abonnement Unibet Coolblue
pi_171481065
Ik wil 2 cv leidingen naar buiten brengen richting de jacuzzi, zodat ik deze met een warmtewisselaar kan verwarmen. Om de (pex) leidingen zit 6cm isolatie, ik leg ze in een verlijmde pvc buis op 60cm diepte. Aan de ketelkant worden ze aangesloten op een elektrische klep, aan de jacuzzi kant komen ze de grond uit en gaan van daaruit een 50cm tot in de ombouw waar de warmtewisselaar zich bevindt.

Het idee is als volgt:
- als jacuzzi water temp = 16 graden -> stoken tot 20 graden (om pendelen te voorkomen)
- als jacuzzi in gebruik, verwarmen tot 32 graden
(half uur van tevoren starten)

E.e.a. is met domotica te bedienen. Op koude dagen zal de klep dus regelmatig open gaan.

Stel dat ik dit alles niet zou hebben, de klep functioneert een paar dagen niet bijv. Ik heb dus alleen een (kring)leiding die 50cm boven de grond ligt, 20 strekkende meter 60cm onder de grond geisoleerd, en een klein deel aangesloten in de kelder. Hoe groot is dan de kans dat zo'n leiding bevriest? Houdt het deel in de grond, dat een constante temp heeft, het kleine beetje water boven de grond niet op temperatuur?
pi_171481426
ik zou er een 3 weg klep tussen monteren vlak voor je tsa,, zo heb je altijd een omloop en verwarming, als je hier dan nog een TA kraan tussen zet dan kun je de flow ook nog aardig knijpen om niet te veel warmte verlies te hebben naar de grond
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_171481619
Je bedoelt dat hij altijd een beetje meedraait met de huisverwarming? Alle zones hebben kleppen bij mij dus ik zou die dicht kunnen zetten zodra de jacuzzi verwarmd moet worden.
pi_171481713
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 19:39 schreef Knuppel1983 het volgende:
Je bedoelt dat hij altijd een beetje meedraait met de huisverwarming? Alle zones hebben kleppen bij mij dus ik zou die dicht kunnen zetten zodra de jacuzzi verwarmd moet worden.
jist en dan een 3weg klep om je tsa te voorzien van warmte of de bypass
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  maandag 5 juni 2017 @ 20:42:53 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_171483459
Volgens mij is 60cm ook de norm voor vorstvrij in Nederland. Ik zou er niet wakker van liggen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 5 juni 2017 @ 22:28:42 #6
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_171486812
Je zou ook naar Thermalint kunnen kijken. Dat heeft ons door de winter geholpen met de leidingen op het straatwerk.
Spoilers!
pi_171487101
Ik heb er ook 2 op ongeveer dezelfde manier naar de garage liggen. Wel op een meter diep. Gaat goed.
  dinsdag 6 juni 2017 @ 15:32:13 #8
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_171500246
Ik zou het denk ik heel anders oplossen.
Tegenwoordig kan je met heel veel subsidie een lucht/water warmtepomp cv kopen (of boiler).

stukkie stroom naar je badkuip trekken en een het probeem dan elektrisch/terplaatse oplossen.

geen 20meter cv-buis onder de grond.

een 200L warmtepomp boiler kost met alles subsidies 500 euro.
Als je die 200L steeds in je bad laat lopen totdat het 20 graden is dan ben je er toch ook?
Tot nooit .......
pi_171501487
Het bad moet alleen 20 graden zijn bij geen gebruik. Hoe dichter bij omgevingstemperatuur hoe kleiner het verlies.
Zodra hij in gebruik genomen wordt gaat de temperatuur naar 32 graden. Dit elektrisch binnen een acceptabel tijdsbestek voor elkaar krijgen (+/- 30 min. tot 1 uur) is kansloos.
pi_171514380
Als je onder die 60cm blijft is het geen probleem, het is ook nooit meer echt koud in NL.
Je zou ook 2 kogelkranen met aftap kunnen plaatsen zodat je het spul kan dichtzetten en aftappen als het echt goed gaat vriezen.
Of wil je juist met -10 in de Jacuzzi kunnen :P ?
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')