abonnement Unibet Coolblue
pi_171517516
Misschien dat iemand hier een idee heeft?
In ons nieuwe huis zit 1 muur met een mega vochtprobleem. Al toen we er in kwamen en het hele huis gestript hebben kwamen we tot de ontdekking dat er enorm veel vocht op 1 muur zit in een kamer; zwarte schimmel en alles.
De schimmel weggewerkt (heel veel bleekmiddel, dagenlang geboend en daarna de wanden gedaan met vochtwerende verf).
Echter die hele kamer blijft klam en vochtig voelen. Nu een maand later trek ik daar zo weer het behang los en zit er gewoon wéér wat zwarte schimmel.

Het gaat om een bungalow, het is weliswaar de wand die grenst aan de badkamer, maar er zit een luik in die wand op de plek van het bad en daar konden we zien dat er echt niets lekt.
Ook is te zien dat de vorige eigenaar die wand ter hoogte van de douche cabine heeft open gehad en weer dichtgegooid maar er lekt niets.

De kelder kan het ook niet zijn, die is droog en loopt bovendien niet door tot onder die kamer.
Het is echt heel vreemd omdat het 1 kamer is, midden in een rij kamers en de enige kamer die het vocht heeft, de badkamer ernaast maar ook de kamer aan de andere kant er naast hebben geen enkel vocht probleem, maar deze kamer voelt ook gewoon super klam aan.
We ventileren, houden 'm op temperatuur maar niets lijkt te helpen.

We denken nu erover om toch maar de badkamer te gaan verbouwen dus die muur er gewoon uit te slopen en opnieuw op te bouwen, zien wat we tegen gaan komen, maar we begrijpen gewoon niet waar het vocht vandaan kan komen omdat het echt alleen maar deze kamer / muur is.

Iemand een suggestie / idee?
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_171517711
Had een vriendin van me een tijdje terug ook. Bleek dat er geen kit zat onder de rozetten van de kranen waardoor er water langs de leidingen de muur in liep als ze ging douchen.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_171517753
hm, nop, dat is het niet. We hebben dat kunnen bekijken en er loopt geen water langs de leiding. Het lijkt ook van onderaf te starten. Optrekkend vocht maar wat is eigenlijk optrekkend vocht?
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  woensdag 7 juni 2017 @ 09:39:07 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171517800
Wij hebben dat ook gehad en bleek na veel onderzoek een foutief afgedopte loze waterleiding in de muur te zijn.
And so is the past
pi_171517821
Is het mogelijk om aan de vorige eigenaar te vragen waarom de muur open is geweest en of er leidingen door heen lopen?
Volgens mij is het opsporen van een breuk in een waterleiding in de messte verzekeringen gedekt.
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_171517852
De vorige eigenaar is inmiddels zo dement als wat, helaas, die kon ons niets meer vertellen.
Het is trouwens een woning in België, geen idee of daar anders gebouwd wordt qua funderingen, spouwmuren etc?
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_171519022
er kan zóóóveel mis zijn...

als je het écht 100% zeker wil weten...
slopen en her-opbouwen

maat van me had ook zoiets...
waterleiding in een muur (nergens op tekening bekend).
muurtje slopen ... BAM, heel de woonkamer zeiknat :+
gelukkig nog maar net aan het verbouwen
Echte mannen eten geen honing...
die kauwen op bijen!
pi_171519122
Zo op afstand is het moeilijk beoordelen...
Misschien kun je wat foto's plaatsen van de muur, wat erachter zit (badkamer?) e.d.
Aan de vorm van de vlek kun je soms zien waar het vandaan komt...
pi_171519231
Is goed, zal vanavond even wat foto's maken. We denken zelf dat het toch iets met fundering te maken heeft. Er is geen kruipruimte en de kelder loopt niet door tot onder die kamer.
Nouja, elk nadeel heeft zijn voordeel: als we toch gaan slopen dan maar een nieuwe badkamer..
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_171519260
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 10:58 schreef WRH het volgende:
Is goed, zal vanavond even wat foto's maken. We denken zelf dat het toch iets met fundering te maken heeft. Er is geen kruipruimte en de kelder loopt niet door tot onder die kamer.
Vocht kan van alle kanten komen, het kan worden opgezogen vanuit de grond, of naar beneden komen vanuit lekkage boven, of door de muur heen... Of van heel ver weg.

Het volgt altijd de weg van de minste weerstand, dat is echter vaak niet de kortste weg...
pi_171523376
Het kan ook nog omhoog kruipen dat er een lek zit in de vloer of de douchebak.
Hebben wij eens gehad, lekke voegen tussen de vloer en de muur. Gigantische vochtproblemen tot een meter hoog. Maar geen zichtbaar vocht of lekkage. Het sijpelde tussen de voegen en steeg dan omhoog omdat het niet naar beneden kon ivm de betonnen vloer.
pi_171524721
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 09:35 schreef WRH het volgende:
Optrekkend vocht maar wat is eigenlijk optrekkend vocht?
Bouwmateriaal zoals steen en gips, zuigen het vocht op. Dat effect is sterker dan de zwaartekracht, zodat indien ene plas water op de vloer ligt tegen een stenen muur aan, het vocht omhoog trekt in die muur. Als ik het goed begrijp, gaat het om een badkamer + slaapkamer op de begane grond? Kan grondwater zijn.....hoewel dat dan op meer plekken om zou trekken, denk ik.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171525419
Ja het is op de begane grond. Ik heb geen idee hoe ze in België bouwen met fundering etc.
Geen kruipruimte in ieder geval eronder. Wel zit er een luik in de muur waar het bad staat (aan de andere kant van de muur staat het bad daar bedoel ik) zodat je vanuit de slaapkamer bij openen van dat luik bij het (bubbel-) bad kunt maar daar is alles kurkdroog.
Nergens plasjes water, alleen een vreselijk vochtige muur verderop. En zwarte schimmel.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_171526987
Zoals al gezegd kunnen slechte kitranden langs de badrand en versleten voegen hier de oorzaak zijn. En dat is met het blote oog lastig te zien, doch niet per definitie onmogelijk.
pi_171528732
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 16:08 schreef pwmh82 het volgende:
Zoals al gezegd kunnen slechte kitranden langs de badrand en versleten voegen hier de oorzaak zijn. En dat is met het blote oog lastig te zien, doch niet per definitie onmogelijk.
Of slechte ventalie in de spouwmuur.
pi_171531919
Tip. Als je de waterleiding wilt uitsluiten: 's avonds alle kranen dichtdraaien en voordat je 's ochtends opstaat de meter checken. Zal om een miniem verschil gaan dus een foto van dat kleine roterende wijzertje is handig.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')