abonnement Unibet Coolblue
pi_171509323
Hallo!

Ik woon sinds kort op mijzelf. Bij ons thuis hebben we altijd huisdieren gehad. Mijn vader heeft voor de vogelsport ruim 300 vogels in de tuin zitten, en daarnaast hebben we ook nog altijd honden gehad, vissen, diverse soorten knaagdieren, en 2 katten die ik zelf nooit heb gekend.

Nu woon ik op mijzelf, en merk ik dat het erg stil is thuis. Ik mis toch wel de geluiden.

Nu ben ik een aantal huisdieren langsgegaan en afgevinkt

Hamster - heb je niks aan, maakt je s'nachts wakker
Katten moet ik niks van hebben
Honden geen tijd en geen plek voor
Konijn idem
Vissen - kost relatief veel tijd om schoon te maken, plus als ik tropische vissen wil houden kost dat kwa elektriciteit enorm veel. ( denk aan UV lamp en pompje)

Nu is mijn oog gevallen op gerbils. Ik heb hier 0,0 ervaring mee, maar ze lijken mij het tofste wat ik kan houden. Ik heb mij al het een en ander ingelezen, ik heb de dierenbijsluiter van het LICG bij de hand.

Ik heb een klein kastje in de woonkamer staan, hierop kan een mooie glazen bak staan ( 80 bij 50 x 50 cm) dit zou genoeg zijn volgens de bijsluiter voor het houden van gerbils.

Wat adviseren jullie verder? Kwa bodembedekking waardoor hun gangenstelsel het meest tot hun recht komt?

Alvast bedankt
pi_171511371
Wil je kijk-dieren of interactie-dieren?

Cavia's bijvoorbeeld zijn ook tamelijk nutteloze vreetmachientjes (mag ik zeggen want ik heb er 4 :P ) maar die zijn wel gezellig; ze fluiten en reageren op je, ze wandelen een beetje rond, en ze zijn rustig genoeg om af en toe op te pakken en te aaien of rond te laten lopen in huis of in een rennetje buiten als je daar zin aan hebt.

Of anders ratjes, die zijn heel intelligent, kun je erg tam maken en die kunnen ook en band met je aan gaan en op je reageren. Daarvoor kun je ook goed een kooi in de hoogte gebruiken, bij gerbils zit je snel aan een groot grondoppervlak omdat het meer graaf- en bodemdieren zijn, ratjes kunnen ook heel goed klimmen en klauteren.

Gerbils zijn opzich wel leuk om naar te kijken, maar je kunt er verder zo weinig mee vind ik. Ze worden in mijn ervaring niet echt tam, zeker niet zo tam als ratjes. Maar misschien ligt dat ook wel aan de gerbils die ik gehad heb en uit mijn omgeving ken.

Maar, als antwoord op je vraag, ik heb goede dingen gehoord over een mengsel van kleingeknipt stro en aarde als vulling voor een gerbil bak. Daar kunnen ze schijnbaar goed in graven. Het lijkt me persoonlijk alleen wel erg lastig verschonen, en ik zou niet weten hoe lang het schoon genoeg blijft qua geur.

Oh, en volgens mij zijn gerbils ook in de nacht actief, en ze knagen nogal veel. Dus als je een kooi in je slaapkamer hebt weet ik niet hoe handig dat is.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_171511917
Ik had voor grondbedekking zaagsel en in een deel van het hok zand. Verder had verschillende 'huisjes' in de bak staan en die vulde ik helemaal met hooi, zodat ze er zelf holletjes in konden maken. Als ik het hok verschoonde vulde ik de 'huisjes' ook weer opnieuw met hooi zodat ze weer holletjes konden maken..
pi_171512190
Tja ik heb verschillende knaagdieren gehad en moet zeggen, blijf de cavia de meest gezellige vinden omdat ze sterk op je reageren. Ze reageren hier zelfs al op mijn auto, stap ik uit en hoor ik ze al fluiten, ik heb er momenteel 25 in de kamer en 35 achter het huis lopen.
Gerbils zijn alleen leuk om naar te kijken, ze leven vooral in hun eigen wereldje of kunnen soms uuuurreeeennnn aan het glas krabbelen.
pi_171513791
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 21:50 schreef Miss_Isis het volgende:
Wil je kijk-dieren of interactie-dieren?

Cavia's bijvoorbeeld zijn ook tamelijk nutteloze vreetmachientjes (mag ik zeggen want ik heb er 4 :P ) maar die zijn wel gezellig; ze fluiten en reageren op je, ze wandelen een beetje rond, en ze zijn rustig genoeg om af en toe op te pakken en te aaien of rond te laten lopen in huis of in een rennetje buiten als je daar zin aan hebt.

Of anders ratjes, die zijn heel intelligent, kun je erg tam maken en die kunnen ook en band met je aan gaan en op je reageren. Daarvoor kun je ook goed een kooi in de hoogte gebruiken, bij gerbils zit je snel aan een groot grondoppervlak omdat het meer graaf- en bodemdieren zijn, ratjes kunnen ook heel goed klimmen en klauteren.

Gerbils zijn opzich wel leuk om naar te kijken, maar je kunt er verder zo weinig mee vind ik. Ze worden in mijn ervaring niet echt tam, zeker niet zo tam als ratjes. Maar misschien ligt dat ook wel aan de gerbils die ik gehad heb en uit mijn omgeving ken.

Maar, als antwoord op je vraag, ik heb goede dingen gehoord over een mengsel van kleingeknipt stro en aarde als vulling voor een gerbil bak. Daar kunnen ze schijnbaar goed in graven. Het lijkt me persoonlijk alleen wel erg lastig verschonen, en ik zou niet weten hoe lang het schoon genoeg blijft qua geur.

Oh, en volgens mij zijn gerbils ook in de nacht actief, en ze knagen nogal veel. Dus als je een kooi in je slaapkamer hebt weet ik niet hoe handig dat is.
Nee, de kooi komt in de woonkamer waar 2 deuren tussen zitten. Sowieso kan je het geluid wel dempen als je een glazen bak hebt.

Ik denk dat als ik de ruimte had voor (2) konijn(tjes) zou gaan, cavia's moet je toch wel erg geduldigd voor zijn. Konijnen natuurlijk ook. Geen dier is gelijk tam.

Ik zou ook voor een vogelkoppeltje kunnen gaan ( die zou ik zo gratis kunnen nemen van mijn vader ) maar die maken zoveel lawaai en rotzooi..

Ik denk toch een setje gerbils, maar sowieso na de vakantie denk ik, aangezien ik dan 3 weken weg ben.

Het zijn kijk diertjes, maar ik kan daar wel een halve dag naar kijken, weet ik van mijzelf.

Ratten vind ik leuk, maar ik vind ze ook wel meuren. Heb trouwens geen tuin, gaat om een woning van 31 vierkante oppervlak

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-06-2017 23:13:27 ]
pi_171513953
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 22:06 schreef madam-april het volgende:
Ik had voor grondbedekking zaagsel en in een deel van het hok zand. Verder had verschillende 'huisjes' in de bak staan en die vulde ik helemaal met hooi, zodat ze er zelf holletjes in konden maken. Als ik het hok verschoonde vulde ik de 'huisjes' ook weer opnieuw met hooi zodat ze weer holletjes konden maken..
Hoevaak deed je dat? Ik las iets als 1 keer in twee weken ( ze hebben droge ontlasting dus het stinkt niet en zijn hygienisch )

Dat zou wel ideaal zijn, dan wordt donderdag vaste schoonmaakdag :)
pi_171515145
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 23:12 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]

Hoevaak deed je dat? Ik las iets als 1 keer in twee weken ( ze hebben droge ontlasting dus het stinkt niet en zijn hygienisch )

Dat zou wel ideaal zijn, dan wordt donderdag vaste schoonmaakdag :)
Ik deed het over het algemeen wekelijks, maar ik sloeg ook weleens een weekje over (dan schepte ik alleen het vieze zand uit de kooi en strooide ik er wat schoon zand bij)
  woensdag 7 juni 2017 @ 00:23:48 #8
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171515491
Ik vond hamsters juist handig omdat ze sliepen als ik werkte, kwam ik thuis dan werden ze actief. Bovendien hamsteren ze, zodat je rustig een weekend weg kunt blijven zonder dat ze zich overeten.

Kijk daarom naar wanneer je thuis bent en of er iemand is om die beestjes te verzorgen als je weg bent. Niet iedereen is gecharmeerd van die dieren.

Heb je weleens aan reptielen gedacht, btw?
pi_171522011
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 00:23 schreef Lunatiek het volgende:
Ik vond hamsters juist handig omdat ze sliepen als ik werkte, kwam ik thuis dan werden ze actief. Bovendien hamsteren ze, zodat je rustig een weekend weg kunt blijven zonder dat ze zich overeten.

Kijk daarom naar wanneer je thuis bent en of er iemand is om die beestjes te verzorgen als je weg bent. Niet iedereen is gecharmeerd van die dieren.

Heb je weleens aan reptielen gedacht, btw?
Reptielen lijken mij ook leuk, ware het niet dat de warmtelamp enorm veel geld kost in het verbruik. Mijn zus heeft baardagamen gehad, dat bleek geen pretje te zijn in de kosten
pi_171522318
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2017 12:55 schreef Vlaggenroof het volgende:

[..]

Reptielen lijken mij ook leuk, ware het niet dat de warmtelamp enorm veel geld kost in het verbruik. Mijn zus heeft baardagamen gehad, dat bleek geen pretje te zijn in de kosten
Je hebt vast wel energiezuinige warmte lampen..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')