Heb er zelf sowieso het geld niet voor, dus dat wordt hem voor mij ook nog even niet. Ik verwacht wel dat ze uiteindelijk zo kosten-effectief worden dat het op termijn een logischer keuze is dan een benzine/diesel-auto.quote:Op woensdag 24 mei 2017 23:39 schreef hottentot het volgende:
[..]
Filmpje niet gekeken ik geloof absoluut dat in de toekomst het allemaal, beter, schoner, effectiever, kleiner, sneller en hopelijk ook goedkoper gaat worden. Maar de komende jaren moeten we het doen met wat we hebben. En zonder subsidies zie ik geen enkel heil in zo'n auto.
Klopt, maar ook op dat gebied kom je in veel landen al op een omslagpunt, rond de evenaar is het op de meeste plekken al goedkoper om zonne-energie te gebruiken i.p.v. fossiel. Dat wordt nog steeds goedkoper en is volgens mij zelfs in een aantal Europese landen al goedkoper dan fossiel.quote:Op woensdag 24 mei 2017 23:43 schreef Pietverdriet het volgende:
Even afgezien van de accus, de stroom moet worden gemaakt en gedistribueerd. Dat is nog een uitdaging
Probleem is alleen dat het bestaand distributienetwerk van 380KV tot straatniveau absoluut niet bestand is tegen een grootschalig gebruik van elektrische auto's.quote:Op woensdag 24 mei 2017 23:49 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Klopt, maar ook op dat gebied kom je in veel landen al op een omslagpunt, rond de evenaar is het op de meeste plekken al goedkoper om zonne-energie te gebruiken i.p.v. fossiel. Dat wordt nog steeds goedkoper en is volgens mij zelfs in een aantal Europese landen al goedkoper dan fossiel.
Dus dat zou helemaal vervangen moeten worden? Heb er als leek niet zoveel verstand van, al vind ik het wel interessant om te volgen. Maar verder dan een paar documentaires reikt mijn kennis niet.quote:Op woensdag 24 mei 2017 23:52 schreef hottentot het volgende:
[..]
Probleem is alleen dat het bestaand distributienetwerk van 380KV tot straatniveau absoluut niet bestand is tegen een grootschalig gebruik van elektrische auto's.
Vooral uitgebreid.quote:Op woensdag 24 mei 2017 23:54 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Dus dat zou helemaal vervangen moeten worden? Heb er als leek niet zoveel verstand van, al vind ik het wel interessant om te volgen. Maar verder dan een paar documentaires reikt mijn kennis niet.
En dan heb je het nog niet over scheep, vracht of luchtverkeer gehad. Terwijl dat de grote vervuilers zijn.quote:Op donderdag 25 mei 2017 00:19 schreef hottentot het volgende:
[..]
Vooral uitgebreid.
Neem een simpele langzame bak met slechts 250KM radius als de leaf en neem een simpel huishouden met 3 fasen. Dan verbruikt de leaf 4 uur lang 6,6KW, neem nu een grootschalige invoering van 25% van het autobestand dan zijn dat 2 Miljoen van deze auto's, als de helft van die mensen de auto rond etenstijd oplaad dan is dat een extra vermogen van 1.000.000 * 6.600 = 6.600.000.000 Watt = 6.6GW De grootste centrale in Nederland is de Eemshavencentrale met een opbrengst van 1.56GW, verlies in transport, rendement etc.. dan moet je voor alleen al voor 25% leafs, waarbij nooit meer dan de helft tegelijkertijd word geladen 5 van die centrales bijbouwen. Dat kan het hele netwerk niet aan. En ook de onderverdeling in de wijken en straten is helemaal niet op zo'n toename berekend.
En dit vermogen wat nodig is zal niet kleiner worden, want met accu's is veel winst te behalen, maar de motor heeft al een dusdanig rendement daar is weinig winst te behalen, dus zal dat vermogen in die accu moeten.
