abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_171344150
Dag allemaal,

Ik ben hier omdat ik mensen hoop te treffen die kennis en ervaring van Borderline hebben.
Mijn vriend/verloofde is gediagnosticeerd met borderline en adhd en ik inmiddels aan het eind van mijn latijn.
Hij kan de meest fantastische partner zijn die een vrouw zich kan wensen; Onwijs liefdevol en attent, hondstrouw en heeft de wereld voor mij over. Echter is er ook een andere kant; Zeer driftig, claimend, manipulerend en ik kan nog wel pagina's volschrijven.

Na 1.5jaar leuren van instelling naar instelling is er eindelijk een diagnose echter behandeling laat op zich wachten.

Ik ben op, leeggezogen en afgestompt. Ik kan het niet meer aan.

Er zijn weinig tips te vinden over 1. Mannen met borderline en 2. Hoe daarmee als partner mee te dealen.

Het liefst zie ik hem tijdelijk naar een ander onderkomen verhuizen maar dat wil hij absoluut niet dus dacht ik, laat ik eerst eens beginnen met wat wijzer te worden over de stoornis.
pi_171344275
quote:
Ik ben op, leeggezogen en afgestompt. Ik kan het niet meer aan.
Maar je wil nog wel ~60 jaar langer met hem zijn?

Conclusie lijkt me duidelijk, al is het een tijd pijnlijk.
  woensdag 31 mei 2017 @ 11:32:03 #3
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_171344353
R&P / [Centraal] Persoonlijkheidsstoornissen #11

Er is een centraal persoonlijkheidsstoornissen topic. Misschien dat je daar, naast dit topic, meer informatie/ervaringen vindt.

Zelf heb ik geen ervaring met partners met borderline. Wel schrikt het ziektebeeld mij enorm af waardoor ik een (langdurige) relatie met iemand met borderline niet zie zitten. Ik vind het knap dat je het zo lang volhoudt en je inzet meer te weten te komen en hoe ermee om te gaan.

Wel is het belangrijk dat je jezelf niet uit het oog verliest. Jij moet niet kapot gaan door de ziekte van je partner. Dat klinkt egoïstisch, maar het is wel iets om bij stil te staan. Je gaat er nu al onderdoor, ga je dit je hele leven volhouden?
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
pi_171344529
Bedankt voor de reacties.

We hebben samen een kind dus ik wil niet te snel opgeven echter nu ik aandring op hulp en aangeef op te zijn lijkt mijn vriend de schuld bij mij neer te leggen en is er vooral iets mis met mij en niet bij hem.
Zo stelt hij relatietherapie voor, fantastisch idee, voor iemand zonder complexe persoonlijkheidsproblematiek maar ik zie het eerlijk gezegd niet zitten....Of moet ik toch maar wel proberen?
pi_171344580
Ai... die relatie klinkt niet gezond. Zoals hierboven ook is gezegd, kies voor jezelf. Jijzelf moet de nummer één in je leven zijn en iemand die je leegzuigt is zeker geen goede aanwinst in je leven. Het is niet alleen dat jij kennis moet verwerven over borderline, hij zal zich ook moeten leren inhouden en voor behandeling kiezen. Zodat het leven met hem gemakkelijker wordt. Het moet niet allemaal van jouw kant afkomen. Het is gemakkelijk om je te verschuilen achter diagnoses, maar hij is de enige die er wat aan kan doen.

Ik hoop voor je dat hij dat doet en dat je anders voor jezelf kiest, want dit sloopt je.
pi_171344607
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 11:41 schreef Brybry het volgende:

We hebben samen een kind dus ik wil niet te snel opgeven echter nu ik aandring op hulp en aangeef op te zijn lijkt mijn vriend de schuld bij mij neer te leggen en is er vooral iets mis met mij en niet bij hem.
Zo stelt hij relatietherapie voor, fantastisch idee, voor iemand zonder complexe persoonlijkheidsproblematiek maar ik zie het eerlijk gezegd niet zitten....Of moet ik toch maar wel proberen?
Dan legt hij het probleem bij jou neer. Hij zal zelf aan zichzelf moeten werken. Het is niet jouw taak om om hulpverlener te spelen en alles te slikken.

En dan is er nog de vraag of deze situatie wel zo prettig is voor jullie kind?
pi_171344619
quote:

Dat lijkt me toch juist goed om te proberen? Die persoon heeft dit soort situaties waarschijnlijk al veel vaker gezien. Misschien kan hij/zij je man pushen om zich te laten behandelen voor zijn probleem.
pi_171344620
Relatie therapie naast behandeling is heel normaal. Ook jij kunt leren hoe je optimaal met hem om kunt gaan. Wat zijn triggers bijvoorbeeld, hoe kun je er op anticiperen, hoe kunnen jullie beter communiceren, elkaar beter begrijpen en horen etc

Maar behandeling aan zijn kant is ook wel essentieel want anders kun jij wel alles 'goed' doen maar als hij geen grip krijgt op zijn problematiek kan er ook weinig verbeteren

Misschien dat dat ook duidelijk gemaakt kan worden in een traject bij een therapeut samen
Dat hij daar echt kan leren horen dat dit voor jou niet kan
  woensdag 31 mei 2017 @ 11:45:37 #9
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_171344634
quote:

Dat hij de schuld bij jou neerlegt is niet zo gek, dat hoort bij de stoornis.

Aan relatietherapie ga je, mijns inziens, niks hebben nu. Het probleem is in feite niet jullie relatie of jij, maar zijn stoornis en de invloed die dat op jullie leven heeft. Daar gaat relatietherapie in dit stadium niks voor doen denk ik. Hij moet behandeld worden voor zijn stoornis, leren hoe hij daarmee om moet gaan. Van daaruit kunnen jullie samen verder met eventueel therapie/begeleiding.
pi_171344685
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 11:43 schreef ChildoftheStars het volgende:
Ai... die relatie klinkt niet gezond. Zoals hierboven ook is gezegd, kies voor jezelf. Jijzelf moet de nummer één in je leven zijn en iemand die je leegzuigt is zeker geen goede aanwinst in je leven. Het is niet alleen dat jij kennis moet verwerven over borderline, hij zal zich ook moeten leren inhouden en voor behandeling kiezen. Zodat het leven met hem gemakkelijker wordt. Het moet niet allemaal van jouw kant afkomen. Het is gemakkelijk om je te verschuilen achter diagnoses, maar hij is de enige die er wat aan kan doen.

Ik hoop voor je dat hij dat doet en dat je anders voor jezelf kiest, want dit sloopt je.
Hij heeft het diagnosetraject achter de rug en moet nu buiten die instelling zelf op zoek naar een nieuwe psych vanwege een wachtlijst van 11 maanden,niet zomaar een psych maar een "zware" vanwege de complexiteit.
Hij geeft aan dat hij dus bezih is met het proces en ik vooral geduld moet hebben maar dat heb ik eigenlijk niet meer...evenals empathie en intimiteit.
Is dat verkeerd? Wellicht wel.
Moet ik nu gewoon wachten en lijden totdat hij ein-de-lijk weer in behandeling is of mag ik meer verwachten?
  woensdag 31 mei 2017 @ 11:49:15 #11
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_171344738
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2017 11:47 schreef Brybry het volgende:

[..]

Hij heeft het diagnosetraject achter de rug en moet nu buiten die instelling zelf op zoek naar een nieuwe psych vanwege een wachtlijst van 11 maanden,niet zomaar een psych maar een "zware" vanwege de complexiteit.
Hij geeft aan dat hij dus bezih is met het proces en ik vooral geduld moet hebben maar dat heb ik eigenlijk niet meer...evenals empathie en intimiteit.
Moet ik nu gewoon wachten en lijden totdat hij ein-de-lijk weer in behandeling is of mag ik meer verwachten?
Jij mag zeker meer verwachten. Dat er enorme wachttijden zijn kan hij niet veel aan doen, dat is een bekend probleem. Maar dat betekent niet dat hij niet al aan zichzelf kan werken.

Misschien is vanuit dat opzicht in relatietherapie gaan nog niet eens zo'n slecht idee. Mits jij dat ook echt ziet zitten.
pi_171344746
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2017 11:47 schreef Brybry het volgende:

[..]

je kunt toch helpen zoeken? Er zijn echt wel eerste lijn psychologen met kortere wachtlijsten of begeleidingstrajecten voor mensen die op wachtlijsten staan

Al samen naar de huisarts geweest? Of heeft ie zich met een kluitje in het riet laten sturen en zitten jullie nu beiden maar te wachten?
pi_171344834
Ik sta zeer zeker open voor therapir, alles war onze situatie beter kan maken grijp ik met beide handen aan. De huisarts heb ik deze week in paniek opgebeld en die heeft een doorverwijzing klaargelegd en mij geadviseerd dat als hij weer volledig uit zijn olaat gaat de crisisdienst te bellen want dat geeft meer mogelijkheden.
Nadien bekeken we de website van de psych op aanraden van de huisarts en daar stond dat ze alleen milde persoonlijkheidproblematiek behandelen, hij boos omdat het niet mild is wat heeft. Maar valt het allemaal wel mee, aldus mijn vriend.
  woensdag 31 mei 2017 @ 12:12:18 #14
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171345186
Het is dit soort mensen dat maakt dat ik geen kinderen wil op deze wereld wil zetten. Verdomme. :r
1 + 1 = blauw
pi_171345558
Ben blij dat ik mij na 5 jaar los heb kunnen worstelen van mijn ex met borderline. Ik ging er zelf ook aan onderdoor. Met een kind haar dat natuurlijk wat moeilijk worden. Anders was mijn advies: wegwezen.
Uitvinder van de biersmiley.
  woensdag 31 mei 2017 @ 12:33:46 #16
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_171345585
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 12:31 schreef dimmak het volgende:
Ben blij dat ik mij na 5 jaar los heb kunnen worstelen van mijn ex met borderline. Ik ging er zelf ook aan onderdoor. Met een kind haar dat natuurlijk wat moeilijk worden. Anders was mijn advies: wegwezen.
Met een kind kun je ook gewoon weg.

TS, hoe is je vriend met jullie kind? Je hebt niet alleen jezelf, maar ook jullie kind waar je verantwoordelijk voor bent.
pi_171345896
Mijn vriend is in zijn adolescentie ook gediagnosticeerd met borderline. Hij heeft hier best wel onder geleden en ook wat betreft relaties en sociale banden. Ik ken hem nu zo'n 7 jaar en heb er eigenlijk nooit veel van gemerkt, behalve af en toe een 'onmannelijke' emotionele nuk. Bijna alsof hij ongesteld moet worden. :P
Gelukkig heeft hij dit zelf altijd goed door en houd zich dan wel in, of probeert zich eroverheen te zetten. (net als ik tijdens mijn periode :D)

Ik heb het er wel eens met hem over of hij het 'nog heeft' en hoe hij het ervaart. Hij geeft zelf aan het idee te hebben eroverheen gegroeid te zijn. Ik weet niet hoe oud je vriend is, maar bij mijn vriend was het waarschijnlijk rond zijn eind-twintig, begin dertig. Hij gaf aan dat hij doorhad wat zijn denken en handelen aan consequenties hadden en dat hij niet meer zo in de wereld wilde staan. Vrij letterlijk een knop om, een beslissing.
And the druids turn to stone...
  woensdag 31 mei 2017 @ 14:13:44 #18
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_171347766
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2017 12:33 schreef Samzz het volgende:

[..]

Met een kind kun je ook gewoon weg.

TS, hoe is je vriend met jullie kind? Je hebt niet alleen jezelf, maar ook jullie kind waar je verantwoordelijk voor bent.
Alleen zie je je kind dan nog maar 50% van de tijd en groeit het op in een gebroken gezin. Ideaal.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  woensdag 31 mei 2017 @ 14:26:40 #19
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_171348105
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 14:13 schreef IkStampOpTacos het volgende:

[..]

Alleen zie je je kind dan nog maar 50% van de tijd en groeit het op in een gebroken gezin. Ideaal.
Soms is het beter om uit elkaar te gaan ookal zijn er kinderen bij in het spel. Al is het maar om te zorgen dat die kinderen niet meegetrokken worden in de negativiteit van de relatie.
  woensdag 31 mei 2017 @ 14:40:57 #20
451005 Grems
Clown World
pi_171348468
Borderline gaat niet wat worden TS, doodzonde dat je er een kind mee hebt.
pi_171349052
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 11:54 schreef Brybry het volgende:
Ik sta zeer zeker open voor therapir, alles war onze situatie beter kan maken grijp ik met beide handen aan. De huisarts heb ik deze week in paniek opgebeld en die heeft een doorverwijzing klaargelegd en mij geadviseerd dat als hij weer volledig uit zijn olaat gaat de crisisdienst te bellen want dat geeft meer mogelijkheden.
Nadien bekeken we de website van de psych op aanraden van de huisarts en daar stond dat ze alleen milde persoonlijkheidproblematiek behandelen, hij boos omdat het niet mild is wat heeft. Maar valt het allemaal wel mee, aldus mijn vriend.
Maar als hij toch gewoon de volgende dag belt en zich op de wachtlijst laat plaatsen dan ga je toch vooruit?
Of mis ik wat
pi_171350270
Het is even hectisch hier maar ik heb zijn psych gesproken en het blijkt dat er nogal het e.a. gedownplayed is...Psych gaat nu (crisis) maatregelen treffen en opnieuw met hem aan de slag.
pi_171351274
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 15:37 schreef Brybry het volgende:
Het is even hectisch hier maar ik heb zijn psych gesproken en het blijkt dat er nogal het e.a. gedownplayed is...Psych gaat nu (crisis) maatregelen treffen en opnieuw met hem aan de slag.
Sterkte en succes.
Hell To The Liars
pi_171351834
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 15:37 schreef Brybry het volgende:
Dat klinkt heel zwaar voor jullie beiden. Heel erg veel sterkte en succes :*
Goed dat je hem zo steunt! Daar heb ik echt heel erg veel respect voor
pi_171352014
Ik heb alleen ervaring met een vriendin en een buurvrouw met borderline en moet zeggen, ik zou het zelf niet kunnen, heb de relatie van mijn vriendin met haar man zo meegekregen en had niet graag in zijn schoenen willen staan.
Hij ging er gewoon aan onderdoor en alles was altijd zijn schuld, helemaal dat zwart witte manier van denken.
Ik zei wel eens tegen hem, ik kan gewoon naar huis en dan hoef ik er verder niet naar te luisteren, dus voor mij maakt het weinig uit en vind haar extreme uitspattingen soms wel grappig.
Hij zat er dan dag en nacht bij, ze zijn uiteindelijk ook gescheiden, hij had constant maagklachten van de stress door haar.
En echt waar, zoals hier al iemand zei, zie je dit zitten voor 60 jaar?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')