abonnement Unibet Coolblue
pi_171070156
Onze woning gaat binnenkort als alles meezit de verkoop in. Het gaat om een jaren '60 woning, type rijtjehuis maar wel met een traditioneel tintje. Ik zit met de afweging wat we nog (flink) gaan aanpakken voordat het bord de tuin in gaat (bij wijze van spreken). De afweging is simpel, als elke euro die we investeren een factor 10 extra op de verkoopprijs oplevert, lijkt het ons de moeite waard. Huizen hier hebben een soort dak van tussen 330/370k. We hebben de indruk dat de woning nu (gezien de grote vraag in deze regio) in elk geval wel 330k zal opleveren, maar alles richting 370k zou natuurlijk superfijn zijn. Waarom? Zie hier.

Hieronder wat zaken die op zich een verbetering/renovatie/opknapbeurt kunnen hebben. Niet omdat het oud of rot is, maar puur om de potentiele nieuwe kopers een huis met een zekere homogeniteit te kunnen bieden. Nu is het een ratjetoe, ondanks dat dit ons als bewoners nauwelijks nog opvalt.

Een paar zaken zijn goed geregeld:

- Wc beneden
- Hal & Entree
- Woonkamer
- Badkamer
- Slaapkamers
- Voortuin
- HR++ ramen
- Gloednieuwe Vaillant CV ketel (type5)
- Dakkapel op zolder gloednieuw
- Schakelwerk+elektra is perfect geregeld (en van Gira)
-

De volgende zaken zijn minder goed geregeld (kan ik deels zelf):

1- Zolder is deels gerenoveerd, heeft 3 kamers, maar na het plaatsen van de nieuwe dakkapel staan de zijwanden klaar om gestuct te worden. Het plafond van de gehele zolder staat uit rachelwerk met gipsplaten en moet ook nog gestuct worden. De vraag is echter of het de +/- ¤750 aan kosten waard is.
2- De achtertuin is nog niet aangepakt en staat vol planten etc. Leeghalen zal rond de ¤1000 kosten. Nu oogt het rommelig, maar op zich met een beetje snoeien, wieden en harken een redelijke standaard tuin.
3- Garage heeft minimale lekkage. Geen grote ramp en alleen bij regen vanuit een bepaalde windrichting. Hele dak vervangen zou eigenlijk moeten plaatsvinden, maar kost toch al snel ¤1500
4- Dakgoot voorzijde is op en moet vervangen worden. Schatting ¤900. Dakgoot achterzijde is in redelijke staat.
5- Hok cv ketel is niet netjes gemaakt. Simpel renoveren (rachelwerk, gipsplaten, stucen en zeiltje op de vloer kost wrs zo'n ¤250).
6- Trap is van laminaat. Verkeert in goede staat, maar de kleur is spuuglelijk (lichter dan beuken). Het ontbreken van homogeniteit of een zekere harmonie gaat hier goed op. Helemaal renoveren kost makkelijk ¤1000 (voor alleen trap naar 1e verdieping). Is hier misschien een goedkope oplossing voor te bedenken? Het liefst gewoon wit?
7- Alle ramen zijn vervangen, behalve 3 ramen op de 1e verdieping (achterzijde). Hier zit wel dubbelglas in, maar niet HR++. Verder zijn de kozijnen (hout) aan vervanging toe. Renoveren kan ook, is waarschijnlijk goedkoper en gaat dan nog prima 5 jaar oid mee. Vervangen voor nieuw kost zeker ¤2500 (waren we ook aan de voorzijde kwijt).
8- Woonkamer is helemaal prima, behalve een wat ons betreft lelijke schuifpui. Maar smaken verschillen. Openslaande deuren zou zeker ¤1500 kosten. Wellicht alleen ramen vervangen voor HR++ (nu oude versie dubbelglas). Of gewoon lekker zo laten?
9- Voordeur voorzijde is in standaard (ouderwetse) houtkleur. Gewoon schuren en schilderen of helemaal vervangen?
10- Schoorstenen (2x) zijn aan renovatie toe. Kosten zo'n ¤750 totaal. Dan krijgen ze nieuw voegwerk en nieuw lood. Vanaf de buitenkant oogt het huis dan ook meteen veel mooier.

Jullie input zou meer dan welkom zijn. Het gaat dus eigenlijk om de hoofdvraag of je wel of niet nog moet investeren terwijl je er wel vanuit gaat dat je die kosten er (makkelijk) uithaalt maar niet zeker weet in welke mate en het geheel wel een bak werk etc kost.
pi_171070196
Ik vind het nogal een aanname dat je iedere verbetering X10 terugziet in je verkoopprijs. Bij woningen van die prijs verwacht men ook een bepaald niveau, dus ik vermoed dat je van sommige investeringen helemaal niks terugziet in 'extra' waarde.
pi_171070298
Voor de trap zou je voor flex floors kunnen kijken. Niet het gewoon witte wat je eigenlijk wilt maar wel netjes en niet zo heel erg prijzig.

De tuin zou ik gewoon een beetje bijwerken. Grote kans dat volgende bewoners dat toch weer veranderen
I solemnly swear i'm up to no good
pi_171070791
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 11:51 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:
De afweging is simpel, als elke euro die we investeren een factor 10 extra op de verkoopprijs oplevert, lijkt het ons de moeite waard.
Als je alles bij elkaar telt dan kom je op 10.150 euro. Factor 10 zoals je zegt en een aanname dat je minimaal 330K vangt dan kom je op een verkoopprijs van 431.500 euro uit.

Iets zegt me dat je dat niet gaat halen.

Overigens hebben wij ons appartement ook een beetje opgekalefaterd, maar dan niet met de insteek dat elke euro die we erin steken er minstens 10 op moet leveren bij de verkoop, maar gewoon zodat het geheel er netjes en fris uit ziet en dat we het snel kwijt zijn voor een redelijke prijs.

Heeft ons in totaal een paar duizend gekost. Binnen 1 week verkocht.

Ik denk dat die hele insteek van 1 euro investeren en er 10 terug verwachten compleet onrealistisch is.

Dingen als een compleet nieuwe keuken of nieuwe badkamer ga je niet eens terug krijgen in verkoopprijs. Misschien een beetje, maar echt niet alles. Als ik dan dat lijstje van jou zie dan denk ik dat je van elke euro blij mag zijn als je daar uberhaupt al een euro van terug ziet.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_171071144
Jullie hebben gelijk, uit elke euro 10 halen is niet realistisch idd :). Het voorbeeld dat ik gaf klopt echter wel waarbij de woning max zo'n 350/370k op zou moeten kunnen leveren. Komt door de wijk, geen direct verkeer, hoekwoning, enorm grasveld voor de deur, zeer kindvriendelijk, 6 slaapkamers, garage etc.

Dus stel ik investeer deze 10k en het huis levert 350k op...of misschien 370k...zouden jullie dit dan nog allemaal aanpakken?
  zaterdag 20 mei 2017 @ 13:16:03 #6
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_171071552
Ik zou de zolder wel strak maken, en de trappen ook, het draait dalijk om een homogeen "neutraal" beeld te creeeren. Zo kan je snel je huis verkopen, dat wil je.

Vraag eens een aantal makelaars een gratis waardebepaling te doen, omdat je binnenkort overweegt te verkopen. Kan je met hem ook deze zaken doornemen ^O^
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  zaterdag 20 mei 2017 @ 14:39:37 #7
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_171072871
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 12:54 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:
Jullie hebben gelijk, uit elke euro 10 halen is niet realistisch idd :). Het voorbeeld dat ik gaf klopt echter wel waarbij de woning max zo'n 350/370k op zou moeten kunnen leveren. Komt door de wijk, geen direct verkeer, hoekwoning, enorm grasveld voor de deur, zeer kindvriendelijk, 6 slaapkamers, garage etc.

Dus stel ik investeer deze 10k en het huis levert 350k op...of misschien 370k...zouden jullie dit dan nog allemaal aanpakken?
Nee, bij verkoop is imho onverstandig om te investeren in smaak gevoelige verbeteringen. Zonde van het geld. Verf maximaal wat heftige muren/kozijnen naar een neutrale kleur en investeer eventueel in achterstallig onderhoud (al had je dat veel eerder moeten doen toen het optrad. Zoals dat lekkende schuurdak).

En dat doe je om sneller te verkopen. Niet om een hogere prijs te kunnen krijgen. Want doorgaans is het andersom. Elke euro die je verbouwd krijg je eerder 75cent voor terug.
pi_171073281
Ik zou de onderhoudspunten aanpakken. Dus goten, kozijnen, dak garage en schoorstenen. Ook zou ik het stucwerk op zolder laten doen en misschien het CV hok.

De rest is smaakgevoelig en is geen echt punt waar je op kunt onderhandelen als koper.
pi_171075458
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 15:07 schreef tux87 het volgende:
Ook zou ik het stucwerk op zolder laten doen
Zeker dat! Dan ziet dat er weer afgewerkt uit. Overigens moet je oppassen dat het er niet duimendik overloop ligt dat je op het laatste moment alleen het hoogst noodzakelijke onderhoud hebt uitgevoerd.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171089361
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 13:16 schreef lipje het volgende:
Ik zou de zolder wel strak maken, en de trappen ook, het draait dalijk om een homogeen "neutraal" beeld te creeeren. Zo kan je snel je huis verkopen, dat wil je.

Vraag eens een aantal makelaars een gratis waardebepaling te doen, omdat je binnenkort overweegt te verkopen. Kan je met hem ook deze zaken doornemen ^O^
Wil hier nog even mee wachten. Er is hier maar 1 makelaar (heer en meester) en die hebben het zo druk dat ik niet verwacht dat voor de max waarde willen gaan (liever voor doorloopsnelheid). Ik knap dan de boel eerst nog wat beter op.

quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 14:39 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Nee, bij verkoop is imho onverstandig om te investeren in smaak gevoelige verbeteringen. Zonde van het geld. Verf maximaal wat heftige muren/kozijnen naar een neutrale kleur en investeer eventueel in achterstallig onderhoud (al had je dat veel eerder moeten doen toen het optrad. Zoals dat lekkende schuurdak).

En dat doe je om sneller te verkopen. Niet om een hogere prijs te kunnen krijgen. Want doorgaans is het andersom. Elke euro die je verbouwd krijg je eerder 75cent voor terug.
We wonen hier pas 3 jaar en kregen in die periode 2 kinderen. We kochten voor 230k en hebben de afgelopen jaren voor zo'n 30k geinvesteerd. Het was geen klushuis (daarvoor was het te nieuw), maar wel volledig achterhaald. Zo snel als haalbaar zijn we alle pijnpunten langsgegaan en een paar zijn er nu nog overgebleven. Kun je nagaan hoe het was toen we het kochten. Het resterende achterstallige onderhoud is puur overgebleven omdat we simpelweg niet meer tijd hadden dit eerder aan te pakken. Het lekkende garagedak stond nog op de actielijst, maar de lekkage is minimaal en alleen bij een bepaalde wind. We vonden dit destijds het minst essentieel, maar nu bij mogelijke verkoop is het toch een ander verhaal.

Ik heb echter wel het vermoeden dat we al zo goed als aan het dak zitten en de laatste 3 huizen in de wijk zijn voor vergelijkbare (300-350k voor middenwoningen) bedragen verkocht terwijl hier nog veel meer aan mankeerde (wisten wij van de bewoners). Gewilde wijk dus...:)

quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 15:07 schreef tux87 het volgende:
Ik zou de onderhoudspunten aanpakken. Dus goten, kozijnen, dak garage en schoorstenen. Ook zou ik het stucwerk op zolder laten doen en misschien het CV hok.

De rest is smaakgevoelig en is geen echt punt waar je op kunt onderhandelen als koper.
Bedankt. Ik had mijn twijfels, maar realiseerde mij dat deze huizen in potentie 6 slaapkamers hebben en dat het dan wel zo handig is als de drie kamers op zolder ook daadwerkelijk meteen in te trekken zijn.

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 16:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Zeker dat! Dan ziet dat er weer afgewerkt uit. Overigens moet je oppassen dat het er niet duimendik overloop ligt dat je op het laatste moment alleen het hoogst noodzakelijke onderhoud hebt uitgevoerd.
Tja....alle onderdelen die we de afgelopen jaren hebben aangepakt is alleen met de allerhoogste kwaliteitsproducten gedaan. We hadden ook eigenlijk het plan hier lekker te blijven, maar soms loopt het anders.

Ik beknibbel niet op producten. Sigma verf dekt bv ook veel beter vergeleken de bouwmarkt spullen. Ik moet wel toegeven dat ik de zolder gewoon door een werkspot mannetje laat stucen, oneffenheden schuur ik dan later zelf wel bij :).
pi_171089625
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 08:18 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:
Ik moet wel toegeven dat ik de zolder gewoon door een werkspot mannetje laat stucen, oneffenheden schuur ik dan later zelf wel bij :).
Je kan ook de naden en de schroef gaten dicht maken met vezelversterkte nadenvuller, gladschuren, en dan zelf latexen. Dat scheelt je de moeite en de kosten van het werk spot mannetje.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 21 mei 2017 @ 09:49:33 #12
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_171090118
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 15:07 schreef tux87 het volgende:
Ik zou de onderhoudspunten aanpakken. Dus goten, kozijnen, dak garage en schoorstenen. Ook zou ik het stucwerk op zolder laten doen en misschien het CV hok.

De rest is smaakgevoelig en is geen echt punt waar je op kunt onderhandelen als koper.
Dit ja. Dit dingen geven sowieso een twijfelachtige indruk over de staat van onderhoud van de rest.

Ik zou de trap zeker niet aanpakken. Grote kans dat nieuwe bewoners dat ook gaan doen en aan laten sluiten bij hun nieuwe vloeren.
Spoilers!
pi_171092285
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 09:49 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dit ja. Dit dingen geven sowieso een twijfelachtige indruk over de staat van onderhoud van de rest.

Ik zou de trap zeker niet aanpakken. Grote kans dat nieuwe bewoners dat ook gaan doen en aan laten sluiten bij hun nieuwe vloeren.
Wij kochten de woning van de (overleden) 1e eigenaar die als een hermit leefde en er nooit onderhoud aan had gedaan. De 'rest' is een enorme lijst met aandachtspunten die simpelweg meer prioriteit hadden. We hebben hier de afgelopen 3 jaar bijna maandelijks wel een aannemer over de vloer gehad om bepaalde zaken aan te pakken. Wat betreft het achterstallige onderhoud hebben we uiteindelijk zo'n 70% al gehad, en de laatste 30% heb ik in de TS genoemd.

We hadden tot voor kort niet het plan te verhuizen, maar ineens kwam de realisatie dat dit voor ons het perfecte moment was om te upgraden. Leuke overwaarde doordat de huizen in deze wijk zeer populair zijn en een forse stijging vd inkomsten, met daarbij nog steeds een lage rente (we gaan er zo'n 1,5% op vooruit als alles meezit).
pi_171092300
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 09:08 schreef blomke het volgende:

[..]

Je kan ook de naden en de schroef gaten dicht maken met vezelversterkte nadenvuller, gladschuren, en dan zelf latexen. Dat scheelt je de moeite en de kosten van het werk spot mannetje.
Goede tip. Ga ik even over nadenken. Moet ik dan met de gipsplaten nog rekening houden, of kan je direct over die platen heen sausen?
  zondag 21 mei 2017 @ 12:32:07 #15
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_171092618
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 12:12 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:

[..]

Wij kochten de woning van de (overleden) 1e eigenaar die als een hermit leefde en er nooit onderhoud aan had gedaan. De 'rest' is een enorme lijst met aandachtspunten die simpelweg meer prioriteit hadden. We hebben hier de afgelopen 3 jaar bijna maandelijks wel een aannemer over de vloer gehad om bepaalde zaken aan te pakken. Wat betreft het achterstallige onderhoud hebben we uiteindelijk zo'n 70% al gehad, en de laatste 30% heb ik in de TS genoemd.

We hadden tot voor kort niet het plan te verhuizen, maar ineens kwam de realisatie dat dit voor ons het perfecte moment was om te upgraden. Leuke overwaarde doordat de huizen in deze wijk zeer populair zijn en een forse stijging vd inkomsten, met daarbij nog steeds een lage rente (we gaan er zo'n 1,5% op vooruit als alles meezit).
Ik geloof je. Maar het gaat niet om mij maar om je potentiele kopers en die krijg je meestal niet te spreken ;) Je kunt er voor kiezen om je makelaar dit verhaal te laten vertellen aan kijkers. Of misschien is dit juist een reden om geen makelaar in de arm te nemen maar je verhaal zelf te vertellen aan kijkers.
Spoilers!
  zondag 21 mei 2017 @ 12:33:48 #16
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_171092653
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 12:13 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:

[..]

Goede tip. Ga ik even over nadenken. Moet ik dan met de gipsplaten nog rekening houden, of kan je direct over die platen heen sausen?
Er zijn ook veel mensen die de naden in het zicht laten. Dan hoef je alleen de schroefgaten maar te vullen.
Je moet op de gipsplaten een voorstrijk smeren, dan kan je sauzen.
Spoilers!
  zondag 21 mei 2017 @ 13:41:54 #17
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_171093883
My 2 cents.. smaakgevoelige zaken niet aanpakken of hoogstens netjes maken. Constructieve of belangrijke dingen sowieso op orde maken.

Een lekkend dak niet vermelden leidt tot een verborgen gebrek een dus gezeur.

Boven gaatjes vullen en sausen. Gewoon alles afmaken en dan is het genoeg.

Voorkom gewoon dingen waar men op kan zeggen "ja dit is niet af..".
Laat die handjes wapperen!
pi_171098155
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 12:13 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:
Goede tip. Ga ik even over nadenken. Moet ik dan met de gipsplaten nog rekening houden, of kan je direct over die platen heen sausen?
Er zijn hele stammentwisten geweest over het al dan niet gebruiken van voorstrijk. Teveel voorstrijk leidt tot druppelvorming van de latex; te weinig , dan zuigen de gipsplaten sterk. Ik zou vooraf latexen met een 100 ml waterige behangplaksellijm erdoor en dan de tweede laag onverdunde latexen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171098208
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 12:12 schreef Veelzijdigmaleisie het volgende:

We hebben hier de afgelopen 3 jaar bijna maandelijks wel een aannemer over de vloer gehad om bepaalde zaken aan te pakken. Wat betreft het achterstallige onderhoud hebben we uiteindelijk zo'n 70% al gehad, en de laatste 30% heb ik in de TS genoemd.
Als je dat ook aan de makelaar of potentiële kopers, is er niets aan de hand. Volgens mij kan je het beste daar niet geheimzinnig over doen. Je voorkomt daarmee trammelant achteraf of dat potentiële kopers afhaken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_171104264
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:28 schreef blomke het volgende:

[..]

Er zijn hele stammentwisten geweest over het al dan niet gebruiken van voorstrijk. Teveel voorstrijk leidt tot druppelvorming van de latex; te weinig , dan zuigen de gipsplaten sterk. Ik zou vooraf latexen met een 100 ml waterige behangplaksellijm erdoor en dan de tweede laag onverdunde latexen.
Ik zou me tenminste vast blijven houden aan de spullen die ervoor gemaakt zijn ipv een 100 ml waterige behangplaksellijm door hoeveel?

Voorstrijk kun je prima met een schuimroller aanbrengen. Als je dan goed uitrolt tot de belletjes weg zijn, is het gewoon goed.
pi_171106960
In mijn beleving kunnen mensen die verliefd worden op je huis makkelijker over onderhoudszaken heen stappen. Dubbelglas is goed, dat het geen luxe nieuwe variant is zal weinig mensen iets uitmaken. En dat mensen de staat van je goten ten eerste waarnemen en ten tweede meewegen zal ook wel meevallen. MITS ze verliefd worden op het huis. Dat mag dan geen lelijk eendje zijn. Dus pak die zolder aan, speur werkspot af voor een goedkope kracht die voor 500 ipv 1000 euro die tuin weer bijwerkt etc.
Dat zijn allemaal dingen die ook gaan helpen bij de fotoreportage op Funda waardoor je huis al veel meer aanspreekt nog voordat mensen langskomen.
pi_171110325
Zorg dat het huis er goed uitziet op foto's. Dus de zolder afwerken en de schoorstenen doen. Daarnaast moet het bouwkundig goed zijn, dus dat dak op de garage doen. Als je dan zelf de tuin zo open en ruim mogelijk kan laten lijken zonder hem leeg te trekken, vallen de kosten mee.
En zorg dat je huis zo onpersoonlijk en leeg mogelijk is. Investeer in goede bakken, manden of kasten om het speelgoed van de kinderen op te ruimen, kijk of een eventuele box tijdelijk weg kan. Lastig ja, maar je moet je bedenken wat voor soort mensen je woning willen kopen en hoe die het zouden inrichten. De investering zit hem dan vooral in tijd voor het opruimen etc maar dat loont wel.

Overigens ik vind het eerder bijzonder dat er maar 1 makelaar in je woonplaats is en dat die alle prijzen etc bepaalt. Daar zou ik niet eens mee in zee willen omdat ik het niet vertrouw. Als je wijk werkelijk zo gewild is zou ik nu beginnen met het onderhoud en dan een bordje in de tuin plaatsen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_171110774
Ik snap dat hier veel mensen zitten die goed kijken naar technische aspecten van een huis maar de praktijk ervaring leert dat heel erg veel huizenbezoekers daar totaal niet naar kijken. Wij hebben ons huis ook onlangs verkocht en de enige technische vraag die we kregen was hoe oud de CV ketel was. Zal wel een check vraagje zijn op een VEH checklist oid.

Zorg dat het huis er netjes, afgewerkt en 'instapklaar' uit ziet. Dus inderdaad, ongestucte wanden afwerken (kan je ook zelf) of in ieder geval schroefgaatjes vullen en texen.

Verder tuin leegtrekken (zaterdagje met vrienden en een kratje pils?) en ik zou alleen alles wat kapot is maken, je moet dit anders vermelden (dak lekkage/dakgoot) aan de potentiële kopers.

Als je dak lekt is vaak een nieuw stukje er overheen branden voldoende, laat de afweging of het dak geheel wordt vervangen lekker bij de kopers, zorg alleen wel voor een lekvrij dak. Aan de andere kant, wij kochten eens een huis met vochtschade door een oude lekkage. Specifiek gevraagd of deze deugdelijk was gerepareerd, ja volgens de verkopers. Je raadt het al, bij de eerste forse bui stond het water weer binnen en no way dat we dat konden verhalen op de verkopers.
Hoor ik die Griekse melodie...
pi_171140664
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 07:13 schreef d.k. het volgende:
Zorg dat het huis er goed uitziet op foto's. Dus de zolder afwerken en de schoorstenen doen. Daarnaast moet het bouwkundig goed zijn, dus dat dak op de garage doen. Als je dan zelf de tuin zo open en ruim mogelijk kan laten lijken zonder hem leeg te trekken, vallen de kosten mee.
En zorg dat je huis zo onpersoonlijk en leeg mogelijk is. Investeer in goede bakken, manden of kasten om het speelgoed van de kinderen op te ruimen, kijk of een eventuele box tijdelijk weg kan. Lastig ja, maar je moet je bedenken wat voor soort mensen je woning willen kopen en hoe die het zouden inrichten. De investering zit hem dan vooral in tijd voor het opruimen etc maar dat loont wel.

Overigens ik vind het eerder bijzonder dat er maar 1 makelaar in je woonplaats is en dat die alle prijzen etc bepaalt. Daar zou ik niet eens mee in zee willen omdat ik het niet vertrouw. Als je wijk werkelijk zo gewild is zou ik nu beginnen met het onderhoud en dan een bordje in de tuin plaatsen.
We hebben besloten binnenkort een opslag te huren en daar alle rommel, dozen etc al in de plaatsen. Dit om te vermijden dat het huis nooit gereed is voor mooie foto's :).

Verder heb je hier wel meer makelaars maar in 90% van de gevallen gebruikt iedereen dezelfde. Ik heb de indruk dat het een prima partij is, maar wil vermijden dat ze zelf voor het gemak 330k zeggen puur om snel een huis weg te zetten (want het gaat hier telkens supersnel), terwijl het eigenlijk ook net zo makkelijk 350k of meer zou kunnen zijn.
pi_171140751
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 08:43 schreef mark_dabomb het volgende:
Ik snap dat hier veel mensen zitten die goed kijken naar technische aspecten van een huis maar de praktijk ervaring leert dat heel erg veel huizenbezoekers daar totaal niet naar kijken. Wij hebben ons huis ook onlangs verkocht en de enige technische vraag die we kregen was hoe oud de CV ketel was. Zal wel een check vraagje zijn op een VEH checklist oid.

Zorg dat het huis er netjes, afgewerkt en 'instapklaar' uit ziet. Dus inderdaad, ongestucte wanden afwerken (kan je ook zelf) of in ieder geval schroefgaatjes vullen en texen.

Verder tuin leegtrekken (zaterdagje met vrienden en een kratje pils?) en ik zou alleen alles wat kapot is maken, je moet dit anders vermelden (dak lekkage/dakgoot) aan de potentiële kopers.

Als je dak lekt is vaak een nieuw stukje er overheen branden voldoende, laat de afweging of het dak geheel wordt vervangen lekker bij de kopers, zorg alleen wel voor een lekvrij dak. Aan de andere kant, wij kochten eens een huis met vochtschade door een oude lekkage. Specifiek gevraagd of deze deugdelijk was gerepareerd, ja volgens de verkopers. Je raadt het al, bij de eerste forse bui stond het water weer binnen en no way dat we dat konden verhalen op de verkopers.
Mooie input. Dank. Dit aspect lijkt iedereen te vergeten, terwijl je het als koper wel degelijk kent (wij ook toen we dit huis met alle gebreken kochten).

Mijn vrienden doen niks meer voor een kratje pils, denk dat ze te oud zijn en wel wat beters te doen hebben inmiddels. De tijden van elkaar hele weekenden helpen zijn van heel lang geleden :). Dat wordt dus een Werkspot klusje :)

Gelukje dat we net de cv ketel met een zeer goed beoordeelde Vaillant hebben vervangen :).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')