abonnement Unibet Coolblue
pi_171309334
Omdat ik het even niet meer weet, en niet over mijn beste vriendin wil praten met mensen die haar kennen, pen ik het even hier neer.

Ik maak me zorgen om mijn beste vriendin. We zijn allebei volwassen en zijn bezig met onze carrière. We zijn wekelijks wel een paar keer samen en gaan bijna overal samen heen.Vanwege een chronische aandoening ben ik aan de dunne kant. Voor de gemiddelde vrouw ben ik "mooi slank". Vriendin is wat voller, wat ik persoonlijk mooier vind. Maar goed, dit is om een goed beeld te schetsen.

Een paar maand geleden werd ik weer erg ziek. Hierdoor viel ik nog meer af en begon het spannend te worden. Gelukkig werd ik doeltreffend behandeld in het ziekenhuis en mocht ik weer naar huis. Na heel hard werken aan mijn herstel ben ik weer op mijn oude gewicht, en heb ik nu na deze dieptepunt eindelijk vrede met mijn gewicht en ben ik niet meer de hele dag aan het eten om aan te komen. Echter, in deze periode zijn er een paar keer opmerkingen naar het hoofd van vriendin geslingerd die te maken hebben met dat zij wat voller is en ik de slanke. Hier deed ze lacherig over maar ik kon me niet voorstellen dat dit haar niet zou raken. Vooral omdat dit al een gevoelig punt is voor haar. Afgelopen maanden begon het me dan ook steeds meer en meer op te vallen hoe erg ze bezig is met haar gewicht. Wat mij het meest frustreerde is dat ik gebruikt werd als "meetlat". Het valt me steeds meer op wat voor gekke dingen zij doet om onder het eten uit te komen. Of ze doet alsof ze het heeft opgegeten, terwijl ze het ergens anders heeft laten verdwijnen. Laatst vertelde ze met ingehouden trots dat ik moest raden hoeveel zij weegt. Zij weegt nu evenveel als ik. Af en toe trekt ze me voor een spiegel om te vergelijken.

Wat ze nu ook doet is dat ze bepaalde symptomen faket van toen ik zo ziek was en daardoor niet kon eten en extreem afviel. Dit maakt het voor mij allemaal iets pijnlijker, naast het feit dat het mijn beste vriendin en maatje is die zichzelf dit aandoet.

Ik heb dit al een paar keer voorzichtig proberen aan te kaarten, maar dan schiet ze meteen in de verdediging. Wat ik zeker weet is dat er iets gaande is in haar hoofd, dat ik gebruikt word als streeflichaam, en dat ik een rol toebedeeld krijg in iets wat mijn beste vriendin schaadt. Ik ben gek op haar. Zij is echt mijn maatje. Maar ik merk dat deze ongezonde relatie met eten steeds meer tussen ons komt te zitten.

Het is al fijn dat ik dit nu kwijt ben. Hopelijk is er iemand die dit herkent of mij advies kan geven.
  Moderator maandag 29 mei 2017 @ 20:21:31 #2
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_171309510
Wie zegt dat ze die symptomen faket? Ik zeg niet dat het niet zo is, maar hoe weet jij dat zo zeker?
Breitling - Instruments for Professionals
pi_171309606
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:21 schreef CoolGuy het volgende:
Wie zegt dat ze die symptomen faket? Ik zeg niet dat het niet zo is, maar hoe weet jij dat zo zeker?
Omdat zij gezond is, en er geen aanleiding is voor die symptomen. Het valt me op dat het allemaal net symptomen zijn waardoor ze even op het eten moet letten, wat betekent dat ze minimaal eet. Voor mijn gevoel dus een excuus om amper te eten.
  Moderator maandag 29 mei 2017 @ 20:30:14 #4
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_171309738
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:25 schreef HannaG het volgende:

[..]

Omdat zij gezond is, en er geen aanleiding is voor die symptomen. Het valt me op dat het allemaal net symptomen zijn waardoor ze even op het eten moet letten, wat betekent dat ze minimaal eet. Voor mijn gevoel dus een excuus om amper te eten.
Maar goed, je bent dus vooral geïrriteerd over dat jij als vergelijkingsmateriaal wordt gebruikt. Waar zit 'm 't probleem precies? Want ik lees vooral ik vind dit en ik vind dat, het is vooral ik ik ik. Op zich niks mis mee, maar ik snap even niet wat nou het daadwerkelijke probleem is.

Oke, dus ze wil slanker zijn, want ze was wat...mollig. Nou, prima, dan mag ze afvallen. Goed, ze doet dan dan niet op een goede manier, want er zijn gezondere manieren dan gewoon niet eten, maar, oke.

Je kunt het toch niet veranderen, en toen jij ziek was/jezelf allerlei dingen aan deed (want continue bezig zijn met wat je eet tot in het extreme is jezelf ook wat aan doen) stond dat ook niet tussen jullie in, tenminste, dat lees ik niet in je verhaal.

Nu is het omgedraaid, en nu ineens wel? Is het niet zo dat je het je stiekem een beetje stoort dat zij misschien wel slanker wordt dan jij bent?
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 29 mei 2017 @ 20:31:09 #5
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171309770
Dus je hebt zelf nogal lullig over haar gewicht gedaan en hebt jezelf als maatstaaf voor slank genomen en doet nu moeilijk dat zij daarop reageert, het overneemt?
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_171309931
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:30 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar goed, je bent dus vooral geïrriteerd over dat jij als vergelijkingsmateriaal wordt gebruikt. Waar zit 'm 't probleem precies? Want ik lees vooral ik vind dit en ik vind dat, het is vooral ik ik ik. Op zich niks mis mee, maar ik snap even niet wat nou het daadwerkelijke probleem is.

Oke, dus ze wil slanker zijn, want ze was wat...mollig. Nou, prima, dan mag ze afvallen. Goed, ze doet dan dan niet op een goede manier, want er zijn gezondere manieren dan gewoon niet eten, maar, oke.

Je kunt het toch niet veranderen, en toen jij ziek was/jezelf allerlei dingen aan deed (want continue bezig zijn met wat je eet tot in het extreme is jezelf ook wat aan doen) stond dat ook niet tussen jullie in, tenminste, dat lees ik niet in je verhaal.

Nu is het omgedraaid, en nu ineens wel? Is het niet zo dat je het je stiekem een beetje stoort dat zij misschien wel slanker wordt dan jij bent?
Het "ik ik ik" is omdat ik dit nu vanuit mezelf vertel, en geen idee heb van wat er in haar hoofd speelt. Wat ik probeerde te schetsen, wat blijkbaar niet gelukt is, is dat ik aan ondergewicht lijd, waar ik volgens de artsen maar mee moet leren leven. Mijn ondergewicht heeft dus direct te maken met mijn ziekte.

Mijn beste vriendin heeft een gezond gewicht en gezonde vormen, waar mensen plastische chirurgie voor ondergaan. Als je mij wil beschuldigen van jaloezie dan ben ik eerder jaloers op haar vormen.

Wat ik probeer uit te leggen is dat je ook niet tegen iemand met een geamputeerde been zegt dat je een lichaam met één been zo mooi vindt en dat je dat ook wil. Je snapt toch ook dat dat zo pijnlijk is?
pi_171309990
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:31 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Dus je hebt zelf nogal lullig over haar gewicht gedaan en hebt jezelf als maatstaaf voor slank genomen en doet nu moeilijk dat zij daarop reageert, het overneemt?
Geen idee waar je dat gelezen hebt. Ik heb ondergewicht en moet dagelijks vieze shakes drinken om niet verder af te vallen. Ik ben altijd positief over haar lichaam. Ik maak me zorgen om mijn beste vriendin die een ongezonde manier van leven aan het ontwikkelen is en mij daarin betrekt.
  Moderator maandag 29 mei 2017 @ 20:39:13 #8
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_171310048
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:35 schreef HannaG het volgende:

[..]

Het "ik ik ik" is omdat ik dit nu vanuit mezelf vertel, en geen idee heb van wat er in haar hoofd speelt. Wat ik probeerde te schetsen, wat blijkbaar niet gelukt is, is dat ik aan ondergewicht lijd, waar ik volgens de artsen maar mee moet leren leven. Mijn ondergewicht heeft dus direct te maken met mijn ziekte.

Mijn beste vriendin heeft een gezond gewicht en gezonde vormen, waar mensen plastische chirurgie voor ondergaan. Als je mij wil beschuldigen van jaloezie dan ben ik eerder jaloers op haar vormen.

Wat ik probeer uit te leggen is dat je ook niet tegen iemand met een geamputeerde been zegt dat je een lichaam met één been zo mooi vindt en dat je dat ook wil. Je snapt toch ook dat dat zo pijnlijk is?
Om eerlijk te zijn snap ik dat niet. Ben dan blij dat je blijkbaar, als je 1 been hebt ipv 2, nog steeds zo als rolmodel wordt gezien ipv dat je wordt afgerekend op het feit dat je maar 1 been hebt.

Alleen is zij niet echt ziek maar bereikt ze wel de lichaamsvormen die jij hebt zonder daarvoor daadwerkelijk ziek te zijn zoals jij. Jij hebt nu een normaal lichaam maar moet daar moeite voor doen om dat gewicht te houden.

Ik snap nog steeds niet wat het issue is. Waarom identificeer jij je zo met je ziekte dat je het als een belediging ziet?
Breitling - Instruments for Professionals
  Moderator maandag 29 mei 2017 @ 20:41:00 #9
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_171310097
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:37 schreef HannaG het volgende:

[..]

Geen idee waar je dat gelezen hebt. Ik heb ondergewicht en moet dagelijks vieze shakes drinken om niet verder af te vallen. Ik ben altijd positief over haar lichaam. Ik maak me zorgen om mijn beste vriendin die een ongezonde manier van leven aan het ontwikkelen is en mij daarin betrekt.
Maar zij betrekt jou daar helemaal niet in. Zij neemt dingen van jou over, maar dat doet ze zelf, jij hebt daar geen actief aandeel in. Oftewel, wat ze doet doet ze zelf, jij doet daar helemaal niks aan.
Breitling - Instruments for Professionals
  maandag 29 mei 2017 @ 20:41:07 #10
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171310101
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:37 schreef HannaG het volgende:

[..]

Geen idee waar je dat gelezen hebt. Ik heb ondergewicht en moet dagelijks vieze shakes drinken om niet verder af te vallen. Ik ben altijd positief over haar lichaam. Ik maak me zorgen om mijn beste vriendin die een ongezonde manier van leven aan het ontwikkelen is en mij daarin betrekt.
Anderen deden lullig bedoel je? Dan heb ik dat verkeerd gelezen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_171310212
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:15 schreef HannaG het volgende:
Omdat ik het even niet meer weet, en niet over mijn beste vriendin wil praten met mensen die haar kennen, pen ik het even hier neer.

Waarom ben je niet gewoon eerlijk tegen je 'beste' vriendin en praat je er over.
Want in deze eerste zin klinkt het alsof je het evt. wel met anderen wilt bespreken maar niet met haar zelf. Eerlijk zijn en zeggen wat je er van vindt.
Ook geef je aan dat je niet weet wat er in haar hoofd om gaat. Daar heb je met een goed gesprek wellicht een antwoord op.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2017 20:45:14 ]
pi_171310387
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:44 schreef Persefoneia het volgende:

[..]

Waarom ben je niet gewoon eerlijk tegen je 'beste' vriendin en praat je er over.
Want in deze eerste zin klinkt het alsof je het evt. wel met anderen wilt bespreken maar niet met haar zelf. Eerlijk zijn en zeggen wat je er van vindt.
Ook geef je aan dat je niet weet wat er in haar hoofd om gaat. Daar heb je met een goed gesprek wellicht een antwoord op.
Heb het al een paar keer proberen te bespreken, maar ze schiet meteen in de verdediging (onderaan de OP)
pi_171310393
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:35 schreef HannaG het volgende:

[..]

Het "ik ik ik" is omdat ik dit nu vanuit mezelf vertel, en geen idee heb van wat er in haar hoofd speelt. Wat ik probeerde te schetsen, wat blijkbaar niet gelukt is, is dat ik aan ondergewicht lijd, waar ik volgens de artsen maar mee moet leren leven. Mijn ondergewicht heeft dus direct te maken met mijn ziekte.

Mijn beste vriendin heeft een gezond gewicht en gezonde vormen, waar mensen plastische chirurgie voor ondergaan. Als je mij wil beschuldigen van jaloezie dan ben ik eerder jaloers op haar vormen.

Wat ik probeer uit te leggen is dat je ook niet tegen iemand met een geamputeerde been zegt dat je een lichaam met één been zo mooi vindt en dat je dat ook wil. Je snapt toch ook dat dat zo pijnlijk is?
je vriendin stevent af op een eetprobleem, je merkt dat op maar bent er vooral zelf door gekwetst?
Oké...
pi_171310764
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:41 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Maar zij betrekt jou daar helemaal niet in. Zij neemt dingen van jou over, maar dat doet ze zelf, jij hebt daar geen actief aandeel in. Oftewel, wat ze doet doet ze zelf, jij doet daar helemaal niks aan.
Wel als ik meegesleurd word naar de spiegel, zij steeds bevestiging zoekt of ze al is afgevallen.
  Moderator maandag 29 mei 2017 @ 21:05:51 #15
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_171310857
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 21:03 schreef HannaG het volgende:

[..]

Wel als ik meegesleurd word naar de spiegel, zij steeds bevestiging zoekt of ze al is afgevallen.
Nou, als je vriendin ongezonde manieren wil hanteren om slank te worden, en jij bent vooral bezig met dat JIJ daar gekwetst door raakt, dan ben je misschien niet zo'n heel goede vriendin.

Het spijt me, ik snap het issue echt niet. Ik snap het issue in die zin dat ze op een ongezonde manier af valt, dát snap ik, maar jij lijkt het per se met alle geweld op jezelf te willen betrekken zodat je daarna gerechtvaardigd 'gekwetst' kunt zijn. Dat deel snap ik dus niet.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_171310917
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 21:05 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Nou, als je vriendin ongezonde manieren wil hanteren om slank te worden, en jij bent vooral bezig met dat JIJ daar gekwetst door raakt, dan ben je misschien niet zo'n heel goede vriendin.

Het spijt me, ik snap het issue echt niet. Ik snap het issue in die zin dat ze op een ongezonde manier af valt, dát snap ik, maar jij lijkt het per se met alle geweld op jezelf te willen betrekken zodat je daarna gerechtvaardigd 'gekwetst' kunt zijn. Dat deel snap ik dus niet.
Ik sluit me er helemaal bij aan
Waarom maak je je geen zorgen om haar maar vooral over jezelf? Waarom denk je niet 'hoe kan ik haar helpen' maar 'jezus dit is irritant voor mij, steeds in de spiegel kijken'
pi_171310928
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:51 schreef Allures het volgende:

[..]

je vriendin stevent af op een eetprobleem, je merkt dat op maar bent er vooral zelf door gekwetst?
Oké...
De OP begint met "ik maak me zorgen". Veel vriendinnen maken zich zorgen om hun vriendinnen met een eetprobleem. Mijn kant van het verhaal maakt het voor mij extra zwaar. Zij is bij alle ziekenhuisopnames geweest, bij het infuus en sonde zetten, bij de injecties en behandelingen. Zij weet wat ik heb doorgemaakt. Het is voor mij altijd erg pijnlijk geweest om complimenten te krijgen over mijn gewicht. Of lolbroeken die zeiden dat zij ik wel een paar kilo van hun mocht hebben.

Heb nu langzaamaan vrede gekregen met dit aspect, en dan begint mijn beste vriendin die ik vaker zie dan mijn vriend, een eetprobleem te ontwikkelen.
pi_171310950
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:51 schreef HannaG het volgende:

[..]

Heb het al een paar keer proberen te bespreken, maar ze schiet meteen in de verdediging (onderaan de OP)
Dan ben je schijnbaar niet duidelijk genoeg naar haar.
Misschien vind je dat lastig, dat kan. Maar ga niet achter haar rug om daarover met anderen praten. Dat zou ten opzichte van haar niet eerlijk zijn.
  Redactie Frontpage maandag 29 mei 2017 @ 21:10:19 #19
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_171310985
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:31 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Dus je hebt zelf nogal lullig over haar gewicht gedaan en hebt jezelf als maatstaaf voor slank genomen en doet nu moeilijk dat zij daarop reageert, het overneemt?
Waar zie jij dat TS dat deed? Volgens mij moet je beter lezen:
quote:
Echter, in deze periode zijn er een paar keer opmerkingen naar het hoofd van vriendin geslingerd die te maken hebben met dat zij wat voller is en ik de slanke.
TS zegt nergens dat zij dat deed/doet, ze maakt zich juist zorgen om haar vriendin. Tussen de regels door lees ik dat ze denkt dat haar vriendin anorexia heeft.
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:51 schreef HannaG het volgende:

[..]

Heb het al een paar keer proberen te bespreken, maar ze schiet meteen in de verdediging (onderaan de OP)
Ontkennen is wel classic eetstoornis gerelateerd gedrag.

Maar goed, ik kan die diagnose nooit stellen, dat zal een arts/psych moeten doen.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
pi_171311045
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:39 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Om eerlijk te zijn snap ik dat niet. Ben dan blij dat je blijkbaar, als je 1 been hebt ipv 2, nog steeds zo als rolmodel wordt gezien ipv dat je wordt afgerekend op het feit dat je maar 1 been hebt.

Alleen is zij niet echt ziek maar bereikt ze wel de lichaamsvormen die jij hebt zonder daarvoor daadwerkelijk ziek te zijn zoals jij. Jij hebt nu een normaal lichaam maar moet daar moeite voor doen om dat gewicht te houden.

Ik snap nog steeds niet wat het issue is. Waarom identificeer jij je zo met je ziekte dat je het als een belediging ziet?
Wat reageer jij raar?

Ze maakt zich zorgen over haar vriendin omdat ze tekenen van een eetstoornis vertoont. En dat is nogal heftig en ongezond. Helemaal niet gek.

TS heeft zelf ook een verstoorde relatie met eten en lichaamsomvang, dus is het voor haar nogal pijnlijk en wellicht extra confronterend? Niet heel gek.
Whatever...
pi_171311050
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 21:07 schreef Allures het volgende:

[..]

Ik sluit me er helemaal bij aan
Waarom maak je je geen zorgen om haar maar vooral over jezelf? Waarom denk je niet 'hoe kan ik haar helpen' maar 'jezus dit is irritant voor mij, steeds in de spiegel kijken'
Misschien heb ik dat niet goed uitgelegd. Om eerlijk te zijn voel ik me schuldig. Misschien ben ik ook niet zo'n goede vriendin. Het frustreert me vooral. En elke subtiele poging om eens te polsen wat er van binnen in haar omgaat, ontwijkt ze.

Misschien ben ik te veel met mezelf bezig geweest afgelopen tijd. Zij heeft hulp nodig. Vertel me dan, hoe kan ik haar in dit geval helpen?
  Moderator maandag 29 mei 2017 @ 21:16:04 #22
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_171311144
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 21:12 schreef HannaG het volgende:

[..]

Misschien heb ik dat niet goed uitgelegd. Om eerlijk te zijn voel ik me schuldig. Misschien ben ik ook niet zo'n goede vriendin. Het frustreert me vooral. En elke subtiele poging om eens te polsen wat er van binnen in haar omgaat, ontwijkt ze.

Misschien ben ik te veel met mezelf bezig geweest afgelopen tijd. Zij heeft hulp nodig. Vertel me dan, hoe kan ik haar in dit geval helpen?
Ah kijk, dit is al anders. Tja, weet je, ik ben bang dat je haar niet kunt helpen. Want zij heeft dit probleem, en als je met haar daar over wil praten, dan schiet ze in de verdediging. Oftewel, jij kunt proberen tot je een ons weegt (niet grappig bedoeld) maar zij gaat dat niet zo zien, want zij wil niet geholpen worden.

Als zij je dan continue mee trekt naar de spiegel, dan zul je moeten zeggen 'daar heb ik geen trek in, ik heb geen zin om je zogenaamde positieve feedback te geven terwijl je ongezond bezig bent'. Als ze dat dan blijft doen, dan moet je ook daad bij het woord voegen en zeggen 'ik ga je geen ondersteuning geven in waar je mee bezig bent, want het is gewoon niet gezond'. En dan ga je.

Je kunt niet iemand helpen die niet geholpen wil worden. Dan zul je moeten accepteren dat je haar dus niet meer ziet, want zij gaat dit onderwerp niet laten rusten, en jij wil er niet in mee gaan. Die 2 zijn niet met elkaar verenigbaar.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_171311181
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 21:12 schreef HannaG het volgende:

[..]

Misschien heb ik dat niet goed uitgelegd. Om eerlijk te zijn voel ik me schuldig. Misschien ben ik ook niet zo'n goede vriendin. Het frustreert me vooral. En elke subtiele poging om eens te polsen wat er van binnen in haar omgaat, ontwijkt ze.

Misschien ben ik te veel met mezelf bezig geweest afgelopen tijd. Zij heeft hulp nodig. Vertel me dan, hoe kan ik haar in dit geval helpen?
confronteren, gezonde en positieve opties bieden en niet oordelen maar begrip tonen
en geduldig zijn. De kans dat het iets op gaat leveren is namelijk heel heel klein. Maar misschien kun je een zaadje bij haar planten
pi_171311264
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 21:10 schreef JeMoeder het volgende:

[..]

Waar zie jij dat TS dat deed? Volgens mij moet je beter lezen:

[..]

TS zegt nergens dat zij dat deed/doet, ze maakt zich juist zorgen om haar vriendin. Tussen de regels door lees ik dat ze denkt dat haar vriendin anorexia heeft.

[..]

Ontkennen is wel classic eetstoornis gerelateerd gedrag.

Maar goed, ik kan die diagnose nooit stellen, dat zal een arts/psych moeten doen.
Als dit zo doorgaat, kan het niet anders. Een paar jaar geleden werd je doodgegooid met informatie/documentaires/interviews over anorexia, en het begon allemaal heel onschuldig.
pi_171316968
Beste vriendin
Daar kun je toch alles mee bespreken?
pi_171317426
Ik begrijp net zoals de rest werkelijk niets van dit verhaal, wat het probleem is, waarom je niet gewoon hebt gevraagd waarom jouw vriendin wil afvallen..
Nu blijkt dat ze juist meer wil zijn zoals jou, terwijl jij haar mooi vond zoals ze was en eerder juist zoals haar wilde zijn. Dat kun je toch gewoon zeggen? Of ben jij degene met het probleem, dat je jaloers bent dat zij nu is zoals jou maar jij niet kunt zijn zoals haar.
Veel vrouwen hebben wel eens een eetprobleem gehad, gaat vaak vanzelf over en anders kun je haar voor de keuze stellen mee naar de dokter of voorlopig niet afspreken
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_171319197
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 21:12 schreef Spanky78 het volgende:

[..]

Wat reageer jij raar?

Ze maakt zich zorgen over haar vriendin omdat ze tekenen van een eetstoornis vertoont. En dat is nogal heftig en ongezond. Helemaal niet gek.

TS heeft zelf ook een verstoorde relatie met eten en lichaamsomvang, dus is het voor haar nogal pijnlijk en wellicht extra confronterend? Niet heel gek.
Een. Wat een vreemde, kritische reacties op TS in het begin van dit topic, terwijl ze duidelijk haar vriendin wil helpen en zich zorgen maakt. Dat haar eigen gevoel hierin ook een rol speelt lijkt me gezien de context heel logisch. Betekent niet dat ze haar eigen gevoel boven de zorgen om haar vriendin stelt.
pi_171319199
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 00:03 schreef happylife070 het volgende:
Beste vriendin
Daar kun je toch alles mee bespreken?
:')
pi_171319206
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 00:22 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
Ik begrijp net zoals de rest werkelijk niets van dit verhaal, wat het probleem is, waarom je niet gewoon hebt gevraagd waarom jouw vriendin wil afvallen..
Nu blijkt dat ze juist meer wil zijn zoals jou, terwijl jij haar mooi vond zoals ze was en eerder juist zoals haar wilde zijn. Dat kun je toch gewoon zeggen? Of ben jij degene met het probleem, dat je jaloers bent dat zij nu is zoals jou maar jij niet kunt zijn zoals haar.
Veel vrouwen hebben wel eens een eetprobleem gehad, gaat vaak vanzelf over en anders kun je haar voor de keuze stellen mee naar de dokter of voorlopig niet afspreken
Wat een kwalijke post op zoveel vlakken. Vooral het laatste gedeelte. Koekoek
  dinsdag 30 mei 2017 @ 08:26:19 #30
429226 arvensis
Moeder x 3
pi_171319549
Hier lopen echt achterlijke mensen rond, Godverdomme. Coolguy, Geeninspiratie...

TS, met haar praten heeft wss niet veel zin. Tussen de regels door lees ik dat je vermoed dat ze anorexia heeft. Meestal ontkennen mensen het en gaan ze beter hun best doen om het te verbergen.
Natuurlijk kan het geen kwaad om eens rond de tafel te zitten en een goed gesprek te hebben. Precies wat je hier allemaal hebt gezegd. Wellicht met haar ouders er bij? Ik weet niet hoe oud jullie zijn..
Protège moi de mes désirs.
pi_171320348
Nou, ik heb er zelf enige ervaring mee gehad, met een eetstoornis en de mensen om me heen die dat hadden of hebben. Dus ik ben er geen expert in, maar ik weet wel dat het vaak voorkomt. Je hebt er gradaties in. Sommige zijn er binnen twee jaar vanaf zoals ik. Anderen houden het hun hele leven. Een dokter en therapeut kan helpen, maar dan moet iemand wel bereid zijn om hulp te aanvaarden. Je kan iemand niet dwingen omdat je er zelf last van hebt, en de omgeving speelt ook mee.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_171323129
Wat een vijandigheid in dit topic. Ik lees helemaal niks raars aan de OP :') .

@TS: wat ik niet helemaal begrijp: heb jij een aandoening dat je moeilijk aankomt of heb je zelf te maken met een hardnekkige eetstoornis? Ben je fysiek niet in staat om aan te komen of mentaal?

Ik zou het wel proberen te bespreken met je vriendin. In eerste instantie aangeven dat je je zorgen maakt, dat je niet wil dat zij hier op termijn aan onderdoor gaat, dat ze prachtig is zoals ze is, benadruk dat je jaloers bent op haar vormen, weet ik veel. Het klinkt niet alsof ze al hardnekkig pro-ana is imo. Dus misschien is er nog wat te redden, relatief eenvoudig :) .

Daarnaast zou ik aangeven dat jíj het niet waardeert, hoe ze omgaat met jou wat deze kwestie betreft. Vertel dat verhaal over dat zij bij elke behandeling is geweest, dat je dat zo erg hebt gewaardeerd van haar en dat zij nu zo openlijk zich zo gedraagt. Dat je dat moeilijk vindt. Weet ik veel, maak er een verhaal van, jij weet beter hoe het allemaal zit dan ik :) . Dat zou mij in ieder geval wel raken, als mijn vriendin op die manier mijn neus op de feiten drukt. Dan zou ik me schuldig voelen, zeker als ik per ongeluk helemaal geen rekening met de hele situatie heb gehouden.

Heb je wel het risico dat ze zonder jouw medeweten doorgaat met haar eetgedrag maar als je een kenner bent dan heb je dat snel genoeg door.
pi_171329199
Bedankt voor alle reacties! Zojuist heb ik haar gevraagd om langs te komen, dus vanavond even een goed gesprek en zal dat zo goed voorbereiden. Ik maak me erg zorgen om haar. In mijn jongere jaren heb ik veel meisjes gezien met eetstoornissen in verschillende gradaties en ik weet dat het iedereen kan "overkomen", zelfs ons (wij zijn eind twintig).

Ik ga mijn best doen vanavond. En nog steeds zijn alle tips en reacties welkom! Ik hoop zo dat ik het mis heb maar als het in een beginnende stadium is en ik haar kan overtuigen dat er iets mis is, hoop ik dat ik haar kan helpen.

@Vera166, sinds ik ziek ben heb ik ondergewicht. Dat is een symptoom, dus fysiek niet mogelijk om aan te komen. Ik moet heel veel eten om een stabiel gewicht te behouden. Sinds mijn laatste ziekenhuisopname is er een knop om gegaan en weet ik dat ik al blij moet zijn als mijn gewicht stabiel is en streef ik niet meer naar meer kilo's.
pi_171329343
Valt me trouwens op hoe luchtig wordt gedacht over een eetprobleem. Dit topic heb ik geopend om zeker te weten dat mijn zorgen op hun plaats zijn en ik lees een paar keer dat de focus wordt gelegd op mijn jaloezie op mijn beste vriendin die even "slank" wordt als mij.

Voor de duidelijkheid: ondergewicht is even erg als overgewicht. Ik probeer het dan ook te camoufleren, en de opmerkingen te negeren of ik niet een eetstoornis heb. Vanwege het huidige modebeeld word ik door vrouwen gezien als "slank" terwijl ik ondergewicht heb. Dit is ongezond (letterlijk en figuurlijk) en zou van geen enkele vrouw het streven moeten zijn. Het probleem is hier dus niet welk gewicht ik mijn beste vriendin gun, maar dat ik haar géén eetstoornis en een negatief zelfbeeld gun.
pi_171329484
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 16:48 schreef HannaG het volgende:
Bedankt voor alle reacties! Zojuist heb ik haar gevraagd om langs te komen, dus vanavond even een goed gesprek en zal dat zo goed voorbereiden. Ik maak me erg zorgen om haar. In mijn jongere jaren heb ik veel meisjes gezien met eetstoornissen in verschillende gradaties en ik weet dat het iedereen kan "overkomen", zelfs ons (wij zijn eind twintig).

Ik ga mijn best doen vanavond. En nog steeds zijn alle tips en reacties welkom! Ik hoop zo dat ik het mis heb maar als het in een beginnende stadium is en ik haar kan overtuigen dat er iets mis is, hoop ik dat ik haar kan helpen.

@Vera166, sinds ik ziek ben heb ik ondergewicht. Dat is een symptoom, dus fysiek niet mogelijk om aan te komen. Ik moet heel veel eten om een stabiel gewicht te behouden. Sinds mijn laatste ziekenhuisopname is er een knop om gegaan en weet ik dat ik al blij moet zijn als mijn gewicht stabiel is en streef ik niet meer naar meer kilo's.
Oke, dus je hebt geen eetstoornis maar een ziekte waarvan (een van de) symptomen zijn dat je ondergewicht hebt. Naar...

Succes met je gesprek vanavond. Dat komt vast goed! O+
  dinsdag 30 mei 2017 @ 23:43:43 #36
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171338744
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:35 schreef HannaG het volgende:

[..]

Het "ik ik ik" is omdat ik dit nu vanuit mezelf vertel, en geen idee heb van wat er in haar hoofd speelt.
Zou het misschien verstandig zijn om eerst een idee te krijgen van wat in haar hoofd speelt?
1 + 1 = blauw
  woensdag 31 mei 2017 @ 00:13:19 #37
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171339294
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 07:48 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Een. Wat een vreemde, kritische reacties op TS in het begin van dit topic, terwijl ze duidelijk haar vriendin wil helpen en zich zorgen maakt. Dat haar eigen gevoel hierin ook een rol speelt lijkt me gezien de context heel logisch. Betekent niet dat ze haar eigen gevoel boven de zorgen om haar vriendin stelt.
Euhm, ik heb toch al gezegd dat ik verkeerd gelezen had?
Dat ik, onterecht, het vermelden van opmerkingen over het gewicht van die vriendin en het wijzen naar de ts als 'ideaal' op het conto van de ts schoof.

Wel denk ik dat dat er iets mee te maken heeft. Dat ondanks het feit dat de ts het lichaam van de ts als 'ideaal' zag anderen dat dus blijkbaar niet deden. In zulke mate dat er opmerkingen zijn gemaakt naar die vriendin toe waarbij de ts zegt te denken dat het zover ging dat het die vriendin heeft geraakt.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_171381719
Als het niet lukt om haar aan het verstand te peuteren dat zij ongezond lijkt te eten, lijkt het me niet onverstandig om jouw gevoelens over jouw eigen gewicht en postuur nog eens onder de aandacht te brengen. Dat is namelijk iets waar zij, als beste vriendin, als betrokkene bij de ziekte en bij de opnames, ook best rekening mee mag houden en jouw gevoelens mag ontzien. En mogelijk helpt dat haar ook wel bij de realisatie dat ziekelijk ondergewicht voor iedereen -ook voor haar- onwenselijk is.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')