quote:Laatste update: 5-6-2017 11:49
Twee tieners aangehouden in onderzoeken dood Savannah en Romy
Burgemeester Bunschoten: twee minderjarigen aangehouden in zaken Savannah en Romy
In de twee onderzoeken naar de dood van de twee 14-jarige meisjes uit Hoevelaken en Bunschoten heeft de politie vannacht twee aanhoudingen verricht. Het zijn jongens van 14 en 16 jaar oud. Beide meisjes zijn door een misdrijf om het leven gekomen.
De politie zegt dat het ernaar uitziet dat het gaat om twee op zichzelf staande zaken: "Op basis van de bevindingen uit de onderzoeken tot nu toe, lijkt het er niet op dat er een verband is tussen beide feiten." De politie heeft twee rechercheteams geformeerd, die "waar nodig" informatie zullen delen.
Industrieterrein
De 14-jarige Savannah uit Bunschoten werd zondag gevonden in het water bij een industrieterrein in Bunschoten. Zij werd sinds donderdag vermist. In haar zaak is een jongen van 16 uit de gemeente Den Bosch opgepakt.
Het lichaam van de 14-jarige Romy uit Hoevelaken werd vrijdagmiddag gevonden in het water in Achterveld. In die zaak is een jongen van 14 uit Lunteren opgepakt op verdenking van betrokkenheid bij haar dood.
Burgemeester Melis van de Groep van Bunschoten zegt in een reactie dat er lange tijd nog hoop was dat Savannah nog zou leven. Er waren volgens hem aanwijzingen dat het meisje zich schuilhield op een adres met de nu opgepakte verdachte, aldus de burgemeester. De politie baseerde zich hierbij op spullen die in het ouderlijk huis van Savannah lagen.
Van de Groep deed eerder een oproep aan ouders met kinderen om extra alert te zijn. Die oproep blijft voorlopig van kracht, zei hij.
De directeur van de school waar Savannah naartoe ging, zegt in een korte verklaring dat bij iedereen het verdriet intens is. "We kunnen dit niet bevatten." De school is vandaag opengesteld en er is een stilteruimte ingericht om het meisje te herdenken.
Ook zijn hulpverleners ingezet voor nazorg. "Savannah was een rustige, lieve en vrolijke leerling die mooie cijfers haalde en goede inzet toonde. Ze genoot van het contact met vriendinnen en hield van gezelligheid, we zullen haar erg missen."
http://nos.nl/artikel/217(...)avannah-en-romy.html
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tijdlijn vanaf donderdag 1 juniquote:Donderdag 1 juni
Rond 15.00 uur wordt Savannah voor het laatst gezien.
's Avonds wordt ze als vermist opgegeven. Dan plaatst haar moeder ook een opsporingsbericht op Facebook dat massaal wordt gedeeld.
Vrijdag 2 juni:
In de middag wordt Savannah's fiets gevonden in Hoogland bij een bushalte.
Een meisje uit Hoevelaken, Romy, komt die dag niet terug uit school. Rond 17:00 uur vindt een voorbijganger haar lichaam in een sloot in Achterveld. Dat ligt op een kleine 20 kilometer van Bunschoten. Zij is door een misdrijf om het leven gekomen.
Zaterdag 3 juni:
Van Savannah ontbreekt nog ieder spoor. De politie voert geen grote zoekacties uit.
Zondag 4 juni:
's Middags vindt een voorbijganger het lichaam van Savannah in een water bij industrieterrein De Kronkels in Bunschoten.
Laat in de avond roept de burgemeester van Bunschoten inwoners van zijn gemeente op om extra alert te zijn op hun kinderen.
Maandag 5 juni:
Bunschoten en Hoevelaken zijn in rouw. Vlaggen hangen halfstok en er worden kaarsjes gebrand. In de kerk en op school zijn er bijeenkomsten.
Even voor het middaguur maakte de politie bekend dat er in beide zaken aanhoudingen zijn verricht: een 16-jarige jongen uit Den Bosch is opgepakt in de zaak van Savannah, een 14-jarige uit Ede wordt in verband gebracht met de dood van Romy
Topic over Romy: NWS / Politie vindt lichaam van omgebrachte Romy (14) in Achterveld
Je weet dat die parkeerplaats totaal niet in de buurt van de bushalte zit?quote:Op dinsdag 6 juni 2017 16:04 schreef woxxel het volgende:
Ik denk dat ze hebben afgesproken bij de bushalte. Ze heeft dr fiets daar op slot gezet. Beetje verstopt, omdat ze stiekem een afspraak had. Ze zijn samen gaan lopen richting parkeerplaats. Daar wou hij meer en heeft dr telefoon afgepakt en misschien verkracht. Daarna is ze weggelopen. Hij erachteraan. In paniek geraakt haar daar bij het water vermoord. Of een duw gegeven en zo in het water gekomen.
Daarom zijn ze aan het zoeken langs de a1 omdat ze ws heeft geprobeerd weg te komen.
Dit is denk ik allemaal al op dezelfde dag gebeurd. Omdat zij zelf verwacht had voor het eten thuis te zijn. En haar telefoon al heel snel uit stond.
En dan een RTV-Utrecht collega 'journalist' die ze een vraag stelt. Man man, wat een poppenkast.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 16:07 schreef ootjekatootje het volgende:
Nee, dit dan:
https://www.facebook.com/rtvutrecht/videos/1391122207590323/
Is dit iets amerikaans?
Is nu echt elk meisje wat ff weg is officieel vermist?quote:Op dinsdag 6 juni 2017 16:11 schreef Greys het volgende:
Even snel tussendoor:
Vermiste Zwolle-meisje is alweer terecht. (politietweet)
Zucht. Weet ik veel. Er werd hier een bericht gedeeld door iemand over een vermist meisje (zo stond het ook in het politiebericht, niet mijn woorden) en ik roep ff snel dat ze er weer is. Niks mis mee lijkt me.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 16:14 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Is nu echt elk meisje wat ff weg is officieel vermist?
Die twee uit Tilburg nog niet?quote:Op dinsdag 6 juni 2017 16:11 schreef Greys het volgende:
Even snel tussendoor:
Vermiste Zwolle-meisje is alweer terecht. (politietweet)
Ik vind dat er opvallend veel meldingen zijn, dus vandaar de vraag of nu elk meisje direct als vermist wordt opgegeven. Blijkbaar volg je de politietweet dus vandaar mijn vraag.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 16:16 schreef Greys het volgende:
[..]
Zucht. Weet ik veel. Er werd hier een bericht gedeeld door iemand over een vermist meisje (zo stond het ook in het politiebericht, niet mijn woorden) en ik roep ff snel dat ze er weer is. Niks mis mee lijkt me.
Ik denk dat ouders, door deze zaken, nu eerder aan de bel trekken.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 16:21 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik vind dat er opvallend veel meldingen zijn, dus vandaar de vraag of nu elk meisje direct als vermist wordt opgegeven. Blijkbaar volg je de politietweet dus vandaar mijn vraag.
Overal vermiste meisjes...
Dat idee heb ik ook,quote:Op dinsdag 6 juni 2017 16:22 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik denk dat ouders, door deze zaken, nu eerder aan de bel trekken.
Het valt nu wellicht meer op, maar er is volgens mij geen stijging in het aantal meldingen. Echter door de zaak van Romy & Savannah, en vooral de afloop daarvan, ligt alles nu onder een vergrootglas en is er vooral op Social Media dezer dagen extra veel aandacht voor elke vermissing (of iets wat er op lijkt) die voorbij komt.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 16:21 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik vind dat er opvallend veel meldingen zijn, dus vandaar de vraag of nu elk meisje direct als vermist wordt opgegeven. Blijkbaar volg je de politietweet dus vandaar mijn vraag.
Niet te lopen? Kan hij daar misschien zijn opgepikt?quote:Op dinsdag 6 juni 2017 16:07 schreef Infection het volgende:
[..]
Je weet dat die parkeerplaats totaal niet in de buurt van de bushalte zit?
Ik volg ze niet, werd puur toevallig geretweet door heel iemand anders dus toen ik het zag dacht ik 'laat ik het hier even snel roepen omdat ik het hier ook voorbij zag komen'.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 16:21 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Volgensmij is iemand als vermist opgeven niet perse het ding, maar meer hoeveel risico er is dat het gaat om een misdrijf/ontvoering/oid. Als dat risico groot is wordt er bv sneller een Amber Alert verstuurd zoals bij dat meisje dat onlangs ontvoerd is door haar vader naar India.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 16:29 schreef Greys het volgende:
[..]
Ik volg ze niet, werd puur toevallig geretweet door heel iemand anders dus toen ik het zag dacht ik 'laat ik het hier even snel roepen omdat ik het hier ook voorbij zag komen'.![]()
Weet echt niet wanneer iemand als 'vermist' 'telt'. Ik gok zodra ze als zodanig zijn opgegeven door ouders? Werkt dat zo, weet iemand dat?
(ik snap wel dat er nu iets meer zorgen zijn en aandacht voor is in deze tijd, dat dan weer wel.)
o ok...quote:Op dinsdag 6 juni 2017 16:27 schreef woxxel het volgende:
[..]
Niet te lopen? Kan hij daar misschien zijn opgepikt?
Want spullen zijn gevonden bij de parkeerplaats. Haar fiets netjes bij de bushalte. Haar lichaam ook in de buurt van de bushalte?
Er is zoiezo al heel snel iets gebeurt met haar telefoon, omdat die al heel snel uit stond. Fiets was dezelfde dag al teruggevonden. Of volgende dag al
Ik verwacht niet dat hij een lichaam kan verslepen. Dus het is daar gebeurt.
Maar ze is dus ook bij de parkeerplaats geweest.
quote:Op ongeveer vijftig meter van deze plek werd afgelopen zondag het levenloze lichaam van de 14-jarige Savannah Dekker aangetroffen. Zij bleek door een misdrijf om het leven te zijn gebracht. Vanaf de walkant wordt onder meer gewerkt met magneten om metalen voorwerpen naar boven te halen. Vermoedelijk is de politie op zoek naar het moordwapen.
De politie beschikt bij het dregwerk ook over een boot, maar deze is nog niet ingezet. Vanochtend waren agenten bezig de bermkant te doorzoeken van parkeerplaats De Haar langs de snelweg A1 ter hoogte van Baarn. Ook hier ging het hoogstwaarschijnlijk om het verzamelen van bewijsmateriaal in de zaak Savannah.
Maar ook zonder Amber Alert worden ze 'vermist' genoemd in bv politietweets. Ik dacht dat Ootje dat bedoelde tenminste. En ik neem aan dat ze al 'vermist' worden genoemd in zulke berichten als ze als zodanig zijn opgegeven bedoelde ik.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 16:33 schreef electronique het volgende:
[..]
Volgensmij is iemand als vermist opgeven niet perse het ding, maar meer hoeveel risico er is dat het gaat om een misdrijf/ontvoering/oid. Als dat risico groot is wordt er bv sneller een Amber Alert verstuurd zoals bij dat meisje dat onlangs ontvoerd is door haar vader naar India.
Ze kan ook gewoon wèl met de bus gegaan zijn, omdat ze niet in haar omgeving wilde afspreken wegens risico betrapt te worden. Haar fiets op slot gezet, een beetje verscholen zodat familie en kennissen deze niet konden waarnemen (in een regio waarin de sociale controle vrij hoog is)quote:Op dinsdag 6 juni 2017 16:27 schreef woxxel het volgende:
[..]
Niet te lopen? Kan hij daar misschien zijn opgepikt?
Want spullen zijn gevonden bij de parkeerplaats. Haar fiets netjes bij de bushalte. Haar lichaam ook in de buurt van de bushalte?
Er is zoiezo al heel snel iets gebeurt met haar telefoon, omdat die al heel snel uit stond. Fiets was dezelfde dag al teruggevonden. Of volgende dag al
Ik verwacht niet dat hij een lichaam kan verslepen. Dus het is daar gebeurt.
Maar ze is dus ook bij de parkeerplaats geweest.
Vraag is dus (mits die parkeerplaats De Haar - locatie) inderdaad verband houdt met deze zaak, of dat een plek is waar je ook makkelijk met de fiets of lopend kan komen.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 16:37 schreef ootjekatootje het volgende:
http://www.ad.nl/dossier-(...)bunschoten~a34caebb/
[..]
Maar dan zou ze wel gezien zijn op camerabeelden van de bus of was het misschien wel terug te vinden op de geschiedenis van de OV chipkaartquote:Op dinsdag 6 juni 2017 16:42 schreef NothingHappened het volgende:
[..]
Ze kan ook gewoon wèl met de bus gegaan zijn, omdat ze niet in haar omgeving wilde afspreken wegens risico betrapt te worden. Haar fiets op slot gezet, een beetje verscholen zodat familie en kennissen deze niet konden waarnemen (in een regio waarin de sociale controle vrij hoog is)
Dat verklaart waarom de politie in de eerste instantie niet wilde helpen met de zoekactie en de vermoedens dat ze zich ergens anders ophield. De politie wist denk ik via haar vrienden (die wel op de hoogte waren van haar afspraakje) en haar social media waarschijnlijk dat ze inderdaad een afspraak ergens had, vandaar de vermoedens dat ze zich ergens schuil hield.
Ze kan dus met de bus teruggekomen zijn om op tijd thuis te komen. Er zou dan wat gebeurd moeten zijn tussen de bushalte en haar geparkeerde fiets 50 meter verderop. Misschien is de jonge man in kwestie dus helemaal niet betrokken bij haar dood.
Dat is wel apart ja.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 16:42 schreef Stupidisco het volgende:
[..]
Vraag is dus (mits die parkeerplaats De Haar - locatie) inderdaad verband houdt met deze zaak, of dat een plek is waar je ook makkelijk met de fiets of lopend kan komen.
Zo niet, dan is het dus aannemelijker dat er toch een auto in het spel is. En 'dus' ook een andere/mede- verdachte.
[speculatie modus off]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |