abonnement Unibet Coolblue
pi_171190818
Goedemorgen

Sinds vanmorgen loopt mijn kat (10 maanden) op 3 poten rond, zijn rechter achterpoot gebruikt hij niet.
Gisterenavond was er nog niets aan de hand en natuurlijk is het Hemelvaartsdag dus telefoon nr. van de dienstdoende dierenarts opgezocht maar dat blijkt een arts te zijn met zoveel slechte reviews dat ik daar liever niet naartoe ga.
Dus dat zou dan morgen worden voordat ik bij mijn dierenarts terecht kan, wat denken jullie gewoon rond laten lopen of de bench naar beneden halen en hem er daar voorlopig inzetten zodat hij zijn pootje niet extra belast ?
Waarom gebeuren dit soort dingen altijd in het weekend of s,nachts of op een feestdag ;(
pi_171191008
Is het een buitenkat? Heeft ie iets in zijn pootje? Steentje, doorn, wondje?
Springt hij wel naar een hoge ligplaats of zo?
pi_171191096
Het is een binnenkat, Volgens mijn buurman is er een nagel afgebroken dus hij is hoogstwaarschijnlijk ergens aan blijven hangen maar geen idee waaraan (gaas van de ren ?). Maar toch raar dat hij dan die poot helemaal niet belast, misschien spier verrekt ?
Hij spring ook niet naar een hoge ligplaats en als hij op zijn andere zij ligt dan houdt hij de poot ook iets omhoog.
pi_171191216
Zie je aan hem dat hij pijn heeft?
Kun je niet gewoon met hem naar een dierenarts die iets verder zit maar wel goede reviews heeft?

(Je kunt dit soort vragen trouwens beter op het Viva-forum stellen, daar zitten veel kattenliefhebbers en had je nu al zeker tientallen adviezen gehad)
pi_171191354
Tientallen adviezen die elkaar misschien tegen spreken heb ik niets aan en de adviezen die hier gegeven worden zijn in het algemeen ook goed :)
Meneer zit nu in de bench en het lijkt erop dat hij zijn pootje iets meer gaat belasten maar ik laat hem er wel inzitten voor alle zekerheid.
Ik raakte een beetje in paniek mode, zag mijn geest al dwalen, knie operatie (mijn vorige kat heb ik 3 maanden later moeten laten inslapen vanwege complicaties na zijn knie operatie) wat ik dus helemaal niet zie zitten maar hoogstwaarschijnlijk storm in een glas water en anders morgen even langs de DA.
pi_171192020
Het kan best zijn dat hij met zijn nagel is blijven hangen. Dat kan je testen door zachtjes in zijn poot te drukken, zodat de nageltjes uit gaan staan...

Als hij je dan een enorme rotmep geeft, dan zit het probleem waarschijnlijk daar.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_171192459
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 10:25 schreef Jordy-B het volgende:
Het kan best zijn dat hij met zijn nagel is blijven hangen. Dat kan je testen door zachtjes in zijn poot te drukken, zodat de nageltjes uit gaan staan...

Als hij je dan een enorme rotmep geeft, dan zit het probleem waarschijnlijk daar.
:D

Zo zijn katten wel ja _O-
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_171192466
Kan ook nog een klein steentje of iets tussen zn voetkussentjes zitten. Daar heeft hier ook wel eens eentje door met zn pootje getrokken.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_171192483
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 08:16 schreef Sorella het volgende:
wat denken jullie gewoon rond laten lopen of de bench naar beneden halen en hem er daar voorlopig inzetten zodat hij zijn pootje niet extra belast ?
Gewoon rond laten lopen. Hij belast dat pootje toch al niet extra door er niet op te lopen?

