FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Vraag ivm kwijtraken rijbewijs slaapapneu
Pinnenmutskewoensdag 17 mei 2017 @ 09:29
Ik hoop dat mijn vraag hier mag.

Mogen ze rijbewijzen intrekken als ik slaapapneu heb?

Ik ben in behandeling met een CPAP masker maar als ik het niet goed doe bestaat de kans dat mijn rijbewijs wordt ingetrokken.

Ik woon in Belgie en heb totaal geen verstand van dit soort dingen.
MevrouwPuffwoensdag 17 mei 2017 @ 09:30
Vraag het je dokter?
Pinnenmutskewoensdag 17 mei 2017 @ 09:32
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 09:30 schreef MevrouwPuff het volgende:
Vraag het je dokter?
Doe ik maar heb ik dan nog inspraak?
Droopiewoensdag 17 mei 2017 @ 09:34
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 09:32 schreef sararaats het volgende:

[..]

Doe ik maar heb ik dan nog inspraak?
Ze zullen wel met je praten of dat je een reactie mag geven over wat hun besluit is

Weet het niet zeker, maar dat zal geen grote discussie worden.

Als zij zeggen nee, dan heeft inspraak niet veel zin meer.
admiraal_anaalwoensdag 17 mei 2017 @ 09:36
Mag het hopen van wel
#ANONIEMwoensdag 17 mei 2017 @ 09:37
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 09:29 schreef sararaats het volgende:
Ik hoop dat mijn vraag hier mag.

Mogen ze rijbewijzen intrekken als ik slaapapneu heb?

Ik ben in behandeling met een CPAP masker maar als ik het niet goed doe bestaat de kans dat mijn rijbewijs wordt ingetrokken.

Ik woon in Belgie en heb totaal geen verstand van dit soort dingen.
Ja dat mogen ze als ze beoordelen dat je vermogen overdag minder is dan de norm. Tegen zo'n beslissing kun je altijd bezwaar maken, maar vaak is de uitkomst van het bezwaar hetzelfde als de originele beslissing. Dan heb je jezelf daar maar bij neer te leggen.

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 17-05-2017 09:38:00 ]
nogeenoudebekendewoensdag 17 mei 2017 @ 09:41
CBR hanteert een AHI norm van 15. Daarboven wordt je rijbewijs (tijdelijk) ingenomen. Even contact op nemen met de Belgische equivalent hoe het daar precies zit.

Typisch zo'n regelgeving waardoor mensen nalaten een diagnose te laten stellen. :').
#ANONIEMwoensdag 17 mei 2017 @ 09:45
quote:
7s.gif Op woensdag 17 mei 2017 09:41 schreef nogeenoudebekende het volgende:
CBR hanteert een AHI norm van 15. Daarboven wordt je rijbewijs (tijdelijk) ingenomen. Even contact op nemen met de Belgische equivalent hoe het daar precies zit.

Typisch zo'n regelgeving waardoor mensen nalaten een diagnose te laten stellen. :').
Tot de verzekeraar er achter komt en bij een flink ongeluk de schuld bij de persoon met apneu kan leggen en dat de apneu de oorzaak is geweest, dan ben je de rest van je leven zwaar de klos.
nogeenoudebekendewoensdag 17 mei 2017 @ 09:47
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 09:45 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Tot de verzekeraar er achter komt en bij een flink ongeluk de schuld bij de persoon met apneu kan leggen en dat de apneu de oorzaak is geweest, dan ben je de rest van je leven zwaar de klos.
Ik wens de verzekeraar veel succes dit te bewijzen.
#ANONIEMwoensdag 17 mei 2017 @ 09:48
quote:
14s.gif Op woensdag 17 mei 2017 09:47 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Ik wens de verzekeraar veel succes dit te bewijzen.
Die diagnose is er wel, en die heeft de zorgverzekeraar ook.
just mewoensdag 17 mei 2017 @ 09:50
Vind je het zelf verantwoordelijk om te rijden ?
nogeenoudebekendewoensdag 17 mei 2017 @ 09:51
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 09:48 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Die diagnose is er wel, en die heeft de zorgverzekeraar ook.
Ja dan wel, ik heb het meer over mensen die veel op de weg zitten, vermoeden dat ze slaapapneu hebben en daarom helemaal niet naar een dokter gaan.
#ANONIEMwoensdag 17 mei 2017 @ 10:07
quote:
Op woensdag 17 mei 2017 09:36 schreef admiraal_anaal het volgende:
Mag het hopen van wel
Ik ook. :Y
quote:
Op woensdag 17 mei 2017 09:29 schreef sararaats het volgende:
(...)
Ik woon in België en heb totaal geen verstand van dit soort dingen.
Maar ik vrees van niet. ;(
Quellerwoensdag 17 mei 2017 @ 10:31
Hier staat je info: https://www.apneuvereniging.be/rijden-en-rijbewijs

Inspraak heb je weinig. Je kunt er iets van vinden, maar verder dan dat gaat je invloed niet echt vrees ik.
Pinnenmutskewoensdag 17 mei 2017 @ 10:42
quote:
7s.gif Op woensdag 17 mei 2017 09:50 schreef just me het volgende:
Vind je het zelf verantwoordelijk om te rijden ?
Niet echt. Sinds ik terug uit opname kwam in 2009, ben ik niet meer gerust achter het stuur.

Mede omdat ik toen een rijverbod had van 6 maanden door kalmeerpillen.

Maar bedankt voor de antwoorden :*
Artbij2woensdag 17 mei 2017 @ 10:52
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 09:48 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Die diagnose is er wel, en die heeft de zorgverzekeraar ook.
Hoe komt de verzekeraar aan die diagnose?
#ANONIEMwoensdag 17 mei 2017 @ 11:19
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 10:52 schreef Artbij2 het volgende:

[..]

Hoe komt de verzekeraar aan die diagnose?
die eisen ze gewoon op. Ze weten namelijk allang dat iemand een onderzoek heeft gehad naar apneu (want dat hebben ze zelf betaald)
nogeenoudebekendewoensdag 17 mei 2017 @ 11:26
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 10:42 schreef sararaats het volgende:

[..]

Niet echt.
Dan met alle respect gewoon niet doen.
Diqiu-Longwoensdag 17 mei 2017 @ 11:30
Medische beroepsgeheim roep ik maar even: je hoeft het CBR echt geen toegang tot je medische dossier te geven, daar hebben die niets mee te maken!

Dus je behandelde arts pleegt echt niet even een telefoontje naar je arts: maar goed verzwijgen heeft ook niet zoveel zin, wilde alleen aangeven dat het CBR of hoe het in België heet: niet even in een computer jouw medische dossier kan opvragen.
Droopiewoensdag 17 mei 2017 @ 11:31
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 11:30 schreef Diqiu-Long het volgende:
Medische beroepsgeheim roep ik maar even: je hoeft het CBR echt geen toegang tot je medische dossier te geven, daar hebben die niets mee te maken!

Dus je behandelde arts pleegt echt niet even een telefoontje naar je arts: maar goed verzwijgen heeft ook niet zoveel zin, wilde alleen aangeven dat het CBR of hoe het in België heet: niet even in een computer jouw medische dossier kan opvragen.
Kan, maar bij een rechtzaak omdat TS een aanrijding heeft veroorzaakt kan ze behoorlijk in de problemen komen.
Diqiu-Longwoensdag 17 mei 2017 @ 11:35
En een advocaat/rechter mag dan wel plots dat medische dossier opvragen?! Bedoel want ik ben na het behalen van mijn rijbewijs met autisme gediagnosticeerd, dat ga ik echt niet vermelden aan het CBR.

Terwijl als ik al die diagnose had voordat ik het examen nam, dan zou ik ja op die vraag hebben moeten beantwoorden. Dus ja in mijn geval ga ik geen slapende honden wakker houden, maar TS zijn diagnose is wellicht net een stuk erger.
Pinnenmutskewoensdag 17 mei 2017 @ 11:37
Ik heb die diagnose nog maar van vorig jaar.
MevrouwPuffwoensdag 17 mei 2017 @ 11:39
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 11:35 schreef Diqiu-Long het volgende:
En een advocaat/rechter mag dan wel plots dat medische dossier opvragen?! Bedoel want ik ben na het behalen van mijn rijbewijs met autisme gediagnosticeerd, dat ga ik echt niet vermelden aan het CBR.

Terwijl als ik al die diagnose had voordat ik het examen nam, dan zou ik ja op die vraag hebben moeten beantwoorden. Dus ja in mijn geval ga ik geen slapende honden wakker houden, maar TS zijn diagnose is wellicht net een stuk erger.
Als een arts symptomen vindt bij jou of je medicatie geeft die de rijvaardigheid beïnvloeden, moet ie wel bespreken met je dat je niet mag rijden tot je een cbr test gedaan hebt of tot die symptomen over zijn (+ uitwastijd).
Diqiu-Longwoensdag 17 mei 2017 @ 11:42
Ja dat zal een arts zeker zeggen: maar die kan jouw niet dwingen contact op te nemen met het CBR, jij kan ook denken... weet je wat ik verzwijg het lekker.
MevrouwPuffwoensdag 17 mei 2017 @ 11:47
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 11:42 schreef Diqiu-Long het volgende:
Ja dat zal een arts zeker zeggen: maar die kan jouw niet dwingen contact op te nemen met het CBR, jij kan ook denken... weet je wat ik verzwijg het lekker.
Dat kan.
En als je je rijbewijs niet perse professioneel nodig hebt (vrachtwagen oid) en je maakt ook echt geen brokken, dan is er geen probleem.
Niet iedere autist heeft bijvoorbeeld een groot probleem met overzicht, concentratie of andere taken die van belang zijn in de auto.
Droopiewoensdag 17 mei 2017 @ 11:53
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 11:42 schreef Diqiu-Long het volgende:
Ja dat zal een arts zeker zeggen: maar die kan jouw niet dwingen contact op te nemen met het CBR, jij kan ook denken... weet je wat ik verzwijg het lekker.
Kan, maar ik heb dus bv een alcholverslaving gehad en depressieve achtergrond (lees als 3,5 jaar nuchter en af en toe een inzinking qua nare gedachten).

Dat heb ik allemaal opgegeven bij mijn verzekering.
Stel ik rij over een maand bewust mijn auto in op een boom omdat ik er een eind aan wil maken (ben het niet van plan).

Dan blijven mijn ouders niet met een rekening zitten van eventuele andere slachtoffers.
Als jij met een slaapapneu een boom omver rijd, zal het allemaal wel loslopen.

Maar als jij een tankstation binnenrijd en de boel ontploft komt alles op tafel en dan ben je heel ver van huis.

Zelfde als een hypotheek voor je huis icm. met een verzekering.

Ik neem het risico niet dat over 20 jaar mij wat overkomt en ik mijn nabestaanden achterlaat met "fraude" en dat ze niet uitkeren.

Verzekeringen zijn eikels als ze moeten betalen en het CBR kan je ook maar beter te vriend houden.

Maar ik hoor het vaker bij de AA hoor, de helft verzwijgt heel veel.
hottentotwoensdag 17 mei 2017 @ 13:04
In Nederland kan een arts je aanmelden bij het CBR, kent België niet zo'n systeem?

Afhankelijk van hoe ernstig je slaap apneu is wil je een deel van die mensen gewoon echt niet achter het stuur hebben ik vind het vrij normaal dat als zo'n persoon toch blijft rijden dat de arts dit dan doorgeeft, en ja gezien de criteria van de KNMG hiervoor is een beroepsgeheim hierin niet zo heilig als veel mensen denken.
Pinnenmutskewoensdag 17 mei 2017 @ 15:18
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 13:04 schreef hottentot het volgende:
In Nederland kan een arts je aanmelden bij het CBR, kent België niet zo'n systeem?

Afhankelijk van hoe ernstig je slaap apneu is wil je een deel van die mensen gewoon echt niet achter het stuur hebben ik vind het vrij normaal dat als zo'n persoon toch blijft rijden dat de arts dit dan doorgeeft, en ja gezien de criteria van de KNMG hiervoor is een beroepsgeheim hierin niet zo heilig als veel mensen denken.
Geen idee.

Thank god dat ik ooit om een slaaponderzoek vroeg.

Ik had namelijk rare aanvallen waarbij ik ademnood kreeg.
r_onewoensdag 17 mei 2017 @ 18:30
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 11:30 schreef Diqiu-Long het volgende:
Dus je behandelde arts
De vraag is dan of die arts zelf nog wel auto mag rijden.
Lunatiekwoensdag 17 mei 2017 @ 18:36
Bij mijn weten mag je rijbewijs niet ingetrokken worden. Immers: je hebt een instrument (de CPAP) waardoor het effect (vermoeidheid) wordt verminderd. Vergelijk het met slechte ogen: met slechte ogen kun je gewoon je rijbewijs halen en behouden, mits je een goede bril gebruikt.

Je kunt wel een (tijdelijk) rijverbod krijgen zolang je CPAP nog geen effect heeft.

Dat is tenminste de Nederlandse situatie.
Quellerwoensdag 17 mei 2017 @ 19:02
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 18:36 schreef Lunatiek het volgende:
Dat is tenminste de Nederlandse situatie.
En in België is het anders. Daar kan je je rijbevoegdheid terugkrijgen nadat is vastgesteld dat een behandeling succesvol is (geweest).
cunialwoensdag 17 mei 2017 @ 19:59
quote:
4s.gif Op woensdag 17 mei 2017 09:36 schreef admiraal_anaal het volgende:
Mag het hopen van wel
SummerBreezedonderdag 18 mei 2017 @ 09:26
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 11:19 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

die eisen ze gewoon op. Ze weten namelijk allang dat iemand een onderzoek heeft gehad naar apneu (want dat hebben ze zelf betaald)
De zorgverzekeraar heeft over het algemeen weinig te maken met een afgesloten autoverzekeraar.
#ANONIEMdonderdag 18 mei 2017 @ 09:52
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 09:26 schreef SummerBreeze het volgende:

[..]

De zorgverzekeraar heeft over het algemeen weinig te maken met een afgesloten autoverzekeraar.
Je weet dat er maar 4 grote verzekeraars in Nederland zijn en dat die per stuk een flink aantal merken onder zich hebben?

Als je bv je auto verzekering bij centraal beheer of interpolis hebt en je ziektekosten bij zilverenkruis hang je volledig onder de achmea boom

Of heb je je auto verzekering bij Unive en je zorg verzekering bij VGZ, die zitten ook in het zelfde clubje.

Daarnaast is het gewoon oerdom om te gaan rijden als je niet in staat bent om goed controle te houden, je zet je eigen leven op het spel, maar nog belangrijker het leven van anderen.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 18-05-2017 09:52:57 ]
rutger05donderdag 18 mei 2017 @ 10:04
quote:
7s.gif Op woensdag 17 mei 2017 09:41 schreef nogeenoudebekende het volgende:
CBR hanteert een AHI norm van 15. Daarboven wordt je rijbewijs (tijdelijk) ingenomen. Even contact op nemen met de Belgische equivalent hoe het daar precies zit.

Typisch zo'n regelgeving waardoor mensen nalaten een diagnose te laten stellen. :').
Hoe wordt het CBR eigenlijk op de hoogte gebracht dat iemand een aandoening heeft die zijn rijvaardigheid zou kunnen beïnvloeden?
SummerBreezedonderdag 18 mei 2017 @ 10:54
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 09:52 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Je weet dat er maar 4 grote verzekeraars in Nederland zijn en dat die per stuk een flink aantal merken onder zich hebben?

Als je bv je auto verzekering bij centraal beheer of interpolis hebt en je ziektekosten bij zilverenkruis hang je volledig onder de achmea boom

Of heb je je auto verzekering bij Unive en je zorg verzekering bij VGZ, die zitten ook in het zelfde clubje.

Daarnaast is het gewoon oerdom om te gaan rijden als je niet in staat bent om goed controle te houden, je zet je eigen leven op het spel, maar nog belangrijker het leven van anderen.
TS woont (en is verzekerd) in België, dus daar zou het best wel eens anders kunnen zijn. Bovendien lijkt(let op: lijkt, ik heb de kennis niet om er een zekerheid aan toe te kennen) het mij dat je medisch dossier niet gedeeld mag worden met een niet-medische tak van dezelfde verzekeraar, net zoals de verzekeringstak van een bank niet zomaar inzage heeft in jouw betaalrekening bij diezelfde bank. Chinese walls en functiescheiding enzo.

En dat het oerdom is ben ik helemaal met je eens. Ik zeg daarover dan ook helemaal niets in mijn post
MevrouwPuffdonderdag 18 mei 2017 @ 11:01
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 10:04 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Hoe wordt het CBR eigenlijk op de hoogte gebracht dat iemand een aandoening heeft die zijn rijvaardigheid zou kunnen beïnvloeden?
Moet patient zelf doen.
rutger05donderdag 18 mei 2017 @ 11:08
quote:
1s.gif Op donderdag 18 mei 2017 11:01 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Moet patient zelf doen.
Bedankt. Valt mij mee dat er mensen zijn die dat doen. Je kan ook denken ik ga dat hele gedoe vermijden en ga weer rijden als mijn arts zegt dat het weer verantwoord kan.
MevrouwPuffdonderdag 18 mei 2017 @ 11:39
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 11:08 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Bedankt. Valt mij mee dat er mensen zijn die dat doen. Je kan ook denken ik ga dat hele gedoe vermijden en ga weer rijden als mijn arts zegt dat het weer verantwoord kan.
Mijn ervaring is vooral bij dementie en daarin neemt de familie er ook een rol in door samen de afspraak bij het cbr voor een rijtest te maken.
nogeenoudebekendedonderdag 18 mei 2017 @ 11:52
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 18:36 schreef Lunatiek het volgende:
Bij mijn weten mag je rijbewijs niet ingetrokken worden. Immers: je hebt een instrument (de CPAP) waardoor het effect (vermoeidheid) wordt verminderd. Vergelijk het met slechte ogen: met slechte ogen kun je gewoon je rijbewijs halen en behouden, mits je een goede bril gebruikt.

Je kunt wel een (tijdelijk) rijverbod krijgen zolang je CPAP nog geen effect heeft.

Dat is tenminste de Nederlandse situatie.
Mijn CDE is ingetrokken omdat mijn zicht te slecht is. mag wel nog ABE maar heb wel een code op mijn rijbewijs. Zonder bril is dat rijbewijs ongeldig.
hottentotdonderdag 18 mei 2017 @ 11:58
In België is trouwens de wettelijke plicht voor mensen om dit zelf door te geven aan de Belgische variant van het CBR, in Nederland kent men die plicht nog niet, maar politieke druk om dit in te voeren word wel steeds groter.
Armani XLvrijdag 19 mei 2017 @ 18:30
Heb je je amandelen nog, het is een optie die te laten verwijderen.

Bij mij is vorig jaar slaapapneu geconstateerd (22 keer/uur stoppen met ademen), een CPAP kn ik niet aan wennen.
Vervolgens mijn amandelen laten verwijderen en zit nu op 2, dus geen apneu meer.
Zelusvrijdag 19 mei 2017 @ 18:51
quote:
14s.gif Op woensdag 17 mei 2017 09:47 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Ik wens de verzekeraar veel succes dit te bewijzen.
De verzekeraar heeft iets meer geld en de betere advocaten dan de gemiddelde particulier.

Bij dit soort gevallen komt een dubbel paspoort als een geschenk uit de hemel.
:r
Pinnenmutskevrijdag 19 mei 2017 @ 20:23
quote:
3s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 18:30 schreef Armani XL het volgende:
Heb je je amandelen nog, het is een optie die te laten verwijderen.

Bij mij is vorig jaar slaapapneu geconstateerd (22 keer/uur stoppen met ademen), een CPAP kn ik niet aan wennen.
Vervolgens mijn amandelen laten verwijderen en zit nu op 2, dus geen apneu meer.
Die heb ik nog.

Ik ben gewend aan het masker.
Kanjer12maandag 22 januari 2018 @ 02:42
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 09:45 schreef CarltonBanks het volgende:

[..]

Tot de verzekeraar er achter komt en bij een flink ongeluk de schuld bij de persoon met apneu kan leggen en dat de apneu de oorzaak is geweest, dan ben je de rest van je leven zwaar de klos.
er is onderzoek gedaan bij verzekeringen en de verzekeraars zelf zeggen dat het onmogelijk is te bewijzen dat het daardoor komt
Nerdslayermaandag 22 januari 2018 @ 11:33
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=5273

amai jong ge kunt toch zelf ook zoeken
Armani XLmaandag 22 januari 2018 @ 11:45
quote:
Het is een topickick ;)
Nerdslayermaandag 22 januari 2018 @ 11:46
quote:
3s.gif Op maandag 22 januari 2018 11:45 schreef Armani XL het volgende:

[..]

Het is een topickick ;)
oh
HomerStokesdinsdag 23 januari 2018 @ 11:21
Ik werk in een ziekenhuis voor de revalidatie- en neurologie-afdelingen, kom dus veel mensen tegen na CVA's etc. Binnen het ziekenhuis wordt nooit gezegd dat iemand niet meer mag rijden, die bevoegdheid hebben we ook niet. Wel kan het met klem worden afgeraden (negatief rijadvies). De leidraad is dat het CBR rijbewijzen uitgeeft en hanteert en dus beslist of iemand wel of niet een rijbewijs mag hebben op een bepaald moment. Een arts kan alleen maar (weliswaar met klem) adviseren / afraden. Dat is dus de Nederlandse situatie.

Wat wél zo is, is dat wanneer iemand (bijvoorbeeld na een CVA) het duidelijke advies heeft gekregen om niet meer te rijden en vervolgens tóch achter het stuur kruipt en een ongeluk veroorzaakt, in grote problemen kan komen met de verzekering. Die kan dan zeggen: je arts heeft je met klem afgeraden om te rijden en je hebt het toch gedaan en bent dus onverantwoord bezig geweest --> geen vergoeding. Zoiets komt vaker voor dan je misschien denkt en loopt echt in de astronomische bedragen.

Dit gaat dus over CVA's maar dat is in principe ook rijproblemen vanwege medische aandoeningen.

Je kunt altijd overwegen om een rijtest te doen bij het CBR, als die goed verloopt heb je ook voldoende argumentatie om gewoon achter het stuur te kruipen (raden wij mensen ook altijd aan, zo hoef je die vraag als behandelaar ook zelf niet te beantwoorden).
Nerdslayerdinsdag 23 januari 2018 @ 11:23
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 11:21 schreef HomerStokes het volgende:
Ik werk in een ziekenhuis voor de revalidatie- en neurologie-afdelingen, kom dus veel mensen tegen na CVA's etc. Binnen het ziekenhuis wordt nooit gezegd dat iemand niet meer mag rijden, die bevoegdheid hebben we ook niet. Wel kan het met klem worden afgeraden (negatief rijadvies). De leidraad is dat het CBR rijbewijzen uitgeeft en hanteert en dus beslist of iemand wel of niet een rijbewijs mag hebben op een bepaald moment. Een arts kan alleen maar (weliswaar met klem) adviseren / afraden. Dat is dus de Nederlandse situatie.

Wat wél zo is, is dat wanneer iemand (bijvoorbeeld na een CVA) het duidelijke advies heeft gekregen om niet meer te rijden en vervolgens tóch achter het stuur kruipt en een ongeluk veroorzaakt, in grote problemen kan komen met de verzekering. Die kan dan zeggen: je arts heeft je met klem afgeraden om te rijden en je hebt het toch gedaan en bent dus onverantwoord bezig geweest --> geen vergoeding. Zoiets komt vaker voor dan je misschien denkt en loopt echt in de astronomische bedragen.

Dit gaat dus over CVA's maar dat is in principe ook rijproblemen vanwege medische aandoeningen.

Je kunt altijd overwegen om een rijtest te doen bij het CBR, als die goed verloopt heb je ook voldoende argumentatie om gewoon achter het stuur te kruipen (raden wij mensen ook altijd aan, zo hoef je die vraag als behandelaar ook zelf niet te beantwoorden).
Hoe weet de verzekeraar van dat negatieve advies? Je hebt toch het medisch beroepsgeheim?
HomerStokesdinsdag 23 januari 2018 @ 11:30
Klopt. Daar komen ze dus alleen achter als patiënt toestemming geeft. Maar er zijn genoeg verzekeraars die inzage in actuele medische dossiers toch echt als voorwaarde stellen om überhaupt een claim te willen beoordelen (is op zich ook wel logisch en noodzakelijk bij het maken van een inschatting van de situatie).

Wat zij dan eigenlijk doen is zelf de rijvaardigheid op het moment van ongeluk beoordelen. Daarom nogmaals: rijtest bij CBR. De ervaring leert dat verzekeraar dan ook minder vaak medische dossiers opvragen, omdat een deskundig orgaan die inschatting al heeft gemaakt.
Kanjer12maandag 5 februari 2018 @ 12:39
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 januari 2018 11:30 schreef HomerStokes het volgende:
Klopt. Daar komen ze dus alleen achter als patiënt toestemming geeft. Maar er zijn genoeg verzekeraars die inzage in actuele medische dossiers toch echt als voorwaarde stellen om überhaupt een claim te willen beoordelen (is op zich ook wel logisch en noodzakelijk bij het maken van een inschatting van de situatie).

Wat zij dan eigenlijk doen is zelf de rijvaardigheid op het moment van ongeluk beoordelen. Daarom nogmaals: rijtest bij CBR. De ervaring leert dat verzekeraar dan ook minder vaak medische dossiers opvragen, omdat een deskundig orgaan die inschatting al heeft gemaakt.
heb ik zelf eigenlijk nog nooit mee gemaakt het blijft namelijk een feit zoals de meeste verzekeraars aangeven het aan de verzekeraar is om te bewijzen dat daardoor het ongeluk is gebeurd dit kunnen ze met osas helaas slecht tot helemaal niet omdat ze nooit kunnen bewijzen dat je in slaap gevallen bent aangezien je na het ongeluk weer gelijk wakker bent
HomerStokesmaandag 5 februari 2018 @ 14:46
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 12:39 schreef Kanjer12 het volgende:

[..]

heb ik zelf eigenlijk nog nooit mee gemaakt het blijft namelijk een feit zoals de meeste verzekeraars aangeven het aan de verzekeraar is om te bewijzen dat daardoor het ongeluk is gebeurd dit kunnen ze met osas helaas slecht tot helemaal niet omdat ze nooit kunnen bewijzen dat je in slaap gevallen bent aangezien je na het ongeluk weer gelijk wakker bent
Dat is erg simplistisch. Het probleem is dat wetenschappelijk is aangetoond dat OSAS voor significante cognitieve klachten kan zorgen, waaronder een duidelijk vertraagd tempo van informatieverwerking. Daar hoef je niet voor in slaap te vallen.
Kanjer12maandag 5 februari 2018 @ 16:58
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 14:46 schreef HomerStokes het volgende:

[..]

Dat is erg simplistisch. Het probleem is dat wetenschappelijk is aangetoond dat OSAS voor significante cognitieve klachten kan zorgen, waaronder een duidelijk vertraagd tempo van informatieverwerking. Daar hoef je niet voor in slaap te vallen.
prima ik snap je punt maar waarom zeggen de verzekeraars dan zelf want indd ik heb het nagevraagd zelf al zeggen dat het onmogelijk te bewijzen is
Twinkle20maandag 5 februari 2018 @ 18:40
Ik weet niet hoe het in Belgie zit.

Vorig jaar is mijn man behandeld voor mogelijk slaapapneu. Op het moment dat de behandeling/onderzoeken/diagnostisering gestart werd, werd hem verteld dat hij geen auto mocht rijden. Of ja het mag wel, maar als je bij een ongeval betrokken raakt ben je verzekeringstechnisch vet de sjaak.

Uiteindelijk bleek het bij hem om een totaal andere problematiek te gaan overigens.
Kanjer12maandag 5 februari 2018 @ 20:09
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 18:40 schreef Twinkle20 het volgende:
Ik weet niet hoe het in Belgie zit.

Vorig jaar is mijn man behandeld voor mogelijk slaapapneu. Op het moment dat de behandeling/onderzoeken/diagnostisering gestart werd, werd hem verteld dat hij geen auto mocht rijden. Of ja het mag wel, maar als je bij een ongeval betrokken raakt ben je verzekeringstechnisch vet de sjaak.

Uiteindelijk bleek het bij hem om een totaal andere problematiek te gaan overigens.
de eerste 2 maanden is dat alleen volgens mij tenminste das wat mijn behandelaar zei
Marialicedinsdag 6 februari 2018 @ 10:38
quote:
1s.gif Op maandag 5 februari 2018 20:09 schreef Kanjer12 het volgende:

[..]

de eerste 2 maanden is dat alleen volgens mij tenminste das wat mijn behandelaar zei
Klopt, in de Nederlandse situatie.

quote:
Personen met obstructief slaapapnoesyndroom (OSAS) kunnen geschikt worden verklaard als op basis van een specialistisch rapport blijkt dat gedurende ten minste twee opeenvolgende maanden adequate behandeling plaatsvindt. Onder adequate behandeling wordt in dit verband verstaan: een Apneu-Hypopneu-Index (AHI) van kleiner dan 15 per uur, beoordeeld door een specialist met ervaring op het gebied van slaapgerelateerde stoornissen. Voor personen met hypertensie geldt tevens paragraaf 5.3.

Als de specialist ondanks de adequate behandeling blijft twijfelen aan de rijgeschiktheid kan het CBR voor een juiste oordeelsvorming zonodig de deskundige op het gebied van de praktische geschiktheid (van de desbetreffende afdeling van het CBR) inschakelen om de geschiktheid vast te stellen. Het CBR heeft hiervoor een uitvoerig protocol.

De geschiktheidtermijn is de eerste keer een jaar. Indien uit een specialistisch rapport vervolgens een blijvende adequate behandeling blijkt, is de maximale geschiktheidtermijn drie jaar
Voor rijbewijzen uit groep 2 (vrachtwagenchauffeurs en zo) gelden strengere eisen.
Kanjer12woensdag 14 februari 2018 @ 17:23
quote:
0s.gif Op maandag 5 februari 2018 14:46 schreef HomerStokes het volgende:

[..]

Dat is erg simplistisch. Het probleem is dat wetenschappelijk is aangetoond dat OSAS voor significante cognitieve klachten kan zorgen, waaronder een duidelijk vertraagd tempo van informatieverwerking. Daar hoef je niet voor in slaap te vallen.
dan nog moeten ze dit feit bewijzen