abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_171300606
(Ik twijfelde of ik dit topic in TTK of in SHO zou openen, maar omdat het toch meer om iets taal-achtigs gaat en niet om de celebs zelf, heb ik het maar in TTK gezet. Maar natuurlijk kan een modje het altijd even verplaatsen. :) )

Hier komt-ie:
Hebben jullie dat ook weleens, dat je ergens een naam leest en dan vanwege de voornaam denkt dat het dan wel een vrouw zal zijn, terwijl het in dat geval een man is, of andersom?

Zelf heb ik niet zo veel met de entertainment- en de sportwereld, dus zo af en toe kom ik weleens namen tegen die best bekend zijn maar waar ik dan niet zo 1-2-3 een gezicht bij kan plaatsen. (Met als gevolg soms hilarische blunders van mijn kant, haha... :D )

Bij Shia LaBeouf had ik dat bijvoorbeeld. Gezien die voornaam zag ik in gedachten al één of andere bloedmooie, exotische actrice voor me (waarschijnlijk door die a aan het eind), totdat ik er ergens een foto van zag.... Verrek, dacht ik, het is een vent! :o
En nog wel eentje met een niet mis te verstane baard ook. :D _O-



Datzelfde had ik bij namen als Tracy Morgan, Dana Carvey, Shelley Berman, Kelly Johnson, Jackie Wilson, Stacy Keach en Trini Lopez, om er maar een paar te noemen. Daar stelde ik me steeds een vrouw bij voor, terwijl het allemaal mannen bleken te zijn. :@

Andersom had ik het met bekende vrouwen die in mij ogen een nogal 'mannelijk' klinkende voornaam hadden, zoals Billie Holiday, Glenn Close, Chris Evert, Charley Toorop, Lee Grant, Skeeter Davis, Gates McFadden en Drew Barrymore.


Lee Grant

En ook bij de Spaanse voornaam Mercedes stelde ik me eerder een man dan een vrouw voor, ongetwijfeld door de associatie met het 'schatrijke directeurstype' dat vaak in zo'n auto rijdt.

Hebben jullie dat ook weleens gehad, en met welke namen? :D
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  maandag 29 mei 2017 @ 14:40:24 #2
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_171300950
Sommige Italiaanse mannennamen eindigen op een -a, zoals Luca en Andrea. Dat is best verwarrend, want de meeste Italiaanse vrouwennamen eindigen ook op een -a.
pi_171309953
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 14:40 schreef Domnivoor het volgende:
Sommige Italiaanse mannennamen eindigen op een -a, zoals Luca en Andrea. Dat is best verwarrend, want de meeste Italiaanse vrouwennamen eindigen ook op een -a.
Ja, precies! Nu je het zegt.
Bij Andrea Bocelli had ik dat in het begin óók.
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  maandag 29 mei 2017 @ 20:58:03 #4
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_171310610
Wat dacht je van namen als Nikita en Sasha? Dat zijn toch echt jongensnamen.
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_171412568
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:58 schreef Beelzebufo het volgende:
Wat dacht je van namen als Nikita en Sasha? Dat zijn toch echt jongensnamen.
Inderdaad, bij zulke Russische namen komt dat ook voor. :)
Vroeger zat ik in de klas met een jongen die 'Mischa' heette, dat vond ik ook al zo'n rare naam voor een jongen.... Vooral doordat ik ook een meisje kende met diezelfde naam.

Heb even gegoogled waar die naam vandaan komt:

'Misha is een in Nederland vrij bekende jongensnaam. De naam is onder meer overgekomen vanuit de Slavische taalgebieden waar Misha wordt gebruikt als een verkorte versie van Mihail of Michael. De naam wordt ook wel geschreven als Mischa, Micha of Misja. In sommige gevallen wordt de naam ook gebruikt als meisjesnaam.
In de Joodse traditie komt de naam voor als Mishael/Misjaeel en Mischa of Misha is daarvan afgeleid.'


Duidelijk. :)
In het Hebreeuws komt zo'n a op het eind trouwens ook vaak voor, valt me op, bv. bij jongensnamen als Ira, Ischa, Joshua, Jeremia enz.
Denk dat de verwarring met meisjesnamen vooral komt doordat we hier in Noord- en West-Europa niet gewend zijn aan a's op het eind van een jongensnaam, terwijl het in Oost- en Zuid-Europa wél voorkomt.

De Engelse meisjesnaam 'Jan' vond ik vroeger ook nogal verwarrend, maar dat is natuurlijk een verkorting van Janet/Janette.

En dan heb je uiteraard ook nog unisex-namen, die voor beide geslachten gebruikt worden, zoals Dominique, Kim, Robin, Lesley/Leslie, Pascal, Francis enz. Verwarrend hoor.....

[ Bericht 7% gewijzigd door Scootmobiel op 03-06-2017 07:04:02 ]
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  Trouwste user 2022 zaterdag 3 juni 2017 @ 08:49:13 #6
7889 tong80
Spleenheup
pi_171413277
Ik heb jaren gedacht dat Rowan Atkinson een vrouw was. Ik keek op Zaterdag nooit tv. Dan ging ik stappen. Zag zijn naam bij This is not the nine o'clock newsshow in de TV-gids. Doordat er toen zo'n sexy-meiden groepje was, Centerfold met Rowan Moore, ontstond het misverstand. :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zaterdag 3 juni 2017 @ 08:51:04 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_171413291
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:58 schreef Beelzebufo het volgende:
Wat dacht je van namen als Nikita en Sasha? Dat zijn toch echt jongensnamen.
Mijn oma heette Pietje.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zaterdag 3 juni 2017 @ 08:51:52 #8
7889 tong80
Spleenheup
pi_171413297
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 14:40 schreef Domnivoor het volgende:
Sommige Italiaanse mannennamen eindigen op een -a, zoals Luca en Andrea. Dat is best verwarrend, want de meeste Italiaanse vrouwennamen eindigen ook op een -a.
Luca Toni.

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 3 juni 2017 @ 08:52:21 #9
444149 Eejit
What's the craic?
pi_171413302
Mannen die Anne heten. Dan denk je ook vaak eerst aan een vrouw.
Tiocfaidh ár lá!
We are the pride of the North!
pi_171413314
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 08:51 schreef tong80 het volgende:

[..]

Mijn oma heette Pietje.

:P
Die van mij ook :o
pi_171413323
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 08:52 schreef Eejit het volgende:
Mannen die Anne heten. Dan denk je ook vaak eerst aan een vrouw.
Ik kwam er vorig jaar pas achter dat de schrijver van Bartje (Anne de Vries) een man was. Ik heb altijd gedacht dat dat een vrouw was.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Trouwste user 2022 zaterdag 3 juni 2017 @ 08:55:54 #12
7889 tong80
Spleenheup
pi_171413329
Een oom heet Bep zijn vrouw Hennie. Kan ook andersom. :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 zaterdag 3 juni 2017 @ 08:56:45 #13
7889 tong80
Spleenheup
pi_171413337
De dochter van Jules Deelder heet Ari. :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_171413338
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 08:55 schreef tong80 het volgende:
Een oom heet Bep zijn vrouw Hennie. Kan ook andersom. :)

:P
:Y ja grappig.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Trouwste user 2022 zaterdag 3 juni 2017 @ 08:58:47 #15
7889 tong80
Spleenheup
pi_171413357
Tatjana speelde Kees. :)

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  zaterdag 3 juni 2017 @ 19:35:21 #16
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_171424989
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 08:58 schreef tong80 het volgende:
Tatjana speelde Kees. :)

:P
Tatjana speelde met Kees
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_171425756
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 20:58 schreef Beelzebufo het volgende:
Wat dacht je van namen als Nikita en Sasha? Dat zijn toch echt jongensnamen.
Sasha is zowel een jongens- als een meisjesnaam: het is de verkorte versie van aleksandr respectievelijk aleksandra.
pi_171425951
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 06:30 schreef Scootmobiel het volgende:
Denk dat de verwarring met meisjesnamen vooral komt doordat we hier in Noord- en West-Europa niet gewend zijn aan a's op het eind van een jongensnaam, terwijl het in Oost- en Zuid-Europa wél voorkomt.
Wat Oost-Europa betreft en de slavische landen in het bijzonder: ondanks dat het wel voorkomt, zijn de slavische talen er niet ideaal op toegespeeld, d. w. z. dat mannelijke namen eindigend in -a vervoegd worden volgens de regels van vrouwelijke namen.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')