abonnement Unibet Coolblue
pi_171387403
http://nos.nl/video/21760(...)-bij-busongeluk.html

Ik verbaas me hier al de hele dag over. Een bus rijd op een vrachtwagen in en er zijn meerdere gewonden waaronder 1 zwaargewond.

Vervolgens meldt de NOS in de video 'De vrachtwagen chauffeur zou in slaap gevallen zijn'

Kan best, daardoor stond zijn vrachtwagen misschien wel stil op de snelweg, (Ik ga er hier gemakshalve van uit dat de vrachtwagen chauffeur in zijn slaap niet zijn verlichting heeft uitgezet.). Niet dat ik het wil goed praten ofzo, maar voor hetzelfde geld ligt er ineens een verlicht beton blok op de weg (van de vrachtwagen gevallen)

WTF heeft dit er mee te maken? Tenzij de bus chauffeur ook zat te slapen en een stilgevallen vrachtwagen niet heeft gezien?

Of zit ik er nu helemaal naast?

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2017 23:36:50 ]
pi_171387607
Heb je wel eens een stilstaande wagen meegemaakt op de snelweg? Ik kan je vertellen dat je je de pleuris schrikt en dat een bus niet zo makkelijk uit wijkt.

En wat bedoel je met: Verlichting uit heeft gezet? Het kan net zo goed zijn dat die nooit aan heeft gestaan natuurlijk.

Hier in de buurt zijn wel vaker objecten (in het donker, maar ook midden op de dag) aangetroffen op de snelweg, waar mensen tegenaan gereden zijn. Naast dat allemaal:

Met hoge snelheden is je remafstand bizar lang. Ik vind het niet vreemd dat hij niet uit heeft kunnen wijken/heeft kunnen stoppen voor een vrachtwagen. (moet je even nagaan dat je remafstand met 100 km/u gewoon ~50 meter is, als personenauto zijnde)
pi_171388172
Het was toch sowieso niet stilstaand, dacht ik? De vrachtwagen minderde onverwachts ineens snelheid omdát de chauffeur in slaap was gevallen.

Beetje hetzelfde idee als dat er ineens een 50 km/h wagentje of tractor op de snelweg zou rijden; dat verwacht je niet en kun je (te) laat door hebben, zeker wanneer het nog donker is (zo heeft iemand zich hier op de autoweg doodgereden op een tractor).
pi_171388312
Je verwacht niet op de snelweg dat iets traag gaat of zelfs helemaal stilstaat. Er gebeuren ook geregeld ongelukken met auto's die op stilstaande vrachtwagens rijden doordat die op de vluchtstrook of de uitvoeg-/invoegstrook staan omdat de parkeerplaats vol is.

Heb ook 1x gehad in Tsjechië rond 5/6u 's ochtends dat er gewoon een vrachtwagen op de rechter rijstrook achteruit (ja echt) reed omdat hij zijn afrit had gemist. Gelukkig vond ik de witte verlichting in de verte al wat verdacht dus ging alvast naar links. Was me dat niet opgevallen reed ik gewoon met 130km/h op de cruise control door.
  vrijdag 2 juni 2017 @ 00:09:37 #5
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_171388315
Het is slecht oordelen als je er niet bij was denk ik.. Maar ik ben met je eens dat ergens achterop kachelen sowieso niet de schoonheidsprijs verdient, zeker in acht genomen dat je toch wat anders in een bus met poppetjes rijdt als dat je zou doen met 28 rolkarren met verse chrysanten achter een kopschot.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_171388324
Eén van de kinderen zag het aankomen en vroeg zich af waarom de buschauffeur niet remde. Als zij - een meisje zonder rijbewijs en dus zonder inzicht - het al aan ziet komen, waarom de chauffeur dan niet?!
  FOK!fotograaf vrijdag 2 juni 2017 @ 00:14:46 #7
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_171388391
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 00:09 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Heb ook 1x gehad in Tsjechië rond 5/6u 's ochtends dat er gewoon een vrachtwagen op de rechter rijstrook achteruit (ja echt) reed omdat hij zijn afrit had gemist.
Ik had er woensdag eentje... Op de A4 bij Sloten (Amsterdam), aan het begin van de avondspits, gewoon een Nederlandse personenauto.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  vrijdag 2 juni 2017 @ 00:17:35 #8
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_171388438
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 00:10 schreef Krollie het volgende:
Eén van de kinderen zag het aankomen en vroeg zich af waarom de buschauffeur niet remde. Als zij - een meisje zonder rijbewijs en dus zonder inzicht - het al aan ziet komen, waarom de chauffeur dan niet?!
De ene flikkert in slaap en gaat van het gas, nummer 2 zit net effe niet op te letten.. all you need.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_171388946
Denk dat beide chauffeurs aan het suffen waren. Eentje schrok wakker en remde vol, de tweede remde te laat.
.
  vrijdag 2 juni 2017 @ 00:59:57 #10
369251 Geralt
of Rivia
pi_171389008
quote:
3s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 00:02 schreef Anne het volgende:
(zo heeft iemand zich hier op de autoweg doodgereden op een tractor).
Een tractor op de snelweg? 8)7

Dat mag toch helemaal niet, of zijn de regels van toen ik in 97 mn rijbewijs haalde inmiddels weer aangepast en mag dat tegenwoordig gewoon? :X
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  vrijdag 2 juni 2017 @ 01:03:12 #11
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_171389044
quote:
5s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 00:59 schreef Geralt het volgende:

[..]

Een tractor op de snelweg? 8)7

Dat mag toch helemaal niet, of zijn de regels van toen ik in 97 mn rijbewijs haalde inmiddels weer aangepast en mag dat tegenwoordig gewoon? :X
Autoweg, en ja, dat was 'toegestaan'.. inmiddels is dat 'opgelost'.

[ Bericht 0% gewijzigd door Sounddragon op 02-06-2017 01:11:01 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_171389076
quote:
5s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 00:59 schreef Geralt het volgende:

[..]

Een tractor op de snelweg? 8)7

Dat mag toch helemaal niet, of zijn de regels van toen ik in 97 mn rijbewijs haalde inmiddels weer aangepast en mag dat tegenwoordig gewoon? :X
Autoweg.

En nee, dat mag volgens de wet ook niet, maar was altijd gedoogd (het was of dat, of tractoren in de kern/centrum van het dorp, inclusief de vele fietsers aldaar).

Tot dat specifieke ongeluk dus.

Nu hebben ze er twee hard gescheiden rijstroken van gemaakt; eentje voor tractors (en hulpdiensten) en eentje voor het overige verkeer. En bij af- en opritten kruist zich dat elkaar dus :').
pi_171390387
Wij waren er niet bij, dus wat weten wij er nu van?

Maar dat neemt niet weg dat het allerminst opmerkelijk te noemen is, dat de chauffeur van de touringcar niet, of pas veel te laat, geremd heeft.

De vrachtwagen stond stil of reed heel langzaam. Dat hoort niet en is een overtreding wanneer er geen sprake is van file of pechgeval. Daarover is weinig discussie mogelijk. Maar dan heb je nog geen bus met gewonde schoolkinderen.

Voordat het zover is, heb je nog een bus nodig met een chauffeur die ook niet helemaal bij de les is. Een bus of vrachtwagen kan net zo hard remmen als een personenauto. Met de normale reactietijd meegenomen is de stopafstand bij 100 km/u zo'n 100 meter. Als je 100 tot 150 meter voor de klap nog het grote stilstaande object niet hebt opgemerkt, ben je volgens mij als chauffeur niet helemaal alert. Verre van zelfs.

Ja, het is best even schrikken als voor je in het donker ineens een stilstaand object zichtbaar wordt. Maar als je ziet dat je het snel nadert, kun je ook met een bus in de laatste 200 meter nog stoppen of van rijstrook wisselen.

Kortom: ik ben het er mee eens dat het vreemd is om te benadrukken dat de chauffeur van de vrachtwagen in slaap was gevallen, terwijl het de buschauffeur is die uiteindelijk een aanrijding niet kon voorkomen.
pi_171393697
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 00:14 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Ik had er woensdag eentje... Op de A4 bij Sloten (Amsterdam), aan het begin van de avondspits, gewoon een Nederlandse personenauto.
Personenauto's zie ik ook weleens, wel op de vluchtstrook (niet dat dat goed is). Maar op de rijstrook maar 1x gezien en was meteen een vrachtwagen (die 'm niet recht kon houden, de vrachtwagen dan he 😄).

Maar inderdaad je hoeft maar net even naar je radio te kijken en het kan al te laat zijn. Als er iemand voor mij rijdt die heel erg slingert en duidelijk overmoe is neem ik afstand of ga ik er snel voorbij.
pi_171394033
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 07:56 schreef Ivo1985 het volgende:
Een bus of vrachtwagen kan net zo hard remmen als een personenauto.
Onzin.

Een bus heeft ontiegelijk meer massa, dus veel langere remweg. Tevens kan een bus niet makkelijk uitwijken, het heeft een veel grotere draaicirkel, dus al een 'langere aanloopweg' om te kunnen uitwijken. Stelregel is dat een bus/vrachtwagen 3.5 keer langere remweg nodig heeft dan een personenauto.
  vrijdag 2 juni 2017 @ 11:59:12 #16
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171394192
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 11:52 schreef TourOfData het volgende:

[..]

Onzin.

Een bus heeft ontiegelijk meer massa, dus veel langere remweg. Tevens kan een bus niet makkelijk uitwijken, het heeft een veel grotere draaicirkel, dus al een 'langere aanloopweg' om te kunnen uitwijken. Stelregel is dat een bus/vrachtwagen 3.5 keer langere remweg nodig heeft dan een personenauto.
De stelling is zeker geen onzin. Vrachtwagens hebben de meeste remkracht, auto's de minste. Bussen zitten er tussenin. Dat een bus een langere remweg heeft komt door relatief weinig contact met de weg. Een vrachtwagen wordt al snel onhandelbaar wanneer je de volle remkracht wil benuttigen.
And so is the past
  vrijdag 2 juni 2017 @ 12:24:50 #17
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_171394699
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 11:52 schreef TourOfData het volgende:

[..]

Onzin.

Een bus heeft ontiegelijk meer massa, dus veel langere remweg. Tevens kan een bus niet makkelijk uitwijken, het heeft een veel grotere draaicirkel, dus al een 'langere aanloopweg' om te kunnen uitwijken. Stelregel is dat een bus/vrachtwagen 3.5 keer langere remweg nodig heeft dan een personenauto.
Een bus/vrachtwagen heeft bij 80km/h dezelfde remweg als een personenauto bij 120km/h.

Ligt in de buurt van de 65 meter. Dat betekent bij dit ongeluk dat de chauffeur van de bus echt heel laat (of niet) gereageerd heeft.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  FOK!fotograaf vrijdag 2 juni 2017 @ 12:58:01 #18
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_171395313
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 11:52 schreef TourOfData het volgende:

[..]

Onzin.

Een bus heeft ontiegelijk meer massa, dus veel langere remweg. Tevens kan een bus niet makkelijk uitwijken, het heeft een veel grotere draaicirkel, dus al een 'langere aanloopweg' om te kunnen uitwijken. Stelregel is dat een bus/vrachtwagen 3.5 keer langere remweg nodig heeft dan een personenauto.
Een bus heeft een grotere massa, dus een hogere asdruk, bredere banden en grotere remblokken en remschijven. Aangezien het rubber veel meer wrijving drukt op het asfalt, kan hier een grotere remkracht op worden gezet voordat het blokkeert.


The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_171397044
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 12:58 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Een bus heeft een grotere massa,
Wat loop jij nu weer te bazalen man

Deze bus: Mag helemaal nokkie vol maximaal 21.600 kg wegen


Deze vrachtwagen mag maximaal 50.000 kg wegen (middels vaste bak er achter + aanhanger)


BV: Deze trailer alleen al mag max 22.000 kg wegen wat al meer is dan een volle bus.


[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 02-06-2017 14:22:42 ]
  vrijdag 2 juni 2017 @ 14:25:45 #20
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171397108
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 14:21 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Wat loop jij nu weer te bazalen man

Deze bus: Mag helemaal nokkie vol maximaal 21.600 kg wegen
[ afbeelding ]

Deze vrachtwagen mag maximaal 50.000 kg wegen (middels vaste bak er achter + aanhanger)
[ afbeelding ]

BV: Deze trailer alleen al mag max 22.000 kg wegen wat al meer is dan een volle bus.
[ afbeelding ]
Klopt geen kut van dit verhaal.

50T is alleen voor Nederland. De rest van Europa is 40T gangbaar muv Oostenrijk.

De trailer in je laatste plaatje mag géén 22T wegen, is maar een eenasser.

Die bus heeft maar twee geremde assen, een 40T heeft er minimaal 5. Dus ruwweg een remfactor x 2.5.
And so is the past
pi_171397128
quote:
14s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 14:25 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

De trailer in je laatste plaatje mag géén 22T wegen, is maar een eenasser.
anders haal je het kenteken even door de rdw database heen
  FOK!fotograaf vrijdag 2 juni 2017 @ 14:30:09 #22
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_171397182
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 14:21 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Wat loop jij nu weer te bazalen man

Deze bus: Mag helemaal nokkie vol maximaal 21.600 kg wegen
[ afbeelding ]

Deze vrachtwagen mag maximaal 50.000 kg wegen (middels vaste bak er achter + aanhanger)
[ afbeelding ]

BV: Deze trailer alleen al mag max 22.000 kg wegen wat al meer is dan een volle bus.
[ afbeelding ]
Er werd de vergelijking gemaakt met een auto door degene waarop ik reageer.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  vrijdag 2 juni 2017 @ 14:38:09 #23
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171397332
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 14:27 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

anders haal je het kenteken even door de rdw database heen
Niet nodig. De foto van de vrachtwagen die je voor 50T gebruikt mag ook geen 50T rijden. In theorie wel maar je komt niet weg met de asdruk.
And so is the past
pi_171398819
De remweg zal wel hetzelfde zijn. de vrachtwagen is zwaarder, maar heeft ook meer geremde assen/wielen. Het grote probleem is reactietijd van de buschauffeur, als deze veel later begint te remmen, blijf je een snelheidsverschil met de voorligger en blijft de bus inlopen en uiteindelijk crashen.

's nachts rijden is gewoon killing voor je reactievermogen, zeker als je niet uitgerust bent en je in zo'n colonne rijdt en suft.
.
pi_171399049
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 11:52 schreef TourOfData het volgende:

[..]

Onzin.

Een bus heeft ontiegelijk meer massa, dus veel langere remweg. Tevens kan een bus niet makkelijk uitwijken, het heeft een veel grotere draaicirkel, dus al een 'langere aanloopweg' om te kunnen uitwijken. Stelregel is dat een bus/vrachtwagen 3.5 keer langere remweg nodig heeft dan een personenauto.
Onzin. Meer gewicht, dus bij voldoende krachtige remmen ook veel meer wrijving tussen banden en wegdek. Met als resultaat een (ongeveer) even lange remweg.

Het fabeltje dat zware voertuigen minder snel stilstaan stamt uit de tijd dat remmen niet krachtig genoeg waren om de maximaal mogelijke wrijving tussen band en wegdek te benutten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')