abonnement Unibet Coolblue
pi_170870935
Dag,

Momenteel woon ik op kamers, maar ik ben aan het kijken naar de mogelijkheden om met iemand samen te wonen in een grotere woning.

Probleem is echter: ik heb maar een vrij laag inkomen, aangezien studiefinanciering niet wordt beschouwd als toetsbaar inkomen (ik val onder de nieuwe regeling). Diegene waar ik mee wil samenwonen heeft wel een inkomen, maar dat is rond de 20K.

Nu is het probleem dus dat ik via sociale huur maar tot zo'n 560 euro kan huren i.v.m. passend toewijzen, terwijl ik op basis van mijn studiefinanciering en diegene zijn/haar inkomen best iets duurder zou willen wonen
In de open sector precies hetzelfde, maar dan vanwege een inkomenstoetsing. Mijn stufi is niet toetsbaar, dat van diegene wel, maar dan kom je uit op een te huren bedrag van nog later dan die het passend toewijzen je voorschrijft.

Zie ik iets over het hoofd? Ja, je hoeft niet per sé zo groot te wonen als je student bent, ik ken de voor-oordelen, maar qua leeftijd ben ik daar wel aan toe zo onderhand. En ik zou niet meer betalen dan dat ik nu al doe wanneer ik op kamers woon doordat de huurprijs te delen valt.
pi_170872019
Stagevergoeding mag je wel meetellen, dus als je binnenkort stage gaat lopen..
[quote]Op dinsdag 3 maart 2015 15:05 schreef Een of andere kutkneus het volgende:
Mensen met...quotes in hun signature. :')
[/quote]
pi_170872137
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 23:54 schreef ._HAAK_. het volgende:
Stagevergoeding mag je wel meetellen, dus als je binnenkort stage gaat lopen..
Helaas duurt dat nog ongeveer anderhalf jaar. Meh/
pi_170873141
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 23:23 schreef Xetran het volgende:

Zie ik iets over het hoofd?
Volgens mij niet.

quote:
Ja, je hoeft niet per sé zo groot te wonen als je student bent, ik ken de voor-oordelen, maar qua leeftijd ben ik daar wel aan toe zo onderhand.
Het gaat niet om je leeftijd, maar om je inkomen in dit geval. En dat is nog niet genoeg.
pi_170874504
Je ziet over het hoofd dat in de geliberaliseerde markt niet per se een inkomenseis geldt. Heb je al naar particuliere huur gekeken?
pi_170878580
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 00:33 schreef Queller het volgende:

[..]

Het gaat niet om je leeftijd, maar om je inkomen in dit geval. En dat is nog niet genoeg.
Ik bedoelde meer dat, omdat je als student toch consessies moet maken in de vorm van woongenot. Maar ik ben al wat ouder, zoek iets voor mijzelf :+
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 02:44 schreef dodoria het volgende:
Je ziet over het hoofd dat in de geliberaliseerde markt niet per se een inkomenseis geldt. Heb je al naar particuliere huur gekeken?
Oh? Vrijwel elk huurhuis die ik tegenkom vraagt naar een inkomenseis van 3-5x de maandhuur. Ook op sites als Funda. Of begrijp ik iets verkeerd?

Of is het een optie om iemand de woning te laten aannemen die wel een toereikend inkomen heeft, om hem vervolgens een dag later aan mij over te hevelen? Ik geloof dat dat kan, zolang je mij dan als tweede bewoner inschrijft?
  User die het meest klaagt 2022 vrijdag 12 mei 2017 @ 11:58:16 #7
414785 sirdanilot
pi_170878673
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 02:44 schreef dodoria het volgende:
Je ziet over het hoofd dat in de geliberaliseerde markt niet per se een inkomenseis geldt. Heb je al naar particuliere huur gekeken?
In principe niet nee, maar in de parktijk eigenlijk vrijwel altijd wel.

En als ze ook maar het vermoeden hebben dat je een student bent, kom je er als student vaak niet in. Ook geldt er vaak een maximum aantal mensen dat er mag wonen, of ze willen bijvoorbeeld dat er alleen maar een stelletje in komt en neit gewoon twee gasten 'want dan krijgen jullie allebei een vriendin en wonen er straks 4 mensen' :') ).

De enige manieren zijn:

1. geluk hebben met een particuliere woning die aan studenten wordt verhuurd en geen inkomenseis heeft, of waarbij je ouders garant mogen staan
2. een rijke pappie hebben die en appartement voor jou en een paar amaten van je koopt. Vervolgens kun je dan aan je pappie huur betalen, of je woont egewoon lekker gratis.

In situatie nummer 2 heb ik gezeten, al was het dan niet mijn rijke pappier maar iemand anders haar rijke pappie, en ik heb daar een jaartje gewoond (met dus dochterlief en zoonlief van een rijke man, en wat andere huurders). Was kwalitattief veruit de beste woning waar ik heb gezeten, maar het was een tikje aan de prijs. Was de prijs wel waard maar ik kon het geld beter gebruiken.
Let's all accept each other's differences and different opinions and live together in harmony :)
pi_170878743
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 02:44 schreef dodoria het volgende:
Je ziet over het hoofd dat in de geliberaliseerde markt niet per se een inkomenseis geldt. Heb je al naar particuliere huur gekeken?
Hoeft niet, gebeurt wel praktisch altijd.

Verder is er niet echt een oplossing in de studentensteden voor jou. Zolang mensen op vvd blijven stemmen zal het ook alleen maar erger worden.
Je hoeft ook niet te denken dat als je eenmaal ben afgestudeerd je wel een huis kan huren hoor.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_170879873
Trek de stoute schoenen aan en vraag aan winkel personeel van wie de etages boven de winkels zijn. Heb dat indertijd ook gedaan, en wis en waarachtig...1 winkel eigenaar bleek de halve straat te bezitten en verhuurde dit. Maar vanwege de natuurlijk doorstroom komt dit zelden tot nooit op I-net recht of bij een makelaar. En de ene eigenaar kent de andere ook weer...die zitten ook vaak niet te wachten op extra kosten van makelaars hoor.

Als je dan zorgt dat je een spaarpotje hebt dat je een aantal maanden huur als borg kan stellen dan komt dat vaak met de inkomenseis ook wel goed.

Het kan zomaar werken, al zal je ook vaak rare blikken en nee te horen krijgen. Maar hee...voor niets gaat de zon op toch...
I am a Koala who Stretches :P
pi_170909061
Je kan altijd nog naar antikraak kijken, heb nu samen met een mattie 2 oude schoollokalen voor onszelf in het centrum. Betalen gezamelijk maar ¤380/mnd incl gwl en internet, we mogen alles doen en het lijkt erop dat we hier nog wel jaar of twee kunnen wonen.
Alles gratis op bol.com? Coupon: ███████████ <-- wegkrassen met sleutels, werkt het beste op mooie puntgafe glazen aanraakschermen
  zaterdag 13 mei 2017 @ 18:41:05 #11
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_170909507
Heel erg veel studenten willen graag iets huren buiten een kamer om. In de praktijk is dat heel erg lastig. Verhuurders (particulieren) verhuren niet aan studenten (o.a dankzij de inkomenseis, maar makelaars willen ook niet bemiddelen) en voor sociale huur kom je over het algemeen nog niet in aanmerking. Van studenten wordt verwacht dat zij een kamer huren van een particulier / corporatie die nadrukkelijk aan studentenverhuur doet.

De optie die je hebt is als je een familielid hebt met wat geld. Die kan dan een huis kopen en jij kan vervolgens dat huis weer van die persoon huren. Een vriend met wat geld of een dergelijk familielid werkt ook. Dus viavia. Als je aangewezen bent op funda.nl / marktplaats.nl etc dan wordt het erg lastig.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zaterdag 13 mei 2017 @ 19:21:59 #12
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_170910104
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 18:15 schreef ikweetnietwat het volgende:
Je kan altijd nog naar antikraak kijken, heb nu samen met een mattie 2 oude schoollokalen voor onszelf in het centrum. Betalen gezamelijk maar ¤380/mnd incl gwl en internet, we mogen alles doen en het lijkt erop dat we hier nog wel jaar of twee kunnen wonen.
Iedereen doet het voorkomen alsof je bij antikraak zo naar binnen wandelt en binnen 5 minuten weer buiten staat met een woning, maar zo makkelijk is het volgens mij niet. Ik heb geen idee hoe het wel of niet werkt, maar ik kan me voorstellen dat er een hoop regels aan verbonden zijn.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  zaterdag 13 mei 2017 @ 19:27:19 #13
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_170910190
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 19:21 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Iedereen doet het voorkomen alsof je bij antikraak zo naar binnen wandelt en binnen 5 minuten weer buiten staat met een woning, maar zo makkelijk is het volgens mij niet. Ik heb geen idee hoe het wel of niet werkt, maar ik kan me voorstellen dat er een hoop regels aan verbonden zijn.
Het gebrek aan regels is juist wat het zo aantrekkelijk maakt. Alleen is het niet voor iedereen weggelegd. In de grote studentensteden kennen de anti-kraakbureaus trouwens ook lange wachttijden.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zaterdag 13 mei 2017 @ 19:30:45 #14
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_170910247
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 19:27 schreef Ryon het volgende:

[..]

Het gebrek aan regels is juist wat het zo aantrekkelijk maakt. Alleen is het niet voor iedereen weggelegd. In de grote studentensteden kennen de anti-kraakbureaus trouwens ook lange wachttijden.
Hmm ja dat dacht ik ook. Ik snap dat de vrijheid aantrekkelijk is maar als je pech hebt en snel moet verhuizen is het ook een stress bende.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_170945709
Waarom is dat passend toewijzen een probleem? In de (studenten) stad waar ik woon zie ik woningen van 450 euro huur per maand waar je 70 m2 tot je beschikking hebt. Misschien op een andere plek zoeken? (Geen antikraak en ook geen krot)
pi_170952985
quote:
0s.gif Op zondag 14 mei 2017 20:47 schreef DoubleDip het volgende:
Waarom is dat passend toewijzen een probleem? In de (studenten) stad waar ik woon zie ik woningen van 450 euro huur per maand waar je 70 m2 tot je beschikking hebt. Misschien op een andere plek zoeken? (Geen antikraak en ook geen krot)
Ik kan eigenlijk maar in een gebied kijken ivm. meettijd.. Daarnaast zit ik ook gewoon met het probleem dat ik in de buurt moet blijven van mijn opleiding. Meh.
pi_170954691
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 11:58 schreef sirdanilot het volgende:
En als ze ook maar het vermoeden hebben dat je een student bent, kom je er als student vaak niet in. Ook geldt er vaak een maximum aantal mensen dat er mag wonen, of ze willen bijvoorbeeld dat er alleen maar een stelletje in komt en neit gewoon twee gasten 'want dan krijgen jullie allebei een vriendin en wonen er straks 4 mensen' :') ).
Bij een huurwoning kan het aantal inwoners een eis zijn dus dat is niet het probleem.
Veel VvE's hebben als eis dat het om één huurder met eventueel zijn/haar gezin gaat en dus geen studenten.

De reden is overlast. Studenten hebben vaak een ander leefritme dan gezinnen en ze moeten nog leren zich als sociale medebewoners te gedragen.
Hier is een verhuurder ook de fout in gegaan door zonder toestemming van de VvE aan studenten te verhuren en dat hebben we geweten ook.

• Geluidsoverlast midden in de nacht vanuit hun woning of bij het dronken thuiskomen
• Overlast van vele feestjes; ook vooral geluidsoverlast
• Fietsen stelselmatig zo geparkeerd dat ze in de weg stonden (soms zelfs tegen de deur van de entree aan
• Vervuiling aangezicht; troep en bende op de galerij, de balkons, het trappenhuis, stapels bierkratten op gezamenlijk terrein, smerige ramen e.d.
• Vervuiling van de tuin onder hun balkon; talloze sigarettenpeuken, bierdopjes, ander huisvuil tot een neergesmeten verkeersbord
• Vervuiling trappenhuis bv door een gescheurde vuilniszak tijdens het naar de container brengen en dan niet achter zich opruimen
• Vervuiling rond entree (bv in een lollige bui met wc rollen gooien en niet opruimen)
• Vandalisme rond het pand in dronkenbuien; kunstplanten entree vernield, planten in de tuin vernield, tuinmeubilair vernield, schade aan geparkeerde auto's

Gelukkig zijn ze er oplast van de VvE uitgezet en is de rust weer enigszins teruggekeerd.
We hebben meer startende stelletjes gehad maar die passen zich na een paar blunders wel aan. Studenten zal het een biet wezen; zij huren en blijven niet dus hebben lak aan een goede verstandhouding met de buren.
  maandag 15 mei 2017 @ 10:25:26 #18
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_170954859
http://www.ad.nl/utrecht/(...)ot-wanhoop~af0a613a/

quote:
,,Schreeuwend, brallend, lallend, dronken en dansend gaan zij door het leven'', menen de ouders. ,,Veelvuldig worden vrienden uitgenodigd en zijn de slaapfeestjes in en om het huis niet meer te tellen. Er worden vuurtjes in de tuin gesticht om te zien wie de grootste fik kan maken. Met alcohol in hun mond sproeiend op het vuurtje, want dat vinden ze reuze tof.''
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_170954962
quote:
Wat wil je daar mee zeggen? Als je het zo generaliseert dan zou ik als ik bijvoorbeeld donker getint was of een turks paspoort heb al helemaal nooit een huis kunnen krijgen.

Blijkbaar handhaaft de gemeente/politie/wie dan ook niet. Dat heeft niks te maken met wie er huurt.
  maandag 15 mei 2017 @ 10:34:02 #20
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_170954992
quote:
7s.gif Op maandag 15 mei 2017 10:32 schreef Xetran het volgende:

[..]

Wat wil je daar mee zeggen? Als je het zo generaliseert dan zou ik als ik bijvoorbeeld donker getint was of een turks paspoort heb al helemaal nooit een huis kunnen krijgen.

Blijkbaar handhaaft de gemeente/politie/wie dan ook niet. Dat heeft niks te maken met wie er huurt.
Wat ik er mee wil zeggen is dat dit het algemene beeld van studenten in een woning is. Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn, maar zo wordt er wel tegen aan gekeken.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_170955751
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 10:34 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Wat ik er mee wil zeggen is dat dit het algemene beeld van studenten in een woning is. Ik zeg niet dat ze allemaal zo zijn, maar zo wordt er wel tegen aan gekeken.
Niet alleen wordt er zo tegenaan gekeken maar een aanzienlijk deel van de studenten is ook zo.
Voor het eerst onder moeders vleugels uit gaan ze los, helemaal los. Rekening houden met anderen is de jeugd niet of nauwelijks geleerd (prinsjes en prinsesjes) en daar krijg je toestanden van.

Daarnaast is er nog een puntje van 'leren'. Leren dat je je ramen moet wassen om te voorkomen dat er schimmel op komt te staan. Leren dat je verantwoording hebt voor jouw stukje stoep/galerij zodat medebewoners niet onderuit glijden op algen, sneeuw of ijs. Leren hoe je met vuilnis om moet gaan. Leren dat je bv kaarsen niet moet laten branden als je gaat slapen. En nog veel meer van die 'normale' dingen.

Zij die zich wel weten te gedragen zijn de spreekwoordelijke 'goeden' die onder de 'kwaden' leiden.
  maandag 15 mei 2017 @ 11:22:36 #22
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_170955808
En het punt over donkere mensen en Turkse paspoorten heb ik maar even laten gaan, al kan ik me voorstellen dat er ook daarop gelet wordt.

Toen wij jaren geleden bij een WBV zaten om een contract te tekenen werd ons ook verteld "Strikt genomen mag het niet, maar we letten natuurlijk wel op achternamen enzo" Als in, een buitenlands klinkende achternaam kunnen we soms moeilijk over gaan doen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_170960601
quote:
0s.gif Op maandag 15 mei 2017 11:20 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Niet alleen wordt er zo tegenaan gekeken maar een aanzienlijk deel van de studenten is ook zo.
Voor het eerst onder moeders vleugels uit gaan ze los, helemaal los. Rekening houden met anderen is de jeugd niet of nauwelijks geleerd (prinsjes en prinsesjes) en daar krijg je toestanden van.

Daarnaast is er nog een puntje van 'leren'. Leren dat je je ramen moet wassen om te voorkomen dat er schimmel op komt te staan. Leren dat je verantwoording hebt voor jouw stukje stoep/galerij zodat medebewoners niet onderuit glijden op algen, sneeuw of ijs. Leren hoe je met vuilnis om moet gaan. Leren dat je bv kaarsen niet moet laten branden als je gaat slapen. En nog veel meer van die 'normale' dingen.

Zij die zich wel weten te gedragen zijn de spreekwoordelijke 'goeden' die onder de 'kwaden' leiden.
Ik denk niet dat als ze iemand voor zich krijgen van 25 en 26-27 ze niet gelijk denken aan baldadige studenten. Daarnaast hoef ik sowieso niet uit te leggen dat ik studeer als mijn inkomen verder toch niet relevant is voor de toewijzing.

Maar ik snap de achterliggende gedachte wel. Men zit op een pretstudie vrijetijdsbesteding betaald door pappie en mamie en studeert enkel om te leven.
pi_170980881
quote:
7s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 11:53 schreef Xetran het volgende:
Of is het een optie om iemand de woning te laten aannemen die wel een toereikend inkomen heeft, om hem vervolgens een dag later aan mij over te hevelen? Ik geloof dat dat kan, zolang je mij dan als tweede bewoner inschrijft?
Veel verhuurders laten die inkomenseis ook vallen als je een borgstelling van bijvoorbeeld je ouders/werkgever/partner kan overleggen of de huur een half jaar vooruit betaalt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')