zo gunstig mogelijke verdere ontwikkeling van de verdachte.
De maximale straf in het jeugdstrafrecht is 2 jaar jeugddetentie. Als de rechter van mening is dat intensieve begeleiding nodig is om herhaling van het misdrijf te voorkomen wordt een PIJ-maatregel opgelegd. Een PIJ-maatregel wordt opgelegd voor drie jaar. De maatregel kan telkens met maximaal twee jaar verlengd worden tot een maximum van zeven jaar indien de maatregel in eerste instantie was opgelegd voor een misdrijf dat gericht is tegen of gevaar veroorzaakt voor de onaantastbaarheid van het lichaam van één of meer personen.[3] Het laatste jaar van de maatregel is in beginsel steeds voorwaardelijk.[4]
Bron: Wiki
Vaak ook echt wel idd, dat er dan psychisch al iets niet goed zat, daar heb je vast gelijk in.quote:Op donderdag 8 juni 2017 15:59 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Op jonge leeftijd dan werkelijk over gaan tot moord lijkt mij toch echt duiden op iets dat psychisch niet goed is. Dingen kunnen een trigger zijn idd. Je moet wel de mens zijn dan zo te handelen.
Nouja als iemand je al jaren lang dag in dag uit pest.. Vind ik het niet gek als iemand met al een iets complexere achtergrond op een gegeven moment breekt.quote:Op donderdag 8 juni 2017 15:59 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Dat ligt er misschien maar net aan hoe intelligent die persoon is. En ongetwijfeld aan nog meer dingen. Ik denk dat sommige het wel door kunnen hebben.quote:Op donderdag 8 juni 2017 16:06 schreef Jaroon het volgende:
Zou je van jezelf weten op jonge leeftijd dat je niet spoort?
Dat is verdediging en niet eens strafbaar. De reden is dan ook duidelijk.quote:Op donderdag 8 juni 2017 16:08 schreef Greys het volgende:
[..]
Vaak ook echt wel idd, dat er dan psychisch al iets niet goed zat, daar heb je vast gelijk in.
Toch denk ik dat er absoluut uitzonderingen zijn.
Als de moeder van een 14-jarige jongen bv in hun huis in elkaar wordt geslagen voor z'n ogen door een indringer oid en de jongen slaat met een honkbalknuppel de dader tegen z'n slaap dood weet ik niet of er met zo iemand meteen iets psychisch mis is of al was. Ik heb er absoluut geen verstand van hoor en zal de laatste zijn om te doen alsof dat wel zo is, maar ik denk persoonlijk dat er voorbeelden zijn waarbij een psychische aandoening er weinig tot niets mee te maken heeft.
Maar goed, dat dwaalt mss allemaal wat te ver af van het daadwerkelijke onderwerp van het topic. Sorry.
Hoe slimmer hoe gevaarlijker misschien.quote:Op donderdag 8 juni 2017 16:09 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dat ligt er misschien maar net aan hoe intelligent die persoon is. En ongetwijfeld aan nog meer dingen. Ik denk dat sommige het wel door kunnen hebben.
Dat denk ik ook.quote:Op donderdag 8 juni 2017 16:10 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Hoe slimmer hoe gevaarlijker misschien.
Maar jij bent een psychopaat. Hoe denk jij erover?quote:Op donderdag 8 juni 2017 16:12 schreef Physsic het volgende:
[..]
Dat denk ik ook.
Domme gestoorden zullen meer fouten maken en sneller gepakt worden, maar zijn mogelijk wel meer onberekenbaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |