abonnement Unibet Coolblue
pi_171201223
De titel zegt het al een beetje maar ik zal mn vraag iets uitgebreider stellen,

Ik woon nu alleen, in mijn eigen huis. Ik verwacht over een aantal jaar met mijn vriendin samen ergens een huis te kopen. Nu heb ik het volgende plan, alleen ik weet niet of dit belastingtechnisch en hypotheektechnisch kan.
Ik wil dus nu zo veel mogelijk aflossen op dit huis. Zodat ik met de overwaarde en nog wat spaargeld een appartement hypotheekvrij kan kopen. Deze wil ik verhuren en samen met mijn vriendin een huis met een hypotheek kopen om samen in te gaan wonen. Maar kan dit zomaar?

Ik zou natuurlijk ook dat geld in ons nieuwe huis kunnen stoppen, maar ik wil de dingen graag gescheiden houden. Op deze manier stappen we allebei gelijk in het nieuwe huis financieel gezien.
pi_171202352
De vraag is of bank goed vindt dat je huidige woning mag verhuren.
Ik denk dat je beste even via hypotheek adviseur afspreken en kijken wat de beste mogelijkheid is.
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_171202418
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 18:12 schreef Captain_Ghost het volgende:
De vraag is of bank goed vindt dat je huidige woning mag verhuren.
Ik denk dat je beste even via hypotheek adviseur afspreken en kijken wat de beste mogelijkheid is.
welke bank heeft daar iets over te zeggen dan, als te hypotheekvrij koopt?
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_171202443
Het gaat om zijn eerste huis, niet om zijn tweede. Banken doen daar inderdaad vaak erg moeilijk over en bij overtreding kan de bank een executieverkoop eisen.
x
pi_171202710
Misschien niet helemaal duidelijk, het huis waar ik nu woon verkoop ik dan. Dus van een hypotheek op het appartement dat ik dan verhuur is geen sprake.
  Moderator donderdag 25 mei 2017 @ 18:35:03 #6
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_171202718
Huidige verkopen
Daarna twee kopen waarvan één hypotheekvrij en een met volledige hypotheek? Nou ik denk wanneer je voldoende inkomen hebt om eea te waarborgen voor een bank, waarom niet? Alleen twijfel ik over het geld dat qua overwaarde wordt gestopt in iets waar géén nieuwe hypotheek op gevestigd wordt. Deze mag je dan toch niet meer aftrekken?
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_171203049
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 18:18 schreef Trolling-ego het volgende:
Het gaat om zijn eerste huis, niet om zijn tweede. Banken doen daar inderdaad vaak erg moeilijk over en bij overtreding kan de bank een executieverkoop eisen.
lees de op anders even. Zijn eerste (huidige) huis verkoopt hij en zijn tweede koopt hij HYPOTHEEKVRIJ en dat verhuurt hij. Daar kan een bank niet blij mee zijn, maar daar hebben ze niks over te zeggen :7
Zijn 3e huis koopt ie met vriendin en daar nemen ze een hypotheek op, daar gaan ze zelf wonen.
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
pi_171203126
Ik denk dat er 2 losstaande dingen spelen:
- De bank, die moet het maar net willen, jou en je vriendin dat huis voorschieten.
- De fiscus, dat zal nog lastiger worden.

Bij het verkopen van je huidige woning uit box 1 zal je een eigenwoningreserve opbouwen ter grootte van je overwaarde - verkoopkosten.
Vervolgens kun je gedurende 3 jaar (de eigen woningreserve vervalt na 3 jaar) alleen het meerdere aftrekbaar lenen. Als je binnen 3 jaar dus met je vriendin een woning koopt die je weer in box 1 laat vallen kun je een (redelijk) deel van de rente over die hypotheek niet aftrekken van de belasting. Wat je maandlasten weer hoger maakt, en wat voor de bank weer reden kan zijn om niet mee te willen werken.
pi_171203352
Tuurlijk kan dat. Je krjjgt alleen voor je nieuwe hypotheek geen renteaftrek ter hoogte van je overwaarde.
pi_171203974
Het huis dat je (hypotheekvrij) koopt en verhuurt, valt in Box 3. Je zou kunnen kijken of je op je toekomstige eigen woonhuis, een aflossingsvrije hypotheek kunt vestigen (tot max. 50% van de waarde), die dan ook in box 3 valt, zodat je je andere verhuurde huis, enigszins compenseert qua box 3 bijtelling.

Dan heb je geen ge-OH over de eigen woning reserve en al dan niet aftrekbare rente in box 1. Bovendien heb je dan geen EWF bijtelling in box 1 (althans je krijgt een aftrekpost in box 1 gelijk aan het EWF als je geenrenteaftrek in box 1 opvoert).

Als we harde getallen weten (vermogens, WOZ-waarden en hypotheekschulden) kan je een totaalplaatje maken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171204011
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2017 18:52 schreef tombolafan het volgende:Zijn eerste (huidige) huis verkoopt hij en zijn tweede koopt hij HYPOTHEEKVRIJ en dat verhuurt hij. Daar kan een bank niet blij mee zijn,
Waarom zou de bank daar niet blij mee zijn? Dan zien ze hun complete hypotheek weer terug.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator donderdag 25 mei 2017 @ 19:58:11 #12
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_171204551
TS woont nu alleen in huis A. TS wil in de toekomst huis A verkopen. Hij wil dan samen met zijn vriendin huis B kopen en daar samen gaan wonen. Huis B willen ze bekostigen via een hypotheek. Daarnaast wil TS appartement C kopen en dat verhuren. Appartement C wil hij betalen van spaargeld, en de overwaarde uit de verkoop van huis A.

Lees ik hem zo goed?

Nu ben ik een complete leek op hypotheek-gebied. Maar als TS eerst huis B koopt (met hypotheek) en daarna pas dat appartement C, dan weet de bank toch helemaal van niets? Die lui kunnen niet in de toekomst kijken. Ze zullen waarschijnlijk inderdaad liever zien dat TS de overwaarde van zijn huidige huis A, in hun gezamenlijke nieuwe huis B steekt. Want lagere hypotheek(lasten) en minder risico en zulks. Maar als die nieuwe hypotheek qua lasten goed te dragen is door TS en zijn vriendin, voorzie ik toch eigenlijk geen probleem. Toch? TS zal dan alleen bij die hypotheekaanvraag niet kunnen zeggen 'ik heb spaargeld en overwaarde wat ik allemaal in ons nieuwe woonhuis wil steken'.

Verder zal TS wat meer info moeten geven. Over de geschatte overwaarde, waarde van huis A, B, C, huidige en toekomstige verhouding van inkomen en hypotheeklast.
"Pools are perfect for holding water"
pi_171204846
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 20:18 schreef probeer het volgende:
Maar als TS eerst huis B koopt (met hypotheek) en daarna pas dat appartement C, dan weet de bank toch helemaal van niets?
Andersom ook niet, en dat is de volgorde die ik in TS' (cryptische) omschrijving lees. De enige die alles (schijnt) te weten kan komen, is de fiscus.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171205079
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 20:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Andersom ook niet, en dat is de volgorde die ik in TS' (cryptische) omschrijving lees. De enige die alles (schijnt) te weten kan komen, is de fiscus.
Me dunkt dat ze rechtstreeks van huis A (en waar vriendin nu woont) naar huis B gaan. Want ze moeten ergens wonen. En appartement C kan niet gekocht worden zonder onder andere de overwaarde van huis A.
"Pools are perfect for holding water"
pi_171206553
Was ik echt zo onduidelijk? Sorry daarvoor....

Inderdaad is het zoals probeer schetst. Alleen de volgorde weet ik nog niet, we zouden natuurlijk ook tijdelijk in dat appartement kunnen wonen.

De waarde's weet ik ook nog echt niet. Het huis wat we weer zullen kopen zal geen heel erg duur huis worden, dus in die hypotheek voorzie ik geen problemen. Het doel van dit topic was puur uit te vinden of het kan wat ik wil. En afgaande op jullie reacties kan het dus.

Het zou natuurlijk balen zijn als ik nu veel af ga lossen en er als het zover is achter kom dat ik de overwaarde in mijn nieuwe huis wat ik ga bewonen moet stoppen.
pi_171206763
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 19:49 schreef blomke het volgende:
Het huis dat je (hypotheekvrij) koopt en verhuurt, valt in Box 3. Je zou kunnen kijken of je op je toekomstige eigen woonhuis, een aflossingsvrije hypotheek kunt vestigen (tot max. 50% van de waarde), die dan ook in box 3 valt, zodat je je andere verhuurde huis, enigszins compenseert qua box 3 bijtelling.

Dan heb je geen ge-OH over de eigen woning reserve en al dan niet aftrekbare rente in box 1. Bovendien heb je dan geen EWF bijtelling in box 1 (althans je krijgt een aftrekpost in box 1 gelijk aan het EWF als je geenrenteaftrek in box 1 opvoert).

Als we harde getallen weten (vermogens, WOZ-waarden en hypotheekschulden) kan je een totaalplaatje maken.
Ik heb even wat gelezen over eigenwoning reserve en box 1 en 3. Is me al een stuk meer duidelijk nu!

Alleen, de eigen woning reserve, hoe werkt dat dan als ik samen met mn vriendin een huis koop, moeten we dan rekening houden met mijn totale eigen woning reserve? Dan kan ik eigenlijk beter gewoon sparen op de spaarrekening en niet extra aflossen, anders word mijn eigenwoningreserve alleen maar groter. toch?
pi_171207251
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 21:34 schreef Makrolon het volgende:
Alleen, de eigen woning reserve, hoe werkt dat dan als ik samen met mn vriendin een huis koop, moeten we dan rekening houden met mijn totale eigen woning reserve? Dan kan ik eigenlijk beter gewoon sparen op de spaarrekening en niet extra aflossen, anders word mijn eigenwoningreserve alleen maar groter. toch?
Goed gelezen, inderdaad, is je EWR persoonlijk en neem je dus mee naar de nieuwe woning. Maar bij een box 3 hypotheek, heb je niet met de regels daaromtrent te maken; EWR betreft (het vervallen van) het recht op HRA in box 1.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171207470
Je voordeel is de lage rente van tegenwoordig waardoor hetgeen je mist aan hypotheekrente aftrek ook nog wel meevalt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')