abonnement Unibet Coolblue
pi_171310402
Een orkaan ontstaat als onweersbui voor de kust van Noord-midden-Afrika om daarna uit te groeien tot een tropische storm boven de Atlantische Oceaan. Zijn voeding is de warme waterdamp. Op een gegeven moment arriveert hij bij de Caribische eilanden op volle kracht, een orkaan, om daarna weer af te buigen naar het noorden om af te zwakken en te sterven. Een orkaan leeft hooguit 20 dagen.

Een orkaan krijgt een naam, maar is geen entiteit op zich. Het is hoe moleculen zich gedragen in een systeem. Het systeem is geen entiteit op zich, Het houdt me bezig. Het is een golfbeweging door de atmosfeer.

Het zet me aan het denken. Is een menselijk persoonlijk ook niet een soortgelijk verschijnsel?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171310445
:')
Schrijf wat leuks in m'n gastenboek :) : http://secretpret.mygb.nl/
BTC : 3L9zW8LhLF4FpTjM8ojQUxeeEBjnJeE6z3
pi_171310561
Je moeder ging vannacht wel te keer als een orkaan _O_ _O_ _O_
Ik zwaai naar dieren.
pi_171310704
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:56 schreef Geerd het volgende:
Je moeder ging vannacht wel te keer als een orkaan _O_ _O_ _O_
ok
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  maandag 29 mei 2017 @ 21:18:21 #5
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171311198
TS bedoelt denk ik zwermgedrag?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwerm

Menselijk gedrag lijkt me wel iets complexer dan dat, maar zulke mechanismes spelen ongetwijfeld mee.

Zwermgedrag in zuivere vorm (vanaf 8 minuten en 30 seconden):

Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171318466
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:56 schreef Geerd het volgende:
Je moeder ging vannacht wel te keer als een orkaan _O_ _O_ _O_
Zijn hier ook nog moderators tegenwoordig? Waarom mag dit soort naar beneden halende onzin (inmiddels al 6 uur lang) blijven staan in een serieus subforum als F&L waar enig niveau van verwacht mag worden?
pi_171318472
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 02:08 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Zijn hier ook nog moderators tegenwoordig? Waarom mag dit soort naar beneden halende onzin (inmiddels al 6 uur lang) blijven staan in een serieus subforum als F&L waar enig niveau van verwacht mag worden?
Ik zwaai naar dieren.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 02:14:04 #8
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171318481
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 02:08 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Zijn hier ook nog moderators tegenwoordig?
Ja en nee. Eigenlijk is men (al bijna 2 jaar) op zoek naar een nieuwe moderator, de moderators die er nu zijn lezen niet echt mee en als je geluk hebt reageren ze op TRs.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 16:35:16 #9
452300 DuizendGezichten
Komedie? Tragedie?
pi_171328906
TS, ik denk dat ik je begrijp. De mens is niets anders dan een flinke hoeveelheid atomen in een veranderende samenstelling. Op de keeper beschouwd een beweging door, van en uit de materie van deze planeet, aangevuld met energie van onze zon. Wat wij ook aan doelgerichtheid ervaren in dit bestaan, of aan de noodzakelijkheid ervan zelfs, is niets anders dan een wrede illusie, voortgebracht om het ontwerp van dit systeem van moleculen zo effectief mogelijk door te geven aan de volgende versie ervan.

Troosteloos kan je ervan worden. Maar het is ook troostrijk en zingevend. Het is een solide basis om te bouwen, i.p.v. een willekeurige op angst gebaseerde fantasie tot waarheid te verheffen. Voor hen die daar aan toe zijn, dan.
Op het scherp van de snede.
pi_171380350
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:52 schreef Sigaartje het volgende:
Een orkaan ontstaat als onweersbui voor de kust van Noord-midden-Afrika om daarna uit te groeien tot een tropische storm boven de Atlantische Oceaan. Zijn voeding is de warme waterdamp. Op een gegeven moment arriveert hij bij de Caribische eilanden op volle kracht, een orkaan, om daarna weer af te buigen naar het noorden om af te zwakken en te sterven. Een orkaan leeft hooguit 20 dagen.

Een orkaan krijgt een naam, maar is geen entiteit op zich. Het is hoe moleculen zich gedragen in een systeem. Het systeem is geen entiteit op zich, Het houdt me bezig. Het is een golfbeweging door de atmosfeer.

Het zet me aan het denken. Is een menselijk persoonlijk ook niet een soortgelijk verschijnsel?
Wat je beschrijft, heeft raakvlakken met de patronen die je in mechanismen ziet die op elkaar lijken.
Een mens kan ook turbulent zijn, een mens kan ook transparant zijn, een mens kan ook wild zijn of bijna onzichtbaar (zoals wanneer er juist geen storm is) of gespannen rustig (zoals wanneer je je in het oog van een orkaan bevindt).
Maar je moet niet vergeten dat 2 dingen wel op elkaar kunnen lijken en ook dezelfde mechaniek kunnen hebben, het wil nog niet zeggen dat ze op dezelfde wijze werken en dat de context 1:1 overzetbaar is.
pi_171403010
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:52 schreef Sigaartje het volgende:
Een orkaan ontstaat als onweersbui voor de kust van Noord-midden-Afrika om daarna uit te groeien tot een tropische storm boven de Atlantische Oceaan. Zijn voeding is de warme waterdamp. Op een gegeven moment arriveert hij bij de Caribische eilanden op volle kracht, een orkaan, om daarna weer af te buigen naar het noorden om af te zwakken en te sterven. Een orkaan leeft hooguit 20 dagen.

Een orkaan krijgt een naam, maar is geen entiteit op zich. Het is hoe moleculen zich gedragen in een systeem. Het systeem is geen entiteit op zich, Het houdt me bezig. Het is een golfbeweging door de atmosfeer.

Het zet me aan het denken. Is een menselijk persoonlijk ook niet een soortgelijk verschijnsel?
Een menselijke persoonlijkheid is ook als een ster, of een boom, of een berg: Geboorte, groei en dood.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_171406575
Het leven is toch meer als een rivier. We stromen mee met de stroom en eindigen altijd in de zee
pi_171406868
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 juni 2017 22:06 schreef hofferin het volgende:
Het leven is toch meer als een rivier. We stromen mee met de stroom en eindigen altijd in de zee
Zoals dit nummer dus
pi_171414926
Voor mij is het een gedachtenexperiment om het verschijnsel menselijk bewustzijn te verklaren. Ik denk er veel over na en ik wil geen van de mogelijkheden uitschakelen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171512622
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 16:35 schreef DuizendGezichten het volgende:
TS, ik denk dat ik je begrijp. De mens is niets anders dan een flinke hoeveelheid atomen in een veranderende samenstelling. Op de keeper beschouwd een beweging door, van en uit de materie van deze planeet, aangevuld met energie van onze zon. Wat wij ook aan doelgerichtheid ervaren in dit bestaan, of aan de noodzakelijkheid ervan zelfs, is niets anders dan een wrede illusie, voortgebracht om het ontwerp van dit systeem van moleculen zo effectief mogelijk door te geven aan de volgende versie ervan.

Troosteloos kan je ervan worden. Maar het is ook troostrijk en zingevend. Het is een solide basis om te bouwen, i.p.v. een willekeurige op angst gebaseerde fantasie tot waarheid te verheffen. Voor hen die daar aan toe zijn, dan.
Ik snap materialistisch reductionisme echt niet. Als je een hologram maakt is de projectie toch ook niet te reduceren tot de projector? De projectie heeft namelijk daadwerkelijke fysieke eigenschappen die niet in het 'design' van de projector zitten. Op diezelfde manier kun je de oneindig complexe sensaties die bijvoorbeeld bij een mentale staat als verdriet beleefd worden niet reduceren tot receptoren die met elkaar interacteren. Daarnaast werken receptoren ook niet als een projector, waarbij een bepaalde moleculaire samenstelling maar één mogelijke uitkomst kan hebben (in de belevingswereld).

Het is tevens gebaseerd op de aanname dat alles wat een illusie is, waardeloos is, of in ieder geval minder waard is dan de 'waarheid'; en op een dieper niveau wellicht gebaseerd op het idee dat je je leven moet leiden op een 'logische' manier: 'je mag geen geluk voelen, want het is slechts een gevolg van moleculaire interactie'! Materialistisch reductionisten kaarten dan vaak wetenschap aan als absolute waarheid; iets waar, als je er logisch over nadenkt, alleen maar een link mee hebt via je eigen, onperfecte perceptie. Denken dat soort mensen echt dat de noumenale wereld, zoals die dus écht is, onafhankelijk van toeschouwer, te bevatten is in vijf zintuigen, door de lens van het menselijk verstand?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-06-2017 23:00:49 ]
pi_171513070
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 22:30 schreef Trollscience het volgende:

[..]

Ik snap materialistisch reductionisme echt niet. Als je een hologram maakt is de projectie toch ook niet te reduceren tot de projector? De projectie heeft namelijk daadwerkelijke fysieke eigenschappen die niet in het 'design' van de projector zitten. Op diezelfde manier kun je de oneindig complexe sensaties die bijvoorbeeld bij een mentale staat als verdriet beleefd worden niet reduceren tot receptoren die met elkaar interacteren. Daarnaast werken receptoren ook niet als een projector, waarbij een bepaalde moleculaire samenstelling maar één mogelijke uitkomst kan hebben (in de belevingswereld).

Het is tevens gebaseerd op de aanname dat alles wat een illusie is, waardeloos is, of in ieder geval minder waard is dan de 'waarheid'; en op een dieper niveau wellicht gebaseerd op het idee dat je je leven moet leiden op een 'logische' manier: 'je mag geen echt geluk voelen, want het is slechts een gevolg van moleculaire interactie'! Materialistisch reductionisten kaarten dan vaak wetenschap aan als absolute waarheid; iets waar, als je er logisch over nadenkt, alleen maar een link mee hebt via je eigen, onperfecte perceptie. Denken dat soort mensen echt dat de nominale wereld, zoals die dus écht is, te bevatten is in vijf zintuigen, door de lens van het menselijk verstand?
Die emergente fenomenen hebben ook een materialistische oorzaak..
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_171513097
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 22:44 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Die emergente fenomenen hebben ook een materialistische oorzaak..
Dat ze een oorzaak hebben betekent toch niet dat ze niet meer zijn dan de oorzaak?
pi_171513193
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 22:45 schreef Trollscience het volgende:

[..]

Dat ze een oorzaak hebben betekent toch niet dat ze niet meer zijn dan de oorzaak?
Het betekent dat er geen andere oorzaak is.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_171513266
De wetenschap heeft één grote beperking. Ze omvat alleen datgene dat is bewezen. Dan heb je nog de theorieën, maar die moeten nog bewezen worden. En dan heb je nog hypotheses, maar de eis daarvan is dat het tegendeel bewezen moet kunnen worden, anders hebben ze geen bestaansrecht.

Wat velen dus vergeten is dat wetenschap is omkaderd. Gedachtenspinsels kunnen de vrije loop nemen. De relativiteitstheorie was in het begin ook een gedachtenspinsel. Nu stapelen de bewijzen daarvan zich op.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171513526
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 22:48 schreef de_tevreden_atheist het volgende:

[..]

Het betekent dat er geen andere oorzaak is.
Sorry, ik had misschien wat duidelijker moeten zijn in dat bericht. Ik nam jouw definitie van causaliteit aan for the sake of argument. Ik geloof niet in causaliteit op de manier dat jij dat doet; waarbij een bepaalde moleculaire/receptorische samenstelling maar in één uitkomst in de belevingswereld kan resulteren. Zoiets kun je ook niet bewijzen trouwens. Daarnaast kan een gebeurtenis meerdere oorzaken hebben.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 06-06-2017 22:58:37 ]
pi_171516510
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 22:58 schreef Trollscience het volgende:

[..]

Sorry, ik had misschien wat duidelijker moeten zijn in dat bericht. Ik nam jouw definitie van causaliteit aan for the sake of argument. Ik geloof niet in causaliteit op de manier dat jij dat doet; waarbij een bepaalde moleculaire/receptorische samenstelling maar in één uitkomst in de belevingswereld kan resulteren. Zoiets kun je ook niet bewijzen trouwens. Daarnaast kan een gebeurtenis meerdere oorzaken hebben.
Ja maar die oorzaak is altijd materialistisch.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')