Zelf vind ik dat er teveel boeken goed aflopen, hetgeen literatuur soms nogal voorspelbaar maakt. Aan de andere kant, als het niet goed afloopt, is er weer een kans dat het einde te open wordt. Zelf vind ik dat een open einde vaak teveel vragen open laat, en het verhaal niet af is dan, hoewel het de bedoeling van de auteur zal zijn geweest om een en ander aan de fantasie van de lezer over te laten.
quote:Ja, in de laatste tien bladzijden nog even een driedubbele draai aan het plot geven
Op vrijdag 13 december 2002 09:10 schreef Atrimar het volgende:
Ik vind een onverwachte (maar wel kloppende) afloop eigenlijk belangrijker dan goed of slecht.
Robert Jordan kan dat als geen ander..
Dat laat wat aan je fantasie over...
En dan niet zo'n 'Harry Potter'- einde waarbij ineens alles erg goed uitkomt. Ad-hocoplossingen zijn dus slecht. De ontknoping moet wel diep verweven zijn in het verhaal.
[Dit bericht is gewijzigd door Claudia_x op 13-12-2002 09:49]
quote:Eensch.
Ik vind een onverwachte (maar wel kloppende) afloop eigenlijk belangrijker dan goed of slecht.
V.
quote:Onverwachte eindes worden al gauw erg verwacht. Dat had ik bv. met De procedure van Mulisch.
quote:Op dit moment zou ik het gewoon een roman willen noemen, kan even geen andere omschrijving bedenken.
Op vrijdag 13 december 2002 09:34 schreef HeavyD het volgende:Trouwens wat voor boek/verhaal ben je aan het schrijven, sf, fantasie etc etc ??
Dat is tenminste het verhaal zoals ik dat nu in mijn hoofd heb zitten. Maar in het verleden heb ik wel vaker gemerkt bij het schrijven van een verhaal dat ik uiteindelijk heel ergens anders op uit kwam (gebeurt nu ook al weer, dit is al weer heel anders dan wat ik in het begin voor ogen had).
quote:Ik heb zo'n verschrikkelijke hekel aan een onbevredigend open einde. Een boek moet voor mij af zijn en een open einde maakt een boek niet af. Dan is het net of de schrijver kijkt of het boek aanslaat om een vervolg te kunnen schrijven.
Op vrijdag 13 december 2002 09:49 schreef dolle_hond het volgende:
open einde is ook heel mooi
quote:Maar als het al een geplande serie is
Op vrijdag 13 december 2002 14:40 schreef Isabeau het volgende:[..]
Ik heb zo'n verschrikkelijke hekel aan een onbevredigend open einde. Een boek moet voor mij af zijn en een open einde maakt een boek niet af. Dan is het net of de schrijver kijkt of het boek aanslaat om een vervolg te kunnen schrijven.
Zo! die heeft een oplawaai gehad!quote:Op zaterdag 28 mei 2005 00:05 schreef Zebbie het volgende:
Checked de topic!
denk eens aan wolkers met turksfruit of büch met de kleine blonde dood. een goed einde hoeft zeker niet, als het maar kracht heeft en bijzonder is.quote:Op vrijdag 13 december 2002 10:00 schreef DaMart het volgende:
dat is een hele mooie tip!quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |