abonnement Unibet Coolblue
pi_170943009
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2017 18:50 schreef yats het volgende:

[..]

Je bedoeld denk ik de Romeinse derby. AS Roma is links en Lazio Roma is (extreem) rechts. Die kunnen elkaar niet luchten of zien.
Nee, wat hij zegt is waar.
N A P O L I
C A M P A N I A
  zondag 14 mei 2017 @ 20:28:42 #27
395101 pokkerdepok
bla bla bla
pi_170945188
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2017 18:50 schreef yats het volgende:

[..]

Je bedoeld denk ik de Romeinse derby. AS Roma is links en Lazio Roma is (extreem) rechts. Die kunnen elkaar niet luchten of zien.
nee... ja dat ook, maar ook binnen as Roma zelf.

hier een artikeltje erover:

https://www.theguardian.c(...)ternative-club-guide

je ziet trouwens wel vaker in dit soort landen (ook spanje) dat er allemaal verschillende groepen supporters zijn binnen een club, met eigen cultuur en rivaliserend met anderen. en uiteraard, op cruciale momenten, als eenheid tegen de tegenstander...

maar zelfs bij bijvoorbeeld fc Utrecht had je vroeger, toen ik nog wel eens ging, de bunnik side, maar ook vak n was berucht, aan de overkant. die waren geen vijanden, maar hitsten wel elkaar op wie de hardsten waren. dat is later wel verdwenen, toen de sta tribunes stoeltjes werden.
  zondag 14 mei 2017 @ 22:01:55 #28
198365 Morendo
The Real Deal
pi_170948271
quote:
1s.gif Op zondag 14 mei 2017 18:50 schreef yats het volgende:

[..]

Je bedoeld denk ik de Romeinse derby. AS Roma is links en Lazio Roma is (extreem) rechts. Die kunnen elkaar niet luchten of zien.
AS Roma is natuurlijk ook vrij rechts.

Alleen Livorno is, denk ik, exlusief links.
Die Lebenslust bringt dich um.
  zondag 14 mei 2017 @ 22:03:27 #29
198365 Morendo
The Real Deal
pi_170948322
Overigens zijn Ajacieden vaak wat intelligenter dan Feyenoorders, maar dat maakt van Ajax niet minder een volksclub. Als verreweg de grootste club van het land heb je natuurlijk automatisch ook een wat 'volksere' sectie.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_170948632
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 13:43 schreef bianconeri het volgende:

[..]

Juist omdat er zoveel zijn zit de Arena altijd wel aardig vol. Maar aan de sfeer kun je wel zien dat er maar een handjevol echte supporters zitten, de sfeer in de Arena is altijd doods.
99% daar zit er maar een beetje te kijken en 1% probeert sfeer te maken.
quote:
Oud-voorzitter Michael van Praag zei ooit: 'Een Ajax-supporter komt niet naar het stadion om de club aan te moedigen, maar om te controleren of er gewonnen wordt.'
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_170950121
Er wordt vaak 'van oudsher' bijgevoegd. Stukje identiteit. Maar het is wel een geromantiseerde identiteit. Zo wordt Ajax een jodenclub genoemd maar het heeft nooit meer of minder joodse spelers of supporters gehad dan andere clubs. Mogelijk leunt het op een ter ziele gegane club uit Amsterdam die wel een joodse achtergrond had.
pi_171053635
Heeft doorgaans vooral te maken met wie de club heeft opgericht en de wijk waarin deze zich bevindt/bevond. Daarna is het vooral een kwestie van imago.

In de voetbalwereld houdt men nogal graag vast aan het verleden. Dus als de ene club 100 jaar lang geleden voornamelijk havenarbeiders als aanhang had, blijft het tot in de eeuwigheid een volksclub. Net zoals een club die door studenten is opgericht een eliteclub blijft.
pi_171053724
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 16:04 schreef Dakterras het volgende:

[..]

PSG staat daar ook bekend om. Ze hebben, tegenover elkaar, een eigen hoek in het stadion.
Welke groepen dan? Ik ken alleen de Boulogne Boys
pi_171054768
  vrijdag 19 mei 2017 @ 16:51:12 #35
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_171055405
Je hebt tegenwoordig alleen een links/rechts, elite/volks of stedelingen/regionaal verdeling als er meerdere clubs hetzelfde gebied aan fans hebben. Echte arbeiders uit Amsterdam zijn voornamelijk ook gewoon voor Ajax, er is geen alternatief.

Zo krijg je in Rome dus de links-rechts verdeling en in Barcelona de Catalanen en de Spanjaarden. Zo zijn er vast nog meer. Hafcfan kan mij vast vertellen of het klopt dat Torino echt de club voor mensen uit Turijn is en Juve meer mensen vanuit de rest van Italië aantrekt.

[ Bericht 9% gewijzigd door hhh38 op 19-05-2017 16:57:35 ]
  vrijdag 19 mei 2017 @ 17:42:22 #36
65434 Parafernalia
Leuker als je denkt
pi_171056437
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 12:14 schreef AQUILA. het volgende:

[..]

Bij Ajax bleef de aanhang ook komen toen het minder ging, bijvoorbeeld de jaren rond 2009.
er zaten er toen rond de 30 a 35000 als ik het mij goed herinner. Komt denk ik vooral doordat ajax veel supporters van buiten Amsterdam heeft
Eindelijk iemand die denkt wat iedereen zegt
  vrijdag 19 mei 2017 @ 17:49:34 #37
343486 KingRoland
#TEAMJOHANNES
pi_171056546
AFC en Ajax
  vrijdag 19 mei 2017 @ 17:53:47 #38
287899 Smoofie
Duikeendje? Duikeendje!!
pi_171056626
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 17:42 schreef Parafernalia het volgende:

[..]

er zaten er toen rond de 30 a 35000 als ik het mij goed herinner. Komt denk ik vooral doordat ajax veel supporters van buiten Amsterdam heeft
Nee. Zaten rond de 48000
AFCA
Qui audet adipiscitur
pi_171056672
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 16:51 schreef hhh38 het volgende:
Je hebt tegenwoordig alleen een links/rechts, elite/volks of stedelingen/regionaal verdeling als er meerdere clubs hetzelfde gebied aan fans hebben. Echte arbeiders uit Amsterdam zijn voornamelijk ook gewoon voor Ajax, er is geen alternatief.

Zo krijg je in Rome dus de links-rechts verdeling en in Barcelona de Catalanen en de Spanjaarden. Zo zijn er vast nog meer. Hafcfan kan mij vast vertellen of het klopt dat Torino echt de club voor mensen uit Turijn is en Juve meer mensen vanuit de rest van Italië aantrekt.
Dat laatste klopt. In Turijn zelf is Torino groter dan Juve. Je ziet in het centrum meer Torino shirts. Komt natuurlijk ook omdat ze vroeger een wereld elftal hadden. de vliegtuigramp heeft ze helaas ver terug geworpen. Mijn opa zelf is ook voor Torino :P
  vrijdag 19 mei 2017 @ 18:16:44 #40
198365 Morendo
The Real Deal
pi_171057027
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 16:51 schreef hhh38 het volgende:
Je hebt tegenwoordig alleen een links/rechts, elite/volks of stedelingen/regionaal verdeling als er meerdere clubs hetzelfde gebied aan fans hebben. Echte arbeiders uit Amsterdam zijn voornamelijk ook gewoon voor Ajax, er is geen alternatief.

Zo krijg je in Rome dus de links-rechts verdeling en in Barcelona de Catalanen en de Spanjaarden. Zo zijn er vast nog meer. Hafcfan kan mij vast vertellen of het klopt dat Torino echt de club voor mensen uit Turijn is en Juve meer mensen vanuit de rest van Italië aantrekt.
Fans van Roma zijn niet links. Dat is echt iets uit het verleden. En Espanyol is sinds de naamsverandering ook niet zo hardcore Spaans meer.

Allemaal romantisch geleuter.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_171057114
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 18:16 schreef Morendo het volgende:

[..]

Fans van Roma zijn niet links. Dat is echt iets uit het verleden. En Espanyol is sinds de naamsverandering ook niet zo hardcore Spaans meer.

Allemaal romantisch geleuter.
Atalanta is links
Hetzelfde geldt voor Celtic,Sankt Pauli en Liverpool
  vrijdag 19 mei 2017 @ 19:26:57 #42
198365 Morendo
The Real Deal
pi_171058465
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 18:22 schreef PSVCL het volgende:

[..]

Atalanta is links
Hetzelfde geldt voor Celtic,Sankt Pauli en Liverpool
Livorno, Celtic en St. Pauli zijn echt links. Bij Liverpool spelen wel andere zaken.

Atalanta zou kunnen, weet ik niet. Ligt wel in Lega Nord gebied iig.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_171058719
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 19:26 schreef Morendo het volgende:

[..]

Livorno, Celtic en St. Pauli zijn echt links. Bij Liverpool spelen wel andere zaken.

Atalanta zou kunnen, weet ik niet. Ligt wel in Lega Nord gebied iig.
Livorno idd ook , zag daar laats een docu over.
Atalanta werd daar ook als links club genoemd.
pi_171067348
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 mei 2017 15:24 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Welke groepen dan? Ik ken alleen de Boulogne Boys
Je hebt/had in ieder geval nog de Supras Auteuil.
Daarvan kwam er een om het leven tijdens gevechten met Boulogne.
  zaterdag 20 mei 2017 @ 09:55:13 #45
263417 Keyos
Like a Boss
pi_171068457
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 22:03 schreef Morendo het volgende:
Overigens zijn Ajacieden vaak wat intelligenter dan Feyenoorders, maar dat maakt van Ajax niet minder een volksclub. Als verreweg de grootste club van het land heb je natuurlijk automatisch ook een wat 'volksere' sectie.
Qua percentage wat in het stadion zit misschien wel (als ze zin hebben in de wedstrijd ipv hun stoeltje onbezet te laten), maar tegelijkertijd heb je bij Ajax met die 410 groep (wat nu bij de F-side zit) om het IQ drastisch omlaag te halen, of in ieder geval zichzelf voor schut te zetten voor alles en iedereen terwijl ze misschien wel gewoon hbo of WO doen.

Overigens staat 'er zijn in slechte tijden' er niet voor dat je automatisch een volksclub bent, het gaat gewoon meer om de samenstelling van de mensen, hun afkomst, werk en hoe zij vervolgens meeleven met de club & wedstrijd. Zo was er een hele goede vriend van me naar Ajax - Feyenoord gegaan in de Arena (en hij is die-hard Feyenoord, tevens hoog opgeleid), waar hij toch wel ontdekte dat er echt een gigantisch verschil zit in wedstrijdbeleving. Kijk alleen al naar die stewards in de Arena met hun veels te wijde C&A pak, dat zou bij een volksclub niet passen.

Buiten dat heb je natuurlijk zowel hoogopgeleiden bij een club als Feyenoord, als bij Utrecht, als bij Ajax en ga zo maar door. Al geloof ik er wel in dat het vroeger meer een rol speelde of de club voor arbeiders was of voor de elite. Sparta ligt bijvoorbeeld in Spangen waar nu toch wel een hoop gasten wonen uit Marokko en Sparta, dan zie je ook wel langzaam de samenstelling op de tribune en op het veld veranderen.

Grappige is dan wel weer dat Excelsior ook een arbeidersclub is/was terwijl de club in Kralingen staat, wat dat betreft zou je qua locatie Sparta en Excelsior moeten omdraaien.
The Only Thing We Learn From History Is That We Learn Nothing From History - Hagel.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')