abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_171133732
Gurus zijn vaak ontzettend bijzondere lieve, uiterst eerlijk en zeer inzicht volle lui die echt je ogen kunnen openen.

Toch hebben ze een slechte naam in het westen, ze schoppen namelijk vaak tegen de heilige huisjes of tegen het ego idee zelf, dat maakt mensen vaak al snel ongemakkelijk en men zoekt graag een excuus om te kunnen ontkennen dat het geraakt is, zoals in het bij mensen vrij gebruikelijk is, logisch dat veel gurus vaak van alles over zich heen krijgen, of ze worden aan het kruis genageld.

Maar het zijn gewoon mensen die heel veel aan zichzelf gewerkt hebben, al hun angsten hebben geconfronteerd, die heel lang en met veel aandacht zichzelf en de realiteit bestuurd hebben en er alles aan gedaan hebben om vrij te worden om te kunnen zijn om echt zichzelf te zijn en diepere staten van bewustzijn te leren kennen.

Maar er zijn ook wel veel gurus die eigenlijk nepperts zijn en dan zijn het ook wel nepperts van de hoogste orde, want ze doen soms alsof ze helemaal geen (negatief) ego meer hebben maar eigenlijk is nog altijd een subtiele arrogantie, maar goed, zij doen ook maar hun best.. net zoals iedereen.

Een van mijn favorieten is Ad Oostendorp.
Wat een verhaal heeft hij geleefd, ook op z'n 14e al serieus met spiritualiteit bezig en hij is inmiddels 65 of zo.
In ieder geval een van de leukste mensen die ik ooit gezien heb, zo aardig en vrij, iemand die zijn kinderlijke essentie die niet meer onderdrukt wordt en tegelijkertijd wel volwassen is geworden.
Ook geeft uiterst goed les, en wat het leuke ook is om bij zulke mensen te zijn, is dat die vrolijkheid echt op je kan afgeven.
pi_171161525
Die is echt zo vol van zichzelf, allemachtig.
You know, you come from nothing
you're going back to nothing
what have you lost? Nothing!
pi_171162558
Mijn favoriete guru is Mahan Madung. Hij is misschien geen 51 jaar bezig zoals zoals jouw guru, maar wel veel intenser. Je moet eerst het juiste pad naar verlichting volgen, anders wordt je een verkeerde guru die naast zijn schoenen loopt. Westerlingen kunnen overigens geen guru zijn.

Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_171166257
2Pac.
Conscience do cost.
  woensdag 24 mei 2017 @ 11:46:10 #5
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_171166384
Guru, tja. Heb ik niet echt, een paar mensen die mij hebben beïnvloed en waar ik wel bewondering voor heb zijn Dean Radin en Terrence Mckenna. Beide relatieve grootheden in hun niche.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_171167734
quote:
10s.gif Op woensdag 24 mei 2017 01:15 schreef Impressme het volgende:
Die is echt zo vol van zichzelf, allemachtig.
Van wie moet je anders vol zijn? :)

  woensdag 24 mei 2017 @ 12:45:22 #7
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171167745
Guru Josh
And so is the past
  woensdag 24 mei 2017 @ 14:52:05 #8
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_171170596
Nu ben ik wel van de persoonlijke overtuiging dat wanneer een wijs persoon de aandacht op zoekt het af doet aan zijn wijsheid :@. Weet ff niet hoe ik het uit moet leggen maar er zit in mijn hoofd dan een klein alarm die schreeuwt dat het niet goed zit. De 'echte' wijzen zijn degene die jeniet tegenkomt op het internet en hebben geen 'fanbase' buiten hun directe kring/omgeving.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_171171352
quote:
14s.gif Op woensdag 24 mei 2017 12:45 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Guru Josh
Soort van DJ lineup. Alleen zou Josh of die Nederlander nooit op de Mainstage staan.
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
pi_171173197
quote:
9s.gif Op woensdag 24 mei 2017 14:52 schreef jogy het volgende:
Nu ben ik wel van de persoonlijke overtuiging dat wanneer een wijs persoon de aandacht op zoekt het af doet aan zijn wijsheid :@. Weet ff niet hoe ik het uit moet leggen maar er zit in mijn hoofd dan een klein alarm die schreeuwt dat het niet goed zit. De 'echte' wijzen zijn degene die jeniet tegenkomt op het internet en hebben geen 'fanbase' buiten hun directe kring/omgeving.
In het middelpunt staan kan toch een valide ervaring zijn? Zeker als het mensen helpt.
Maar goed, je kan sceptisch zijn, geen probleem wanneer het maar geen dogma wordt, ik moet ook wel zeggen, dit soort mensen in het echt zien maakt wel meer impact dan op zo'n filmpje.
Overigens heb ik bij Osho ook wel eens mijn twijfels w.b.t 'ultieme verlichtheid', maar toch zeer ervaren, zeer ontwikkeld en grappig is hij wel. :)

Ad, voor welke reden dan ook, zei laatst toevallig wel: 'De meeste mensen die werkelijk ontwaakt zijn gaan echt geen satsang geven hoor.
Het zijn vaak de kneusjes die al dachten dat ze verlicht zijn die later ontwaken die er maar mee door gaan.' xd

Ik denk dat dat er mee te maken heeft dat weinig mensen echt goed mee kunnen gaan met een echt verlichte, omdat de verlichte je het liefst van je ego af helpt, en dat betekent niet altijd zo 'aardig' zijn, en vice versa kunnen verlichte mensen net zo goed een voorkeur hebben voor soort gelijke mensen.
pi_171175306
Guru is trouwens vooral een 'magisch' woord dat wordt gebruikt om iemand met wie je het eens bent meer autoriteit te geven. Want uiteindelijk is het dus niet veel meer dan dat, iemand met wie je het eens bent.

Het bericht hier boven lezen over verlicht zijn deed fysiek pijn trouwens, komende van de poster.
Conscience do cost.
  woensdag 24 mei 2017 @ 18:39:15 #12
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_171175713
Een guru is waar de psycholoog ophoudt... of zoiets. Las ik ooit eens.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
  woensdag 24 mei 2017 @ 18:40:52 #13
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_171175753
quote:
10s.gif Op woensdag 24 mei 2017 01:15 schreef Impressme het volgende:
Die is echt zo vol van zichzelf, allemachtig.
Ik zit het nu al een tijdje te kijken, en vraag me echt af hoe je hier nou weer bij komt? Komt totaal niet zo over juist.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_171177263
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 18:21 schreef ems. het volgende:
Guru is trouwens vooral een 'magisch' woord dat wordt gebruikt om iemand met wie je het eens bent meer autoriteit te geven. Want uiteindelijk is het dus niet veel meer dan dat, iemand met wie je het eens bent.

Het bericht hier boven lezen over verlicht zijn deed fysiek pijn trouwens, komende van de poster.
Onzin.

Een verheven staat van bewustzijn en diepe inzichten hebben is mogelijk, iedereen die zich ooit serieus met spirituele oefening heeft bezig gehouden weet beter.

En informatie is eigenlijk niet zo belangrijk, en zeker niet in de traditionele zin van hoe er vaak naar kennis gekeken wordt. Iemand zei een keer tegen Osho:
'Osho, I trust you, but I don't belief you'
...
'Baby that is really great, just groovy, I don't belief in my own statements either.'

De guru probeert je te laten zien wie je bent, hij deelt wel inzichten, maar het is de bedoeling dat je dat zelf onderzoekt.

Maar belangrijker dan eigenlijk elk woord is dat een guru een levend voorbeeld van hoe een mens ook kan zijn, compleet vrij van enige angst, dat is inspirerend, en het geeft een energie af die je in het echt kan voelen.

Ramana Maharshi, een leraar die door bijna elke leraar in het hoogste aanzien wordt gehouden, zei bijna niets, hij zat gewoon stil en keek naar mensen, dit had een extreem transformerend effect op mensen en er werd een ashram (tempel) om hem heen gebouwd, mensen van over de hele wereld kwamen naar hem toe.

Er is een boek geschreven dat puur over de ervaringen ging van mensen die bij hem in de buurt kwamen, vol met 202 vrij prominente figuren, mensen met hoge overheids functies, professoren etc.
http://www.sriramanamahar(...)_Ramana_Maharshi.pdf



Over hem moet later nog wat meer gezegd worden, want zijn leven is een prachtig verhaal.
pi_171177494
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 19:30 schreef alwaysbenice het volgende:

[..]

Onzin.

Een verheven staat van bewustzijn en diepe inzichten hebben is mogelijk, iedereen die zich ooit serieus met spirituele oefening heeft bezig gehouden weet beter.
Iedereen die ooit onderzoek gedaan heeft distantieert zich van dergelijk zweverig gebrabbel.
quote:
En informatie is eigenlijk niet zo belangrijk, en zeker niet in de traditionele zin van hoe er vaak naar kennis gekeken wordt. Iemand zei een keer tegen Osho:
'Osho, I trust you, but I don't belief you'
...
'Baby that is really great, just groovy, I don't belief in my own statements either.'

De guru probeert je te laten zien wie je bent, hij deelt wel inzichten, maar het is de bedoeling dat je dat zelf onderzoekt.
Precies, iemand met een mening over hoe je bepaalde dingen kan doen.
quote:
Maar belangrijker dan eigenlijk elk woord is dat een guru een levend voorbeeld van hoe een mens ook kan zijn, compleet vrij van enige angst, dat is inspirerend, en het geeft een energie af die je in het echt kan voelen.
Voor onzekere personen kan dat ongetwijfeld handig zijn, zo'n voorbeeldfunctie. Of als je afkomstig bent uit een helden-cultuur is het ook logisch dat je daar gevoelig voor bent. Voor de rest hoef je natuurlijk geen guru te zijn om mensen te inspireren. 2Pac, zoals ik hierboven al noemde, is dan net zo goed een guru.
quote:
Ramana Maharshi, een leraar die door bijna elke leraar in het hoogste aanzien wordt gehouden, zei bijna niets, hij zat gewoon stil en keek naar mensen, dit had een extreem transformerend effect op mensen en er werd een ashram (tempel) om hem heen gebouwd, mensen van over de hele wereld kwamen naar hem toe.
Ook hier: Leuk als je dat spannend vindt maar voor de rationele mens is een starende man natuurlijk niet zo interessant.
quote:
Er is een boek geschreven dat puur over de ervaringen ging van mensen die bij hem in de buurt kwamen, vol met 202 vrij prominente figuren, mensen met hoge overheids functies, professoren etc.
http://www.sriramanamahar(...)_Ramana_Maharshi.pdf

[ afbeelding ]

Over hem moet later nog wat meer gezegd worden, want zijn leven is een prachtig verhaal.
Als je wilt dokken kan ik je ook wel even een uurtje aanstaren hoor. Ik mag wel knipperen toch?
Conscience do cost.
pi_171179274
Die man had geen bezittingen en als iemand hem iets kwam brengen zorgde hij er voor dat het eerst over al de gasten werd uitgedeeld en als er dan nog wat over was nam hij ook wat.

