abonnement Unibet Coolblue
pi_171172573
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2017 15:40 schreef Cherna het volgende:
Ik doe nog een poging om alles samen te vatten. Ik mis de sociaal democratie waar ik ben in opgegroeid die mij alles gegeven heeft en alle kansen gegeven heeft waar ik gebruik van heb kunnen maken. Rijk ben ik er niet van geworden maar mbt tot welzijn zou ik het zo weer overdoen.

Dat gun ik de jeugd ook. En de complete vrijheid niet te vergeten.
Ik gun de jeugd vooral de vrijheid om de maatschappij zo in te richten zoals zij dat willen.

Daarnaast voed ik mijn jeugd (het zijn er maar twee) op met het besef dat je bijzonder veel kans hebt om de maatschappij naar jouw eigen wens in te richten als je daar tijd en moeite in steekt.

Maar als je afwacht, dan gaat een ander met die kansen aan de haal. En dan ben je overgeleverd aan zijn of haar wensen. En krijg je dan niet wat je wil, dan moet je beginnen met boos zijn op jezelf.
  woensdag 24 mei 2017 @ 16:13:32 #127
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171172712
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2017 16:07 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ik gun de jeugd vooral de vrijheid om de maatschappij zo in te richten zoals zij dat willen.

Daarnaast voed ik mijn jeugd (het zijn er maar twee) op met het besef dat je bijzonder veel kans hebt om de maatschappij naar jouw eigen wens in te richten als je daar tijd en moeite in steekt.

Maar als je afwacht, dan gaat een ander met die kansen aan de haal. En dan ben je overgeleverd aan zijn of haar wensen. En krijg je dan niet wat je wil, dan moet je beginnen met boos zijn op jezelf.
Dit klinkt meer als een wijsheid die Poetin mee geeft. Richt Rusland naar jouw wensen in!

Zo wordt het vanzelf een self fullfilling prophecy en valt de maatschappij uit elkaar.

Net zoals dat conservatieven in de slechtheid van de mens geloven. Dat wordt vanzelf waar.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 24 mei 2017 @ 16:14:26 #128
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171172733
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2017 15:40 schreef Cherna het volgende:
Ik doe nog een poging om alles samen te vatten. Ik mis de sociaal democratie waar ik ben in opgegroeid die mij alles gegeven heeft en alle kansen gegeven heeft waar ik gebruik van heb kunnen maken. Rijk ben ik er niet van geworden maar mbt tot welzijn zou ik het zo weer overdoen.

Dat gun ik de jeugd ook. En de complete vrijheid niet te vergeten.
Sociaal-democratie en complete vrijheid laten zich vrij slecht verenigen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  woensdag 24 mei 2017 @ 16:17:00 #129
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171172788
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 16:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Sociaal-democratie en complete vrijheid laten zich vrij slecht verenigen.
Zeg eens, in welk land is die vrijheid het grootst?

Ik durf te wedden dat Nederland in de jaren 60 en 70 stukken vrijer was dan nu. Vrij om te doen, geen restricties tot ontwikkeling.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 24 mei 2017 @ 16:18:08 #130
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_171172828
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2017 16:17 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Zeg eens, in welk land is die vrijheid het grootst?

Ik durf te wedden dat Nederland in de jaren 60 en 70 stukken vrijer was dan nu. Vrij om te doen, geen restricties tot ontwikkeling.
In het westen uiteraard. Waaruit je kan afleiden dat vrijheid nogal relatief is.

En ja, ik denk inderdaad dat Nederland 50 jaar geleden vrijer was dan nu. Dat heeft vooral demografische redenen denk ik: de gegroeide bevolking maakt sociale controle lastiger, de gegroeide multiculturaliteit brengt problemen met zich mee en -als belangrijkste financiële verandering- steeds minder werkenden moeten steeds meer niet-werkenden onderhouden. Dat wringt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_171172916
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2017 16:13 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dit klinkt meer als een wijsheid die Poetin mee geeft. Richt Rusland naar jouw wensen in!

Zo wordt het vanzelf een self fullfilling prophecy en valt de maatschappij uit elkaar.

Net zoals dat conservatieven in de slechtheid van de mens geloven. Dat wordt vanzelf waar.
Jij bent fan van President Poetin (vertegenwoordigd door D. Trump), dus nou ben ik even in de war.

Maar blijf jij maar geloven dat jouw boze posts hier op fok niets minder waard zijn dan mijn positie in de politiek als het gaat om het sturen van beleid. Ik word immers niet vrolijk van Klopkoekbeleid. ;)
  woensdag 24 mei 2017 @ 16:25:06 #132
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171172991
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2017 16:22 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Jij bent fan van President Poetin (vertegenwoordigd door D. Trump), dus nou ben ik even in de war.

Maar blijf jij maar geloven dat jouw boze posts hier op fok niets minder waard zijn dan mijn positie in de politiek als het gaat om het sturen van beleid. Ik word immers niet vrolijk van Klopkoekbeleid. ;)
Het is in ieder geval geen liberale pluralistische opvatting van de politiek die je propageert.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 24 mei 2017 @ 16:26:49 #133
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171173038
quote:
Maar Tuchel trok het nog verder. Zichtbaar recht uit het hart: ,,Het is ook een bepaalde spirit die jullie als voetballand bijzonder maakt. En die zie ik terug in jullie hoofdstad, altijd als ik Amsterdam bezoek met mijn vrouw. En dat doen we vrij vaak. De creativiteit, de openheid van de mensen. De vrijheid. Dat voel ik niet als ik door Duitse steden loop. Ik zou denken: koester dat. Maar goed, ik heb de wijsheid niet in pacht, hoor.''
Die sfeer van vrijheid in Amsterdam is er dankzij de jarenlang dominantie van de PvdA.

Inmiddels doen de hipsters, vastgoedboeren en D66 hard hun best om de vrijheid naar Londens niveau te brengen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 24 mei 2017 @ 16:27:34 #134
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171173056
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2017 16:22 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Jij bent fan van President Poetin (vertegenwoordigd door D. Trump), dus nou ben ik even in de war.

Maar blijf jij maar geloven dat jouw boze posts hier op fok niets minder waard zijn dan mijn positie in de politiek als het gaat om het sturen van beleid. Ik word immers niet vrolijk van Klopkoekbeleid. ;)
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 24 mei 2017 @ 16:28:37 #135
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171173087
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2017 16:22 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Jij bent fan van President Poetin (vertegenwoordigd door D. Trump), dus nou ben ik even in de war.

Maar blijf jij maar geloven dat jouw boze posts hier op fok niets minder waard zijn dan mijn positie in de politiek als het gaat om het sturen van beleid. Ik word immers niet vrolijk van Klopkoekbeleid. ;)
Je bent er alleen maar op uit om met de zwaardmacht in de hand alles bij elkaar te graaien, onteigenen en stelen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 24 mei 2017 @ 16:31:07 #136
321876 Cherna
Fuck the System
pi_171173164
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 16:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Sociaal-democratie en complete vrijheid laten zich vrij slecht verenigen.
Dat valt wel mee. De vrijheden die jij in gedachten hebt zijn inderdaad wat beperkt maar die zijn zelfs onder een liberale maatschappij ook beperkt. Maar de mond werd je niet gesnoerd. Ik kon mijn mening beter uiten dan dat het nu het geval is. Je werd er niet gelijk op afgerekend. De keuzes die je kon maken paste prima in deze cultuur. Nu is het u vraagt wij draaien. Want rebels zijn kost je je baan. Heb ik het nog niet over die klik maatschappij. Zelfs ik ben omgetoverd tot u vraagt wij draaien want de cijfers moeten kloppen. En dat wil wat zeggen😁 Dat had ik nooit voor mogelijk gehouden. Nu neem ik geen enkel risico meer ook al weet ik dat het vaktechnisch prima werkt. De controle is te groot. Die vrijheid heb je niet meer. Helaas.

Natuurlijk zou ik ook graag zien dat het beleid mbt tot euthanasie, drugs etc wat soepeler zou worden.

Maar als het gaat om studie, zorg en werk gerelateerde zaken was er niets mis met het systeem als het om het maken van keuzes gaat met als toetje veel zekerheid waardoor je juist enorme risico's kon nemen en kon groeien. En natuurlijk zul je met de tijd moeten meegaan. Maar goed ik dwaal wat af en het is ook moeilijk dit zo een twee drie in een forum duidelijk te maken. Wat je namelijk niet wil is dat alles vroeger beter was want dat is natuurlijk niet zo.

[ Bericht 2% gewijzigd door Cherna op 24-05-2017 16:44:26 ]
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_171173454
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 08:27 schreef karr-1 het volgende:
Het is gewoon puur de hele industrie er om heen in stand houden. Iedereen weet dat het zinloos is en die mensen nooit meer aan het werk komen, maar ja anderen verdienen daar weer geld aan.
Inderdaad. Je zou kunnen zeggen dat de werkloze de "brandstof" is voor deze industrie. Het doel is de machine draaiende te houden. De machine stokt als de werklozen "op" zijn. Dat moeten we dus voorkomen. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_171173606
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 10:56 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Een politiek-ideologische schijnwerkelijkheid is nou eenmaal niet gratis. Als je het beeld erin wil rammen dat de werkloosheid de schuld is van de werkloze en niet aan de werkgelegenheid en het werkgelegenheidsbeleid ligt, dan moet je daar ook geld tegenaan smijten.
:)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 24 mei 2017 @ 16:54:58 #139
321876 Cherna
Fuck the System
pi_171173830
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 16:40 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Inderdaad. Je zou kunnen zeggen dat de werkloze de "brandstof" is voor deze industrie. Het doel is de machine draaiende te houden. De machine stokt als de werklozen "op" zijn. Dat moeten we dus voorkomen. :)
Inderdaad.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_171174364
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2017 16:28 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Je bent er alleen maar op uit om met de zwaardmacht in de hand alles bij elkaar te graaien, onteigenen en stelen.
Al is dat zo, dan nog komt mij dat toe zo lang als jij het tegen kan houden, maar kiest om met je armen over elkaar te mopperen dat ik dat doe.
  woensdag 24 mei 2017 @ 17:54:05 #141
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171174859
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 16:18 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In het westen uiteraard. Waaruit je kan afleiden dat vrijheid nogal relatief is.

En ja, ik denk inderdaad dat Nederland 50 jaar geleden vrijer was dan nu. Dat heeft vooral demografische redenen denk ik: de gegroeide bevolking maakt sociale controle lastiger, de gegroeide multiculturaliteit brengt problemen met zich mee en -als belangrijkste financiële verandering- steeds minder werkenden moeten steeds meer niet-werkenden onderhouden. Dat wringt.
Ligt de oorzaak daarvan bij de sociaal democratie van Drees of bij het peleton aan centrum rechtse kabinetten van latere datum? De groei van de VVD stamt pas van de jaren 70; daarvoor was het een non-factor.

De immigratie; de massa werkloosheid (* inactieven) die al sinds de jaren 80 bestaat; het totale gebrek aan herstructurering en of herscholing; het inzetten op kapitaalintensieve financiële luchtkastelen vanaf eind jaren 80.

Ik bedoel dit niet als goedkoop zwarte pieten maar indien de stelling is 'vrijheid en sociaal democratie gaan niet samen' en ook 'ja, ik denk dat 50 jaar geleden'... dat is een combinatie waar nog wel wat speling bestaat. Per slot van rekening worden de jaren 1945 - 1980 gezien als de periode waar zelfs conservatieve partijen elementen van de sociaal democratische gedachtegang gedeeltelijk overnamen (Nixon is daarvan een goed voorbeeld, of Harold MacMillan in de UK). Nixon was de laatste echte New Deal president.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 24 mei 2017 @ 19:37:45 #142
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_171177595
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2017 16:31 schreef Cherna het volgende:

[..]

Dat valt wel mee. De vrijheden die jij in gedachten hebt zijn inderdaad wat beperkt maar die zijn zelfs onder een liberale maatschappij ook beperkt. Maar de mond werd je niet gesnoerd. Ik kon mijn mening beter uiten dan dat het nu het geval is. Je werd er niet gelijk op afgerekend. De keuzes die je kon maken paste prima in deze cultuur. Nu is het u vraagt wij draaien. Want rebels zijn kost je je baan. Heb ik het nog niet over die klik maatschappij. Zelfs ik ben omgetoverd tot u vraagt wij draaien want de cijfers moeten kloppen. En dat wil wat zeggen😁 Dat had ik nooit voor mogelijk gehouden. Nu neem ik geen enkel risico meer ook al weet ik dat het vaktechnisch prima werkt. De controle is te groot. Die vrijheid heb je niet meer. Helaas.

Natuurlijk zou ik ook graag zien dat het beleid mbt tot euthanasie, drugs etc wat soepeler zou worden.

Maar als het gaat om studie, zorg en werk gerelateerde zaken was er niets mis met het systeem als het om het maken van keuzes gaat met als toetje veel zekerheid waardoor je juist enorme risico's kon nemen en kon groeien. En natuurlijk zul je met de tijd moeten meegaan. Maar goed ik dwaal wat af en het is ook moeilijk dit zo een twee drie in een forum duidelijk te maken. Wat je namelijk niet wil is dat alles vroeger beter was want dat is natuurlijk niet zo.
Aardig stuk hier
https://nplusonemag.com/o(...)nd-74-and-79-and-97/

"Andy Beckett’s 2009 history When the Lights Went Out revealed that on many measures—stability of employment, regional balance, availability, cost and quality of housing, equality and social mobility, economic growth, “happiness”—1976 was as good as it would ever get for the majority of the population."
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  woensdag 24 mei 2017 @ 19:44:46 #143
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_171177864
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2017 19:37 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Aardig stuk hier
https://nplusonemag.com/o(...)nd-74-and-79-and-97/

"Andy Beckett’s 2009 history When the Lights Went Out revealed that on many measures—stability of employment, regional balance, availability, cost and quality of housing, equality and social mobility, economic growth, “happiness”—1976 was as good as it would ever get for the majority of the population."
Had Nixon het toch goed gedaan, want het zal niet over de UK gaan..
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 24 mei 2017 @ 19:46:59 #144
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_171177966
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2017 16:07 schreef VEM2012 het volgende:
t voed ik mijn jeugd (het zijn er maar twee) op met het besef dat je bijzonder veel kans hebt om de maatschappij naar jouw eigen wens in te richten als je daar tijd en moeite in steekt.

Maar als je afwacht, dan gaat een ander met die kansen aan de haal. En dan ben je overgeleverd aan zijn of haar wensen. En krijg je dan niet wat je wil, dan moet je beginnen met boos zijn op jezelf.
_O_ _O_ _O_
pi_171178828
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 19:46 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

_O_ _O_ _O_
Ik had jou hoger ingeschat. In plaats van op je knieën te gaan voor zo'n vent die the American Dream verkondigt. Ik prik daar doorheen. Zou je ook moeten doen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 24 mei 2017 @ 20:26:20 #146
321876 Cherna
Fuck the System
pi_171179760
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 20:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik had jou hoger ingeschat. In plaats van op je knieën te gaan voor zo'n vent die the American Dream verkondigt. Ik prik daar doorheen. Zou je ook moeten doen.
Ieder zo zijn ding. Ik hoop dat de jeugd zich samenpakt en elkander helpt ipv elkanders concurrenten te zijn en te denken dat iedereen uniek is. Gezonde concurrentie is prima. Maar steeds meer steekt men elkander het mes in de rug of gaat als eenling door het leven. Het gevolg is dat mensen steeds moeilijker met een tegenslag kunnen omgaan en steeds meer verantwoording afschuiven.

Een maatschappij draait niet om het individu.
krik, krak, sjiemela, sjiemela, sjiemela
krik, krak, sjiemela, sjiemela
pi_171180428
quote:
1s.gif Op woensdag 24 mei 2017 20:26 schreef Cherna het volgende:

[..]

Ieder zo zijn ding. Ik hoop dat de jeugd zich samenpakt en elkander helpt ipv elkanders concurrenten te zijn en te denken dat iedereen uniek is. Gezonde concurrentie is prima. Maar steeds meer steekt men elkander het mes in de rug of gaat als eenling door het leven. Het gevolg is dat mensen steeds moeilijker met een tegenslag kunnen omgaan en steeds meer verantwoording afschuiven.

Een maatschappij draait niet om het individu.
Goede post.

Maar ik zou nog even willen benadrukken: zoiets als "je kansen pakken" is zodanig abstract zodat je nooit kunt weten of je dat nou wel of niet gedaan hebt. Dat blijkt enkel in retrospectief. En dan bleek het gewoon mazzel te zijn, achteraf. Of een kruiwagen.

Maar wat VEM zegt, dan lijkt het erop of je de boel kunt sturen zoals het jou moveert. En dat kan niet. Wel als je ouders rijk waren of zijn. Maar dan deed je vader dat voor je.

Kortom: het leven is niet maakbaar in principe. Als je al boven in de boom zit door afkomst lijkt dit allemaal vanzelf te gaan en derhalve een eenvoudig kunstje. Dat is VEM en partijleden.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  woensdag 24 mei 2017 @ 20:53:26 #148
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
  woensdag 24 mei 2017 @ 20:54:00 #149
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_171181013
Ik reageerde meer omdat ik de reactie verademend vond na de vele reacties waar de fout altijd bij een ander wordt gezcht. Het lijkt wel of mensen fouten steeds minder bij zichzelf zoeken.

Ik kan me ook wel vinden in Cherna zijn analyse. Ik ben er overigens van mening dat je kansen zelf moet creëren en/of deze moet aangrijpen als deze zich aandienen :)
pi_171181322
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 20:54 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik reageerde meer omdat ik de reactie verademend vond na de vele reacties waar de fout altijd bij een ander wordt gezcht. Het lijkt wel of mensen fouten steeds minder bij zichzelf zoeken.

Ik kan me ook wel vinden in Cherna zijn analyse. Ik ben er overigens van mening dat je kansen zelf moet creëren en/of deze moet aangrijpen als deze zich aandienen :)
Het neoliberale beleid van de laatste 30 jaar schrijft voor dat alles eigen verantwoordelijkheid en eigen schuld is. Dat is de bedoeling. Terwijl je zo'n beetje van alles waar je door dat frame nadeel van ondervindt niet op eigen kracht kunt veranderen. Dat is het nare en gemene van deze "denkwijze".

En zoals eerder gezegd: je weet pas in retrospectief of je de kansen "die zich aandienden" of "zich voordeden" wel "gepakt" hebt. Het is zo abstract en zo vaag... Je doet dan net alsof je "kansen" kunt "zien". Het is een soort beeldspraak die gebracht wordt als een echt tastbaar beeld. Iets wat echt bestaat en wat je altijd kunt duiden. Mazzel komt meer in de buurt.

Trap daar niet in. Er zal altijd anekdotisch "bewijs" zijn. Maar het is geen natuurwet.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')