quote:Laatste update: 5-6-2017 11:49
Twee tieners aangehouden in onderzoeken dood Savannah en Romy
Burgemeester Bunschoten: twee minderjarigen aangehouden in zaken Savannah en Romy
In de twee onderzoeken naar de dood van de twee 14-jarige meisjes uit Hoevelaken en Bunschoten heeft de politie vannacht twee aanhoudingen verricht. Het zijn jongens van 14 en 16 jaar oud. Beide meisjes zijn door een misdrijf om het leven gekomen.
De politie zegt dat het ernaar uitziet dat het gaat om twee op zichzelf staande zaken: "Op basis van de bevindingen uit de onderzoeken tot nu toe, lijkt het er niet op dat er een verband is tussen beide feiten." De politie heeft twee rechercheteams geformeerd, die "waar nodig" informatie zullen delen.
Industrieterrein
De 14-jarige Savannah uit Bunschoten werd zondag gevonden in het water bij een industrieterrein in Bunschoten. Zij werd sinds donderdag vermist. In haar zaak is een jongen van 16 uit de gemeente Den Bosch opgepakt.
Het lichaam van de 14-jarige Romy uit Hoevelaken werd vrijdagmiddag gevonden in het water in Achterveld. In die zaak is een jongen van 14 uit Lunteren opgepakt op verdenking van betrokkenheid bij haar dood.
Burgemeester Melis van de Groep van Bunschoten zegt in een reactie dat er lange tijd nog hoop was dat Savannah nog zou leven. Er waren volgens hem aanwijzingen dat het meisje zich schuilhield op een adres met de nu opgepakte verdachte, aldus de burgemeester. De politie baseerde zich hierbij op spullen die in het ouderlijk huis van Savannah lagen.
Van de Groep deed eerder een oproep aan ouders met kinderen om extra alert te zijn. Die oproep blijft voorlopig van kracht, zei hij.
De directeur van de school waar Savannah naartoe ging, zegt in een korte verklaring dat bij iedereen het verdriet intens is. "We kunnen dit niet bevatten." De school is vandaag opengesteld en er is een stilteruimte ingericht om het meisje te herdenken.
Ook zijn hulpverleners ingezet voor nazorg. "Savannah was een rustige, lieve en vrolijke leerling die mooie cijfers haalde en goede inzet toonde. Ze genoot van het contact met vriendinnen en hield van gezelligheid, we zullen haar erg missen."
http://nos.nl/artikel/217(...)avannah-en-romy.html
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tijdlijn vanaf donderdag 1 juniquote:Donderdag 1 juni
Rond 15.00 uur wordt Savannah voor het laatst gezien.
's Avonds wordt ze als vermist opgegeven. Dan plaatst haar moeder ook een opsporingsbericht op Facebook dat massaal wordt gedeeld.
Vrijdag 2 juni:
In de middag wordt Savannah's fiets gevonden in Hoogland bij een bushalte.
Een meisje uit Hoevelaken, Romy, komt die dag niet terug uit school. Rond 17:00 uur vindt een voorbijganger haar lichaam in een sloot in Achterveld. Dat ligt op een kleine 20 kilometer van Bunschoten. Zij is door een misdrijf om het leven gekomen.
Zaterdag 3 juni:
Van Savannah ontbreekt nog ieder spoor. De politie voert geen grote zoekacties uit.
Zondag 4 juni:
's Middags vindt een voorbijganger het lichaam van Savannah in een water bij industrieterrein De Kronkels in Bunschoten.
Laat in de avond roept de burgemeester van Bunschoten inwoners van zijn gemeente op om extra alert te zijn op hun kinderen.
Maandag 5 juni:
Bunschoten en Hoevelaken zijn in rouw. Vlaggen hangen halfstok en er worden kaarsjes gebrand. In de kerk en op school zijn er bijeenkomsten.
Even voor het middaguur maakte de politie bekend dat er in beide zaken aanhoudingen zijn verricht: een 16-jarige jongen uit Den Bosch is opgepakt in de zaak van Savannah, een 14-jarige uit Ede wordt in verband gebracht met de dood van Romy
Topic over Romy: NWS / Politie vindt lichaam van omgebrachte Romy (14) in Achterveld
Zeker. Ben toch wel blij dat het weer vrijgegeven is. De hele dag politie in je straat die op wacht staat, politielinten, etc. is ook zo'n bizar gezicht. Je bent er ook de hele dag mee bezig, telkens naar buiten kijken enzo.quote:Op maandag 5 juni 2017 19:12 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Dat zal toch best een vreemde gewaarwording zijn, niet?
