abonnement Unibet Coolblue
pi_171445441
Wellicht topic #10.000 over dit onderwerp, maar daar gaat hij toch maar:

Sinds kort ben ik in het bezit van een redelijke versterker (Denon PMA-520AE) en daar wil ik graag m'n tv op aansluiten. Zoals je al kan raden beschikt mijn tv niet over een analoge uitgang (hoofdtelefoon-uitgang daargelaten) en zal ik via de digitale, optische uit hem aan moeten sluiten op de analoge tulp (RCA) van de versterker. Daarvoor heb ik een DAC nodig.

De vraag is nu: welke precies? De prijzen voor deze apparaatjes variėren van een paar euro tot duizenden knaken. Bovendien heb ik geen idee wat de precieze kwaliteit van deze DACs zijn. Oftewel, heeft iemand een tip?

Alvast bedankt voor het antwoorden uiteraard.
  zondag 4 juni 2017 @ 15:40:55 #2
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_171447947
Waarom niet gewoon die hoofdtelefoon-uitgang gebruiken? Het zal wellicht per tv verschillen, maar mijn ervaring met een Bravia en een Samsung is dat dat meer dan acceptabel geluid geeft.
pi_171448002
quote:
7s.gif Op zondag 4 juni 2017 15:40 schreef Mano_ het volgende:
Waarom niet gewoon die hoofdtelefoon-uitgang gebruiken? Het zal wellicht per tv verschillen, maar mijn ervaring met een Bravia en een Samsung is dat dat meer dan acceptabel geluid geeft.
Die uitgang vind ik maar erg bagger klinken. Voor zover ik weet maak je dan gebruik van de interne DAC van de tv en die is niet veel soeps. Al eens getest (met een jack naar tulp-kabel) en vond het maar nergens naar klinken.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2017 15:46:08 ]
  zondag 4 juni 2017 @ 15:50:05 #4
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_171448144
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 15:43 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Die uitgang vind ik maar erg bagger klinken. Voor zover ik weet maak je dan gebruik van de interne DAC van de tv en die is niet veel soeps. Al eens getest (met een jack naar tulp-kabel) en vond het maar nergens naar klinken.
Da's jammer, dan moet je inderdaad naar een externe DAC kijken.
pi_171448874
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 14:14 schreef Friek_ het volgende:
Wellicht topic #10.000 over dit onderwerp, maar daar gaat hij toch maar:

Sinds kort ben ik in het bezit van een redelijke versterker (Denon PMA-520AE) en daar wil ik graag m'n tv op aansluiten. Zoals je al kan raden beschikt mijn tv niet over een analoge uitgang (hoofdtelefoon-uitgang daargelaten) en zal ik via de digitale, optische uit hem aan moeten sluiten op de analoge tulp (RCA) van de versterker. Daarvoor heb ik een DAC nodig.

De vraag is nu: welke precies? De prijzen voor deze apparaatjes variėren van een paar euro tot duizenden knaken. Bovendien heb ik geen idee wat de precieze kwaliteit van deze DACs zijn. Oftewel, heeft iemand een tip?

Alvast bedankt voor het antwoorden uiteraard.
Je geeft te weinig informatie, omdat je niet vertelt welke TV je hebt en ook niet hoe je TV ontvangt, namelijk analoog of digitaal. Als je digitaal kijkt is het ook nog van belang te weten of je hiervoor de ingebouwde digitale tuner van je TV gebruikt of een externe ontvanger, en indien dat laatste, welke ontvanger je dan gebruikt.

De geluidskwaliteit van de meeste TV-uitzendingen is niet bijzonder, zodat je met een eenvoudige (en dus goedkope) DAC zou kunnen volstaan. Ik vraag me wel af waar je een DAC van 'een paar euro' hebt gezien, een linkje was hier wel op zijn plaats geweest. Bij mijn weten beginnen geschikte DAC's met een optische S/PDIF ingang en een RCA (cinch) lijnuitgang bij een paar tientjes.

Er zit wel een addertje onder het gras als je digitaal in HD kijkt via een ingebouwde digitale tuner van je TV. Veel HD zenders hebben namelijk DD 5.1 audio en hoewel veel zenders daarnaast ook een conventioneel 2.0 (stereo) geluidskanaal meesturen, is dat lang niet altijd het geval. Momenteel worden bijvoorbeeld BBC1 HD en BBC2 HD bij Ziggo uitsluitend met DD 5.1 audio doorgegeven. Ik meen me te herinneren dat dat in het (recente) verleden anders is geweest, maar momenteel is er geen conventionele 2.0 audio beschikbaar. Voor weergave via de interne luidsprekers maakt de TV automatisch een downmix van 5.1 naar conventioneel 2.0 (stereo) geluid, maar via de optische S/PDIF uitgang van de TV staat altijd het oorspronkelijke 5.1 geluid ter beschikking. Dat levert een probleem op als je een eenvoudige DAC gebruikt die uitsluitend 16 bits LPCM 2.0 input met 48 kHz samplefrequentie accepteert, want zo'n DAC kan niets met de (gecomprimeerde) 5.1 AC3 audio. Dat betekent dat je dan geen geluid krijgt via je externe speakers bij BBC1 HD en BBC2 HD. Voor zover ik weet hebben de meeste TV's geen mogelijkheid om AC3 audio via de S/PDIF uitgang intern om te zetten naar tweekanaals LPCM audio. Dat is ook niet nodig, omdat de S/PDIF uitgang van een TV gewoonlijk wordt gebruikt om een surround set aan te sluiten, en die kan uiteraard altijd overweg met 5.1 audio.
pi_171449784
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 16:24 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je geeft te weinig informatie, omdat je niet vertelt welke TV je hebt en ook niet hoe je TV ontvangt, namelijk analoog of digitaal. Als je digitaal kijkt is het ook nog van belang te weten of je hiervoor de ingebouwde digitale tuner van je TV gebruikt of een externe ontvanger, en indien dat laatste, welke ontvanger je dan gebruikt.

De geluidskwaliteit van de meeste TV-uitzendingen is niet bijzonder, zodat je met een eenvoudige (en dus goedkope) DAC zou kunnen volstaan. Ik vraag me wel af waar je een DAC van 'een paar euro' hebt gezien, een linkje was hier wel op zijn plaats geweest. Bij mijn weten beginnen geschikte DAC's met een optische S/PDIF ingang en een RCA (cinch) lijnuitgang bij een paar tientjes.
Dank voor de technische toelichting. Om even op je vragen in te gaan:

• De tv: Samsung LE32D550. Precieze specificaties zijn hier terug te vinden via de website van Samsung.
• Hoe ik kijk: tv kijk uitsluitend via mijn ChromeCast (Netflix, NPO-apps, etc.), welke verbonden is via HDMI. Ik kijk ook nog wel eens via de ingebouwde DVB-tuner, maar de kwaliteit daarvan is iets minder en gebruik ik zodoende niet zo vaak. Ik heb geen tv-abonnement verder. Films/series kijk ik ook soms via de USB-stick.
• Met de DAC voor een paar euro bedoelde ik meer dit: klik. Dus puur voor het omzetten van het signaal van digitaal naar analoog. Of dit nog daadwerkelijk een DAC te noemen is, weet ik niet. Zelf dacht ik meer aan dit soort apparatuur (overigens lijkt die laatste me een beetje overkill voor wat tv kijken).

Hopelijk komen we hier iets verder mee. Was niet op de hoogte van de strakke etiquette hier. :P

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-06-2017 17:07:05 ]
pi_171451515
quote:
2s.gif Op zondag 4 juni 2017 16:59 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Dank voor de technische toelichting. Om even op je vragen in te gaan:

• De tv: Samsung LE32D550. Precieze specificaties zijn hier terug te vinden via de website van Samsung.
• Hoe ik kijk: tv kijk uitsluitend via mijn ChromeCast (Netflix, NPO-apps, etc.), welke verbonden is via HDMI. Ik kijk ook nog wel eens via de ingebouwde DVB-tuner, maar de kwaliteit daarvan is iets minder en gebruik ik zodoende niet zo vaak. Ik heb geen tv-abonnement verder. Films/series kijk ik ook soms via de USB-stick.
Kennelijk heb je geen kabelabonnement, en dat is jammer, want de interne DVB-C tuner van deze TV is ook geschikt voor HD ontvangst. Mogelijk heb je tot nu toe via de interne digitale tuner alleen maar Digitenne ontvangst gezien, en dat is inderdaad niet best. HDTV via de kabel is gewoon prima, althans voor de zenders waarbij de bitrate niet wordt geknepen door de kabelexploitant en ook geen andere malle fratsen met het signaal worden uitgehaald.

In de handleiding van je TV staat de volgende voor jou relevante opmerking:

When the TV is receiving a DTV signal, the TV will send 5.1 CH sound to the home theatre receiver. When the source is a digital component such as a DVD / Blu-ray player / cable box / STB (Set-Top-Box) satellite receiver and is connected to the TV via HDMI, only 2 CH audio will be heard from the home theatre receiver. If you want to hear 5.1 CH audio, connect the digital audio out jack from your DVD / Blu-ray player / cable box / STB satellite receiver directly to an amplifier or home theatre.

Kortom, als je een externe bron gebruikt die is aangesloten via HDMI, dan levert de S/PDIF uitgang van de TV uitsluitend tweekanaals audio, ongeacht hetgeen de bron levert. Het is uit de tekst niet duidelijk of dit ook geldt bij weergave van video met 5.1 audio vanaf een USB opslagmedium. Bij gebruik van je ChromeCast kun je dus met zekerheid volstaan met een goedkope DAC. Of dit ook geldt bij weergave van videomateriaal met 5.1 audio vanaf een USB opslagmedium is niet zeker, maar ik vermoed van wel.
quote:
• Met de DAC voor een paar euro bedoelde ik meer dit: klik. Dus puur voor het omzetten van het signaal van digitaal naar analoog. Of dit nog daadwerkelijk een DAC te noemen is, weet ik niet.
Dat is zeker een DAC, en ook eentje die voor jouw toepassing geschikt zou zijn. Ik vraag me alleen af hoe ze dit voor ¤ 7,50 aan kunnen bieden, met een metalen behuizing en inclusief een netvoedingsadapter. Alleen al de reėle (door de Chinese overheid gesubsidieerde) verzendkosten zijn hoger dan dit. Geen wonder dat het ding is uitverkocht.
quote:
Zelf dacht ik meer aan dit soort apparatuur (overigens lijkt die laatste me een beetje overkill voor wat tv kijken).
Dat is zeker niet verkeerd als je een (audiofiele) muziekliefhebber bent, maar dit ding is tevens bedoeld voor gebruik met een computer gezien de USB ingang, en dan mis ik toch wel een goede regelbare hoofdtelefoonuitgang.
quote:
Hopelijk komen we hier iets verder mee. Was niet op de hoogte van de strakke etiquette hier. :P
Hoe bedoel je?
pi_171455615
De techniek is heel goedkoop geworden, een simpele analog devices dac met ingebouwde line versterker geeft al een heel behoorlijk resultaat voor een paar euro. de dac zelf is maar een paar ¤.
.
pi_171459323
quote:
2s.gif Op zondag 4 juni 2017 16:59 schreef Friek_ het volgende:

[..]

• Met de DAC voor een paar euro bedoelde ik meer dit: klik. Dus puur voor het omzetten van het signaal van digitaal naar analoog. Of dit nog daadwerkelijk een DAC te noemen is, weet ik niet. Zelf dacht ik meer aan dit soort apparatuur (overigens lijkt die laatste me een beetje overkill voor wat tv kijken).

Hopelijk komen we hier iets verder mee. Was niet op de hoogte van de strakke etiquette hier. :P
Als je aan dat laatste denkt zou ik eerder gewoon een digitale receiver kopen, die heb je ook wel voor ongeveer dat geld. Als je een oplossing voor minder dan een tientje zoekt zou ik idd maar zoiets van eBay/AliExpress bestellen.

En etiquette doen we niet aan, maar zonder context ​kunnen we gewoon geen zinnig antwoord geven. Is dus puur voor je eigen belang.
pi_171468327
quote:
0s.gif Op zondag 4 juni 2017 18:06 schreef Riparius het volgende:

[..]

Kennelijk heb je geen kabelabonnement, en dat is jammer, want de interne DVB-C tuner van deze TV is ook geschikt voor HD ontvangst. Mogelijk heb je tot nu toe via de interne digitale tuner alleen maar Digitenne ontvangst gezien, en dat is inderdaad niet best. HDTV via de kabel is gewoon prima, althans voor de zenders waarbij de bitrate niet wordt geknepen door de kabelexploitant en ook geen andere malle fratsen met het signaal worden uitgehaald.

In de handleiding van je TV staat de volgende voor jou relevante opmerking:

When the TV is receiving a DTV signal, the TV will send 5.1 CH sound to the home theatre receiver. When the source is a digital component such as a DVD / Blu-ray player / cable box / STB (Set-Top-Box) satellite receiver and is connected to the TV via HDMI, only 2 CH audio will be heard from the home theatre receiver. If you want to hear 5.1 CH audio, connect the digital audio out jack from your DVD / Blu-ray player / cable box / STB satellite receiver directly to an amplifier or home theatre.

Kortom, als je een externe bron gebruikt die is aangesloten via HDMI, dan levert de S/PDIF uitgang van de TV uitsluitend tweekanaals audio, ongeacht hetgeen de bron levert. Het is uit de tekst niet duidelijk of dit ook geldt bij weergave van video met 5.1 audio vanaf een USB opslagmedium. Bij gebruik van je ChromeCast kun je dus met zekerheid volstaan met een goedkope DAC. Of dit ook geldt bij weergave van videomateriaal met 5.1 audio vanaf een USB opslagmedium is niet zeker, maar ik vermoed van wel.
Mijn versterker is sowieso enkel geschikt voor 2.0-geluid. 5.1 heb ik niet zoveel interesse in - gewoon prima kwaliteit stereo kan ik waarderen. In die zin is het bovenstaande verhaal ook geen probleem voor me. Als ik 5.1 geluid had gewild, had ik simpelweg een a/v-receiver moeten kopen (nu heb ik een pure audioversterker).
quote:
[..]

Dat is zeker een DAC, en ook eentje die voor jouw toepassing geschikt zou zijn. Ik vraag me alleen af hoe ze dit voor ¤ 7,50 aan kunnen bieden, met een metalen behuizing en inclusief een netvoedingsadapter. Alleen al de reėle (door de Chinese overheid gesubsidieerde) verzendkosten zijn hoger dan dit. Geen wonder dat het ding is uitverkocht.
Mijn vraag is een beetje of zo'n ding niet van gelijkwaardige kwaliteit is als de interne DAC van de tv. Mijn vermoeden is dat het niet veel zal verschillen, hoewel ik dit natuurlijk niet met zekerheid durf te stellen.
quote:
[..]

Dat is zeker niet verkeerd als je een (audiofiele) muziekliefhebber bent, maar dit ding is tevens bedoeld voor gebruik met een computer gezien de USB ingang, en dan mis ik toch wel een goede regelbare hoofdtelefoonuitgang.

[..]
Dat komt volgens mij omdat het een zuivere DAC is zonder ingebouwde versterker.
pi_171468341
quote:
1s.gif Op zondag 4 juni 2017 20:38 schreef Fer het volgende:
De techniek is heel goedkoop geworden, een simpele analog devices dac met ingebouwde line versterker geeft al een heel behoorlijk resultaat voor een paar euro. de dac zelf is maar een paar ¤.
Exact, zoiets zocht ik dus!

En sterker nog, ik heb een dergelijk apparaat al weten te vinden via AliExpress. :D Zie hier. Na wat reviews gelezen te hebben erover en wat prijzen vergeleken te hebben, lijkt me dit de eenvoudigste, handigste en meest kwalitatieve oplossing. Bovendien kan ik daar (als ik me niet vergis) ook een laptop/tablet via USB aan slingeren. Onder de 50 euro een DAC met ingebouwde versterker - dat lijkt me een betaalbare keuze.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 05-06-2017 10:52:31 ]
pi_171474163
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2017 10:42 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Exact, zoiets zocht ik dus!

En sterker nog, ik heb een dergelijk apparaat al weten te vinden via AliExpress. :D Zie hier. Na wat reviews gelezen te hebben erover en wat prijzen vergeleken te hebben, lijkt me dit de eenvoudigste, handigste en meest kwalitatieve oplossing. Bovendien kan ik daar (als ik me niet vergis) ook een laptop/tablet via USB aan slingeren. Onder de 50 euro een DAC met ingebouwde versterker - dat lijkt me een betaalbare keuze.

Goede vondst, als ik dit zo lees doe je hiermee een goede koop (als je althans geen invoerrechten moet betalen, de waarde is namelijk wel meer dan ¤ 22). Levering is bovendien erg compleet, inclusief TOSLINK kabel, adapter voor 3,5 mm hoofdtelefoons en adapter om de voeding ook op een Europees stopcontact aan te kunnen sluiten.

Ik ben zelf op zoek naar zoiets omdat ik nogal eens hoge resolutie audio download (FLAC of WavPack en dan 24-bits of 32-bits floating point resolutie met 96 kHz of 192 kHz sample frequentie) maar ik vraag me af of dit ding dat native af kan spelen. Ook vraag ik me af of bijvoorbeeld 600 Ω hoofdtelefoons goed kunnen worden aangestuurd.
pi_171476588
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 14:46 schreef Riparius het volgende:

[..]

Goede vondst, als ik dit zo lees doe je hiermee een goede koop (als je althans geen invoerrechten moet betalen, de waarde is namelijk wel meer dan ¤ 22). Levering is bovendien erg compleet, inclusief TOSLINK kabel, adapter voor 3,5 mm hoofdtelefoons en adapter om de voeding ook op een Europees stopcontact aan te kunnen sluiten.
Boven de 22 euro betaal je volgens mij geen invoerrechten, maar wel omzetbelasting (btw). Zie deze pagina van de Belastingdienst. Daarmee zou het alsnog neerkomen op ongeveer 57 euro, wat toch echt geen geld is voor zo'n ding.

Ik ga het erop gokken. 8-)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 05-06-2017 16:24:15 ]
pi_171477409
quote:
6s.gif Op maandag 5 juni 2017 16:18 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Boven de 22 euro betaal je volgens mij geen invoerrechten, maar wel omzetbelasting (btw). Zie deze pagina van de Belastingdienst. Daarmee zou het alsnog neerkomen op ongeveer 57 euro, wat toch echt geen geld is voor zo'n ding.

Ik ga het erop gokken. 8-)
Het is minder voordelig dan je denkt, want over een zending met een waarde tussen ¤ 22 en ¤ 150 moet niet alleen 21% BTW maar ook nog eens inklaringskosten worden betaald, en die (vaste) inklaringskosten bedragen hetzij ¤ 13 hetzij ¤ 17,50, afhankelijk van de vervoerder. De inklaringskosten betaal je niet aan de douane, vandaar dat de site van de belastingdienst er niets over zegt, hoewel ze hiermee aan misleiding doen. Zie hier.
pi_171477776
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 16:43 schreef Riparius het volgende:

[..]

Het is minder voordelig dan je denkt, want over een zending met een waarde tussen ¤ 22 en ¤ 150 moet niet alleen 21% BTW maar ook nog eens inklaringskosten worden betaald, en die (vaste) inklaringskosten bedragen hetzij ¤ 13 hetzij ¤ 17,50, afhankelijk van de vervoerder. De inklaringskosten betaal je niet aan de douane, vandaar dat de site van de belastingdienst er niets over zegt, hoewel ze hiermee aan misleiding doen. Zie hier.
Hmm, dat staat niet duidelijk vermeld op de site van de Belastingdienst inderdaad. Bij wat rekenvoorbeelden staat dit tussendoor vermeld:
quote:
Naast deze kosten moet u meestal ook nog inklarings- en afhandelingskosten betalen aan het post- of koeriersbedrijf.
Maar nergens staat vermeld wanneer en hoe deze inklarings- en afhandelingskosten precies gelden. De site van PostNL is wat helderder:



Zie hier. Daarmee zou het in het nadeligste geval toch even neerkomen op 75 euro. Dat is toch weer minder interessant.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 05-06-2017 17:07:46 ]
pi_171758312
Kleine update: ik heb inmiddels de FX Audio DAC X6 besteld via AliExpress en na ongeveer twee weken binnen gekregen. Raar genoeg geen btw- of inklaringskosten - die komen later nog wellicht?

Wel heb ik inmiddels m'n tv erop aangesloten en het klinkt echt geweldig! Ook speel ik nu via m'n iPhone muziek erop af (via lightning-naar-USB connector). Echt dik tevreden mee.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2017 21:56:50 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')