En vrijwel iedereen heeft onzekerheden, misschien zie je dat niet aan het oppervlak als je weinig tijd neemt om je onderbewuste te onderzoeken, maar wanneer de stille van egoloosheid zich aan je aandient, reken maar dat er dan genoeg angsten naar het licht komen.
pi_171187858
Ik kan Jan van den Oever wel waarderen. Heerlijk nuchter en normaal.


En hij zou goeroe moeten worden :D (heel interessant interview)

Een goeroe is iemand die het pad van zelfrealisatie heeft doorlopen en datgene heeft gerealiseerd dat de zoeker nog zoekt. Een leraar die de weg wijst die hij zelf heeft afgelegd.
Volgens velen onontbeerlijk. Ikzelf ben van mening dat het niet per sé hoeft. Maar het kan geen kwaad er eens naar te luisteren natuurlijk. :) Met de een heb je meer dan met de ander... net waar je affiniteit naar uit gaat en op welke golflengte je zit.

[ Bericht 3% gewijzigd door Meneertje_flapdrol op 25-05-2017 00:14:07 ]
pi_171187974
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 19:30 schreef alwaysbenice het volgende:
Over hem moet later nog wat meer gezegd worden, want zijn leven is een prachtig verhaal.
Hij was wel heel... stil.. :D
Ik heb dan meer met nisargadatta. Maar maharshi heb ik ook in mijn kast staan.
pi_171188190
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 19:35 schreef ems. het volgende:
Ook hier: Leuk als je dat spannend vindt maar voor de rationele mens is een starende man natuurlijk niet zo interessant.
de 'rationele mens' is in dit voorbeeld vooral een volledig-met-zijn-denken-geïdentificeerd-mens.
Je hebt het een en ander losgelaten als je bij zo'n kerel beland en je na afloop zo'n ervaring kunt rapporteren. ;)
  donderdag 25 mei 2017 @ 01:00:19 #20
271695 EP3
Curiouser and curiouser!
pi_171189438
Al die zweefteven die over 'verlichting' lullen kan je sowieso direct naar de prullenbak verwijzen. ( Tenzij ze louter verwijzen naar de verlichting van ingebeelde angsten of de verbeelding van 'iemand'. ) - Lui als GP Walsh en Adyashanti zijn voor de krankzinnigen/zoekenden wel een aardige bron.

Maar dat zijn lieverdjes, hoor. - Lui als Jim Newman en Tony Parsons zijn het eindstation waar we met z'n allen met een grote boog omheen lopen. - Geen tijd = geen leven = geen hoop = jouw dood = the end, :W.
"Now which way do we go?" - Dorothy Gale
pi_171190074
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 18:40 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Ik zit het nu al een tijdje te kijken, en vraag me echt af hoe je hier nou weer bij komt? Komt totaal niet zo over juist.
Weer? Ik heb dat gevoel bij hem, heb zijn "cv" gelezen dus ja, ik vind dat hij vol is van zichzelf. Misschien moet hij eens kijken wat liefde voor hem doet, buiten zichzelf. Zeg ik dit goed.....Hmm. Hij komt op mij over als iemand die wil dat iemand hem accepteert, hem compleet maakt. En dat kan gewoon op aarde als hij over zijn ego heen stapt en mensen binnen laat.

Filmpje is anders dan zijn site of misschien ligt het wel aan mij. Mijn Guru is het niet iig.
You know, you come from nothing
you're going back to nothing
what have you lost? Nothing!
pi_171192789
Verlichtingstopic _O_ _O_ jullie donkere zielen worden aangeraden om veelicht te worden. Sinds ik verlicht ben is alles veel beter :)
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
  donderdag 25 mei 2017 @ 11:37:25 #23
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_171193153
Mensen die niet verlicht zijn,gaan naar de hel!
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_171193184
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 20:15 schreef alwaysbenice het volgende:
Die man had geen bezittingen en als iemand hem iets kwam brengen zorgde hij er voor dat het eerst over al de gasten werd uitgedeeld en als er dan nog wat over was nam hij ook wat.
Zo ben ik ook. Vooral op verjaardagen.
quote:
En vrijwel iedereen heeft onzekerheden, misschien zie je dat niet aan het oppervlak als je weinig tijd neemt om je onderbewuste te onderzoeken, maar wanneer de stille van egoloosheid zich aan je aandient, reken maar dat er dan genoeg angsten naar het licht komen.
Nu ben je aan het projecteren. Dat jij dat zo ervaart betekent niet dat de rest van de wereld dat automatisch ook zo doet.
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 00:02 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

de 'rationele mens' is in dit voorbeeld vooral een volledig-met-zijn-denken-geïdentificeerd-mens.
Je hebt het een en ander losgelaten als je bij zo'n kerel beland en je na afloop zo'n ervaring kunt rapporteren. ;)
Absoluut. Maar of datgene wat je hebt losgelaten wel verstandig was om los te laten blijft een raadsel.
Conscience do cost.
  donderdag 25 mei 2017 @ 12:59:03 #25
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_171194794
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 11:39 schreef ems. het volgende:
Nu ben je aan het projecteren. Dat jij dat zo ervaart betekent niet dat de rest van de wereld dat automatisch ook zo doet.
Denk dat jij nog een aantal kosmische incarnaties nodig hebt voordat je ver genoeg bent om het spirituele te begrijpen.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_171195103
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 12:59 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Denk dat jij nog een aantal kosmische incarnaties nodig hebt voordat je ver genoeg bent om het spirituele te begrijpen.
Ik denk de meeste mensen gewoon een paar jaartjes extra nodig hebben om over spiritualiteit heen te groeien. Sommigen zullen dat nooit doen helaas en blijven idolaat van mensen met een mening die ze guru's noemen. Want dat klinkt spannend en magisch.
Conscience do cost.
  donderdag 25 mei 2017 @ 13:54:48 #27
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_171196007
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2017 13:14 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik denk de meeste mensen gewoon een paar jaartjes extra nodig hebben om over spiritualiteit heen te groeien. Sommigen zullen dat nooit doen helaas en blijven idolaat van mensen met een mening die ze guru's noemen. Want dat klinkt spannend en magisch.
Haha, je hebt er wat tegen he?
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_171196148
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2017 13:14 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik denk de meeste mensen gewoon een paar jaartjes extra nodig hebben om over spiritualiteit heen te groeien. Sommigen zullen dat nooit doen helaas en blijven idolaat van mensen met een mening die ze guru's noemen. Want dat klinkt spannend en magisch.
Wat heb jij ooit aan spiritualiteit gedaan?
pi_171209312
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 11:39 schreef ems. het volgende:

[..]

Absoluut. Maar of datgene wat je hebt losgelaten wel verstandig was om los te laten blijft een raadsel.
Bedoel niet dat ze dat voor eens en voor altijd van zich hebben afgeschud. Dat bedoel ik helemaal niet. Rationeel denken zal iedere goede goeroe denk ik aanbevelen.

Maar ik weet niet precies hoe jij naar dit alles kijkt. Het is in ieder geval een vrije keuze. Een goeroe zoek je op als je op een punt in je leven komt dat je daar behoefte aan hebt. Wanneer je behoefte hebt aan die verdieping.
En ja, natuurlijk zijn er ook neuroten die niet met het leven om kunnen gaan en dan hun heil in zoiets zoeken. Maar een minstens zo groot gedeelte is een verstandig en intelligent en rationeel publiek. Maar als je je met dat soort zaken (serieus) bezighoudt (het is in feite onderzoek), probeer je voorbij de rationele denkgeest te gaan, daar die rationele denkgeest ook maar 'een' modus van de geest is.
Je hebt er denk ik een beeld van dat het nogal een dom gebeuren is allemaal. Ik denk dat je je daar in vergist.
  vrijdag 26 mei 2017 @ 00:44:15 #30
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_171212196
Mijn favorite guru is Baghwan.
Niet een echt volgeling maar wel veel met baghwanesen te maken gehad, en van daaruit veel meegekregen/geleerd.
There is only one religion
pi_171212575
Shinzen Young is ook een intrigerende old timer met veel directe goeie informatie
pi_171229454
quote:
9s.gif Op woensdag 24 mei 2017 14:52 schreef jogy het volgende:
Nu ben ik wel van de persoonlijke overtuiging dat wanneer een wijs persoon de aandacht op zoekt het af doet aan zijn wijsheid :@. Weet ff niet hoe ik het uit moet leggen maar er zit in mijn hoofd dan een klein alarm die schreeuwt dat het niet goed zit. De 'echte' wijzen zijn degene die jeniet tegenkomt op het internet en hebben geen 'fanbase' buiten hun directe kring/omgeving.
+1 Voor mij geldt hetzelfde.
Natuurlijk is het mooi als een 'guru' mensen tot nadenken kunnen stemmen, maar volgen betekent gewoon schaap zijn.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_171237612
quote:
Ja dat zijn freaky gevallen. :D
pi_171238001
quote:
7s.gif Op vrijdag 26 mei 2017 20:38 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

+1 Voor mij geldt hetzelfde.
Natuurlijk is het mooi als een 'guru' mensen tot nadenken kunnen stemmen, maar volgen betekent gewoon schaap zijn.
Een guru valt niet echt te volgen, net zo min als dat je een klein kind kan volgen, maar je kan er wel met bewondering naar kijken.
Het gaat niet zo zeer echt om kennis, belangrijker is dat je een voorbeeld hebt van dat bevrijding mogelijk is.

Het mooie is ook dat de echte echt geen ruk geeft of of je hem leuk vind of niet, hij is veel te blij om zichzelf te zijn, en toch geeft hij of zij om je.

En als je toch twijfelt, let op je synchroniteit, in mijn ervaring is die er altijd heel veel als je met de goeie te maken krijgt.

Maar ook heb je niet echt een guru nodig, hoewel het wel verdomd handig, het is een beetje alsof je je toekomstige zelf ontmoet, die door al de angsten is gegaan die jij ooit had, en de weg goed kent.

Maar gewoon meditatie/mindfulness is op zich ook voldoende volgens mij.

-

Nog een mooie


[ Bericht 13% gewijzigd door alwaysbenice op 27-05-2017 01:29:45 ]
pi_171238679
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 mei 2017 01:21 schreef alwaysbenice het volgende:

[..]

Een guru valt niet echt te volgen, net zo min als dat je een klein kind kan volgen, maar je kan er wel met bewondering naar kijken.
Het gaat niet zo zeer echt om kennis, belangrijker is dat je een voorbeeld hebt van dat bevrijding mogelijk is.

Het mooie is ook dat de echte echt geen ruk geeft of of je hem leuk vind of niet, hij is veel te blij om zichzelf te zijn, en toch geeft hij of zij om je.

En als je toch twijfelt, let op je synchroniteit, in mijn ervaring is die er altijd heel veel als je met de goeie te maken krijgt.

Maar ook heb je niet echt een guru nodig, hoewel het wel verdomd handig, het is een beetje alsof je je toekomstige zelf ontmoet, die door al de angsten is gegaan die jij ooit had, en de weg goed kent.

Maar gewoon meditatie/mindfulness is op zich ook voldoende volgens mij.

-

Nog een mooie
De vraag is natuurlijk, bevrijding waarvan?
Juist dat voorbeeld is gekend en dus kennis, we gaan op zoek naar die bevrijding welke als een beloning is aan het eind van de reis.
Zonder die beloning zouden we met onze commerciële hersentjes niets ondernemen.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  zondag 28 mei 2017 @ 07:31:38 #37
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171264638
Een goeroe is een spiritueel leider of gids. Daar hoef je niet verlicht voor te zijn.
Ik vraag me af of jullie goeroes in het algemeen bedoelen of alleen die van de oosterse leer?
pi_171264708
dmt
  zondag 28 mei 2017 @ 07:41:11 #39
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171264744
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 19:35 schreef ems. het volgende:

[..]

Iedereen die ooit onderzoek gedaan heeft distantieert zich van dergelijk zweverig gebrabbel.

[..]

Precies, iemand met een mening over hoe je bepaalde dingen kan doen.

[..]

Voor onzekere personen kan dat ongetwijfeld handig zijn, zo'n voorbeeldfunctie. Of als je afkomstig bent uit een helden-cultuur is het ook logisch dat je daar gevoelig voor bent. Voor de rest hoef je natuurlijk geen guru te zijn om mensen te inspireren. 2Pac, zoals ik hierboven al noemde, is dan net zo goed een guru.

[..]

Ook hier: Leuk als je dat spannend vindt maar voor de rationele mens is een starende man natuurlijk niet zo interessant.

[..]

Als je wilt dokken kan ik je ook wel even een uurtje aanstaren hoor. Ik mag wel knipperen toch?
Voor jou is er een speciale maharishi:
  zondag 28 mei 2017 @ 07:58:24 #40
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171264804
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 23:13 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Een goeroe zoek je op als je op een punt in je leven komt dat je daar behoefte aan hebt. Wanneer je behoefte hebt aan die verdieping.
Ik zie liever de goeroes waar je per ongeluk tegenaan loopt op het punt dat je er kennelijk klaar voor bent. Dat je op dat punt vastzit, niet meer groeit, en dat zo iemand je bedoeld of onbedoeld weer een slinger geeft waardoor je weer (geestelijk) in beweging komt, vaak door het leven vanuit een ander gezichtspunt te zien, ander perspectief, met nieuwe kennis. Je blijft even hangen om alles te doorgronden van het nieuwe inzicht, dan ga je verder en pas je de nieuwe inzichten toe in je eigen leven en laat je ze samensmelten met eerdere inzichten en ervaringen.
Ik snap niet goed waarom mensen hun hele leven bij zo'n goeroe willen blijven. Af en toe terugkomen om even oude kennis op te vijzelen oké, maar als je niet verder kunt, dan gaat er iets mis. Een goede gids weet wanneer hij je moet laten gaan.
  zondag 28 mei 2017 @ 08:02:12 #41
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_171264814
quote:
1s.gif Op donderdag 25 mei 2017 13:14 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik denk de meeste mensen gewoon een paar jaartjes extra nodig hebben om over spiritualiteit heen te groeien. Sommigen zullen dat nooit doen helaas en blijven idolaat van mensen met een mening die ze guru's noemen. Want dat klinkt spannend en magisch.
Een goeroe heeft geen mening, of laat die in het midden. Een goeroe helpt je je eigen inzichten te vormen (zodat je daar eventueel een mening aan kunt ontlenen).
pi_171325492
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 13:54 schreef Villas__Rubin het volgende:

[..]

Haha, je hebt er wat tegen he?
Nee hoor, ieder z'n ding. Wat jullie met guru's hebben heb ik met videospelletjes.
quote:
0s.gif Op donderdag 25 mei 2017 23:13 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Bedoel niet dat ze dat voor eens en voor altijd van zich hebben afgeschud. Dat bedoel ik helemaal niet. Rationeel denken zal iedere goede goeroe denk ik aanbevelen.
Aangezien iedereen een guru kan zijn lijkt me dat nogal onderling te verschillen.
quote:
Maar ik weet niet precies hoe jij naar dit alles kijkt. Het is in ieder geval een vrije keuze. Een goeroe zoek je op als je op een punt in je leven komt dat je daar behoefte aan hebt. Wanneer je behoefte hebt aan die verdieping.
Dat begrijp ik. Ik vind het echter geen verdieping.
quote:
En ja, natuurlijk zijn er ook neuroten die niet met het leven om kunnen gaan en dan hun heil in zoiets zoeken. Maar een minstens zo groot gedeelte is een verstandig en intelligent en rationeel publiek. Maar als je je met dat soort zaken (serieus) bezighoudt (het is in feite onderzoek), probeer je voorbij de rationele denkgeest te gaan, daar die rationele denkgeest ook maar 'een' modus van de geest is.
Helaas geloof ik niet in geesten.
quote:
Je hebt er denk ik een beeld van dat het nogal een dom gebeuren is allemaal. Ik denk dat je je daar in vergist.
Dat is niet het geval. Ik stel alleen dat een guru niet meer is dan een man (of vrouw) met meningen over hoe je iets kan doen of aanpakken. Het enige dat me tegenstaat is dat er wordt gedaan alsof die mensen heel speciaal zijn.
quote:
18s.gif Op zondag 28 mei 2017 08:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Een goeroe heeft geen mening, of laat die in het midden. Een goeroe helpt je je eigen inzichten te vormen (zodat je daar eventueel een mening aan kunt ontlenen).
In dat geval ben ik ook een goeroe.
Conscience do cost.
pi_171330441
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 14:09 schreef ems. het volgende:

Dat begrijp ik. Ik vind het echter geen verdieping.

Dat vind je nu misschien. Maar hoe oud ben je nu? Dit is over het algemeen een jongeren/jongvolwassene forum, dus misschien iets rond de 20-30 of zo? De meeste mensen die dat opzoeken zijn voorbij de 40... Sommige dingen sta je op een bepaalde leeftijd nog niet voor open. En zolang dat zo is, komt het niet binnen, vind je het onzin, belachelijk etc.
Kan over een paar jaar zomaar anders zijn als er dingen gebeuren in je leven.
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 14:09 schreef ems. het volgende:
Helaas geloof ik niet in geesten.
Dat heeft niets te maken met externe entiteiten.
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 14:09 schreef ems. het volgende:
Dat is niet het geval. Ik stel alleen dat een guru niet meer is dan een man (of vrouw) met meningen over hoe je iets kan doen of aanpakken. Het enige dat me tegenstaat is dat er wordt gedaan alsof die mensen heel speciaal zijn.
Met meningen heeft het niets te maken.

En ja, in sommige kringen wordt er idd gedaan alsof zo'n guru heel speciaal is.

Maar je hebt verschillende spirituele wegen. De wegen waarbij guru's 'zo speciaal' zijn en worden vereerd en zo, zijn meestal wat ze in India noemen, van de 'bakthi weg'. Dat houdt in: de weg van liefde, geven, devotie. Misschien zegt de term 'bodhisattva' je iets...

Een andere weg is de weg van kennis, weten, waarheid. De weg van zelfonderzoek, reflecteren, nadenken over 'wat is waarheid' etc. De wegen leiden tot hetzelfde, alleen het één past beter bij de ene persoon, het andere beter bij het andere. Hoe dan ook: die eerste weg is wat je vaker ziet bij bij groepen die om zo'n goeroe zitten en 'zijn energie' willen voelen om het eigen licht in hun hart te doen ontwaken. Dat is een weg, niet de enige weg.

Mijn voorkeur is de tweede weg. Vind de bakthi-weg wat zweverig en soft en ben ook niet van dat guru-devotiegedoe. Tja, ieder z'n ding verder.
pi_171345586
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 17:58 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Dat vind je nu misschien. Maar hoe oud ben je nu? Dit is over het algemeen een jongeren/jongvolwassene forum, dus misschien iets rond de 20-30 of zo? De meeste mensen die dat opzoeken zijn voorbij de 40... Sommige dingen sta je op een bepaalde leeftijd nog niet voor open. En zolang dat zo is, komt het niet binnen, vind je het onzin, belachelijk etc.
Kan over een paar jaar zomaar anders zijn als er dingen gebeuren in je leven.
Dit verhaal doet me helaas niet veel. Genoeg mensen die op latere leeftijd alsnog dingen doen die onlogisch of irrationeel zijn. Ik ben trouwens in de 30.
quote:
Dat heeft niets te maken met externe entiteiten.
Klopt. Ik geloof gewoon niet in geesten.

quote:
Met meningen heeft het niets te maken.
Vanzelfsprekend heeft het met meningen te maken. Guru's zijn van mening dat hetgeen dat zij vage benamingen als 'verlichting' of 'waarheid' of 'wijsheid' op een bepaalde manier bereikt kunnen worden.
quote:
En ja, in sommige kringen wordt er idd gedaan alsof zo'n guru heel speciaal is.

Maar je hebt verschillende spirituele wegen. De wegen waarbij guru's 'zo speciaal' zijn en worden vereerd en zo, zijn meestal wat ze in India noemen, van de 'bakthi weg'. Dat houdt in: de weg van liefde, geven, devotie. Misschien zegt de term 'bodhisattva' je iets...

Een andere weg is de weg van kennis, weten, waarheid. De weg van zelfonderzoek, reflecteren, nadenken over 'wat is waarheid' etc. De wegen leiden tot hetzelfde, alleen het één past beter bij de ene persoon, het andere beter bij het andere. Hoe dan ook: die eerste weg is wat je vaker ziet bij bij groepen die om zo'n goeroe zitten en 'zijn energie' willen voelen om het eigen licht in hun hart te doen ontwaken. Dat is een weg, niet de enige weg.

Mijn voorkeur is de tweede weg. Vind de bakthi-weg wat zweverig en soft en ben ook niet van dat guru-devotiegedoe. Tja, ieder z'n ding verder.
Ieder z'n ding sowieso. Je valt er verder niemand mee lastig dus als je zo graag iemand een guru wilt noemen en aan z'n lippen wilt hangen moet je dat vooral zelf weten :P
Conscience do cost.
  woensdag 31 mei 2017 @ 13:02:58 #45
16305 Jappie
parttime reverend
pi_171346180
quote:
18s.gif Op zondag 28 mei 2017 08:02 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Een goeroe heeft geen mening, of laat die in het midden. Een goeroe helpt je je eigen inzichten te vormen (zodat je daar eventueel een mening aan kunt ontlenen).
D'rom vind ik Sadhguru lekker down to earth ;)

pi_171352497
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 12:33 schreef ems. het volgende:

[..]

Dit verhaal doet me helaas niet veel. Genoeg mensen die op latere leeftijd alsnog dingen doen die onlogisch of irrationeel zijn. Ik ben trouwens in de 30.
:D

Je ziet dat dus als een onlogische, irrationele stap...? Why?

quote:
Vanzelfsprekend heeft het met meningen te maken. Guru's zijn van mening dat hetgeen dat zij vage benamingen als 'verlichting' of 'waarheid' of 'wijsheid' op een bepaalde manier bereikt kunnen worden
Meningen zijn het product van het denken. Guru's proberen je juist te leren voorbij te gaan aan het denken, en zeggen dat denkbeelden juist de waarheid doen vertroebelen. Wat zij mensen proberen te leren, is een manier van op een directe manier leren zien. Een manier van scherp leren kijken nog voordat het denken zich ermee bemoeid en de realiteit vervormt middels conceptualisaties. Juist denken, meningen, oordelen, rationalisaties scheppen een werkelijkheid waarin begrippen en woorden voor de werkelijkheid worden aangezien.
pi_171373057
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 16:57 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

:D

Je ziet dat dus als een onlogische, irrationele stap...? Why?
Misschien verwoord ik het verkeerd. Ik zie het voor mezelf als een onlogische en irrationele stap. Een zekere slag mensen kan ongetwijfeld wel de vruchten op de een of andere manier ervan plukken. Zoveel mensen zoveel hobby's, immers.

quote:
Meningen zijn het product van het denken. Guru's proberen je juist te leren voorbij te gaan aan het denken, en zeggen dat denkbeelden juist de waarheid doen vertroebelen.
Dat is op zichzelf een denkbeeld.
quote:
Wat zij mensen proberen te leren, is een manier van op een directe manier leren zien. Een manier van scherp leren kijken nog voordat het denken zich ermee bemoeid en de realiteit vervormt middels conceptualisaties. Juist denken, meningen, oordelen, rationalisaties scheppen een werkelijkheid waarin begrippen en woorden voor de werkelijkheid worden aangezien.
Dat kan je jezelf toch prima aanleren zonder guru? -Juist- als je wat meer op leeftijd bent lijken me dat zaken die, als je daar interesse voor hebt, je al lang min of meer onder de knie hebt.

Kernachtig samengevat zie ik de meerwaarde van een random die al dan niet door anderen of door zichzelf guru genoemd wordt.
Conscience do cost.
pi_171373707
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2017 12:57 schreef ems. het volgende:
Dat kan je jezelf toch prima aanleren zonder guru? -Juist- als je wat meer op leeftijd bent lijken me dat zaken die, als je daar interesse voor hebt, je al lang min of meer onder de knie hebt.

Kernachtig samengevat zie ik de meerwaarde van een random die al dan niet door anderen of door zichzelf guru genoemd wordt.
Dat kan zeker... Heb het mezelf ook zonder guru aangeleerd (en ben nog lerende). Toch hebben ook veel mensen wel zo iemand nodig die wat dat betreft de weg weet, de valkuilen, en de ervaring en vaak de kunde (door studie, maar ook door zelf weer een guru gehad te hebben van wie men het heeft geleerd, het is ook een stukje traditie vaak dat van generatie op generatie is doorgegeven) hebben. Een guru kan je ook op je eigen blinde vlekken wijzen, die jezelf - uiteraard - vaak niet ziet. Misschien is dat nog wel de belangrijkste functie van de guru.
Je kunt jezelf namelijk makkelijk misleiden. Zeker als verder niemand je een spiegel voorhoudt.
pi_171373725
Puff Daddy
  vrijdag 2 juni 2017 @ 01:52:16 #50
433309 Impressme
Very funny
pi_171389508
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2017 13:29 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Dat kan zeker... Heb het mezelf ook zonder guru aangeleerd (en ben nog lerende). Toch hebben ook veel mensen wel zo iemand nodig die wat dat betreft de weg weet, de valkuilen, en de ervaring en vaak de kunde (door studie, maar ook door zelf weer een guru gehad te hebben van wie men het heeft geleerd, het is ook een stukje traditie vaak dat van generatie op generatie is doorgegeven) hebben. Een guru kan je ook op je eigen blinde vlekken wijzen, die jezelf - uiteraard - vaak niet ziet. Misschien is dat nog wel de belangrijkste functie van de guru.
Je kunt jezelf namelijk makkelijk misleiden. Zeker als verder niemand je een spiegel voorhoudt.

Een Guru kan dat ook, je misleiden. Je zijn spiegel voorhouden, hij/zij blijft een mens tenslotte. Dat zal makkelijk een valkuil kunnen zijn voor mensen die zichzelf niet kennen.
You know, you come from nothing
you're going back to nothing
what have you lost? Nothing!
  maandag 5 juni 2017 @ 21:37:26 #51
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171485300
quote:
0s.gif Op woensdag 24 mei 2017 12:44 schreef alwaysbenice het volgende:

[..]

Van wie moet je anders vol zijn? :)

Juist dit is zo'n charlatan, die geld verdiende over de ruggen van zijn volgelingen, rond paraderend in z'n rolls royces, terwijl zijn volgelingen hem hongerig en dorstig mochten aanbidden aan de zijkant van de weg.

Om nog maar niet te spreken van zijn betrokkenheid bij het opzetten van een biologische aanval in de VS en de vele seksschandalen.

Laat je niets wijsmaken, zelfs niet door de zogenaamde verlichte goeroes. :{w
1 + 1 = blauw
pi_171485902
quote:
1s.gif Op maandag 5 juni 2017 21:37 schreef Kamina het volgende:

[..]

Juist dit is zo'n charlatan, die geld verdiende over de ruggen van zijn volgelingen, rond paraderend in z'n rolls royces, terwijl zijn volgelingen hem hongerig en dorstig mochten aanbidden aan de zijkant van de weg.

Om nog maar niet te spreken van zijn betrokkenheid bij het opzetten van een biologische aanval in de VS en de vele seksschandalen.

Laat je niets wijsmaken, zelfs niet door de zogenaamde verlichte goeroes. :{w
Of dit is de ongefundeerde guru kritiek die mensen graag willen geloven.
Hij had niet eens een bank account afaik en die rolls royces heeft niet gekocht, en ook niet om gevraagd, maar zijn fans kochten het voor hem.

En verder claims zonder bronnen zeggen natuurlijk sowieso niet zo veel, ik geloof er in ieder geval geen snars van.
  maandag 5 juni 2017 @ 22:02:24 #53
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171486086
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 21:55 schreef alwaysbenice het volgende:

[..]

Of dit is de ongefundeerde guru kritiek die mensen graag willen geloven.
Hij had niet eens een bank account afaik en die rolls royces heeft niet gekocht, en ook niet om gevraagd, maar zijn fans kochten het voor hem.

En verder claims zonder bronnen zeggen natuurlijk sowieso niet zo veel, ik geloof er in ieder geval geen snars van.
Je bent zo vrij om zelf eens een Wikipedia pagina te openen en je te verdiepen in de achtergrond van deze zogenaamde goeroes.

Verlichten? Begin maar eerst met inlichten.
1 + 1 = blauw
pi_171486267
Osho nam nou eenmaal graag veel van de status quo op de hak, bijv. met statements dat meeste mensen eigenlijk heel dood zijn (door emotionele onderdrukking etc.), en hij was nog eens populair ook, en daar kan menig ego echt niet tegen, dus ik vind het velen malen waarschijnlijker dat hij die claims komen van mensen die hem proberen zwart te maken.

Zijn leer was ten slotte ook een van liefde en compassie, en ik zie dat hij in een diepere staat van bewustzijn leeft, en met de ervaringen die ik daarmee gehad hebt, geloof ik niet dat hij capable is om met domme ruzies bezig te zijn, of mensen te mishandelen.
  maandag 5 juni 2017 @ 22:50:00 #55
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171487562
Quoten op de computer gaat net iets makkelijker dan op mobiel; 5 minuten werk, enjoy.


quote:
Wikipedia:
Sheela played associates a tape recording of a meeting she had had with Rajneesh about the "need to kill people" in order to strengthen wavering sannyasins resolve in participating in her murderous plots: "She came back to the meeting and […] began to play the tape. It was a little hard to hear what he was saying. […] And the gist of Bhagwan's response, yes, it was going to be necessary to kill people to stay in Oregon. And that actually killing people wasn't such a bad thing.
https://en.wikipedia.org/wiki/Rajneesh#1984_bioterror_attack
Verder ga ik dat niet quoten, want het is nogal snel in dit argument om zijn verering van Hitler en zijn praktijken aan te kaarten.

Dit juweeltje wil ik echter niet onthouden:
quote:
Wikipedia:
According to Rajneesh, one has no right to knowingly inflict a lifetime of suffering: life should begin only at birth, and even then, "If a child is born deaf, dumb, and we cannot do anything, and the parents are willing, the child should be put to eternal sleep" rather than "take the risk of burdening the earth with a crippled, blind child."
https://en.wikipedia.org/wiki/Rajneesh#Euthanasia_for_crippled.2C_blind.2C_deaf_and_dumb_children_and_genetic_selection
quote:
Owlcation:
Controversy

During his time at Ranjeeshpuram, Osho wrote three books while under the influence of nitrous oxide, which was given to him by his dentist. They were tiled: Glimpses of a Golden Childhood, Notes of a Madman and Books I Have Loved. It was also reported that he took 60mg of Valium per day.

He also purchased many cars including Rolls-Royce's, having purchased a total of 93 vehicles by the end of his time there which made him the largest single owner of Rolls-Royce's in the world. Osho also lived in silence during this time and did not lecture. Residents only saw him daily when he would drive slowly past them while they stood outside.

Osho was also known to advocate for euthanasia, including for children born with birth defects such as blindness or deafness. Also, prior to the 1980s Osho said regarding homosexuality: "No condemnation, no judgement, no evaluation. If you are a homosexual, so what?! Enjoy it! God has made you that way" However, by the 1980s, he had changed his mind, and said that homosexuals were "perverted and created the disease AIDS," and that they should be separated from the rest of society.

The Arrests

Osho also depended greatly on his secretary, Sheela, who carried a .357 Magnum handgun, and began a Ranjeeshpuram police force armed with Uzi's and other submachine guns. In 1985 Osho shared that the leadership of the commune had been charged with bioterrorism against the citizens of The Dalles, Oregon, after they had purposely contaminated food with biological agents (Salmonella). This was done under Sheela's leadership. Because of this, the commune collapsed and was closed and Sheela was sentenced to 3-20 year sentences for assault, attempted murder. Sheela served 29 months in prison, and was then given parole. She immediately left for Switzerland, where she currently resides and operates two nursing homes! Osho claimed to have no knowledge of the attack and broke off his ties with Sheela after her arrest. However, Sheela turned in tape recordings of conversations that she had with Osho about the "need to kill people." Osho and several of his followers were indicted in October 1985, and he and a small number of the followers were arrested aboard a plane on an airstrip in North Carolina.
https://owlcation.com/humanities/The-Truth-About-Osho
They see me cruisin'...

Wasco, Oregon, February 1984: Disciples of Bhagwan Rajneesh, wait in line along the roads of Rajneeshpuram to greet him during his daily trip through the community in his Rolls-Roys. Bhawan Rajneesh (now known as Osho) possessed more than 20 Rolls-Royce cars and never used the same car two days in a row.
http://jplaffont.photoshelter.com/image/I0000jlgd19UYl40

[ Bericht 1% gewijzigd door Kamina op 05-06-2017 22:56:18 ]
1 + 1 = blauw
  maandag 5 juni 2017 @ 23:06:26 #56
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171488149
Zelf heb ik me altijd wel kostelijk kunnen vermaken met de materie van U.G. Krishnamurti (niet te verwarren met Jiddu Krisnhamurti, al kenden die twee elkaar wel).

UG is het best te omschrijven als een soort 'anti-goeroe'. :D

En als kers op de taart een verwijzing naar een zekere goeroe met Rolls Royces:
:)

[ Bericht 36% gewijzigd door Kamina op 05-06-2017 23:19:57 ]
1 + 1 = blauw
pi_171488523
Die tapes zouden wel interessant bewijs materiaal zijn, jammer dat ze niet gepubliceerd zijn, of het is opgezet door de instanties.
We weten immers dat de powers that be in America niet van revoluties houden, hij was immers echt razend populair.

Of wacht, lees ik het nou goed, zijn die tapes alleen bestaand als claim van iemand?
quote:
Nonetheless, US Attorney Turner and Attorney General Frohnmeyer acknowledged that "they had little evidence of (Rajneesh) being involved in any of the criminal activities that unfolded at the ranch".[102] According to court testimony by Ma Ava (Ava Avalos), a prominent disciple, Sheela played associates a tape recording of a meeting she had had with Rajneesh.
En hij is dus alleen veroordeeld op de immigratie wet proberen te omzeilen.
Allemaal niet zo bijzonder zo ver ik kan zien.
  maandag 5 juni 2017 @ 23:25:18 #58
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171488844
quote:
0s.gif Op maandag 5 juni 2017 23:16 schreef alwaysbenice het volgende:
Die tapes zouden wel interessant bewijs materiaal zijn, jammer dat ze niet gepubliceerd zijn, of het is opgezet door de instanties.
We weten immers dat de powers that be in America niet van revoluties houden, hij was immers echt razend populair.

Of wacht, lees ik het nou goed, zijn die tapes alleen bestaand als claim van iemand?

[..]

En hij is dus alleen veroordeeld op de immigratie wet proberen te omzeilen.
Allemaal niet zo bijzonder zo ver ik kan zien.
Je geeft een prachtig voorbeeld van waarom je je niet moet blindstaren op goeroes; je onthoudt jezelf van de waarheid door alleen te lezen wat je wil en tot waar je wil. Ga iets verder in de eerste bron en zie:
quote:
they had purposely contaminated food with biological agents (Salmonella). This was done under Sheela's leadership. Because of this, the commune collapsed and was closed and Sheela was sentenced to 3-20 year sentences for assault, attempted murder. Sheela served 29 months in prison, and was then given parole. She immediately left for Switzerland, where she currently resides and operates two nursing homes! Osho claimed to have no knowledge of the attack and broke off his ties with Sheela after her arrest. However, Sheela turned in tape recordings of conversations that she had with Osho about the "need to kill people." Osho and several of his followers were indicted in October 1985, and he and a small number of the followers were arrested aboard a plane on an airstrip in North Carolina. According to Federal Authorities they were attempting to evade persecution by flying to Bermuda. It was at this point, that Osho decided to change his plea to guilty and he was given a 10-year suspended sentence, five years' probation and a $400,000 penalty in fines and prosecution costs for immigration violation charges.
In de juridische wereld noemen ze dat een plea bargain. Schuld bekennen voor minder, om sneller tot 'recht' te komen.
1 + 1 = blauw
  maandag 5 juni 2017 @ 23:38:11 #59
40150 Manke
'tis but a scratch
  maandag 5 juni 2017 @ 23:39:50 #60
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171489285
Een andere not-much-of-a-guru die me altijd heeft vermaakt is een bekende: Alan Watts. Hier heel kort een filmpje, dat tegelijkertijd de zin en onzin van een goeroe omschrijft:

Of als je wat meer de smaak wil krijgen van deze zelfbenoemde 'spiritual entertainer', dat wederom de ironische magie van een goeroe weergeeft:
1 + 1 = blauw
  maandag 5 juni 2017 @ 23:41:19 #61
40150 Manke
'tis but a scratch
pi_171489323
Vond vroeger Terrence McKenna wel boeiend.
  dinsdag 6 juni 2017 @ 23:00:43 #62
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_171513588
Ik houd wel van osho want door de jaren heen kom ik alleen maar wijze woorden van hem tegen die je aanspreken op een dieper niveau voorbij de ego en alle oppervlakkige illusies op de wereld .

Mooji en adyashanti vind ik ook prettig om naar te luisteren en toegankelijk . ^O^
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
  woensdag 7 juni 2017 @ 09:15:23 #63
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171517505
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 23:00 schreef Summers het volgende:
Ik houd wel van osho want door de jaren heen kom ik alleen maar wijze woorden van hem tegen die je aanspreken op een dieper niveau voorbij de ego en alle oppervlakkige illusies op de wereld .
Dat komt omdat je niet verder leest dan je wil lezen. Woorden met een laagje suiker zijn dan leuk, zelfs als ze door een megalomane man met moordneigingen werden gedaan die mensen financieel en seksueel uitbuitte.

Met dank aan ego en oppervlakkige illusies. ;)
1 + 1 = blauw
  woensdag 7 juni 2017 @ 17:09:34 #64
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_171528444
quote:
1s.gif Op woensdag 7 juni 2017 09:15 schreef Kamina het volgende:

[..]

Dat komt omdat je niet verder leest dan je wil lezen. Woorden met een laagje suiker zijn dan leuk, zelfs als ze door een megalomane man met moordneigingen werden gedaan die mensen financieel en seksueel uitbuitte.

Met dank aan ego en oppervlakkige illusies. ;)
Of je bent niet zo diepzinnig en kan alleen maar over andere mensen praten en niet over jezelf .
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
pi_171529448
Van Osho weet ik niet alle ins- and outs, maar ik weet wel dat 't ego in de mens altijd smult van en gretig op zoek is naar berichten over goeroes die hen in het verdomhoekje plaatsen.
Het is een beetje hetzelfde als hoe rokers reageren op slechte berichten over de e-sigaret: totaal onkritisch, en zeer snel en gretig de berichten in ontvangst nemend, zodat ze kunnen zeggen: 'zie je nu wel, dat is nét zo slecht! Dussuh, ik hoef lekker mijn verslaving niet op te geven'.
pi_171530503
Well said meneertje.

Ik had al m'n twijfels had genoemd over Osho w.b.t een absolute verlichting maar ik vind dit wel verrassend Kamina.
Hoewel hij dus alleen veroordeeld is voor immigratie fraude, lijkt me het toch onwaarschijnlijk dat er helemaal niets dubieus stond op die bandjes, tenzij de secretaresse en de agenten allemaal liegen, maar goed, dat doe je niet snel als dat makkelijk geverifieerd kan worden. Apart.
  woensdag 7 juni 2017 @ 19:37:37 #67
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171532103
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 17:09 schreef Summers het volgende:

[..]

Of je bent niet zo diepzinnig en kan alleen maar over andere mensen praten en niet over jezelf .
Het gaat hier over goeroes, niet over mij. Waarom zou ik over mezelf praten?

quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 17:57 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
Van Osho weet ik niet alle ins- and outs, maar ik weet wel dat 't ego in de mens altijd smult van en gretig op zoek is naar berichten over goeroes die hen in het verdomhoekje plaatsen.
Het is een beetje hetzelfde als hoe rokers reageren op slechte berichten over de e-sigaret: totaal onkritisch, en zeer snel en gretig de berichten in ontvangst nemend, zodat ze kunnen zeggen: 'zie je nu wel, dat is nét zo slecht! Dussuh, ik hoef lekker mijn verslaving niet op te geven'.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 18:44 schreef alwaysbenice het volgende:
Well said meneertje.

Ik had al m'n twijfels had genoemd over Osho w.b.t een absolute verlichting maar ik vind dit wel verrassend Kamina.
Hoewel hij dus alleen veroordeeld is voor immigratie fraude, lijkt me het toch onwaarschijnlijk dat er helemaal niets dubieus stond op die bandjes, tenzij de secretaresse en de agenten allemaal liegen, maar goed, dat doe je niet snel als dat makkelijk geverifieerd kan worden. Apart.
Het lastige is dat slechte mensen ook goede daden kunnen verrichten.

UG stelt, wat ik interessant vind, dat zowel het goede als het slechte uit dezelfde bron komen. Dat had hij naar eigen zeggen besproken met Gandhi, die het aanvankelijk niet begreep. Simpel gezegd komt het erop neer dat aan beiden een wil vooraf gaat, wat een expressie is van het ego, niet dat wat is..
Anderzijds snijdt elk mes aan twee zijden; maak je het voor de ene persoon beter, dan gaat een ander zich afvragen waar zijn hulp blijft.

En o.a. daarom stelt hij dat niemand verlicht is (want verlichte mensen zouden niet uit Nirvana komen en goed willen doen, want wil enzo).
1 + 1 = blauw
pi_171538049
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 19:37 schreef Kamina het volgende:
Het lastige is dat slechte mensen ook goede daden kunnen verrichten.

UG stelt, wat ik interessant vind, dat zowel het goede als het slechte uit dezelfde bron komen. Dat had hij naar eigen zeggen besproken met Gandhi, die het aanvankelijk niet begreep. Simpel gezegd komt het erop neer dat aan beiden een wil vooraf gaat, wat een expressie is van het ego, niet dat wat is..
Anderzijds snijdt elk mes aan twee zijden; maak je het voor de ene persoon beter, dan gaat een ander zich afvragen waar zijn hulp blijft.

En o.a. daarom stelt hij dat niemand verlicht is (want verlichte mensen zouden niet uit Nirvana komen en goed willen doen, want wil enzo).
'Goed en slecht' bestaan uiteindelijk niet.
Je hebt wel het negativiteit/positiviteit en het absolute (wat eigenlijk het ultieme positieve is).
Want positiviteit is dat wat omarmt, en negativiteit is dat wat uitsluit, oordeelt.
De paradox is dat het meest positieve dus alles omarmt, zelfs negativiteit.

Maar goed dat je andere niet zou helpen slaat niet nergens op.
Sterker nog, de echt verlichten leven zullen altijd goed doen naar iedereen, want ze voelen en weten dat ze iedereen zijn.
En de natuurlijk drive naar vrijheid/pleasure en weg gaan van pijn is nog steeds het zelfde (alleen de verlichte is er wel vrij van, want hij kent rust van binnen).

En als e iemand helpt zou iemand anders wachten waar zijn hulp blijft?
Alleen in sommige specifieke gevallen, en dan nog is het niet per se zeker, die persoon kan ook blij zijn voor de ander dat een ander geholpen wordt.

En mensen die serieus gewijd zijn aan meditatie/eenheid ervaren regelmatig de staat van nirvana en de belichaming daarvan.
En vanuit het Buddhisme is bekend dat wanneer dat gebeurd men juist de drive krijgt om anderen dit ook te schenken.
-
Adyashanti vind ik ook zeer inspirerend inderdaad.
Iemand die van kinds af aan al verlichtingservaringen had en in zijn adolescentie serieus begonnen is met beoefenen en studeren van het boeddhisme en het christelijk mysticisme.
  woensdag 7 juni 2017 @ 23:23:02 #69
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171539348
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 22:31 schreef alwaysbenice het volgende:

[..]

'Goed en slecht' bestaan uiteindelijk niet.
Je hebt wel het negativiteit/positiviteit en het absolute (wat eigenlijk het ultieme positieve is).
Want positiviteit is dat wat omarmt, en negativiteit is dat wat uitsluit, oordeelt.
De paradox is dat het meest positieve dus alles omarmt, zelfs negativiteit.
De paradox wil dat verlichting niet gebonden is aan het gedrag van de persoon die als verlicht beschouwd wordt. Het kan dus goed zijn dat Osho verlicht was; kwaadaardig is ook maar een oordeel.

quote:
Maar goed dat je andere niet zou helpen slaat niet nergens op.
Sterker nog, de echt verlichten leven zullen altijd goed doen naar iedereen, want ze voelen en weten dat ze iedereen zijn.
En de natuurlijk drive naar vrijheid/pleasure en weg gaan van pijn is nog steeds het zelfde (alleen de verlichte is er wel vrij van, want hij kent rust van binnen).
Er is geen reden om aan te nemen dat verlichte mensen goed (moeten) doen. Die zullen altijd rust kennen.

quote:
En als e iemand helpt zou iemand anders wachten waar zijn hulp blijft?
Alleen in sommige specifieke gevallen, en dan nog is het niet per se zeker, die persoon kan ook blij zijn voor de ander dat een ander geholpen wordt.

En mensen die serieus gewijd zijn aan meditatie/eenheid ervaren regelmatig de staat van nirvana en de belichaming daarvan.
En vanuit het Buddhisme is bekend dat wanneer dat gebeurd men juist de drive krijgt om anderen dit ook te schenken.
-
Adyashanti vind ik ook zeer inspirerend inderdaad.
Iemand die van kinds af aan al verlichtingservaringen had en in zijn adolescentie serieus begonnen is met beoefenen en studeren van het boeddhisme en het christelijk mysticisme.
Echte goeroes zouden volgelingen moeten ontmoedigen hen te volgen, want je gaat de antwoorden niet buiten jezelf vinden.

Watts weet het, zoals hij zo goed kon, goed uit te leggen:
1 + 1 = blauw
pi_171539716
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 22:31 schreef alwaysbenice het volgende:
Adyashanti vind ik ook zeer inspirerend inderdaad.
Iemand die van kinds af aan al verlichtingservaringen had en in zijn adolescentie serieus begonnen is met beoefenen en studeren van het boeddhisme en het christelijk mysticisme.
Interessant wat ie in dat filmpje zegt... Dat 'ontwaken op het niveau van het hart'. Cool.
pi_171540037
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 23:23 schreef Kamina het volgende:

[..]

De paradox wil dat verlichting niet gebonden is aan het gedrag van de persoon die als verlicht beschouwd wordt. Het kan dus goed zijn dat Osho verlicht was; kwaadaardig is ook maar een oordeel.
Ik denk niet dat verlichte mensen kwaad kunnen doen.

Maar vandaar dat ik ook het filmpje van Adya deelde.
Ik had laatst zelf ook ervaren een best verheven staat ervaren: ik zat in de bewegende bus maar m'n bewustzijn stond heel stil, de bus reed door mij heen als het ware.
Een hele vette ervaring, maar nog wel duidelijk meer op het niveau van mind, want de blokkades in mijn lichaam, mijn gesloten hart, was nog steeds net zo aanwezig en ik was niet overstromen van liefde o.i.d

En dat kan dus wel, een hele sterke liefde ervaren, en ik denk niet dat iemand in zo'n staat iemand anders pijn kan doen, helemaal omdat het juist ook typerend dat verlichte mensen zich echt een voelen met met de wereld.

Een niet gehandicapte of psychisch gestoorde (en dus emotioneel beschadigde) moeder zal haar kind ook niet zo maar pijn doen.
En ik heb ook duidelijk echt een paar keer zeer duidelijke sterke liefde gezien bij echt verlichte mensen, en die liefde zei heel duidelijk: 'Ik houd van je zoals ik van mezelf/het houd'.

quote:
Echte goeroes zouden volgelingen moeten ontmoedigen hen te volgen, want je gaat de antwoorden niet buiten jezelf vinden.

Watts weet het, zoals hij zo goed kon, goed uit te leggen:
Adyashanti zal je ook gelijk proberen duidelijk te maken dat je in jezelf moet zoeken als je die gedachte nog niet had.
  donderdag 8 juni 2017 @ 00:12:49 #72
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171540382
quote:
0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 23:53 schreef alwaysbenice het volgende:

[..]

Ik denk niet dat verlichte mensen kwaad kunnen doen.

Maar vandaar dat ik ook het filmpje van Adya deelde.
Ik had laatst zelf ook ervaren een best verheven staat ervaren: ik zat in de bewegende bus maar m'n bewustzijn stond heel stil, de bus reed door mij heen als het ware.
Een hele vette ervaring, maar nog wel duidelijk meer op het niveau van mind, want de blokkades in mijn lichaam, mijn gesloten hart, was nog steeds net zo aanwezig en ik was niet overstromen van liefde o.i.d

En dat kan dus wel, een hele sterke liefde ervaren, en ik denk niet dat iemand in zo'n staat iemand anders pijn kan doen, helemaal omdat het juist ook typerend dat verlichte mensen zich echt een voelen met met de wereld.

Een niet gehandicapte of psychisch gestoorde (en dus emotioneel beschadigde) moeder zal haar kind ook niet zo maar pijn doen.
En ik heb ook duidelijk echt een paar keer zeer duidelijke sterke liefde gezien bij echt verlichte mensen, en die liefde zei heel duidelijk: 'Ik houd van je zoals ik van mezelf/het houd'.
Dat zou ik ook kunnen zeggen, maar van mij zal je het waarschijnlijk niet geloven. :P

En dat is een punt dat UG regelmatig maakte; je ziet wat je wil zien, en daarom zal je nooit verlichting bereiken; je hebt er al een beeld van gevormd en dat blijf je nastreven. En net zoals je jezelf moeilijk kan verrassen, zal je ook niet openstaan voor wat verlichting echt zou zijn.

Ik meen ooit te hebben gelezen in (zen)boeddhistische leer dat in Nirvana geen Nirvana bestaat.

quote:
[..]

Adyashanti zal je ook gelijk proberen duidelijk te maken dat je in jezelf moet zoeken als je die gedachte nog niet had.
Maar toch volgen he? Is het dan niet goed luisteren, of niet goed willen luisteren? Of is hij niet de goeroe die hij voordoet te zijn? :Y)
1 + 1 = blauw
pi_171540575
Nee, ik volg niemand.

En een beeld van verlichting hebben zorgt ervoor dat ik niet verlicht ben?
Nee, dat ik niet verlicht bent komt omdat ik me nog niet helemaal durf los te laten, omdat wanneer ik dichterbij kom er allerlei vergeten en opgekropte emoties/angsten naar boven komen die nog geaccepteerd moeten worden.

Maar ik weet dat het grootste liefde is, omdat ik korte glimpsen heb gehad.
  donderdag 8 juni 2017 @ 00:33:39 #74
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_171540602
quote:
[quote]0s.gif Op woensdag 7 juni 2017 19:37 schreef Kamina het volgende:

[..]

Het gaat hier over goeroes, niet over mij. Waarom zou ik over mezelf praten?

[..]
Wat osho zegt resoneerd met hoe ik de wereld bekijk en verlichting en een Wikipedia roddel en een negatieve overheidsstempel zeggen me niet zoveel in een wereld vol van illusies die jezelf kennen /verlichting in de weg staan .
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
  donderdag 8 juni 2017 @ 00:37:02 #75
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171540649
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 00:31 schreef alwaysbenice het volgende:
Nee, ik volg niemand.

En een beeld van verlichting hebben zorgt ervoor dat ik niet verlicht ben?
Nee, dat ik niet verlicht bent komt omdat ik me nog niet helemaal durf los te laten, omdat wanneer ik dichterbij kom er allerlei vergeten en opgekropte emoties/angsten naar boven komen die nog geaccepteerd moeten worden.
Inderdaad, je hebt het idee dat je vanalles moet loslaten, je van allerlei zaken moet bevrijden, voordat je verlicht mag zijn. Een typische culturele gedachte in het westen: je moet werken, lijden, voordat je krijgt wat je wil.

Probleem is dat je niet weet wat je wil, want je kan niet weten wat verlichting is. Catch-22. ;)

quote:
Maar ik weet dat het grootste liefde is, omdat ik korte glimpsen heb gehad.
Dat is een heel nobel concept van verlichting dat je jezelf hebt ingebeeld. Of hebt geleerd van je omgeving, dat je als een voice recorder terugspeelt, aldus UG. :)

quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 00:33 schreef Summers het volgende:

[..]

Wat osho zegt resoneerd met hoe ik de wereld bekijk en verlichting en een Wikipedia roddel en een negatieve overheidsstempel zeggen me niet zoveel in een wereld vol van illusies die jezelf kennen /verlichting in de weg staan .
Hij is veroordeeld. Hij heeft schuld bekend. Voor een mindere misdaad dan hij van beschuldigd werd, maar dat is het recht.

@alwaysbenice: Zie je wat ik bedoel met verlichting projecteren? Summers blijft aan dat beeld vasthouden, zelfs al weet ze dat ze een misdadiger aanbidt.
1 + 1 = blauw
pi_171540816
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 00:37 schreef Kamina het volgende:

[..]

Inderdaad, je hebt het idee dat je vanalles moet loslaten, je van allerlei zaken moet bevrijden, voordat je verlicht mag zijn. Een typische culturele gedachte in het westen: je moet werken, lijden, voordat je krijgt wat je wil.

Probleem is dat je niet weet wat je wil, want je kan niet weten wat verlichting is. Catch-22. ;)
Nee, ik weet dat mijn natuur dat al is, maar ik ervaar de geestelijke/emotionele onrust die dat nog vertroebelt.

En zolang je je daar niet actief mee aan de slag gaat wordt je ook niet verlicht.
En dan kan je lullen dat je al dat al bent, maar zolang dat je ervaring niet is ben je slechts arrogant bezig.

quote:
Dat is een heel nobel concept van verlichting dat je jezelf hebt ingebeeld. Of hebt geleerd van je omgeving, dat je als een voice recorder terugspeelt, aldus UG. :)
Ik weet wat ik ervaren heb, snotneus.

Ga a.u.b ergens anders anonieme verlichte leermeester spelen.
pi_171540832
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 01:01 schreef alwaysbenice het volgende:


[..]

Ik weet wat ik ervaren heb, snotneus.

Ga a.u.b ergens anders anonieme verlichte leermeester spelen.
Ik vind dit geen verlicht antwoord.
Make my day!
  donderdag 8 juni 2017 @ 01:10:14 #78
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171540855
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 01:01 schreef alwaysbenice het volgende:

[..]

Nee, ik weet dat mijn natuur dat al is, maar ik ervaar de geestelijke/emotionele onrust die dat nog vertroebelt.

En zolang je je daar niet actief mee aan de slag gaat wordt je ook niet verlicht.
En dan kan je lullen dat je al dat al bent, maar zolang dat je ervaring niet is ben je slechts arrogant bezig.

[..]

Ik weet wat ik ervaren heb, snotneus.

Ga a.u.b ergens anders anonieme verlichte leermeester spelen.
Ik herhaal slechts wat ik heb geleerd als een voice recorder, net als jij.
1 + 1 = blauw
  donderdag 8 juni 2017 @ 04:35:30 #79
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_171541209
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 00:37 schreef Kamina het volgende:

[..]

Inderdaad, je hebt het idee dat je vanalles moet loslaten, je van allerlei zaken moet bevrijden, voordat je verlicht mag zijn. Een typische culturele gedachte in het westen: je moet werken, lijden, voordat je krijgt wat je wil.

Probleem is dat je niet weet wat je wil, want je kan niet weten wat verlichting is. Catch-22. ;)

[..]

Dat is een heel nobel concept van verlichting dat je jezelf hebt ingebeeld. Of hebt geleerd van je omgeving, dat je als een voice recorder terugspeelt, aldus UG. :)

[..]

Hij is veroordeeld. Hij heeft schuld bekend. Voor een mindere misdaad dan hij van beschuldigd werd, maar dat is het recht.

@alwaysbenice: Zie je wat ik bedoel met verlichting projecteren? Summers blijft aan dat beeld vasthouden, zelfs al weet ze dat ze een misdadiger aanbidt.
Volgens mij probeer jij verlichting te projecteren want je blijft vasthouden aan het idee dat dat afhankelijk is van de juiste bronnen of mensen aanhangen terwijl het iets is waar je zelf invloed op hebt door naar jezelf te luisteren en jezelf weer te vinden . Iets wat je je hele leven word afgeleerd in dit verzonnen systeem . Tegenwoordig ben je al een veroordeelde crimineel als je gepakt word omdat je je eigen geweten en menselijkheid volgt en daklozen te eten geeft of een plant rookt en de wet negeert die zegt dat dat verboden is . Ik ben dus niet zo onder de indruk van negatieve stempels van instituten zonder dat ik precies weet waar het om gaat . Instituten die per definitie je bewustzijn laag houden en volgzaam zijn promoten en bij de ego illusie horen van het leven . Ik zie dagelijks miljoenen mensen misdadigers aanbidden in de vorm van gaan stemmen , belasting betalen zodat er weer bommen gekocht kunnen worden die vallen op andermans kinderen . Alles loslaten wat je ooit hebt geleerd hoort ook bij ontwaken en dat is hard werken ook al zegt jouw chagerijnige guru van niet .
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
  donderdag 8 juni 2017 @ 04:41:39 #80
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_171541214
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
pi_171545918
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 01:01 schreef alwaysbenice het volgende:

Nee, ik weet dat mijn natuur dat al is, maar ik ervaar de geestelijke/emotionele onrust die dat nog vertroebelt.
Eigenlijk is er geen ik dat verlicht kan geraken. Jij bent niet verlichting, het is niet je natuur, je bent niet 'deep down' zo, je kan wel zo worden maar om te zeggen dat je al zo bent maar er zijn nog wat geestelijke obstakels. Komt gewoon erg over alsof je jezelf voor de gek houd, om je hoofd boven het water te houden (dus niet te vervallen in depressie). Waarbij ik en meerdere posters niet wensen dat je kopje onder gaat, maar ook niet dat je jezelf misleid en het lang kan duren voor je gelukkig wordt zoals jij dat ziet.

Anyways ik heb geen guru's, wel ruim een decennia gezocht. Als ik zou moeten kiezen dan zou ik voor Thich Nhat Hanh gaan.
pi_171546384
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 12:25 schreef User8472 het volgende:

[..]

Eigenlijk is er geen ik dat verlicht kan geraken.
Kort en krachtig. _O_
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_171546403
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 04:41 schreef Summers het volgende:
[ afbeelding ]
_O- _O-
Conscience do cost.
pi_171546494
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 12:25 schreef User8472 het volgende:

[..]

Eigenlijk is er geen ik dat verlicht kan geraken. Jij bent niet verlichting, het is niet je natuur, je bent niet 'deep down' zo, je kan wel zo worden maar om te zeggen dat je al zo bent maar er zijn nog wat geestelijke obstakels. Komt gewoon erg over alsof je jezelf voor de gek houd, om je hoofd boven het water te houden (dus niet te vervallen in depressie). Waarbij ik en meerdere posters niet wensen dat je kopje onder gaat, maar ook niet dat je jezelf misleid en het lang kan duren voor je gelukkig wordt zoals jij dat ziet.

Anyways ik heb geen guru's, wel ruim een decennia gezocht. Als ik zou moeten kiezen dan zou ik voor Thich Nhat Hanh gaan.
Wat is dat toch hier om met mij bezig te zijn. Ben jij al verlicht?

Ik werk elke dag aan mezelf en daarom maak ik al jaren elke dag progressie, waar ik heel blij mee ben.
En ja, ik houd mezelf nog steeds (onbewust) voor de gek omdat ik nog bepaalde emoties ontken, net zoals iedereen die in die trant nog niet verlicht is.

Maar alsjeblieft, ga ergens anders internet guru spelen en houdt het een beetje on topic.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 04:41 schreef Summers het volgende:
[ afbeelding ]
Oppervlakkige blijdschap dan wel te verstaan hier gelukkig ;)

  donderdag 8 juni 2017 @ 13:17:04 #85
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_171547004
The Dark Night Of The Soul

quote:
At some point in your life, you will experience the ‘Dark Night of the Soul’ where it seems that everything that can possibly go wrong, will go wrong. What many people fail to realize is that this is a true blessing.

The ‘Dark Night of the Soul‘ occurs when your life appears to hit rock bottom. You may experience a plethora of ‘bad breaks’ in your personal life, financially, mentally and/or physically.
Getting through the dark night of the soul
quote:
The dark night of the soul is a process many spiritual seekers go through at some point in their lives, I being one of them. The dark night is not mentioned that much in spiritual texts and teachings. A lot of the times, we are being told to be happy, raise your vibration, look to the light, but none of this will be lasting until you have loved the dark.

The dark night of the soul is an overall beautiful experience where a person’s ego/false self is “dying” to their true Self which is LOVE or in other words one is realizing the ego self is false and never really existed.
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
pi_171547043
^O^
pi_171548027
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 12:49 schreef alwaysbenice het volgende:
Wat is dat toch hier om met mij bezig te zijn. Ben jij al verlicht?
Nee ik ben niet verlicht, zoals ik al schreef ben ik wel lang ermee bezig geweest. Verlichting is niet mijn doel, mijn doel is simpelweg gelukkig worden met een leuke baan, vrouw en kinderen, huisje boompje beestje.

quote:
Ik werk elke dag aan mezelf en daarom maak ik al jaren elke dag progressie, waar ik heel blij mee ben.
En ja, ik houd mezelf nog steeds (onbewust) voor de gek omdat ik nog bepaalde emoties ontken, net zoals iedereen die in die trant nog niet verlicht is.
Ga zo door! ^O^
pi_171550438
Waarom is verlichting niet je doel? Misschien heb je een apart beeld ervan?
Voor mij draait verlichting (en misschien wel voor iedereen) vooral om echt kunnen zijn.
Dus dat je niet meer met verkrampte emoties rond loopt, waardoor je niet echt kan zijn omdat ze met het minste of geringste getriggered kunnen worden, en dan kan je je onderbewust willen maken dat je weg komt, of je bevriest, of je gaat stoer doen.

En als je zo echt en eerlijk door het leven kan gaan zal je ook veel kunnen betekenen bij je potentiële partner, je kinderen en voor je beroep. Die ook nog eens allemaal veel meer van je kunnen houden omdat ze zich vertrouwt kunnen voelen bij je.
pi_171551571
Dat kan allemaal ook zonder een verzonnen definitie van verlichting.
Conscience do cost.
pi_171551623
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 16:34 schreef ems. het volgende:
Dat kan allemaal ook zonder een verzonnen definitie van verlichting.
Wat kan zonder wat?
pi_171551766
"Echt kunnen zijn" of niet met verkrampte emoties rondlopen.
Conscience do cost.
  donderdag 8 juni 2017 @ 17:35:09 #92
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_171553047
Daar draait verlichting , spiritueel ontwaken , happy duck , guru ( what ever ) voor mij ook om , jezelf herinneren voordat de wereld je vertelde wie je zou moeten zijn . De wereld waarnemen en beoordelen met je eigen bewustzijn , weer vertrouwen op je eigen observaties .
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
pi_171553054
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 15:53 schreef alwaysbenice het volgende:
Waarom is verlichting niet je doel?
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 14:10 schreef User8472 het volgende:
mijn doel is simpelweg gelukkig worden met een leuke baan, vrouw en kinderen, huisje boompje beestje.
Leuke baan, huisje, boompje allemaal check, vrouw moet ik nog zien te vinden en of er dan kinderen komen zie ik daarna pas. Als ik dat alles heb, dan ga ik misschien weer verder met zingeving, maar vooralsnog heb ik genoeg aan zingeving gedaan.

Ik kwam het gewoon ooit tegen in mijn zoektocht naar zingeving en vond het indrukwekkend genoeg om verder uit te zoeken. Maar het is ook een gevaarlijk iets met mensen die maar al te graag zoekers geld afhandig maken, of simpelweg klapvee nodig hebben om hun eigen theorieen geloofwaardiger te maken. Iets volhouden wat niet werkelijk bestaat is nu eenmaal makkelijker in stand te houden met 10 mensen die dat ook voor je doen dan zonder.
pi_171553910
Het gaat mijn inziens in de kern om weten wie/wat je bent. En dat gaat, zoals bijvoorbeeld Nisargadatta vaak benadrukte, over het algemeen door erachter te komen wat je NIET bent.

Door te weten wat je NIET bent, kunnen verkeerde identificaties worden losgelaten. Maar dan moet je dat wel eerst grondig weten. Iets weten alleen door een rationele gedachteconclusie te trekken is onvoldoende. Dan is het niet meer dan een gedachte, een mentale constructie. Het wordt dan min of meer wel geweten, maar het wordt in de dagelijkse werkelijkheid niet als zodanig gevoeld en ervaren.
Dan kun je dus allerlei boeken lezen en meegaan met wat de schrijver schrijft, en het beamen met ; ja, hmmm, ja helemaal waar, mee eens, klinkt logisch' allemaal leuk en aardig, maar dat VOEL je niet. Daar heb je dus helemaal niets aan... Dat is maar een heel oppervlakkig laagje. Onder dat oppervlakkige laagje leven veel grondigere kernovertuigingen die dat tegenspreken waartegen dat breekbare laagje geen schijn van kans heeft. We zijn namelijk diep geconditioneerd met van alles en nog wat, en dat is vele malen sterker dat jouw nieuwe 'wijsheidjes' uit boeken, nadenksessies of simpele logische conclusies.. Dan krijg je dat je het ene denkt, maar het andere doet.
Dus die dingen moeten diep gerealiseerd worden als waarheden door ze op een diep level in te zien en voelen, waardoor het geloof erin wegvalt. En dan volgt er weer een tijdje van innerlijke integratie van zo'n realisatie, want je bent al die tijd gewend geweest aan bepaalde denk- en reactiepatronen die samenhingen met die weggevallen kernovertuigingen.

Maar we moeten het ook allemaal weer niet te moeilijk maken. Zowel niet te moeilijk maken als er te licht over denken. Het is allemaal proces, en van het proces mag je ook gewoon genieten.

Hoe helderder je ook wordt, hoe meer je ook gaat zien. In het begin zal alleen een kramp in je kuit je opvallen bij wijze van spreken, als 'verkramping'. De hele term 'verkramping' begrijp je nog helemaal niet als je dit pad niet persoonlijk gaat. Dan doemt er bij het woord 'kramp' iets heel anders in je gedachten op dan je later zal gaan zien. Je ziet dan echt nog niet dat in contact met andere mensen je hoog in je schouders gaat zitten op allerlei momenten om maar wat te noemen. Al valt van zo veel dingen bewust te worden, je hebt geen idee voordat je hier bewust zelf mee begint. Er ontstaat wat dat betreft steeds meer verfijning. Het gaat van grof naar heel fijn.
pi_171554338
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 17:35 schreef Summers het volgende:
Daar draait verlichting , spiritueel ontwaken , happy duck , guru ( what ever ) voor mij ook om , jezelf herinneren voordat de wereld je vertelde wie je zou moeten zijn . De wereld waarnemen en beoordelen met je eigen bewustzijn , weer vertrouwen op je eigen observaties .
Ah ok. Nou wat dat betreft zijn gurus en spiritualiteit heel handig voor mensen die dat niet op eigen kracht kunnen inderdaad.
Conscience do cost.
  donderdag 8 juni 2017 @ 18:59:55 #96
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171554629
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 14:10 schreef User8472 het volgende:

[..]

Nee ik ben niet verlicht, zoals ik al schreef ben ik wel lang ermee bezig geweest. Verlichting is niet mijn doel, mijn doel is simpelweg gelukkig worden met een leuke baan, vrouw en kinderen, huisje boompje beestje.

[..]

Ga zo door! ^O^
De beste manier om gelukkig te worden is ook verlichting los te laten.

De beste manier om verlichting te vinden is niet naar verlichting zoeken.
1 + 1 = blauw
pi_171554815
quote:
7s.gif Op donderdag 8 juni 2017 18:59 schreef Kamina het volgende:

[..]

De beste manier om gelukkig te worden is ook verlichting los te laten.

De beste manier om verlichting te vinden is niet naar verlichting zoeken.
Ja das weer zo'n lekkere paradox. Je gaat het namelijk ook niet vinden als je er nog nooit van gehoord hebt, en maar een beetje oppervlakkig leeft zonder over de diepere dingen des levens na te denken en maar een beetje op te gaan in de alledaagse illusie van maya.
  donderdag 8 juni 2017 @ 20:45:30 #98
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171557555
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 19:08 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Ja das weer zo'n lekkere paradox. Je gaat het namelijk ook niet vinden als je er nog nooit van gehoord hebt, en maar een beetje oppervlakkig leeft zonder over de diepere dingen des levens na te denken en maar een beetje op te gaan in de alledaagse illusie van maya.
Waarom moet je er eerst van gehoord hebben? Iemand heeft het toch ooit ontdekt zonder het eerst van een ander te horen?

Nadenken is ook niet zo zeer de bedoeling.

Mijn eigen ervaringen beleefde ik ook voordat ik erover gelezen had; pas later wist ik het in context te plaatsen.
1 + 1 = blauw
  donderdag 8 juni 2017 @ 22:41:54 #99
175455 Summers
President-Elect FREEDOM
pi_171561039
THE GREAT AWAKENING ! CHANGING OF THE GUARD GLOBALLY . MSM IS FAKE NEWS
pi_171561143
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 20:45 schreef Kamina het volgende:

[..]

Waarom moet je er eerst van gehoord hebben? Iemand heeft het toch ooit ontdekt zonder het eerst van een ander te horen?

Nadenken is ook niet zo zeer de bedoeling.

Mijn eigen ervaringen beleefde ik ook voordat ik erover gelezen had; pas later wist ik het in context te plaatsen.
Ja, oké ik geef toe: niet zo'n snuggere opmerking van mij.

Bij mij hetzelfde trouwens.

Maar toch... Toch is erover horen vaak een eerste aanzet. Veel mensen horen er in hun leven eigenlijk nooit iets over. Of ze horen erover, maar terloops, en het beklijft totaal niet (bv door beperkte interesse). Vaak wanneer mensen erover horen, kan dat al iets openen en hen vervolgens niet meer loslaten, waardoor het zoeken begint.

Anderen ervaren iets wat hen nooit meer loslaat en hen op zoek laat gaan (daar ben ik er ook een van).
pi_171564050
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 20:45 schreef Kamina het volgende:
Waarom moet je er eerst van gehoord hebben? Iemand heeft het toch ooit ontdekt zonder het eerst van een ander te horen?
Hoe weet je zo zeker dat het zo is gegaan? Het kan ook zijn dat een mens ooit diens geestelijke faculteiten leerde ontwikkelen en zo met geesten kon communiceren en zo onderricht kreeg van ver ontwikkelde wezens die misschien niet eens van dezelfde planeet afkomstig waren.

In de oudste bekende teksten die ik ken (bovenstaand is van een animistisch verhaal uit een boek die ik niet op internet kan vinden) namelijk uit hindoeisme sprak men eerst over 'het slechte' en hoe men zichzelf daarvan kon bevrijden en dat werd in latere teksten 'moksha'.

quote:
Nadenken is ook niet zo zeer de bedoeling.
Volgens een verlichting, ik gok dat jij het over Zen boeddhisme hebt waar het vooral 'niet nadenken' is en de onvermijdelijke mep van een monnik als het lijkt dat er toch een gedachte ontstond.

Er zijn ook andere wegen waarbij men juist wel alles moet overdenken om innerlijk rein te worden en blijven dus vrij van leugens en onwaarheden (illusies) zoals hindoeisme, waar boeddhisme uit is ontstaan.
  vrijdag 9 juni 2017 @ 19:54:42 #103
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171580061
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 00:25 schreef User8472 het volgende:

[..]

Hoe weet je zo zeker dat het zo is gegaan? Het kan ook zijn dat een mens ooit diens geestelijke faculteiten leerde ontwikkelen en zo met geesten kon communiceren en zo onderricht kreeg van ver ontwikkelde wezens die misschien niet eens van dezelfde planeet afkomstig waren.
Nou, als ik zeg hoe het echt zit, namelijk dat ieder mens een eenhoornpegasus om hun hoofd heeft vliegen met de taak ons te verlichten, kijkt men me zo raar aan. ;(

quote:
In de oudste bekende teksten die ik ken (bovenstaand is van een animistisch verhaal uit een boek die ik niet op internet kan vinden) namelijk uit hindoeisme sprak men eerst over 'het slechte' en hoe men zichzelf daarvan kon bevrijden en dat werd in latere teksten 'moksha'.
Wat bedoelde men met 'het slechte'?

quote:
[..]

Volgens een verlichting, ik gok dat jij het over Zen boeddhisme hebt waar het vooral 'niet nadenken' is en de onvermijdelijke mep van een monnik als het lijkt dat er toch een gedachte ontstond.

Er zijn ook andere wegen waarbij men juist wel alles moet overdenken om innerlijk rein te worden en blijven dus vrij van leugens en onwaarheden (illusies) zoals hindoeisme, waar boeddhisme uit is ontstaan.
Voor zover ik het begrijp, poogt men in zenboeddhisme het denkvermogen te overladen, door het een probleem te geven zonder (logische) oplossing.

Je zou het kunnen omschrijven als niet-denken door te denken. 8)7 :s)
1 + 1 = blauw
  vrijdag 9 juni 2017 @ 19:56:49 #104
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_171580097
Zen-boeddhisme :') Is dat niet de autismeafdeling van het boeddhisme?
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_171582397
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 19:54 schreef Kamina het volgende:

[..]

Nou, als ik zeg hoe het echt zit, namelijk dat ieder mens een eenhoornpegasus om hun hoofd heeft vliegen met de taak ons te verlichten, kijkt men me zo raar aan. ;(
Eenhoornpegasus? Ik moet er om lachen maar wat bedoel je??

quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 19:54 schreef Kamina het volgende:
Wat bedoelde men met 'het slechte'?
Ja dat is echt een thesis waar je om vraagt! Maar notedop versie is leugens. Om dan precies te gaan benoemen wat leugens zijn en niet, wat onwaarheden zijn en niet, dat is dus bestudering van de realiteit met de dharma in het achterhoofd.
pi_171582836
quote:
Type geestelijke bodybuilder, niet geestelijke studienerd.
  vrijdag 9 juni 2017 @ 23:32:36 #107
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171586848
quote:
10s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 21:17 schreef User8472 het volgende:

[..]

Eenhoornpegasus? Ik moet er om lachen maar wat bedoel je??
Nou, datzelfde dacht ik toen ik las wat ik van jou quotte. :D

quote:
[..]

Ja dat is echt een thesis waar je om vraagt! Maar notedop versie is leugens. Om dan precies te gaan benoemen wat leugens zijn en niet, wat onwaarheden zijn en niet, dat is dus bestudering van de realiteit met de dharma in het achterhoofd.
Bedoel je illusies; anders dan het lijkt?
1 + 1 = blauw
pi_171587613
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 23:32 schreef Kamina het volgende:
Bedoel je illusies; anders dan het lijkt?
Een ieder moet er zelf achter komen wat goed en slecht is; wat illusie is en wat niet en wat naar de hemel leid, of moksha, of nirvana: een goede plek en staat van zijn.
pi_171587794
quote:
0s.gif Op donderdag 8 juni 2017 22:44 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Ja, oké ik geef toe: niet zo'n snuggere opmerking van mij.

Bij mij hetzelfde trouwens.

Maar toch... Toch is erover horen vaak een eerste aanzet. Veel mensen horen er in hun leven eigenlijk nooit iets over. Of ze horen erover, maar terloops, en het beklijft totaal niet (bv door beperkte interesse). Vaak wanneer mensen erover horen, kan dat al iets openen en hen vervolgens niet meer loslaten, waardoor het zoeken begint.

Anderen ervaren iets wat hen nooit meer loslaat en hen op zoek laat gaan (daar ben ik er ook een van).
Toch snijdt die opmerking hout.
Er is geen sprake van een zoektocht naar dat 'gekende' maar een volledig beleven vanuit de meest pure bron die we zelf zijn.
Dat het later overeenstemt maakt niet uit, juist door eigen ondervinden en geestelijk streven is het diepe begrip en inzicht ook aanwezig.
Indien aangereikt en geabsorbeerd, dan is het slechts een zoveelste schep kennis op de grote hoop van een intellectueel.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
  zaterdag 10 juni 2017 @ 15:18:30 #110
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171597562
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 juni 2017 23:59 schreef User8472 het volgende:

[..]

Een ieder moet er zelf achter komen wat goed en slecht is; wat illusie is en wat niet en wat naar de hemel leid, of moksha, of nirvana: een goede plek en staat van zijn.
Dat sowieso. :Y
1 + 1 = blauw
pi_171605097
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 07:36 schreef Drug het volgende:
dmt
rt
Lambo of Rekt
  zondag 11 juni 2017 @ 17:42:51 #112
456432 Kamina
Tenacious!
pi_171621531
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 juni 2017 21:13 schreef EggsTC het volgende:

[..]

rt
nz
1 + 1 = blauw
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')