abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 30 juni 2011 @ 23:02:34 #1
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_98887203
Beste mensen,

Ik heb het plan opgevat om onder voorbehoud met vrienden naar Albanië
op vakantie te gaan. Hierbij zijn wij gekomen vanwege het feit
dat Armenië als bestemming afviel (eerste keus, maar grensconflict
van 20 jaar geleden in bepaalde regio in de buurt van Azerbeidjan is weer opgelaaid :') ).
Dat gaat dus niet door, daarom maar iets anders dachten we.

Dus: Albanië!!

Heeft iemand hier ervaring met dat land als vakantieland? Is het goedkoop of duur? Is het leuk?

Of is het beter te mijden?

Kan er goed uitgaan? Is het gevaarlijk? Moet je inentingen tegen bepaalde zaken halen?
Heb je een paspoort nodig (ik neem aan van wel)?

Is de hoofdstad interessant? Wat is de beste regio om te gaan? Mooie stranden?

Allemaal vragen waar ik mee zit! Ik zie heel tegenstrijdige verslagen op internet,
daarom m'n vraag maar hier posten dacht ik.

Bij voorkeur dank voor de reacties!!

PS. We dachten aan 14 tot 17 dagen vakantie.
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
  vrijdag 1 juli 2011 @ 16:44:07 #2
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_98915160
NOU!?! w/
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_98918509
Vreemd genoeg schijn je er wel een paspoort voor nodig te hebben en is een ID-kaart niet voldoende.

Inentingen voor DTP en Hepatitis A zijn aangeraden, verder (eigenlijk) niets.
pi_98921413
Ben eigenlijk alleen in de hoofdstad, Tirana, geweest. Is zeker de moeite waard om heen te gaan. Aan de ene kant heb je er af en toe nog een ezel met een kar die over straat loopt, maar aan de andere kant ook veel hippe barretjes waar je goed kan uitgaan (wel lijkt bijna iedereen in bars, kroegen en clubs aan tafeltjes te zitten :S ). Je ziet het oude communisme er wel terug maar men doet er erg zijn best om de boel een beetje op te fleuren. En het is goedkoop. Doner (met friet er tussen gepropt) voor een a anderhalve euro. Landschap rondom Tirana is mooi. Stranden weet ik niet maar er zouden wel wat mogelijkheden moeten zijn. Als je toch in bijvoorbeeld noord Albanie bent zou ik trouwens je aanraden om 1 a 2 dagen de grens over te steken om de baai van Kotor in Montenegro te bezoeken.
  zondag 3 juli 2011 @ 17:34:30 #5
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_98988188
Oké bedankt mensen!
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_99003738
In 2008 ben ik in Albanië geweest. Het land trok me door zijn toch wel mysterieuze uitstraling. Ik ben over land gekomen vanuit Macedonië en had een erg leuke en interessante tijd in Albanië.

Aan de kust zijn stranden en overnachtingsmogelijkheden en ik heb plaatsen gezien waar je prima uit kon en kon eten en drinken.

Het was destijds niet zo makkelijk om rond te reizen vanwege de slechte staat van de wegen. Wat ik me herinner is dat het landschap prachtig is. Overigens is het niet het meest ontwikkelde land en is er veel vuilnis overal.

Er was een paspoort nodig en je kreeg voor 1 euro een stempel.

Tirana was ook wel interessant om rond te wandelen.

Ik heb een paar dagen doorgebracht in een plaatsje waar een soort van kiezelstrand was. Daar was het prima uit te houden en weinig toerisme.

Een aparte bestemming maar ik heb me er prima vermaakt.
Kijk ook eens op <a href="http://www.golaos.nl" rel="nofollow" target="_blank">www.golaos.nl</a>
  maandag 4 juli 2011 @ 20:58:45 #7
297508 broccolitaart
Om des keizers baard
pi_99037125
Albanie is een mooi land. Genoeg te doen in Tirana. De stranden schijnen goed te zijn maar ga niet naar stranden vlakbij havensteden, die zijn goor, heb ik begrepen van de Albanezen.

Heb veel leuke/lieve mensen ontmoet in Albanië.
  Moderator woensdag 6 juli 2011 @ 15:13:59 #8
61302 crew  UIO_AMS
Dobbelsteenavonturier
pi_99112460
Diep in mijn geheugen gravend, wist ik nog van het bestaan van een topic over reizen naar Albanië. Sterk verouderd, maar misschien staat er nog wat handige info voor je in: Albanië
Als niets meer baat kan een worst geen kwaad.
Op dinsdag 7 december 2010 12:50 schreef yvonne het volgende:
Beste moderator UIO_AMS
Stuur een mod weg.
  maandag 11 juli 2011 @ 22:32:33 #9
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_99343135
Bedankt lui!
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_99343954
Vorig jaar geweest. Erg vriendelijke mensen en zeker een ervaring. We zijn in Tirana, Dürres en Pogradec geweest en daarna verder naar Macedonië en Bulgarijen gegaan. dat valt goed te combineren met treinen, taxi's en bussen.

Vooral de treinen in Albanië zijn een belevenis. Echt alles is kapot, maar het kost ook bijna niets; voor 1,5 euro zit je 5 uur in de trein. Dürres in een goed ontwikkelde badplaats waar je heerlijk kunt eten in visrestaurants voor belachelijk lage prijzen. De stranden zijn best mooi, maar inmiddels aardig overgenomen door de Italianen. Dat schijnt in het zuiden nog veel meer het geval te zijn. De keerzijde is de armoede tussen de steden. Als je uit het raam van de trein kijkt, zie je de VN voedselhulptroepen, en die zijn daar niet voor niets.

In Tirana kun je je wel een paar dagen vermaken, er zijn wat uitgaansgelegenheden, parken en een enkele bezienswaardigheid. Wat fotootjes hier
pi_99364040
Ik ga ook dit najaar. Zit in de rondreis die ik ga maken door Macedonië, Griekenland, Albanië, Montenegro en Bosnië. Ik wil graag naar de bergen, die zijn daar volgens mij erg mooi.
Ik ga met een reisorganisatie met busjes.
pi_99987936
Prima vakantieland, veilig, gastvrij, onontgonnen (ongerept is het verkeerde woord ivm nogal wat vuil in de buitenwijken en langs de wegen) en Tirana is gewoon een toffe (uitgaans)stad met een monsterscore op de hip & goedkoop-index.

Let niet teveel op de spookverhalen uit het topic dat UIO_AMS hierboven heeft gezet. Ik heb er dit jaar drie maanden gezeten (wel ivm met mijn studie, maar volledig op de bonnefooi/zelf geregeld) en heb louter positieve ervaringen met het land.
pi_100003785
Tijdens mijn reis in Montenegro ook even de grens overgestoken naar Albanie, het stadje Shkodra. Viel best mee, leuke oude ruïnes, moskee, ... En spotgoedkoop om te eten/drinken. Veel meer weet ik er ook niet van.
pi_100081426
quote:
0s.gif Op woensdag 27 juli 2011 14:01 schreef BramKVO het volgende:
Tijdens mijn reis in Montenegro ook even de grens overgestoken naar Albanie, het stadje Shkodra. Viel best mee, leuke oude ruïnes, moskee, ... En spotgoedkoop om te eten/drinken. Veel meer weet ik er ook niet van.
Shkoder is met Korça de meest opgeruimde stad van Albanië. Wat me van Shkoder zal bijblijven zijn ook de vele fietsen, dat zie je echt nérgens anders in het land.
  zondag 7 augustus 2011 @ 19:09:48 #15
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_100430577
Geniaal allemaal! Dit jaar werd mijn vakantieland Schotland, hopelijk volgend jaar dan.
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_100440963
Dit jaar staat Albanië trouwens op 1 in Lonely Planet’s top 10 countries for 2011:

quote:
Not so long ago, when the Balkans were considered an ‘only for the brave’ travel destination, only the bravest of the brave trickled into Albania. Since backpackers started coming to elusive Albania in the 1990s, tales have been told in ‘keep it to yourself’ whispers of azure beaches, confrontingly good cuisine, heritage sites, nightlife, affordable adventures and the possibility of old-style unplanned journeys complete with open-armed locals for whom travellers are still a novelty. Sick to death of being dismissed with blinged-up crime-boss clichés, Albania has announced ‘A New Mediterranean Love’ via its tourist board. The jig is almost up – Albania won’t be off the beaten track for much longer.
http://www.lonelyplanet.c(...)s-and-articles/76164
pi_100473766
quote:
14s.gif Op woensdag 27 juli 2011 00:43 schreef Intxaurraga het volgende:
Prima vakantieland, veilig, gastvrij, onontgonnen (ongerept is het verkeerde woord ivm nogal wat vuil in de buitenwijken en langs de wegen) en Tirana is gewoon een toffe (uitgaans)stad met een monsterscore op de hip & goedkoop-index.

Let niet teveel op de spookverhalen uit het topic dat UIO_AMS hierboven heeft gezet. Ik heb er dit jaar drie maanden gezeten (wel ivm met mijn studie, maar volledig op de bonnefooi/zelf geregeld) en heb louter positieve ervaringen met het land.
Wat is er zoal te doen dan in Tirana (qua uitgaan)? Beetje lekkere chicks daar?
pi_100501375
quote:
0s.gif Op maandag 8 augustus 2011 19:33 schreef Halcon het volgende:

[..]

Wat is er zoal te doen dan in Tirana (qua uitgaan)? Beetje lekkere chicks daar?
Jep, hele vette uitgaansstad. Vooral Blloku, de oude 'verboden wijk' voor communistische opperbonzen, is vandaag de dag hip. En Albanese meisjes zijn ook erg prima :).

Het enige jammere is dat, ook in de wat meer vrijblijvende kroegen, de muziek altijd op extréme volumes moet staan. Maar ik kan me niet voorstellen dat een avondje Tirana je gaat tegenvallen, vooral aan het einde van de week (do-vr-za).
pi_100517866
quote:
2s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 11:24 schreef Intxaurraga het volgende:

[..]

Jep, hele vette uitgaansstad. Vooral Blloku, de oude 'verboden wijk' voor communistische opperbonzen, is vandaag de dag hip. En Albanese meisjes zijn ook erg prima :).

Het enige jammere is dat, ook in de wat meer vrijblijvende kroegen, de muziek altijd op extréme volumes moet staan. Maar ik kan me niet voorstellen dat een avondje Tirana je gaat tegenvallen, vooral aan het einde van de week (do-vr-za).
Klinkt als de moeite. :Y

Albanezen hier dat is stuk voor stuk gajes, daar valt het wel mee dus?

Er naar toe vliegen kost ook geen drol. Willekeurige datum in november gekeken en dat komt op ¤ 177,00 uit. :) Wat zijn de leukere gelegenheden in Tirana?

[ Bericht 10% gewijzigd door Halcon op 09-08-2011 18:10:51 ]
pi_100526225
Een avondje Tirana gaat zeker niet tegenvallen. Terrasjes en clubs genoeg. Heb me er nooit onveilig gevoeld.
pi_100528738
quote:
14s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 21:25 schreef DutchTrain het volgende:
Een avondje Tirana gaat zeker niet tegenvallen. Terrasjes en clubs genoeg. Heb me er nooit onveilig gevoeld.
Die zitten gewoon allemaal in het 'centrum' ?
pi_100529738
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 augustus 2011 22:16 schreef Halcon het volgende:
Die zitten gewoon allemaal in het 'centrum' ?
Ja, kan niet echt missen. Zo groot is het niet en anders pak je een taxi.
  One tough cookie zaterdag 11 maart 2017 @ 14:06:27 #23
169210 liesje1979
pi_169432686
Whiiiiiih! Ik heb weer een paar tripjes op het programma staan, en een daarvan is 3 dagen Tirana in juni. En daar heb ik zo ontzettend veel zin in!. :Dus ik ben al lekker aan het bekijken wat ik allemaal wil gaan doen. De stad zelf is natuurlijk al leuk om te ontdekken, maar er is zoveel ander moois in de omgeving dat ik nu al teveel opties, of te weinig tijd heb.

Wat staat er op mijn wensenlijst?

In Tirana een fiets huren en de stad verkennen, het Bunk Art lijkt me leuk om te bezoeken en de free walking tour spreekt me ook aan, alleen weet ik niet of ik daar aan toe ga komen. Omdat het in juni al lekker warm kan zijn lijkt het me ook leuk om te gaan zwemmen, de Aquadromi heb ik al gevonden, maar wellicht zijn er andere zwembaden en is het mogelijk gebruik te maken van een zwembad bij een hotel, tegen betaling, want ik heb al een hotelletje geboekt, en dat hotel heeft geen zwembad.

Verder lijkt het me leuk om in de omgeving te zien:
Durrës, enorm volgebouwd, maar het lijkt me toch fijn om even de kust te zien.
Kruje. een dagtochtje naar dit leuke bergstadje behoort heel erg tot de mogelijkheden.
Berat, ook Berat zou ik graag zien, helaas is dit wat verder weg, de busreis duurt tussen de 2 en 3 uur. Ik begrijp van wat ik op internet lees, dat het eigenlijk een stadje is wat meer aandacht verdient dan een paar uurtjes.

Dit past natuurlijk allemaal nooit in 3 dagen. :') Dus laat ik me graag door jullie inspireren, Wat is leuk, zie ik toffe dingen over het hoofd, algemene tips, etc, etc!
pi_169433316
Ga dan langer :P
pi_169433319
Maar ik kijk uit naar het live-verslag :D
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')