Hetzelfde voor een laadstation langs de snelweg, denk je in dat we dit vermogen in een half uur willen "tanken" dan is het al 52,8KW per auto, stel tanken bij drukte is 3 minuten dat je een pomp bezet houd (ga even van mijzelf uit), nu is dat 30 minuten. is dus 10x zo lang, wil je dus een even groot aanbod hebben heb je i.p.v. bijvoorbeeld 8 pompen dus 80 "pompen" nodig, word dus al:
80*52,8KW = 4.224 KW nodig. Kost echt een fortuin om dat op die plek te krijgen, inclusief de verbouwing naar een laadcapaciteit voor 80 auto's
En dat bedoel ik met we kunnen het op dit moment helemaal niet aan om grootschalig over te stappen, als morgen een kwart van Europa zo'n ding koopt ligt morgenavond het hele Europese netwerk plat. Hier gaan vele jaren en vele miljarden aan vooraf om dit mogelijk te maken.
Yep...... dus je moet links of rechts zorgen voor standaardisatie van de accu, anders blijf je zitten met de auto. En nogmaals, ik zie dat electrisch rijden (voorlopig) ook niet op serieuze schaal gebeuren.quote:Op woensdag 24 mei 2017 20:41 schreef hottentot het volgende:
[..]
Wat mij nu nog het minste aantrekt is die dingen is de accu. Stel ik koop een E-Up van VW, we zijn 8 jaar verder en de accu moet vervangen worden, dan is zo'n auto toch gewoon rijp voor de sloop? Zit je met een afschrijving van 3190,- per jaar op een UP....
Je kunt ook een goedkoper model van Renault kopen, voor 20K, maar dan betaal je alsnog 79,- maandlease voor de accu, dat is over 8 jaar gezien ook weer 7.584,- zie dan je auto nog maar te verkopen zonder accu (en dus niet rijdend) of met een extra maandlast van 79,-
Yep, voorlopig is elektrisch vliegen helemaal luchtfietserij.quote:Op donderdag 25 mei 2017 01:35 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
En dan heb je het nog niet over scheep, vracht of luchtverkeer gehad. Terwijl dat de grote vervuilers zijn.
Die ze nooit zelf gemaakt hebben.quote:Op woensdag 24 mei 2017 19:20 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Overigens is het belangrijkste deel (en het meest positieve deel) van het nieuws niet dat Volvo electrisch gaat, maar stopt met diesels.
Ironisch.quote:Op woensdag 24 mei 2017 17:35 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Wat moet het leven makkelijk zijn als je zo zwart wit denkt én ook nog eens voor anderen kan invullen wat ze denken.
Volgens mij weet jij niet helemaal wat andere mensen doormaken.quote:Op woensdag 24 mei 2017 19:13 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Dan zit je nog met het probleem van efficiëntie en niet te vergeten locatie.
Het kan allemaal veel kleinschaliger met bijvoorbeeld zon of thermische energie.
Op dit moment zijn het voor gemeentes doorgaans leuke geldkranen vanwege de grond waarop het gebouwd wordt. Daarom zie je ze ook veel op rare locaties waar men er last van heeft.
Ah dat verwachte ik ook wel, ik werk redelijk wat met AWS clouddiensten en de innovatie spat daar ook van af, ik denk dat er weinig bedrijven zoveel geld pompen in nieuwe diensten. Kan Apple nog wat van lerenquote:Op woensdag 24 mei 2017 13:06 schreef Merkie het volgende:
[..]
Het wordt best simpel uitgelegd hoor. In het kort: Amazon investeert elke euro die overblijft direct in nieuwe business units om zo groei mogelijk te maken. Amazon "kiest" ervoor om geen winst te maken.
[..]
De range is inderdaad weinig, en hij is softwarematig geknepen maar dat is ook om de accu te beschermen, die is te klein.quote:Op woensdag 24 mei 2017 23:18 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De drivetrain was wel van tesla maar gaat vervangen worden. De range is kloten van de bok
Dat is inderdaad waar, ik zie de oplossing dan ook in de opbrengst per huishouden zelf vergroten.quote:Op donderdag 25 mei 2017 00:19 schreef hottentot het volgende:
[..]
