Software is geschreven tekst. Is kaal, wat houd een programma in. Ik vergelijk het met een nummer wat zich afspeelt. Het loopt een proces door om muziek te maken. Zo loopt een AI een programma constant door. Meer is het niet, iets wat afgespeeld word of aan het werk is beleeft niet wat het doet.quote:Op donderdag 25 mei 2017 08:18 schreef RijnaerdtDenVosch het volgende:
[..]
Hier snap ik niets van. Je trekt allerlei verregaande conclusies zonder onderbouwing of argument. Helemaal die laatste zin. Wat kan er precies nooit iets ervaren, en waarom niet?
En hoe bedoel je "hoe maak je dat, iets van 0101101"? Wat is dat 1110101 voor iets vaags. Is mijn iPad gemaakt van 1101011? Of van plastic en silicium? Of van software die uit algoritmes bestaan?
Alles wat computers, robots, algoritmes doen (en dat is tegenwoordig onwijs veel en neemt nog steeds in rap tempo toe) zijn allemaal informatieverwerkende processen. Waarom zou dat nooit in een ervaring kunnen resulteren, als allerlei andere abstracte en cognitieve zaken wel mogelijk zijn?
Wat je precies onder "beleven" verstaat is mij niet geheel duidelijk, maar AI leidt wel degelijk tot wat je "emergent gedrag" zou kunnen noemen. Gedrag dat niet is voorzien door de programmeur en ook niet wordt begrepen door de programmeur maar dat wel buitengewoon slim gedrag is.quote:Op donderdag 25 mei 2017 12:38 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Software is geschreven tekst. Is kaal, wat houd een programma in. Ik vergelijk het met een nummer wat zich afspeelt. Het loopt een proces door om muziek te maken. Zo loopt een AI een programma constant door. Meer is het niet, iets wat afgespeeld word of aan het werk is beleeft niet wat het doet.
Uitstekende vraag.quote:Op donderdag 25 mei 2017 12:38 schreef Faz3D het volgende:
Wanneer kan je dan stellen dat een computer iets ervaart?
Helaas een minder uitstekende conclusie. Waar baseer je dit op?quote:Op donderdag 25 mei 2017 12:38 schreef Faz3D het volgende:
Het kan niks ervaren. Omdat het niks is. Een chip ervaart niks. Het doet wat het doen moet om te functioneren.
1. Nee want het is niet werkelijk. Het heeft een gesimuleerde tijd wat dan geen tijd is. Je maakt iets in wat? Een programma kent geen tijd. Dat is al een probleem op zich. Het biologisch werkbaar maken kan, maar hoe zie je dat. Buitenkant in de zin van bloedsomloop etc. Je neemt het waar maar werken doet het op wat voor manier? Er is dan uiteraard ook geen zwaartekracht. Wat dan opzich ook een probleem is. 100% is daarom niet haalbaar denk ik. En als het biologisch werkt. Je stuit dan keer op keer op problemen. Het verouderen van cellen en vernieuwen van cellen is dan al een enorm probleem. Want hoe krijg je dat al bijvoorbeeld gemaakt. Ik denk nee. Qua biologische processen zal wel wat te behalen zijn denk ik. Wat te denken van haargroei en verouderingsprocessen celdeling/splitsing en het aanmaken ervan onmogelijk meen ik.quote:Op donderdag 25 mei 2017 13:11 schreef Molurus het volgende:
Even een gedachtenexperiment om te illustreren wat ik bedoel. Er is - ieg zover bekend op dit moment - helemaal niets in de fysieke wereld dat niet gemodelleerd zou kunnen worden in een computer, in zoals je zegt nullen en enen.
Stel nu dat je een computermodel zou maken van een menselijk lichaam. Elk atoom, elk electron, elk aspect van het fysieke lichaam, gesimuleerd in een computer.
Er is niks fundamenteel onmogelijk aan zo'n model. We missen momenteel wellicht de performance van computers om zoiets realtime te laten werken, maar in principe zou dat best kunnen.
De volgende vragen:
1) zou zo'n gesimuleerd menselijk lichaam functioneren in biologische zin?
2) zou dit model menselijk gedrag (kunnen) vertonen?
3) zou zo'n model een bewustzijn hebben? (Of zou het een filosofische zombie zijn?)
Als je denkt dat het antwoord op 1 van deze vragen 'nee' is, waarom denk je dat? En welke uitkomst verwacht je wel van zo'n model?
Want als het antwoord op al deze vragen "ja" is dan kunnen we niet zeggen dat "computerchips" niets kunnen ervaren.
Niet persé, want we weten niet wat bewustzijn is. Maar als de computer blij is, is dat iets extra's. Iets verrassends. Omdat we hem daarvoor niet geprogrammeerd hebben. Blijkbaar leveren die berekeningen dan bovenop het schaken ook nog een bonus: namelijk blijdschap, waarvan we geen idee hebben wat het is en hoe dat dan werkt.quote:Op donderdag 25 mei 2017 01:12 schreef lnloggen het volgende:
[..]
Je zegt dat 'alleen maar berekeningen' voldoende is om te schaken. En daar ben ik het mee eens.
Wie zegt dat er meer dan alleen maar berekeningen nodig is voor het ervaren van blijdschap? Dat lijkt me een boude aanname. Waarom zou een computer per se een zombie zijn?
Ik denk dat je de fout in gaat; als de computer blij is. Wat houd blij in? Enkel toch een code en meer niet. Het blij zijn is een gevolg en blij heeft een code. Een computer kan enkel visueel blij zijn, je kan het enkel visueel blij laten worden.quote:Op donderdag 25 mei 2017 14:34 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Niet persé, want we weten niet wat bewustzijn is. Maar als de computer blij is, is dat iets extra's. Iets verrassends. Omdat we hem daarvoor niet geprogrammeerd hebben. Blijkbaar leveren die berekeningen dan bovenop het schaken ook nog een bonus: namelijk blijdschap, waarvan we geen idee hebben wat het is en hoe dat dan werkt.
Het betekent dat je behalve de verklaring van hoe de berekeningen leiden tot schaken (de easy problem), ook nog een verklaring moet leveren van hoe ze leiden tot blijdschap (de hard problem). Wat voor soort verklaring zou dat nu moeten zijn?
Ik denk ook niet dat een schaakcomputer blij kan zijn, maar dit is een analogie van het zombie argument, met de schaakcomputer in de rol van zombie. Als de zombie blij is, is er een extra verklaring nodig bovenop de fysische en algoritmische.quote:Op donderdag 25 mei 2017 14:54 schreef Faz3D het volgende:
[..]
Ik denk dat je de fout in gaat; als de computer blij is. Wat houd blij in? Enkel toch een code en meer niet. Het blij zijn is een gevolg en blij heeft een code. Een computer kan enkel visueel blij zijn, je kan het enkel visueel blij laten worden.
Een computer spontane reactie is:
Is het dan echt blij? Wie heeft daar betekenis aan gegeven. Nee maar het is een spontane reactie. Waarom geeft het die reactie, die vraag moet dan te beantwoorden zijn. Dan is spontane er inmiddels wel vanaf.
De keuze is heel eenvoudig,quote:Op donderdag 25 mei 2017 15:32 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Ik denk ook niet dat een schaakcomputer blij kan zijn, maar dit is een analogie van het zombie argument, met de schaakcomputer in de rol van zombie. Als de zombie blij is, is er een extra verklaring nodig bovenop de fysische en algoritmische.
Zo simpel is het niet. Bewustzijn is niet wetenschappelijk, objectief, vast te stellen. Ik weet niet of AI ooit bewust zal zijn. Ik denk het niet, maar indien wel, dan hebben bewuste wezens bewuste wezens gecreeerd. Des te meer reden om aan te nemen dat bewustzijn iets fundamenteels is.quote:Op donderdag 25 mei 2017 15:45 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
De keuze is heel eenvoudig,
1. Het is mogelijk een kunstmatige intelligentie met emoties te ontwikkelen, want mensen zijn niet meer dan chemie en logische functionaliteit van cellen
2 Het is niet mogelijk een kunstmatige intelligentie met emoties te ontwikkelen, want mensen zijn meer dan chemie en logische functionaliteit van cellen, er is een hoger iets, een ziel.
1 -> een wetenschappelijk wereldbeeld
2 -> een spriritueel cq religieus wereldbeeld
Dus je kiest ervoor een aanname te doen is in de vorm van een wonder, kortom een zwaktebod.quote:Op donderdag 25 mei 2017 17:03 schreef JerryWesterby het volgende:
[..]
Zo simpel is het niet. Bewustzijn is niet wetenschappelijk, objectief, vast te stellen. Ik weet niet of AI ooit bewust zal zijn. Ik denk het niet, maar indien wel, dan hebben bewuste wezens bewuste wezens gecreeerd. Des te meer reden om aan te nemen dat bewustzijn iets fundamenteels is.
Ik denk inderdaad dat de werkelijkheid een spirituele dimensie heeft. Dat impliceert echter niet de ene of de andere religie. Religies bevatten waardevolle inzichten, maar ook achterhaalde of onwenselijke denkbeelden.
Nee hoor, er komen geen wonderen aan te pas. De hele wetenschap kan blijven zoals hij is.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 00:08 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dus je kiest ervoor een aanname te doen is in de vorm van een wonder, kortom een zwaktebod.
De mens is niet geevolueerd om een alomvattend en objectief beeld van de werkelijkheid te hebben, maar vooral om een beeld te hebben dat ons vermogen om te overleven ten goede komt. Onze perceptie is (om met Dawkins te spreken) gericht op een wereld van gemiddelden: gemiddelde omvang, gemiddelde tijd en gemiddelde snelheid, en we zijn voornamelijk bezig met verschijnselen waar we direct mee te maken hebben.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 07:17 schreef JerryWesterby het volgende:
Voor degenen die graag flmpjes van lezingen kijken is deze TED talk misschien een eye-opener. Legt uit hoe evolutie ons onze geheel eigen wereld laat creeeren. Een radicaal menselijke wereld, om met Kant te spreken
Leidt dat dan niet tot skepticisme? Hoe kunnen we beroep doen op waarheid als we geevolueerd zijn om te overleven? Plantinga heeft hier ooit een argument mee bedacht voor het bestaan van God. https://en.m.wikipedia.or(...)t_against_naturalismquote:Op vrijdag 26 mei 2017 15:42 schreef Molurus het volgende:
[..]
De mens is niet geevolueerd om een alomvattend en objectief beeld van de werkelijkheid te hebben, maar vooral om een beeld te hebben dat ons vermogen om te overleven ten goede komt. Onze perceptie is (om met Dawkins te spreken) gericht op een wereld van gemiddelden: gemiddelde omvang, gemiddelde tijd en gemiddelde snelheid, en we zijn voornamelijk bezig met verschijnselen waar we direct mee te maken hebben.
Er is nog steeds wel goede reden om te denken dat we de verschijnselen waar we wel mee te maken enigszins juist inschatten. Althans, ik zie niet waarom daar het hebben van een verkeerd beeld een voordeel zou zijn.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 16:52 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Leidt dat dan niet tot skepticisme? Hoe kunnen we beroep doen op waarheid als we geevolueerd zijn om te overleven?
Plantinga heb ik vaker van gehoord, ook inzake substantiedualisme... helaas heb ik die man nog nooit iets zinnigs horen zeggen. Ook in dit geval niet.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 16:52 schreef Discombobulate het volgende:
Plantinga heeft hier ooit een argument mee bedacht voor het bestaan van God. https://en.m.wikipedia.or(...)t_against_naturalism
Want? Wat vind je van dat argument? Ik zelf ook niet hoor. Herman Philipse besteedt heel veel aan Plantinga in z'n boek God in the Age of Science. Ben het niet met Plantinga eens ofcourse, maar vind het wel opmerkelijk dat zo'n iemand zo z'n best doet voor het ontwikkelen van zoiets.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 19:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Plantinga heb ik vaker van gehoord, ook inzake substantiedualisme... helaas heb ik die man nog nooit iets zinnigs horen zeggen. Ook in dit geval niet.
Och, in dat genre zijn er heel erg veel. Het wordt interessanter als collega filosofen het serieus beginnen te nemen. Maar dat is bij Plantinga niet het geval.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 22:02 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Want? Wat vind je van dat argument? Ik zelf ook niet hoor. Herman Philipse besteedt heel veel aan Plantinga in z'n boek God in the Age of Science. Ben het niet met Plantinga eens ofcourse, maar vind het wel opmerkelijk dat zo'n iemand zo z'n best doet voor het ontwikkelen van zoiets.
Volgens Philipse zijn Plantinga en Swinburne wel de meest geciteerde analytische filosofen wanneer het op religie aankomt op dit moment.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 23:15 schreef Molurus het volgende:
[..]
Och, in dat genre zijn er heel erg veel. Het wordt interessanter als collega filosofen het serieus beginnen te nemen. Maar dat is bij Plantinga niet het geval.
Als dat het beste is dat de moderne rationele theologie te bieden heeft dan kunnen we gerust zeggen dat God morsdood is.quote:Op vrijdag 26 mei 2017 23:46 schreef Discombobulate het volgende:
[..]
Volgens Philipse zijn Plantinga en Swinburne wel de meest geciteerde analytische filosofen wanneer het op religie aankomt op dit moment.
Zoals je zelf al aangeeft. Die technologische now how bestaat niet dus is het vrij zinloos daar al conclusies uit te willen gaan trekken.quote:Op donderdag 25 mei 2017 13:11 schreef Molurus het volgende:
Even een gedachtenexperiment om te illustreren wat ik bedoel. Er is - ieg zover bekend op dit moment - helemaal niets in de fysieke wereld dat niet gemodelleerd zou kunnen worden in een computer, in zoals je zegt nullen en enen.
Stel nu dat je een computermodel zou maken van een menselijk lichaam. Elk atoom, elk elektron, elk aspect van het fysieke lichaam, gesimuleerd in een computer.
Er is niks fundamenteel onmogelijk aan zo'n model. We missen momenteel wellicht de performance van computers om zoiets realtime te laten werken, maar in principe zou dat best kunnen.
De volgende vragen:
1) zou zo'n gesimuleerd menselijk lichaam functioneren in biologische zin?
2) zou dit model menselijk gedrag (kunnen) vertonen?
3) zou zo'n model een bewustzijn hebben? (Of zou het een filosofische zombie zijn?)
Als je denkt dat het antwoord op 1 van deze vragen 'nee' is, waarom denk je dat? En welke uitkomst verwacht je wel van zo'n model?
Want als het antwoord op al deze vragen "ja" is dan kunnen we niet zeggen dat "computerchips" niets kunnen ervaren.
Er is niets zinloos aan gedachtenexperimenten, en deze lijkt me volledig geldig. (Tenzij je kunt beargumenteren waarom zulke technologie niet kan bestaan, maar dat doe je niet.)quote:Op zaterdag 27 mei 2017 10:51 schreef Elzies het volgende:
[..]
Zoals je zelf al aangeeft. Die technologische now how bestaat niet dus is het vrij zinloos daar al conclusies uit te willen gaan trekken.
Dit moet je even uitleggen. Wat is het verschil tussen "gesimuleerde tijd" en "echte tijd"? (En wat is "tijd" uberhaupt? Zoals eerder gezegd is de vraag of tijd wel bestaat serieus onderwerp van gesprek onder wetenschappers.)quote:Op donderdag 25 mei 2017 13:54 schreef Faz3D het volgende:
[..]
1. Nee want het is niet werkelijk. Het heeft een gesimuleerde tijd wat dan geen tijd is. Je maakt iets in wat? Een programma kent geen tijd. Dat is al een probleem op zich.
Door het model te observeren. Als het anders functioneert is het - kennelijk - geen goed model, maar anders zou het biologische functioneren hetzelfde moeten zijn.quote:Op donderdag 25 mei 2017 13:54 schreef Faz3D het volgende:
Het biologisch werkbaar maken kan, maar hoe zie je dat. Buitenkant in de zin van bloedsomloop etc. Je neemt het waar maar werken doet het op wat voor manier?
Als iets makkelijk te simuleren is in een computermodel dan is dat wel zwaartekracht. Waarom zou dat niet kunnen? Er zijn heel veel van dat soort computermodellen.quote:Op donderdag 25 mei 2017 13:54 schreef Faz3D het volgende:
Er is dan uiteraard ook geen zwaartekracht. Wat dan opzich ook een probleem is.
Veroudering van lichaamscellen is gewoon een fysiek proces dat prima gesimuleerd kan worden. Waarom zou dat niet kunnen?quote:Op donderdag 25 mei 2017 13:54 schreef Faz3D het volgende:
100% is daarom niet haalbaar denk ik. En als het biologisch werkt. Je stuit dan keer op keer op problemen. Het verouderen van cellen en vernieuwen van cellen is dan al een enorm probleem. Want hoe krijg je dat al bijvoorbeeld gemaakt. Ik denk nee. Qua biologische processen zal wel wat te behalen zijn denk ik. Wat te denken van haargroei en verouderingsprocessen celdeling/splitsing en het aanmaken ervan onmogelijk meen ik.
