Dank voor het verslag! Ik vroeg me af waarom er zo snel een tankstop is ingeplanned. Het toestel is dan nog geen uur onderweg? Schiet de brandstof capaciteit net te kort om de oversteek vanaf Londen te maken oid?quote:Op maandag 17 juli 2017 23:08 schreef DutchTrain het volgende:
London City - New York JFK met een tankstop in Shannon
quote:Op donderdag 20 juli 2017 07:31 schreef jaco het volgende:
[..]
Dank voor het verslag! Ik vroeg me af waarom er zo snel een tankstop is ingeplanned. Het toestel is dan nog geen uur onderweg? Schiet de brandstof capaciteit net te kort om de oversteek vanaf Londen te maken oid?
https://www.luchtvaartnie(...)aliteiten-in-shannonquote:LONDEN - De nieuwe transatlantische British Airways-vluchten van Londen City Airport naar New York JFK zullen in het Ierse Shannon een tankstop van veertig minuten maken. Passagiers kunnen de wachttijd op deze luchthaven benutten om de Amerikaanse grens- en douaneformaliteiten af te handelen, zo heeft BAA aangekondigd. Het Amerikaanse Department of Homeland Security heeft op Shannon Airport een vestiging.
De nieuwe vliegroute van Londen City naar New York zal worden uitgevoerd met Airbus A318’s, voorzien van slechts 32 ‘flat-bed’ stoelen. Omdat de startbaan van de Londense stadsluchthaven niet lang genoeg is om met voldoende brandstof aan boord op te stijgen, is een tankstop in Ierland noodzakelijk.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.# Entertainment
15.4” HD scherm, goede koptelefoon, OK film, serie en audio selectie.
# Algehele indruk
Helemaal prima! Het enige vervelende is dat ik nu geen economy (comfort/extra/plus) class meer wil vliegen :’)SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.# Eventueel informatie over de luchthavens
Kopenhagen – lekker efficient. Prima lounge. Ik ben er al vele tientallen keren geweest, maar heb nu voor het eerst een keer daar gedouched. Beetje gedateerde ruimte, maar prima waterdruk en het was gewoonweg heerlijk om mijn reiszweet even weg te kunnen spoelen voordat ik de volgende twee vluchten nam.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Narita – daar ging ook alles lekker vlot, vroeg deze keer of er een andere lounge was dan die van United, en die was er, een van ANA, en die was een stuk beter volgens degene die me in aan het checken was. Wel een stuk verder lopen, maar ik had bijna een uur de tijd, dus dat was geen probleem.
De ANA lounge heeft een eigen sake-bar! Je kan ook 6 warme gerechten bestellen (niet gedaan, het was me daar te vroeg voor). Het eten zag er ook beter uit dan bij United en het geheel oogde wat moderner. Helemaal prima!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan![]()
Zo, hebben jullie ff?
# TUIFLY
# AMS- PDL (Ponta Delgada)
# Geen vertraging, maar vliegtuig stond geparkeerd in hangar aan andere kant van Schiphol en kon daarna niet goed naar de gate komen. Instappen moest daardoor erg snel omdat tijdslot van vertrekken zou verlopen.
# Stewardessen van Miami Airlines vlogen mee, evenals hun Amerikaanse instructievideo's. Ze oogden vriendelijk.
# Niks. Tuifly is tegenwoordig ook gewoon een budgetmaatschappij waarbij je voor je voeder moet betalen. Er kon 1 pepermuntje af.
# Entertainment was een klein videoschermpje dat uit het plafond kwam zakken. Zat je net verkeerd (te dichtbij), dan zag je alleen grijze beelden.
# Tuifly staat voor mij op gelijke hoogte met Rynair, Easyjet en Wowair. Budgetmaatschappijen. Krappe stoelen, voor alles bijbetalen. Het was een soort noodzakelijk kwaad op deze reis.
# Eventueel informatie over de luchthavens: weinig te doen in de aankomsthal, na de douane heb je alle autoverhuurbedrijven, wat souvenirwinkels en de SATA-deskjes.
# SATA Air
# PDL - PIX (Ponta Delgada - Pico island)
# Geen vertraging. Snel boarden, snel instappen.
# Je hebt het personeel amper nodig. Deze vluchtjes duren zo kort. Ze doen vooraf de veiligheidsinstructie, niet al te geinteresseerd en verdwijnen daarna naar hun stoelen. Ons personeel was allemaal man, leken ook pilotenuniformen te dragen.
# Eten: nvt.
# Entertainment: nvt, en niet nodig. De vlucht zelf was entertainment omdat je bij daglicht over de eilanden vliegt.
# Algehele indruk: netjes, voldoende beenruimte, je merkt duidelijk dat ze dit elke dag doen en er bedreven in geworden zijn.
# Eventueel informatie over de luchthavens: bagage is heel snel van de band, omdat ze er maar 1 hebben en er telkens maar één vlucht landt. Heel klein vertrekhalletje, er zat nog wel een pinautomaat en deskjes van autoverhuurbedrijven.
# SATA air
# HOR- TER - Horta - Terceira
# Vertraging: geen
# Vriendelijk personeel: wederom een dermate korte vlucht dat je alleen de safetyrules krijgt uitgelegd en ze naar hun stoel verdwijnen. Steward bij checkin was vriendelijk.
# Eten: nvt
# Entertainment: nvt
# Algehele indruk: wederom netjes en snel, deze vlucht.
# Eventueel informatie over de luchthavens: Terceira is een internationale luchthaven en dus al een stuk groter. Transport van vliegtuig naar vertrekhal gebeurde per busje. Ik zag ook bij andere toestellen dat passagiers netjes verzorgd werden. Personeel is vriendelijk.
