abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 18 mei 2017 @ 18:46:16 #151
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_171033625
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 18:45 schreef john2406 het volgende:

[..]

Jij hebt geen flauw benul hoelang ik al bijdraag, krijg ik mijn inleg terug?
Ik denk het niet, dus er rest mij niks anders als doorgaan!
nee, maar je krijgt wel een pensioen tje) dan

de rest gaat dan nominaal op je rekening

op https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/pensioenregister/ ku j e zien wat je nu hebt
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_171033660
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 18:31 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

o jij wilt je inleg va jou en jke baas niet zelf houden

bij een modaal salaris van 40.000 bruto is dat maal 18% met franchise toch een 6000 euro spaargeld per jaar

over 20 jaar is dat wel 150.000 euro met rendement
dat geef jij liever aan Brussel

Of stop je dan liever met sparen / inleggen ??

Hopenlijk is dat wel meer dan 150.000 over 20 jaar, want dan heb je een nogal laag rendement.
pi_171033668
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 18:46 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee, maar je krijgt wel een pensioen tje) dan

de rest gaat dan nominaal op je rekening
Zou kunnen gaan, als het aan jou ligt.
Vertrouwen doe ik het ook niet meer hoor, vooral omdat het anderen in de ogen steken doet!
  donderdag 18 mei 2017 @ 18:49:05 #154
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_171033688
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 18:47 schreef Broomer het volgende:

[..]

Hopenlijk is dat wel meer dan 150.000 over 20 jaar, want dan heb je een nogal laag rendement.
ja dat kan
ik vertrouw hoge rendementen niet, zal het 20.000 meer zijn, dat doet niets af aan de discussie

https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/pensioenregister/
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_171033733
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 18:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja dat kan
ik vertrouw hoge rendementen niet, zal het 20.000 meer zijn, dat doet niets af aan de discussie

https://www.mijnpensioenoverzicht.nl/pensioenregister/
Ze doen het erom hoor,er is helemaal geen crisis geweest zoals ik het ervaren heb.
  donderdag 18 mei 2017 @ 18:53:45 #156
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_171033761
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 18:52 schreef john2406 het volgende:

[..]

Ze doen het erom hoor,er is helemaal geen crisis geweest zoals ik het ervaren heb.
zou jij kiezen voor nominaal sparen of een collectief pensioen?

die keuze moet blijven
maar eens gekozen blijft gekozen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_171033791
Wat ik nu doe collectief dus, echter wel dat een ieder er af moet blijven wat er niks aan verloren heeft.
Brengt ook meer op trouwens, al denk ik dat bij de fondsen ook wel de top begint door te hangen.
  donderdag 18 mei 2017 @ 19:02:08 #158
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_171033912
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 18:55 schreef john2406 het volgende:
Wat ik nu doe collectief dus, echter wel dat een ieder er af moet blijven wat er niks aan verloren heeft.
Brengt ook meer op trouwens, al denk ik dat bij de fondsen ook wel de top begint door te hangen.
ja dat kan
of voor beide opties gaan dus , het huidig recht vasthouden en verder nominaal sparen

dan is het vervolg van de inleg overerfbaar , mocht er wat gebeuren

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 18-05-2017 19:52:27 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_171034285
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 19:02 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja dat kan

ik zou voor beide opties gaan dus , het huidig recht vasthouden en verder nominaal sparen

dan is het vervolg van de inleg overerfbaar , mocht er wat gebeuren
Hoef ik niet want dat hebben we al, vandaar een huis, en dat is ook nog van vaders kant van de vrouw, meerdere zelfs.
Liever laten we ze echter zo als dat we het verkregen hebben en geven het door!
  donderdag 18 mei 2017 @ 19:51:57 #160
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_171035168
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 19:19 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hoef ik niet want dat hebben we al, vandaar een huis, en dat is ook nog van vaders kant van de vrouw, meerdere zelfs.
Liever laten we ze echter zo als dat we het verkregen hebben en geven het door!
je hebt het steeds over we , en wij en ikke
deze discussie gaat niet over jou of je vrouw of haar vader of je een huis hebt of een paardenstal


Maar over de aanstaande herziening van het pensioenstelsel

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 18-05-2017 21:37:59 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_171042730
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 19:51 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

je hebt het steeds over we , en wij en ikke
deze discussie gaat niet over jou of je vrouw of haar vader of je een huis hebt of een paardenstal

Maar over de aanstaande herziening van het pensioenstelsel
AOW kan ik niks aan veranderen, als de overheid besluit besluiten deze, echter bij Pensioen bij contractbreuk eenzijdig zag ik het graag uitbetaald, niks meer collectief dus, hebben ze nog eentje meer wat niet meer mee doet!
  vrijdag 19 mei 2017 @ 07:17:30 #162
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_171044860
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 23:25 schreef john2406 het volgende:

[..]

AOW kan ik niks aan veranderen, als de overheid besluit besluiten deze, echter bij Pensioen bij contractbreuk eenzijdig zag ik het graag uitbetaald, niks meer collectief dus, hebben ze nog eentje meer wat niet meer mee doet!
ik zou niet weten wat de toekomst van de pensioenen gaat worden, maar dat pensioensparen verplicht blijft dat zal nog wel blijven, anders vallen de fondsen om.

Aanwending als prepensioen voor werkloze ouderen boven de 50 als uitkering tot de AOW uitkeringsdatum lijkt me zeer nuttig, scheelt de gemeenschap bijstand en de oudere is van de sollicitatieplicht af

Die oudere kan dan daarna van de AOW leven, er zijn er zat die daarvan rondkomen

Het bestaande pensioenvermogen uitbetalen, dat kan niet, er staan pensioenverplichtingen tegenover, naar jou en naar anderen,

Afschaffing of keuze (meedoen of niet) aan het collectief pensioensparen is (nog) niet aan de orde
Nominaal en op Naam is al een hele stap voorwaarts

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 19-05-2017 07:29:24 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  vrijdag 19 mei 2017 @ 08:02:48 #163
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_171045089
Ik heb er al vrede mee gemaakt dat ik waarschijnlijk geen aanspraak kan maken op een fatsoenlijk opgebouwd pensioen straks. Daarom voorbereidingen treffen.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 08:22:50 #164
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_171045227
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 08:02 schreef Twiitch het volgende:
Ik heb er al vrede mee gemaakt dat ik waarschijnlijk geen aanspraak kan maken op een fatsoenlijk opgebouwd pensioen straks. Daarom voorbereidingen treffen.
ja, velen staan daar zo in, en gezien het middelloonstelsel en de vele verschillende dienstverbanden en ZZP constructies is dat ook waarschijnlijk zo.

Daarom moet er met dit kabinet onmiddellijk een zeer grote aanpassing in het pensioenstelsel komen

Het belangrijkste is nominaal op naam gaan sparen per 01/01/2018, dat MOET gaan gebeuren, ook opname als prepensioen voor werkloze ouderen >50 tot AOW datum als aanvulling op bijstand is noodzaak

De opbouw- en berekeningsystematiek is failliet

[ Bericht 2% gewijzigd door michaelmoore op 19-05-2017 08:30:50 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_171048944
quote:
15s.gif Op donderdag 18 mei 2017 17:11 schreef GSbrder het volgende:

[..]

De AOW-premie is echter op. Mensen die 45 jaar hebben gewerkt betaalden in de jaren 70 (uiteraard) geen 6000 euro per jaar en het bedrag in guldens dat ze wel betaalden, is gegaan naar de mensen die toen AOW genoten. Het aanvullend pensioen is uiteraard wel iets waar ze nu de vruchten van plukken; wat ze hebben ingelegd + rendement is wat ze nu kunnen genieten. Je kent dit plaatje wel:

[ afbeelding ]

[..]

Vergeet niet dat een hoop mensen niet jaarlijks 33k verdienen, wat dus het niveau is waarvoor je die 6.000 euro per jaar moet betalen. Mensen beginnen lager, gaan parttime werken, verdienen het minimumloon of werken een paar jaar - als ze op school zitten, studeren, er bijvoorbeeld kinderen zijn - helemaal niet. Er zijn weinigen 15 tot 20-jarigen die al 6.000 euro per jaar inleggen. Dit verhaal gaat dus op voor iemand die fulltime bovenmodaal 50 jaar werkt en zelfs dan

[..]

Wederom, je neemt hier de uitzonderingen als norm. 40k bruto aan pensioen is ook behoorlijk fors als aanvullend pensioen, een groot deel ontvangt minder dan 3300 bruto per maand aan aanvullend pensioen.

[..]

Het is tweeledig. De huidige ouderen worden ouder en het zijn er aardig wat, maar ze hebben daarnaast ook minder kinderen gekregen. Als je zelf uit een generatie kwam waar 5 kinderen de norm waren, dan konden vijf kinderen samen wel de AOW betalen voor vader en moeder. Nu de generatie met pensioen gaat waar de norm ligt op twee kinderen, moet je dus allebei fors werken om de AOW-premie van je ouders te kunnen betalen.

Niet dat dit nu een schokkende en niet eerder geconstateerde trend is, maar wel iets wat er dubbel inhakt. Dan heb je inderdaad nog maar weinig vet op de botten over om naast ouderen ook andere inactieven financieel te kunnen voorzien van een uitkering.
Dank voor je uitgebreide antwoord en het plaatje (kende ik nog niet overigens).
Het is een beetje buiten de discussie die in dit topic nu gaande is, maar toch even een reactie.

Ook in dit plaatje gaat men waarschijnlijk uit van de gehele AOW-uitkering als "uitgave".
Terwijl degene die na 45-50 jaar werken tevens een (door hem zelf betaald) aanvullend pensioen heeft opgebouwd, ná zijn pensionering ook weer heel veel belasting betaalt - zodat de totale "kosten" (het uitkeren van AOW-bedrag minus de belasting-inkomsten) van die ouderen wel meevalt.
Zeker wanneer je dat afzet tegen het enorme bedrag dat diezlfde oudere gedurende zijn werkzame leven heeft ingebracht aan inkomstenbelasting, premies e.d.

Reken maar eens uit hoeveel de gemiddelde (modale) inwoner die altijd fulltime heeft gewerkt uiteindelijk 'onder de streep' heeft opgebracht voor de schatkist.

Als je dan ook eens uitrekent hoeveel het volgende 'plaatje' kost: jonge vrouw van net 20 jaar met twee kleine kinderen gedurende 15 jaar uitkering+toeslagen+overige kosten (plm. 360.000,-), daarna zonder diploma's geen kans op de arbeidsmarkt dus fors aantal jaren bijstand+toeslagen voor een alleenstaande tot pensioenleeftijd (400.000), aansluitend 15 jaar AOW (200.000) zonder ooit inkomstenbelasting over arbeid en dus ook geen sociale premies (300.000,-) betaald te hebben. Nog zonder bijkomende kosten zit je dan al snel op 1.250.000,-

Het is maar een snelle berekening/schatting, maar ik begrijp de discussie over de relatief geringe "kosten" voor ouderen nooit zo goed zolang 'niemand' zich druk lijkt te maken over de kosten van alle mensen ónder de pensioenleeftijd (alle huidige inwoners + nog nieuw binnen te halen inwoners) waarvan nog helemaal niet vast staat of zij ooit iets zullen gaan bijdragen.

Waarschijnlijk is/wordt dat veel meer hét probleem van de toekomst.
Op dit moment kunnen de 50-plussers en de huidige gepensioneerden (die dachten voor zichzelf een goede toekomst op te bouwen, náást datgene wat zij altijd al bijgedragen hebben) misschien nog verder kaalgeplukt worden. Maar de de groep (nu nog) wat draagkrachtigere ouderen van 50+ sterft ook ooit uit. En gezien de straf daarop staat, zullen mensen niet meer gaan sparen voor later. Of dat niet eens kunnen... enz.

In het begin had iemand het over de "oplossing" van migranten binnen halen. Maar zo die nu al werk hebben, zullen ook zij tussen 50-70 jaar niet meer gewild zijn op de arbeidsmarkt.
Dus het probleem wordt alsmaar groter.
pi_171049194
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 12:06 schreef Vermar het volgende:

[..]

In het begin had iemand het over de "oplossing" van migranten binnen halen. Maar zo die nu al werk hebben, zullen ook zij tussen 50-70 jaar niet meer gewild zijn op de arbeidsmarkt.
Dus het probleem wordt alsmaar groter.
Dat jeukt niet of men werk heeft al dan niet, van een uitkering wordt ook geheven, ander potje wie vult dat potje nog eens?

Het gat dichten door een ander te graven?

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 19-05-2017 12:15:31 ]
pi_171049774
quote:
0s.gif Op donderdag 18 mei 2017 10:13 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

welk systeem??
anders dan nu ja

velen zullen nooit pensioen krijgen of dank zij het middelloonstelsel en ZZP en Flex en Expat periodes, een zeer summier bedrag, verdeeld over 5 fondsjes, daarom moet de overheid zeer snel overgaan op nominaal sparen


ZZP'er -> Kun je onder werkingssfeer fonds laten vallen (zoals bij Bpf schilders). Dit kunnen sociale partners gewoon regelen

Flex-> Kan gewoon onder werkingssfeer vallen. Is in veel gevallen ook zo

Expat -> Vrij normaal om bij een expat-periode afspraken te maken ober pensioen. Derdepijlerproduct of binnen tweede pijler.


Pensioen niet krijgen-> weet niet wie je bang probeert te maken, maar dit lijkt me volstrekt niet aan de orde.

Verschillende pensioenuitvoerders in loop van het leven -> verzoek doen tot waardeoverdracht.

Nominaal sparen-> als in, het gewoon op een spaarrekening zetten? Succes met renderen.
pi_171049919
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 08:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

ja, velen staan daar zo in, en gezien het middelloonstelsel en de vele verschillende dienstverbanden en ZZP constructies is dat ook waarschijnlijk zo.

Daarom moet er met dit kabinet onmiddellijk een zeer grote aanpassing in het pensioenstelsel komen

Het belangrijkste is nominaal op naam gaan sparen per 01/01/2018, dat MOET gaan gebeuren, ook opname als prepensioen voor werkloze ouderen >50 tot AOW datum als aanvulling op bijstand is noodzaak

De opbouw- en berekeningsystematiek is failliet
Maar de overheid biedt deze mogelijkheden al. Premie- of kapitaalovereenkomsten. Sociale partners zijn de motor achter verplichtgestelde fondsen (welke een middelloon-doorsneesystematiek hebben).

Je richt je pijlen op de verkeerde partij. De overheid (minister) kán nieteens uit zichzelf pensioenopbouw in de 2e en 3e pijler (in welke vorm dan ook) verplichten.

En ik blijf benieuwd wat jij precies bedoelt met nominaal sparen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Degodvader op 19-05-2017 12:54:22 ]
  vrijdag 19 mei 2017 @ 13:24:11 #169
149454 GSbrder
Les extrêmes se touchent
pi_171050997
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 12:06 schreef Vermar het volgende:

[..]

Dank voor je uitgebreide antwoord en het plaatje (kende ik nog niet overigens).
Het is een beetje buiten de discussie die in dit topic nu gaande is, maar toch even een reactie.

Ook in dit plaatje gaat men waarschijnlijk uit van de gehele AOW-uitkering als "uitgave".
Terwijl degene die na 45-50 jaar werken tevens een (door hem zelf betaald) aanvullend pensioen heeft opgebouwd, ná zijn pensionering ook weer heel veel belasting betaalt - zodat de totale "kosten" (het uitkeren van AOW-bedrag minus de belasting-inkomsten) van die ouderen wel meevalt.
Zeker wanneer je dat afzet tegen het enorme bedrag dat diezlfde oudere gedurende zijn werkzame leven heeft ingebracht aan inkomstenbelasting, premies e.d.

Reken maar eens uit hoeveel de gemiddelde (modale) inwoner die altijd fulltime heeft gewerkt uiteindelijk 'onder de streep' heeft opgebracht voor de schatkist.

Als je dan ook eens uitrekent hoeveel het volgende 'plaatje' kost: jonge vrouw van net 20 jaar met twee kleine kinderen gedurende 15 jaar uitkering+toeslagen+overige kosten (plm. 360.000,-), daarna zonder diploma's geen kans op de arbeidsmarkt dus fors aantal jaren bijstand+toeslagen voor een alleenstaande tot pensioenleeftijd (400.000), aansluitend 15 jaar AOW (200.000) zonder ooit inkomstenbelasting over arbeid en dus ook geen sociale premies (300.000,-) betaald te hebben. Nog zonder bijkomende kosten zit je dan al snel op 1.250.000,-
Ik ben het met je eens dat er burgers zijn die nominaal meer kosten, maar dat een fulltime werkende minder kost na pensionering dan iemand die uberhaupt nooit heeft gewerkt, doet weinig af aan het feit dat een voormalig productieve burger nu netto geld kost. De fulltime werkende bovenmodale Nederlander betaalt het gelach voor iedereen. De delta van een generatie die eerst bovengemiddeld bijdroeg aan de samenleving en nu een beetje minder kost dan een bijstandmoeder, is groter dan die van een bijstandmoeder na pensionering.

Tel maar na, iemand die voor pensionering jaarlijks 10k aan loonheffing afdraagt (ongeveer de belastingdruk bij een modaal inkomen) en na pensionering een aanvullend pensioen heeft van ca. 16,3k per jaar (33k minus franchise) kost de samenleving 10k. Dat is een verschil van 20k tussen zijn bijdrage aan de samenleving voor pensionering en na pensionering. Een bijstandgerechtigde kost de samenleving ca. ¤ 14k per jaar en dat wordt na pensionering (uitsluitend AOW, geen aanvullend pensioen) ¤ 17k per jaar. Een verschil van 3k tussen voor pensionering en na pensionering. Ik heb in deze rekenvoorbeelden rekening gehouden met een alleenstaande werkende/gepensioneerde, zonder thuiswonende kinderen.

quote:
Het is maar een snelle berekening/schatting, maar ik begrijp de discussie over de relatief geringe "kosten" voor ouderen nooit zo goed zolang 'niemand' zich druk lijkt te maken over de kosten van alle mensen ónder de pensioenleeftijd (alle huidige inwoners + nog nieuw binnen te halen inwoners) waarvan nog helemaal niet vast staat of zij ooit iets zullen gaan bijdragen.
Dat is vergelijkbaar met dat mensen zich druk maken over de kosten van bijvoorbeeld de HRA; het financieel steunen van ouderen is moeilijk te verenigen met de doelstelling van de overheid om herverdeelde gelden in te zetten voor mensen die inkomenssteun nodig hebben. Als je prima kunt rondkomen van je aanvullende pensioen, een afbetaalde woning hebt en weinig financiele lasten, dan is de AOW een grote herverdeling van werkenden naar niet-werkenden en dan ook nog eens niet-werkenden die prima in hun eigen onderhoud kunnen voorzien.
Power is a lot like real estate, it's all about location, location, location.
The closer you are to the source, the higher your property value.
  vrijdag 19 mei 2017 @ 14:42:47 #170
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_171052867
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 12:39 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Nominaal sparen-> als in, het gewoon op een spaarrekening zetten? Succes met renderen.
jas

zoiets wel

dat gaat echt wel over op nominaal op naam sparen

kan ook niet meer anders
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  vrijdag 19 mei 2017 @ 14:43:48 #171
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_171052890
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 12:44 schreef Degodvader het volgende:

En ik blijf benieuwd wat jij precies bedoelt met nominaal sparen.
voortaan op naam sparen , in een bedrag

zoals de pensioenfondsen nu ook al willen gaan doen

en niet meer star boven op de AOW knallen maar gebruiken als prepensioen voor werkloze ouderen
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_171054562
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 14:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

voortaan op naam sparen , in een bedrag

zoals de pensioenfondsen nu ook al willen gaan doen

en niet meer star boven op de AOW knallen maar gebruiken als prepensioen voor werkloze ouderen
De rest negeer je voor het gemak?

Overigens bestaat wat jij wil al: de premie- of kapitaalovereenkomst.
pi_171054590
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 14:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]


en niet meer star boven op de AOW knallen maar gebruiken als prepensioen voor werkloze ouderen
Maar eerder mocht nog iedereen vsn jou hier gebruik van maken, nu nog alleen de werkloze oudere? (En wat is dan precies een oudere?)
pi_171054665
quote:
15s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 13:24 schreef GSbrder het volgende:

[..]

Ik ben het met je eens dat er burgers zijn die nominaal meer kosten, maar dat een fulltime werkende minder kost na pensionering dan iemand die uberhaupt nooit heeft gewerkt, doet weinig af aan het feit dat een voormalig productieve burger nu netto geld kost. De fulltime werkende bovenmodale Nederlander betaalt het gelach voor iedereen. De delta van een generatie die eerst bovengemiddeld bijdroeg aan de samenleving en nu een beetje minder kost dan een bijstandmoeder, is groter dan die van een bijstandmoeder na pensionering.

Tel maar na, iemand die voor pensionering jaarlijks 10k aan loonheffing afdraagt (ongeveer de belastingdruk bij een modaal inkomen) en na pensionering een aanvullend pensioen heeft van ca. 16,3k per jaar (33k minus franchise) kost de samenleving 10k. Dat is een verschil van 20k tussen zijn bijdrage aan de samenleving voor pensionering en na pensionering. Een bijstandgerechtigde kost de samenleving ca. ¤ 14k per jaar en dat wordt na pensionering (uitsluitend AOW, geen aanvullend pensioen) ¤ 17k per jaar. Een verschil van 3k tussen voor pensionering en na pensionering. Ik heb in deze rekenvoorbeelden rekening gehouden met een alleenstaande werkende/gepensioneerde, zonder thuiswonende kinderen.

[..]

Dat is vergelijkbaar met dat mensen zich druk maken over de kosten van bijvoorbeeld de HRA; het financieel steunen van ouderen is moeilijk te verenigen met de doelstelling van de overheid om herverdeelde gelden in te zetten voor mensen die inkomenssteun nodig hebben. Als je prima kunt rondkomen van je aanvullende pensioen, een afbetaalde woning hebt en weinig financiele lasten, dan is de AOW een grote herverdeling van werkenden naar niet-werkenden en dan ook nog eens niet-werkenden die prima in hun eigen onderhoud kunnen voorzien.
- De fulltime werkende Nederlander betaalt het gelach...precies; dat heb ik nu al 40 jaar gedaan - en nog eens 10 jaar te gaan....

- 10k loonheffing? Ik weet toch heel zeker dat ik een veelvoud daarvan per jaar heb afgedragen aan IB - en dat al 40 jaar (wordt: 50) jaar lang.

- "....Doet niets af aan het feit dat een vormalig productieve burger nu netto geld kost..."
Ik ben stomverbaasd!
Dat is toch het systeem: je spant je 50 jaar in door te werken, draagt zo ongeveer de helft van al je inkomen af ten behoeve van de maatschappij en aan het einde van de rit ontvang je in ruil daarvoor als dank een héél klein deel van alles wat je hebt betaald terug in de vorm van een staatspensioen/AOW?

Ik schrik echt heel erg van deze redenering....
Als ik het goed begrijp, zeg jij nu eigenlijk dat het erg stom is om 50 jaar te werken, bij te dragen, zuinig te leven en te sparen?
En moeten werken zich eigenlijk zelfs nog schuldig gaan voelen omdat zij als ultieme melkkoe, straks na pensioenering, iets minder melk zal geven dan in de 50 jaar daarvóór?

En wie levenslang op andersmans kosten heeft geleefd.....ach dat is niet zo'n probleem; die kost als gepensioneerde maar een paar duizend euro per jaar méér dan hij voorheen altijd als uitkeringsgerechtigde kostte?
  zaterdag 20 mei 2017 @ 11:04:24 #175
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_171069390
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 16:04 schreef Degodvader het volgende:

[..]

Maar eerder mocht nog iedereen vsn jou hier gebruik van maken, nu nog alleen de werkloze oudere? (En wat is dan precies een oudere?)
nee niet alleen

iedereen die pensioen geld inlegt heeft recht op zijn eigen geld

zijn eigen pensioen
alleen de manier waarop het gebruikt /opgenomen mag worden dat moet eerder kunnen , ook als er extra geld nodig is voor aankoop woning of als het nodig is als vroeg pensioen over de periode einde WW tot ingangsdatum AOW,
in een annuïteit / vast bedrag over die periode

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 20-05-2017 11:32:54 ]
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')