abonnement Unibet Coolblue
pi_170897731
Wat is houden van.

Kreeg laatst de vraag of ik van een bepaald iemand hou, en kon mij eigenlijk niet daadwerkelijk voorstellen wat houden van is.

Ook heb ik nooit het gevoel van gemis gehad, ook niet bij het overlijden van dierbaren oid, wat waarvan ik dacht, bij er over na te denken, dat dat juist iets zou kunnen zijn wat van houden van is.


Wat is houden van?
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  zaterdag 13 mei 2017 @ 06:04:52 #2
420575 VAS
En daar is alles mee gezegd
pi_170897745
Gewenning om iemand bij je te hebben denk ik? Zou me er ook niets bij voor kunnen stellen :')
't gaat
pi_170897853
Ik hou van pizza. Zoiets?
AMG heten en dan een Volvo rijden...
pi_170898315
Ik denk dat houden van soms een ander boven jezelf stellen is.
  zaterdag 13 mei 2017 @ 09:41:36 #5
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_170898570
Allemaal niet volgens mij.
Houden vanis volgens mij een ander het allerbeste gunnen, en je daar ook actief voor in willen zetten. Een positief, warm gevoel als je aan die persoon denkt. Iemand accepteren zoals hij/zij is, dus ook met de mindere kantjes die iedereen heeft.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
  zaterdag 13 mei 2017 @ 11:01:10 #6
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_170899812
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 09:41 schreef Tinkepink het volgende:
Allemaal niet volgens mij.
Houden vanis volgens mij een ander het allerbeste gunnen, en je daar ook actief voor in willen zetten. Een positief, warm gevoel als je aan die persoon denkt. Iemand accepteren zoals hij/zij is, dus ook met de mindere kantjes die iedereen heeft.
Net als kanttekening dat dat niet onvoorwaardelijk is. Mensen zijn geen labradors.
pi_171123446
Houden van is dat je iemand graag mag en dat wanneer die ander pijn heeft, je die pijn zelf ook voelt.

Dat is 1 mogelijke definitie.
pi_171123697
- Een ander gelukkig willen maken, zonder een tegenprestatie te verwachten. Gelukkig worden omdat hij/zij gelukkig is.

- De ander boven jezelf plaatsen en dingen ervoor over hebben. Niet altijd willen winnen, loslaten wanneer dat moeilijk is.

- Jezelf inzetten om de andere persoon een betere mens te maken, al kan dat soms in jouw nadeel kan werken.


Houden van is opofferen, houden van is bewust en onbewust rekening houden met de ander, te allen tijde. Houden van is geen voorwaarden stellen om liefde te geven, houden van is beter willen zijn als mens door de ander.

Of zo.
  dinsdag 23 mei 2017 @ 20:20:23 #9
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_171154044
quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2017 19:38 schreef zarGon het volgende:
- Een ander gelukkig willen maken, zonder een tegenprestatie te verwachten. Gelukkig worden omdat hij/zij gelukkig is.

- De ander boven jezelf plaatsen en dingen ervoor over hebben. Niet altijd willen winnen, loslaten wanneer dat moeilijk is.

- Jezelf inzetten om de andere persoon een betere mens te maken, al kan dat soms in jouw nadeel kan werken.


Houden van is opofferen, houden van is bewust en onbewust rekening houden met de ander, te allen tijde. Houden van is geen voorwaarden stellen om liefde te geven, houden van is beter willen zijn als mens door de ander.

Of zo.
Mooi verwoord :Y
  dinsdag 23 mei 2017 @ 20:35:49 #10
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_171154515
quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2017 19:38 schreef zarGon het volgende:
- Een ander gelukkig willen maken, zonder een tegenprestatie te verwachten. Gelukkig worden omdat hij/zij gelukkig is.

- De ander boven jezelf plaatsen en dingen ervoor over hebben. Niet altijd willen winnen, loslaten wanneer dat moeilijk is.

- Jezelf inzetten om de andere persoon een betere mens te maken, al kan dat soms in jouw nadeel kan werken.

Houden van is opofferen, houden van is bewust en onbewust rekening houden met de ander, te allen tijde. Houden van is geen voorwaarden stellen om liefde te geven, houden van is beter willen zijn als mens door de ander.

Of zo.
^O^.
And so is the past
pi_171155233
Ik vind het zelf kut verwoord maar goed.

Niemand houdt dan namelijk echt van een ander.

Je verwacht namelijk altijd wel een tegenprestatie. Anders stopt het houden van nogal snel. Het is nooit onvoorwaardelijk.

De ander boven jezelf plaatsen is wat mensen ook doen bij een baas of directeur. Daar laten mensen ook los wanneer dat moeilijk is omdat het ze niet lukt om te krijgen wat ze willen. Is dat uit liefde voor je baas of uit onmacht?

Inzetten om de ander een beter mens te maken klinkt nogal alsof de ander wat mankeert en jij je moet opofferen om haar te helpen. Zal best houden van zijn maar gelukkig zijn weinig relaties op zo'n principe gebaseerd.

En opofferen, onbewust (altijd leuk onbewust ook iets als bewijs van iets zien). En dan nog weer dat je geen voorwaarden stelt voor de liefde terwijl in de praktijk het niet anders kan, anders hou je van iedereen namelijk. Je stelt ook geen voorwaarde dat ze niet lelijk mag zijn of geestelijk gestoord of wat dan ook. Dat is onvoorwaardelijk.

Ofzo inderdaad. Goeie genade wat een gepraat, je had marketeer of verkoper moeten worden
Fylax is op televisie geweest
pi_171155702
Even nog een post, aangezien ik me bedenk dat ik eigenlijk alleen maar aangeef wat er naar mijn mening, of voor zover ik kan inzien niet klopt (of afkraak in de ogen van sommigen misschien). Misschien wel leuk om aan te geven wat ik als houden van zie zodat anderen mijn idee kunnen ontkrachten.

Naar mijn idee zit het dus niet in onvoorwaardelijke liefde, opofferen, de ander als meer zien dan jezelf etc.

Naar mijn idee is houden van dat je liefde hebt voor de ander (niet onvoorwaardelijk, als de ander je verneukt dan blijf je niet van diegene houden namelijk in het algemeen in de praktijk), dat je je best doet om de ander het leven zo prettig mogelijk te maken zolang het niet onevenredig ten koste gaat van jezelf (dus niet opofferen, maar wel zorgen dat jij en de ander wat normaal kunnen leven, bijvoorbeeld doordat je een baan hebt, geen serieus verslavingsprobleem hebt, beetje normaal onderkomen hebt etc.). Dus haar blij maken door normale dingen te doen eigenlijk en niet jezelf op te offeren wat dat betreft. Bij haar te blijven ook al zijn er verleidingen, is wel een vrij sterke indicator in aardig wat gevallen (uitzonderingen natuurlijk altijd). En dat soort dingen.

Naar mijn idee hoeft houden van dus in ieder geval niks te maken te hebben met opoffering, als je haar kan geven wat ze wil en jezelf blij bent met je leven dan is er namelijk geen opoffering die je hoeft te doen. En ja jullie zullen nu wel komen met de situaties waarin je wel wat moet opofferen en dat iedereen dat wel moet en bla. Ik geef denk ik met 3 soorten van richtlijnen wel aan wat volgens mij liefde is of kan zijn.
Fylax is op televisie geweest
pi_171162267
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 19:27 schreef magnetronkoffie het volgende:
Houden van is dat je iemand graag mag en dat wanneer die ander pijn heeft, je die pijn zelf ook voelt.

Dat is 1 mogelijke definitie.
Ik vergeet dat het denk ik nog belangrijker is dat wanneer de persoon waarvan je houdt, gelukkig -ziet-, dat je alleen al door het gelukkig(er) zien worden van de persoon waarvan je houdt, bij jezelf ook een gelukkig gevoel veroorzaken.

Het gaat natuurlijk 2 kanten op.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 02:53:53 #14
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_171318566
Hier zijn tienduizenden gedichten, liedjes, romans, films etc. over gemaakt hè.
pi_171322247
quote:
1s.gif Op maandag 22 mei 2017 19:38 schreef zarGon het volgende:
- Een ander gelukkig willen maken, zonder een tegenprestatie te verwachten. Gelukkig worden omdat hij/zij gelukkig is.

- De ander boven jezelf plaatsen en dingen ervoor over hebben. Niet altijd willen winnen, loslaten wanneer dat moeilijk is.

- Jezelf inzetten om de andere persoon een betere mens te maken, al kan dat soms in jouw nadeel kan werken.

Houden van is opofferen, houden van is bewust en onbewust rekening houden met de ander, te allen tijde. Houden van is geen voorwaarden stellen om liefde te geven, houden van is beter willen zijn als mens door de ander.

Of zo.
Mooier dan dit kan ik het niet maken.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 11:42:25 #16
468253 Enjolras1984
The future is bright
pi_171322567
Ik vond het ook goed verwoord. Houden van binnen een relatie, vriendschap, familie of collega's is heel breed en daarom ook lastig je vinger er precies op te leggen.
  dinsdag 30 mei 2017 @ 11:56:17 #17
33189 RM-rf
1/998001
pi_171322889
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 05:37 schreef spierbal het volgende:


Kreeg laatst de vraag of ik van een bepaald iemand hou, en kon mij eigenlijk niet daadwerkelijk voorstellen wat houden van is.
wie stelde die vraag, de persoon die misschien wilde horen of je van haar/hem hield...?

volgens mij is _dat_ dan veel belangrijker dan welke definitie je voor jezelf aanhoud, of je bereid bent in staat je in een ander in te leven en een antwoord kunt en wilt geven dat hem/haar ook bevalt...

Dat is voor veel mensen kennelijk enorm moeilijk, die leven zo zeer in hun eigen wereldje en op een individualistische wijze dat ze eigenlijk niet zich in een ander kunnen inleven, laat staan een leven te leiden waarin niet je eigen welbevinden alleszeggend is, maar het evengoed een streven is anderen ook gelukkig te laten zijn.

Voor mij is dat ook de definitie van 'houden van' die ikzelf aanhoud, of ik bepaalde mensen dusdanig belangrijk vind dat hun persoonlijk geluk me evenveel uitmaakt als mijn eigen individuele geluk.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  maandag 5 juni 2017 @ 14:21:22 #18
377797 Missblackhairhighheels
Intelligent en gehaat.
pi_171473590
Om iemand geven, bezorgd zijn om iemand.
FOK! is een primaire levensbehoefte. FOK! bevredigt mijn ziel.
pi_171480205
quote:
9s.gif Op dinsdag 30 mei 2017 02:53 schreef Gary_Oak het volgende:
Hier zijn tienduizenden gedichten, liedjes, romans, films etc. over gemaakt hè.
Ja, ik genoot altijd van die ouwe Beatles liedjes maar van de teksten heb ik nooit wat begrepen.

Houden van is als je iemand heel erg waardeert en blij wordt om bij iemand te zijn. Dat je die persoon graag zou willen knuffelen en warm wilt zijn met die persoon.

De grootste kans op houden van is toch met een vriendin denk ik (naast ouders en misschien broers/zussen). Maar ik vind het altijd zo grappig wanneer mensen praten over echte liefde en monogamie en dergelijke en dan een paar jaar later uit elkaar en met een ander gaan, waar is de logica? Ik ben tenminste consequent, ik heb seks met wie ik zin heb en ik pretendeer niet dat iemand 'de ware' is.
pi_171491733
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 07:26 schreef -AMG- het volgende:
Ik hou van pizza. Zoiets?
Nailed it.
pi_171491744
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 19:27 schreef magnetronkoffie het volgende:
Houden van is dat je iemand graag mag en dat wanneer die ander pijn heeft, je die pijn zelf ook voelt.
Dus als zij in de rode periode zit, dan lig jij ook op de bank met een dekentje?

quote:
Dat is 1 mogelijke definitie.
Dat is de theezakjesdefinitie.
pi_171492736
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 07:16 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Dus als zij in de rode periode zit, dan lig jij ook op de bank met een dekentje?
Nee. Normaalgesproken in elk geval niet.
quote:
[..]

Dat is de theezakjesdefinitie.
Wat bedoel je daarmee? Wat heeft dit met een theezakje te maken?
  dinsdag 6 juni 2017 @ 09:45:18 #23
374048 Zolderkamer
Niet in de kelder
pi_171492804
quote:
0s.gif Op maandag 22 mei 2017 19:27 schreef magnetronkoffie het volgende:
Houden van is dat je iemand graag mag en dat wanneer die ander pijn heeft, je die pijn zelf ook voelt.

Dat is 1 mogelijke definitie.
Das verdomme lastig met een gebroken poot joh: wil je dit even pakken? Jawel maar het gaat niet want ik voel jouw pijn.. en ik heb geen gips...
pi_171492828
Wie heeft er vanmorgen een blikje klapjosti's geopend?
pi_171498109
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 juni 2017 09:45 schreef Zolderkamer het volgende:

[..]

Das verdomme lastig met een gebroken poot joh: wil je dit even pakken? Jawel maar het gaat niet want ik voel jouw pijn.. en ik heb geen gips...
Alles is inderdaad dubbel zo zwaar zonder gips. Daar zal ze rekening mee moeten houden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')