# Tuifly
# TER - AMS (Terceira - Amsterdam)
# Vertraging: bij aankomst, door de sterke storm en regen rondom Schiphol op 14-9. We moesten eerst cirkelen rondom Rotterdam, daarna nog eens bij Schiphol. Je voelde de wind ook in het toestel, dus snap op zich de reden wel.
# Vriendelijk personeel: ditmaal gewone Tuifly stewardessen. Die waren vriendelijk. We hebben een klein deel van de reis in de rij van de nooduitgangen gezeten (voor ons de eerste keer), we kregen goed uitgelegd hoe dit in zijn werk ging.
Personeel van SATA had enkele stoelen dubbel geboekt, merkte ik (SATA boekt de vlucht in Terceira, in Ponta Delgada stapte een deel uit Amsterdam weer uit en kwamen er weer mensen naar Amsterdam bij). Tuifly had daar geen weet van, maar op zich paste iedereen in het toestel.
# Eten: zelfde laken een pak als bij de vertrekvlucht. Dus ons eigen lunchpakket maar opgegeten.
# Entertainment: we zaten deze vlucht iets gunstiger en daardoor heb ik af en toe wat meegepikt op het kleine schermpje, zoals een afl. van Person of interest.
# Algehele indruk: iets meer beenruimte, maar ook niet veel.
# Eventueel informatie over de luchthavens: nvtKierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards![]()
# Maatschappij
Авіакомпанія Мотор Січ / Motor Sich Airlines
# Traject
Kyiv Zhuliany - Odessa - Kyiv Zhuliany
# Type Toestel
Antonov An-24RV (UR-MSI) eerste vlucht 21-03-1972
# Vertraging
Geen vertraging, op de terugweg enkele minuten eerder geland.
# Vriendelijk personeel
Typische Oekraïense vriendelijkheid. Het blijft toch een bepaald slag mensen. Ze deden niet onder voor bijvoorbeeld Ukrainian Airlines.
Het grondpersoneel had geen moeite met de vele mensen die foto's maakten op het tarmac bij het vliegtuig, selfies en wat al niet meer omdat vliegen met dit type toestel met een lijndienst bijna niet voorkomt en veel mensen om exact deze reden de vlucht geboekt hadden.
# Eten
Het is een relatief korte vlucht, en je kreeg thee / koffie en een veel te droog en hard koekje aangeboden en 2 muntsnoepjes. Op zich is dit prima, ik verwachte ook geen catering a la Turkish Airlines.
# Entertainment
Het type toestel is eigenlijk het entertainment. Het is een oud beestje, typische sovjet style, er zat bijvoorbeeld een gordijntje voor de ramen tegen het zonlicht. Daarnaast rook het ook alsof het uit 1972 kwam en geluidsisolatie was niet de hoogste prioriteit, ondanks dat dit een 'turbo' prop was was het goed merkbaar dat de motoren aan stonden.
# Algehele indruk
Men vliegt met de wat oudere type toestellen binnenlandse vluchten in Oekraïne en bijvoorbeeld Minsk, (Rusland zelf is even niet mogelijk).
Ondanks het oudere type toestellen kan men redelijk op tijd vliegen en heb ik het idee dat de piloten het ook echt waarderen dat ze in dit type toestellen vliegen.
Voor mij was deze vlucht echt een uitkomst gezien mijn aankomst op IEV en zo direct door kon naar Odessa en niet de veel latere vlucht vanaf KBP te hoeven nemen.
Nu heb ik geen vliegangst en zou het zeker na deze ervaring weer doen, en als je een beetje van vliegen houdt is dit zelfs een aanrader. Genoeg mogelijkheden om de ervaring vast te leggen.
# Eventueel informatie over de luchthavens
IEV is een prima luchthaven. Je hebt minimale tijd nodig om in te checken en dat kan ook kort van tevoren. 08:43 geland met een internationale vlucht en met gemak de 09.35 vertrektijd van deze vlucht gehaald. Je moet overigens wel een boarding pass ophalen, want in 1972 kon je ook niet online inchecken dus voeren ze dat ook nu niet in.
ODS (Odessa)
Men heeft een nieuwe terminal, maar die is er volgens mij vooral voor de sier, want anders dan dat je met aankomst van een domestic vlucht met de bus daar gebracht wordt en je daar je bagage kunt krijgen gebruik je deze terminal verder niet.
De oude Sovjet style terminal is functioneel, maar de ruimte beperkt, men een vlucht met een laag aantal passagiers geen probleem in de wachtruimte, maar ik heb daar ook wel eens gestaan met 150 passagiers en dan zijn twee wc's wel wat weinig... En de veiligheidscontrole zit daar op het niveau van Tel Aviv dat iedere tas een nacontrole verdiend...RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.![]()
# Maatschappij
KLM Cityhopper (Embraer 175)
# Traject
DUS-AMS
# Vertraging
Geen
# Vriendelijk personeel
Op zo'n korte vlucht hebben ze amper tijd om het eten rond te brengen, laat staan iets anders. Het is ze gelukt iedereen te voorzien van een snack en drinken en dus prima.
# Eten
Zakje koekjes en bakje water.
# Entertainment
Niet aanwezig
# Algehele indruk
Opstijgen en bijna direct weer landen, eigenlijk best een nutteloze vlucht, het is dat deze constructie ¤400,- per ticket scheelde t.o.v. direct vanaf Schiphol.
# Eventueel informatie over de luchthavens
De bewegwijzering naar de parkeergarages is zo onduidelijk als wat, de luchthaven zelf is prima en lekker compact.
# Maatschappij
KLM (Boeing Dreamliner)
# Traject
AMS-SFO
# Vertraging
Paar minuutjes bij het landen, vrij normaal bij SFO waar het praktisch altijd mistig is.
# Vriendelijk personeel
Ja best wel, ondanks dat het merendeel van de passagiers niet Nederlands was, was het personeel het wel en spraken je dus gewoon in het Nederlands aan zodra ze het wisten.
# Eten
Voor deze vlucht was ik al zo'n 36 uur wakker dus de reis zelf heb ik nogal wat pogingen gedaan tot slapen en ben ik een beetje vergeten wat het eten was. Was volgens mij vrij standaard met een diner en ontbijt en tussendoor wat snacks en een self-service bar tijdens de 'nacht'.
# Entertainment
Mooie goed functionerende schermpjes in de stoelen wat je ook mag verwachten voor zo'n nieuw toestel. Aanbod was een tikkeltje aan de magere kant.
# Algehele indruk
Was erg rustig in de lucht, trilde amper, beetje alsof je over hagelnieuw asfalt rijdt. Erg prettig vliegtuig om mee te vliegen.
# Eventueel informatie over de luchthavens
Schiphol als transfer is best eenvoudig, ondanks dat je van Schengen naar intercontinentaal gaat, op die eindeloze lange gangen met loopbanden na dan. Omdat we een overstap hadden van 3,5 uur hadden in de Aspire lounge gaan zitten, dat is wel een stuk prettiger dan de bankjes bij de gate.
SFO heeft een upgrade gehad met zelfscan terminals, even je paspoort er doorheen halen en een foto laten maken en je kan door naar de customs ambtenaar die even een paar vragen stelt over wat je komt doen. Stonden binnen drie kwartier na landen in de garage bij National.
Op de terugweg hetzelfde traject met als verschil dat er nu met een wat oudere 777 werd gevlogen, die wel opvallend veel beenruimte had. Dat was maar goed ook, want de zitten was echt kneiterhard en niet echt geschikt om 9+ uur op te zitten. Het was tevens een stampvolle vlucht met vooral veel (lichtelijk irritante) Indiërs die bijna allemaal waren vergeten door te geven dat ze een vegetarische maaltijd wilden, wat tot een begrijpelijke irritatie zorgde soms bij het personeel. Als bijkomend voordeel daarvan werd ik als Nederlander dan weer wel erg vriendelijk behandeld en hadden ze zelfs tijd voor een praatje op het einde van de vlucht.
Laatste stukje AMS-DUS had ik wel 2 uur vertraging vanwege de mist, dan merk je daarna pas echt hoe kort die vlucht is als die eindelijk gaat. De piloot had ook haast en is in minder dan een half uurtje er naartoe gevlogen. Paspoortcontrole was ook weer hilarisch slecht op DUS, er stonden bij de uitgang drie douanebeambten die eigenlijk meer geïrriteerd keken door het geluid dat van de koffers afkwam tijdens hun koffiegesprekje dan dat ze naar ons keken.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic![]()
Aangezien AMS-DUS een vlucht binnen het Schengengebied is, is het niet zo heel raar dat daar weinig aandacht aan geschonken wordt.quote:Op zondag 3 december 2017 21:59 schreef LTVDK het volgende:
Paspoortcontrole was ook weer hilarisch slecht op DUS, er stonden bij de uitgang drie douanebeambten die eigenlijk meer geïrriteerd keken door het geluid dat van de koffers afkwam tijdens hun koffiegesprekje dan dat ze naar ons keken.
Douane en paspoortcontrole zijn twee verschillende zaken trouwens.![]()
Ja ik haal een paar dingen door elkaar geloof ikquote:Op maandag 4 december 2017 10:44 schreef heite het volgende:
[..]
Aangezien AMS-DUS een vlucht binnen het Schengengebied is, is het niet zo heel raar dat daar weinig aandacht aan geschonken wordt.
Douane en paspoortcontrole zijn twee verschillende zaken trouwens.. Paspoortcontrole was gewoon paspoort scannen en doorlopen naar transfer, en dan krijg je op Düsseldorf dus de Schengencontrole. Met zo'n overstap sla je dus praktisch alle controles van een intercontinentale vlucht over, beetje apart wel.
Op maandag 24 augustus 2015 11:34 schreef Yasmin23 het volgende:
Als je maar genoeg moeite doet past alles.
_____
TV / Het post-apocalyptische/dystopische film topic![]()
De paspoortcontrole om het Schengengebied binnen te gaan heb je dan toch gewoon gehad op Schiphol, nl. de paspoortscan voor je door kon lopen naar je transfer. Welke controles had je dan nog meer verwacht?quote:Op maandag 4 december 2017 11:46 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ja ik haal een paar dingen door elkaar geloof ik. Paspoortcontrole was gewoon paspoort scannen en doorlopen naar transfer, en dan krijg je op Düsseldorf dus de Schengencontrole. Met zo'n overstap sla je dus praktisch alle controles van een intercontinentale vlucht over, beetje apart wel.
![]()
Onbegrijpelijke zin, die laatste. Vlucht binnen Schengen: geen paspoortcontrole, verlaat je Schengen: paspoortcontrole. Wat was er bij jou apart dan?quote:Op maandag 4 december 2017 11:46 schreef LTVDK het volgende:
[..]
Ja ik haal een paar dingen door elkaar geloof ik. Paspoortcontrole was gewoon paspoort scannen en doorlopen naar transfer, en dan krijg je op Düsseldorf dus de Schengencontrole. Met zo'n overstap sla je dus praktisch alle controles van een intercontinentale vlucht over, beetje apart wel.
It's not a lie, if you believe![]()
# Maatschappij
Wizzair
# Traject
Eindhoven - Tuzla v.v.
# Vertraging
Heen: 3 kwartier later dan oorspronkelijke tijd vertrokken. Toch geland binnen de geplande tijd.
Terug: op tijd vertrokken en ruim een half uur voor geplande tijd geland. Onderweg lichte turbulentie gehad.
# Vriendelijk personeel
Verschrikkelijk chagrijnig personeel. Als blikken konden doden...
De gegeven veiligheidsinstructies in het Engels waren nauwelijks te verstaan door zowel het accent als de snelheid waarmee ze er doorheen raceten.
Wel complimenten voor het mooie uniform dat ze droegen.
# Eten
Wagentje om eten en drinken te kopen kwam 2x langs. Zelf alleen een flesje water gekocht. En dat was prima.
# Entertainment
Prachtig uitzicht uit het raampje bood voldoende vertier voor deze vlucht van minder dan 2 uur.
# Algehele indruk
Prima. Online inchecken, prima stoelen, prima prijs, vlotte afhandeling dus tevreden. Hoewel ik weinig ervaring heb met vliegen, viel dat chagrijnige personeel me wel erg tegen.
# Eventueel informatie over de luchthavens
Eindhoven zullen jullie waarschijnlijk wel kennen en is prima luchthaven.
Maar eenmaal in Tuzla was dat wel even anders. Cultuurverschil was meteen zichtbaar: bij binnenkomst moet je je paspoort laten zien maar daar is niet voldoende ruimte dus sta je buiten in de rij. De bagageband passen ongeveer tien koffers, dus de rest van de koffers worden in een hoek gezet. In het luchthavengebouw zelf is er één restaurantje (waar flink gerookt wordt), maar met zeer vriendelijk personeel. Op de terugweg vertrokken er twee vliegtuigen achter elkaar maar het aantal mensen dat in twee vliegtuigen past, past niet tegelijkertijd in het luchthavengebouw. Ondanks deze bijzondere luchthaven is Bosnië zeker het bezoeken waard!![]()
Ik schat in dat hij had bedacht dat hij nog een controle kreeg van de koffer van de Douane op Dusseldorf Airport.quote:Op maandag 4 december 2017 12:25 schreef heite het volgende:
[..]
De paspoortcontrole om het Schengengebied binnen te gaan heb je dan toch gewoon gehad op Schiphol, nl. de paspoortscan voor je door kon lopen naar je transfer. Welke controles had je dan nog meer verwacht?
Het is trouwens op Schiphol niet veel beter dan in Dusseldorf, sterker nog, de kans dat ik bij een reguliere controle bij de uitgang op Schiphol op bagage gecontroleerd ga worden is nagenoeg nihil, simpelweg door de opzet van deze controles.
Op Dusseldorf is de kans in dat opzicht wat groter omdat men weet dat de KLM vlucht bestaat uit overstappers en ben dus wel degelijk aandacht schenkt aan de oranje kleurcodes op het bagagelabel en zo in één oogopslag kunnen zien waar wat extra aandacht voor benodigd is op basis van passagier en vertrekbestemming.RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.![]()
# Maatschappij
American Airlines
# Traject
Seattle-Charlotte-Orlando
# Vertraging
Ik stond 20 minuten eerder dan de geplande aankomsttijd buiten
# Vriendelijk personeel
Personeel van eerste vlucht was te oud (rond 50 jaar) en droegen allemaal pruiken (dit was vrij disturbing) zeiden verder geen woord, niet echt vriendelijk dus.
Personeel van tweede vlucht was combi van veel te oud (rond 65) en rond 30. Zij waren iets spraakzamer, ze hebben bijna het hele anderhalf uur van alles proberen te verkopen.
# Eten
Kreeg op beide vluchten een drankje, was prima maar voor een vlucht van in totaal 8 uur misschien wat karig
# Entertainment
niet
# Algehele indruk
Prima vluchten vlogen mooi op tijd, en ik had met mijn 1.85 in economy meer dan voldoende beenruimte, dat heb ik op zo'n korte vlucht zelden meegemaakt.
Eerste vlucht was overbooked, dus had me aangemeld als vrijwilliger omdat een $500 voucher het me wel waard was om een paar uur later in Orlando aan te komen, helaas waren er 5 vrijwilligers en moesten maar 2 mensen achterblijven, en gezien ze voor mij als enige een hotel hadden moeten regelen moest ik toch het vliegtuig in.
# Eventueel informatie over de luchthavens
Seattle is een erg fijn vliegveld. het openbaar vervoer van/naar het vliegveld is erg goed en goedkoop (een metroticket naar Downtown kost slechts $1,50) verder was erg overzichtig en heb nergens lang hoeven te wachten.
Overstap in Charlotte was ook perfect. Kwam aan op gate B7 en vertrok een uur later vanaf B8, er was genoeg plek bij de gate om te zitten wachten, dus dat verliep erg soepel.
Orlando was een prima vliegveld, bestaat uit vier kleine delen die elk met een treintje verbonden zijn aan de centrale terminal. Hierdoor hoef je niet veel te lopen, en ben je na aankomst snel buiten![]()
# Maatschappij
AeroMexico
# Traject
Amsterdam - Mexico City - Puerto Vallarta
Puerto Vallarta - Mexico City - Amsterdam
# Vertraging
Alle 4 de vluchten vertrokken op tijd en kwamen ruim op tijd aan op bestemming. ;
Op de terugweg stond ik zelfs bijna een uur eerder dan gepland weer op Schiphol.
# Vriendelijk personeel
Op het longhaul gedeelte erg vriendelijk, op het shorthaul gedeelte een stuk minder.
# Eten
Een stuk smakelijker dan het eten wat KLM, Transavia en TUI voorschotelen op de longhaul vluchten. Uiteraard wel een Mexicaans tintje. Keuze uit "Pasta" of "Kip", in beide gevallen voor kip gekozen. Van Amsterdam was dat een bakje met rijst, groente en stukjes kip. Op de terugweg was dat letterlijk kip: een gestoomde kipfilet met verdwaald wat stukjes courgette en tomatensaus.
Beide gerechten hadden een broodje, een bakje "salade" en yogurt.
Vlak voor aankomst wordt nog een ontbijt geserveerd: yogurt, fruit en roerbakei. (met op de terugweg bruine bonen en tomatensaus). Tussen de maaltijden door wordt regelmatig drinken aangeboden en kan je ook zelf achter in het vliegtuig extra drinken halen.
# Entertainment
Het entertainmentsysteem biedt een ruime selectie aan (recente) films en series, daarnaast kan je ook live tv kijken naar CNN en Sports24. Er is geen Nederlandse ondertiteling beschikbaar.
Tegen betaling is wifi met internet beschikbaar. Ik heb hier gezien de hoge prijzen (50MB voor $9) geen gebruik van gemaakt.
# Algehele indruk
Prima luchtvaartmaatschappij die echt niet onderdoet voor KLM en misschien zelfs nog wel wat verder gaat. Personeel is een stuk vriendelijker en de verzorging is dik in orde.
In Mexico gebruiken ze in systeem waarbij ze de wachtrijen onderverdelen in 5 zones. Bij het instappen worden deze zones in volgorde afgeroepen, instappen gaat zo een stuk vlotter en als je een primary boarding boekt krijg je dat dus ook. (iets waar je op Schiphol nog maar moet afwachten of je ook echt krijgt).
De vier vluchten met deze maatschappij hebben we een grote vraag bij mij doen rijzen: Hoe komt het toch dat de Nederlandse maatschappijen en het zo koud houden in hun vliegtuigen, ondanks dat hier veel over wordt geklaagd. Ik heb bij KLM, Transavia en TUI nog nooit zo warm gezeten als bij AeroMexico: de kachel stond lekker aan en ik had het zelfs eerder warm dan koud.
# Eventueel informatie over de luchthavens
Puerto Vallarta
Eenvoudig vliegveld gericht op vakantiegangers, hoewel er ook een pier is voor binnenlandse vluchten, maar die is beduidend eenvoudiger in aankleding.
Mexico City - terminal 2
Dit is met stip de meest chaotische terminal waar ik de afgelopen jaren ben geweest.
Op de heenweg na stempel in het paspoort zelf de koffer van de band moeten halen, door de douane heen en dan de koffer direct weer inleveren. Daarna door naar de security check en vervolgens sta j ergens midden in de terminal en moet je maar uitzoeken waar je aansluitende vliegtuig vertrekt.
Op de terugweg was het nog verwarrender: de koffer ging wel automatisch naar het volgende toestel, maar ik liep nog net niet letterlijk van het vliegtuig zo de volgende security check in. Daarna kwamen een aantal trappen die leiden tot een nog meer random plek in de terminal dan de plek waar ik op de heenweg uitkwam.
Nationale en internationale vluchten vertrekken op deze terminal allemaal door elkaar. Dit zorgde bij mij voor verwarring, aangezien ik gewend ben een paspoortcontrole en stempel te krijgen bij het verlaten van een land. Maar in Mexico doen ze het anders: bij binnenkomst vul een "immigration form" in dat je weer in moet leveren bij het boarden. Mexicanen die het land verlaten moeten een ander formulier invullen en dat inleveren bij de gate.
Voor mij was dit allemaal wat onduidelijk, maar gelukkig is er een post van de immigration diensten aanwezig op het vliegveld waar ze erg vriendelijk helpen met dit soort vragen.
De terminal zelf een saai grijs gebouw zonder echt "food court", uiteraard zijn er wel wat winkeltjes waar je (vers) eten en drinken kan kopen. Prijzen liggen hier echt absurd hoog. Je telefoon kan je overal opladen bij diverse palen. Gratis wifi is beschikbaar.
Door het ontwerp van de terminal is het onmogelijk om een blik te werpen op voorkomende vliegtuigen. Ik was er op de heenweg midden in de nacht (03.00 - 07.00) en dan is het echt een enorm saaie plaats om te moeten wachten.So we just called him Fred![]()
Ik denk dat het toch ook ligt aan de plek in het vliegtuig.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 12:42 schreef FredvZ het volgende:
Hoe komt het toch dat de Nederlandse maatschappijen en het zo koud houden in hun vliegtuigen, ondanks dat hier veel over wordt geklaagd. Ik heb bij KLM, Transavia en TUI nog nooit zo warm gezeten als bij AeroMexico: de kachel stond lekker aan en ik had het zelfs eerder warm dan koud.
Dezelfde ervaringen met koude cabines heb ik ook gehad met KLM op de verre vluchten, maar de laatste tijd zit ik simpelweg voorin (niet business, maar wel economy 'comfort'), en heb werkelijk waar nergens last meer van en moet zelfs in mijn T-shirt zitten om het niet te warm te krijgen.
En dat is geen incident meer, dit gebeurd nu elke keer, al moet worden gezegd dat het hier om het type toestel 777-300 of 777-200 gaat.
Wat mij opvalt is dat als ik dan naar achteren loop, ik kies als ik naar WC moet bij lange afstandsvluchten altijd de WC die het verst bij mij uit de buurt is, en die is dus helemaal achterin, dat ik daar mensen met complete en dubbele dekens zie zitten, niet alleen bij de nooduitgangen (want daar is het sowieso kouder), maar op veel andere plekken in het vliegtuig en merk ik ook dat het daar kouder is.
Op vluchten binnen Europa heb ik werkelijk waar nog nooit last gehad dat ik het warm of koud had, en ik vlieg toch wat af met mijn 'vrienden' van de KLM...RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.![]()
Tijdens een van de vluchten zat ik op rij 1, na opstijgen ging de verwarming aan en het was heerlijk warm.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 18:53 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Ik denk dat het toch ook ligt aan de plek in het vliegtuig.
Dezelfde ervaringen met koude cabines heb ik ook gehad met KLM op de verre vluchten, maar de laatste tijd zit ik simpelweg voorin (niet business, maar wel economy 'comfort'), en heb werkelijk waar nergens last meer van en moet zelfs in mijn T-shirt zitten om het niet te warm te krijgen.
En dat is geen incident meer, dit gebeurd nu elke keer, al moet worden gezegd dat het hier om het type toestel 777-300 of 777-200 gaat.
Wat mij opvalt is dat als ik dan naar achteren loop, ik kies als ik naar WC moet bij lange afstandsvluchten altijd de WC die het verst bij mij uit de buurt is, en die is dus helemaal achterin, dat ik daar mensen met complete en dubbele dekens zie zitten, niet alleen bij de nooduitgangen (want daar is het sowieso kouder), maar op veel andere plekken in het vliegtuig en merk ik ook dat het daar kouder is.
Op vluchten binnen Europa heb ik werkelijk waar nog nooit last gehad dat ik het warm of koud had, en ik vlieg toch wat af met mijn 'vrienden' van de KLM...
Bij een andere vlucht in het midden, ook warm. Ook als ik meer naar achteren liep.So we just called him Fred![]()
# Maatschappij
China Southern
# Traject
Amsterdam -> Beijing -> Hong Kong met 1,5 uur overstap
Hong Kong -> Beijing -> Amsterdam met 8h overstap
# Vertraging
niet echt
# Vriendelijk personeel
best goed maar soms was het Engels niet te verstaan
# Eten
vanaf hkg en ams best te doen maar het voer uit pek kreeg ik niet weg.
# Entertainment
prima film selectie op alle vluchten
# Algehele indruk
TOP! service op de korte overstap bij de gate opgehaald door een aardige mevrouw met de spice girls als ringtune en die ging om de 5min. In hoog tempo door de Duane geduwd met wat andere overstappers want blijkbaar is 1,5h te kort voor een normale route.
Op de terug weg een overstap van 8h waar ik wat tegen opzag maar toen ik het vliegtuig uitliep stond ze daar al weer met me naam op het bordje en ik hoorde de spice girls al weer.
Ik snapte niet echt waarom ik nu weer mee moest maar na 10min wandelen vroeg ze of ik het gratis hotel uit wou kiezen..... Euh oke doe mij die maar van de 6 met alleen een Chinese beschrijving.
Met braaf volgen en af en toe min stilstaan als ze aan het bellen was zat ik in een uurtje na het landen in een busje naar het hotel met een 24h transit visum. Het hotel snapte niet echt wat ik kwam doen toen ze me vertrek tijd hoorde maar wel heerlijk kunnen douche en klein tukkie gedaan. En mooi 20 min voor vertrek met het busje een belletje gehad.
# Eventueel informatie over de luchthavens
PEK -> Als roker toch een lastige ivm het aansteker en rook verbod. Maar gelukkig is de controle niet altijd even scherp.
HKG -> prima
AMS-> tjah....![]()
# Maatschappij
Swiss
Zürich - Las Vegas v.v. uitgevoeverd door Edelweiss Air
# Traject
Amsterdam - Zürich - Las Vegas
Las Vegas - Zürich - Amsterdam
# Vertraging
Op heenweg verliep alles volgens schema, op de terugweg vertrok het toestel 3,5 uur eerder (!!) dan gepland uit Las Vegas, waar we eigenlijk bij toeval achter kwamen.
De laatste leg naar Amsterdam vertrok te laat en kwam uiteindelijk met 30 minuten vertraging aan op Schiphol.
# Vriendelijk personeel
Erg vriendelijk personeel.
# Eten
Eten en drinken was prima in orde. Bij de Edelweiss vluchten waren alcoholische dranken tegen betaling, alcoholvrij zat bij het ticket in begrepen.
# Entertainment
Op korte vluchten niet op gelet op het lange stuk is een ruim aanbod aan films en series beschikbaar. Het meeste is Engels gesproken met naar keuze Engels, Duits en vaak ook Franse ondertitels.
# Algehele indruk
Ondanks dat Edelweiss Air.het vakantiemerk van Swiss heb ik toch prima gevlogen. Natuurlijk jammer dat de vlucht eerder weg ging, maar de prijs/kwaliteitsverhouding blijft gewoon goed
# Eventueel informatie over de luchthavens
Zürich
Schoon en net vliegveld met alle voorzieningen die je mag verwachten op een vliegveld waar je enkele duren door moet brengen. Op de terugweg hadden we ongepland een overstap van bijna 8 uur en hadden geen zin om zo lang op een stoel te gaan zitten. Gelukkig bracht het "Transit Hotel" uitkomst. Voor een paar tientjes heb je daar een bed of kamer waar je kan rusten of zelfs kan slapen.
Las Vegas
Op zich geen bijzonder vliegveld, hoewel de slotmachines bij de gates wel een leuke gimmick zijn.So we just called him Fred![]()
# Maatschappij
KLM
# Traject
Amsterdam - Tel Aviv
# Type Toestel
Boeing 737-900
# Vertraging
Geen vertraging, relatief op tijd weg en een rechtstreekse benadering vanaf zee op Ben Gurion Airport in Tel Aviv
# Vriendelijk personeel
KLM blijft degelijk. Vluchten naar Israel zijn altijd druk, waren wat religekkies om te proberen een upgrade te krijgen, maar die geeft KLM alleen op basis van status en als economy overboekt is, en ik kon in de KLM app al zien dat ik wel ge-upgraded was, dus vroeg ik aan de balie maar mijn nieuwe boarding pas die ik direct kreeg tot groot afgrijzen van de reliegekkie die dit oneerlijk vond. (Ik had ook in de App een nieuwe boarding pas kunnen krijgen, maar deze manier was veel leuker).
# Eten
Dit is een relatief lange vlucht met een echt business klasse service. Maaltijden zijn prima, en het broodje kroket als snack ongeveer 1,5 uur voor aankomst is ook altijd prima. Wel was door de 6 rijen business klasse in de 737 ook een 'eenstreper' door de purser ingeschakeld, maar die was om het aardig te zeggen niet heel snel, en op vragen om een bepaald drankje voor een andere passagier moest ze lang zoeken in de Galley... Die heeft nog wel wat training nodig. Daarnaast geen coke zero meer in business klasse bij de 2de ronde daar heb ik wel een mening over.
# Entertainment
Dit is één van de weinige intercontinentale vluchten welke worden uitgevoerd met een single aisle toestel waar geen entertainment aanwezig is, je kan enkel een krant krijgen. Al gebied eerlijkheid te zeggen dat ik eigenlijk altijd mijn eigen tablet mee heb en die kan je gelukkig gewoon opladen.
# Algehele indruk
KLM blijft prima, al moet worden gezegd dat ik wel de platinum status heb waardoor ik gratis alle stoelen kan selecteren, als ik dat niet zou hebben weet ik niet of ik dat zou doen en zit je wat meer achterin met minder beenruimte en is de vraag of je dan nog zo positief bent.
# Eventueel informatie over de luchthavens
Amsterdam is een prima luchthaven, ik heb eigenlijk nooit wachtrijen voor de beveiliging, een enkele keer bij de paspoortcontrole maar dat is dan ook maximaal 15 minuten, en bij avondvluchten sowieso niet.
De vernieuwde KLM lounge ziet er op het eerste gezicht mooi uit, maar men is nog niet helemaal klaar en het kan daardoor op bepaalde momenten heel druk zijn.
Bij aankomst op Ben Gurion in Tel Aviv wordt je welkom geheten door zogenaamde spotters, die loop je over het algemeen wel voorbij, maar bij de paspoortcontrole worden gerichte vragen gesteld, door mijn reisverleden moest ik even wachten en kreeg ik nog wat extra vragen door een vriendelijke meneer die mij al snel een fijn verblijf wenste.
Ondanks de nachtelijke aankomst rijdt er openbaar vervoer naar de stad, en dat vind ik altijd wel fijn, ik kan en mag ook wel een taxi nemen, maar de optie dat er openbaar vervoer is blijft een pluspunt.RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.![]()
Beetje late reactie, maar jouw indruk klopt.quote:Op vrijdag 26 januari 2018 18:53 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Ik denk dat het toch ook ligt aan de plek in het vliegtuig.
Dezelfde ervaringen met koude cabines heb ik ook gehad met KLM op de verre vluchten, maar de laatste tijd zit ik simpelweg voorin (niet business, maar wel economy 'comfort'), en heb werkelijk waar nergens last meer van en moet zelfs in mijn T-shirt zitten om het niet te warm te krijgen.
En dat is geen incident meer, dit gebeurd nu elke keer, al moet worden gezegd dat het hier om het type toestel 777-300 of 777-200 gaat.
Wat mij opvalt is dat als ik dan naar achteren loop, ik kies als ik naar WC moet bij lange afstandsvluchten altijd de WC die het verst bij mij uit de buurt is, en die is dus helemaal achterin, dat ik daar mensen met complete en dubbele dekens zie zitten, niet alleen bij de nooduitgangen (want daar is het sowieso kouder), maar op veel andere plekken in het vliegtuig en merk ik ook dat het daar kouder is.
Op vluchten binnen Europa heb ik werkelijk waar nog nooit last gehad dat ik het warm of koud had, en ik vlieg toch wat af met mijn 'vrienden' van de KLM...
De meeste cabines hebben op meerdere plekken een sensor die de temperatuur meet. Is deze hoger dan de gewenste temperatuur, dan zal het systeem koude lucht gaan geven.
Probleem is echter dat deze koude lucht eerst over de passagiers gaat alvorens de sensor meet dat de temperatuur afgenomen is.
Zeker in die gedeeltes van de cabine met veel mensen (dus economy en vooral met naar achteren), meet de sensor door alle warme lichamen vaak een hoge temperatuur, wat het systeem extra veel koude lucht gaat geven.
Met andere woorden, het is niet kouder, maar er wordt meer koude lucht gegeven, wat de passagier wel afkoelt, maar de lucht (waar de sensor meet) niet zo snel.
De gewenste temperatuur hoger zetten helpt dus niet gek veel, er blijft koude lucht in de cabine gepompt worden, echt iets minder op die manier.
Daarbij komt overigens nog de droge lucht en, voorval bij nachtvluchten, de vermoeidheid.You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan![]()
# Maatschappij
Air France en Hop
# Traject
Tel Aviv - Parijs - Dusseldorf
# Type Toestel
Airbus 320
Embraer 190
# Vertraging
We konden bij de eerste vlucht bij een gate instappen, om vervolgens met de bus tegen de klok in om de hele luchthaven gereden te hebben om bij het vliegtuig aan te komen die hemelsbreed 400 meter verder stond. Dat helpt niet mee om op tijd te vertrekken.
Bij de 2de vlucht stond het toestel er al de 3,5 uur dat ik in de Air France Lounge zat, maar bij het daadwerkelijk boarden ontstond er vertraging omdat men druk met het toestel aan de slag moest om deze schoon te krijgen. Dat had ook eerder gekund. Uiteindelijk 30 minuten te laat geland.
# Vriendelijk personeel
Air France personeel vindt ik wat minder vriendelijk dan KLM personeel. Het zal ook wel een cultuur dingetje zijn. Men doet overigens wel hun best en op de 2de vlucht was de purser een topper waar een extra drankje of broodje voor passagiers geen probleem was.
# Eten
Dit is een relatief lange vlucht met een Airbus 320 en men kreeg enkel een ontbijt en daar wat drinken bij, en voor extra drinken moest je naar de galley. Ook op een ochtendvlucht heeft men geen cola of andere frisdranken, en dat snap ik bij een vlucht die om 08:00 uur vertrekt en om 09:00 aankomt, maar deze vlucht komt om 11:45 aan en dan zou dit qua catering mijn inziens wel aanwezig moeten zijn.
Bij de 2de relatief korte vlucht worden wel alle frisdranken geschonken. Met wel de kanttekening dat voorin economy klasse men blikjes krijgt en achterin krijg je een bekertje. Ik vind een blikje persoonlijk wat beter.
# Entertainment
Dit is één van de weinige intercontinentale vluchten welke worden uitgevoerd met een single aisle toestel waar geen entertainment aanwezig is. Al gebied eerlijkheid te zeggen dat ik eigenlijk altijd mijn eigen tablet mee heb en die kan je gelukkig gewoon opladen. En dat kan bij Air France bij elke stoel in de economy klasse in de stoelleuning, in tegenstelling tot bij KLM waar het alleen bij de voorste rijen kan.
# Algehele indruk
Air France heeft niet mijn voorkeur. Maar voor deze vluchtcombinatie qua prijs en tijdstip van vertrek de enige optie. Hop had ik nog niet mee gevlogen maar bevalt eigenlijk prima, het broodje en drinken was beter dan bij KLM cityhopper waar je enkel een beketje water van 85ml en een stroopwafel/zoute stokjes/belgian chocolate cookie krijgt.
# Eventueel informatie over de luchthavens
Ben Gurion Tel Aviv heeft een aparte procedure. Door mijn reisverleden wist ik al dat dit geen makkelijk vertrek zou zijn. Voordat je je boarding pass krijgt en bagage kan inchecken krijg je een (kort) interview. Men begint hier met goede moed bij mij aan, maar medewerkster 1 wist al na het bladeren in mijn paspoort dat dit niks ging worden, supervisor 1 wist na 2 minuten dat ook zij geen authorisatie had, en special supervisor 2 heeft het geprobeerd om informatie uit mij te peuteren maar helaas heb ik ook haar training gehad dus er veranderd niets aan mijn eerste antwoorden, waardoor er geen keus was om mij een barcode met level 6 te geven en een rode extra sticker die goed opvalt om de medewerker bij de screening te attenderen dat er een speciale controle moet plaatsvinden.
Voordeel was wel dat ik eigenlijk bij het zien van de gigantische rij bij de veiligheidscontrole al zwaaiend met mijn paspoort al aangaf dat ik zeker direct links door mocht en dat mocht inderdaad, kon zelfs voor iedereen die al dingen op de band had. Na de eerste reguliere controle zonder problemen mag je dan mee naar een volgende veel uitgebreidere controle met een medewerker die bij de eerste controle persoonlijk aan je toegewezen is. Dat is een controle die wat langer duurt en je bagage en persoon grondig controleren, maar ook weer niet als horrorverhalen met complete visitatie, maar wel een tablet waar men 10 minuten de tijd nam om deze op alle manieren door de scanner te halen.
Dergelijke controles zijn noodzakelijk en het doel is om zaken uit te sluiten. Over het algemeen zal een gemiddelde toerist hier niet mee te maken krijgen.
In Parijs is terminal 2G niet mijn favoriete terminal, gelukkig is de Air France Lounge prima, maar ik zou daar niet zonder lounge toegang willen zitten. De controle is ook compleet kansloos als je vergelijkt wat je in Tel Aviv ondergaat.RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.![]()
Zo had ik het nog niet bekeken, dit klinkt aannemelijk. Dat verklaart ook de koude zones waar ik doorheen loop. (Ik kies vooral de WC die het verst weg zit zodat ik lekker een stukje kan lopen om mijn benen wat te strekken want mijn benen gaan kapot als ik lang in dezelfde houding zit.quote:Op woensdag 27 februari 2019 17:02 schreef The_stranger het volgende:
Met andere woorden, het is niet kouder, maar er wordt meer koude lucht gegeven, wat de passagier wel afkoelt, maar de lucht (waar de sensor meet) niet zo snel.
De gewenste temperatuur hoger zetten helpt dus niet gek veel, er blijft koude lucht in de cabine gepompt worden, echt iets minder op die manier.RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.![]()
Bij KLM Cityhopper ben ik anders gewend dat er twee sandwiches of een sandwich en een koekje worden uitgedeeld. Dit bijvoorbeeld op een vlucht naar Berlijn, vergelijkbaar met CDG-DUS.
Forum Opties Forumhop: Hop naar: