abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_7307669
Ik vroeg me af hoe mensen het liefste een boek zien eindigen ? Een goede of slechte afloop ? Ik ben namelijk zelf een poging tot schrijven aan het doen nu (en ik heb zelfs al wat op papier), maar ben er nog niet uit of het verhaal een goede of een slechte afloop moet hebben. Vandaar dat ik even wat meningen wil horen.

Zelf vind ik dat er teveel boeken goed aflopen, hetgeen literatuur soms nogal voorspelbaar maakt. Aan de andere kant, als het niet goed afloopt, is er weer een kans dat het einde te open wordt. Zelf vind ik dat een open einde vaak teveel vragen open laat, en het verhaal niet af is dan, hoewel het de bedoeling van de auteur zal zijn geweest om een en ander aan de fantasie van de lezer over te laten.

pi_7307696
Ik vind het het mooiste als het slecht afloopt, geld op, liefde uit en iedereen dood
pi_7307712
Ik vind een onverwachte (maar wel kloppende) afloop eigenlijk belangrijker dan goed of slecht.
Als het je zoveel moeite kost om jezelf te worden, kun je net zo goed iemand anders blijven.
If you shake my hand better count your fingers ...
pi_7307823
Vind het niet erg of het nou slecht of goed afloopt. Maar het mag absoluut geen open einde zijn, dan word ik helemaal gek!!
Een onverwacht einde is natuurlijk het beste
pi_7307872
quote:
Op vrijdag 13 december 2002 09:10 schreef Atrimar het volgende:
Ik vind een onverwachte (maar wel kloppende) afloop eigenlijk belangrijker dan goed of slecht.
Ja, in de laatste tien bladzijden nog even een driedubbele draai aan het plot geven

Robert Jordan kan dat als geen ander..

vrijdag 13 december 2002 @ 09:31:40 #6
31245 nonzz
parttime lilliputter
pi_7307921
Hoe kan een einde nou ooit onverwacht zijn. Je ziet toch dat de bladzijden aan de kant die je om moet slaan steeds minder worden.
lege ton
  vrijdag 13 december 2002 @ 09:33:57 #7
10616 werkeend
is een lief konijntje
pi_7307935
zolang het einde een beetje klopt maakt het mij niet uit of het goed/fout/open is... maar bij een open einde ga je wel meer nadenken over het boek.. is wel leuker
#things i do to people i love shouldn't be allowed#
pi_7307939
Ik ben voor een open einde...

Dat laat wat aan je fantasie over...

Het is onmogelijk mensen hun domheid te doen inzien, want daar is verstand voor nodig...
  vrijdag 13 december 2002 @ 09:34:43 #9
24924 HeavyD
They all do that ??
pi_7307943
Volgens mij kan je best het einde van een verhaal laten onstaan als je aan het schrijven ben. Daar ben ik namelijk zelf achter gekomen toen ik met een verhaal van mijzelf bezig was. Dus niet van te voren bepalen hoe je verhaal gaat lopen maar gewoon doormiddel van schrijven je plot verders te laten onstaan.
Maar moet toegeven dat een slecht einde wel eens leuk zou zijn in een boek. De held krijgt niet de heldin als vrouw of al het geld maar wordt gewoon lekker door de anti-held door z'n kop geschoten.
Trouwens wat voor boek/verhaal ben je aan het schrijven, sf, fantasie etc etc ??
I will wear black untill they invent something darker ! & Heavy metal is best played with a Rapid fireing heavy machinegun.
  vrijdag 13 december 2002 @ 09:45:30 #10
17061 mvt
blame Canada
pi_7308050
Vage subplots die uiteindelijk het hoofdplot doen verbleken.
Bijvoorbeeld een vaag klein stukje wat ergens wat verteld wordt en opgelost wordt, maar eigenlijk niet. Uiteindelijk blijkt in dat soort stukjes de echte waarheid te zitten.
(zie je bijvoorbeeld in series nog wel eens dat rond een moord nog ergens iets gebeurt, uiteindelijk is alles opgelost, maar dan gebeurt er nog zo'n moord, waarna blijkt dat ze de verkeerde hebben)
We were to understand there would be pie and punch?
pi_7308055
Als het een goed boek is (goed geschreven, een verhaal waarin ik me verlies en personages waar ik verliefd op word), dan wil ik ook een goed einde.

En dan niet zo'n 'Harry Potter'- einde waarbij ineens alles erg goed uitkomt. Ad-hocoplossingen zijn dus slecht. De ontknoping moet wel diep verweven zijn in het verhaal.

[Dit bericht is gewijzigd door Claudia_x op 13-12-2002 09:49]

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 13 december 2002 @ 09:46:24 #12
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_7308061
quote:
Eensch.

V.

Ja inderdaad, V. ja.
pi_7308130
quote:
Onverwachte eindes worden al gauw erg verwacht. Dat had ik bv. met De procedure van Mulisch.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Moderator vrijdag 13 december 2002 @ 10:00:49 #15
42184 crew  DaMart
pi_7308283
quote:
Op vrijdag 13 december 2002 09:34 schreef HeavyD het volgende:

Trouwens wat voor boek/verhaal ben je aan het schrijven, sf, fantasie etc etc ??

Op dit moment zou ik het gewoon een roman willen noemen, kan even geen andere omschrijving bedenken. Globaal gezien gaat het om een jongen en een meisje die elkaar wel leuk vinden maar niets doen. Tenminste, dat is een gedeelte, lijkt nu het belangrijkst. gedurende het verhaal komen ze er achter beide achter dat ze in het verleden foute keuzes hebben gemaakt en zouden ze de tijd willen terugdraaien....

Dat is tenminste het verhaal zoals ik dat nu in mijn hoofd heb zitten. Maar in het verleden heb ik wel vaker gemerkt bij het schrijven van een verhaal dat ik uiteindelijk heel ergens anders op uit kwam (gebeurt nu ook al weer, dit is al weer heel anders dan wat ik in het begin voor ogen had).

pi_7313426
quote:
Op vrijdag 13 december 2002 09:49 schreef dolle_hond het volgende:
open einde is ook heel mooi
Ik heb zo'n verschrikkelijke hekel aan een onbevredigend open einde. Een boek moet voor mij af zijn en een open einde maakt een boek niet af. Dan is het net of de schrijver kijkt of het boek aanslaat om een vervolg te kunnen schrijven.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 13 december 2002 @ 14:43:31 #17
17061 mvt
blame Canada
pi_7313489
quote:
Op vrijdag 13 december 2002 14:40 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik heb zo'n verschrikkelijke hekel aan een onbevredigend open einde. Een boek moet voor mij af zijn en een open einde maakt een boek niet af. Dan is het net of de schrijver kijkt of het boek aanslaat om een vervolg te kunnen schrijven.

Maar als het al een geplande serie is
Ik vind ook dat het hoofdverhaal dicht moet zijn, maar het moet genoeg stukken hebben voor een vervolg, anders is een vervolg niet meer een vervolg, maar een verhaal in dezelfde setting
We were to understand there would be pie and punch?
pi_27422309
Checked de topic!
Ik ben mezelf in principe, dus ben ik in feite mij.

Webicon max 100kB, geen 260kB
  zaterdag 28 mei 2005 @ 00:48:28 #19
37447 kwakveense
small, fluffy and green
pi_27423383
ik hou persoonlijk niet van open eindes, tenzij ze relatief bevredigend zijn (op zich is elk einde open...)

Voorspelbaar kan lekker zijn (zowel in boeken als fils), bij commerciele thrillers vind ik het altijd wel prettig om te bedenken dat de hoofdpersoon voorlopig nog niet doodgaat, bij romantische flut-chicklit is t ook heel geruststellend dat je gewoon weet dat het allemaal goed komt. Maar dat geldt dus echt alleen voor ontspanningslectuur...(ik was pissed aan het einde van de film forces of nature! gvd! sorry, o.t.)
Ich erschlag meinen Goldfisch, vergrab ihn im Hof.
Ich jag meine Bude hoch, alles was ich hab lass ich los.
Mein altes Leben, schmeckt wie ‘n labriger Toast.
  zaterdag 28 mei 2005 @ 07:11:34 #20
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_27426120
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 00:05 schreef Zebbie het volgende:
Checked de topic!
Zo! die heeft een oplawaai gehad!
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  zaterdag 28 mei 2005 @ 07:15:53 #21
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27426125
quote:
Op vrijdag 13 december 2002 10:00 schreef DaMart het volgende:
denk eens aan wolkers met turksfruit of büch met de kleine blonde dood. een goed einde hoeft zeker niet, als het maar kracht heeft en bijzonder is.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_27426150
Ik heb toch het liefste een goede afloop hoor!
  zaterdag 28 mei 2005 @ 07:29:15 #23
105578 Dead-Doll
Not your mother!
  zaterdag 28 mei 2005 @ 07:29:43 #24
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27426159
quote:
Op zaterdag 28 mei 2005 07:29 schreef Dead-Doll het volgende:
Begin bij het einde! .
dat is een hele mooie tip!
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  Moderator zaterdag 28 mei 2005 @ 11:50:35 #25
42184 crew  DaMart
pi_27428623
Aangezien deze topic een flinke trap omhoog heeft gekregen, zal ik ook maar even melden hoe ik het verhaal heb laten aflopen.

Ik heb er naartoe gewerkt dat de lezer dacht dat het allemaal toch nog goed kwam, maar uiteindelijk blijkt dat toch niet helemaal het geval. Uiteindelijk was de afloop slecht, maar op een andere manier toch ook weer goed... in ieder geval is het een einde waar ik tevreden over ben
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')