abonnement Unibet Coolblue
  zondag 21 mei 2017 @ 14:21:48 #1
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_171094840
Dag fok klussers

Vraagje. Ik ben bezig met een complete verbouwing van mijn nieuwe huis.

Ik moet beide trappen onder en boven compleet kaal schuren (zit nu ook nog vol lijm resten) alle binnenkozijnen schuren en als alles binnen af is de complete buitengevel - die is van Red ceder maar is al jaaaaaren niet geverfd door vorige eigenaren.

Nu heb ik geen enkele schuurmachine. Mijn vader heeft wel een festool vlakschuurmachine die ik kan gebruiken. Ik weet dat ik een delta machine goed kan gebruiken en een rotex lijkt me voor de grote trappelen en buitengevel ook heel fijn.

Huren kost grofweg 30 euro voor een machine per dag. Ik kan nooit langer dan 2 dagen achter elkaar er mee werken door mijn werk. Dus weekdeals zijn niet interessant om te huren.

Nou zat ik eens te rekenen en ik denk dat ik aan huurkosten toch al snel een smak geld kwijt ga zijn.

Dus ik dacht: kopen kan ook!

Maar wat!? Een festool rotex 90 of 125? Die heeft ook gelijk een delta schoen dus maar 1 apparaat nodig! Of toch een ander merk dat veel goedkoper is zoals metabo? Dilemma... Heb er geen verstand meer van en zie door bomen bos niet meer.

Wie kan helpen?
pi_171098514
Naast je machine, is ook je schuurmateriaal van het grootste belang. Ik ben recent overgestapt van allerlei schuurpapier en -linnen, op schuurgaas van Mirka: Abranet.

Een klasse apart en beter, onafhankelijk van je schuurmachine (2 Black & Deckers in mijn geval)
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171098795
Gewoon een deltamachine nemen, van Rupes of Festool bijvoorbeeld. Schuurpapier kan je voordelig bij Ecotools kopen.
  zondag 21 mei 2017 @ 17:54:39 #4
249182 Holy_Goat
mhèèhèhè
pi_171099899
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:55 schreef usernaamvergeten het volgende:
Gewoon een deltamachine nemen, van Rupes of Festool bijvoorbeeld. Schuurpapier kan je voordelig bij Ecotools kopen.
Maarja... What about grote oppervlakten?
pi_171100956
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 17:54 schreef Holy_Goat het volgende:
Maarja... What about grote oppervlakten?
Een vlakschuurmachine, met een flink vermogen:

https://www.kieskeurig.nl(...)5B%5D=99306&sort=pop

De Dewalt lijkt me wel wat. Ik ben zelf een hobby DHZ-er en voor mij volstaat een Black & Decker, hoewel als ik meer zou schuren, ik een Dewalt/Festool eerder zou aanschaffen. Maar ik heb al 4 schuurmachines liggen (Delta van Metabo, band- vlak- en nog 'n Delta van B&D).....
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171101387
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 17:54 schreef Holy_Goat het volgende:

[..]

Maarja... What about grote oppervlakten?
Een deltamachine... Tenzij je beroepsmatig elke dag tafelbladen moet schuren ofzo, dan loont het wel om een excenter te kopen.
pi_171110717
Tip: zorg ervoor dat je een goede bouwstofzuiger (die je dus aan kan sluiten op de schuurmachine) erbij neemt, anders zit echt alles compleet onder het stof, en dat komt echt bizar ver, en overal in/tussen.
  maandag 22 mei 2017 @ 12:27:36 #8
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_171114622
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 19:14 schreef usernaamvergeten het volgende:

[..]

Een deltamachine... Tenzij je beroepsmatig elke dag tafelbladen moet schuren ofzo, dan loont het wel om een excenter te kopen.
Kul... Ik gebruik mijn rotex150 zelfs meer dan mijn dts delta schuurmachine. En dan ben ik niet eens professioneel tafelbladen schuurder :P .

Zeker een ro90 is super multi inzetbaar. Onze pro schilder gebruikt die 90% van de tijd.

Voor de buitengevel is een ro150 of 125 ideaal. Maar die zijn wel wat lomp voor de trap en ongeschikt voor de kozijnen. De ro90 is daarentegen ideaal voor trappen en kozijnen maar voor grote oppervlakken niet ideaal (maar met een hoop geduld kom je een eind).

Zeker met oud verfwerk zijn het ideale machines. Je staat versteld hoe snel je oude lage verf er vanaf schuurt. Dat is echt niet te doen met een deltamachientje.
pi_171131628
Doe jezelf een lol, nu doet t ff zeer aan je portemonnee maar kies voor festool, zelf een ro 90 en een rts400. bult schuurpapier en een knappe bouwstofzuiger(wel een ander merk) . Dus als de bruin dat kan trekken moet je het doen . heb je je spullen op orde, en minder zooi als stof en dooie vingertoppen als bonus (ik kan gewoon ff tussendoor in de woonkamer wat schuren zonder geleuter , niet normale gang van zaken maar erg makkelijk , en hoge WAF factor . Stof everywhere word je niet blij van .... ) ;)
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
pi_171147128
maar die lijmresten op je traptreden, daar valt niet tegenop te schuren. Ik heb hetzelfde probleem gehad. Heel veel krabben en toen geprobeerd met de excenter schuurmachine. Korrel 80 erin maar niks hoor.

Toen zo'n verfstripper gekocht. Binnen 10 seconden eraf. Warm stoken en het wordt net honing. Je schraapt het er zo vanaf met een plamuurmes.

Zo krijg je de ergste klodders het snelt weg. Daarna nog even mooi glad schuren.

Ik zelf heb een delta van Festool en een excenter van Bosch. Ik gebruik ze beide evenveel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')