Natuurlijk gaat het leven voor de kinderen door, maar toch..het zal jou toch ook wel wat gedaan hebben zo in je buurt?
wie zegt dat het de plaats delict is?quote:Op maandag 5 juni 2017 19:14 schreef Infection het volgende:
[..]
Zeker. Ben toch wel blij dat het weer vrijgegeven is. De hele dag politie in je straat die op wacht staat, politielinten, etc. is ook zo'n bizar gezicht. Je bent er ook de hele dag mee bezig, telkens naar buiten kijken enzo.
Ik weet overigens niet zeker of het plaats delict zelf ook al vrijgegeven is. De omgeving eromheen in ieder geval wel. Kan het helaas niet zien vanaf hier en ben te lui om te gaan kijken.
De plek waar het slachtoffer of bijvoorbeeld sporen te vinden zijn is ook een plaats delict.quote:Op maandag 5 juni 2017 19:16 schreef klaasweetalles het volgende:
[..]
wie zegt dat het de plaats delict is?
Het is de vindplaats van het slachtoffer...
okquote:Op maandag 5 juni 2017 19:17 schreef Infection het volgende:
[..]
De plek waar het slachtoffer of bijvoorbeeld sporen te vinden zijn is ook een plaats delict.
Ja, snap ik dat je er hele dagen mee bezig bent. Tis ook bizar.quote:Op maandag 5 juni 2017 19:14 schreef Infection het volgende:
[..]
Zeker. Ben toch wel blij dat het weer vrijgegeven is. De hele dag politie in je straat die op wacht staat, politielinten, etc. is ook zo'n bizar gezicht. Je bent er ook de hele dag mee bezig, telkens naar buiten kijken enzo.
Ik weet overigens niet zeker of het plaats delict zelf ook al vrijgegeven is. De omgeving eromheen in ieder geval wel. Kan het helaas niet zien vanaf hier en ben te lui om te gaan kijken.
Nou... mensen kunnen nu juist dichterbij komen en volgensmij zelfs naar het slootje waar ze gevonden is. Ik zie buiten al weer tig mensen met honden lopen.quote:Op maandag 5 juni 2017 19:19 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Ja, snap ik dat je er hele dagen mee bezig bent. Tis ook bizar.
De excuushondjes zullen wel balen, vanaf nu weer gewoon een snel rondje om het huis.
Echt, wat gaat er in hun hoofd om...quote:Op maandag 5 juni 2017 19:20 schreef Infection het volgende:
[..]
Nou... mensen kunnen nu juist dichterbij komen en volgensmij zelfs naar het slootje waar ze gevonden is. Ik zie buiten al weer tig mensen met honden lopen.
Oh....Ja, de mens is nieuwsgierig of ze leggen er bloemen neer, wat ik dan zelf ook wel zou doen.quote:Op maandag 5 juni 2017 19:20 schreef Infection het volgende:
[..]
Nou... mensen kunnen nu juist dichterbij komen en volgensmij zelfs naar het slootje waar ze gevonden is. Ik zie buiten al weer tig mensen met honden lopen.
Het ramptoerisme zal vanaf nu dus wel op gang gaan komen.quote:Op maandag 5 juni 2017 19:20 schreef Infection het volgende:
[..]
Vooral nieuwsgierigheid denk ik. Je ziet het ook vaak bij ongelukken. Mensen willen het eigenlijk niet zien maar staan er toch omheen, soms zelfs met hun kind.quote:Op maandag 5 juni 2017 19:21 schreef D.U.M.A.N. het volgende:
[..]
Echt, wat gaat er in hun hoofd om...
Ja, bizar is dat, toen die twee meisjes in Amersfoort in het park omkwamen omdat de boom waar ze onder schuilden door de bliksem geraakt was gingen daar ook tig mensen kijken die die meisjes helemaal niet kenden, ik snap het werkelijk niet; waarom??quote:Op maandag 5 juni 2017 19:26 schreef MadameMossel het volgende:
[..]
Vooral nieuwsgierigheid denk ik. Je ziet het ook vaak bij ongelukken. Mensen willen het eigenlijk niet zien maar staan er toch omheen, soms zelfs met hun kind.
Er hing eerder wel een bordje bij het zwarte hek met de vraag of mensen de bloemen op het schoolplein willen leggen. Maar dat is vooral omdat dat hek weggehaald wordt. Nu is dat hek volgensmij weg en zullen ze het wel bij het slootje neer gaan leggen.quote:Op maandag 5 juni 2017 19:22 schreef Kim-Holland het volgende:
[..]
Oh....Ja, de mens is nieuwsgierig of ze leggen er bloemen neer, wat ik dan zelf ook wel zou doen.
Hier waren er toch ook users die zo dicht mogelijk bij de vindplaats wilden komen?quote:Op maandag 5 juni 2017 19:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, bizar is dat, toen die twee meisjes in Amersfoort in het park omkwamen omdat de boom waar ze onder schuilden door de bliksem geraakt was gingen daar ook tig mensen kijken die die meisjes helemaal niet kenden, ik snap het werkelijk niet; waarom??
Er is hier zelfs een user wiens ouders naast mensen wonen die kinderen hebben die wel eens hebben gespeeld met het zusje van een van de slachtoffers.quote:Op maandag 5 juni 2017 19:32 schreef Caland het volgende:
[..]
Hier waren er toch ook users die zo dicht mogelijk bij de vindplaats wilden komen?
Mijn hemel.quote:Op maandag 5 juni 2017 19:34 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Er is hier zelfs een user wiens ouders naast mensen wonen die kinderen hebben die wel eens hebben gespeeld met het zusje van een van de slachtoffers.
Echt!
Zo... je verzint het niet.quote:Op maandag 5 juni 2017 19:34 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Er is hier zelfs een user wiens ouders naast mensen wonen die kinderen hebben die wel eens hebben gespeeld met het zusje van een van de slachtoffers.
Echt!
quote:Aanvulling Q&A maandag 5 juni
bron: Politie.nl
Zijn de aangehouden verdachten betrokken bij de dood van beide meisjes?
Op basis van de informatie uit beide onderzoeken lijkt het er vooralsnog op dat het om twee losstaande zaken gaat. Er zijn twee aparte rechercheteams gestart – Teams Grootschalige Opsporing(TGO) - die de dood van Savannah en Romy onderzoeken. Wel werken beide onderzoeksteams samen en delen onderzoeks-informatie waar nodig.
Hoe is Savannah om het leven gekomen?
De politie gaat er van uit dat Savannah door een misdrijf om het leven is gebracht. Het onderzoek moet uitwijzen wat de exacte doodsoorzaak is.
Hoe is Romy om het leven gekomen?
Uit onderzoek is gebleken dat het meisje door een misdrijf om het leven is gebracht.
Hoeveel rechercheurs zijn op de zaak gezet?
Per TGO zijn zo’n 25 rechercheurs op de zaak gezet. Uiteraard zal waar nodig voor het onderzoek extra mensen zoals analisten, forensische experts, speurhondengeleiders, wijkagenten en zoals gisteren mensen van de Mobiele Eenheid worden ingezet.
Is er sprake van misbruik bij de dode meisjes?
We kunnen nog niets zeggen over de omstandigheden waaronder de lichamen van beide meisjes is aangetroffen in deze fase van het onderzoek.
Hoeveel tips zijn er binnengekomen?
Er zijn voor beide onderzoeken diverse tips binnengekomen. Deze worden allemaal onderzocht.
Bekijken de rechercheteams ook relevante camerabeelden?
In het onderzoek naar de dood van Romy uit Achterveld en Savannah uit Bunschoten-Spakenburg worden relevante en beschikbare beelden zeker onderzocht op aanknopingspunten.
Heeft u al uw camera’s laten registreren bij Camera in Beeld van de politie? Dit overzicht helpt de politie om snel een overzicht te hebben over camera’s in een bepaald gebied. Kijk voor meer info en registratie op de desbetreffende pagina van deze site.
Lijkt mij wel een grote zaak in de geschiedenis van Nederlandse politie.quote:
Mij niet. Dit waait weer over.quote:Op maandag 5 juni 2017 19:47 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Lijkt mij wel een grote zaak in de geschiedenis van Nederlandse politie.
Waarom denk je dat?quote:Op maandag 5 juni 2017 19:47 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Lijkt mij wel een grote zaak in de geschiedenis van Nederlandse politie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |