abonnement Unibet Coolblue
pi_171051015
Stel, je gaat dood.

Niemand weet wat hem of haar dan te wachten staan. Laten we eerlijk zijn, dat weet je gewoon niet. Het kan in één keer afgelopen zijn en dan besta je gewoon niet meer. Je gedachten zijn weg en jezelf ook. Het kan ook zijn dan je geest voortleeft. Dan kan, ervan uitgaande dat wij het gewoon simpelweg niet weten (dat is mijn mening hoor, iedereen kan roepen wat hij wil, maar als het er op neer komt weet je het echt niet).

In dit subforum worden veel meningen uitgevochten. Religieuze mensen, niet-religieuze mensen. Ik heb zelf zoiets van: het zal allemaal wel, waar maak je je druk om. Je zit nu in dit leven op aarde, doe de dingen die je moet doen en als het stervensuur daar is, swa....

Paar vragen:
- Denk je dat je verder gaat naar de dood
- Als je een mening had over de dood en de werkelijkheid blijkt totaal anders te zijn, wat denk je dan? Goh, die persoon had toch gelijk, of, eh, shit?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171051204
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 13:25 schreef Sigaartje het volgende:
Paar vragen:
- Denk je dat je verder gaat naar de dood
Nee.
quote:
- Als je een mening had over de dood en de werkelijkheid blijkt totaal anders te zijn, wat denk je dan? Goh, die persoon had toch gelijk, of, eh, shit?
"Oh. Nou, daar gaan we dan maar weer".
Conscience do cost.
pi_171051262
Mijn eigen mening is:

- Als iemand zeker weet: er is leven na de dood, dan denk ik: hoe weet je dat?
- Als iemand zeker weet: er is niets na de dood, dan denk ik: hoe weet je dat?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171051332
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 13:32 schreef Sigaartje het volgende:
Mijn eigen mening is:

- Als iemand zeker weet: er is leven na de dood, dan denk ik: hoe weet je dat?
- Als iemand zeker weet: er is niets na de dood, dan denk ik: hoe weet je dat?
Fantastisch.
AMG heten en dan een Volvo rijden...
  vrijdag 19 mei 2017 @ 13:40:14 #5
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171051490
Ik heb geen idee of er iets/niets is na de dood. Wel denk/weet ik dat wat er ook gebeurd mijn 'ik' alleen dit leven heeft en dat ik me dus maar beter met dit leven bezig kan houden ipv met de dood en wat daar wel/niet na komt.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_171051727
Ik ga er volkomen van uit dat de dood het einde van mijn bestaan is. Van het bestaan zelf begrijp ik weinig maar voorlopig heb ik er nog wel voldoende lol in om door te gaan.
pi_171053996
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 13:50 schreef qajariaq het volgende:
Ik ga er volkomen van uit dat de dood het einde van mijn bestaan is.
Dat geloof ik ook wel.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171054617
Toen je niet was was je niets, toen je geboren werd was je iets, toen je groeide werd je zelfbewust en je wist dat je leefde. Maar wat is het leven zelf als het leven op aarde zelf al is? Dood is dat opeens alles zwart is, stel we zijn gemaakt, dan is dat niet zo. Stel we zijn zomaar hier in dit leven terechtgekomen, dan gaat gewoon het lampje uit en is het zwart. En hoe weet je het zeker? Niemand is toch uit de dood wederopgestaan?
  vrijdag 19 mei 2017 @ 16:15:38 #9
12602 LuNaTiC
Wunderbar!
pi_171054789
Er is geen reden om aan te nemen dat het plausibel is dat je na je leven doorgaat, al dan niet alleen met je geest. Vanuit de wetenschap denk ik dat je goed kunt aantonen dat je 'geest' niet meer dan het resultaat is van wat er in je hersenen allemaal gebeurt. Zodra die hersenen geen zuurstof meer krijgen, ermee uitscheiden, dan is het verder gewoon klaar wat mij betreft.

Verder kun je je ook best wel lang vermaken met allerlei gedachtenexperimenten, want de claim van met name religieuzen dat er een leven na de dood is, brengen weer een hele hoop andere vragen met zich mee die je niet zo 1-2-3 kunt beantwoorden lijkt me.

- Zit heel het hiernamaals vol met alle dode mensen uit de menselijke geschiedenis?
- Of alleen die mensen die in jouw religie geloofden?
- Hoe zit het dan met al die mensen die al dood waren voor die religie begon?
- Zijn er ook dieren in het hiernamaals? Ook alle dieren die ooit hebben geleefd?
- Als er geen dieren zijn, waar trekken we dan de grens? Wij mensen zijn immers ook dieren. We onderscheiden nu mensen van dieren maar het is maar net hoe ver je teruggaat natuurlijk
- Als je op jonge leeftijd overlijdt, ga je dan verder met dezelfde 'geest' in het hiernamaals? Blijf je altijd zo jong totdat de rest van je familie je weer vergezellen? Hoe zit dat dan met baby's? Of groei je door?
- En als je nu helemaal niet wil doorleven in een hiernamaals, als je helemaal niet met je familie herenigd wil worden?

Enz enz. Teveel vragen en praktische problemen waar je op stuit. Wat mij betreft is het allemaal bullshit.
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
pi_171059877
Ik dacht nog kortgeleden dat een mensengeest onsterfelijk was, maar mensen lachen me uit. De meeste mensen weten ook dat het is afgelopen na de dood, dus ik heb mijn gedachten maar bijgedraaid. Ik geloof er niet meer in. Meer mensen weten meer dan één.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 20:22:15 #11
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171059959
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 20:18 schreef Sigaartje het volgende:
Ik dacht nog kortgeleden dat een mensengeest onsterfelijk was, maar mensen lachen me uit. De meeste mensen weten ook dat het is afgelopen na de dood, dus ik heb mijn gedachten maar bijgedraaid. Ik geloof er niet meer in. Meer mensen weten meer dan één.
Dingen af laten hangen van anderen met een mening vind ik een beetje raar. Want als je in een boeddhistisch gebied had gewoond hadden de meeste in reïncarnatie geloofd en jij dus ook, woonde je in Amerika waar het merendeel christelijk is had je dan in het christelijke hiernamaals geloofd en ga zo maar door.

Wat je zelf denkt en gelooft af laten hangen van je omgeving vind ik dus apart. Denk zelf na, als het om deze vraag gaat is er niet echt een antwoord, alleen maar wat je zelf het meest logische vindt. En ook dat is nooit meer dan een gedachte, een mening.
Als je de argumenten van anderen logisch vind en daarom ze gelijk geeft is het wat anders dan ik neem het maar over, want anders lachen ze me uit...
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_171060033
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 20:22 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dingen af laten hangen van anderen met een mening vind ik een beetje raar. Want als je in een boeddhistisch gebied had gewoond hadden de meeste in reïncarnatie geloofd en jij dus ook, woonde je in Amerika waar het merendeel christelijk is had je dan in het christelijke hiernamaals geloofd en ga zo maar door.

Wat je zelf denkt en gelooft af laten hangen van je omgeving vind ik dus apart. Denk zelf na, als het om deze vraag gaat is er niet echt een antwoord, alleen maar wat je zelf het meest logische vindt. En ook dat is nooit meer dan een gedachte, een mening.
Ik pas me altijd aan. Ben ook gestopt met de sterrenkundehobby (had aardig wat telescopen staan). Maar als ik erover begon op het werk, begonnen mensen al te grinniken, en hoorde ik fluisteren: nerd, die is niet normaal.
Het gekke is dat als je boeken leest over bijv. relativiteit dan begin je het idee te krijgen dat alles totaal in elkaar steekt dan over het algemeen wordt aangenomen. Maar ja, je kunt er beter niet over praten.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171060043
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 20:22 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Dingen af laten hangen van anderen met een mening vind ik een beetje raar. Want als je in een boeddhistisch gebied had gewoond hadden de meeste in reïncarnatie geloofd en jij dus ook, woonde je in Amerika waar het merendeel christelijk is had je dan in het christelijke hiernamaals geloofd en ga zo maar door.

Wat je zelf denkt en gelooft af laten hangen van je omgeving vind ik dus apart. Denk zelf na, als het om deze vraag gaat is er niet echt een antwoord, alleen maar wat je zelf het meest logische vindt. En ook dat is nooit meer dan een gedachte, een mening.
Als je de argumenten van anderen logisch vind en daarom ze gelijk geeft is het wat anders dan ik neem het maar over, want anders lachen ze me uit...
Helemaal gelijk in, voor de goede vrede wil maar hetgene zeggen wat ze allemaal zeggen.
pi_171060424
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 20:25 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik pas me altijd aan. Ben ook gestopt met de sterrenkundehobby (had aardig wat telescopen staan). Maar als ik erover begon op het werk, begonnen mensen al te grinniken, en hoorde ik fluisteren: nerd, die is niet normaal.
Het gekke is dat als je boeken leest over bijv. relativiteit dan begin je het idee te krijgen dat alles totaal in elkaar steekt dan over het algemeen wordt aangenomen. Maar ja, je kunt er beter niet over praten.
Ik zie het meer als fantaseren in gedachten, ik kon vroeger wel eens met iemand vrijuit praten en redeneren wat ik geweldig vind. Dan voer je geen gesprek om gelijk te krijgen of om een discussie te vormen maar om gewoon ergens vanuit te gaan en aan de hand daarvan iets uit werken.

Maar in mijn omgeving heb ik die niet meer, want iedereen vind je dan raar omdat ze de logica en verbanden dan niet snappen omdat jij verbanden trekt die amper uit te leggen zijn. Want jij denkt simpelweg, stel dat het kan. En wat hebben mensen aan stel dat het kan? Ja en? Wat dan?

Dan vraag jij je op je beurt af, waarom niet als het kan? Want je wilt het kwijt en er iets verder mee doen. En om dat uit te leggen heb je niets aan en dan zie je het nut niet meer.

Ik dacht eerst dat zulke mensen als 'vrijdenkers' gezien werden, maar als ik nu lees over vrijdenkers, die kaderen dan ook alles af in hun denken en vormen ook een vast beeld met vooroordelen etc. 'wetenschap' delft dat behoorlijk onder. Lees maar eens wat van horatius op Wikipedia, mooi om dat te lezen.

Correct me if im wrong ;)
  vrijdag 19 mei 2017 @ 20:40:53 #15
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171060508
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 20:25 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik pas me altijd aan. Ben ook gestopt met de sterrenkundehobby (had aardig wat telescopen staan). Maar als ik erover begon op het werk, begonnen mensen al te grinniken, en hoorde ik fluisteren: nerd, die is niet normaal.
Het gekke is dat als je boeken leest over bijv. relativiteit dan begin je het idee te krijgen dat alles totaal in elkaar steekt dan over het algemeen wordt aangenomen. Maar ja, je kunt er beter niet over praten.
Je hield dus van die sterrenkunde hobby en hebt het opgegeven omdat een paar sneuneuzen dom deden?
Is ook maar 1 van die sneuneuzen een persoon die echt belangrijk is voor je, die er bv in moeilijke tijden voor je zal zijn, ze als goede vriend beschouwd? Als je antwoord daarop nee is, waarom pas je jezelf dan aan aan ze?

Doodzonde dit, niets raars aan die hobby. En al was dat wel zo, je kan niet voor anderen leven, dat gaat je in de kont bijten op ten duur, daar ga je ongelukkig van worden. Dan komt er een dag dat je jezelf aankijkt in de spiegel en jezelf niet meer herkent, je niet thuis voelt in waar je jezelf in veranderd hebt.

Zoals je het hier beschrijft kom je over als een deurmat en zal je merken dat het soort sneuneuzen die je beschrijft daar altijd misbruik van zullen. Altijd commentaar zullen hebben. Dat gaat namelijk niet om wat je doet, dat dat 'dom' is, maar omdat je het toelaat.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_171060547
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 20:38 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Ik zie het meer als fantaseren in gedachten, ik kon vroeger wel eens met iemand vrijuit praten en redeneren wat ik geweldig vind. Dan voer je geen gesprek om gelijk te krijgen of om een discussie te vormen maar om gewoon ergens vanuit te gaan en aan de hand daarvan iets uit werken.

Maar in mijn omgeving heb ik die niet meer, want iedereen vind je dan raar omdat ze de logica en verbanden dan niet snappen omdat jij verbanden trekt die amper uit te leggen zijn. Want jij denkt simpelweg, stel dat het kan. En wat hebben mensen aan stel dat het kan? Ja en? Wat dan?

Dan vraag jij je op je beurt af, waarom niet als het kan? Want je wilt het kwijt en er iets verder mee doen. En om dat uit te leggen heb je niets aan en dan zie je het nut niet meer.

Ik dacht eerst dat zulke mensen als 'vrijdenkers' gezien werden, maar als ik nu lees over vrijdenkers, die kaderen dan ook alles af in hun denken en vormen ook een vast beeld met vooroordelen etc. 'wetenschap' delft dat behoorlijk onder. Lees maar eens wat van horatius op Wikipedia, mooi om dat te lezen.

Correct me if im wrong ;)
Daar heb je een goed punt.
Een mens moet zijn creatieve vermogens de vrije baan geven.
Maar tegenwoordig is het in onze maatschappij heel anders: alles moet volgens de opvattingen van Jan Modaal.
- loopbaan
- hoe ga je gekleed (als je al zonder jas gaat bij 17 graden krijg je al opmerkingen, alsof je ze wat hebt aangedaan)
- de politie moet weg

etc. etc.
En als je zelf je gedachten de vrije loop geeft, denken mensen dat je van het padje af bent. Ik denk veel, ik lees veel, ik schrijf veel.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 20:46:32 #17
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_171060656
Ik vind wat boeddhisten erover zeggen het meest aannemelijk: bij het sterven valt het samengestelde 'ik-persoons'-bewustzijn uit elkaar (in leven zijn we een samengestelde bundel bewustzijn in een bepaalde specifieke vorm die we nu ervaren te zijn), en wordt de persoon weer wat ie daarvoor was: onpersoonlijk bewustzijn.

Ik zie dat min of meer als energie, of een soort lichtstraatje dat informatie bevat; dat wat mogelijk maakt... vermogen dus. Valt verder denk ik weinig over te zeggen.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_171060661
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 20:40 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Je hield dus van die sterrenkunde hobby en hebt het opgegeven omdat een paar sneuneuzen dom deden?
Is ook maar 1 van die sneuneuzen een persoon die echt belangrijk is voor je, die er bv in moeilijke tijden voor je zal zijn, ze als goede vriend beschouwd? Als je antwoord daarop nee is, waarom pas je jezelf dan aan aan ze?

Doodzonde dit, niets raars aan die hobby. En al was dat wel zo, je kan niet voor anderen leven, dat gaat je in de kont bijten op ten duur, daar ga je ongelukkig van worden. Dan komt er een dag dat je jezelf aankijkt in de spiegel en jezelf niet meer herkent, je niet thuis voelt in waar je jezelf in veranderd hebt.

Zoals je het hier beschrijft kom je over als een deurmat en zal je merken dat het soort sneuneuzen die je beschrijft daar altijd misbruik van zullen. Altijd commentaar zullen hebben. Dat gaat namelijk niet om wat je doet, dat dat 'dom' is, maar omdat je het toelaat.
Ik heb ze nog wel hoor, die telescopen en ik heb de boeken ook niet weggedaan.
Ik vind het verbijsterend hoe snel de astronomische wetenschap nu gaat, en dat ze steeds meer beseffen hoe weinig we er van begrijpen. Hoe langer de wetenschap bestaat, hoe meer het besef onstaat hoe weinig we weten.

Dat is ook een van de redenen waarom ik dit topic ben begonnen.

Ik moet eerlijk zeggen, toen ik in de 20 was, dacht ik dat ik heel wat wist en dacht ik dat ik wist hoe alles in elkaar stak. Hoe ouder ik word, hoe meer ik zie dat ik er totaal niks van heb begrepen. Dat er nog zoveel vragen zijn.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 20:57:56 #19
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171060948
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 20:46 schreef Villas__Rubin het volgende:
Ik vind wat boeddhisten erover zeggen het meest aannemelijk: bij het sterven valt het samengestelde 'ik-persoons'-bewustzijn uit elkaar (in leven zijn we een samengestelde bundel bewustzijn in een bepaalde specifieke vorm die we nu ervaren te zijn), en wordt de persoon weer wat ie daarvoor was: onpersoonlijk bewustzijn.

Ik zie dat min of meer als energie, of een soort lichtstraatje dat informatie bevat; dat wat mogelijk maakt... vermogen dus. Valt verder denk ik weinig over te zeggen.
Boeddhisten geloven in reïncarnatie of verlichting waardoor de khandhas uiteen vallen, wat de ware dood is. Geen onpersoonlijk bewustzijn, maar niets.
Er is geen onpersoonlijk bewustzijn in het boeddhisme, er is manifestatie van het bewustzijn of niets, geen bewustzijn meer, geen deel meer zijn van het samsara.

Het ultieme doel van het boeddhisme is het niets, het lichtje gaat uit, geen fysieke vorm meer, geen geestelijke vorm meer, geen bewustzijn meer in welke vorm dan ook.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_171061004
Mensen begrijpen het gevoel ook niet, dat als je iets na lang zoeken en veel mislukkingen in beeld krijgt dat honderden miljoenen lichtjaar van je vandaan is, een wazig vlekje, na lang kijken, dat je ogen gewend zijn en soms hebt moeten wachten op een optimale atmosfeer, dat dan de rillingen over je lijf lopen als je zoiets ziet, miljoenen lichtjaren ver weg, waar ook planeten zijn.
En als je dan met wat trillende handen van de kou je potlood beweegt op het papier, schuift om het vlekje vast te leggen, de stipjes van de sterren er omheen in zet en je verstand moet gebruiken om alles er bij te schrijven wat je ziet, dan denk je wel, geloof je nou echt, dat het allemaal zo simpel is van je geboorte tot aan je dood?

Soms sla ik mijn verslagen nog wel eens open en hetzelfde gevoel krijg ik nog, zelfs bij de simpelste tekeningen van dubbelsterren, die op grote afstand van ons staan.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  zaterdag 20 mei 2017 @ 00:28:57 #21
444256 Villas__Rubin
Kwaadaardige dictator
pi_171065901
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 20:57 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Boeddhisten geloven in reïncarnatie of verlichting waardoor de khandhas uiteen vallen, wat de ware dood is. Geen onpersoonlijk bewustzijn, maar niets.
Er is geen onpersoonlijk bewustzijn in het boeddhisme, er is manifestatie van het bewustzijn of niets, geen bewustzijn meer, geen deel meer zijn van het samsara.

Het ultieme doel van het boeddhisme is het niets, het lichtje gaat uit, geen fysieke vorm meer, geen geestelijke vorm meer, geen bewustzijn meer in welke vorm dan ook.
Dan hou je er volgens mij een interpretatiefout op na.
Toevallig heb ik citaten vanuit de pali-canon gelezen waarop boeddha gevraagd wordt wat er na al dat gebeuren gebeurt. Daarop gaf hij geen antwoord. Hij zei 'het is niet helpend antwoorden op dergelijke vragen te geven' daarom zei die er niets over. Oftewel: open eind.

En de skhanda's vallen pas uit één bij de uiteindelijke verlichting heb ik begrepen. Dat waar ik het over had (het gaat hier immers gewoon over leven na de dood) geldt voor waar boeddhisten vanuit gaan bij een reguliere dood...
Ik kan die verhaallijn me iig wel voorstellen en vind dat wel een aannemelijk idee wat dat betreft de dood: het uiteen vallen van het gevormde, geconditioneerde bewustzijn dat jou als mens heeft gedefinieerd, en weer terug naar de vormloze plooi van daarvoor... Zo stel ik het me iig voor en dat lijkt mij een realistisch scenario.
"A leader must be a terror to the few who are evil in order to protect the lives and well-being of the many who are good"
pi_171066762
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 13:32 schreef Sigaartje het volgende:
Mijn eigen mening is:

- Als iemand zeker weet: er is leven na de dood, dan denk ik: hoe weet je dat?
- Als iemand zeker weet: er is niets na de dood, dan denk ik: hoe weet je dat?
Er was ook leven voor de geboorte.

quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 20:18 schreef Sigaartje het volgende:
Ik dacht nog kortgeleden dat een mensengeest onsterfelijk was, maar mensen lachen me uit. De meeste mensen weten ook dat het is afgelopen na de dood, dus ik heb mijn gedachten maar bijgedraaid. Ik geloof er niet meer in. Meer mensen weten meer dan één.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_171066838
Lees boeken over reincarnatie
Doe regressies zijn ook op yt te vinden
Lees over bde's
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  zaterdag 20 mei 2017 @ 14:48:28 #24
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_171072987
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 20:18 schreef Sigaartje het volgende:
Ik dacht nog kortgeleden dat een mensengeest onsterfelijk was, maar mensen lachen me uit. De meeste mensen weten ook dat het is afgelopen na de dood, dus ik heb mijn gedachten maar bijgedraaid. Ik geloof er niet meer in. Meer mensen weten meer dan één.
Ik zou me daar niets van aantrekken. Als het gaat over hoe de werkelijkheid in elkaar zit houden de meeste mensen er hele naieve en simplistische ideeen op na. Verreweg de meeste mensen denken bijvoorbeeld dat de werkelijheid bestaat uit wat we om ons heen zien, zoals tafels, stoelen, huizen, auto's etc. Maar de fysica zegt iets heel anders: de werkelijkheid bestaat uit quarks en fotonen, of trillende supersnaartjes van energie etc. en 99,9999 procent lege ruimte. Voornamelijk helemaal niets dus.

Leven na de dood is strikt genomen onzin. Leven is iets wat een organisme doet, en als een organisme dood gaat, wat alle organismes vroeg of laat doen, leeft het niet meer.
De vraag is: wat gebeurt er met je bewustzijn. En niemand weet wat bewustzijn is.
Dit is natuurlijk een uiterst speculatief onderwerp, maar alles hangt af van je aannames. Als je uitgaat van het heersende materialistische dogma, dat alles bestaat uit 'materie', of 'elementaire deeltjes', of wat dan ook de meest recente fysische theorie zegt dat fundamenteel is, en die materie produceert in bepaalde complexe configuraties op onbekende wijze bewustzijn in organen die we breinen noemen, dan is het denk vrijwel zeker dat als die breinen uit elkaar vallen na de dood van het organisme, het bewustzijn uitdooft of desintegreert.

Maar materialisme is niet meer dan een aanname, en geen erg realistische, juist omdat het geen plek heeft voor bewustzijn. En het is juist het bewustzijn waarmee we de hele werkelijkheid ervaren. Het is de enige drager van de werkelijkheid.

Er zijn twee grote raadsels. Het eerste is dat een universum dat bestaat uit quarks en fotonen e.d. zoiets als bewustzijn heeft voortgebracht, waardoor dit universum een universum is dat zich bewust is van zichzelf. Dat is behoorlijk bijzonder. Het tweede is dat dat bewustzijn nergens te vinden is in het universum. Het enige dat er te vinden is zijn breinen waarin zich fysische processen afspelen met quarks en fotonen e.d. Geen bewustzijn.
Deze twee raadsels kan je in één klap oplossen door aan te nemen dat niet 'materie' maar bewustzijn fundamenteel is, en er altijd geweest is. Dan is het helemaal niet verrassend dat er bewuste wezens ontstaan, en bewustzijn is nergens te localiseren omdat alle locaties zich bevinden in bewustzijn. Noem het een kosmisch bewustzijn. Ruimte, tijd, materie, causaliteit etc. bevinden zich in bewustzijn, niet andersom.

Als dit zo is, is het helemaal niet gezegd dat je bewustzijn uitdooft als het organisme sterft. Dingen als 'sterven' en 'tijd' zijn immers geen eigenschappen van bewustzijn. Het enige dat je weet is dat je bewustzijn niet langer gevuld wordt met ervaringen in een fysische werkelijkheid.

Wie weet is alles wat bewust is onderdeel van dat kosmische bewustzijn, en keer je daar gewoon naar terug. Hoe dat is, ik zou het niet weten. Het ligt buiten ons voorstellingsvermogen. Niets uit onze ervaring in een vierdimensionale ruimtetijd met thermodynamica kan ons daarover enig idee geven.

Maar nogmaals, over of er iets is nadat we sterven kunnen we alleen maar speculeren. Maar omdat het allemaal een kwestie is van onze eigen aannames is het enige dat je zeker weet, dat je het niet kan weten.

[ Bericht 0% gewijzigd door JerryWesterby op 20-05-2017 16:37:48 ]
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_171074265
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 14:48 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Ik zou me daar niets van aantrekken. Als het gaat over hoe de werkelijkheid in elkaar zit houden de meeste mensen er hele naieve en simplistische ideeen op na. Verreweg de meeste mensen denken bijvoorbeeld dat de werkelijheid bestaat uit wat we om ons heen zien, zoals tafels, stoelen, huizen, auto's etc. Maar de fysica zegt iets heel anders: de werkelijkheid bestaat uit quarks en fotonen, of trillende supersnaartjes van energie etc. en 99,9999 procent lege ruimte. Voornamelijk helemaal niets dus.

Leven na de dood is strikt genomen onzin. Leven is iets wat een organisme doet, en als een organisme dood gaat, wat alle organismes vroeg of laat doen, leeft het niet meer.
De vraag is: wat gebeurt er met je bewustzijn. En niemand weet wat bewustzijn is.
Dit is natuurlijk een uiterst speculatief onderwerp, maar alles hangt af van je aannames. Als je uitgaat van het heersende materialistische dogma, dat alles bestaat uit 'materie', of 'elementaire deeltjes', of wat dan ook de meest recente fysische theorie zegt dat fundamenteel is, en die materie produceert in bepaalde complexe configuraties op onbekende wijze bewustzijn in organen die we breinen noemen, dan is het denk vrijwel zeker dat als die breinen uit elkaar vallen na de dood van het organisme, het bewustzijn uitdooft of desintegreert.

Maar materialisme is niet meer dan een aanname, en geen erg realistische, juist omdat het geen plek heeft voor bewustzijn. En het is juist het bewustzijn waarmee we de hele werkelijkheid ervaren. Het is de enige drager van de werkelijkheid.

Er zijn twee grote raadsels. Het eerste is dat een universum dat bestaat uit quarks en fotonen e.d. zoiets als bewustzijn heeft voortgebracht, waardoor dit universum een universum is dat zich bewust is van zichzelf. Dat is behoorlijk bijzonder. Het tweede is dat dat bewustzijn nergens te vinden is in het universum. Het enige dat er te vinden is zijn breinen waarin zich fysische processen afspelen met quarks en fotonen e.d. Geen bewustzijn.
Deze twee raadsels kan je in één klap oplossen door aan te nemen dat niet 'materie' maar bewustzijn fundamenteel is, en er altijd geweest is. Dan is het helemaal niet verrassend dat er bewuste wezens ontstaan, en bewustzijn is nergens te localiseren omdat alle locaties zich bevinden in bewustzijn. Noem het een kosmisch bewustzijn. Ruimte, tijd, materie, causaliteit etc. bevinden zich in bewustzijn, niet andersom.

Als dit zo is, is het helemaal niet gezegd dat je bewustzijn uitdooft als het organisme sterft. Dingen als 'sterven' en 'tijd' zijn immers geen eigenschappen van bewustzijn. Het enige dat je weet is dat je bewustzijn niet langer gevuld wordt met ervaringen in een fysische werkelijkheid.

Wie weet is alles wat bewust is onderdeel van dat kosmische bewustzijn, en keer je daar gewoon naar terug. Hoe dat is, ik zou het niet weten. Het ligt buiten ons voorstellingsvermogen. Niets uit onze ervaring in een vierdimensionale ruimtetijd met thermodynamica kan ons daarover enig idee geven.

Maar nogmaals, over of er iets is nadat we sterven kunnen we alleen maar speculeren. Maar omdat het allemaal een kwestie is van onze eigen aannames is het enige dat je wel zeker weet, dat je het niet kan weten.
Heel mooi verhaal!

Ik verdiep me veel in quantummechanica. Hoe verder ze in onderzoeken komen, hoe meer het blijkt dat het allemaal helemaal niet zo is zoals je het ziet.
Interessante uitspraak trouwens over leven en dood.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171074277
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 02:00 schreef zhe-devilll het volgende:
Lees boeken over reincarnatie
Doe regressies zijn ook op yt te vinden
Lees over bde's
Allang gedaan.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  zaterdag 20 mei 2017 @ 17:19:28 #27
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_171076113
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 16:10 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Heel mooi verhaal!

Ik verdiep me veel in quantummechanica. Hoe verder ze in onderzoeken komen, hoe meer het blijkt dat het allemaal helemaal niet zo is zoals je het ziet.
Interessante uitspraak trouwens over leven en dood.
Het is niet alleen een mooi verhaal maar ook realistisch.
Nu zijn er pessimistische mensen, zoals de door mij zeer gewaardeerde Libertarisch, die menen dat als een verhaal mooi is, het wel niet waar moet zijn.
Maar strict genomen zijn 'mooi zijn' en 'waar zijn' twee onafhankelijke zaken. Zoals Socrates zei, je moet het bewijs volgen naar waar het leidt, of je het nu mooi vind of lelijk.
Dat betekent dat Libertarisch ongelijk heeft.
Maar ik wil nog verder gaan. Ik volg Plato en denk dat het andersom is. Dat als iets mooi is, dat een teken is dat het klopt. Dat is iets wat je vaak ziet in de wiskunde en de fysica. Google er maar op.
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_171076854
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 17:19 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

Het is niet alleen een mooi verhaal maar ook realistisch.
Nu zijn er pessimistische mensen, zoals de door mij zeer gewaardeerde Libertarisch, die menen dat als een verhaal mooi is, het wel niet waar moet zijn.
Maar strict genomen zijn 'mooi zijn' en 'waar zijn' twee onafhankelijke zaken. Zoals Socrates zei, je moet het bewijs volgen naar waar het leidt, of je het nu mooi vind of lelijk.
Dat betekent dat Libertarisch ongelijk heeft.
Maar ik wil nog verder gaan. Ik volg Plato en denk dat het andersom is. Dat als iets mooi is, dat een teken is dat het klopt. Dat is iets wat je vaak ziet in de wiskunde en de fysica. Google er maar op.
De waarheid is hard is een oud gezegde, dan zou je bijna zeggen dat de waarheid niet leuk is.

Stel dat de Bijbel een verhaal is, en dat dat waarheid is. Dat de waarheid een verhaal is.

Hoe anders kan er waarheid zijn als er waarheid moet zijn? :) Zonder waarheid is er geen leven.

Maarja, in een verhaal, wat is waar en wat is niet waar? Wat is letterlijk en wat is figuurlijk? Wat is symbolisch bedoelt en wat niet? Is de Bijbel dan 100% waar? Per definitie niet maar het verhaal of het verloop misschien wel in grote lijnen.

Een verhaal moet een waarheid hebben, een verhaal kan niet zijn als het alleen leugen kent.

Want als het leven gemaakt is, dan moet er waarheid zijn. Zonder waarheid kan er geen leven zijn.

Kut, waarheid is dan ook al gemaakt. :')

[ Bericht 3% gewijzigd door Faz3D op 20-05-2017 17:58:21 ]
pi_171078160
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 17:51 schreef Faz3D het volgende:

[..]

De waarheid is hard is een oud gezegde, dan zou je bijna zeggen dat de waarheid niet leuk is.

Stel dat de Bijbel een verhaal is, en dat dat waarheid is. Dat de waarheid een verhaal is.

Hoe anders kan er waarheid zijn als er waarheid moet zijn? :) Zonder waarheid is er geen leven.

Maarja, in een verhaal, wat is waar en wat is niet waar? Wat is letterlijk en wat is figuurlijk? Wat is symbolisch bedoelt en wat niet? Is de Bijbel dan 100% waar? Per definitie niet maar het verhaal of het verloop misschien wel in grote lijnen.

Een verhaal moet een waarheid hebben, een verhaal kan niet zijn als het alleen leugen kent.

Want als het leven gemaakt is, dan moet er waarheid zijn. Zonder waarheid kan er geen leven zijn.

Kut, waarheid is dan ook al gemaakt. :')
Waarheid is vooral subjectief.
De waarheid in iemands hoofd is vaak onbuigzamer dan het sterkste staal.
pi_171079145
Ik denk dat het makkelijk samen te vatten is:

niemand weet zeker wat er gebeurt na de dood. Maar volgens de huidige wetenschappelijke stand van zaken lijkt de meest logische optie dat er niks is na de dood.

Alleen zijn er een paar problemen met die aanname, het voornaamste probleem wat mij betreft is dat het leven zo bizar is dat het me niks zou verbazen als er tóch wat is na de dood. Ja, het zou erg onlogisch zijn als er leven is na de dood. Maar het is ook zeer onlogisch dat wij hier zitten te typen, dus ik vind het 'logisch' argument niet erg sterk.

Dus....het is gewoon afwachten. We komen er allemaal vanzelf achter :)
pi_171079390
Waarom moet het per sé onlogisch zijn, zo'n leven na de dood? Voor mij is het dat helemaal niet. Heeft alles met je zienswijze te maken hoor.

We zien het vanzelf wel. Of niet :)
pi_171079439
Nou de huidige wetenschap heeft nog helemaal geen logische verklaring hoor dat er niks is na de dood.

Maar je snijdt wel een belangrijk punt aan: dat we hier zitten te typen. Dat iets onze vingers beweegt en dat we kunnen denken. Maar je moet niet vergeten: de gekste dingen worden nog wel eens verklaard. Kijk maar gewoon eens naar het fenomeen spokenjacht. Er zijn organisaties die zich daar mee bezig houden. Het eerste wat ze doen is het uitschakelen van eventuele natuurlijke oorzaken, dus eerst gaan ze kijken waar luchtstromen vandaan kunnen komen, of klopgeluiden, etc. Verreweg de meeste verschijnselen verdwijnen al snel in de prullebak omdat er een logische verklaring voor was.

Dat kan ook bij het verschijnsel bewustzijn.
(wetenschappelijk gezien).

De basis van wetenschap is twijfel en het wegnemen daarvan. Eerst heb je waarneming, dan komt er een theorie en als alles goed gaat komt er een bewijs.
Gek genoeg past ons bewustzijn (nog) niet in dit rijtje en hoe je je best ook gaat doen, hoe ga je bewijzen dat er iets is na de dood? Het lijkt me een onmogelijke opgave.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171079814
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 20:01 schreef Sigaartje het volgende:

Gek genoeg past ons bewustzijn (nog) niet in dit rijtje en hoe je je best ook gaat doen, hoe ga je bewijzen dat er iets is na de dood? Het lijkt me een onmogelijke opgave.
Ja, het is ook een onmogelijke opgave. En het maakt allemaal geen drol uit want iedereen gaat dood.

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 19:59 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
Waarom moet het per sé onlogisch zijn, zo'n leven na de dood? Voor mij is het dat helemaal niet. Heeft alles met je zienswijze te maken hoor.

We zien het vanzelf wel. Of niet :)
Eens, het heeft met je zienswijze te maken.

Maar volgens mij is het logisch/onlogisch verhaal niet relevant meer als het gaat om zaken als het leven na de dood en andere onbeantwoorde (onbeantwoordbare) vraagstukken.

Zodra je diep genoeg graaft verliest 'logisch' zijn betekenis.
pi_171080089
quote:
7s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 18:56 schreef bedachtzaam het volgende:

[..]

Waarheid is vooral subjectief.
Absoluut.
pi_171094205
Ook ik struggle met de gedachtes dat er niks is na de dood en dat beangstigd me.
pi_171095201
Als mijn geest kon leven na mijn dood, dus zonder lichaam, waarvoor heb ik dan nu een lichaam nodig?
Ergo, het leven kan niet zonder lichaam bestaan.
pi_171096913
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 14:36 schreef Schonedal het volgende:
Als mijn geest kon leven na mijn dood, dus zonder lichaam, waarvoor heb ik dan nu een lichaam nodig?
Ergo, het leven kan niet zonder lichaam bestaan.
Om te leven.

Zonder een lichaam kan je niet leven en zou er ook nooit leven kunnen zijn.

Een losse geest of bewustzijn kan niet leven zonder lichaam. Dan besta je enkel en kan je niks doen, enkel 'zijn'. Je hebt immers geen lichaam meer en ruimte is dan niet waar te nemen. Omdat ruimte dan niet bestaat.
pi_171097762
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 15:44 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Omdat ruimte dan niet bestaat.
Duizelingwekkende stelling. Net zo duizelingwekkend als eeuwig leven. Wat gaan we in die tijd allemaal doen. Nog iets: ik lees wel eens redenaties dat je na de dood telepatisch in verbinding met elkaar staat. Dat je weet wat anderen denken. Dat vind ik een eng idee. (wat dacht je van al die pornogedachten). Dus overleden opa's en oma's weten precies wat ik denk?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171098401
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:12 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Duizelingwekkende stelling. Net zo duizelingwekkend als eeuwig leven. Wat gaan we in die tijd allemaal doen. Nog iets: ik lees wel eens redenaties dat je na de dood telepatisch in verbinding met elkaar staat. Dat je weet wat anderen denken. Dat vind ik een eng idee. (wat dacht je van al die pornogedachten). Dus overleden opa's en oma's weten precies wat ik denk?
Nee nee nee, overal zit een systeem in, dat zijn angsgedachtes en aannames en ideeën die nooit kunnen kloppen.

Dat zou nooit kunnen gebeuren omdat het nu ook anders zo kan zijn in deze tijd zoals wij nu zijn. Alles is strikt gescheiden en geen een bewustzijn kan iets met een ander bewustzijn doen. (Zonder elkaar te zien) Ik kan me alleen een verhaal uit Rusland of Oeral herrineren waar er 10 met elkaar konden praten zonder de mond te gebruiken.

Wat er is na de dood weet ik niet maar ik weet zeker dat het dan geen bende kan zijn. Anders moest dat al in het verleden hier op aarde ook zijn gebeurd. Dat kan naar mijn mening per defintie niet waar zijn. Dus dan heb ik waarschijnlijk weer een lichaam :)

En bijvoorbeeld in de Bijbel word gesproken over een dodenrijk. Dus dat is dan weer een systeem. Zo stel ik het me voor: stel je bent doodgegaan in het jaar 3000 v.c. Je doet je ogen open op het moment dat er word geoordeeld. Hoelang duurt dat? Ik denk in een flits. Dus bijv deze tekst, openbaringen 20 vers 13: En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.

De rest van dat boek lees ik met een flinke slok zout.

[ Bericht 7% gewijzigd door Faz3D op 21-05-2017 16:54:22 ]
pi_171098950
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 16:38 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Nee nee nee, overal zit een systeem in, dat zijn angsgedachtes en aannames en ideeën die nooit kunnen kloppen.

Dat zou nooit kunnen gebeuren omdat het nu ook anders zo kan zijn in deze tijd zoals wij nu zijn. Alles is strikt gescheiden en geen een bewustzijn kan iets met een ander bewustzijn doen. (Zonder elkaar te zien) Ik kan me alleen een verhaal uit Rusland of Oeral herrineren waar er 10 met elkaar konden praten zonder de mond te gebruiken.

Wat er is na de dood weet ik niet maar ik weet zeker dat het dan geen bende kan zijn. Anders moest dat al in het verleden hier op aarde ook zijn gebeurd. Dat kan naar mijn mening per defintie niet waar zijn. Dus dan heb ik waarschijnlijk weer een lichaam :)

En bijvoorbeeld in de Bijbel word gesproken over een dodenrijk. Dus dat is dan weer een systeem. Zo stel ik het me voor: stel je bent doodgegaan in het jaar 3000 v.c. Je doet je ogen open op het moment dat er word geoordeeld. Hoelang duurt dat? Ik denk in een flits. Dus bijv deze tekst, openbaringen 20 vers 13: En de zee gaf de doden, die in haar waren; en de dood en de hel gaven de doden, die in hen waren; en zij werden geoordeeld, een iegelijk naar hun werken.

De rest van dat boek lees ik met een flinke slok zout.
Ik heb me veel beziggehouden met dat boek, tweederde ligt al achter ons. Het is al weer een tijdje geleden dat ik me erin heb verdiept, maar lezend en analyserend kwam ik er achter dat Openbaringen de volledige geschiedenis van de mensheid bestrijkt, incl. het einde. In feite beschrijft het ook hoe we hier terecht zijn gekomen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171099086
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 17:02 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ik heb me veel beziggehouden met dat boek, tweederde ligt al achter ons. Het is al weer een tijdje geleden dat ik me erin heb verdiept, maar lezend en analyserend kwam ik er achter dat Openbaringen de volledige geschiedenis van de mensheid bestrijkt, incl. het einde. In feite beschrijft het ook hoe we hier terecht zijn gekomen.
Ja klopt :) ik zie het vanzelf allemaal wel. We zijn wat dat betreft een stroom van leven.
pi_171099139
Iedereen doet heel erg moeilijk over dat boek om het erg symbolisch is beschreven. In feite staat er gewoon de oorlog tussen goed en kwaad in beschreven en hoe het zal eindigen en dat is niet mals.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171099258
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 17:11 schreef Sigaartje het volgende:
Iedereen doet heel erg moeilijk over dat boek om het erg symbolisch is beschreven. In feite staat er gewoon de oorlog tussen goed en kwaad in beschreven en hoe het zal eindigen en dat is niet mals.
Lord of the Rings ook en die hebben hobbits.
Conscience do cost.
pi_171099345
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 17:11 schreef Sigaartje het volgende:
Iedereen doet heel erg moeilijk over dat boek om het erg symbolisch is beschreven. In feite staat er gewoon de oorlog tussen goed en kwaad in beschreven en hoe het zal eindigen en dat is niet mals.
Okee, stel dat; water en vuur hebben we al gehad, best kans dat Jezus dan komt. En dan weer het ware woord gaat verkondigen. Dan eindigt het toch goed of niet? Ik weet het niet.
pi_171099445
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 17:23 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Okee, stel dat; water en vuur hebben we al gehad, best kan dat Jezus dan komt. Dan eindigt het toch goed of niet? Ik weet het niet.
Wat Openbaring vertelt is dat er aan het einde der tijden een scheiding komt. Kaf- en het korenverhaal. De goeden worden meegenomen en erven het paradijs en de rest blijft achter samen met de duivel in de duisternis.
Dat is het verhaal.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171099465
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 17:18 schreef ems. het volgende:

[..]

Lord of the Rings ook en die hebben hobbits.
Een film heeft een verhaal en is daarom waarheid. Als je de film waarneemt. Maar als de film uitgaat, is het een herrinering. En os gemaakt uit fantasie.

Een boek heeft een verhaal en 1 boek moet dan absolute waarheid hebben want anders is er geen waarheid om het leven te schapen.

Hoe word de aarde bezien door iemand die kan zijn en alles heeft geschapen? Als een film over het leven? Dan heeft het leven dus een boek gekregen zodat het leven waarheid kent. Want zonder waarheid kan het leven niet leven.

;)

[ Bericht 1% gewijzigd door Faz3D op 21-05-2017 17:36:04 ]
pi_171099511
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 17:28 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Wat Openbaring vertelt is dat er aan het einde der tijden een scheiding komt. Kaf- en het korenverhaal. De goeden worden meegenomen en erven het paradijs en de rest blijft achter samen met de duivel in de duisternis.
Dat is het verhaal.
Wie weet blijft de aarde bestaan en leeft het leven voort? Als je de duivel symbolisch ziet, dan kan dat ook. De duisternis is dan niet waar te nemen omdat de anderen die niet kunnen zien. Openbaringen kan je op honderden manier interpreteren. Een verhaal is per defintie niet waar maar moet wel absolute waarheid hebben. Want wat is dan een leugenboek? Maar het verhaal moet wel een waarheid hebben anders kan het verhaal niet zijn.

Want stel, ik kan iemand van de hel verlossen door middel van een dagenlang gesprek. Dan wil ik tot eeuwigheid door blijven praten om te zorgen dat het met diegene goedkomt. Daarom vind ik de hel een hele aparte term. Ik kan het niet over m'n hart verkrijgen al moet een bekende die niet gelooft daar naar toe, ik ga dan mee met hem :P bij wijze van spreken.

[ Bericht 10% gewijzigd door Faz3D op 21-05-2017 17:39:02 ]
pi_171099712
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 17:32 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Wie weet blijft de aarde bestaan en leeft het leven voort? Als je de duivel symbolisch ziet, dan kan dat ook. De duisternis is dan niet waar te nemen omdat de anderen die niet kunnen zien. Openbaringen kan je op honderden manier interpreteren. Een verhaal is per defintie niet waar maar moet wel absolute waarheid hebben. Want wat is dan een leugenboek? Maar het verhaal moet wel een waarheid hebben anders kan het verhaal niet zijn.

Want stel, ik kan iemand van de hel verlossen door middel van een dagenlang gesprek. Dan wil ik tot eeuwigheid door blijven praten om te zorgen dat het met diegene goedkomt. Daarom vind ik de hel een hele aparte term. Ik kan het niet over m'n hart verkrijgen al moet een bekende die niet gelooft daar naar toe, ik ga dan mee met hem :P bij wijze van spreken.
Nou, wat ik zelf denk is dat religies uitvindingen van de mens zijn. Maar dat is alleen een gedachte. Er is een verschil tussen religie en de werkelijkheid.
Zo las ik ook eens over een bijna-dood-ervaring van iemand die zat met heel veel dingen die hij fout gedaan had in het leven en in eenzaamheid en duisternis terecht kwam. Dan denk ik, misschien heeft diegene wel zijn eigen hel gemaakt. Je weet het niet.

Ik geloof niet zo dat je gestraft wordt als je je niet aan religieuze regels houdt, misschien heb ik geen gelijk...
Maar wat wel belangrijk is dat je nu leeft en dat je goed bent voor andere mensen. Dat is gewoon realiteit. Iedereen weet gewoon dat als je een ander opblaast, dat dat niet goed is. En dat heeft meer met gezond verstand dan met religie te maken, lijkt me.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171099870
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 17:29 schreef Faz3D het volgende:

[..]
Een boek heeft een verhaal en 1 boek moet dan absolute waarheid hebben want anders is er geen waarheid om het leven te schapen.
Ik kan geen enkele reden bedenken waarom.
quote:
Hoe word de aarde bezien door iemand die kan zijn en alles heeft geschapen? Als een film over het leven? Dan heeft het leven dus een boek gekregen zodat het leven waarheid kent. Want zonder waarheid kan het leven niet leven.

;)
Waarheid bestaat onafhankelijk van boeken of films.
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 17:43 schreef Sigaartje het volgende:

Maar wat wel belangrijk is dat je nu leeft en dat je goed bent voor andere mensen. Dat is gewoon realiteit. Iedereen weet gewoon dat als je een ander opblaast, dat dat niet goed is.
Vreemd dan dat er nog steeds mensen worden opgeblazen. Blijkbaar komt hier ook weer naar voren dat goed en slecht puur relatief is.
Conscience do cost.
pi_171099963
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 17:43 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Nou, wat ik zelf denk is dat religies uitvindingen van de mens zijn. Maar dat is alleen een gedachte. Er is een verschil tussen religie en de werkelijkheid.
Zo las ik ook eens over een bijna-dood-ervaring van iemand die zat met heel veel dingen die hij fout gedaan had in het leven en in eenzaamheid en duisternis terecht kwam. Dan denk ik, misschien heeft diegene wel zijn eigen hel gemaakt. Je weet het niet.

Ik geloof niet zo dat je gestraft wordt als je je niet aan religieuze regels houdt, misschien heb ik geen gelijk...
Maar wat wel belangrijk is dat je nu leeft en dat je goed bent voor andere mensen. Dat is gewoon realiteit. Iedereen weet gewoon dat als je een ander opblaast, dat dat niet goed is. En dat heeft meer met gezond verstand dan met religie te maken, lijkt me.
Okee. Maar wat als elk woord en elke defintie gemaakt is. Logica en rede is ook dan gemaakt. Overal is onderscheid in gemaakt door ons maar dan moest er ook al onderscheid zijn geweest in spreken en in taal.

Want er is een verschil tussen realiteit en fantasie. Er is een verschil tussen goed en kwaad. Er is een verschil tussen oud en nieuw. Er is een verschil tussen gebroken en heel. Er is een verschil tussen verleden en toekomst. Er is een verschil tussen leugen en waarheid. Er is een verschil in waarnemen, denk dan aan hallucineren en slapen. Er is een verschil in alles.

Maar dat moest er altijd al zijn geweest, of dat heeft zich in de loop van de tijd gevormd zoals te lezen is in de Bijbel.
Stel dat God er is. Dan moet er 1 boek waarheid hebben. Zodat wij weten hoe wij dienen te leven want zonder een waarheid, hoe moeten wij leven of kunnen we leven om het goede te doen? Want wat moeten wij anders hier?

Religie is verzonnen door mensen zelf. Absoluut, denk dan aan kerken en al die tientallen verschillende christelijke geloven. Dat is puur mensen werk

Maar de Bijbel is dan het woord van God (stel dat) dan moet dat boek waarheid hebben. Maar wat is dan letterlijk en wat is dan figuurlijk, wat is dan interpreteren? Het ligt eraan hoe je het ziet.
Maar dat boek, daar kan je over door blijven praten omdat iedereen alles anders opvat.

Maar het is gewoon simpel, er zijn 10 geboden en die gelden nog steeds. En daar moet je je dan aan proberen te houden. En is dat erg? Naar mijn inziens totaal niet. Hoe konden wij anders leven? Zonder een waarheid, bijbel.( Stel dat de bijbel er niet was) Want dan zouden we ons voor eeuwig altijd afvragen van binnen al die jaren lang, wat is waarheid en wat is het goede leven? En waarom leef ik? Wat is het nut van het leven etc?

Dan kan je het van boven bezien in plaats van simpel te stellen: geloof en de bijbel is mensenwerk. Niet per defintie. Buiten de bijbel om van genisis tot openbaringen is dan alles mensenwerk.
pi_171100046
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 17:53 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik kan geen enkele reden bedenken waarom.

[..]

Waarheid bestaat onafhankelijk van boeken of films.

[..]

Vreemd dan dat er nog steeds mensen worden opgeblazen. Blijkbaar komt hier ook weer naar voren dat goed en slecht puur relatief is.
Stel dat het leven gemaakt is, dan is alles dus gemaakt. En zo redeneer ik ;) ik weet niet hoe ik je die zienswijze kan laten zien. Maar stel dat jij het leven vormde, wat gaf je die mensen om te leven? Probeer het zo eens te zien ;) want waarom leef ik zullen ze dan constant vragen? Snap je?

Goed en slecht is ook 'gemaakt' maar personen kunnen slecht worden en goed worden. En tja, leven vernietigen, dat is het domste wat je kan doen en dat is dus de kwade vrucht. Of kwade werken. En dan nog beweren dat dat het goede is, die randdebielen :') oja want het staat geschreven :')
pi_171100267
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 18:01 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Stel dat het leven gemaakt is
Stel dat dat niet zo is.
quote:
, dan is alles dus gemaakt.
Waarom?
quote:
En zo redeneer ik ;) ik weet niet hoe ik je die zienswijze kan laten zien. Maar stel dat jij het leven vormde, wat gaf je die mensen om te leven?
Eten en drinken, zoals een baby dus. Die ik inderdaad zelf vorm.
quote:
Probeer het zo eens te zien ;) want waarom leef ik zullen ze dan constant vragen? Snap je?
"Omdat papa mama een goede beurt gaf".
quote:
Goed en slecht is ook 'gemaakt' maar personen kunnen slecht worden en goed worden. En tja, leven vernietigen, dat is het domste wat je kan doen en dat is dus de kwade vrucht. Of kwade werken. En dan nog beweren dat dat het goede is, die randdebielen :') oja want het staat geschreven :')
Dat is dus een mening, dat leven vernietigen dom en kwaadaardig is. Als het een feit was zou dat namelijk nooit meer gebeuren.
Conscience do cost.
pi_171100436
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 18:12 schreef ems. het volgende:

[..]

Stel dat dat niet zo is.

[..]

Waarom?

[..]

Eten en drinken, zoals een baby dus. Die ik inderdaad zelf vorm.

[..]

"Omdat papa mama een goede beurt gaf".

[..]

Dat is dus een mening, dat leven vernietigen dom en kwaadaardig is. Als het een feit was zou dat namelijk nooit meer gebeuren.
Stel dat het niet zo is, dan heeft het leven geen waarde.

Van bovenaf bedoelde ik, probeer het eens zo te bezien. Dat bedoel ik. Dat je alles gemaakt hebt wat je waar kan nemen maar dat jij niet leeft maar alles ziet.
pi_171100460
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 18:24 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Stel dat het niet zo is, dan heeft het leven geen waarde.
Waarom niet?
quote:
Van bovenaf bedoelde ik, probeer het eens zo te bezien. Dat bedoel ik. Dat je alles gemaakt hebt wat je waar kan nemen maar dat jij niet leeft maar alles ziet.
Lijkt me snel saai te worden.
Conscience do cost.
pi_171100510
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 18:26 schreef ems. het volgende:

[..]

Waarom niet?

[..]

Lijkt me snel saai te worden.
Anders kan ik geen enkele rede vinden waarom ik leef.

Ik vroeg niet hoe jij het zou vinden :P
pi_171100526
quote:
1s.gif Op zondag 21 mei 2017 18:29 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Anders kan ik geen enkele rede vinden waarom ik leef.
Waarom niet? De meeste mensen gaat het prima af.
quote:
Ik vroeg niet hoe jij het zou vinden :P
Maar ik bezie het nu zo, van bovenaf. En nu?
Conscience do cost.
pi_171100876
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 18:30 schreef ems. het volgende:

[..]

Waarom niet? De meeste mensen gaat het prima af.

[..]

Maar ik bezie het nu zo, van bovenaf. En nu?
Daarom stelde ik dat zo op. Wat anderen doen moeten hun weten. Ik wil toch weten waarom?

Okee, op de aarde leeft geen mens en jij kan een mens vormen. Een mens is je gelijke, je lijkt en weet over het algemeen hetzelfde en de emoties ook. Evenbeeld van jou, want jij wil weten hoe je zou kunnen leven als jij het leven had. Jij hebt immers geen leven omdat je geen lichaam hebt. ( ook interessant toch, om dat te kunnen zien als je niet kan leven?)

Maar dan kan je keuzes maken. Zou je alleen de ruimte maken zonder iets dat leeft? Want jij kan niet leven. Je kan het wel maken. Dat duurt en dat duurt en op een gegeven moment doe je dat na veel wikken en wegen.

Dan kan je dus het leven maken. Maar moet het leven van je bestaan af komen te weten? Dat is dan ook weer een keuze die je maakt. En waarom? Om ze te helpen? Met wat?

In dit geval dus bijvoorbeeld ja. Dan kan jij dus een geschreven boek geven. De 10 geboden komen dan van jou vandaan want jij wilt zien dat de mens goed leeft en elkaar geen kwaad meer aandoet. Dan is dat de gegeven waarheid uit jouw hand snap je? En ook met datgene wat ik stelde: 1 boek moet dan de absolute waarheid hebben omdat er meerdere boeken rondzwerven vanuit mijn oogpunt snap je? Ik wil weten of er waarheid is buiten mijn leven. En zo denk ik dat dat zo ongeveer dan kan gaan als er iemand buiten mij is.
pi_171101004
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 18:49 schreef Faz3D het volgende:

[..]

Daarom stelde ik dat zo op. Wat anderen doen moeten hun weten. Ik wil toch weten waarom?
Dat kan. Wees vooral vrij om aan mij te vragen waarom ik bepaalde dingen doe. Hoewel die exact niets met de bijbel te maken hebben, helaas :P
quote:
Okee, op de aarde leeft geen mens en jij kan een mens vormen.
Ik kan het ook niet doen natuurlijk. Persoonlijk zie ik de noodzaak er niet zo van in.
quote:
Een mens is je gelijke, je lijkt en weet over het algemeen hetzelfde en de emoties ook. Evenbeeld van jou, want jij wil weten hoe je zou kunnen leven als jij het leven had. Jij hebt immers geen leven omdat je geen lichaam hebt. ( ook interessant toch, om dat te kunnen zien als je niet kan leven?)
Waarom zou ik überhaupt zoiets als leven bedenken? Ikzelf 'leef' immers niet.
quote:
Maar dan kan je keuzes maken. Zou je alleen de ruimte maken zonder iets dat leeft? Want jij kan niet leven. Je kan het wel maken. Dat duurt en dat duurt en op een gegeven moment doe je dat na veel wikken en wegen.
Of ik doe het niet :P
quote:
Dan kan je dus het leven maken. Maar moet het leven van je bestaan af komen te weten? Dat is dan ook weer een keuze die je maakt. En waarom? Om ze te helpen? Met wat?
Helpen met wat inderdaad?
quote:
In dit geval dus bijvoorbeeld ja. Dan kan jij dus een geschreven boek geven. De 10 geboden komen dan van jou vandaan want jij wilt zien dat de mens goed leeft en elkaar geen kwaad meer aandoet.
Maar mijn mening over kwaad wordt niet automatisch overgenomen. Dat blijkt ook weer uit het punt dat goed en kwaad een kwestie van perspectief is.
quote:
Dan is dat de gegeven waarheid uit jouw hand snap je?
Waarom? In de praktijk zijn de 10 geboden niet veel meer dan 10 meningen.
quote:
En ook met datgene wat ik stelde: 1 boek moet dan de absolute waarheid hebben omdat er meerdere boeken rondzwerven vanuit mijn oogpunt snap je?
Nee, ik snap het niet :P Waarom zou 1 boek de waarheid moeten hebben? Waarom moet dat in de vorm van een vrij subjectief boek zoals de bijbel?
Conscience do cost.
pi_171102251
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 18:56 schreef ems. het volgende:

Nee, ik snap het niet :P Waarom zou 1 boek de waarheid moeten hebben?
Dat snap ik dus ook niet. Datzelfde geldt ook voor andere boeken.
Er zijn mensen die andere boeken de waarheid vinden. Mensen zoals jij en ik.
Dus deze redenatie klopt niet.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171102387
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 19:52 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Dat snap ik dus ook niet. Datzelfde geldt ook voor andere boeken.
Voor boeken in het algemeen! Waarom bijvoorbeeld geen videoband?
quote:
Er zijn mensen die andere boeken de waarheid vinden. Mensen zoals jij en ik.
Dus deze redenatie klopt niet.
Ik vind geen een boek de waarheid :P
Conscience do cost.
pi_171102512
quote:
0s.gif Op zondag 21 mei 2017 19:57 schreef ems. het volgende:

[..]

Voor boeken in het algemeen! Waarom bijvoorbeeld geen videoband?

[..]

Ik vind geen een boek de waarheid :P
Ik ook niet. Er staan goede en wijze passages in de Bijbel, maar het is nog steeds door mensen geschreven. Ga gewoon af op je gezonde verstand, die heb je niet voor niets.
Als God ons werkelijk dingen wilde voorschrijven had hij ons minder hersens gegeven.
Ik bedoel: als je zelf denkt dat alles moet doen wat in de Koran of in de Bijbel staat zonder na te denken, had je die hersens niet gekregen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171287856
Ik geloof dat er leven is na de dood. Hier probeer ik mij zo goed mogelijk op te voorbereiden door bewust zo goed mogelijk te leven.
  zondag 28 mei 2017 @ 22:22:08 #63
12602 LuNaTiC
Wunderbar!
pi_171288655
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 22:04 schreef snorvanJohanDerksen het volgende:
Ik geloof dat er leven is na de dood. Hier probeer ik mij zo goed mogelijk op te voorbereiden door bewust zo goed mogelijk te leven.
Ik vind dit een gekke redenatie. Als je niet geloofde dat er leven na de dood zou zijn, zou je dan niet bewust zo goed mogelijk leven?

Maw zou je júist niet bewuster/beter leven op het moment dat je beseft dat dit je enige leven is? En daarom des te waardevoller ipv een of andere testrun?
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
pi_171288933
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 22:22 schreef LuNaTiC het volgende:

[..]

Ik vind dit een gekke redenatie. Als je niet geloofde dat er leven na de dood zou zijn, zou je dan niet bewust zo goed mogelijk leven?

Maw zou je júist niet bewuster/beter leven op het moment dat je beseft dat dit je enige leven is? En daarom des te waardevoller ipv een of andere testrun?
Een goede vraag, maar ik kan natuurlijk niet in de schoenen van een ander staan.

Maar leven na de dood betekent voor mij: hemel of hel. Vandaar dat ik zo goed mogelijk probeer te leven.
  zondag 28 mei 2017 @ 23:01:24 #65
12602 LuNaTiC
Wunderbar!
pi_171290035
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 22:30 schreef snorvanJohanDerksen het volgende:

[..]

Een goede vraag, maar ik kan natuurlijk niet in de schoenen van een ander staan.

Maar leven na de dood betekent voor mij: hemel of hel. Vandaar dat ik zo goed mogelijk probeer te leven.
Zou je minder goed leven als die goede en slechte consequenties er niet voor jou aan zaten?

Zo nee, dan maakt het geen verschil.
Zo ja, denk je echt zo slecht over jezelf?
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
  zondag 28 mei 2017 @ 23:07:13 #66
455560 Logic91
Always stay rational
pi_171290192
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 19:59 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:
Waarom moet het per sé onlogisch zijn, zo'n leven na de dood? Voor mij is het dat helemaal niet. Heeft alles met je zienswijze te maken hoor.

We zien het vanzelf wel. Of niet :)
Het is voor de meeste mensen onlogisch omdat de neurologische wetenschappen ons laten zien dat een specifiek deel van het brein verantwoordelijk is voor het bewustzijn. Op het moment dat de biologische dood intreedt is er geen sprake meer van hersenactiviteit. Logischerwijs zou het gevolg zijn dat er geen bewustzijn meer is waarmee jij als persoon zijnde simpelweg niet meer bestaat.

Maar het is ook afhankelijk van wat we verstaan onder ''leven na de dood''. Voordat je tracht antwoord te geven op de vraag of er een leven is na de dood dien je het eerst te definiëren. Ik vind het concept van het boeddhisme veel logischer dan het hiernamaals uit de islam bijvoorbeeld. Moslims geloven in een paradijs met rivieren van wijn en honing en maagdelijke schoonheden. Een zeer hedonistisch en infantiel concept als je het mij vraagt. Ook al is er een leven na de dood resteert alsnog de vraag: hoe weet je zo zeker dat dit leven precies is zoals omschreven volgens je religie?

Dit soort discussies leiden alleen maar tot vragen.
''Men find their religions as they find their homelands, their lands, their homes and their fathers. They just find them, they do not search for them, do not understand them, do not choose them either.''
Abdullah al-Qasemi
pi_171290658
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 13:32 schreef Sigaartje het volgende:

Mijn eigen mening is:

- Als iemand zeker weet: er is niets na de dood, dan denk ik: hoe weet je dat?
Er was ook niets voor mijn geboorte.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_171293104
Bewustzijn of weten is moeilijk los te zien van een fysieke basis. Is dat niet te wijten aan het systeem van waarnemen? Is dat wat wij met de zintuigen waarnemen wel de enige werkelijkheid?
Stel dat weten, bewustzijn geest is, dat los kan staan van de hersenen of van het fysieke lichaam. Dan kun je stellen dat er leven is na de dood. Als je de geest ziet als software en het lichaam als hardware. Dan kun je niet zeggen dat de software op houdt met bestaan als de hardware het begeeft.
Of stel je voor dat de geest de film is het het lichaam het scherm waar de film op geprojecteerd wordt. De film draait door als het scherm wegvalt.
pi_171293756
quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 23:01 schreef LuNaTiC het volgende:

[..]

Zou je minder goed leven als die goede en slechte consequenties er niet voor jou aan zaten?

Zo nee, dan maakt het geen verschil.
Zo ja, denk je echt zo slecht over jezelf?
Als je elke avond voor jezelf terugblikt op wat je die dag goed en fout hebt gedaan, ben je er al een heel eind.
pi_171293956
Wittgenstein geeft het antwoord in de Tractatus:
6.4311
Der Tod ist kein Ereignis des Lebens. Den Tod erlebt man nicht.
Wenn man unter Ewigkeit nicht unendliche Zeitdauer, sondern Unzeitlichkeit versteht, dann lebt der ewig, der in der Gegenwart lebt.
Unser Leben ist ebenso endlos, wie unser Gesichtsfeld grenzenlos ist.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 29 mei 2017 @ 10:06:17 #71
12602 LuNaTiC
Wunderbar!
pi_171294877
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 09:01 schreef snorvanJohanDerksen het volgende:

[..]

Als je elke avond voor jezelf terugblikt op wat je die dag goed en fout hebt gedaan, ben je er al een heel eind.
Ongetwijfeld, maar dat was niet wat ik vroeg. Heb jij je geloof in het hiernamaals (en dan zo te zien een specifieke christelijke) nodig om zo goed mogelijk te leven? Want nogmaals, als dat niet zo is, dan is het dus een beetje irrelevant. Als je het wel nodig hebt, dan vind ik dat je blijkbaar slecht over jezelf denkt... alsof je zonder dat geloof ineens slechter zou gaan leven. Ik geloof daar dan weer niet echt in eigenlijk (en als dat wel zo is, dan is het maar goed misschien dat je daar in gelooft).
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
pi_171297400
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 23:26 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Er was ook niets voor mijn geboorte.
Dat weet je niet.

Slaap en dood zijn broeders. In een slaapcycli vervallen we idem tot een toestand wat we volledig onbewust-zijn noemen. Daar heb je ook geen enkele weet of herinnering van.
  maandag 29 mei 2017 @ 14:09:41 #73
12602 LuNaTiC
Wunderbar!
pi_171300260
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 12:13 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dat weet je niet.

Slaap en dood zijn broeders. In een slaapcycli vervallen we idem tot een toestand wat we volledig onbewust-zijn noemen. Daar heb je ook geen enkele weet of herinnering van.
Citation needed?

Zelfs in je slaapcycli is je bewustzijn constant in verschillende staten. Compleet onbewustzijn is eerder als je in coma ligt of onder narcose. Zie ook: https://www.psychologytod(...)states-consciousness

Je hebt bijv ook nog nooit je dromen herinnerd? Of heb je weleens een lucide droom gehad?

https://www.psychologytod(...)ciousness-and-dreams
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
pi_171300640
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 10:06 schreef LuNaTiC het volgende:

[..]

Ongetwijfeld, maar dat was niet wat ik vroeg. Heb jij je geloof in het hiernamaals (en dan zo te zien een specifieke christelijke) nodig om zo goed mogelijk te leven? Want nogmaals, als dat niet zo is, dan is het dus een beetje irrelevant. Als je het wel nodig hebt, dan vind ik dat je blijkbaar slecht over jezelf denkt... alsof je zonder dat geloof ineens slechter zou gaan leven. Ik geloof daar dan weer niet echt in eigenlijk (en als dat wel zo is, dan is het maar goed misschien dat je daar in gelooft).
Het gaat, naar mijn inzicht niet om een goed of slecht zelfbeeld. Het gaat om het beste uit jezelf te halen.
  maandag 29 mei 2017 @ 14:31:31 #75
12602 LuNaTiC
Wunderbar!
pi_171300769
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 14:25 schreef snorvanJohanDerksen het volgende:

[..]

Het gaat, naar mijn inzicht niet om een goed of slecht zelfbeeld. Het gaat om het beste uit jezelf te halen.
Dus het doel heiligt de middelen?

Je hebt het er voor over om met een irrationeel denkbeeld rond te lopen, zodat je maar het beste uit je zelf weet te halen? Terwijl dat zonder dat denkbeeld ook prima lukt of kan lukken?
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
pi_171300795
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 mei 2017 16:10 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Heel mooi verhaal!

Ik verdiep me veel in quantummechanica. Hoe verder ze in onderzoeken komen, hoe meer het blijkt dat het allemaal helemaal niet zo is zoals je het ziet.
Interessante uitspraak trouwens over leven en dood.
Ik kan me er ook helemaal in vinden. Bewustzijn en gedachten zouden volgens de klassieke wetenschap producten zijn van materie (van de hersenen). Dit is moeilijk te staven. Logischer is het om het om te draaien. Bewezen is al dat materie omgezet kan worden in energie. Kan energie omgezet worden in materie? Kan het bewustzijn dat er misschien altijd al was daar niet een rol in spelen? Een bewustzijn zonder substratum (ondergrond) van een fysiek lichaam is moeilijk voor te stellen.
pi_171301043
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 12:13 schreef Elzies het volgende:

Slaap en dood zijn broeders. In een slaapcycli vervallen we idem tot een toestand wat we volledig onbewust-zijn noemen. Daar heb je ook geen enkele weet of herinnering van.
Ik heb kinderen. Ik kan je garanderen dat mijn slaapcycli niet hetzelfde is als dood. Om één of andere magische manier weten ze nog zeer regelmatig mij wakker te krijgen. Gaat ze niet zo veel lukken als ik dood zou zijn of niet geboren.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_171301113
quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 23:26 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Er was ook niets voor mijn geboorte.
Hoe weet je dat?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171303403
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 14:31 schreef LuNaTiC het volgende:

[..]

Dus het doel heiligt de middelen?

Je hebt het er voor over om met een irrationeel denkbeeld rond te lopen, zodat je maar het beste uit je zelf weet te halen? Terwijl dat zonder dat denkbeeld ook prima lukt of kan lukken?
Je gaat er schijnbaar van uit dat bewust keuzes maken en zelfreflectie horen bij een irrationeel zelfbeeld. Daar ben ik het niet mee eens.
  maandag 29 mei 2017 @ 16:23:39 #80
12602 LuNaTiC
Wunderbar!
pi_171303545
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 16:17 schreef snorvanJohanDerksen het volgende:

[..]

Je gaat er schijnbaar van uit dat bewust keuzes maken en zelfreflectie horen bij een irrationeel zelfbeeld. Daar ben ik het niet mee eens.
Ik weet niet eens wat je met die zin bedoelt. Bij irrationele denkbeelden zou ik juist eerder het tegenovergestelde verwachten. Of bedoelde je daar 'rationeel' ipv 'irrationeel' te zeggen?

Maar ik zeg alleen dat het geloven in een hiernamaals nu niet per se een rationeel denkbeeld is. Als je het langs de skeptische meetlat legt, is er geen enkele rationele onderbouwing om dat geloof te rechtvaardigen.

Kijk als het wishful thinking is en het helpt je ook nog om er beter van te leven, soit, maar ik vind het zonde want ik geloof er niet in dat de meeste mensen zonder er ineens slecht(er) van gaan leven.
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
pi_171307826
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 16:23 schreef LuNaTiC het volgende:

[..]

Ik weet niet eens wat je met die zin bedoelt. Bij irrationele denkbeelden zou ik juist eerder het tegenovergestelde verwachten. Of bedoelde je daar 'rationeel' ipv 'irrationeel' te zeggen?

Maar ik zeg alleen dat het geloven in een hiernamaals nu niet per se een rationeel denkbeeld is. Als je het langs de skeptische meetlat legt, is er geen enkele rationele onderbouwing om dat geloof te rechtvaardigen.

Kijk als het wishful thinking is en het helpt je ook nog om er beter van te leven, soit, maar ik vind het zonde want ik geloof er niet in dat de meeste mensen zonder er ineens slecht(er) van gaan leven.
Waarom zouden 'de meeste mensen zonder er ineens slecht(er) van gaan leven', volgens jou?
pi_171308098
Wat er is na de dood kan je niet weten. Wat er is vlak voor en op het moment van sterven kan je wel ervaren. Op het moment van overlijden maken de hersenen de stof DMT aan. Wat precies het nut is weten we niet maar het wordt ook wel het spirituele molecuul genoemd. Onder invloed van DMT wordt je compleet afgesloten van de buitenwereld en kom je in een ongeëvenaarde trip terecht wat ook de oorzaak is van een BDE. Deze DMT kan je ook roken waardoor je het kunt ervaren.

  maandag 29 mei 2017 @ 19:53:05 #83
12602 LuNaTiC
Wunderbar!
pi_171308637
quote:
1s.gif Op maandag 29 mei 2017 19:22 schreef snorvanJohanDerksen het volgende:

[..]

Waarom zouden 'de meeste mensen zonder er ineens slecht(er) van gaan leven', volgens jou?
Typ ik hier nu zo Chinees of... ?

Ik zeg juist dat ik er niet in geloof dat mensen ineens slechter gaan leven als ze niet meer zouden geloven. Echter is dat wel een argument wat weleens gegeven is (want "Als er geen God is, geen objectieve moraal, geen absolute autoriteit, geen hemel, geen hel, waarom zou je dan niet stelen/moorden/verkrachten?") Of accurater, het is de vraag die christenen aan atheisten stellen: als je niet gelooft in een god, wat zou je dan weerhouden qua liegen, stelen, moorden, verkrachten?

Ik probeer er alleen bij jou achter te komen uit welk hout jij gesneden bent, maar ik krijg alleen geen directe antwoorden, alleen ontwijkende wedervragen. Let wel, het begon allemaal met jouw statement:

quote:
0s.gif Op zondag 28 mei 2017 22:04 schreef snorvanJohanDerksen het volgende:
Ik geloof dat er leven is na de dood. Hier probeer ik mij zo goed mogelijk op te voorbereiden door bewust zo goed mogelijk te leven.
waarop ik vroeg:

quote:
1s.gif Op zondag 28 mei 2017 22:22 schreef LuNaTiC het volgende:

[..]

Ik vind dit een gekke redenatie. Als je niet geloofde dat er leven na de dood zou zijn, zou je dan niet bewust zo goed mogelijk leven?

Maw zou je júist niet bewuster/beter leven op het moment dat je beseft dat dit je enige leven is? En daarom des te waardevoller ipv een of andere testrun?
Maar waar ik nog steeds geen antwoord op heb. (en ik ook niet meer verwacht dat die er gaat komen...)
It says on your chart that you're fucked up. You talk like a fag, and your shit's all retarded.
pi_171308917
Ik kan geen antwoord geven op een dergelijke vraag. Wat als dit, wat als dat.

Ik geloof wel dat ik beter leef omdat ik besef/geloof in een hiernamaals. Beter in kwalitatieve zin en dus niet zozeer in pret of lol of iets dergelijks.
  maandag 29 mei 2017 @ 22:34:07 #85
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171313953
Niet meer aanwezig in dit forum.
  maandag 29 mei 2017 @ 23:34:21 #86
240618 Micson
The lonely stoner
pi_171316169
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 19:53 schreef LuNaTiC het volgende:
Typ ik hier nu zo Chinees of... ?

Ik zeg juist dat ik er niet in geloof dat mensen ineens slechter gaan leven als ze niet meer zouden geloven. Echter is dat wel een argument wat weleens gegeven is (want "Als er geen God is, geen objectieve moraal, geen absolute autoriteit, geen hemel, geen hel, waarom zou je dan niet stelen/moorden/verkrachten?") Of accurater, het is de vraag die christenen aan atheisten stellen: als je niet gelooft in een god, wat zou je dan weerhouden qua liegen, stelen, moorden, verkrachten?
De categorische imperatief.
pi_171318420
Mooie uitspraak van Shri Nisargadatta Maharaj, in het boek 'Ik ben/Zijn':

Bezoeker: Bestaat er geen onsterfelijkheid?

Maharaj: 'Onsterfelijkheid is het zien dat leven en dood zonder elkaar niet kunnen bestaan: het zijn twee kanten van dezelfde medaille. Wat eeuwigheid is, begint duidelijk te worden als we het einde zien als het begin en het begin als het einde. Onsterfelijkheid is beslist geen continuïteit. Het enige wat voortduurt is het proces van verandering. Niets is blijvend.'
  dinsdag 30 mei 2017 @ 02:08:58 #88
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171318468
Deepity: a statement that is apparently profound but actually asserts a triviality on one level and something meaningless on another. Generally, a deepity has (at least) two meanings: one that is true but trivial, and another that sounds profound, but is essentially false or meaningless and would be "earth-shattering" if true. To the extent that it's true, it doesn't matter. To the extent that it matters, it isn't true.

Dit lijkt me wel van toepassing op deze uitspraak van Shri Nisargadatta Maharaj.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171318479
quote:
3s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 02:08 schreef Molurus het volgende:
Deepity: a statement that is apparently profound but actually asserts a triviality on one level and something meaningless on another. Generally, a deepity has (at least) two meanings: one that is true but trivial, and another that sounds profound, but is essentially false or meaningless and would be "earth-shattering" if true. To the extent that it's true, it doesn't matter. To the extent that it matters, it isn't true.

Dit lijkt me wel van toepassing op deze uitspraak van Shri Nisargadatta Maharaj.
Misschien moet je F&L niet te veel willen domineren met je atheïsme. Dat geldt overigens ook voor de rest van de (doorgaans hier dominante) club.

Niet persoonlijk bedoeld verder.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 02:15:49 #90
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171318489
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 02:12 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Misschien moet je F&L niet te veel willen domineren met je atheïsme. Dat geldt overigens ook voor de rest van de (doorgaans hier dominante) club.

Niet persoonlijk bedoeld verder.
Ik zie niet wat het onderuit schoppen van een vrijwel betekenisloze uitspraak te maken heeft met atheisme.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171318558
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 02:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik zie niet wat het onderuit schoppen van een vrijwel betekenisloze uitspraak te maken heeft met atheisme.
Nou, dan zal ik dat bij deze wat toelichten:

Ik post zo'n quote, die ik net heb gelezen op de bank hier, eigenlijk met een zeker enthousiasme. Moest daarbij aan dit topic denken, en het leek me een leuke toevoeging - gewoon voor de willekeurige lezer die dit topic meeleest en geïnteresseerd is in die vraag, en mogelijk visies omtrent de vraag leven na de dood. Ik zit dan even niet zo te wachten op een neersabeling van een of andere vergevorderde filosofie-hobbyist die alle theorieën ter wereld zo ongeveer kent en dit dan maar een beetje te min vindt. Ik weet dat dit laatste een interpretatie in m'n hoofd is, maar zo kwam het nu een beetje voor mij over.

Overigens in de lijn van het boek waaruit ik het heb valt dit citaat wel wat grondiger te begrijpen dan jij nu op grond van een paar zinnetjes, en je persoonlijke vooroordelen, doet. :)
  dinsdag 30 mei 2017 @ 08:20:20 #92
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171319473
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 02:49 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Nou, dan zal ik dat bij deze wat toelichten:

Ik post zo'n quote, die ik net heb gelezen op de bank hier, eigenlijk met een zeker enthousiasme. Moest daarbij aan dit topic denken, en het leek me een leuke toevoeging - gewoon voor de willekeurige lezer die dit topic meeleest en geïnteresseerd is in die vraag, en mogelijk visies omtrent de vraag leven na de dood. Ik zit dan even niet zo te wachten op een neersabeling van een of andere vergevorderde filosofie-hobbyist die alle theorieën ter wereld zo ongeveer kent en dit dan maar een beetje te min vindt. Ik weet dat dit laatste een interpretatie in m'n hoofd is, maar zo kwam het nu een beetje voor mij over.

Overigens in de lijn van het boek waaruit ik het heb valt dit citaat wel wat grondiger te begrijpen dan jij nu op grond van een paar zinnetjes, en je persoonlijke vooroordelen, doet. :)
Ik snap best dat jij gepiqueerd omdat ik iets lelijks zei over wat jij een mooie uitspraak vindt.

Wat ik niet begrijp, en wat jij ook niet toelicht, is wat dat met atheisme te maken heeft. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 11:03:19 #93
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171321743
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 08:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik snap best dat jij gepiqueerd omdat ik iets lelijks zei over wat jij een mooie uitspraak vindt.

Wat ik niet begrijp, en wat jij ook niet toelicht, is wat dat met atheisme te maken heeft. ;)
Onsterfelijkheid en theïsme zitten wel in hetzelfde spectrum en dit topic gaat over leven na de dood.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 11:05:40 #94
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171321789
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 11:03 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Onsterfelijkheid en theïsme zitten wel in hetzelfde spectrum en dit topic gaat over leven na de dood.
Ze gaan inderdaad best vaak samen, maar hebben wat mij betreft niet a priori iets met elkaar te maken. Je kunt best atheïst zijn en geloven in een hiernamaals of vice versa.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171323517
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 08:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik snap best dat jij gepiqueerd omdat ik iets lelijks zei over wat jij een mooie uitspraak vindt.

Wat ik niet begrijp, en wat jij ook niet toelicht, is wat dat met atheisme te maken heeft. ;)
Ik weet dat jij atheïst bent, en ga er vanuit dat deze grondovertuiging je vaak een beetje anti maakt wat betreft Indiase filosofen, guru's, spiritualiteit etc.
Maar misschien heb ik het mis. Die indruk heb ik iig vrij sterk, en niet alleen bij jou hier. En bepaald neerkijken op wat onder niet-westerse filo valt.

Overigens, atheïst en tóch in een hiernamaals geloven, dat vind ik oprecht nog eens interessant... Komt dat vaak voor ja?
  dinsdag 30 mei 2017 @ 12:44:46 #96
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171323674
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:33 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Ik weet dat jij atheïst bent, en ga er vanuit dat deze grondovertuiging je vaak een beetje anti maakt wat betreft Indiase filosofen, guru's, spiritualiteit etc.
Maar misschien heb ik het mis. Die indruk heb ik iig vrij sterk, en niet alleen bij jou hier. En bepaald neerkijken op wat onder niet-westerse filo valt.
Zolang het enig hout snijdt maakt het mij echt niet uit of het westers is of niet. Meditatietechnieken kunnen bijvoorbeeld uitstekend werken. Waar ik wel moeite mee heb is de onzin die daar soms bij wordt gehaald.

quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:33 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

Overigens, atheïst en tóch in een hiernamaals geloven, dat vind ik oprecht nog eens interessant... Komt dat vaak voor ja?
Natuurlijk. Bekend voorbeeld zijn Boeddhisten die geloven in reïncarnatie. (Hoewel niet alle stromingen binnen het Boeddhisme atheistisch zijn, een deel daarvan is dat wel.)

Oh, en PS (ik zie het nu pas):

Wat mij betreft is atheisme geen overtuiging. Het is op z'n best de afwezigheid van een bepaalde categorie van overtuigingen.

[ Bericht 5% gewijzigd door Molurus op 30-05-2017 14:23:56 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171326136
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zolang het enig hout snijdt maakt het mij echt niet uit of het westers is of niet. Meditatietechnieken kunnen bijvoorbeeld uitstekend werken. Waar ik wel moeite mee heb is de onzin die daar soms bij wordt gehaald.

[..]

Natuurlijk. Bekend voorbeeld zijn Boeddhisten die geloven in reïncarnatie. (Hoewel niet alle stromingen binnen het Boeddhisme atheistisch zijn, een deel daarvan is dat wel.)

Wat mij betreft is atheisme geen overtuiging. Het is op z'n best de afwezigheid van een bepaalde categorie van overtuigingen.
Hetzelfde geldt voor hindoes. De klassieke filosofie van de hindoes is duidelijk atheistisch. De stelling van de boeddhisten is dat het gaat om de verlossing. Het maakt niet uit of er een god of goden bestaan. Zouden die bestaan dan kunnen ze jouw proces naar verlichting niet beinvloeden.

Dit geldt dan ook voor het leven naar de dood. Een leven na de dood kan best zonder god of goden.

Een god die de doden ontvangt en beoordeelt is typisch iets uit het geloof van het Midden-Oosten (christendom of islam)
pi_171330709
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zolang het enig hout snijdt maakt het mij echt niet uit of het westers is of niet. Meditatietechnieken kunnen bijvoorbeeld uitstekend werken. Waar ik wel moeite mee heb is de onzin die daar soms bij wordt gehaald.
Oké, verhelderend. Prima.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 18:48:40 #99
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171331501
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 18:15 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Oké, verhelderend. Prima.
Ik moet wel zeggen dat als het gaat om de belangrijke subgebieden van filosofie, wetenschapsfilosofie, filosofie van de geest, politieke filosofie, het wel vooral westerse filosofen zijn die het meeste hebben bedacht. Maar dat ze westers zijn is voor mij niet relevant. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171333800
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 18:48 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik moet wel zeggen dat als het gaat om de belangrijke subgebieden van filosofie, wetenschapsfilosofie, filosofie van de geest, politieke filosofie, het wel vooral westerse filosofen zijn die het meeste hebben bedacht. Maar dat ze westers zijn is voor mij niet relevant. ;)
Ben je dan op de hoogte van de belangrijke gebieden van filosofie in Azie? Kijk alleen maar eens naar de logica (nyāya-viśeṣika) dat al meer dan 2500 jaar geleden in India is ontstaan en zich verbreid heeft naar geheel Azie. Nu nog wordt er veel in deze richting geschreven. Helaas is er niet veel van vertaald in de Europese talen en is men hier niet op de hoogte van die ontwikkelingen.
pi_171334387
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 14:48 schreef Sigaartje het volgende:

Hoe weet je dat?
Er was geen weten voor mijn geboorte, er was ook geen mij.
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_171334929
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 20:54 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Er was geen weten voor mijn geboorte, er was ook geen mij.
Ja, dat is er wel
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 21:24:21 #103
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171335262
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:33 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Ik weet dat jij atheïst bent, en ga er vanuit dat deze grondovertuiging je vaak een beetje anti maakt wat betreft Indiase filosofen, guru's, spiritualiteit etc.
Maar misschien heb ik het mis. Die indruk heb ik iig vrij sterk, en niet alleen bij jou hier. En bepaald neerkijken op wat onder niet-westerse filo valt.

Overigens, atheïst en tóch in een hiernamaals geloven, dat vind ik oprecht nog eens interessant... Komt dat vaak voor ja?
Vraag me idd af of dat veel voorkomt of dat het in de praktijk voorkomt.
Er zijn wel theismen waarbij er een hiernamaals bestaat zonder dat die 'goddelijk' is, maar atheïsten die in een hiernamaals geloven ben ik nog nooit tegen gekomen.

Zo zijn er geloven of vormen van geloof waarbij men uitgaat van bv reïncarnatie zonder doel. Dus zonder een weging van je leven. Gewoon een cirkel van leven zonder verdere bedoelingen. Zo zijn er ook gelovigen (vaak ietsisten) die geloven dat je na de dood overgaat in een energie vorm. Maar vrijwel altijd gaat dat gepaard met een 'er is meer tussen hemel en aarde'.
Volgens de strakke definitie van atheïsme zouden atheisten dat ook kunnen geloven, dus zoiets zonder God(en). Maar in de (huidige) praktijk van atheïsme lijkt het me sterk dat iemand die zich profileert als atheïst wel geloofd in meer tussen hemel en aarde en een bepaald vorm van 'iets' na de dood, een continuïteit van de 'ziel'.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_171335301
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 21:24 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Vraag me idd af of dat veel voorkomt of dat het in de praktijk voorkomt.
Er zijn wel theismen waarbij er een hiernamaals bestaat zonder dat die 'goddelijk' is, maar atheïsten die in een hiernamaals geloven ben ik nog nooit tegen gekomen.

Zo zijn er geloven of vormen van geloof waarbij men uitgaat van bv reïncarnatie zonder doel. Dus zonder een weging van je leven. Gewoon een cirkel van leven zonder verdere bedoelingen. Zo zijn er ook gelovigen (vaak ietsisten) die geloven dat je na de dood overgaat in een energie vorm. Maar vrijwel altijd gaat dat gepaard met een 'er is meer tussen hemel en aarde'.
Volgens de strakke definitie van atheïsme zouden atheisten dat ook kunnen geloven, dus zoiets zonder God(en). Maar in de (huidige) praktijk van atheïsme lijkt het me sterk dat iemand die zich profileert als atheïst wel geloofd in meer tussen hemel en aarde en een bepaald vorm van 'iets' na de dood, een continuïteit van de 'ziel'.
Het kan, waarom niet?
Er zijn gekkere dingen uitgekomen.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 21:26:51 #105
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171335335
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 12:44 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zolang het enig hout snijdt maakt het mij echt niet uit of het westers is of niet. Meditatietechnieken kunnen bijvoorbeeld uitstekend werken. Waar ik wel moeite mee heb is de onzin die daar soms bij wordt gehaald.

[..]

Natuurlijk. Bekend voorbeeld zijn Boeddhisten die geloven in reïncarnatie. (Hoewel niet alle stromingen binnen het Boeddhisme atheistisch zijn, een deel daarvan is dat wel.)

Oh, en PS (ik zie het nu pas):

Wat mij betreft is atheisme geen overtuiging. Het is op z'n best de afwezigheid van een bepaalde categorie van overtuigingen.
Blijf het oneens met sommige boeddhistische stromingen zijn atheïstisch. Dan zouden ze de boeddhistische kosmos moeten verwerpen en zover ik weet doet geen enkele stroming dat. Ze erkennen allen het samsara met de verschillende sferen. Dat ze actief niets met goden doen doet daar weinig vanaf.
Het zijn geen gelovigen zoals bv christenen of joden, maar ook niet atheistisch. Het is een ander geloofssysteem, maar blijft een geloofssysteem.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_171335355
Plant je voort, dan leef je door na je dood. Je ervaringen en herinneringen zullen alleen met jou ten gronde gaan.

Zie niet in wat de logica zou moeten zijn in doorleven, nadat je lichaam is gestorven, als er een mogelijkheid is om je te splitsen halverwege dat leven, zodat een verbeterde versie verder kan gaan.
pi_171335802
quote:
2s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 21:27 schreef Jopie78 het volgende:
Plant je voort, dan leef je door na je dood. .
Wat een onzin
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171335884
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 21:44 schreef Sigaartje het volgende:
Wat een onzin
Quatsch, zeg ik je. Quatsch!

Okee. Vond het zelf zeer aannemelijk klinken.
pi_171336113
Andere vraag.. Als delen van de hersenen beschadigd worden, verandert de -ik- ook. Dan is het aannemelijk dat als alle delen van de hersenen uitvallen de hele -ik- ook verdwijnt. Of herstelt je ego zich na de dood van het lichaam? En word je na je dood dan de jij van toen je 20 was, of die van 40, of 2 dagen voor je dood?

En als je cellen gedurende je leven dood gaan, bouwen ze zich dan ook geleidelijk op aan "gene zijnde"? Of ga je in 1 keer over? Welke cel is dan cruciaal voor de volledige transformatie?

Leven na de dood zou het zo onnodig veel ingewikkelder maken, er zijn zoveel aannames voor nodig, dat de haalbaarheid mij onwaarschijnlijk lijkt.

Maar hoor graag wat er dan al zo logisch aan is, als mijn idee slechts onzin in.
pi_171336583
quote:
5s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 21:55 schreef Jopie78 het volgende:
Andere vraag.. Als delen van de hersenen beschadigd worden, verandert de -ik- ook. Dan is het aannemelijk dat als alle delen van de hersenen uitvallen de hele -ik- ook verdwijnt. Of herstelt je ego zich na de dood van het lichaam? En word je na je dood dan de jij van toen je 20 was, of die van 40, of 2 dagen voor je dood?

En als je cellen gedurende je leven dood gaan, bouwen ze zich dan ook geleidelijk op aan "gene zijnde"? Of ga je in 1 keer over? Welke cel is dan cruciaal voor de volledige transformatie?

Leven na de dood zou het zo onnodig veel ingewikkelder maken, er zijn zoveel aannames voor nodig, dat de haalbaarheid mij onwaarschijnlijk lijkt.

Maar hoor graag wat er dan al zo logisch aan is, als mijn idee slechts onzin in.
Hoe kom je op dit idee
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 22:17:21 #111
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171336613
quote:
5s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 21:55 schreef Jopie78 het volgende:
Andere vraag.. Als delen van de hersenen beschadigd worden, verandert de -ik- ook. Dan is het aannemelijk dat als alle delen van de hersenen uitvallen de hele -ik- ook verdwijnt. Of herstelt je ego zich na de dood van het lichaam? En word je na je dood dan de jij van toen je 20 was, of die van 40, of 2 dagen voor je dood?

En als je cellen gedurende je leven dood gaan, bouwen ze zich dan ook geleidelijk op aan "gene zijnde"? Of ga je in 1 keer over? Welke cel is dan cruciaal voor de volledige transformatie?

Leven na de dood zou het zo onnodig veel ingewikkelder maken, er zijn zoveel aannames voor nodig, dat de haalbaarheid mij onwaarschijnlijk lijkt.

Maar hoor graag wat er dan al zo logisch aan is, als mijn idee slechts onzin in.
Een betere vraag is of je 'ego' je 'ik' is...
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_171336699
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 22:17 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Een betere vraag is of je 'ego' je 'ik' is...
Als het je lichaam is dan is het net dood gegaan, dus dan is de vraag snel beantwoord. Het ik wat doorleeft zal dan toch wel je abstracte ik moeten zijn, je ego. Toch!?
pi_171336734
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 22:16 schreef Sigaartje het volgende:
Hoe kom je op dit idee
Tja, dat zijn de woorden die oplichten in mijn hoofd bij de vraag "is er leven na de dood?".
  dinsdag 30 mei 2017 @ 22:25:58 #114
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171336842
quote:
5s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 21:55 schreef Jopie78 het volgende:
Andere vraag.. Als delen van de hersenen beschadigd worden, verandert de -ik- ook. Dan is het aannemelijk dat als alle delen van de hersenen uitvallen de hele -ik- ook verdwijnt. Of herstelt je ego zich na de dood van het lichaam? En word je na je dood dan de jij van toen je 20 was, of die van 40, of 2 dagen voor je dood?

En als je cellen gedurende je leven dood gaan, bouwen ze zich dan ook geleidelijk op aan "gene zijnde"? Of ga je in 1 keer over? Welke cel is dan cruciaal voor de volledige transformatie?

Leven na de dood zou het zo onnodig veel ingewikkelder maken, er zijn zoveel aannames voor nodig, dat de haalbaarheid mij onwaarschijnlijk lijkt.

Maar hoor graag wat er dan al zo logisch aan is, als mijn idee slechts onzin in.
Allemaal uitstekende vragen. ^O^

Stel, je begint met een volledig normale Volkswagen Golf. Je kunt daar 1 voor 1 onderdelen van vervangen en blijven vervangen totdat het een Opel is. Op geen enkel punt houdt de auto op te functioneren. Anders gezegd: er is continuiteit in de auto. Maar op welk moment houdt de auto nou op een Volkswagen te zijn / wanneer is het een Opel geworden?

Deze vraag is niet heel anders dan de vraag of jij nog wel dezelfde persoon bent als je was vlak na je geboorte. Elke lichaamscel is wel vervangen, je persoonlijkheid is compleet veranderd... het enige dat je kunt zeggen is dat er een zekere continuiteit is geweest tussen die persoon en wie je nu bent. Maar die Volkswagen Golf bestaat niet meer.

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 30-05-2017 22:32:13 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 22:28:22 #115
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171336906
quote:
5s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 22:21 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Als het je lichaam is dan is het net dood gegaan, dus dan is de vraag snel beantwoord. Het ik wat doorleeft zal dan toch wel je abstracte ik moeten zijn, je ego. Toch!?
Nope, volgens verreweg de meeste religie's niet. Bv het boeddhisme gaat zelfs grotendeels over het ego loslaten, de echte 'ik' bereiken, zonder de 'vervuiling' van het ego.
Maar ook bij het abrahamisten wordt er iets beschreven waarbij dat ego achter wordt gelaten, je 'echte' ik weer wordt gevonden.
Waarbij bij vrijwel allemaal dat 'echte ik' iets anders is als je 'wereldse ego'. Dat 'wereldse ego' juist die 'echte ik' in de weg zit.

Heerlijk vaag, kan er niet meer van maken dan beschreven wordt. Maar volgens verreweg de meeste geloven (in een hiernamaals) is er een belangrijk verschil tussen het ego en het echte ik. Gaat het 'echte ik' over een essentie. En gaat het 'ego' over randzaken.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_171336938
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 22:25 schreef Molurus het volgende:
Allemaal uitstekend vragen. ^O^

Stel, je begint met een volledig normale Volkswagen Golf. Je kunt daar 1 voor 1 onderdelen van vervangen en blijven vervangen totdat het een Opel is. Op geen enkel punt houdt de auto op te functioneren. Anders gezegd: er is continuiteit in de auto. Maar op welk moment houdt de auto nou op een Volkswagen te zijn / wanneer is het een Opel geworden?

Deze vraag is niet heel anders dan de vraag of jij nog wel dezelfde persoon bent als je was vlak na je geboorte. Elke lichaamscel is wel vervangen, je persoonlijkheid is compleet veranderd... het enige dat je kunt zeggen is dat er een zekere continuiteit is geweest tussen die persoon en wie je nu bent. Maar die Volkswagen Golf bestaat niet meer.
Maar... Mijn blokjes zijn allemaal door volkswagen gepatenteerd, dus je mag ze niet gebruiken voor een opel. Je haalt wat weg, je pakt eens een groene ipv een blauwe, misschien koop je een extra zakje blokjes en je maakt van de golf een jetta.

Verder mooie analogie.
pi_171337055
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 22:28 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Nope, volgens verreweg de meeste religie's niet. Bv het boeddhisme gaat zelfs grotendeels over het ego loslaten, de echte 'ik' bereiken, zonder de 'vervuiling' van het ego.
Maar ook bij het abrahamisten wordt er iets beschreven waarbij dat ego achter wordt gelaten, je 'echte' ik weer wordt gevonden.
Waarbij bij vrijwel allemaal dat 'echte' ik' iets anders is als je 'wereldse ego'. Dat 'wereldse ego' juist die 'echte' ik' in de weg zit.

Heerlijk vaag, kan er niet meer van maken dan beschreven wordt. Maar volgens verreweg de meeste geloven (in een hiernamaals) is er een belangrijk verschil tussen het ego en het echte ik. Gaat het 'echte ik' over een essentie. En gaat het 'ego' over randzaken.
De staat van verlichting. Waarbij je puur handelt op je zijn, zonder interferentie van je ego.

Klinkt als een psychose. Of in ieder geval een staat die wij zouden typeren als een psychose. Of een goede psychonauten-ervaring. :+

Edit: Maar even serieus. In een religieuze omgeving zou dat als een goddelijke ervaring worden omschreven, in de westerse medische wereld word je er voor behandeld.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 22:35:41 #118
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171337127
quote:
10s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 22:33 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

De staat van verlichting. Waarbij je puur handelt op je zijn, zonder interferentie van je ego.

Klinkt als een psychose. Of in ieder geval een staat die wij zouden typeren als een psychose. Of een goede psychonauten-ervaring. :+
Nee, juist niet.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_171337288
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 22:35 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Nee, juist niet.
Okee. Dus je "essentie" leeft door, maar je bewuste ik is er niet meer om het waar te nemen. Besta je wel als je niet waargenomen wordt, niet eens door jezelf?
  dinsdag 30 mei 2017 @ 22:55:09 #120
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171337710
quote:
11s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 22:40 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Okee. Dus je "essentie" leeft door, maar je bewuste ik is er niet meer om het waar te nemen. Besta je wel als je niet waargenomen wordt, niet eens door jezelf?
Daar heb ik geen antwoord op. Vraag het aan degene die in die verschillende versies (volledig) geloven.

Zelf heb ik geëxperimenteerd met het boeddhisme, maar ben blijkbaar te gehecht aan het leven. Negatieve zaken relativeren, de kunst van acceptatie mbt die zaken vind ik waardevol. Maar hoe het verder gaat, ook het loslaten van 'verlangens' die positief zijn en het loslaten van 'gerechtige' woede/verdriet' (niet alles accepteren/loslaten) is iets wat ik gewoonweg niet wilde.
Ik hou van het leven, ben aarde gebonden om het zo maar uit te drukken. Ben dus een eind gekomen in het boeddhisme, maar kon en wilde het niet voltooien.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_171337779
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 22:55 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Daar heb ik geen antwoord op. Vraag het aan degene die in die verschillende versies (volledig) geloven.

Zelf heb ik geëxperimenteerd met het boeddhisme, maar ben blijkbaar te gehecht aan het leven. Negatieve zaken relativeren, de kunst van acceptatie mbt die zaken vind ik waardevol. Maar hoe het verder gaat, ook het loslaten van 'verlangens' die positief zijn en het loslaten van 'gerechtige' woede/verdriet' (niet alles accepteren/loslaten) is iets wat ik gewoonweg niet wilde.
Ik hou van het leven, ben aarde gebonden om het zo maar uit te drukken. Ben dus een eind gekomen in het boeddhisme, maar kon en wilde het niet voltooien.
Balans is fijn om op te laden, maar de uitslagen maken het leven.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 23:07:53 #122
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_171338015
quote:
14s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 22:57 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Balans is fijn om op te laden, maar de uitslagen maken het leven.
Voor mij is balans een streven, waarbij balans geen vaststaand feit is, maar situatie afhankelijk. (Zie het als een losse wipwap, waarbij balans op meerdere manieren tot stand kan komen, door met gewicht te schuiven)
Het geheel loslaten van verlangen in de breedste zin van het woord is niets voor mij. Het boeddhisme zegt dat letterlijk als doel te hebben, maar ook bv het abrhamistisme bevat dat eigenlijk, alleen noemen ze het dan gehoorzaamheid, overgave e.d. . Dat gaat veel meer uit van een vaste balans. (Een wipwap met een vastgezet middelpunt en gelijke gewichten aan beide kanten)
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_171338234
quote:
5s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 21:55 schreef Jopie78 het volgende:
Andere vraag.. Als delen van de hersenen beschadigd worden, verandert de -ik- ook. Dan is het aannemelijk dat als alle delen van de hersenen uitvallen de hele -ik- ook verdwijnt. Of herstelt je ego zich na de dood van het lichaam? En word je na je dood dan de jij van toen je 20 was, of die van 40, of 2 dagen voor je dood?

En als je cellen gedurende je leven dood gaan, bouwen ze zich dan ook geleidelijk op aan "gene zijnde"? Of ga je in 1 keer over? Welke cel is dan cruciaal voor de volledige transformatie?

Leven na de dood zou het zo onnodig veel ingewikkelder maken, er zijn zoveel aannames voor nodig, dat de haalbaarheid mij onwaarschijnlijk lijkt.

Maar hoor graag wat er dan al zo logisch aan is, als mijn idee slechts onzin in.
Er is een mogelijkheid om 'astraal te reizen', wat ook gebeurt bij bijna-dood-ervaringen. Als subjectieve ervaring is dat een bestaand fenomeen. Binnen die ervaringen is het in elk geval zo dat overleden bekenden 'daar' de vorm aannemen van toen zij op hun aardse top-leeftijd waren. Je ziet je moeder dus weer op de leeftijd van toen ze rond de 30 was inderdaad etc. Maar ook: je bent moeder en je overleden kind zal daar dan de leeftijd van een volwassene op de meest vitale leeftijd aannemen, terwijl het wellicht voor de geboorte al gestorven was.
Dit is veelvuldig gerapporteerd in vele boeken, anekdotische verhalen, verslagen enz.
pi_171338703
Nee, bij nader inzien vind ik wat hier stond toch iets te persoonlijk om te delen*.

[ Bericht 21% gewijzigd door Meneertje_flapdrol op 31-05-2017 00:10:18 ]
pi_171341007
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 23:18 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Er is een mogelijkheid om 'astraal te reizen', wat ook gebeurt bij bijna-dood-ervaringen. Als subjectieve ervaring is dat een bestaand fenomeen. Binnen die ervaringen is het in elk geval zo dat overleden bekenden 'daar' de vorm aannemen van toen zij op hun aardse top-leeftijd waren. Je ziet je moeder dus weer op de leeftijd van toen ze rond de 30 was inderdaad etc. Maar ook: je bent moeder en je overleden kind zal daar dan de leeftijd van een volwassene op de meest vitale leeftijd aannemen, terwijl het wellicht voor de geboorte al gestorven was.
Dit is veelvuldig gerapporteerd in vele boeken, anekdotische verhalen, verslagen enz.
Dat is dan toch waargenomen in hoofden van levenden. Dan weet je nog steeds niet of de overledene ook iets merkt van dit astrale leven. Het is dan nog steeds niet zeker of je doorleeft na je dood, alleen dat je nog steeds doorleeft in het hoofd van anderen.
pi_171341806
quote:
0s.gif Op maandag 29 mei 2017 14:09 schreef LuNaTiC het volgende:

[..]

Citation needed?

Zelfs in je slaapcycli is je bewustzijn constant in verschillende staten. Compleet onbewustzijn is eerder als je in coma ligt of onder narcose. Zie ook: https://www.psychologytod(...)states-consciousness

Je hebt bijv ook nog nooit je dromen herinnerd? Of heb je weleens een lucide droom gehad?

https://www.psychologytod(...)ciousness-and-dreams
Mijn punt is duidelijk. Binnen de verschillende staten van bewustzijn valt ook de status het niet ervaren van bewustzijn. Iedere nacht opnieuw.

Verder blijft het natuurlijk volkomen zinloos een discussie te voeren waarop niemand met zekerheid een antwoord op kan geven. Simpelweg omdat onze kennis hieromtrent alsmede het gebrek aan technische know how zo'n antwoord per definitie onmogelijk maakt.

Dan kom je uit op een pure geloofsovertuiging waarbij de ene groep gelooft dat er iets is na wat we de fysieke dood noemen en een andere groep gelooft dat die vervalt een eeuwige staat van niet-bewustzijn.
pi_171343599
quote:
2s.gif Op woensdag 31 mei 2017 06:49 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Dat is dan toch waargenomen in hoofden van levenden. Dan weet je nog steeds niet of de overledene ook iets merkt van dit astrale leven. Het is dan nog steeds niet zeker of je doorleeft na je dood, alleen dat je nog steeds doorleeft in het hoofd van anderen.
Ik weet het niet. Ik weet alleen dat het een bestaande ervaring is. Verder hou ik me heel bescheiden met verdere conclusies.
  woensdag 31 mei 2017 @ 10:53:23 #128
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171343727
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 08:46 schreef Elzies het volgende:

[..]

Verder blijft het natuurlijk volkomen zinloos een discussie te voeren waarop niemand met zekerheid een antwoord op kan geven. Simpelweg omdat onze kennis hieromtrent alsmede het gebrek aan technische know how zo'n antwoord per definitie onmogelijk maakt.
Het is natuurlijk net zo zinloos om er allerlei hypotheses op na te houden alleen omdat het tegendeel van die hypotheses niet is bewezen.

Een hypothese zal een betere basis moeten hebben dan dat. (Dat geldt evengoed voor jouw bewering dat een antwoord per definitie onmogelijk is.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171345613
quote:
2s.gif Op woensdag 31 mei 2017 06:49 schreef Jopie78 het volgende:

[..]

Dat is dan toch waargenomen in hoofden van levenden. Dan weet je nog steeds niet of de overledene ook iets merkt van dit astrale leven. Het is dan nog steeds niet zeker of je doorleeft na je dood, alleen dat je nog steeds doorleeft in het hoofd van anderen.
Dat wordt waargenomen in de hoofden van mensen die overlijden wanneer de pineal gland in de hersenen een grote hoeveelheid DMT loslaten. Onder invloed van DMT is er geen concept van tijd. Dus die laatste minuten dat je nog leeft voelen aan als een eeuwigheid in je hoofd.
  woensdag 31 mei 2017 @ 12:42:53 #130
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171345758
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2017 12:35 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Onder invloed van DMT is er geen concept van tijd. Dus die laatste minuten dat je nog leeft voelen aan als een eeuwigheid in je hoofd.
Dit lijkt me eerlijk gezegd een contradictie. :)

Wel is het zo dat middeltjes zoals DMT en LSD het besef van tijd veranderen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171346370
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 12:42 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dit lijkt me eerlijk gezegd een contradictie. :)

Wel is het zo dat middeltjes zoals DMT en LSD het besef van tijd veranderen.
Ja staat idd niet handig opgeschreven. Maar wat ik bedoel is dat mensen die onder invloed zijn van DMT totaal geen besef meer hebben van tijd. Sommige beschrijven de ervaring alsof ze duizend jaar of een levensduur weg zijn geweest terwijl in werkelijkheid het misschien een kwartier geduurd heeft.
  woensdag 31 mei 2017 @ 13:13:16 #132
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171346408
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2017 13:11 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Ja staat idd niet handig opgeschreven. Maar wat ik bedoel is dat mensen die onder invloed zijn van DMT totaal geen besef meer hebben van tijd. Sommige beschrijven de ervaring alsof ze duizend jaar of een levensduur weg zijn geweest terwijl in werkelijkheid het misschien een kwartier geduurd heeft.
Dat is dan toch juist wel een (ander) besef van tijd? :?

Ik ken dit verschijnsel ook van LSD ieg.. een minuut kan een uur lijken te duren. Maar ik zou dat niet omschrijven als "geen besef van tijd". Eerder als een zeer intens besef van tijd.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171346641
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 10:53 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is natuurlijk net zo zinloos om er allerlei hypotheses op na te houden alleen omdat het tegendeel van die hypotheses niet is bewezen.

Een hypothese zal een betere basis moeten hebben dan dat. (Dat geldt evengoed voor jouw bewering dat een antwoord per definitie onmogelijk is.)
Dat geldt ook voor jouw deterministische geloofsopvattingen. Per definitie zinloos omdat het een geloofsopvatting is. Je gelooft er in of niet. Net zoals andere gelovigen ook hun eigen geloofsopvattingen hebben.

Er schuilt geen grammetje méér waarheid in de geloofsovertuigingen van een determinist vergeleken bij de geloofsopvattingen van een christen of moslim. Dat is feitelijk de enige gedeelde waarheid.
pi_171346676
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 13:13 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat is dan toch juist wel een (ander) besef van tijd? :?

Ik ken dit verschijnsel ook van LSD ieg.. een minuut kan een uur lijken te duren. Maar ik zou dat niet omschrijven als "geen besef van tijd". Eerder als een zeer intens besef van tijd.
Haha ik weet ook niet precies hoe ik het moet uitleggen. Heb het zelf niet ervaren. Maar ik vind het een interresant onderwerp. De pineal gland oftewel de pijnappelklier die oa deze stof aanmaakt wordt door veel religies en oudere beschavingen gezien als het derde oog, de zetel van de ziel. Nou heb ik zelf niet zo veel met religies en spirituele zaken en ben ik vrij nuchter. Maar dit deel van de hersenen, de stof DMT en de effecten van deze stof fascineren mij. Ook omdat het dus natuurlijk voorkomt in de mens en ook bij dieren.
  woensdag 31 mei 2017 @ 13:31:33 #135
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171346811
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2017 13:25 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Haha ik weet ook niet precies hoe ik het moet uitleggen. Heb het zelf niet ervaren. Maar ik vind het een interresant onderwerp. De pineal gland oftewel de pijnappelklier die oa deze stof aanmaakt wordt door veel religies en oudere beschavingen gezien als het derde oog, de zetel van de ziel. Nou heb ik zelf niet zo veel met religies en spirituele zaken en ben ik vrij nuchter. Maar dit deel van de hersenen, de stof DMT en de effecten van deze stof fascineren mij. Ook omdat het dus natuurlijk voorkomt in de mens en ook bij dieren.
(nutteloze trivia) Descartes zag in de pijnappelklier een oplossing van het lichaam-geestprobleem / interactieprobleem van het substantiedualisme. De plek waar interactie tussen de geestelijke en de lichamelijke wereld zou plaatsvinden.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 31 mei 2017 @ 13:33:47 #136
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171346861
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 13:23 schreef Elzies het volgende:

[..]

Dat geldt ook voor jouw deterministische geloofsopvattingen. Per definitie zinloos omdat het een geloofsopvatting is. Je gelooft er in of niet. Net zoals andere gelovigen ook hun eigen geloofsopvattingen hebben.

Er schuilt geen grammetje méér waarheid in de geloofsovertuigingen van een determinist vergeleken bij de geloofsopvattingen van een christen of moslim. Dat is feitelijk de enige gedeelde waarheid.
Waarom zit je eigenlijk de hele tijd te blaten over determinisme? (En waarom noem je mij een determinist? Ik geloof niet dat ik ooit beweerd heb dat de wereld fundamenteel deterministisch van aard is, hoewel er natuurlijk zat zaken zijn die deterministisch functioneren.)

Het lijkt vooral een excuus om je eigen uitspraken niet te onderbouwen. Gewoon volhouden dat iemand die jou niet serieus neemt het tegenovergestelde beweert, en dat zonder werkelijk te specificeren waar je het zelf over hebt.

Zo werkt het niet. Je eigen hypotheses mag je zelf specificeren en onderbouwen. (Of je mond erover houden, waar ik prima mee zou kunnen leven.)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171347253
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 13:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom zit je eigenlijk de hele tijd te blaten over determinisme? (En waarom noem je mij een determinist? Ik geloof niet dat ik ooit beweerd heb dat de wereld fundamenteel deterministisch van aard is, hoewel er natuurlijk zat zaken zijn die deterministisch functioneren.)

Het lijkt vooral een excuus om je eigen uitspraken niet te onderbouwen. Gewoon volhouden dat iemand die jou niet serieus neemt het tegenovergestelde beweert, en dat zonder werkelijk te specificeren waar je het zelf over hebt.

Zo werkt het niet. Je eigen hypotheses mag je zelf specificeren en onderbouwen. (Of je mond erover houden, waar ik prima mee zou kunnen leven.)
Het is maar een naampje. :)

Ik zou ook materialist kunnen zeggen of een gelijksoortig woord wat de opvattingen hieromtrent reflecteert.

Als ik het woord atheïst gebruik dan gaan we weer die spreekwoordelijke kabouter erbij halen. Dus vandaar mijn wijziging in naamkeuze.
  woensdag 31 mei 2017 @ 15:39:09 #138
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171350323
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 13:50 schreef Elzies het volgende:

[..]

Het is maar een naampje. :)
_O-

quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 13:50 schreef Elzies het volgende:

Ik zou ook materialist kunnen zeggen of een gelijksoortig woord wat de opvattingen hieromtrent reflecteert.
Dan noem ik jou vanaf nu een onverbeterlijke globbergorgelist. (Ik hoop dat je de zinloosheid daarvan inziet.)

quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 13:50 schreef Elzies het volgende:

Als ik het woord atheïst gebruik dan gaan we weer die spreekwoordelijke kabouter erbij halen. Dus vandaar mijn wijziging in naamkeuze.
In elk geval heeft "atheist" nog een enigszins duidelijke betekenis. Hoewel die wel vaak verkeerd wordt uitgelegd, maar er is tenminste een betekenis. Jouw geratel over determinisme en materialisme is, zover ik dat kan beoordelen, volmaakt betekenisloos. Je doet ook geen enkele poging om die begrippen helder te definiëren of aan te geven waarom je die gebruikt.

Als het echt alleen naampjes zijn, gebruik ze dan niet. Dat voorkomt dat we langs elkaar heen praten.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 31-05-2017 15:57:07 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171351165
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 15:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

_O-

[..]

Dan noem ik jou vanaf nu een onverbeterlijke globbergorgelist. (Ik hoop dat je de zinloosheid daarvan inziet.)

[..]

In elk geval heeft "atheist" nog een enigszins duidelijke betekenis. Hoewel die wel vaak verkeerd wordt uitgelegd, maar er is tenminste een betekenis. Jouw geratel over determinisme en materialisme is, zover ik dat kan beoordelen, volmaakt betekenisloos. Je doet ook geen enkele poging om die begrippen helder te definiëren of aan te geven waarom je die gebruikt.

Als het echt alleen naampjes zijn, gebruik ze dan niet. Dat voorkomt dat we langs elkaar heen praten.
Gemiddeld liggen atheïstische opvattingen dicht in de lijn van deterministische of materialistische opvattingen ter vervanging van hun geloof zonder godsbeeld.

Het blijft natuurlijk altijd grappig om te lezen dat ze net als sommige new-age gelovigen wetenschap rondom hun geloofsopvattingen proberen aan te trekken, terwijl hier natuurlijk geen enkele sprake van kan zijn. Het maakt voor de wetenschap niets uit of de wetenschapper in kwestie nu wel of geen godsbeeld hanteert.

Verder heb ik vaak genoeg deze termen inhoudelijk toegelicht. Ik post hier al enkele jaren dus die discussies zijn al eerder gevoerd.

Globbergorgelist. :)

Wachtwoord waardig.
pi_171355241
Ik zou nog steeds bewijs willen zien van non-materialisme en indeterminisme. En dan doel ik niet op gebrul, "ja het is zo". Dat doet me namelijk een stuk meer denken aan het antwoord dat een moslim of christen zou geven, als je het dan toch over geloofsopvattingen hebt.

Hetzelfde geldt voor de non-lokaliteit van licht. Bewijs? Aanwijzingen? Observaties? Logische redenering? Wiskundige berekening? Iets dat voorbij, "ja het is zo" treedt?
pi_171363967
quote:
1s.gif Op woensdag 31 mei 2017 12:35 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Dat wordt waargenomen in de hoofden van mensen die overlijden wanneer de pineal gland in de hersenen een grote hoeveelheid DMT loslaten. Onder invloed van DMT is er geen concept van tijd. Dus die laatste minuten dat je nog leeft voelen aan als een eeuwigheid in je hoofd.
Pas geleden geprobeerd. Maar dat valt wel mee hoor, dat verstoorde tijdsbesef. Ja er is vooral geen bezig zijn met tijd. Maar dat het een eeuwigheid lijkt valt wel mee.
pi_171364188
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 13:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

(nutteloze trivia) Descartes zag in de pijnappelklier een oplossing van het lichaam-geestprobleem / interactieprobleem van het substantiedualisme. De plek waar interactie tussen de geestelijke en de lichamelijke wereld zou plaatsvinden.
Oh, dat idee heb ik zelf ook heel sterk.
Sowieso volgens mij een redelijk breedgedragen idee hoor...
  donderdag 1 juni 2017 @ 00:01:21 #143
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171364756
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 23:39 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Oh, dat idee heb ik zelf ook heel sterk.
Sowieso volgens mij een redelijk breedgedragen idee hoor...
Haha, nee... Descartes was zo'n beetje de laatste die - vergeefs - heeft getracht het lichaam-geestprobleem op te lossen, maar er is zover ik weet geen hedendaagse filosoof meer die zijn oplossing nog serieus neemt.

Sindsdien kunnen we gerust zeggen dat het substantiedualisme is overleden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171364927
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2017 00:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Haha, nee... Descartes was zo'n beetje de laatste die - vergeefs - heeft getracht het lichaam-geestprobleem op te lossen, maar er is zover ik weet geen hedendaagse filosoof meer die zijn oplossing nog serieus neemt.

Sindsdien kunnen we gerust zeggen dat het substantiedualisme is overleden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Oké. Nou in de boeken die ik erover heb gelezen ben ik het in ieder geval nogal eens tegen gekomen. Maar goed, dat waren verder ook geen boeken van academische filosofen volgens mij.
pi_171372908
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 16:09 schreef Elzies het volgende:

[..]

Gemiddeld liggen atheïstische opvattingen dicht in de lijn van deterministische of materialistische opvattingen ter vervanging van hun geloof zonder godsbeeld.

Het blijft natuurlijk altijd grappig om te lezen dat ze net als sommige new-age gelovigen wetenschap rondom hun geloofsopvattingen proberen aan te trekken, terwijl hier natuurlijk geen enkele sprake van kan zijn. Het maakt voor de wetenschap niets uit of de wetenschapper in kwestie nu wel of geen godsbeeld hanteert.

Verder heb ik vaak genoeg deze termen inhoudelijk toegelicht. Ik post hier al enkele jaren dus die discussies zijn al eerder gevoerd.

Globbergorgelist. :)

Wachtwoord waardig.
Ik zou nog steeds bewijs willen zien van non-materialisme en indeterminisme. En dan doel ik niet op gebrul, "ja het is zo". Dat doet me namelijk een stuk meer denken aan het antwoord dat een moslim of christen zou geven, als je het dan toch over geloofsopvattingen hebt.

Hetzelfde geldt voor de non-lokaliteit van licht. Bewijs? Aanwijzingen? Observaties? Logische redenering? Wiskundige berekening? Iets dat voorbij, "ja het is zo" treedt?
pi_171373165
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2017 12:51 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Ik zou nog steeds bewijs willen zien van non-materialisme en indeterminisme. En dan doel ik niet op gebrul, "ja het is zo". Dat doet me namelijk een stuk meer denken aan het antwoord dat een moslim of christen zou geven, als je het dan toch over geloofsopvattingen hebt.

Hetzelfde geldt voor de non-lokaliteit van licht. Bewijs? Aanwijzingen? Observaties? Logische redenering? Wiskundige berekening? Iets dat voorbij, "ja het is zo" treedt?
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2017 12:51 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Ik zou nog steeds bewijs willen zien van non-materialisme en indeterminisme. En dan doel ik niet op gebrul, "ja het is zo". Dat doet me namelijk een stuk meer denken aan het antwoord dat een moslim of christen zou geven, als je het dan toch over geloofsopvattingen hebt.

Hetzelfde geldt voor de non-lokaliteit van licht. Bewijs? Aanwijzingen? Observaties? Logische redenering? Wiskundige berekening? Iets dat voorbij, "ja het is zo" treedt?
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2017 12:51 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Ik zou nog steeds bewijs willen zien van non-materialisme en indeterminisme. En dan doel ik niet op gebrul, "ja het is zo". Dat doet me namelijk een stuk meer denken aan het antwoord dat een moslim of christen zou geven, als je het dan toch over geloofsopvattingen hebt.

Hetzelfde geldt voor de non-lokaliteit van licht. Bewijs? Aanwijzingen? Observaties? Logische redenering? Wiskundige berekening? Iets dat voorbij, "ja het is zo" treedt?
Ik zou dan ook om bewijsvoering van zwaartekracht kunnen vragen. Ik kan diens gevolgtrekkingen observeren maar ik kan het gehele achterliggende mechanisme, laat staan de zwaartekracht zelf visueel observeren.

Zullen we dan maar gemakshalve ontkennen dat zwaartekracht bestaat? _O-

O ja, wijs mij eens de lokaliteit van een specifieke lichtstraal aan.
pi_171373306
Het feit dat je de lichtstraal ziet op de ene plek en niet de ander geeft toch al aan dat het lokaal is... :') Het hele ecologische en biologische systeem is er op aangepast, nota bene. Wie stelt, moet bewijzen, niet andersom. DUS NIET VRAGEN BEANTWOORDEN MET VRAGEN. JIJ STELT licht is non-lokaal. Toon dat maar eens aan. En daarnaast bestaan er alleen gevolgtrekkingen, processen en uitwerkingen. Er vliegt geen bordje rond met de tekst 'hallo, ik ben zwaartekracht'.
pi_171380375
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 13:25 schreef Sigaartje het volgende:
Paar vragen:
- Denk je dat je verder gaat naar de dood
Nee. In elk geval niet als mezelf/als bewustzijn van mezelf. Mijn materie gaat wel verder, maar ik houd op te bestaan.
quote:
- Als je een mening had over de dood en de werkelijkheid blijkt totaal anders te zijn, wat denk je dan? Goh, die persoon had toch gelijk, of, eh, shit?
Wat ik -dan- denk, zie ik dan wel weer. Hoef ik me nu (nog?) niet druk over te maken :P
pi_171382097
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 13:25 schreef Sigaartje het volgende:
Stel, je gaat dood.

Paar vragen:
- Denk je dat je verder gaat naar de dood
- Als je een mening had over de dood en de werkelijkheid blijkt totaal anders te zijn, wat denk je dan? Goh, die persoon had toch gelijk, of, eh, shit?
-Ik denk dat ik mijn bewustzijn verlies op het moment dat ik dood ga. Net zoals slapen, maar dan zonder dromen en permanent.
- als het anders is, dan denk ik niet dat er ook maar 1 ander mens zal zijn geweest die dat precies goed voorspeld zou hebben, dus niemand zou gelijk hebben.
- maar er is geen reden om aan te nemen dat het anders is dan dood=dood, dus dat doe ik dan ook niet.
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_171382346
quote:
0s.gif Op woensdag 31 mei 2017 23:32 schreef Meneertje_flapdrol het volgende:

[..]

Pas geleden geprobeerd. Maar dat valt wel mee hoor, dat verstoorde tijdsbesef. Ja er is vooral geen bezig zijn met tijd. Maar dat het een eeuwigheid lijkt valt wel mee.
Als er iets is dat ik nog wel eens zou wille proberen is het wel DMT. Heb je wel een breaktrough gehad ?
pi_171383332
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2017 20:34 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

-Ik denk dat ik mijn bewustzijn verlies op het moment dat ik dood ga. Net zoals slapen, maar dan zonder dromen en permanent.
- als het anders is, dan denk ik niet dat er ook maar 1 ander mens zal zijn geweest die dat precies goed voorspeld zou hebben, dus niemand zou gelijk hebben.
- maar er is geen reden om aan te nemen dat het anders is dan dood=dood, dus dat doe ik dan ook niet.
Is dit een hypothese?
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171385330
quote:
1s.gif Op donderdag 1 juni 2017 20:45 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Als er iets is dat ik nog wel eens zou wille proberen is het wel DMT. Heb je wel een breaktrough gehad ?
Ja, zeker! Hoewel de eerste keer niet. Toen was de dosis wat te voorzichtig. Maar ik heb die zeker ervaren. Inderdaad een machtig indrukwekkende ervaring. Voor mij was het de vraag of het overeen zou komen met mijn BDE die gehad heb, aangezien ik daar vaak over gehoord heb. Er zijn inderdaad behoorlijke raakvlakken!
pi_171387256
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2017 21:19 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Is dit een hypothese?
nee want het is geen onderzoeksvraag of wetenschappelijk experiment
"Ow, my schnoz! My punim! My pupik! My genechtagazoink!"
pi_171387288
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2017 23:31 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

nee want het is geen onderzoeksvraag of wetenschappelijk experiment
Ah, die informatie miste ik nog.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  zaterdag 3 juni 2017 @ 17:02:00 #155
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_171421716
quote:
0s.gif Op donderdag 1 juni 2017 23:32 schreef Sigaartje het volgende:

[..]

Ah, die informatie miste ik nog.
;-)
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_171424991
quote:
12s.gif Op zaterdag 3 juni 2017 17:02 schreef JerryWesterby het volgende:

[..]

;-)
Ja, ik bedoel, benader je deze kwestie op een wetenschappelijke wijze of wat je eigen ideeën zijn? Bij hem is me dat nu duidelijk.
Daar wil ik niets mee zeggen, trouwens, ik was enkel nieuwsgierig.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_171463741
Ik word liever nooit meer geboren, als ik daarin de keuze mocht hebben. Maar aangezien ik filosofisch ben ingesteld, dwingt dit mij dieper na te denken over het nut van mijn bestaan hierop aarde. Stilstaan, is achteruitgaan.

Dit heeft tot gevolg dat zich de volgende vragen aan mij blijven opdringen:

- Is steeds opnieuw geboren worden de enige optie om een kans te krijgen om ondervindingen op te doen met het doel om wijs, slim en intelligent te worden?

- Zou er eens een einde komen aan mijn incarnaties hierop aarde?

- Bestaan er andere levensvormen op andere planeten?

- Indien mijn incarnaties ophouden hierop aarde, beginnen mijn incarnaties dan opnieuw op een andere planeet waar misschien andere natuurwetten gelden?

- Zou ik op andere planeten dan heel andere ondervindingen opdoen die heel anders zijn dan die ik op aarde heb opgedaan?

- En blijft dit zo doorgaan totdat ik al de kennis van de gehele kosmos beheers om uiteindelijk: Almachtig, Alwetend en Alomtegenwoordig te worden en te zijn?

‘Als er geen terugkeer op aarde bestond:
Wat is dan het nut van het bestaan?
Waarom zouden wij iets nastreven?
Waarom zou een leven van geluk in een eeuwige hemel de beloning zijn voor een goed leven?
Wat voor zegen zou er uit een goed leven voortvloeien in een hemel waar iedereen reeds gelukkig is?

In een plaats waar iedereen gelukkig en tevreden is,
is er stellig geen behoefte aan sympathie, zelfopoffering of wijze raad!
Daar zou niemand behoefte aan hebben.
Maar op aarde zijn er velen die dit alles hard nodig hebben, en zijn dergelijke humanitaire en altruïstische eigenschappen de grootste weldaad voor de strijdende mensheid.

Daarom brengt de Grote Wet die ten goede werkt,
de mens terug opdat hij met zijn verworven schatten
opnieuw in de wereld aan het werk gaat
ten zegen van zichzelf en anderen,
in plaats van deze schatten in een hemel,
waar niemand ze nodig heeft,
te laten wegkwijnen.'
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_171494407
Kent niemand het gevoel dat kort na dat iemand overleden is de aanwezigheid van de persoon in kwestie nog lang gevoeld wordt? Of zit dat alleen in m'n hoofd?
misunderstood
  dinsdag 6 juni 2017 @ 12:03:52 #159
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_171495337
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 11:21 schreef DKS het volgende:
Kent niemand het gevoel dat kort na dat iemand overleden is de aanwezigheid van de persoon in kwestie nog lang gevoeld wordt? Of zit dat alleen in m'n hoofd?
Jezus Christus is al heel lang dood en nog springlevend in het hoofd van velen.
pi_171495374
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 12:03 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Jezus Christus is al heel lang dood en nog springlevend in het hoofd van velen.
Nee ik bedoel een echt persoon, iemand die je zelf gekend hebt.
misunderstood
  dinsdag 6 juni 2017 @ 12:15:25 #161
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171495522
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 12:05 schreef DKS het volgende:

[..]

Nee ik bedoel een echt persoon, iemand die je zelf gekend hebt.
Je vraag ging over het gevoel dat... :)

Dat gevoel hebben veel mensen. De interessante vraag is natuurlijk: waar komt dat gevoel vandaan?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171495605
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 12:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Je vraag ging over het gevoel dat... :)

Dat gevoel hebben veel mensen. De interessante vraag is natuurlijk: waar komt dat gevoel vandaan?
Iemand enig idee waar dat dan vandaan komt? En betekent het dat er wel nog iets is hierna?
En hoe zit dat met die blonde vrouw van de tv, weet even niet hoe het heet, maar zij praat met mensen die dood zijn.
misunderstood
  dinsdag 6 juni 2017 @ 12:30:16 #163
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171495796
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 12:20 schreef DKS het volgende:

[..]

Iemand enig idee waar dat dan vandaan komt?
Dit is een buitengewoon complexe vraag. Menselijke psychologie is helaas nog steeds een grotendeels beschrijvende en niet zozeer verklarende wetenschap.

Wat wel een sterke aanwijzing is is het feit dat de mens in de evolutie 1 heel belangrijke vaardigheid heeft ontwikkeld: en dat is het vermogen om over andere mensen na te denken en wat die andere mensen denken, zonder dat die mensen zelf aanwezig zijn.

Het lijkt zo elementair en vanzelfsprekend, maar dat is het niet. En het is voor sociale wezens als wij zijn een cruciale vaardigheid.

Hoe dat precies werkt is een vraag die we momenteel nog niet kunnen beantwoorden.

quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 12:20 schreef DKS het volgende:

En betekent het dat er wel nog iets is hierna?
Dat volgt ieg niet uit de constatering dat mensen zulke gevoelens hebben. Op de lijst van mogelijke verklaringen voor die gevoelens staat dat wat mij betreft helemaal niet hoog.

Laat natuurlijk niet weg dat er alsnog een hiernamaals kunnen zijn, maar als verklaring voor die gevoelens ligt dat helemaal niet voor de hand.

quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 12:20 schreef DKS het volgende:

En hoe zit dat met die blonde vrouw van de tv, weet even niet hoe het heet, maar zij praat met mensen die dood zijn.
Ik weet niet precies welke vrouw je bedoelt, maar "praten met de doden" is als stage act bijna een cliche. Over het algemeen gebruikt men daarbij een techniek die beter bekend staat als cold reading.

Zie ook:


Overtuigend als zulke acts zijn, met een hiernamaals heeft dat niets te maken. Het zijn gewoon trucs.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171496414
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Theresa_Caputo deze blonde vrouw bedoel ik.
misunderstood
  dinsdag 6 juni 2017 @ 13:01:25 #165
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171496512
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 12:56 schreef DKS het volgende:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Theresa_Caputo deze blonde vrouw bedoel ik.
Ok, niet eerder van gehoord. Maar zoals gezegd: dat is er 1 van een bijna ontelbare lijst van zelf-benoemde mediums.

Wat trouwens zowel interessant als opmerkelijk is aan de hierboven gelinkte Derren Brown is dat hij niet beweert dat hij een medium is, en volledig open is over hoe hij te werk gaat... hoe hij het voor elkaar krijgt om mensen het gevoel te geven dat hij praat met de doden terwijl dat niet zo is.

Wat daar interessant en opmerkelijk aan is is dat heel wat mensen in zijn publiek alsnog geloven dat hij praat met de doden. Zo sterk en zo overtuigend zijn die trucs.

Dat zegt denk ik meer over mensen en hoe de menselijke geest werkt dan over de vaardigheden van cold readers. Het is eigenlijk best makkelijk om te doen als je weet hoe.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  dinsdag 6 juni 2017 @ 13:08:14 #166
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171496666
In bovenstaande video beschrijft Derren Brown ook het Barnum effect, dat een grote rol speelt in "praten met de doden". Een andere techniek die er eveneens op gericht is om mensen het gevoel te geven dat je vanalles over ze weet terwijl dat niet zo is.

Een tamelijk verbluffende demonstratie van dit effect:

Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171496698
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ok, niet eerder van gehoord. Maar zoals gezegd: dat is er 1 van een bijna ontelbare lijst van zelf-benoemde mediums.

Wat trouwens zowel interessant als opmerkelijk is aan de hierboven gelinkte Derren Brown is dat hij niet beweert dat hij een medium is, en volledig open is over hoe hij te werk gaat... hoe hij het voor elkaar krijgt om mensen het gevoel te geven dat hij praat met de doden terwijl dat niet zo is.

Wat daar interessant en opmerkelijk aan is is dat heel wat mensen in zijn publiek alsnog geloven dat hij praat met de doden. Zo sterk en zo overtuigend zijn die trucs.

Dat zegt denk ik meer over mensen en hoe de menselijke geest werkt dan over de vaardigheden van cold readers. Het is eigenlijk best makkelijk om te doen als je weet hoe.
Omdat we het graag willen geloven dat het echt is denk ik. Ik ben een van die goedgelovigen.
Gelooft hier wel iemand in programma's zoals The haunted en dat soort dingen? Denkt iemand dat je als geest terug kan komen?
misunderstood
  dinsdag 6 juni 2017 @ 14:03:37 #168
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171498012
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:09 schreef DKS het volgende:

[..]

Omdat we het graag willen geloven dat het echt is denk ik. Ik ben een van die goedgelovigen.
We zijn allemaal gevoelig voor zulke dingen. Zeker als je niet precies weet wat erachter schuil gaat, wat voor zo'n beetje iedereen geldt.

De eerste gedachte die mensen hebben bij de suggestie dat het trucs zijn is "daar trap ik niet in!"

Helaas... bijna iedereen trapt er in. Dit bijvoorbeeld (meer over 'gedachten lezen'):


quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 13:09 schreef DKS het volgende:

Gelooft hier wel iemand in programma's zoals The haunted en dat soort dingen? Denkt iemand dat je als geest terug kan komen?
Zulke dingen zie je eerder in het subforum TRU denk ik, maar ze zijn er vast. ;)

The Truth is in Here...

Daar staan diverse topics met dat en soortgelijke thema's.

En ik snap best dat je graag wil geloven dat zulke dingen waar zijn... maar probeer ook kritisch te blijven, en je bewust te blijven van hoe jouw beeld van zulke zaken wordt gekleurd door je wens dat ze waar zijn.

Realiseer je je eigenlijk wel waarom je deze vraag stelt? Probeer je hier te begrijpen hoe dingen werken, wat waar is en wat niet, of zoek je vooral naar een reden om te geloven dat er een hiernamaals is ongeacht of er een hiernamaals is?

Want als het dat laatste is heb je denk ik geen vage anekdotes nodig. Dat kun je ook geloven zonder die anekdotes, wat ook heel wat mensen doen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Molurus op 06-06-2017 14:16:32 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171498543
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 14:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

We zijn allemaal gevoelig voor zulke dingen. Zeker als je niet precies weet wat erachter schuil gaat, wat voor zo'n beetje iedereen geldt.

De eerste gedachte die mensen hebben bij de suggestie dat het trucs zijn is "daar trap ik niet in!"

Helaas... bijna iedereen trapt er in. Dit bijvoorbeeld (meer over 'gedachten lezen'):


[..]

Zulke dingen zie je eerder in het subforum TRU denk ik, maar ze zijn er vast. ;)

The Truth is in Here...

Daar staan diverse topics met dat en soortgelijke thema's.

En ik snap best dat je graag wil geloven dat zulke dingen waar zijn... maar probeer ook kritisch te blijven, en je bewust te blijven van hoe jouw beeld van zulke zaken wordt gekleurd door je wens dat ze waar zijn.

Realiseer je je eigenlijk wel waarom je deze vraag stelt? Probeer je hier te begrijpen hoe dingen werken, wat waar is en wat niet, of zoek je vooral naar een reden om te geloven dat er een hiernamaals is ongeacht of er een hiernamaals is?

Want als het dat laatste is heb je denk ik geen vage anekdotes nodig. Dat kun je ook geloven zonder die anekdotes, wat ook heel wat mensen doen.
Lastige vraag, kijk aan de ene kant lijkt het mij waarschijnlijk dat er nog iets moet zijn, aan de andere kant vraag ik me af waarom er nooit iemand terug is gekomen om het gewoon voor eens en altijd duidelijk te maken wat er precies gebeurd als je de pijp uit gaat.
En er is geen manier waarop ik erachter zou kunnen komen, toen een geliefde van mij overleed voelde ik zeker in het begin haar aanwezigheid heel sterk, nu zit ik me af te vragen of dat wel klopt, het gevoel was er maar waarom gaf ze me dan niet gewoon een of ander teken om te laten zien dat ze nog niet helemaal weg was?
misunderstood
  dinsdag 6 juni 2017 @ 17:17:00 #170
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171502887
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 14:29 schreef DKS het volgende:

[..]

Lastige vraag, kijk aan de ene kant lijkt het mij waarschijnlijk dat er nog iets moet zijn, aan de andere kant vraag ik me af waarom er nooit iemand terug is gekomen om het gewoon voor eens en altijd duidelijk te maken wat er precies gebeurd als je de pijp uit gaat.
En er is geen manier waarop ik erachter zou kunnen komen, toen een geliefde van mij overleed voelde ik zeker in het begin haar aanwezigheid heel sterk, nu zit ik me af te vragen of dat wel klopt, het gevoel was er maar waarom gaf ze me dan niet gewoon een of ander teken om te laten zien dat ze nog niet helemaal weg was?
Misschien was dat ook wel een wat confronterende vraag, ik ken je achtergrond niet. Maar er zitten wel heel vaak soortgelijke verhalen achter dezelfde vragen die jij stelt.

Zoals gezegd: het vermogen om na te denken over andere mensen en wat ze denken is voor mensen een cruciale vaardigheid. En natuurlijk ben je niet bezig met zomaar de gedachten van willekeurige personen. Dat dat personen zijn die dicht bij je staan is wat dat betreft heel erg logisch.

En dat houdt niet zomaar ineens op als iemand die dicht bij je staat er ineens niet meer is, dat gaat gewoon door.

Je vragen zijn an sich volledig legitiem. Maar heb je je bijvoorbeeld wel eens afgevraagd hoeveel mensen er in totaal zijn overleden? Als een deel daarvan rondzwerft als geesten op aarde, hoe kan het dan dat mensen vooral geesten tegenkomen van overleden personen die zij persoonlijk kenden?

Bijna-dood-ervaringen precies hetzelfde. Mensen zien vrijwel nooit de geesten van personen waar ze nog nooit van hebben gehoord... zeg Sjaak de Vries uit Deurne. Nee, het gaat altijd om mensen die je wel kent. Mensen die dicht bij je staan, of minimaal mensen die somehow bekend waren. Terwijl je 99,9999% van de mensen die zijn overleden helemaal niet kent. Alleen al op basis van dit soort statistieken zou je vraagtekens bij zulke ideeen moeten zetten. Of ieg bij het idee dat het om werkelijke geesten gaat.

Rest natuurlijk de vraag: waar komen zulke gevoelens en waarnemingen van geesten dan vandaan? Toch denk ik niet dat het jou nu werkelijk gaat om het antwoord op die vraag, maar meer om een verwerkingsproces. (Excuus als ik daar naast zit, maar zo komt het over.)

[ Bericht 0% gewijzigd door Molurus op 06-06-2017 17:30:00 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171503269
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 17:17 schreef Molurus het volgende:

[..]

Misschien was dat ook wel een wat confronterende vraag, ik ken je achtergrond niet. Maar er zitten wel heel vaak soortgelijke verhalen achter dezelfde vragen die jij stelt.

Zoals gezegd: het vermogen om na te denken over andere mensen en wat ze denken is voor mensen een cruciale vaardigheid. En natuurlijk ben je niet bezig met zomaar de gedachten van willekeurige personen. Dat dat personen zijn die dicht bij je staan is wat dat betreft heel erg logisch.

En dat houdt niet zomaar ineens op als iemand die dicht bij je staat er ineens niet meer is, dat gaat gewoon door.

Je vragen zijn an sich volledig legitiem. Maar heb je je bijvoorbeeld wel eens afgevraagd hoeveel mensen er in totaal zijn overleden? Als een deel daarvan rondzwerft als geesten op aarde, hoe kan het dan dat mensen vooral geesten tegenkomen van overleden personen die zij persoonlijk kenden?

Bijna-dood-ervaringen precies hetzelfde. Mensen zien vrijwel nooit de geesten van personen waar ze nog nooit van hebben gehoord... zeg Sjaak de Vries uit Deurne. Nee, het gaat altijd om mensen die je wel kent. Mensen die dicht bij je staan, of minimaal mensen die somehow bekend waren. Terwijl je 99,9999% van de mensen die zijn overleden helemaal niet kent. Alleen al op basis van dit soort statistieken zou je vraagtekens bij zulke ideeen moeten zetten. Of ieg bij het idee dat het om werkelijke geesten gaat.

Rest natuurlijk de vraag: waar komen zulke gevoelens en waarnemingen van geesten dan vandaan? Toch denk ik niet dat het jou nu werkelijk gaat om het antwoord op die vraag, maar meer om een verwerkingsproces. (Excuus als ik daar naast zit, maar zo komt het over.)
Klopt, bedankt voor je antwoord.
misunderstood
  dinsdag 6 juni 2017 @ 17:39:12 #172
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171503458
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 17:31 schreef DKS het volgende:

[..]

Klopt, bedankt voor je antwoord.
In dat geval... wees heel voorzichtig met mediums en aanverwanten... het klinkt hard, maar die zijn gewoon bezig om zelf beter te worden van het leed van anderen.

Als je het idee hebt dat je ondersteuning kunt gebruiken bij de verwerking van een verlies... open deur misschien, maar praat eens met een psycholoog. Daar heb je veel meer aan.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171503772
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 17:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

In dat geval... wees heel voorzichtig met mediums en aanverwanten... het klinkt hard, maar die zijn gewoon bezig om zelf beter te worden van het leed van anderen.

Als je het idee hebt dat je ondersteuning kunt gebruiken bij de verwerking van een verlies... open deur misschien, maar praat eens met een psycholoog. Daar heb je veel meer aan.
Daar ben ik uiteindelijk ook terecht gekomen, ik ben wel naar (foto)readings e.d gegaan, kostte altijd geld en bracht niks op. Ik zou graag antwoorden willen krijgen maar dat zit er niet in dus.
misunderstood
  dinsdag 6 juni 2017 @ 18:09:30 #174
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_171504229
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 17:54 schreef DKS het volgende:

[..]

Daar ben ik uiteindelijk ook terecht gekomen, ik ben wel naar (foto)readings e.d gegaan, kostte altijd geld en bracht niks op. Ik zou graag antwoorden willen krijgen maar dat zit er niet in dus.
Dat hangt er vanaf welke vragen je jezelf stelt. ;)

Die overleden persoon gaat niet terugkomen, ongeacht welke vragen je stelt. Toch zijn er wel goede vragen die je zou kunnen stellen, en minder goede vragen.

Dit klinkt misschien heel vaag.. dus ik zal proberen dat iets concreter te maken: wat wil je precies bereiken met de antwoorden op bepaalde vragen? Kortom, wat is je doel?

Kennis? Geluk? Een beter leven? Wat zou je concreet kunnen met een antwoord, ongeacht wat het antwoord is?

En vervolgens kun je je afvragen in hoeverre de vragen die je stelt er eigenlijk wel toe doen. Vaak is het zo dat vragen die op het eerste gezicht heel relevant lijken eigenlijk niet zo heel belangrijk zijn.

Als je doel bijvoorbeeld is: het succesvol afronden van een verwerkingsproces en zogezegd 'de draad weer oppakken'. Hoe zinvol is dan de vraag "is er een hiernamaals waarin de persoon die ik ben kwijtgeraakt nog bestaat?"

Ik weet niet of er een hiernamaals bestaat (ik vermoed van niet), en de persoon die jij bent kwijtgeraakt ken ik al helemaal niet. Maar gegeven het doel en de aanname dat er een hiernamaals bestaat durf ik wel te gokken dat die persoon vindt dat je je leven niet zou moeten laten draaien om die vraag.

Maar goed, dat is mijn 2 cent. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_171505524
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 18:09 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat hangt er vanaf welke vragen je jezelf stelt. ;)

Die overleden persoon gaat niet terugkomen, ongeacht welke vragen je stelt. Toch zijn er wel goede vragen die je zou kunnen stellen, en minder goede vragen.

Dit klinkt misschien heel vaag.. dus ik zal proberen dat iets concreter te maken: wat wil je precies bereiken met de antwoorden op bepaalde vragen? Kortom, wat is je doel?

Kennis? Geluk? Een beter leven? Wat zou je concreet kunnen met een antwoord, ongeacht wat het antwoord is?

En vervolgens kun je je afvragen in hoeverre de vragen die je stelt er eigenlijk wel toe doen. Vaak is het zo dat vragen die op het eerste gezicht heel relevant lijken eigenlijk niet zo heel belangrijk zijn.

Als je doel bijvoorbeeld is: het succesvol afronden van een verwerkingsproces en zogezegd 'de draad weer oppakken'. Hoe zinvol is dan de vraag "is er een hiernamaals waarin de persoon die ik ben kwijtgeraakt nog bestaat?"

Ik weet niet of er een hiernamaals bestaat (ik vermoed van niet), en de persoon die jij bent kwijtgeraakt ken ik al helemaal niet. Maar gegeven het doel en de aanname dat er een hiernamaals bestaat durf ik wel te gokken dat die persoon vindt dat je je leven niet zou moeten laten draaien om die vraag.

Maar goed, dat is mijn 2 cent. ;)
goede vragen, ik moet even over het antwoord nadenken.
misunderstood
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')