abonnement Unibet Coolblue
pi_171503809
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 17:43 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Al het trainen van dieren gaat voor het grootste deel over de mens erbij trainen. Als het mens goed weet wat voor wezen ze voor zich hebben, hoe dat dier leert en vooral hoe jij als mens overkomt op dat dier is het uiteindelijke trainen van het dier zelf een peulenschil.
Maar de pups krijgen ook zat mee, van sociaal gedrag tot netjes aan de lijn lopen.
Klopt.
misunderstood
  dinsdag 6 juni 2017 @ 17:58:24 #127
276912 Broodjekipkorn
Rocket Racoon
pi_171503880
Dank voor de tips! Erg fijn dat jullie die geven, alle tips zijn welkom!
That dude there. I need his prosthetic leg.
pi_171504606
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 17:21 schreef DKS het volgende:

[..]

Enige voorwaarde bij de koop was dat ik er niet mee mocht fokken, heb hem laten castreren met 21 maanden, dit jaar word hij 8 jaar, leuke intelligente hond moet ik zeggen.
Waarom mocht je er niet mee fokken? Maar fijn dat het een leuke hond is :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_171505492
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 18:21 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Waarom mocht je er niet mee fokken? Maar fijn dat het een leuke hond is :)
omdat het een kruising was, reu was een pit, moeder een rottie met stamboom
misunderstood
  dinsdag 6 juni 2017 @ 19:33:11 #130
337465 Bram_van_Loon
Jeff, we can!
pi_171506720
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 17:05 schreef Broodjekipkorn het volgende:
Bedankt voor je reactie, echter zal het 8 uur per dag alleen zijn voorlopig echt niet nodig zijn. Ik zal maximaal 4 uurtjes van huis zijn en hoef dan alleen een oppas voor de vrijdag te regelen. Ik heb het vanmiddag namelijk besproken met mijn werkgever en die reageerde verrassend positief.

Wat betreft het ras ga ik zeker nog eens nadenken, want dat hij al overal last van heeft is natuurlijk niet de bedoeling.
Kijk sowieso ook bij het asiel, daar zitten hele mooie honden tussen.
Voor een eerste hond zou ik inderdaad naar een goede hondenschool gaan tenzij een van de twee voldoende ervaring heeft met honden. Als je niet uit jezelf de hond 'africht' dan ga je dat uiteindelijk wel een keer doen omdat je je gaat ergeren aan bepaalde dingen die de hond doet. :)
Het gaat om meer dan om het leren van trucjes (hoewel het handig is als je de hond "kom", "zit" en "af" (handig voor het spelen) leert), het gaat er ook om dat je leert hoe een hond leert, wat een hond wel en niet begrijpt, dat een hond iets anders kan interpreteren dan hoe jij het bedoelt...
Het is fijn voor zowel de hond als de mensen en het voorkomt dat je later problemen krijgt, in het ergste geval een onhandelbare hond.

[ Bericht 11% gewijzigd door Bram_van_Loon op 06-06-2017 19:38:41 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  dinsdag 6 juni 2017 @ 19:43:22 #131
3542 Gia
User under construction
pi_171506994
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 17:05 schreef Broodjekipkorn het volgende:
Bedankt voor je reactie, echter zal het 8 uur per dag alleen zijn voorlopig echt niet nodig zijn. Ik zal maximaal 4 uurtjes van huis zijn en hoef dan alleen een oppas voor de vrijdag te regelen. Ik heb het vanmiddag namelijk besproken met mijn werkgever en die reageerde verrassend positief.

Wat betreft het ras ga ik zeker nog eens nadenken, want dat hij al overal last van heeft is natuurlijk niet de bedoeling.
Wij hebben een boomertje, niet echt een rashond, en een Oud Duitse Herder, niet erkend door de raad van beheer maar wel met stamboom.
Nu is ons boomertje al wat op leeftijd, 10 jaar, maar daar hebben we vanaf het begin eigenlijk nauwelijks omkijken naar gehad. Is ook geen hond die urenlange wandeltochten nodig heeft en.....niet geheel onbelangrijk.....ze verhaard niet. Haar haar groeit door, dus moet wel een keer of 3 per jaar gekortwiekt worden. Verder geen problemen gehad met de puberteit enzo, en kan heel goed alleen zijn.
De ODH is nu 2 jaar, heel druk en veeleisend geweest gedurende de puberteit. Altijd ligt er overal haar. Ook hij kan best goed alleen zijn. 4 uur per dag moet geen probleem zijn.

Nu ben ik thuis en hebben we een grote tuin, dus de honden zijn veel buiten. (Ons katje overigens ook en dat gaat super met de honden)
En wisten we vooraf waar we aan begonnen toen we die harige joekel aanschaften.

Ik heb niet het hele topic gelezen, maar heb je een tuin of alleen een balkon?
Met alleen een balkon zou ik niet voor een grote hond gaan.

Succes met de keuze. Laat je het hier nog effe weten wat het geworden is?
pi_171509010
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 18:50 schreef DKS het volgende:

[..]

omdat het een kruising was, reu was een pit, moeder een rottie met stamboom
Ah OK. Nouja, ieder het zijne natuurlijk. Maar als fokker eerst zelf een nest kruisingen op de wereld zetten, verder niet eens basic informatie meegeven over de ontwikkeling van de gewrichten en een beweegschema maar wel zeggen tegen de nieuwe eigenaars je mag er niet mee fokken want het zijn kruisingen vind ik persoonlijk wel een klein beetje hypocriet klinken :P

Is het trouwens die hond die vanmiddag je profielfoto was? Wit met brindle(?) vlekken?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  dinsdag 6 juni 2017 @ 20:54:31 #133
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171509406
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 20:44 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ah OK. Nouja, ieder het zijne natuurlijk. Maar als fokker eerst zelf een nest kruisingen op de wereld zetten, verder niet eens basic informatie meegeven over de ontwikkeling van de gewrichten en een beweegschema maar wel zeggen tegen de nieuwe eigenaars je mag er niet mee fokken want het zijn kruisingen vind ik persoonlijk wel een klein beetje hypocriet klinken :P

Is het trouwens die hond die vanmiddag je profielfoto was? Wit met brindle(?) vlekken?
Het is een nogal onstabiele kruising. Het is maar beter dat er gezegd werd niet door te fokken. Geluk dat deze hond niet onstabiel is, verder experimenten is niet verstandig.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_171510809
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 20:54 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Het is een nogal onstabiele kruising. Het is maar beter dat er gezegd werd niet door te fokken. Geluk dat deze hond niet onstabiel is, verder experimenten is niet verstandig.
Begrijp me goed, ik vind het ook een heel slecht idee om pit met rottweiler (of mechelaar :X of cane corso of husky of bordercollie, of... nouja vrijwel alles eigenlijk) te combineren hoor :) Dat soort kruisingen zijn in mijn ogen vrijwel altijd erg riskant en voor 9 van de 10 baasjes niet geschikt.

Maar ik vind het nogal hypocriet van zo'n fokker om zo'n in mijn ogen onverantwoorde kruising te fokken, verder kennelijk geen enkele informatie er bij te geven over groei en beweging en de ontwikkeling van gewrichten (want baasje hoorde dat pas op de hondenschool) maar dan wel te zeggen 'je mag er niet mee fokken hoor'. Dan ben ik wel benieuwd waarom dat dan niet mag, willen ze dan ineens wel verantwoord doen terwijl ze daar eerst kennelijk niet zo'n last van hadden?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_171511158
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 20:44 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ah OK. Nouja, ieder het zijne natuurlijk. Maar als fokker eerst zelf een nest kruisingen op de wereld zetten, verder niet eens basic informatie meegeven over de ontwikkeling van de gewrichten en een beweegschema maar wel zeggen tegen de nieuwe eigenaars je mag er niet mee fokken want het zijn kruisingen vind ik persoonlijk wel een klein beetje hypocriet klinken :P

Is het trouwens die hond die vanmiddag je profielfoto was? Wit met brindle(?) vlekken?
F&F / [centraal] Honden met foto's #89 hier is hij, onder Johnshooter .
misunderstood
pi_171511221
quote]0s.gif Op zaterdag 22 april 2017 18:58 schreef JohnShooter het volgende:
.[ afbeelding ]

Mijne maat.
[/quote]
misunderstood
pi_171511631
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 21:45 schreef DKS het volgende:
quote][ afbeelding ] Op zaterdag 22 april 2017 18:58 schreef JohnShooter het volgende:
.[ afbeelding ]

Mijne maat.
[/quote]

Ja, wit met brindle vlekken dus. Maar, uhm, je zei dat hij uit een rottweiler moeder komt? Met stamboom? Want dat zou met deze kleur eigenlijk niet mogelijk moeten zijn...

Rottweilers hebben geen witte vlekken namelijk. Het gen voor witte vlekken bij een hond (S-locus) is recessief. Dat betekent dat als een hond witte vlekken heeft (zoals de jouwe) hij dat witte-vlekken-gen van zijn vader en van zijn moeder moet hebben gekregen. En aangezien het gen voor witte vlekken niet bij rottweilers voor komt kan hij dat normaal gesproken dus niet hebben gekregen van zijn moeder. Tenzij die moeder zelf geen raszuivere rottweiler was natuurlijk.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_171512249
Ehm, niet doen. Franse bulldogs/mopshonden staan bekend om gezondheidsproblemen met onder andere de luchtwegen (korte snuit),hoe 'goede' stamboom ze wel niet hebben. Buiten dat, jullie werken beiden fulltime, beetje zielig voor een hond die een paar keer per dag uitgelaten moet worden. Beetje egoistisch. Straks wil je een kind en dan is het ineens te druk in huis en moeten alle dieren ineens weg
pi_171512444
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 17:05 schreef Broodjekipkorn het volgende:
Bedankt voor je reactie, echter zal het 8 uur per dag alleen zijn voorlopig echt niet nodig zijn. Ik zal maximaal 4 uurtjes van huis zijn en hoef dan alleen een oppas voor de vrijdag te regelen. Ik heb het vanmiddag namelijk besproken met mijn werkgever en die reageerde verrassend positief.

Wat betreft het ras ga ik zeker nog eens nadenken, want dat hij al overal last van heeft is natuurlijk niet de bedoeling.
Bezint eer ge begint...
  dinsdag 6 juni 2017 @ 22:39:46 #141
369251 Geralt
of Rivia
pi_171512920
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 17:05 schreef Broodjekipkorn het volgende:
Wat betreft het ras ga ik zeker nog eens nadenken
Ik zou persoonlijk eerst eens op papier zetten wat je zoekt in een hond en op basis daarvan een shortlist maken met verschillende rassen die eventueel in aanmerking komen.

Dus niet zoeken op een hond "die er zo leuk uit ziet" die dan vervolgens helemaal niet blijkt te passen bij jullie.

Dus meer zo van zoek je eentje die erg waaks is, of juist graag de lolbroek uithangt of stronteigenwijs is of een luiwammes, eentje die het leuk vindt om flinke stukken te rennen, eentje die echt uitgedaagd moet worden met elke dag wat nieuws, eentje waarbij een blokje rond de kerk al voldoende is etc etc etc etc.

En dan pas gaan kijken dus of het uiterlijk van de hond je aanspreekt. :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_171515887
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 14:14 schreef Broodjekipkorn het volgende:
Het eerste probleem is in ieder geval opgelost, ik mag vanaf het moment dat ik een pup neem (als ik voor een pup ga) sowieso voor een periode van 6 maanden halve dagen (thuis)werken en - niet geheel onbelangrijk - daarna rustig opbouwen of bijv. meer dagen halve dagen blijven thuiswerken (afhankelijk van hoe het verloopt in het halve jaar).
Je bent goed bezig ^O^
Hier zou je ook nog kunnen kijken https://www.verhuisdieren.nl/
pi_171516342
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 21:57 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ja, wit met brindle vlekken dus. Maar, uhm, je zei dat hij uit een rottweiler moeder komt? Met stamboom? Want dat zou met deze kleur eigenlijk niet mogelijk moeten zijn...

Rottweilers hebben geen witte vlekken namelijk. Het gen voor witte vlekken bij een hond (S-locus) is recessief. Dat betekent dat als een hond witte vlekken heeft (zoals de jouwe) hij dat witte-vlekken-gen van zijn vader en van zijn moeder moet hebben gekregen. En aangezien het gen voor witte vlekken niet bij rottweilers voor komt kan hij dat normaal gesproken dus niet hebben gekregen van zijn moeder. Tenzij die moeder zelf geen raszuivere rottweiler was natuurlijk.
[/quote]
Ik denk niet dat de moeder zuiver Rottweiler was, maar geeft niet, tis toch een leuke hond.
misunderstood
  woensdag 7 juni 2017 @ 08:50:13 #144
276912 Broodjekipkorn
Rocket Racoon
pi_171517247
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 22:18 schreef Fairlady het volgende:
Ehm, niet doen. Franse bulldogs/mopshonden staan bekend om gezondheidsproblemen met onder andere de luchtwegen (korte snuit),hoe 'goede' stamboom ze wel niet hebben. Buiten dat, jullie werken beiden fulltime, beetje zielig voor een hond die een paar keer per dag uitgelaten moet worden. Beetje egoistisch. Straks wil je een kind en dan is het ineens te druk in huis en moeten alle dieren ineens weg
We houden inmiddels alle opties open en gaan inderdaad een lijstje maken met eigenschappen die we belangrijk vinden, om vervolgens een selectie te gaan maken tussen verschillende rassen.

Verder werken we inderdaad fulltime, maar krijg ik de vrijheid om mijn 40 uur zo in te delen dat ik het 't meest optimaal voor de hond kan regelen. Dat zal dus inhouden dat ik ook wel eens in de avonduren of in het weekend zal werken, zodat ik overdag bij wijze van vaker ermee kan gaan wandelen en mijn vriend dat in de avond kan doen. Dieren wegdoen zal ik sowieso niet doen, daar kies ik namelijk zelf voor.
That dude there. I need his prosthetic leg.
pi_171520934
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2017 05:00 schreef DKS het volgende:


Ik denk niet dat de moeder zuiver Rottweiler was, maar geeft niet, tis toch een leuke hond.
Oh, want hier boven zei je nog expliciet dat de moeder een rottweiler met stamboom (=raszuiver) was? Bij nader inzien dus niet? Qua bouw van de kop vind ik je hond ook niet echt rottweiler-achtig, dan zou ik toch een wat zwaarder en breder hoofd verwachten.

Maar, hoe dan ook, fijn dat het een leuke hond is, daar gaat het uiteindelijk om :)

En om terug on topic te gaan, hopelijk vindt Broodjekipkorn ook een leuke hond die bij haar situatie past.

Hou er alleen wel rekening mee dat een half jaar deels thuis werken leuk is, maar je zei eerder dat je niet meer zo lang wilde blijven bij je huidige werkgever. Dus denk er goed over na, wat ga je daarna doen? Na dat halve jaar terug fulltime buitenshuis werken? Bij deze of een andere werkgever? En waar laat je dan de pup (die op dat moment flink in de puberteit zal zitten)?

Je moet echt vooruit kunnen en willen denken en plannen. Je gaat straks 12-15 jaar met die hond doorbrengen, en de eerste 1 a 2 jaar zijn gewoon erg intensief. En ook daarna zul je de hond niet zomaar 40 uur per week alleen kunnen laten. En als je zegt dat je een huisdier nooit weg zou doen dan kun je er maar beter nog een keer extra over nadenken hoe je daar invulling aan gaat geven.

Denk ook eens na over wat je de hond kunt en wilt bieden qua uitdagingen en bezigheidstherapie. Zeker als hij relatief veel alleen moet zijn moet je de tijd die je wel hebt in de hond investeren. Ga je er een sport mee doen bijvoorbeeld? Trainingen zoals gehoorzaamheid? Hersenwerk (puzzeltjes enzo)? Hoe veel kun en wil je wandelen? Hier kun je ook het soort hond dat je uiteindelijk kiest mede op baseren.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  woensdag 7 juni 2017 @ 12:57:29 #146
276912 Broodjekipkorn
Rocket Racoon
pi_171522085
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2017 12:10 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]
Hou er alleen wel rekening mee dat een half jaar deels thuis werken leuk is, maar je zei eerder dat je niet meer zo lang wilde blijven bij je huidige werkgever. Dus denk er goed over na, wat ga je daarna doen? Na dat halve jaar terug fulltime buitenshuis werken? Bij deze of een andere werkgever? En waar laat je dan de pup (die op dat moment flink in de puberteit zal zitten)?

Je moet echt vooruit kunnen en willen denken en plannen. Je gaat straks 12-15 jaar met die hond doorbrengen, en de eerste 1 a 2 jaar zijn gewoon erg intensief. En ook daarna zul je de hond niet zomaar 40 uur per week alleen kunnen laten. En als je zegt dat je een huisdier nooit weg zou doen dan kun je er maar beter nog een keer extra over nadenken hoe je daar invulling aan gaat geven.

Denk ook eens na over wat je de hond kunt en wilt bieden qua uitdagingen en bezigheidstherapie. Zeker als hij relatief veel alleen moet zijn moet je de tijd die je wel hebt in de hond investeren. Ga je er een sport mee doen bijvoorbeeld? Trainingen zoals gehoorzaamheid? Hersenwerk (puzzeltjes enzo)? Hoe veel kun en wil je wandelen? Hier kun je ook het soort hond dat je uiteindelijk kiest mede op baseren.
Ja, klopt. Maar het feit dat zij mij hier nu de optie bieden om voorlopig halve dagen thuis te werken zodat ik een hond kan nemen, verandert voor mij wel de situatie. Ze stonden verder open om nader te bespreken wat er na de periode van 6 maanden gebeurd en dat zal natuurlijk ook geheel afhankelijk zijn van hoe het thuiswerken verloopt. Ik wil ook zeker aan het welzijn van het beestje denken, dus dan blijf ik inderdaad bij deze werkgever en zal ik er alles aan doen om zoveel mogelijk thuis voor hem/haar te zijn.

Over enkele jaren verwacht/hoop ik op gezinsuitbreiding en zal ik sowieso parttime gaan werken. Dat veranderd wederom de situatie, natuurlijk.

Overigens ben ik zeer blij met de tips die je geeft. Ik geef wel toe, we moeten ons nog flink inlezen alvorens we een pup kunnen nemen. Ook inderdaad qua bezigheidstherapie; ik wil er namelijk wel mee bezig zijn, zodat hij zich zeker niet hoeft te vervelen.
That dude there. I need his prosthetic leg.
pi_171525467
Je kunt ook eens een hondenencyclopedie doorlezen, bv die van Esther Verhoef. Daar staan heel erg veel rashonden in met bijzonderheden en karaktereigenschappen en dergelijke. Of je kunt als je kijkt op de site van de Raad van Beheer (houdenvanhonden.nl) ook een overzicht vinden van alle rassen per rasgroep (een rasgroep is een groep met honden van een soortgelijk type, bv herdershonden, terriers, oertypen, windhonden...).

Als je een of meer rassen hebt gevonden die je overweegt kun je daarna kijken op de website van de rasvereniging en bijvoorbeeld eens naar een clubmatch gaan om de honden in het echt te zien.

Of je kunt als je geen rashond wilt ook gaan kijken bij asiels en de diverse stichtingen die zwerfhonden uit het buitenland importeren. Daarbij zou ik wel opletten en van tevoren uitgebreid google-en want je hebt ook stichtingen die gewoon massaal pups opkopen bij boerderijen en fokkers in het buitenland om ze dan vervolgens hier te laten 'redden'. En let er ook op dat zo'n pup of hond goed getest is op allerlei ziektes die ze mee kunnen nemen vanuit het buitenland (diverse parasieten of ziektes die door bv teken of vliegen over kunnen worden gebracht). Hou als je daar voor kiest ook wel rekening met het 'rugzakje' dat zulke honden vaak hebben, ze zijn meestal al wat ouder (minimaal 15 weken sowieso, anders mogen ze niet worden ingevoerd), hebben op straat of in niet echt optimale omstandigheden in een asiel geleefd, en het zijn dus geen onbeschreven blaadjes meer, zegmaar.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  woensdag 7 juni 2017 @ 15:21:03 #148
276912 Broodjekipkorn
Rocket Racoon
pi_171525623
Raad je verder ook nog boeken aan om ons bijv. in te lezen over de opvoeding en dergelijke of raad jij beter andere manieren aan, zoals het internet? We willen wel een cursus gaan doen om een goede start te maken, maar dat is ook niet alles denk ik. Goed inlezen kan nooit kwaad.

Nogmaals dank voor je tips, ook qua aanschaf. De hondenencyclopedie mogen we lenen van een vriend, dus die gaan we vanavond inderdaad eens goed bekijken.
That dude there. I need his prosthetic leg.
pi_171527029
Ik zou zeker goed rondkijken naar alle opvoedmanieren, je hebt vanalles, van Martin Gaus tot Cesar Milan of Turid Rugaas (volgens mij spel je het zo). Allemaal hebben ze hun eigen aanpak. Ik zou aanraden eerst online te gaan zoeken en dan als je iets gevonden hebt wat bij jullie past of waar je meer over wilt weten kun je er een boek van aanschaffen of lenen om er meer van te leren.

Qua cursus weet ik dat veel pupkopers voor een puppycursus gaan en daarna vinden dat ze 'klaar' zijn. Wij raden mensen juist aan om door te gaan met trainen, omdat dat goed is voor de band met de hond, en zodat je ook in en na de puberteit de basis dingen blijft herhalen en uit kan bouwen. Alleen een puppycursus is wel heel erg basic, dat is een keer 10 of 20 lessen maar daarmee heb je geen goed opgevoede hond.

De mensen die bij ons komen proberen we enthousiast te maken om jachttraining met de hond te gaan doen (wij hebben labradors). Voor een ander ras zou ik iets zoeken wat past bij het gebruiksdoel van de hond. Jachttraining voor spaniels, retrievers, staande honden. Speuren voor lopende honden, coursing voor windhonden, iets schaaphoederigs voor veedrijvers, IPO voor herders en waak- en verdedigingshonden, agility of flyball oid voor bv terriërs en gezelschapshonden, gehoorzaamheid, treibal, hoopers, waterwerk, dockdiving, sleeën, doggydance... Er is echt een wereld vol sporten en trainingen en voor bijna elk soort hond is er wel iets dat past bij zijn instincten.

Vaak kun je al jong beginnen zoals met jachttraining (dat bestaat ook voor pupjes), of anders doe je eerst puppycursus, basiscursus, gevorderdencursus en sociale huishond of verkeerszekere hond en begin je als je hond een jaar is en een goede basis heeft.

Een hond die goed luistert en waar je door samen te trainen een goede band mee hebt is namelijk echt heel handig, die kun je makkelijk meenemen ergens naar toe, andere mensen kunnen hem makkelijk een dagje hebben om op te passen of uit te laten als het nodig is, dat maakt het leven echt stukken makkelijker. En de hond vindt het als het goed is leuk om te doen en om samen met de baas bezig te zijn, en is in huis rustiger als hij voldoende uitdaging krijgt.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  woensdag 7 juni 2017 @ 16:31:46 #150
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171527510
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2017 16:10 schreef Miss_Isis het volgende:
Ik zou zeker goed rondkijken naar alle opvoedmanieren, je hebt vanalles, van Martin Gaus tot Cesar Milan of Turid Rugaas (volgens mij spel je het zo). Allemaal hebben ze hun eigen aanpak. Ik zou aanraden eerst online te gaan zoeken en dan als je iets gevonden hebt wat bij jullie past of waar je meer over wilt weten kun je er een boek van aanschaffen of lenen om er meer van te leren.

Qua cursus weet ik dat veel pupkopers voor een puppycursus gaan en daarna vinden dat ze 'klaar' zijn. Wij raden mensen juist aan om door te gaan met trainen, omdat dat goed is voor de band met de hond, en zodat je ook in en na de puberteit de basis dingen blijft herhalen en uit kan bouwen. Alleen een puppycursus is wel heel erg basic, dat is een keer 10 of 20 lessen maar daarmee heb je geen goed opgevoede hond.

De mensen die bij ons komen proberen we enthousiast te maken om jachttraining met de hond te gaan doen (wij hebben labradors). Voor een ander ras zou ik iets zoeken wat past bij het gebruiksdoel van de hond. Jachttraining voor spaniels, retrievers, staande honden. Speuren voor lopende honden, coursing voor windhonden, iets schaaphoederigs voor veedrijvers, IPO voor herders en waak- en verdedigingshonden, agility of flyball oid voor bv terriërs en gezelschapshonden, gehoorzaamheid, treibal, hoopers, waterwerk, dockdiving, sleeën, doggydance... Er is echt een wereld vol sporten en trainingen en voor bijna elk soort hond is er wel iets dat past bij zijn instincten.

Vaak kun je al jong beginnen zoals met jachttraining (dat bestaat ook voor pupjes), of anders doe je eerst puppycursus, basiscursus, gevorderdencursus en sociale huishond of verkeerszekere hond en begin je als je hond een jaar is en een goede basis heeft.

Een hond die goed luistert en waar je door samen te trainen een goede band mee hebt is namelijk echt heel handig, die kun je makkelijk meenemen ergens naar toe, andere mensen kunnen hem makkelijk een dagje hebben om op te passen of uit te laten als het nodig is, dat maakt het leven echt stukken makkelijker. En de hond vindt het als het goed is leuk om te doen en om samen met de baas bezig te zijn, en is in huis rustiger als hij voldoende uitdaging krijgt.
Mee eens.
Ik raad iedereen ook aan langer door te trainen. Minstens tot je de puberteit voorbij bent. Dus afhankelijk van ras minstens tot 1 a 2 jaar. Dat lijkt veel, maar je hebt er de rest van het leven van de hond plezier van. Het levert een solide basis voor een probleemloze hond.
Daarna is gehoorzaamheid, sport, speuren, jachttraining enz. leuk om te doen, goed voor de hond, maar geen grote noodzaak. Wel geeft het je dat prettige duwtje in de rug om actief bezig te blijven met je hond, om vooruit te gaan samen.
Het kan soms moeilijk zijn dat tussen het gewone leven door te blijven doen, niet te verzanden in datzelfde rondje elke dag waardoor de verveling toe kan slaan bij zowel hond als baas.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')