5 tientjes als je eerst naar Calais of Duinkerken rijdt.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 14:59 schreef Diqiu-Long het volgende:
Een land wat mij dan vooral aanspreekt is Groot Brittannië, maar daar rijden ze dan wel aan de linkerkant van de weg. Lijkt mij alleen best duur die oversteek
Tijd zat: alleen zit nog in een groepsbehandeling voor autisme, maar daar zie ik met iedere sessie steeds minder een voordeel van inquote:Op dinsdag 6 juni 2017 15:02 schreef maffehenkie het volgende:
Als je de tijd hebt, doen!
Misschien ook het overwegen waard: een 'roadtrip' zonder auto? Gewoon liften, de trein, OV, fietsen, wat dan ook?
Yep, een paar dagen over een een paar honderd km doen, alles binnendoor en heel vaak ff stoppen om te wandelen, boodschappen doen enz. Doe dat regelmatig, beter dan een dagje blazen op de snelweg.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 15:06 schreef RingBewoner het volgende:
Wel eens gehad dat ik een bestemming had maar geen route. Heerlijke vakantie gehad.
Moet je dan nog wat van tolheffing betalen over dat kleine stukje Frankrijk? Duinkerke is ja niet zover weg zag ikquote:Op dinsdag 6 juni 2017 15:17 schreef Ivo1985 het volgende:
Overtocht kan vanaf 5 tientjes. Duinkerke naar Dover is echt niet duur. En links rijden is voor de meeste mensen na de eerste 10 kilometer echt geen uitdaging meer.
Hou rekening met heel slecht wegdek in Groot-Britannië, de Belgische hoofdwegen zijn tegenwoordig een biljartlaken in vergelijking met wat je in Engeland kunt aantreffen.
Oh ja, tol, dat hadden we ook nog, was bijna een verdubbeling van de benzinekosten.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 15:26 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
Moet je dan nog wat van tolheffing betalen over dat kleine stukje Frankrijk? Duinkerke is ja niet zover weg zag ik
Ja dat kan ook, al zou ik juist niet Londen willen bezoeken als ik echt met de auto oversteek. Dan denk ik dat ik eerder zuid Engeland zou willen bezoeken.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 15:39 schreef Zolderkamer het volgende:
Laat je je vriendin toch vliegen... kost 2 tientjes.. en haal je haar op met de auto..
Doe dat dan gewoon.. app je vriendin dat ze of nu meekan of niet.. stuur die autistengroep een berichtje dat ze het goed hebben gedaan maar je nu eerst vakantie nodig hebt met al dat moeilijke gedoe..quote:Op dinsdag 6 juni 2017 15:45 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
Ja dat kan ook, al zou ik juist niet Londen willen bezoeken als ik echt met de auto oversteek. Dan denk ik dat ik eerder zuid Engeland zou willen bezoeken.
Maar het idee speelt wel erg bij mij: ik zou bij wijzen van spreken nu in de auto kunnen stappen, en hup naar Groot Brittannië.
Dit idd.. en dan eindigen op Rugen ofzo..quote:Op dinsdag 6 juni 2017 15:49 schreef Fer het volgende:
Oost Europa is wel leuk om te roadtrippen. Ook betaalbaar.
Moet wel eerst natuurlijk een plannetje maken: wat wil ik zien, hoe ga ik rijden en hoelang blijft ik weg.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 15:55 schreef Zolderkamer het volgende:
[..]
Doe dat dan gewoon.. app je vriendin dat ze of nu meekan of niet.. stuur die autistengroep een berichtje dat ze het goed hebben gedaan maar je nu eerst vakantie nodig hebt met al dat moeilijke gedoe..
Je kan het nu.. hebt de mogelijkheid.. dus doe het dan ook.. voor je vijf benen mist, 28 kinderen hebt, je poen op is, of je nodig een huis moet kopen...
calais ligt toch op de route van brussel? Rijden doe je meestal vooruit en af en toe de bocht om... Waarom heb je daar een plan voor nodig?quote:Op dinsdag 6 juni 2017 16:01 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
Moet wel eerst natuurlijk een plannetje maken: wat wil ik zien, hoe ga ik rijden en hoelang blijft ik weg.
Mijn vriendin zou nu sowieso niet mee kunnen, die is zelf met haar ouders op vakantie. En zaterdag pik ik die met de auto weer op, waarna we naar Brussel met de auto gaan.
Dus dan zou ik niet meer dan 3 dagen hebben om snel Groot Brittannië te bezoeken, dat is denk ik iets te kort
D'r is niks leuker en meer puur 'roadtrippen' als domweg in je auto stappen en je neus achterna rijden; niks planning.. aftanken en gaaaaan Tis wel minder als je natuurlijk aan die tijdslimiet vast zit.. 48uur is idd niet zo heel ruim, dan ben je toch een beetje gedwongen om op de klok te kijken en rijden als je jezelf doelen stelt..quote:Op dinsdag 6 juni 2017 17:04 schreef Diqiu-Long het volgende:
Ik heb budget zat hoor, maar zag dat Duinkerke net over de Belgische grens lag. Dus vroeg mij gewoon af of dat kleine stukje ook tol plichtig was.
Maar ik wil het wel allemaal een beetje plannen: het idee om nu de deur uit de gaan, en hup naar Engeland rijden is natuurlijk heel avontuurlijk. Alleen ik ben toch iemand die aan plannen doet!
Dus wat ik graag zou willen weten: hoelang duurt de overtocht, waar moet ik rekening mee houden in Groot Brittannië etc. Wat valt er te zien buiten Londen, want daar wil beslist niet met mijn auto komen!
Hoe zit het met parkeren? Dus ja toch zaken waar ik wel even over na denk, en ik denk dat 48 uur sowieso te kort is. Maar Google Maps ligt mij wat die dure Kanaaltunnel in te sturen
[ afbeelding ]
Al een lijstje gemaakt wat er te zien is in Zuid Engeland, gewoon even met pen en papier.
Stone Henge zou ik op zich best willen zien, maar dat ligt relatief gezien nog best ver en het lijkt mij best leuk om te zien. Maar heb ook gelezen dat het een van de meest teleurstellende toeristen punten is.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 17:38 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Tot Duinkerke en Calais heb je nog geen tol. Je kunt ook kijken wat de Eurotunnel kost, zo ga ik met werk altijd naar Engeland. Die is ook lekker kort (mits je niet in de zomerspits zit zeg maar). Maar de boot is wel weer even lekker als pauze. Klein tukje aan boord misschien en je bent er ook zo.
Je kunt in korte tijd best veel zien. Persoonlijk hoef ik niet 2 uur te staren naar Stonehenge bijvoorbeeld. Ben daar met werk langsgereden en je kunt gewoon via een veldje er naast gratis er naar kijken. Binnen halfuur was ik alweer weg. Overigens had ik wel willen betalen om er doorheen te lopen, maar was al gesloten toen ik langs ging.
De meeste rotondes zijn zo ingericht dat dat helemaal niet kan tenzij je rare capriolen uit gaat halen. Meestal gaat het fout na een overnachting bij het wegrijden, dat je automatisch de verkeerde weghelft pakt. Tot de eerste tegenligger.quote:Op vrijdag 9 juni 2017 14:21 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
De afstanden zijn daar niet zo heel groot in het zuiden, vind ik zelf. Stonehenge is goed te doen in 1 dag vanaf NL.
Het rijden wen je zo aan. Bij de rotonde even opletten dat je niet tegen het verkeer in gaat
Uiteraard, je moet ook wel heel raar doen wil je gaan spookrijden op de snelweg. Toch gebeurt het geregeldquote:Op vrijdag 9 juni 2017 14:28 schreef nogeenoudebekende het volgende:
[..]
De meeste rotondes zijn zo ingericht dat dat helemaal niet kan tenzij je rare capriolen uit gaat halen. Meestal gaat het fout na een overnachting bij het wegrijden, dat je automatisch de verkeerde weghelft pakt. Tot de eerste tegenligger.
IJsland daar moet ik eerst zien te komen met mijn Peugeot: dat zijn twee veerboten, en duurt minimaal 2 tot 3 dagen tot je er dan eindelijk bent! Dus dat plan gaat sowieso niet door, is sowieso niet heel goedkoop.quote:Op vrijdag 9 juni 2017 16:43 schreef Glijdt_licht het volgende:
IJsland niet doen met een Peugeot.. veel wegen mag je niet eens op. Ja de ringweg kun je doen, je kunt langs Geysir, maar het binnenland in is onmogelijk, en het noordwesten raad ik je ook niet aan. Net als de prachtige Öxi pas, ja je mag er over heen, maar ik heb daar idioten in fwd gezien die stil gingen staan en niet meer weg kwamen door een gebrek aan grip op het gravel.
Oh, en bij elke tegemoet komende vrachtwagen ga je bidden dat er geen stenenregen komt .
Naar Calais betaal je geen tol.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 15:27 schreef EasyLife het volgende:
[..]
Oh ja, tol, dat hadden we ook nog, was bijna een verdubbeling van de benzinekosten.
Alles binnendoor pakken dus.
IJsland heeft niet veel wegen. Heel veel off road en dan ben je verplicht een terrein wagen daar te huren. Dus met je eigen auto heeft het sowieso geen zin.quote:Op vrijdag 9 juni 2017 16:55 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
IJsland daar moet ik eerst zien te komen met mijn Peugeot: dat zijn twee veerboten, en duurt minimaal 2 tot 3 dagen tot je er dan eindelijk bent! Dus dat plan gaat sowieso niet door, is sowieso niet heel goedkoop.
Dus voor IJsland zou ik dan denk ik toch een auto huren, alleen dat mag ik pas in november. Huurbedrijven hebben meestal als regel dat je minimaal 1 jaar je rijbewijs dient te hebben.
Denk niet dat je snapt wat ik bedoel:quote:Op vrijdag 9 juni 2017 16:55 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
IJsland daar moet ik eerst zien te komen met mijn Peugeot: dat zijn twee veerboten, en duurt minimaal 2 tot 3 dagen tot je er dan eindelijk bent! Dus dat plan gaat sowieso niet door, is sowieso niet heel goedkoop.
Dus voor IJsland zou ik dan denk ik toch een auto huren, alleen dat mag ik pas in november. Huurbedrijven hebben meestal als regel dat je minimaal 1 jaar je rijbewijs dient te hebben.
Jawel ik snap het wel: op de ringweg na zijn veel wegen niet begaanbaar met een gewone auto, ben namelijk al in IJsland geweestquote:Op vrijdag 9 juni 2017 17:00 schreef Glijdt_licht het volgende:
[..]
Denk niet dat je snapt wat ik bedoel:
Heel veel 'wegen' is 4x4 aandrijving verplicht.
Een weekje 4x4 huren met alle verzekeringen die je wel wilt (anders kun je zomaar super fucked zijn als bv een vulkaan uitbarst, of een vrachtwagen je auto bekogelt met stenen komt gauw op zo'n ¤800-¤1000.
Normaal gesproken is het eigen risico daar al gauw ¤2500
Denk erom dat vele rotondes niet veel meer dan een stip op de weg zijn. Omdat verkeer op de rotonde voor gaat krijg je de voor ons vreemde situatie dat een afslaande tegenligger dus voor jou gaat. Dat was best ff wennen. Wat ik ook deed was op smallere wegen evengoed consequent links rijden, dus niet in het midden en ook geen bochten afsnijden.quote:Op vrijdag 9 juni 2017 14:46 schreef Diqiu-Long het volgende:
Daarom heb ik mijn vriendin de opdracht te gegeven op mij eraan te herinneren dat ik links moet rijden: scheelt dat ze uit Hong Kong komt, daar rijden ze ook links Maar wat betreft Stone Henge, ik besteed die tijd ergens anders zoals bij Hever Castle. Entree dien je toch overal te betalen, dus dan ga ik beslissen waar wil ik wel voor betalen en waar niet voor.
In principe is dat in Nederland dus ook de bedoeling. Dat je voor de rotonde richting aan moet geven. Maar goed, is ook heel lastig natuurlijk.quote:Op maandag 12 juni 2017 11:31 schreef oldford het volgende:
In Engeland heeft verkeer van rechts voorrang.
Op een rotonde komt het verkeer van rechts, dus dat is simpel. Inderdaad, ze hebben voorrang.
Wat wel anders is, is dat je vóór de rotonde richting aan moet geven.
Linksaf als je de 1e afslag wilt nemen, niets voor de 2e afslag (rechtdoor) en rechtsaf voor de 3e afslag. Bij het verlaten van de rotonde zet je dan het knipperlicht naar links aan.
Officieel hoef je dat in Nederland niet te doen.quote:Op maandag 12 juni 2017 12:38 schreef waterloosunset het volgende:
[..]
In principe is dat in Nederland dus ook de bedoeling. Dat je voor de rotonde richting aan moet geven. Maar goed, is ook heel lastig natuurlijk.
Ik heb het wel zo geleerd bij rijles. Stond volgens mij ook in het theorieboek. De oudere garde doet het vooral niet, jongeren die hun rijbewijs halen leren het wel zo over het algemeen. Maar het is misschien inderdaad niet verplicht, dat zou kunnen.quote:Op maandag 12 juni 2017 12:40 schreef Anne het volgende:
[..]
Officieel hoef je dat in Nederland niet te doen.
Ik doe het zelf ook en vind het ook fijn als anderen dat doen, maar je leert het niet bij rijles en het is in Nederland dus ook geen moetje.
Dan behoor ik tot de oude garde .quote:Op maandag 12 juni 2017 12:43 schreef waterloosunset het volgende:
[..]
Ik heb het wel zo geleerd bij rijles. Stond volgens mij ook in het theorieboek. De oudere garde doet het vooral niet, jongeren die hun rijbewijs halen leren het wel zo over het algemeen. Maar het is misschien inderdaad niet verplicht, dat zou kunnen.
Bij rotondes niet, verkeerspleinen wel. Blijft een lastig verhaal en het is waarschijnlijk beter om gewoon altijd richting aan te geven.quote:Op maandag 12 juni 2017 12:38 schreef waterloosunset het volgende:
[..]
In principe is dat in Nederland dus ook de bedoeling. Dat je voor de rotonde richting aan moet geven. Maar goed, is ook heel lastig natuurlijk.
Verkeer op de rotonde heeft voorrang. Verder is het per situatie geregeld waarbij normaal gesproken de grootste weg voorrang heeft.quote:Op maandag 12 juni 2017 11:31 schreef oldford het volgende:
In Engeland heeft verkeer van rechts voorrang.
Op een rotonde komt het verkeer van rechts, dus dat is simpel. Inderdaad, ze hebben voorrang.
heel vaak en Engeland is vrij goedkoop, en nu? Je moet gewoon niet alleen gaan.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 14:59 schreef Diqiu-Long het volgende:
Soms als ik weer thuis op de bank zit heb ik wel eens het idee: om gewoon hup in de auto te stappen, en een roadtrip te maken!
Een land wat mij dan vooral aanspreekt is Groot Brittannië, maar daar rijden ze dan wel aan de linkerkant van de weg. Lijkt mij alleen best duur die oversteek, en ik heb natuurlijk geen idee wat mij te wachten staat!
Maar ik droom er wel eens over en eerlijk gezegd lijkt mij dat heel spannend om met mijn eigen auto naar Groot Brittannië te gaan, of zelfs nog IJsland. Alleen dan moet je naar Denemarken rijden, eerst een veerboot naar de Faeröer eilanden, en daarna de veerboot aar IJsland.
Hartstikke duur natuurlijk allemaal, maar ik zou het waarschijnlijk wel echt een mooi avontuur vinden. Alleen mijn vriendin krijg ik niet zover, die wilt vliegen en dan een auto huren.
Dus Groot Brittannië is nog wel haalbaar: maar het gevoel waar ik eigenlijk over spreek is gewoon, nu vertrekken en gewoon voor een paar weken weg met de auto.
Iemand dat wel eens gedaan? Dat je thuis op de bank zat en dacht: weet je wat?! F*ck die verplichtingen, ik ga nu een tijdje lekker rondrijden met de auto en zeg alle afspraken af.
Ja zo heb ik het voor Nederland ook geleerd: alleen bij rechtdoor geven wij wel nog richting aan bij het verlaten.quote:Op maandag 12 juni 2017 12:38 schreef waterloosunset het volgende:
[..]
In principe is dat in Nederland dus ook de bedoeling. Dat je voor de rotonde richting aan moet geven. Maar goed, is ook heel lastig natuurlijk.
Tot Duinkerke is vrij van tolquote:Op dinsdag 6 juni 2017 15:26 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
Moet je dan nog wat van tolheffing betalen over dat kleine stukje Frankrijk? Duinkerke is ja niet zover weg zag ik
Nee: ik gooi gewoon mijn rugzak achter in de auto, hoef echt niet met twee kratten Duits bier ofzo de oversteek te makenquote:
Ja ik kan wel wat beelden online slingeren: ga wel gewoon offline reizen, dus in hotel kom ik hoogsten online of wanneer ik ergens WiFi vind.quote:Op maandag 12 juni 2017 23:29 schreef derLudolf het volgende:
Maar dat was zo te lezen al bekend
Veel plezier alvast, ga je een verslag plaatsen hier op FOK! ?
Super Plus kun je nog wel gerust tanken, das ook max 5% ethanol net als E95quote:Op maandag 12 juni 2017 23:31 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
Nee: ik gooi gewoon mijn rugzak achter in de auto, hoef echt niet met twee kratten Duits bier ofzo de oversteek te maken
Is maar 4 dagen, dus neem alleen wat kleding mee en verzorgingsartikelen. En een volle benzine tank, want in België en Frankrijk hebben ze geen Euro 95 meer
Dat is nu door die E10 vervangen, en daar is mijn auto niet voor geschikt. In Groot Brittannië zelf daarin tegen hebben ze wel nog Euro 95, dus als tanken daar niet zo duur is dan tank ik wel daar.
Met mijn 50liter kom ik in iedere geval minimaal 800km ver mee.
Vaak 2-3 jaar en dan ook nog een leeftijdsbeperking. En weer allerlei extra voorwaarden aan bepaalde modellen. Als 20 jarige met 2 jaar rij-ervaring krijg je wel een Aygo mee, maar een dikke Jaguar of BMW ga je nevernooitniet meekrijgen tenzij je extreem veel betaald (alles is te koop).quote:Op vrijdag 9 juni 2017 16:55 schreef Diqiu-Long het volgende:
Dus voor IJsland zou ik dan denk ik toch een auto huren, alleen dat mag ik pas in november. Huurbedrijven hebben meestal als regel dat je minimaal 1 jaar je rijbewijs dient te hebben.
Ja ze zien het natuurlijk vaak, niet UK auto's die er wat moeite mee hebben Maar ze hebben wel wat meer geduld dan wat ik ik andere Europese landen merk.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 10:49 schreef Diqiu-Long het volgende:
Een stuk vriendelijker inderdaad dat Belgische of Duitse bestuurders inderdaad: maar ik denk dat men bij zien van je auto ook wel realiseert dat je niet gewend bent om in Groot Brittannië te rijden.
Sowieso zijn de meeste landen en hun bestuurders vriendelijker dan de Nederlandse, 'wij' zijn vrij asociaal en net zo gehaast / gestressed als de Italianen rond Milaan en Rome.quote:Op vrijdag 16 juni 2017 11:02 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Ja ze zien het natuurlijk vaak, niet UK auto's die er wat moeite mee hebben Maar ze hebben wel wat meer geduld dan wat ik ik andere Europese landen merk.
Mauw ik vind als je onze buurlanden vergelijkt, maar ook Frankrijk even erbij pakt. Dat wij betere bestuurders zijn, want de Duitser denkt dat die op het circuit zit.quote:Op maandag 19 juni 2017 08:07 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Sowieso zijn de meeste landen en hun bestuurders vriendelijker dan de Nederlandse, 'wij' zijn vrij asociaal en net zo gehaast / gestressed als de Italianen rond Milaan en Rome.
Zo is iedere ervaring weer andersquote:Op maandag 19 juni 2017 09:53 schreef Diqiu-Long het volgende:
[..]
Mauw ik vind als je onze buurlanden vergelijkt, maar ook Frankrijk even erbij pakt. Dat wij betere bestuurders zijn, want de Duitser denkt dat die op het circuit zit.
De Belg haalt zijn rijbewijs bij een pakje boter, en kunnen sowieso niet goed rijden. En ik heb het idee dat de rijkunsten van de Fransman ook niet altijd zo geweldig zijn, die hebben net als de Belgen en Duitsers hun knipperlichten voor de sier erop zitten.
Ja we zijn in 2014 naar Schotland geweest vanuit Ijmuiden naar Newcastle, overtocht van ruim 15 uur.. Dan rijd ik er liever een beetje voor om, zie je nog wat van het land. En links rijden is echt peanuts voor mij..ik wen daar heel snel aan. Het meest irritante is nog dat je als passagier je je de ... schrikt als je op een provinciale weg tegemoet word gereden door een vrachtwagenquote:Op maandag 19 juni 2017 22:33 schreef Diqiu-Long het volgende:
Dan kun je het beste vanaf Hoek van Holland of IJmuiden gaan, of je moet zin hebben om 355 mijl vanaf Dover te willen rijden.
Wat neerkomt op dik 6 uur rijden... maar de overtocht vanaf Duinkerken is in iedere geval wel veel goedkoper!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |