abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 6 juni 2017 @ 13:40:38 #1
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_171497443
Ik rij in een Skoda Octavia uit 2002. Sinds een tijdje merk ik dat de climate control een stuk minder goed koelt dan voorheen. Ik dacht eerst aan gewoonweg afvullen van de vloeistof, maar sinds kort merk ik ook dat de temperatuur van de kvs omhoog kruipt bij lang stationair draaien (in de file bijvoorbeeld). Als ik niet oppas gaat hij gewoon het rood in. Het is altijd te verhelpen door de temperatuur van de cc op 30 graden te zetten en tijdens het rijden gebeurt het nooit (ook niet in de stad).

Ondanks dat ik liefhebber van auto's ben, heb ik weinig verstand van de techniek. Toch had ik gisteravond een heldere vlaag en dacht ik dat het euvel van de temperatuur die oploopt en de airco die alleen nog ongekoelde lucht blaast misschien met elkaar te maken kan hebben? Ik wilde vanmiddag eigenlijk langs een aircoboer rijden om hem af te laten vullen, maar als er een verband tussen die 2 is hoeft dat ook niet meer natuurlijk.
pi_171497649
Lijkt me eerder dat er met de koeling iets niet goed is. KVS-peil al gecheckt? Kan verder ook zijn dat een koelfan niet aanslaat. Wel even laten checken bij de garage.
  dinsdag 6 juni 2017 @ 13:56:48 #3
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_171497847
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:49 schreef Palomar het volgende:
Lijkt me eerder dat er met de koeling iets niet goed is. KVS-peil al gecheckt? Kan verder ook zijn dat een koelfan niet aanslaat. Wel even laten checken bij de garage.
Ja, kvs is nog goed (en ook nog gewoon roze en niet bruin geworden ofzo). Heb wel een tijdje geleden gehad dat er daar een lek in het systeem zat en ik veel kvs verloor, maar dat is gefixed.

Vorig jaar overigens ook de thermostaat vervangen.
  FOK!fotograaf dinsdag 6 juni 2017 @ 14:00:21 #4
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_171497941
Het is normaal dat je motor in warm weer bij stationair draaien in de file warmer wordt. Echter zou hij niet het rood in mogen gaan.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  dinsdag 6 juni 2017 @ 14:27:15 #5
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_171498478
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 14:00 schreef Pizza_Boom het volgende:
Het is normaal dat je motor in warm weer bij stationair draaien in de file warmer wordt. Echter zou hij niet het rood in mogen gaan.
Dat doet ie dus wel. Sowieso heb ik nog nooit in een auto gereden die warmer werd in de file bij warm weer eigenlijk :o
pi_171499154
Doet de ventilator het, anders is sensor aan vervangen toe.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  dinsdag 6 juni 2017 @ 16:42:49 #7
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_171502107
Tenzij je 1 ventilator hebt die zowel de airco koelt als het koelsysteem zijn beide problemen ongerelateerd aan elkaar.
Te warm worden kan te weinig koelvloeistof zijn (dat kan een lek betekenen) of de fan die het niet doet of de thermostaat die niet goed open gaat. Niet mee door blijven rijden!

Airco kan kwestie zijn van bijvullen of wellicht condensor niet goed meer.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_171502305
Check ook voor de zekerheid een motorolie, die kan ook laag staan.
Motorolie koelt motor ook af!
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
  dinsdag 6 juni 2017 @ 20:36:37 #9
309342 ErkendFokker
Volgens de bond van Fokkers
pi_171508720
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 14:27 schreef Irritatie100 het volgende:

[..]

Dat doet ie dus wel. Sowieso heb ik nog nooit in een auto gereden die warmer werd in de file bij warm weer eigenlijk :o
Het is wel normaal dat de motor in een file warmer wordt. Maar hij zou idd niet in het rood moeten gaan. Vaak is het te weinig kvs , maar dat is hier dus niet het geval. Je had een lekkage in je koelsysteem? Hoe heb je dit opgelost? En heb je bijgevuld met de juiste kvs? Mengen van verschillende soorten kan problemen geven.
  dinsdag 6 juni 2017 @ 20:49:58 #10
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_171509206
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 20:36 schreef ErkendFokker het volgende:

[..]

Het is wel normaal dat de motor in een file warmer wordt. Maar hij zou idd niet in het rood moeten gaan. Vaak is het te weinig kvs , maar dat is hier dus niet het geval. Je had een lekkage in je koelsysteem? Hoe heb je dit opgelost? En heb je bijgevuld met de juiste kvs? Mengen van verschillende soorten kan problemen geven.
Ja, ik had hem naar de garage gebracht toen ik veel kvs verloor en die hadden een scheur geconstateerd in iets wat de koelwaterflens heet. Die hebben ze vervangen, het systeem onder druk gezet en daarna geen lek meer geconstateerd. Ik verlies sindsdien ook geen kvs meer.

En ik heb altijd dezelfde kvs, dus het zou allemaal dezelfde soort moeten zijn wat er nu in zit.
pi_171586745
Slaat de fan wel aan als je de auto stil hebt staan en de airco voluit zet?

Lijkt erop alsof de fan niet of niet voldoende draait. Dan zal je airco niet voldoende kunnen koelen, en uiteindelijk de compressor uitschakelen als de druk te hoog oploopt.

Met filerijden zal de temperatuur van kvs ook oplopen, omdat je dan veel minder rijwind hebt. Met je blower op maximaal warm forceer je nog wat koeling (luchtstroming) waardoor ie niet zo warm wordt.

Mijn gevoel zegt dus ventilato(ren) of de electronica hiervan. (Sensor, bekabeling oid)

Thermostaat is al vervangen, en bij een hangende thermostaat zou je temperatuur altijd moeten oplopen, of sterk afkoelen, en daar lijkt het niet op

Mijn octavia heeft 2 fans uit mn hoofd, en als de AC aanspringt gaan die snel genoeg draaien.
(Alleen is dat een O2, jij hebt nog een O1)

Kwa koelmiddel: Dat is een kwestie van drukken meten (zoiezo verstandig om periodiek te checken). In jouw geval verdenk ik eerder een uitschakelende compressor door te hoge druk.
Dat gebeurt op 2 redenen: Teveel koelvloeistof, of te weinig koeling van de condensor. Punt 2 is weer terug te leiden aan je initiele probleem.
Aircocheck is wel aan te raden, zeker bij een wat oudere auto. De condensor wil nog wel eens last hebben van steenslag (lek raken) en de drogers van de VAG (die aan de condensor zit) wil nog wel eens oxideren en daardoor ook koelmiddel lekken.
Ik heb mijn condensor een paar weken geleden om die reden nog vervangen.

Bij mijn zitten beide fans trouwens op 1 connector. Als die gaar is (of losgeschoten?) dan draaien beide fans niet meer, en dat verklaart ook alles.
Al zou ik wel verwachten dat er dan een storingsmelding komt die je kan uitlezen. Ik weet alleen niet in hoeverre dat bij een Octavia1 ook gelogged wordt.
pi_171594641
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 14:00 schreef Pizza_Boom het volgende:
Het is normaal dat je motor in warm weer bij stationair draaien in de file warmer wordt. Echter zou hij niet het rood in mogen gaan.
Sinds wanneer is dat normaal?! 8)7. (koelvloeistof zou redelijk constant moeten blijven).

Bij mijn auto's heb ik dat nog nooit gehad, zowel in Nederland niet als in het buitenland met flinke hitte.

OT: Laat de auto nakijken / uitlezen. Als je er zelf geen verstand van hebt, afblijven én vooral niet mee door blijven rijden!

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 10-06-2017 13:11:23 ]
  zaterdag 10 juni 2017 @ 13:12:01 #13
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_171594759
Uitlezen levert helaas niks op en er branden ook geen waarschuwingslampjes..
Toen ik vorig jaar de thermostaat kapot had kreeg ik overige wel "gewoon" het lampje van het motormanagement en een foutmelding in het koelsysteem bij uitlezen. Sinds de nieuwe thermostaat warmt hij ook gewoon netjes op en tijdens het rijden staat de temperatuur altijd strak op de 90 graden. De auto is ook ineens 2 liter per 100km zuiniger geworden :o

Zal de connector van de fans eens checken! Ik hoor hem ook niet aanslaan. Wel had ik overigens laatst een ritje waarbij de airco ineens weer een stuk koeler was...
  zaterdag 10 juni 2017 @ 17:33:52 #14
441609 pechvogel-010
Geboren pechvogel
pi_171600032
Het is hier al een paar keer gezegd..onvoldoende koeling. Tijdens het rijden wordt de motor mede gekoeld door de rijwind. Bij stilstaan dus onvoeldoende.
Fan? Sensor? Vervuilde radiateur?
De fan heeft meerdere standen, als de motor warm wordt zou de fan harder moeten draaien.
Is het koelwater schoon en niet heel bruin? Als je radiateur vervuild is dan koelt hij onvoeldoende. Schoonspuiten zou evetueel wel kunnen helpen.
pi_171602533
Maar als de radiator of kvs niet schoon is of voldoende koelt zou de airco wel goed moeten werken (tenzij de radiator echt dichtzit).
Ook die lijkt een dingetje te zijn. Dat zou te matchen zijn met geen enkele werkende koelfan.
Een dichte radiator zou ook merkbaar invloed moeten hebben op de intercooler

Ts: wat voor blok ligt erin?
  zondag 11 juni 2017 @ 00:30:13 #16
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_171609679
Houdt je koelpomp ook maar in de gaten :s)
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  zondag 11 juni 2017 @ 02:38:40 #17
185588 Irritatie100
RATATATATATA!!!!
pi_171610905
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 19:33 schreef DJSmiley het volgende:
Maar als de radiator of kvs niet schoon is of voldoende koelt zou de airco wel goed moeten werken (tenzij de radiator echt dichtzit).
Ook die lijkt een dingetje te zijn. Dat zou te matchen zijn met geen enkele werkende koelfan.
Een dichte radiator zou ook merkbaar invloed moeten hebben op de intercooler

Ts: wat voor blok ligt erin?
Als het de intercooler is zou je het ook aan de prestaties moeten merken toch? Of associeer ik intercooler nu met iets heel verkeerds? :@
De kvs is in ieder geval helemaal schoon en helderroze.

Het gaat iig om de 1.8T.
pi_171620126
Het probleem is zeer waarschijnlijk, zoals al eerder hier genoemd, de koelfan of de aansturing daarvan. Als de fan niet draait dan kan de condensor (het ding van de airco dat tegen je radiateur aanzit) zijn warmte niet kwijt en dan werkt de airco niet optimaal, en wordt je koelvloeistof niet extra gekoeld als je stilstaat met draaiende motor.
Hier had uw reclame kunnen staan.
  FOK!fotograaf zondag 11 juni 2017 @ 21:21:56 #19
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_171627834
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 13:06 schreef weethetevennietmeer het volgende:

[..]

Sinds wanneer is dat normaal?! 8)7. (koelvloeistof zou redelijk constant moeten blijven).

Bij mijn auto's heb ik dat nog nooit gehad, zowel in Nederland niet als in het buitenland met flinke hitte.

OT: Laat de auto nakijken / uitlezen. Als je er zelf geen verstand van hebt, afblijven én vooral niet mee door blijven rijden!
Altijd? Sterker nog, het staat zelfs in mijn werkplaatshandboek voor het vervangen van de koppakking: "Laat de auto stationair draaien totdat de ventilator aan slaat en schakel hem daarna uit en laat het afkoelen en vul dan het reservoir bij" of iets in de trend. Terwijl die normaal nooit op de temperatuur hoort te komen dat de ven aan slaat. Zelfs niet bij planken. Onderlaatst, toen het 37 graden was (bij 150+ op de snelweg) dat ie een stukje warmer werd, maar dat is uniek. En stationair doet ie het na verloop van tijd wel.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  maandag 12 juni 2017 @ 09:06:30 #20
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171635166
quote:
1s.gif Op zondag 11 juni 2017 02:38 schreef Irritatie100 het volgende:

Als het de intercooler is zou je het ook aan de prestaties moeten merken toch? Of associeer ik intercooler nu met iets heel verkeerds? :@
De kvs is in ieder geval helemaal schoon en helderroze.

Het gaat iig om de 1.8T.
Misschien moet je gewoon naar de garage gaan. En als die niets kunnen vinden, dan naar een andere. Je hebt een koelingprobleem, er zijn niet zo heel veel componenten die dat kunnen veroorzaken.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')