abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_171164305
Hi,

Ik werk de afgelopen 2 jaar in een baan met een bepaalde functietitel. Best een hoge functietitel, maar er zit veel verschil in per bedrijf. Ondanks eenzelfde functietitel kunnen ze werkzaamheden, het niveau en salaris enorm verschillen per bedrijf.

Nu heb ik een aantal gesprekken gevoerd met potentiële nieuwe werkgevers waarbij ik veelal uitgenodigd ben omdat ik een interessant profiel heb. Dit komt grotendeels door mijn huidige functietitel en voorgaande werkervaringen.

Nu kan ik er niets aan doen dat mijn huidige werkgever mijn functie zo noemt, maar als ik heel eerlijk ben doet de functietitel niet volledig recht op mijn werkzaamheden. Ik opereer waarschijnlijk op een lager niveau dan mijn functietitel doet vermoeden. Niet slecht ofso, maar het is wel zo. Veel werkgevers vragen hier ook naar en krijgen dus wellicht een verkeerd beeld van mij. Het gevoel dat ik mijn CV mooier heb gemaakt dan werklijkheid. Terwijl ik gewoon de functietitel en werkzaamheden zoals ze zijn erin heb gezet.

Als ik mijn functietitel in mijn CV iets aanpas, naar bijvoorbeeld "Junior .......", of "assistent ......." dan past dit beter bij de lijn van mijn loopbaan en komt het geloofwaardiger over. Ook doet het meer recht aan mijn werkzaamheden.

Hoe denken jullie hierover?
pi_171164339
Gewoon laten staan, het is je functietitel. Gewoon beter omschrijven wat je precies doet.
  woensdag 24 mei 2017 @ 10:17:27 #3
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_171164363
Als je daarmee kan leven, why not?
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
pi_171164441
Ik herken je 'probleem', dus lees even mee. Ik ben ook aangenomen voor een bepaalde functietitel maar m'n daadwerkelijke werkzaamheden zijn grotendeels wel anders dan wat men verwacht als ze die titel zien staan. Ben benieuwd wat er uit dit topic komt!
The rock candy's melted, only diamonds now remain
pi_171165834
Wat maakt het uit? Jij moet je CV verdedigen en laten zien aan een potentiële nieuwe werkgever.
pi_171168713
Als jouw huidige werkgever titels hanteert die (bewust of onbewust) de indruk wekken dat je op een hoger niveau opereert en er een kennelijk een mismatch is met wat potentiële werkgevers op basis van die functietitel (en omschrijving) verwachten, wat let je dan om het meer waarheidsgetrouw op je cv te zetten?

[ Bericht 0% gewijzigd door baskick op 24-05-2017 22:39:48 ]
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_171169606
Als je het idee hebt dat een andere of meer gangbare titel beter de lading dekt van je werkelijke activiteiten dan is het waarschijnlijk wel verstandig het aan te passen. Je ziet op sommige vlakken inderdaad wel dat er een aardige titel-inflatie is en dat sommige benaming echt totaal niet de lading dekken van de werkzaamheden.

Uiteindelijk met de rest van beschrijving van je werkzaamheden zou het moeten blijken, maar om jezelf en evt. nieuwe werkgever tijd, moeite en evt. teleurstelling te besparen is het waarschijnlijk handiger om te veranderen. Maar goed, da's ook wel aan jezelf.
pi_171193531
Volgens mij kun je beter zoveel mogelijk ruis weg laten. Voorbeeldje, toen ik op mijn CV had gezet dat ik een junior operator ben draaide ik ook gewoon de machines maar er waren mensen die dachten dat ik alleen spullen klaar zet of alleen onder begeleiding machines kon draaien. Het geeft zo ontzettend veel ruis.

Ik werk nu veel internationaler, maar ik zie in de mailconversaties dat je bijv. in Oostenrijk eigenlijk al direct een manager bent, zelfs als je gewoon stomweg dagelijkse werkzaamheden doet. Een helpdesk medewerker zou daar een helpdesk manager zijn.

Als een potentieel werkgever dan vraagt of je de strategische koers van de helpdesk bepaalt, moet je gewoon zeggen nee ik neem de telefoon op om klanten te woord te staan en/of dat op je CV zetten.
pi_171194131
Op een CV zet je toch veel meer dan alleen een functietitel?
Voor zowel mijn CV als LinkedIn zet ik gewoon kort in Bullets mijn belangrijkste werkzaamheden.
Wil je het wat mooier maken dan het is, zonder te liegen, gebruik je iets vagere termen.

"Marge-analyse tbv winstoptimalisatie" kan natuurlijk meer inhouden dan "invullen excel-file met verkoopcijfers"

Functie-titels zeggen geen drol. Hopelijk is de vacature wel redelijk concreet en kan je daar uithalen of deze bij jou ervaring past.

Voor de rest gewoon lekker op gesprek gaan en zien wat er gebeurt. Liever een iets te zware functie dan een te lichte.
Eerst denken, dan typen
pi_171241948
Ik zou duidelijk uitschrijven wat jij voor werkzaamheden uitvoerde. Moeten ze maar verder lezen.
.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 12:10:26 #11
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_171323182
Idem hier. Mijn functie is heel divers. Ik heb als functietitel op linkedin staan waar mijn interesse het meeste ligt. Ook al doe ik 50% van de tijd andere/neven werkzaamheden. Voor recruiters wil ik op die functie zichtbaar zijn.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')