abonnement Unibet Coolblue
pi_171150068
Inleiding
Deze dashcam heb ik van Gearbest.com ontvangen om te testen. Het was voor mij een nieuwe dashcam die ik nog niet kende, echter op internet is het een erg bekend model en op dashcamtalk.com is hij zelfs uitgeroepen tot "Best value". Het is een redelijk basic dashcam, zonder GPS (optioneel met separate GPS ontvanger) en een wat aparte vorm. Ik ben DOD en Mini camera's gewend en dan komt de vorm van de Viofo A118C wat apart over. Overigens gaat dit model ook wel als B40C door het leven.

Features
De A118C is een redelijk basic dashcam, dus verwacht geen hightech snufjes, het menu geeft een redelijke indruk van de mogelijkheden:
Menuopties:

Resolutie
Loop recording
HDR
EV
Motion detection
Record Audio
Datestamp
GPS
G sensor

Let op de GPS functie is niet ingebouwd, maar voorbereid. Dit houdt in dat er een losse GPS unit nodig is om dit te laten werken. Deze zien er zo uit:



Design & bouwkwaliteit
De camera voelt goed en degelijk aan. Zoals eerder gesteld is de vorm wennen als je vanuit een DOD of een cam uit de Mini reeks komt. Bij die camera's waren de lens het beeldscherm altijd aan elkaar verbonden via de body. Bij de Viofo A118C is dat anders, de body komt vast op de ruit te zitten, waarna de positie van het beeldscherm -dat iets gekanteld is naar beneden- niet meer verandert. De lens kun je vervolgens met twee draaiknoppen naar beneden draaien, dit gaat stapsgewijs.



Gek genoeg kreeg ik na het daadwerkelijk plaatsen in de auto nog best waardering voor de vorm en wijze van monteren. Het is veel subtieler dan je van tevoren verwacht en eigenlijk werkt het gewoon prima.



Op de voorkant van de camera zijn 5 kleine knoppen te vinden. Met dikkere vingers is het af en toe wat lastiger drukken, maar gelukkig is dit vaak eenmalig. De "event" button is eigenlijk de enige die je in de auto gebruikt en wel iets groter gemaakt.
Van links naar rechts vinden we:
1: De aan/uit knop (power)
2: De menu knop
3: De OK knop voor in het menu en de Lock knop (of event button), voor als je onderweg eene boeiende situatie tegenkomt
4: De REC knop om op te nemen, of up knop (in het menu)
5: De MIC knop om de microfoon aan of uit te zetten, of down knop (in het menu)

De "IN" ingang kan gebruikt worden voor de GPS module.

Opnamekwaliteit
De opnamekwaliteit is vooral gezien de prijs meer dan prima. Overdag is het beeld erg goed, echter in de nacht toch fors minder. De prijs is hoofdzakelijk de reden om hem dit te vergeven.

Beeldkwaliteit en videoreview Viofo A118C:

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Ik test de cams natuurlijk relatief kort, dus op de lange termijn kan ik er niets over roepen. De tijd dat ik getest heb met de cam heb ik geen problemen met de camrera ondervonden.

Gebruiksgemak
Het gebruiksgemak is prima, eigenlijk wijst alles zich vanzelf. De knoppen in het menu moet je even weten, maar als dat eenmaal is ingesteld gaat alles vanzelf.



Prijs

Eigenlijk is de prijs het grootste pluspunt van deze camera, het is een bedrag waardoor je niet lang hoeft na te denken of je wel een dashcam wil. Het is dat ik al voorzien ben met een DOD, maar als ik twijfelde of ik een dashcam zou willen, of dat ik die tweede auto zou moeten uitrusten met dashcam, dan zou deze prijs al mijn twijfels wegnemen.

Voor ¤33 is het echt een no-brainer!

Review:
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')