Wat is het verschil tussen "gesimuleerd gedrag" en "echt gedrag"? Again: wat is het verschil tussen filosofische zombies en "echt"? Let op: dit is geen wetenschappelijke of technische vraag!quote:Op donderdag 25 mei 2017 13:54 schreef Faz3D het volgende:
2. Nee, je moet menselijk gedrag maken. Dat is dan het nabootsen ervan.
Hoo even... ik stel niet voor dat je gedrag moet gaan voorprogrammeren. Ik zeg alleen: modelleer alle atomen en elektronen van een menselijk lichaam in een computermodel, en kijk wat er dan gebeurt. De vraag is: wat gebeurt er dan?quote:Op donderdag 25 mei 2017 13:54 schreef Faz3D het volgende:
Je moet dan in het oneindige grenzen blijven stellen in gedrag. Wat wel toelaatbaar is en niet etc.
Per definitie niet nog wel, hoe kom je tot deze conclusie? En als je dat verschil niet kunt waarnemen (per definitie niet?) hoe kun je dan aantonen of zelfs maar aannemelijk maken dat dat verschil uberhaupt bestaat?quote:Op donderdag 25 mei 2017 13:54 schreef Faz3D het volgende:
Je kan het nabootsten/maken en dan neem je visueel waar dat het menselijk gedrag vertoont. Vanaf de buitenkant ja, van binnen per defintie niet.
Deze stelling zul je wel even moeten onderbouwen. Je herhaalt hem nogal vaak in allerlei verschillende bewoordingen, maar geeft daarvoor niet 1 argument.quote:Op donderdag 25 mei 2017 13:54 schreef Faz3D het volgende:
3. Een zombie genereert van binnen activiteit. (Wat waar te nemen is) Een computer ook. Ik denk dat het allebei op hetzelfde principe uitkomt. Ze kunnen allebei niks van binnen ervaren. Want ze zijn zich niet bewust.
Als ik een volmaakte replica maak van, zeg, jouw lichaam... een echte fysieke replica, en het resultaat daarvan is wat eruit ziet als een menselijk wezen, zowel in uiterlijk als in gedrag, neem je dat dan ook voor waar aan? Waar ligt de grens?quote:Op donderdag 25 mei 2017 13:54 schreef Faz3D het volgende:
Maar stel: ik ken in mijn omgeving geen bewustzijnen. Want hoe kan iemand anders bewijzen dat die van binnen hetzelfde is als mij? Bewijs het maar, dat is immers nooit te vinden. (Ik neem het wel voor waar aan want ik lees en zie en hoor enorm veel overeenkomsten waar ik ook mee te maken heb.
Nogmaals... ik mis elk argument hiervoor. Ik vind het wel curieus eigenlijk... in de filosofie van de geest is er bij mijn weten nooit iemand geweest die tijd zo interessant vond. Noch begrijp ik waarom tijd en bewustzijn volgens jou iets met elkaar te maken zouden hebben. Kun je dat uitleggen?quote:Op donderdag 25 mei 2017 13:54 schreef Faz3D het volgende:
Daarom schakel ik bewustzijn aan tijd, wij ervaren tijd. En dat is niet te maken naar mijn mening.
Again... wat is het verschil tussen "lijken op" en "echt"?quote:Op donderdag 25 mei 2017 13:54 schreef Faz3D het volgende:
We kunnen tijd wel maken maar dat is weer het 01 taal wat natuurlijk geen tijd inhoud. Het lijkt op tijd. In de letterlijke zin.
Dat doe ik wel doordat ik claim dat deze technologie niet bestaat. Dan lijkt me conclusie aannames rondom deze fictieve gedachte me wat te voorbarig. Zeker wanneer je die fictieve gedachten binnen een eigen deterministische geloofsovertuiging probeert te vangen.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 11:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is niets zinloos aan gedachtenexperimenten, en deze lijkt me volledig geldig. (Tenzij je kunt beargumenteren waarom zulke technologie niet kan bestaan, maar dat doe je niet.)
Dat het nu niet bestaat betekent niet dat het niet kan bestaan. Vreemde redenatie van je.quote:Op zaterdag 27 mei 2017 11:57 schreef Elzies het volgende:
[..]
Dat doe ik wel doordat ik claim dat deze technologie niet bestaat.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |