quote:Een deel van de parkeergarage van Eindhoven Airport is zaterdagavond rond 19.00 uur ingestort. Dat bevestigen de luchthaven en de politie. De parkeergarage was in aanbouw.
Het is nog onduidelijk of er tijdens het incident mensen binnen waren.
Vet erg ja.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 19:59 schreef butz0rs het volgende:
Je zou je auto maar onder het stof terug vinden na een weekendje weg
Bij een parkeergarage in aanbouw?quote:
Ja, nou ja, ingenieurs zijn lui die met plakbandjes, stukjes papier, knipje hier, knipje daar e.d. de boel aan de praat kunnen houden, net als ik met mijn boormachine, zeg maar. Alles moet tegenwoordig ook goedkoper dan goedkoop anders krijg je de order niet.quote:
Tis nog niet eens in gebruikquote:
daar dacht ik ook al aan .. iets van nog niet goed droog en nog te veel water in het beton wat nog nat is en .. dat gaat niet goed samen met deze warmtequote:Op zaterdag 27 mei 2017 20:14 schreef Infection het volgende:
Als zelfs beton het al begeeft, dan is het wel heel erg warm.
Laten we wachten op het topic!quote:
Maandag op de beurs eens zien wat de koers van BAM (of misschien beter BIEM) doetquote:
Volgens mij is het Heijmans die daar bouwt.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 20:48 schreef hottentot het volgende:
Dure voor de BAM.
Begin maar met het afbreken van de rest.
In ieder geval BAM. Zij konden het lekker snel.quote:Op zondag 28 mei 2017 04:08 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Volgens mij is het Heijmans die daar bouwt.
Of is dat alleen maar de aankomsthal en de bagage-afhandeling ?
Wat zijn die bollen? Iemand een idee?quote:Op zondag 28 mei 2017 03:54 schreef Physsic het volgende:
Voor
[ afbeelding ]
Na
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
prefab, dan is er waarschijnlijk geen constructiefout maar een ontwerp of productiefoutquote:Op zondag 28 mei 2017 04:19 schreef Physsic het volgende:
[..]
In ieder geval BAM. Zij konden het lekker snel.
http://www.baminfra.nl/pr(...)p1-eindhoven-airport
Als prefab verkeerd gestapeld wordt, is het dan wel een constructiefout?quote:Op zondag 28 mei 2017 08:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
prefab, dan is er waarschijnlijk geen constructiefout maar een ontwerp of productiefout
Ja, maar als je prefab verkeerd kan stapelen is het weer een ontwerpfout. Als je prefab goed ontwerpt kan je het alleen maar correct stapelen.quote:Op zondag 28 mei 2017 09:14 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als prefab verkeerd gestapeld wordt, is het dan wel een constructiefout?
Niet als je het multifunctioneel wil laten zijn als een soort lego, maar dat geeft idd kansen op zulke fouten.quote:Op zondag 28 mei 2017 09:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ja, maar als je prefab verkeerd kan stapelen is het weer een ontwerpfout. Als je prefab goed ontwerpt kan je het alleen maar correct stapelen.
Ik ben geen speculant maar wat zegt de beurskoers? de koers zal vast en zeker dalen want onzekerheid maar is de koers een graadmeter?quote:Op zondag 28 mei 2017 01:34 schreef Stokken_en_stenen het volgende:
[..]
Maandag op de beurs eens zien wat de koers van BAM (of misschien beter BIEM) doet
https://www.iex.nl/Aandeel-Koers/11816/BAM-Groep-Koninklijke.aspx
Blijkbaar is er die middag nog gewerkt.quote:Op zondag 28 mei 2017 09:38 schreef Geralt het volgende:
Gelukkig dat er niemand aan het werk was. Daar hadden wel een paar dooien kunnen vallen.
Geen idee van de rest, maar de garage is van Bam.quote:Op zondag 28 mei 2017 04:08 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Volgens mij is het Heijmans die daar bouwt.
Of is dat alleen maar de aankomsthal en de bagage-afhandeling ?
Gelukkig maar.quote:Op zondag 28 mei 2017 09:38 schreef Geralt het volgende:
Gelukkig dat er niemand aan het werk was. Daar hadden wel een paar dooien kunnen vallen.