Vooral uitgebreid.
Neem een simpele langzame bak met slechts 250KM radius als de leaf en neem een simpel huishouden met 3 fasen. Dan verbruikt de leaf 4 uur lang 6,6KW, neem nu een grootschalige invoering van 25% van het autobestand dan zijn dat 2 Miljoen van deze auto's, als de helft van die mensen de auto rond etenstijd oplaad dan is dat een extra vermogen van 1.000.000 * 6.600 = 6.600.000.000 Watt = 6.6GW De grootste centrale in Nederland is de Eemshavencentrale met een opbrengst van 1.56GW, verlies in transport, rendement etc.. dan moet je voor alleen al voor 25% leafs, waarbij nooit meer dan de helft tegelijkertijd word geladen 5 van die centrales bijbouwen. Dat kan het hele netwerk niet aan. En ook de onderverdeling in de wijken en straten is helemaal niet op zo'n toename berekend.
En dit vermogen wat nodig is zal niet kleiner worden, want met accu's is veel winst te behalen, maar de motor heeft al een dusdanig rendement daar is weinig winst te behalen, dus zal dat vermogen in die accu moeten.
Hetzelfde voor een laadstation langs de snelweg, denk je in dat we dit vermogen in een half uur willen "tanken" dan is het al 52,8KW per auto, stel tanken bij drukte is 3 minuten dat je een pomp bezet houd (ga even van mijzelf uit), nu is dat 30 minuten. is dus 10x zo lang, wil je dus een even groot aanbod hebben heb je i.p.v. bijvoorbeeld 8 pompen dus 80 "pompen" nodig, word dus al:
80*52,8KW = 4.224 KW nodig. Kost echt een fortuin om dat op die plek te krijgen, inclusief de verbouwing naar een laadcapaciteit voor 80 auto's
En dat bedoel ik met we kunnen het op dit moment helemaal niet aan om grootschalig over te stappen, als morgen een kwart van Europa zo'n ding koopt ligt morgenavond het hele Europese netwerk plat. Hier gaan vele jaren en vele miljarden aan vooraf om dit mogelijk te maken.
Afgezien van de kosten, je moet de stroom daar hebben waar de autos laden. Op plekken waar veel mensen aan het werk zijn en hn auto parkeren zal dat de grootste uitdaging zijn, omdat de bedrijven al veel stroom verbruiken. In amsterdam zo is het stroomnet al volledig uitgenut.quote:Op woensdag 24 mei 2017 23:49 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Klopt, maar ook op dat gebied kom je in veel landen al op een omslagpunt, rond de evenaar is het op de meeste plekken al goedkoper om zonne-energie te gebruiken i.p.v. fossiel. Dat wordt nog steeds goedkoper en is volgens mij zelfs in een aantal Europese landen al goedkoper dan fossiel.
Dus buiten opslag wordt distributie het grootste vraagstuk?quote:Op donderdag 25 mei 2017 10:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Afgezien van de kosten, je moet de stroom daar hebben waar de autos laden. Op plekken waar veel mensen aan het werk zijn en hn auto parkeren zal dat de grootste uitdaging zijn, omdat de bedrijven al veel stroom verbruiken. In amsterdam zo is het stroomnet al volledig uitgenut.
Dan moet je die stroom ook nog op het juiste moment produceren, als de autos laden, windmolens en zonnepanelen zijn leuk, maar maken stroom als het waait cq de zon schijnt, en dat is niet gezegd dat dit het moment is waarop de autos laden.
In de winter met windstilte heb je er helemaal geen stroom van, maar wel een enorme vraag.
Die vraagstukken gaan hand in hand. Zelf zie ik nog geen heil in opslag, wil je jouw auto in de avond opladen dan zou je met zonnepanelen overdag een accu kunnen laden, en desnoods om oplaadtijd te verkorten ruil je de accu's om. Maar dit vergt al dat je 2 accu's hebt en de inrichting thuis om dit te doen. Dat brengt ook weer enorme kosten met zich mee.quote:Op donderdag 25 mei 2017 10:35 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Dus buiten opslag wordt distributie het grootste vraagstuk?
Zou de batterij-technologie in de toekomst niet juist zo verbeteren dat het relatief goedkoop en effectief wordt? Zonnepanelen waren ooit onbetaalbaar en niet rendabel, nu zie je ze op steeds meer daken verschijnen. Lijkt me dat de batterij-technologie ook nog wel sprongen voorwaarts gaat maken.quote:Op donderdag 25 mei 2017 12:55 schreef hottentot het volgende:
[..]
Die vraagstukken gaan hand in hand. Zelf zie ik nog geen heil in opslag, wil je jouw auto in de avond opladen dan zou je met zonnepanelen overdag een accu kunnen laden, en desnoods om oplaadtijd te verkorten ruil je de accu's om. Maar dit vergt al dat je 2 accu's hebt en de inrichting thuis om dit te doen. Dat brengt ook weer enorme kosten met zich mee.
Voor het Landelijke net is centrale opslag her en der geen oplossing, dat is veel te duur. Nederland heeft ook geen natuurlijke mogelijkheden hiervoor zoals bijvoorbeeld overschotten van wind en zonneenergie gebruiken om een hoger gelegen waterbuffer te vullen welke je indien nodig weer leeg laat lopen om energie te winnen.
Zelf denk ik dat we in toekomst moeten afstappen van het idee van relatief goedkope en onbeperkte individuele mobiliteit voor iedereen.
Zelf geloof ik niet in bijvoorbeeld een 250Kwh accu voor 1000,- Dat is nog zo ongelofelijk ver weg als het ooit al mogelijk zou blijken. Dat zou neerkomen op ongeveer 2% van de huidige kostprijs van de Leaf accu, en gezien de schaalgrootte waarop dit ingevoerd zou moeten worden kan het alleen met materialen die zeer ruimschoots voor handen zijn. En niet zoals nu het geval is met veel accu's dat men er relatief zeldzame materialen instopt die steeds duurder en duurder worden door een toenemende vraag.quote:Op donderdag 25 mei 2017 13:06 schreef Solstice1 het volgende:
[..]
Zou de batterij-technologie in de toekomst niet juist zo verbeteren dat het relatief goedkoop en effectief wordt? Zonnepanelen waren ooit onbetaalbaar en niet rendabel, nu zie je ze op steeds meer daken verschijnen. Lijkt me dat de batterij-technologie ook nog wel sprongen voorwaarts gaat maken.
Benzine is een mengsel van meerdere verbindingen, als je een brandstofcel effectief wilt hebben moet je een brandstof nemen waar geen koolstofbruggen in zitten (verbinding tussen twee koolstof atomen) maar slechts koolstof en waterstof aan elkaar verbonden zijn.quote:Op donderdag 25 mei 2017 10:42 schreef Manke het volgende:
Ze moeten gewoon de brandstofcel voor benzine doorontwikkelen, dan komt er elektriciteit vrij bij een chemisch proces ipv dat er een thermisch explosief proces plaatsvindt. Als addon voor elektrische auto's zou het handig zijn,kan je in nood alsnog benzine gebruiken.
Zal denk ik ook meespelen dat diesel en benzine steeds dichter naar elkaar toe groeien qua prijs, prestatie en verbruik. En ik kan zo snel geen ander land dan Nederland bedenken waar je voor een diesel meer betaald wat je dan aan de pomp in de vorm van verminderde belasting weer terugkrijgt.quote:Op donderdag 25 mei 2017 13:38 schreef vaduz het volgende:
Gaat ze martkaandeel kosten buiten West-Europa en Noord-Amerika. In Noord-Amerika is het aandeel van diesel sowieso maar beperkt. In West-Europa zal er tegen die tijd mogelijk genoeg infrastructuur zijn. Op bepaalde andere markten blijft er vraag naar diesel en zal tegen 2023 de infrastructuur nog niet voldoende ontwikkeld zijn. Zou Geely ruimte willen maken voor een luxemerk van eigen makelij?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |