abonnement Unibet Coolblue
pi_171226944
Ik wil een buitenkraan monteren op de muur die grenst aan de keuken. Nu is er aan de keuken kant geen ruimte voor de leiding (de vaatwasser staat tegen de muur aan) dus ik moet een sleuf kappen en daar de leiding in weg werken.

Nu kan ik met een buigijzer een bocht buigen en dan de pijp door de muur steken (van binnen naar buiten), maar die krijg ik natuurlijk nooit meer vast op de muurplaat omdat er simpel weg geen ruimte is om te solderen.

De muurplaat vast solderen, pijp van buiten naar binnen inbrengen en aan de binnenkant buigen? Maar goed dan steekt ie dus behoorlijk uit aan de binnenkant, dat gaat hem ook niet worden.

Muurplaat vastsolderen, genoeg ruimte wegkappen en vervolgens een knie er op aan de binnenkant en dat zo solderen?

Of kan ik iets met van dat flexibele koperbuis (heb ik nog nooit mee gewerkt), als ik bv een schuin stuk (sleuf) wegkap in en de buis van buiten naar binnen voer, en dan voorzichtig in die sleuf druk, zou dat een optie kunnen zijn?
pi_171227324
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 18:50 schreef CarltonBanks het volgende:

Muurplaat vastsolderen, genoeg ruimte wegkappen en vervolgens een knie er op aan de binnenkant en dat zo solderen?

Dat is inderdaad de goede methode. Zorg voor genoeg ruimte rondom de kniesok zodat je met je soldeerdraad rondom kunt komen. Eerst met een brander alles goed heet stoken en dan dicht solderen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 18:50 schreef CarltonBanks het volgende:

Of kan ik iets met van dat flexibele koperbuis (heb ik nog nooit mee gewerkt), als ik bv een schuin stuk (sleuf) wegkap in en de buis van buiten naar binnen voer, en dan voorzichtig in die sleuf druk, zou dat een optie kunnen zijn?
Dat is geloof ik wica buis maar ik vind het waardeloos; als je een beetje buigt, knikt het en kun je het stuk weggooien. Volgens mij gaat dat niet werken als je schuin wilt buigen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171227881
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 19:08 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat is inderdaad de goede methode. Zorg voor genoeg ruimte rondom de kniesok zodat je met je soldeerdraad rondom kunt komen. Eerst met een brander alles goed heet stoken en dan dicht solderen
Normaal stook ik de buis warm, maar op deze manier kan ik daar nauwelijks bij komen en ook niet zien of de tin goed gevloeid is.


Met die flexibele koperen pijp bedoel ik niet wica of multi-fit maar dit:
  vrijdag 26 mei 2017 @ 20:08:17 #4
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_171228771
Als je wica buis zou willen gebruiken, daar heb je speciale buigveren voor, die je er in steekt. Dan voorkom je dat ie dichtklapt.
pi_171229852
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 20:08 schreef Rtificial het volgende:
Als je wica buis zou willen gebruiken, daar heb je speciale buigveren voor, die je er in steekt. Dan voorkom je dat ie dichtklapt.
Hmmm, ik zit even te kijken maar dat is toch hetzelfde als het multi-fit systeem? Ik lees overal dat het goedkoper is dan koper, en qua prijs voor de buis klopt het wel dat scheelt behoorlijk wat.

Wat ze er niet bij zeggen is dat je een speciale tang, inbus en afbramer nodig hebt en vervolgens zijn de koppelingen ook 14 euro / stuk.... al met al niet veel voordeliger voor een klein stukje.
pi_171231455
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 19:08 schreef blomke het volgende:
Dat is geloof ik wica buis maar ik vind het waardeloos; als je een beetje buigt, knikt het en kun je het stuk weggooien. Volgens mij gaat dat niet werken als je schuin wilt buigen.
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 19:32 schreef CarltonBanks het volgende:

Met die flexibele koperen pijp bedoel ik niet wica of multi-fit maar dit:
[ afbeelding ]
Ik was in de war met wicu ( :r )
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171231791
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 21:40 schreef blomke het volgende:

[..]

[..]

Ik was in de war met wicu ( :r )
Ah nu snap ik je reactie.

Die rol op de foto is zacht koper zonder mantel, wicu buis is zachtkoper met een PE-mantel lees ik. dus hetzelfde spul alleen dan met een mantel er omheen. In beide gevallen heb je een hulsje nodig als je het met een knelkoppeling wil aansluiten.

Multi-fit is is anders, dat is een aluminium buis met kunstof mantel waarvoor speciaal gereedschap nodig is om het af te bramen en te monteren op speciale koppelingen.

Zacht koper is een no-go begrijp ik

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 26-05-2017 21:50:09 ]
  zaterdag 27 mei 2017 @ 07:57:53 #8
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_171239241
Voor multi-fit /alpex / alupex heb je inderdaad een speciale kniptang nodig, en een ontbramer. Zouden beide niet veel mogen kosten overigens. De koppelingen zijn niet zo duur hoor?

Wicu is een gasleiding. Die buig je met een speciale tang, en gebruik je niet voor water.

Voor het gemak zou ik met alpex werken, maar heb daarvoor ook de tools in huis.
Als je die niet hebt, dan zou ik zien of ik die ergens kan lenen, of gewoon kopen. Het werkt zoveel gemakkelijker dan koper solderen.
  dinsdag 6 juni 2017 @ 22:50:55 #9
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_171513255
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 07:57 schreef Rtificial het volgende:
Voor multi-fit /alpex / alupex heb je inderdaad een speciale kniptang nodig, en een ontbramer. Zouden beide niet veel mogen kosten overigens. De koppelingen zijn niet zo duur hoor?

Wicu is een gasleiding. Die buig je met een speciale tang, en gebruik je niet voor water.

Voor het gemak zou ik met alpex werken, maar heb daarvoor ook de tools in huis.
Als je die niet hebt, dan zou ik zien of ik die ergens kan lenen, of gewoon kopen. Het werkt zoveel gemakkelijker dan koper solderen.
beetje off-topic maar waarom is wicu gasleiding en niet voor water?
pi_171515061
Wicu kan prima voor water gebruikt worden hoor, en zelfs voor CV.
@TS, ga je dan een muurplaat met achteringang gebruiken of wat is precies de bedoeling?

Ik zou sowieso voor een vorstvrij buitenkraan gaan, achter zit daar een kniekoppeling die als je genoeg aan de binnenkant wegkapt deze wel in de muur kan laten vallen.
Zou allleen wel makkelijk zijn als je er nog relatief makkelijk bij kan door alleen de vaatwasser uit te bouwen.
Blijft toch een knelkoppeling.
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_171515588
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 23:54 schreef junkiexp het volgende:
Wicu kan prima voor water gebruikt worden hoor, en zelfs voor CV.
@TS, ga je dan een muurplaat met achteringang gebruiken of wat is precies de bedoeling?

Ik zou sowieso voor een vorstvrij buitenkraan gaan, achter zit daar een kniekoppeling die als je genoeg aan de binnenkant wegkapt deze wel in de muur kan laten vallen.
Zou allleen wel makkelijk zijn als je er nog relatief makkelijk bij kan door alleen de vaatwasser uit te bouwen.
Blijft toch een knelkoppeling.
Ik heb echt een bizar stuk uit de muur geslagen om bij de kniekoppeling te kunnen komen om die vast te kunnen draaien. Het is idd een vorstvrije kraan geworden, beetje extra investering, zoveel meer gemak.

Na de knie toch een flexibele koperen pijp genomen, want gemakkelijk op zijn plek te leggen en naar de aftapkraan (als ik die ooit nodig heb) te begeleiden.
  woensdag 7 juni 2017 @ 09:24:13 #12
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_171517617
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 22:50 schreef gateway het volgende:

[..]

beetje off-topic maar waarom is wicu gasleiding en niet voor water?
Oh, je kan het overal voor gebruiken, maar voor wat en CV zijn er veel gemakkelijker te gebruiken leidingen. En ook een stuk goedkoper.
pi_171518888
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 00:31 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Ik heb echt een bizar stuk uit de muur geslagen om bij de kniekoppeling te kunnen komen om die vast te kunnen draaien. Het is idd een vorstvrije kraan geworden, beetje extra investering, zoveel meer gemak.

Na de knie toch een flexibele koperen pijp genomen, want gemakkelijk op zijn plek te leggen en naar de aftapkraan (als ik die ooit nodig heb) te begeleiden.
Goede keuze, mooi opgelost!
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')