Dan had je een hele beste stapel aan lichamen kunnen verwachten.quote:Op zondag 28 mei 2017 12:09 schreef aloa het volgende:
[..]
Gelukkig maar.
Stel dat het was gebeurd als het vol stond met auto's
Ik sta gecorrigeerd.quote:Op zondag 28 mei 2017 11:39 schreef hottentot het volgende:
Geen idee van de rest, maar de garage is van Bam.
Deze?quote:Op zondag 28 mei 2017 12:41 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Dan had je een hele beste stapel aan lichamen kunnen verwachten.
Maarre, wat zijn de laatste paar garages van BAM geweest? Maar even snel laten controleren.
quote:Op zondag 28 mei 2017 14:17 schreef Physsic het volgende:
[..]
Deze?
https://www.assercourant.(...)rage-dnk-op-bam.html
Het zal wel dalen, maar ook weer niet enorm. En soms sta je te kijken, dan verwacht je een daling en stijgt het.quote:Op zondag 28 mei 2017 09:46 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Ik ben geen speculant maar wat zegt de beurskoers? de koers zal vast en zeker dalen want onzekerheid maar is de koers een graadmeter?
Ik vind die bollenplaatvloer er ook maar onbetrouwbaar uitzien voor in een parkeergarage (veel gewicht), maar blijkbaar wordt dat vaker gebruikt dus moet gewoon kunnen. Ik ben echt benieuwd waar het is misgegaan. De parkeergarage zou binnenkort voor gebruik worden geopend.quote:Op zondag 28 mei 2017 17:24 schreef Resistor het volgende:
BAM en parkeergarages is geen goede combinatie...
http://www.lc.nl/frieslan(...)lossen-21934621.html
Als ik die kolommen op de foto's zo zie lijken die mij wel erg dun, maar ik ben ook geen bouwkundige. Klein parkeerongelukje met een zware auto en je hebt een probleem lijkt mij zo
Zeker op de begane grond, hoog en dun. Lijken wel rietjes.
Is het idee van een bolleplaatvloer nu juist niet een lichtere vloer te maken met een grotere stijfheid?quote:Op zondag 28 mei 2017 18:13 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik vind die bollenplaatvloer er ook maar onbetrouwbaar uitzien voor in een parkeergarage (veel gewicht), maar blijkbaar wordt dat vaker gebruikt dus moet gewoon kunnen. Ik ben echt benieuwd waar het is misgegaan. De parkeergarage zou binnenkort voor gebruik worden geopend.
Volgens mij wel.quote:Op zondag 28 mei 2017 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is het idee van een bolleplaatvloer nu juist niet een lichtere vloer te maken met een grotere stijfheid?
Wat bedoel je dan met "veel gewicht"? De autos?quote:
Dat bedoelde ik inderdaad. Maar dat sloeg sowieso nergens op, want ik heb er geen verstand van.quote:Op zondag 28 mei 2017 21:42 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Wat bedoel je dan met "veel gewicht"? De autos?
Ik weet niet hoe warm het toen was, maar denk toch zeker onder de 1500 gradenquote:
Opgelost, huldequote:Op dinsdag 30 mei 2017 21:16 schreef Loekie1 het volgende:
Het lijkt precies bij die ronde ballen afgebroken te zijn. Ik zie het al, te weinig beton eromheen.
http://www.ed.nl/eindhove(...)nden-duren~a0bad10c/
Is beton duur tegenwoordig?
Een van de vele mogelijkheden. We wachten het af. Hoop ooit nog de verklaring te kunnen lezen.quote:
Inderdaad.quote:Op zondag 28 mei 2017 09:29 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Niet als je het multifunctioneel wil laten zijn als een soort lego, maar dat geeft idd kansen op zulke fouten.
Ik ben in ieder geval blij dat het tijdens de constructiefase is ingestort en niet een paar weken nadat dit ding in gebruik zou zijn genomen en er dus mensen in het object geweest waren.
Ik vermoed dat we nooit gaan horen waardoor het nu kwam aangezien het geen openbaar onderzoek is maar zoals ik het lees door bam gedaan wordt.quote:Op dinsdag 30 mei 2017 23:55 schreef Cherna het volgende:
[..]
Een van de vele mogelijkheden. We wachten het af. Hoop ooit nog de verklaring te kunnen lezen.
Jammer. Het zou een leerzaam traject zijn om herhaling te voorkomen en lesmateriaal voor studenten civiele techniek/bouwkunde.quote:Op woensdag 31 mei 2017 18:11 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ik vermoed dat we nooit gaan horen waardoor het nu kwam aangezien het geen openbaar onderzoek is maar zoals ik het lees door bam gedaan wordt.
Daarom is de 4e draagweg verplicht in deze situatie en vele anderen waar het kan voorkomen, bij het weghalen van kolommen zorgt de constructie ervoor dat het gebouw overeind blijft.quote:Op zondag 28 mei 2017 17:24 schreef Resistor het volgende:
BAM en parkeergarages is geen goede combinatie...
http://www.lc.nl/frieslan(...)lossen-21934621.html
Als ik die kolommen op de foto's zo zie lijken die mij wel erg dun, maar ik ben ook geen bouwkundige. Klein parkeerongelukje met een zware auto en je hebt een probleem lijkt mij zo
Zeker op de begane grond, hoog en dun. Lijken wel rietjes.
Niets mis mee, prima vloersysteem en zoals bij elk ander systeem moeten de berekeningen, het ontwerp en de uitvoering gewoon goed zijn om een degelijk gebouw te krijgen.quote:Op zondag 28 mei 2017 18:13 schreef Physsic het volgende:
[..]
Ik vind die bollenplaatvloer er ook maar onbetrouwbaar uitzien voor in een parkeergarage (veel gewicht), maar blijkbaar wordt dat vaker gebruikt dus moet gewoon kunnen. Ik ben echt benieuwd waar het is misgegaan. De parkeergarage zou binnenkort voor gebruik worden geopend.
Geen grotere stijfheid, wel een lichtere vloer door de bollen. Daarnaast heeft deze vloer geen oplegging dus hoef je geen balken dergelijke eronder te plaatsen, die wapen je gewoon weg in de vloer.quote:Op zondag 28 mei 2017 18:19 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Is het idee van een bolleplaatvloer nu juist niet een lichtere vloer te maken met een grotere stijfheid?
Goud is goedkoper, jezus. Je weet dat beton geen trekkrachten kan hebben?quote:Op dinsdag 30 mei 2017 21:16 schreef Loekie1 het volgende:
Het lijkt precies bij die ronde ballen afgebroken te zijn. Ik zie het al, te weinig beton eromheen.
http://www.ed.nl/eindhove(...)nden-duren~a0bad10c/
Is beton duur tegenwoordig?
Ik bedoel, als je een vloer hebt met bollen van laten we zeggen, 400 kilo de vierkante meter en een vloer zonder bollen van 400 kilo de vierkante meter, dan is de bollenvloer toch stijver? Net zoals een meter buis van hetzelfde gewicht (en hetzelfde staal) ook stijver is dan een massieve staaf? (Geen idee wat een betonnen vloer per meter weegt, is slechts om hetzelfde gewicht aan te geven)quote:Op woensdag 31 mei 2017 20:19 schreef kurk_droog het volgende:
Geen grotere stijfheid, wel een lichtere vloer door de bollen. Daarnaast heeft deze vloer geen oplegging dus hoef je geen balken dergelijke eronder te plaatsen, die wapen je gewoon weg in de vloer.
Die bollen doen niets en werken hetzelfde als de kanalen van een kanaalplaatvloer. De wapening zorgt voor de stijfheid.quote:Op woensdag 31 mei 2017 20:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik bedoel, als je een vloer hebt met bollen van laten we zeggen, 400 kilo de vierkante meter en een vloer zonder bollen van 400 kilo de vierkante meter, dan is de bollenvloer toch stijver? Net zoals een meter buis van hetzelfde gewicht (en hetzelfde staal) ook stijver is dan een massieve staaf? (Geen idee wat een betonnen vloer per meter weegt, is slechts om hetzelfde gewicht aan te geven)
Maar bij hetzelfde gewicht is de vloer twee keer zo dik, dat heeft constructie technisch toch invloed? Zoals een honinggraat structuur dat ook heeftquote:Op woensdag 31 mei 2017 20:57 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Die bollen doen niets en werken hetzelfde als de kanalen van een kanaalplaatvloer. De wapening zorgt voor de stijfheid.
Je vergelijk gaat mank en doet er hier niet toe ook verder. Een betonvloer krijgt sterkte door de betonklasse, de dikte en de wapening. Die bollen zorgen puur voor lucht en dat het 4-zijdig opgelegd kan worden op kolommen en wanden.quote:Op woensdag 31 mei 2017 21:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Maar bij hetzelfde gewicht is de vloer twee keer zo dik, dat heeft constructie technisch toch invloed? Zoals een honinggraat structuur dat ook heeft
Ik zeg ook niet dat het instorten door de bollenplaatvloer komt. Mijn insteek was dat als verder alles hetzelfde is (behalve de dikte), de stevigheid of stijfheid van een bollenvloer hoger zou moeten zijn als een massive vloer. Waarom zou je anders een bollenvloer maken.quote:Op woensdag 31 mei 2017 21:04 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Je vergelijk gaat mank en doet er hier niet toe ook verder. Een betonvloer krijgt sterkte door de betonklasse, de dikte en de wapening. Die bollen zorgen puur voor lucht en dat het 4-zijdig opgelegd kan worden op kolommen en wanden.
Als de vloer in Eindhoven al de oorzaak is komt dat door alles behalve het systeem van de bollenplaatvloer zelf.
Je verhaal klopt wel immers kun je bij dit soort vloeren een langere overspanning hanteren. Aan het systeem zal het dus niet liggen. Er zijn zoveel factoren. Beton samenstelling en klasse waarbij het cement als lijm dient. Door kruip bij een verkeerde samenstelling kunnen er scheuren ontstaan. Wapening die de trekkracht moet kunnen opvangen. De voorspanning van die wapening. Verkeerde berekeningen. Verkeerde montage. En niet te vergeten de scope van een opdrachtgever. Een ontwerp kan deugen maar als de gebruiker en of opdrachtgever onjuiste info geeft kan het ook fout gaan. Dat laatste komt steeds vaker voor.quote:Op woensdag 31 mei 2017 21:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het instorten door de bollenplaatvloer komt. Mijn insteek was dat als verder alles hetzelfde is (behalve de dikte), de stevigheid of stijfheid van een bollenvloer hoger zou moeten zijn als een massive vloer. Waarom zou je anders een bollenvloer maken.
Ik vind hier de oorzaak geeneens zo interessant, ik vond de bollenvloer (kende ik niet) een interessante innovatie. Net zoals Textielbeton, kevlar als wapening in beton. Prachtig!quote:Op vrijdag 2 juni 2017 16:31 schreef Cherna het volgende:
[..]
Je verhaal klopt wel immers kun je bij dit soort vloeren een langere overspanning hanteren. Aan het systeem zal het dus niet liggen. Er zijn zoveel factoren. Beton samenstelling en klasse waarbij het cement als lijm dient. Door kruip bij een verkeerde samenstelling kunnen er scheuren ontstaan. Wapening die de trekkracht moet kunnen opvangen. De voorspanning van die wapening. Verkeerde berekeningen. Verkeerde montage. En niet te vergeten de scope van een opdrachtgever. Een ontwerp kan deugen maar als de gebruiker en of opdrachtgever onjuiste info geeft kan het ook fout gaan. Dat laatste komt steeds vaker voor.
In een vloer onstaan altijd druk en trekkrachten bij een belasting op de vloer. Kolommen op knik.
Enfin teveel factoren die een rol spelen. Het blijft gissen.
Een beton constructeur of civiel engineer zou ons nog meer kunnen vertellen.
Inderdaad. Minder gewicht om dezelfde stijheid te behouden en een daardoor een langere overspanning dat gunstig is voor parkeergarages. Zo lees ik het als het om die bollenvloer gaat.quote:Op vrijdag 2 juni 2017 16:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik vind hier de oorzaak geeneens zo interessant, ik vond de bollenvloer (kende ik niet) een interessante innovatie. Net zoals Textielbeton, kevlar als wapening in beton. Prachtig!
Een van de dingen waar aan wordt gedacht is de korrelgrootte van het beton. Het gebruikte beton zou grotere korrels hebben dan de bedoeling was. Maar ook dat lijkt me nog wat voorbarig.quote:Op vrijdag 2 juni 2017 16:31 schreef Cherna het volgende:
[..]
Je verhaal klopt wel immers kun je bij dit soort vloeren een langere overspanning hanteren. Aan het systeem zal het dus niet liggen. Er zijn zoveel factoren. Beton samenstelling en klasse waarbij het cement als lijm dient. Door kruip bij een verkeerde samenstelling kunnen er scheuren ontstaan. Wapening die de trekkracht moet kunnen opvangen. De voorspanning van die wapening. Verkeerde berekeningen. Verkeerde montage. En niet te vergeten de scope van een opdrachtgever. Een ontwerp kan deugen maar als de gebruiker en of opdrachtgever onjuiste info geeft kan het ook fout gaan. Dat laatste komt steeds vaker voor.
In een vloer onstaan altijd druk en trekkrachten bij een belasting op de vloer. Kolommen op knik.
Enfin teveel factoren die een rol spelen. Het blijft gissen.
Een beton constructeur of civiel engineer zou ons nog meer kunnen vertellen.
Tuurlijk.quote:Op vrijdag 2 juni 2017 16:53 schreef Cherna het volgende:
[..]
Inderdaad. Minder gewicht om dezelfde stijheid te behouden en een daardoor een langere overspanning dat gunstig is voor parkeergarages. Zo lees ik het als het om die bollenvloer gaat.
Maar de oorzaak is inzoverre interessant als het om lering trekken gaat.
Mensen die door hun zelf geplaatste bericht niet eens lezen. Het heeft niets met die bollen te maken.quote:Op maandag 25 september 2017 20:03 schreef Loekie1 het volgende:
Het zat dus wel in die bollen waarschijnlijk. Als je een koek zou maken op die manier is het ook makkelijk in stukken te breken, dat kun je toch wel nagaan?
http://www.omroepbrabant.(...)ndhoven+Airport.aspx
Slaat echt nergens op. Het woordt 'bol' komt in dat hele artikel niet eens voor.quote:Op maandag 25 september 2017 20:03 schreef Loekie1 het volgende:
Het zat dus wel in die bollen waarschijnlijk. Als je een koek zou maken op die manier is het ook makkelijk in stukken te breken, dat kun je toch wel nagaan?
http://www.omroepbrabant.(...)ndhoven+Airport.aspx
Die bollen dus hahahaquote:Op woensdag 27 september 2017 09:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik gok of te slechte beton of te weinig wapening.
Nope heb nu verder gelezen maar het gaat om de verbinding tussen de platen.quote:Op woensdag 27 september 2017 12:19 schreef nils7 het volgende:
[..]
Die bollen dus hahaha
Bij mij in de stad is het theater zo gebouwd.
Benieuwd waar die in elkaar naait.
Lezen blijft lastig, het gaat om de koppelingen tussen de platen.quote:Op maandag 25 september 2017 20:03 schreef Loekie1 het volgende:
Het zat dus wel in die bollen waarschijnlijk. Als je een koek zou maken op die manier is het ook makkelijk in stukken te breken, dat kun je toch wel nagaan?
http://www.omroepbrabant.(...)ndhoven+Airport.aspx
Het enige wat ik uit het artikel kan opmaken is dat de parkeergarage is opgebouwd uit (bureau)tafels met daarop de bollenvulling. Die journalist heeft het niet begrepen/de verkeerde foto bij het Twitter bericht geplaatst.quote:Op maandag 25 september 2017 20:03 schreef Loekie1 het volgende:
Het zat dus wel in die bollen waarschijnlijk. Als je een koek zou maken op die manier is het ook makkelijk in stukken te breken, dat kun je toch wel nagaan?
http://www.omroepbrabant.(...)ndhoven+Airport.aspx
En hoe kan zoiets gebeuren?quote:Op woensdag 27 september 2017 14:46 schreef Deshain het volgende:
[..]
Het enige wat ik uit het artikel kan opmaken is dat de parkeergarage is opgebouwd uit (bureau)tafels met daarop de bollenvulling. Die journalist heeft het niet begrepen/de verkeerde foto bij het Twitter bericht geplaatst.
Bak even een paar staven wapening mee met je koeken en probeer ze eens te breken.
Van wat ik voor nu heb vernomen heeft het voornamelijk te maken met de hechtsterkte van zelfverdichtend beton op de prefab schil icm de koppelwapening.
Snap ook de hele heisa om de 'bouwfout' niet, dat is een gangbare term voor het afwijken van voorschriften, uitvoeringsmethoden en/of contracten.
Dit lijkt allemaal juist uitgevoerd te zijn alleen na de praktische uitvoering blijken de theoretische afschuifwaardes bij lange na niet gehaald te worden.
Het oppervlak van de prefabplaten was te glad (normaal is dat ruw of wordt het opgeruwd), waardoor er problemen waren met de hechting van het gestorte beton en de koppelstaven. Maar er was nog een aantal andere dingen die niet handig waren gedaan.quote:Op woensdag 27 september 2017 14:46 schreef Deshain het volgende:
[..]
Het enige wat ik uit het artikel kan opmaken is dat de parkeergarage is opgebouwd uit (bureau)tafels met daarop de bollenvulling. Die journalist heeft het niet begrepen/de verkeerde foto bij het Twitter bericht geplaatst.
Bak even een paar staven wapening mee met je koeken en probeer ze eens te breken.
Van wat ik voor nu heb vernomen heeft het voornamelijk te maken met de hechtsterkte van zelfverdichtend beton op de prefab schil icm de koppelwapening.
Snap ook de hele heisa om de 'bouwfout' niet, dat is een gangbare term voor het afwijken van voorschriften, uitvoeringsmethoden en/of contracten.
Dit lijkt allemaal juist uitgevoerd te zijn alleen na de praktische uitvoering blijken de theoretische afschuifwaardes bij lange na niet gehaald te worden.
Jij weet toch al hoe het zit zonder je te informeren of de artikelen te lezen die je hier linkt, waarom moet je dan vragen stellen?quote:
Doordat de theotetische rekenwaarden niet overeenkomen met de praktijk icm niet voorziene omstandigheden.quote:
Dat blijkt nu achteraf dat het te glad is voor deze constructie. Er is in de engineering al geen rekening mee gehouden (al dan niet terecht). Als in de berekeningen was opgenomen dat voor een juiste uitvoering het beton moest zijn opgeruwd en dat zou zijn nagelaten had de BAM al aan de hoogste boom gebungeld.quote:Op woensdag 27 september 2017 17:41 schreef Physsic het volgende:
[..]
Het oppervlak van de prefabplaten was te glad (normaal is dat ruw of wordt het opgeruwd), waardoor er problemen waren met de hechting van het gestorte beton en de koppelstaven.
Zoals wat dan? Ik kan het uit diverse bronnen niet halen namelijk behalve het feit dat de spanningen tgv extreme temperatuurverschillen in de bouwfase niet zijn meegenomen (wat ook vrijwel nooit gebeurd behalve bij zèèr uitzonderlijke constructies).quote:Maar er was nog een aantal andere dingen die niet handig waren gedaan.
Het zat niet in de bollen. Lees verdomme eens, het zat puur in het niet opvangen van de krachten door de wapening waar de breedplaten naast elkaar lagen.quote:Op maandag 25 september 2017 20:03 schreef Loekie1 het volgende:
Het zat dus wel in die bollen waarschijnlijk. Als je een koek zou maken op die manier is het ook makkelijk in stukken te breken, dat kun je toch wel nagaan?
http://www.omroepbrabant.(...)ndhoven+Airport.aspx
Breedplaten zijn per definitie ruw aan de bovenzijde(stortzijde in de mal), ik ken geen vlakke breedplaatvloer?quote:Op woensdag 27 september 2017 19:52 schreef Deshain het volgende:
[..]
Doordat de theotetische rekenwaarden niet overeenkomen met de praktijk icm niet voorziene omstandigheden.
[..]
Dat blijkt nu achteraf dat het te glad is voor deze constructie. Er is in de engineering al geen rekening mee gehouden (al dan niet terecht). Als in de berekeningen was opgenomen dat voor een juiste uitvoering het beton moest zijn opgeruwd en dat zou zijn nagelaten had de BAM al aan de hoogste boom gebungeld.
Normaal worden prefabplaten niet opgeruwd, dat is absoluut niet standaard.
[..]
Zoals wat dan? Ik kan het uit diverse bronnen niet halen namelijk behalve het feit dat de spanningen tgv extreme temperatuurverschillen in de bouwfase niet zijn meegenomen (wat ook vrijwel nooit gebeurd behalve bij zèèr uitzonderlijke constructies).
Zeer spijtig dat deze constructie in de praktijk niet voldoet in deze specifieke situatie maar al die overhaaste conclusies zijn nergens voor nodig.
Niet ?quote:Op woensdag 27 september 2017 20:09 schreef Loekie1 het volgende:
Is het met die bubbels niet automatisch zo dat het deel bovenop een heel andere temperatuur kan krijgen dan het deel dat eronder zit? Dat is op zich al een risico en het had zéker meegenomen moeten worden bij de berekening. Bij massief beton heb je dat niet.
Dat was je stelling niet.quote:Op woensdag 27 september 2017 20:14 schreef Loekie1 het volgende:
Massief beton zal daardoor niet doormidden breken.
Het Dunning Kruger effectquote:Op woensdag 27 september 2017 20:14 schreef Loekie1 het volgende:
[..]
Massief beton zal daardoor niet doormidden breken.
Massief beton had al bij de eerste verdieping naar beneden geflikkerstraald. Lul toch niet zo stom joh als je geen idee hebt waar je over praat.quote:Op woensdag 27 september 2017 20:09 schreef Loekie1 het volgende:
Is het met die bubbels niet automatisch zo dat het deel bovenop een heel andere temperatuur kan krijgen dan het deel dat eronder zit? Dat is op zich al een risico en het had zéker meegenomen moeten worden bij de berekening. Bij massief beton heb je dat niet.
Een breedplaatvloer is gespaand, gerold of dichtgeschud (te zien aan de luchtbelletjes) en niet opgeruwd (dat is een gebezemde hellingbaan wel bijvoorbeeld).quote:Op woensdag 27 september 2017 19:59 schreef kurk_droog het volgende:
Breedplaten zijn per definitie ruw aan de bovenzijde(stortzijde in de mal), ik ken geen vlakke breedplaatvloer?
In de basis is er ook niks mis mee, staan als een huis is natuurlijk alleen van toepassing zolang het daadwerkelijk staatquote:Wij hebben toevallig een bubble vloer toegepast in een hoog kantoor en dat ding staat als een huis.
Gaat dat over jezelf?quote:Op woensdag 27 september 2017 20:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Het Dunning Kruger effect
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dunning-krugereffect
Lees het artikel eens door dat je zelf plaatste. Je blijft maar in die bubbels hangen. Wat ik eruit concludeer is dat het aan de verbindingen lag tussen de prefab platen(koppeling). Voor wat het waard is.quote:Op woensdag 27 september 2017 20:09 schreef Loekie1 het volgende:
Is het met die bubbels niet automatisch zo dat het deel bovenop een heel andere temperatuur kan krijgen dan het deel dat eronder zit? Dat is op zich al een risico en het had zéker meegenomen moeten worden bij de berekening. Bij massief beton heb je dat niet.
QEDquote:
ooh zo met ruw oppervlak.quote:Op woensdag 27 september 2017 20:21 schreef Deshain het volgende:
[..]
Een breedplaatvloer is of gespaand of dichtgeschud (te zien aan de luchtbelletjes) en niet opgeruwd (dat is een gebezemde hellingbaan wel bijvoorbeeld).
[..]
In de basis is er ook niks mis mee, staan als een huis is natuurlijk alleen van toepassing zolang het daadwerkelijk staat
GMTAquote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |