Dan begrijp je niets van blockchains (al dan niet met smart contracts), die juist afrekenen met die genoemde punten.quote:Op zaterdag 3 juni 2017 14:10 schreef TwisterNederland het volgende:
Stop making digital voting happen, it's not going to happen.
Internet en digitaal zullen altijd privacygevoelig blijven. Het is altijd te kraken, het is altijd te manipuleren. Er kunnen altijd systeem ontwrichtende bugs zijn. Plus het tellingsproces is niet meer zichtbaar voor het publieke oog, maar is een machine die uiteindelijk wat cijfertjes uitpoept en dat moeten we dan maar geloven. Daarom (en dit zeggen vele IT-experts) is het onverstandig om digitaal te stemmen.
Het zou ooit kunnen.quote:Op zaterdag 3 juni 2017 13:37 schreef langverhaal het volgende:
Hallo,
Ik vraag mij af of het mogelijk is om digitaal te gaan stemmen via blockchaintechnologie.
Volgens mij kan dit min of meer waterdicht worden ingericht waarbij de gehele bevolking tevens het stemmen kan volgen. Fraude is vrijwel onmogelijk op deze schaal.
Toch? Wat denken jullie?
Kan dit worden ingericht en welke bezwaren stuiten we op? Privacy? Je moet natuurlijk wel zeker weten dat jouw stem meetelt maar tegelijk wil je deze stem niet aan jou terugleiden. Kan dit met blockchain?
Op stembiljetten zitten je vingerafdrukken en DNA na het stemmen, wat dat betreft is de blockchain gemakkelijker anoniem te maken.quote:Op zaterdag 3 juni 2017 14:29 schreef vaduz het volgende:
Probleem blijft dat je niet kunt controleren of er geen stemmen onder dwang worden uitgebracht, hiervoor blijft het benodigd om het stemmen publiekelijk te laten verlopen, opdat er gecontroleerd kan worden dat de stemmer zelfstandig zijn stem uitbrengt. Nog afgezien van het probleem dat bij blokchain technologieen het stemgeheim onvoldoende is gewaarborgd.
Volgens mij is de blockchain niet anoniem.quote:Op zaterdag 3 juni 2017 14:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Dan begrijp je niets van blockchains (al dan niet met smart contracts), die juist afrekenen met die genoemde punten.
Een blockchain houdt inderdaad iedere transactie bij zonder dat dit kan worden veranderd.quote:Op zondag 4 juni 2017 14:18 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Volgens mij is de blockchain niet anoniem.
Daarvan is geen publiek toegankelijke databank, dus ondanks dat het terecht een tekortkoming genoemd zou kunnen worden, is het een vrij verwaarloosbare factor. Overigens zou je dit risico eenvoudig kunnen afwenden door het dragen van handschoenen. Ook moet er worden opgemerkt dat het tellen publiekelijk plaatsvind en het derhalve niet mogelijk is om van een groot aantal stembiljetten monsters af te nemen.quote:Op zondag 4 juni 2017 11:56 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Op stembiljetten zitten je vingerafdrukken en DNA na het stemmen,
Bij de blokchain heb je andere uitdagingen, waar je een oplossing moet vinden om over anonimiteit te kunnen spreken. Gezien je argument tegen traditionele stembiljetten verwaarloosbaar is, durf ik te stellen dat de uitdagingen bij blokchain technologieen groter is, daar er sprake is van ingewikkelde cryptografische implementaties.quote:wat dat betreft is de blockchain gemakkelijker anoniem te maken.
En wat is daar het voordeel dan van? De overgang van een decentraal stemproces, dat lokaal gecontroleerd kan worden, naar een centraal stemproces?quote:"Onder dwang"? Dat je stemt op de blockchain betekent natuurlijk nog niet dat het persé via internet moet, je kan ook elektronisch "blockchain stemmen" in een stemhokje.
Probleem is dus dat die willekeurige sleutel uniek is, en daarmee herleidbaar, mits bijgehouden wordt op welke volgorde sleutels worden uitgegeven. Dit is dus veel fraudegevoeliger dan iedereen een zelfde stembiljet geven.quote:Op zondag 4 juni 2017 15:57 schreef MaGNeT het volgende:
Je levert oproepkaart in -> je krijgt een willekeurige private key (bijvoorbeeld als QR code) -> Bij je stemhokje wordt die ingescand, je maakt je keuze en je bevestigt je keuze, je stem is vastgelegd in de blockchain maar niet herleidbaar.
Bedenken is een, veilig implementeren een tweede. In jouw bedenksels zie ik nu al enkele onvolkomenheden. Het lijkt me dan ook verstandig om terughoudend te zijn met het vervangen van een beproefd systeem door nieuwe technologieen, die van nature niet eenzelfde bedrijfszekerheid, veiligheid en transperantie kunnen garanderen.quote:.
Er wordt vaak alleen in problemen en onmogelijkheden gedacht terwijl ik zo wel enkele manieren kan bedenken om anonimiteit te garanderen.
Private keys kunnen "on the fly" gegenereerd worden, random.quote:Op zondag 4 juni 2017 19:59 schreef vaduz het volgende:
[..]
Probleem is dus dat die willekeurige sleutel uniek is, en daarmee herleidbaar, mits bijgehouden wordt op welke volgorde sleutels worden uitgegeven. Dit is dus veel fraudegevoeliger dan iedereen een zelfde stembiljet geven.
[..]
Bedenken is een, veilig implementeren een tweede. In jouw bedenksels zie ik nu al enkele onvolkomenheden. Het lijkt me dan ook verstandig om terughoudend te zijn met het vervangen van een beproefd systeem door nieuwe technologieen, die van nature niet eenzelfde bedrijfszekerheid, veiligheid en transperantie kunnen garanderen.
Durf dat te betwijfelen. Maar goed, de kans dat het slecht uitgevoerd wordt is natuurlijk altijd aanwezig. Ik bedoel het zal niet de eerste keer zijn, dat Nedap zich hieraan brandt.quote:Op zondag 4 juni 2017 20:56 schreef MaGNeT het volgende:
Maar goed, die onvolkomenheden zijn alleen onvolkomenheden als je het slecht uitvoert.
Op papier stemmen is nog wel een stukje ouder. Snap niet wat daar het probleem mee is.quote:Veel succes in de 20e eeuw.
Paard en wagen ook, toch rijden we daar niet zo veel meer mee.quote:Op zondag 4 juni 2017 21:03 schreef vaduz het volgende:
Op papier stemmen is nog wel een stukje ouder. Snap niet wat daar het probleem mee is.
Omdat dat nadelen had ten opzichte van modernere technieken. Zowel het enige voordeel van digitale stemtechnieken is de snelheid, waarmee de uitslag bekend raakt. Je kunt je af vragen of dat wel een zwaarwegend argument is bij verkiezingen die betrekking hebben op redelijk lange termijnen.quote:Op zondag 4 juni 2017 21:19 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Paard en wagen ook, toch rijden we daar niet zo veel meer mee.
Die kans is inderdaad zeker aanwezig.quote:Blockchain based stemmen komt er,
Hoop het niet. Zie er behalve voor de ontwikkelaars weinig voordelen in.quote:de vraag is alleen of Nederland het ook gaat doen.
Ik wel.quote:Op zondag 4 juni 2017 21:23 schreef vaduz het volgende:
[..]
Hoop het niet. Zie er behalve voor de ontwikkelaars weinig voordelen in.
Mja, kan wel. Maar moet dan het liefst eigenlijk wel in één keer behoorlijk goed geïmplementeerd worden. Om 51% van de gebruikers overtuigd te krijgen dat er een bepaalde wijziging moet worden toegepast in de software zal uitdagend worden. Of ik heb het verkeerd begrepen.quote:Op zaterdag 3 juni 2017 13:37 schreef langverhaal het volgende:
Ik vraag mij af of het mogelijk is om digitaal te gaan stemmen via blockchaintechnologie.
Kan dit met blockchain?
Nou ja ik bedoel eigenlijk stemmen voor bijvoorbeeld 2de kamer, waterschappen, provincie etc.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 15:30 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Mja, kan wel. Maar moet dan het liefst eigenlijk wel in één keer behoorlijk goed geïmplementeerd worden. Om 51% van de gebruikers overtuigd te krijgen dat er een bepaalde wijziging moet worden toegepast in de software zal uitdagend worden. Of ik heb het verkeerd begrepen.
Haha, ja, dat is wel een wat ander onderwerp.quote:Op dinsdag 6 juni 2017 15:30 schreef Mr_Belvedere het volgende:
[..]
Mja, kan wel. Maar moet dan het liefst eigenlijk wel in één keer behoorlijk goed geïmplementeerd worden. Om 51% van de gebruikers overtuigd te krijgen dat er een bepaalde wijziging moet worden toegepast in de software zal uitdagend worden. Of ik heb het verkeerd begrepen.
Klopt, die heb je dan ook niet meer nodig.quote:Op vrijdag 9 juni 2017 01:03 schreef hottentot het volgende:
Als het via blockchain moet, dan mogen ze mijn stem"biljet" in de vuilnisbak gooien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |