Ik woon nu een paar jaar in Japan en nu ik mijn Japanse rijbewijs bijna heb ben ik al een tijdje op zoek naar een leuke auto. Met de nadruk op leuk want een auto heb ik hier eigenlijk niet nodig en gezien de kosten (parkeerplaats van 200 euro per maand, APK van paar duizend euro iedere 2 jaar etc) wil ik er wel plezier van hebben.
Helaas hebben Japanners anti smaak als het op auto's aankomt, en dan met name op uitrusting.
Ik wil het liefst een eerste generatie Cayman. Redelijk betaalbaar in aanschaf en onderhoud, sportief maar niet totaal onbruikbaar in het dagelijks leven.
Natuurlijk wil je dan wel zelf schakelen. Helaas denken Japanners daar anders over. 75% van de Caymans die te koop staat is een automaat. Hetzelfde zie je trouwens met andere merken zoals BMW.
Of wat dacht je van het stuur aan de rechter kant? Wel zo makkelijk in een land wat grotendeels uit kruisingen (concept rotende snappen ze hier niet) en bergweggetjes met blinde bochten bestaat. Toch? Nope, meer dan drie kwart van de Porsches etc heeft het stuur links... Er staan letterlijk minder dan een 10 Caymans met het stuur rechts te koop en de helft daarvan zijn GT4's. Zou me niet verbazen als die niet met right hand drive geleverd worden.
En mocht je toevallig een auto willen die niet wit is dan heb je helemaal pech. 90% is wit en van de overige 10% is 90% zwart, grijs of zilver. Ik kan dat niet begrijpen, dan geef je 60 ~ 100k aan een Porsche, BMW of wat dan ook uit en dan maakt je er een totaal inspiratieloos hok van.
Er rijdt hier in de buurt ook een 599 rond, niet bepaald een onopvallende auto. Dan zit er ook nog een hondslelijke bodykit op zodat het ding helemaal niet te missen is. Maar wel in kansloos wit want teveel opvallen willen we ook weer niet
Of een witte kut Prius kopen maar wel 4 uitlaten eronder hangen
Maar je woont in Japan?! Waarom dan geen Skyline of weet ik veel wat? Omdat het grotendeels afgetrapte zooi is. Een Skyline, NSX of S2000 vinden die niet compleet verkracht is is uitermate moeilijk. Als je een fatsoenlijk model vind dan betaal je ook meteen de hoofdprijs. Zelfs een simpele MX5 betaal je al snel richting de 10k voor als je een model wil wat er een beetje verzorgd uitziet.
Kortom ik wou dat dit land zou stoppen met het verkrachten van auto's en het maken van debiele optie keuzes
Voor de rest wel een mooi land (zeker niet zonder nadelen though) en drie verlaten bergen vlakbij om lol op te hebben. Als ik ooit een leuke auto kan vinden tenminste.
Op zondag 21 oktober 2007 20:47 schreef StefanP het volgende:300PK is in de autowereld geen 300PK. Klaar.