En gewoon morgen even langs de dierenarts. :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_171198813
Het ging redelijk toen hij even uit de bench mocht omdat hij op zijn pootje steunde en hij liep er ook gewoon op maar toen sprong hij op de stoel en was het weer gebeurt dus rondlopen is geen optie op het moment.
Voor zover ik het kan zien zitten er geen steentjes of i.d. tussen zijn voetkussentjes, zachtjes op zijn pootje drukken heeft de buurman gedaan en ik heb geen rotmep gekregen ;) ik denk dat het morgen toch richting dierenarts wordt ;(
pi_171295127
Het ging hartstikke goed tot zaterdag avond , hij is nu bij de dierenarts voor verder onderzoek.
pi_171298618
Patella luxatie, (knieschijf schiet telkens eruit) gradatie 3/4 rechter achterpoot en gradatie 2 linker achterpoot. Worden 2 operaties, 4 tot 5 maanden in de bench.
Ik ben niet blij ;( ;(

[ Bericht 17% gewijzigd door Sorella op 29-05-2017 14:51:21 ]
pi_171302568
Dat is inderdaad niet echt waar je op gehoopt had... sterkte ermee ;(
compact en kleverig.
pi_171306936
Vooral niet omdat we onze vorige kat hebben moeten laten inslapen 3 maanden na zijn knieoperatie.
;(

Dank je Janies

Zou ik een gedeelte op de fokker kunnen verhalen ? Het is toch ruim 1500 euro waar we over praten en we betalen het met liefde, je laat zo,n beessie ook niet met pijn lopen maar een tegemoetkoming zou wel fijn zijn
pi_171308276
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 18:52 schreef Sorella het volgende:
Vooral niet omdat we onze vorige kat hebben moeten laten inslapen 3 maanden na zijn knieoperatie.
;(

Dank je Janies

Zou ik een gedeelte op de fokker kunnen verhalen ? Het is toch ruim 1500 euro waar we over praten en we betalen het met liefde, je laat zo,n beessie ook niet met pijn lopen maar een tegemoetkoming zou wel fijn zijn
Heel sneu. Ik denk alleen dat je zult moeten aantonen dat dit een aangeboren probleem is, wil je het kunnen verhalen op de Fokker.
pi_171311273
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 19:41 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Heel sneu. Ik denk alleen dat je zult moeten aantonen dat dit een aangeboren probleem is, wil je het kunnen verhalen op de Fokker.
Zij zegt dat vader en moeder er vrij van zijn maar dan kunnen ze nog evengoed drager zijn zonder dat ze er last van hebben en het is niet zo dat dit er van de ene op de andere dag zit daar gaat maanden overheen.

Eerst maar het belletje afwachten wanneer hij onder het mes kan, ik hoop binnen twee weken.
pi_171311415
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 18:52 schreef Sorella het volgende:
1500 euro
Daar kun je heel wat poezen voor kopen. Dit ga je overigens op niemand verhaalt krijgen.
pi_171313145
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 13:05 schreef Sorella het volgende:
Patella luxatie, (knieschijf schiet telkens eruit) gradatie 3/4 rechter achterpoot en gradatie 2 linker achterpoot. Worden 2 operaties, 4 tot 5 maanden in de bench.
Ik ben niet blij ;( ;(
Da's balen voor jou en voor je kat. Veel sterkte in ieder geval. Wil je ons op de hoogte houden?
pi_171313983
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 21:22 schreef Sorella het volgende:

[..]

Zij zegt dat vader en moeder er vrij van zijn maar dan kunnen ze nog evengoed drager zijn zonder dat ze er last van hebben en het is niet zo dat dit er van de ene op de andere dag zit daar gaat maanden overheen.

Eerst maar het belletje afwachten wanneer hij onder het mes kan, ik hoop binnen twee weken.
Worden fokpoezen/katers eigenlijk getest op patella luxatie dan? Voor honden is er een test (Meutstege protocol is het meest bekend) en daarmee wordt gevoeld en gekeken of een reu/teef patella luxatie heeft en zo ja in welke graad (1, 2, etc.). Want je ziet graad 1 of zelfs 2 bijvoorbeeld lang niet altijd zomaar aan de buitenkant, en dan is het wel handig het zo te testen voordat er gefokt wordt. Er zijn rassen waar het door de bouw van de achterpoten meer voorkomt en die worden dus vaak preventief gecontroleerd.

Maar als de fokster van jouw kat zegt dat poes en kater vrij zijn, betekent dat dan dat er getest is en dat haar bewering aantoonbaar juist is, of is het zo dat ze gewoon nooit duidelijke klachten hebben vertoond? En welk ras is de kat? Komt het vaker voor bij andere katten van dat ras?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  Moderator maandag 29 mei 2017 @ 22:51:10 #20
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_171314604
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 22:35 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Worden fokpoezen/katers eigenlijk getest op patella luxatie dan? Voor honden is er een test (Meutstege protocol is het meest bekend) en daarmee wordt gevoeld en gekeken of een reu/teef patella luxatie heeft en zo ja in welke graad (1, 2, etc.). Want je ziet graad 1 of zelfs 2 bijvoorbeeld lang niet altijd zomaar aan de buitenkant, en dan is het wel handig het zo te testen voordat er gefokt wordt. Er zijn rassen waar het door de bouw van de achterpoten meer voorkomt en die worden dus vaak preventief gecontroleerd.

Maar als de fokster van jouw kat zegt dat poes en kater vrij zijn, betekent dat dan dat er getest is en dat haar bewering aantoonbaar juist is, of is het zo dat ze gewoon nooit duidelijke klachten hebben vertoond? En welk ras is de kat? Komt het vaker voor bij andere katten van dat ras?
Veel Maine Coon fokkers testen er wel op in ieder geval, weet niet hoe dat bij andere rassen is. Als de ouderdieren getest zijn dan zou ze daar volgens mij ook wel bewijzen van moeten kunnen overleggen idd.
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_171319247
Het blijkt dat katten met langere achterpoten als de voorpoten er meer last van kunnen hebben en sommige rassen ook, in dit geval is de abbesijn 1 van die rassen en aangezien de somalie (wat wij dus hebben) een variant er op is is het risico ook groter)
Ik weet niet hoe ze testen als ze alleen maar voelen dan is het heel goed mogelijk dat de ouders nergens last van hebben maar wel drager zijn.
In het contract staan alle testen waarop de ouderdieren zijn getest waaronder pl (patella luxatie)
Het is ook niet zo dat de ouders qua voorouders dicht bij elkaar liggen aangezien ma uit Frankrijk en pa uit canada komt dus een amerikaas/canadese lijn en een frans/ scandinavische lijn.

Ik laat het even bezinken nu.

De operatie(s) moet sowieso gedaan worden maar ik zie er zo tegen op, in de zomer en een ontzettend beweeglijke en zeer mensgerichte kat 6 tot 8 weken in een bench dat wordt een drama. Die ene nacht dat hij er in moest heeft hij al de halve schuimmat gesloopt en zijn voer en waterbak uit de houders gelicht en omgegooid.
Het is nu wachten op het belletje maar ik heb al besloten dat ik geen vooronderzoek door de chirurg laat doen ik zie daar totaal het nut niet van in aangezien we al weten wat er moet gebeuren en hij de dierenarts hier maar op haar mooie ogen moet geloven :) elke euro minder is mee genomen.
pi_171319651
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 07:56 schreef Sorella het volgende:
Het blijkt dat katten met langere achterpoten als de voorpoten er meer last van kunnen hebben en sommige rassen ook, in dit geval is de abbesijn 1 van die rassen en aangezien de somalie (wat wij dus hebben) een variant er op is is het risico ook groter)
Ik weet niet hoe ze testen als ze alleen maar voelen dan is het heel goed mogelijk dat de ouders nergens last van hebben maar wel drager zijn.
In het contract staan alle testen waarop de ouderdieren zijn getest waaronder pl (patella luxatie)
Het is ook niet zo dat de ouders qua voorouders dicht bij elkaar liggen aangezien ma uit Frankrijk en pa uit canada komt dus een amerikaas/canadese lijn en een frans/ scandinavische lijn.

Ik laat het even bezinken nu.

De operatie(s) moet sowieso gedaan worden maar ik zie er zo tegen op, in de zomer en een ontzettend beweeglijke en zeer mensgerichte kat 6 tot 8 weken in een bench dat wordt een drama. Die ene nacht dat hij er in moest heeft hij al de halve schuimmat gesloopt en zijn voer en waterbak uit de houders gelicht en omgegooid.
Het is nu wachten op het belletje maar ik heb al besloten dat ik geen vooronderzoek door de chirurg laat doen ik zie daar totaal het nut niet van in aangezien we al weten wat er moet gebeuren en hij de dierenarts hier maar op haar mooie ogen moet geloven :) elke euro minder is mee genomen.
Sneu hoor, een kat in een bench moeten opsluiten is ook echt niks waard, arm ding ;(

Maar als de ouders beide officieel getest en vrij zijn dan heeft het in mijn beleving meer te maken met de bouw van de achterhand wat gewoon een risico met zich mee brengt. Het is niet zo simpel dat je kan zeggen ouders hebben geen symptomen maar zijn 'dus' drager, oid. Patella luxatie is niet zomaar 1 gen waar je vrij, drager of lijder voor kan zijn. Het is complexer dan dat en heeft meer te maken met de algehele bouw.

Ik denk dat de fokker alles wat ze er aan kon doen ook wel gedaan heeft als ze beide ouders netjes heeft laten testen en deze zijn vrij. Tenzij het bij familie van vader of moeder vaker voorkomt en ze het risico bewust heeft genomen. Maar een vergoeding lijkt me dan in dit geval niet per se logisch. Misschien wel netjes als ze toch bij zou willen springen, maar ik denk niet dat dit haar verwijtbaar is als er netjes is getest.

Wel heel zuur :( en zielig voor de kat. Is het geen optie om (voorlopig) alleen de ernstigste knie te doen, en dan een poosje aankijken hoe hij zich dan redt?
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_171323888
Oef, wat rot Sorella. Pijnlijk en duur geintje :{ .
Is het een optie om een kamer(tje) helemaal leeg te maken, zodat hij overdag - onder toezicht - iets meer ruimte heeft dan de bench*? Dat maakt het misschien iets beter te doorstaan voor jullie beiden.
*(Wel gelijk terug de bench in als hij gaat rennen door de kamer natuurlijk)

En wat het verhalen van de kosten betreft, sluit ik me bij Miss Isis aan. Als de ouderdieren netjes getest zijn, dan ligt de oorzaak denk ik toch in de bouw met het al verhoogde risico. Het blijft wel heel zuur natuurlijk.
pi_171325448
We maken er ook geen halszaak van hoor, als ze kan laten zien dat ze getest zijn (wat ik wel denk) ze was er in ieder geval wel door verslagen toen ik haar belde maar dan houdt het gewoon op en hebben we ontzettend pech.
Kamertje is geen optie ze zijn allemaal in gebruik.
We laten ook eerst de ernstigste knie te doen en dan de ander in januari of zo als het winter is en de dertiende maand gestort is (ik kom liever niet aan ons spaargeld)
We hebben 2 benches van 70 bij 90 die we aan elkaar gaan koppelen zodat hij iets meer ruimte heeft en de kattenbak toch "apart"staat.
Het nadeel is dus dat hij ontzettend actief is en jong dus die durf ik niet uit de bench te laten, zeker de eerste 2 weken niet, daarna zou het wel kunnen onder toezicht.
pi_171352756
Ik zou de kat (helaas) laten inslapen. Je kan toch een beest niet aandoen om 5 maand op te sluiten in een bench? Dat is zelfs onmenselijk (onkattelijk ) ....

Dan gewoon een nieuwe kat(en ras) halen bij een andere fokker!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')