abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_170807714
quote:
ZOË BOVEN21 SEPTEMBER 2016 OM 17:14
Het is einde oefening voor de praatpalen van de ANWB. De telefoons staan nu nog na elke twee kilometer langs de snelweg, vóór 1 juli volgend jaar gaan ze met pensioen. Het aantal belletjes via de gele palen loopt al jaren terug.

Grote kans dat je nog nooit een praatpaal gebruikt hebt, of dat het heel lang geleden is. Toch staan er nog 3350 stuks in de berm die per jaar ongeveer nog 30.000 keer worden gebruikt.

Duur grapje
Automobilisten die de paal nog gebruiken, hebben vaak problemen met hun eigen mobiele telefoon: ze zijn hem vergeten, de batterij is leeg of de belminuten zijn op. Slechts een enkeling heeft helemaal geen telefoon. „Daar kunnen we de palen niet voor laten staan”, zegt Jeanette Meijerink van Rijkswaterstaat tegen de NOS.

De praatpalen zijn namelijk een duur grapje: ze kosten ongeveer 1 miljoen euro per jaar. De kosten zitten hem in het mobiele netwerk, het onderhoud en de batterijen waar de palen op werken. Met ‘maar’ 30.000 gesprekken per jaar kom je dan uit op 33,33 euro per gesprek. Te duur om te houden, vinden de ANWB en Rijkswaterstaat.

De praatpalen staan sinds 1971 in heel Nederland langs de kant van de weg.

De welbekende gele paal prijkt staat sinds 1971 in heel Nederland langs de kant van de weg. Een automobilist met pech vraagt de ANWB via de praatpaal om hulp. De palen met hulptelefoon staan in directe verbinding met de ANWB, die na een melding zo snel mogelijk een monteur stuurt. Bij harde wind of heel warm weer gaan de palen weleens per ongeluk af.
https://m.metronieuws.nl/(...)jnt-langs-de-snelweg

Lekker dan als je langs de weg staat en je telefoon is leeg. En dat allemaal om een beetje kleingeld te besparen.
pi_170807749
Goed nieuws!
pi_170807750
Alsof TS de paaltjes ooit heeft gebruikt :'). Tevens kan je je telefoon gewoon opladen in je auto.
Schrijf wat leuks in m'n gastenboek :) : http://secretpret.mygb.nl/
BTC : 3L9zW8LhLF4FpTjM8ojQUxeeEBjnJeE6z3
pi_170807801
Gewoon mensen die hem gebruiken 33 euro in rekening brengen dus, dat is het je wel waard in die situatie.
pi_170807886
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 20:24 schreef SecretPret het volgende:
Alsof TS de paaltjes ooit heeft gebruikt :'). Tevens kan je je telefoon gewoon opladen in je auto.
Toch nog 30000 keer gebruikt per jaar.
  dinsdag 9 mei 2017 @ 20:37:40 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_170808159
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 20:29 schreef Sjemmert het volgende:

[..]

Toch nog 30000 keer gebruikt per jaar.
Dat is ook meer dan ik verwacht had.
Maar goed, als ze op batterijen werken en kennelijk voorzien zijn van mobiele telefonie mag het niet zo duur zijn.
Een mobiel basisabonnement (waarmee toch maar 1 nummer gebeld kan worden), en iedere paal een eigen setje zonnecollectoren om de batterij op te laden en je bent een heel eind.
Lijkt me trouwens een prima methode voor mobiele providers om te sponsoren.... deze paal wordt door Vodafone in de lucht gehouden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_170808243
Begrijpelijk.
Zonder wrijving geen glans
pi_170808486
Vind het eigenlijk erger dat de telefooncellen zijn verdwenen.
  dinsdag 9 mei 2017 @ 21:36:54 #9
420575 VAS
En daar is alles mee gezegd
pi_170811956
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 20:46 schreef vaduz het volgende:
Vind het eigenlijk erger dat de telefooncellen zijn verdwenen.
Dat stond wel stoer ja :7
't gaat
  woensdag 10 mei 2017 @ 07:51:20 #10
3542 Gia
User under construction
pi_170821059
Ja, je moet met je tijd mee, hè.

Er zijn nog heel veel ouderen die geen mobiel hebben en die eigenlijk ook niet willen, maar nog wel autorijden. Zijn er niet meer zo heel veel, gelukkig, maar je zou maar als 70-jarige met pech komen te staan. Geen mens stopt om hulp te verlenen.

Zo ook met informatie verstrekken. Mijn moeder heeft zo vaak meegemaakt dat ze doorverwezen werd: "mevrouw, dat kunt u allemaal vinden op www....." Mijn moeder: "ik heb geen www...."
Oh, oh, tja, dan zal ik u wat informatie toesturen.

Nu heeft mijn moeder sinds mijn vaders' overlijden een ipad, maar zoeken op internet snapt ze nog steeds niet. Wel vindt ze whatsapp en facebook heel fijn, omdat ze dan contact blijft houden met anderen. Ze zou anders maar wat wegkwijnen.
We hebben haar wel aan Engelse les geholpen met memrise. Vindt ze helemaal geweldig.

Nu mijn schoonmoeder nog overtuigen. Die wil er allemaal niks van weten.
pi_170821067
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 20:24 schreef SecretPret het volgende:
Ik heb ook nog nooit een ambulance gebruikt dus die mogen van mij ook wel weg.
pi_170821085
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 20:37 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dat is ook meer dan ik verwacht had.
Maar goed, als ze op batterijen werken en kennelijk voorzien zijn van mobiele telefonie mag het niet zo duur zijn.
Een mobiel basisabonnement (waarmee toch maar 1 nummer gebeld kan worden), en iedere paal een eigen setje zonnecollectoren om de batterij op te laden en je bent een heel eind.
Lijkt me trouwens een prima methode voor mobiele providers om te sponsoren.... deze paal wordt door Vodafone in de lucht gehouden.
Ondernemendheid bij rijkswaterstaat en de ANWB proberen te vinden :')
  woensdag 10 mei 2017 @ 07:59:09 #13
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_170821106
quote:
Automobilisten die de paal nog gebruiken, hebben vaak problemen met hun eigen mobiele telefoon: ze zijn hem vergeten, de batterij is leeg of de belminuten zijn op. Slechts een enkeling heeft helemaal geen telefoon.
Slechts een paar mensen die er echt niets aan kunnen doen dus.

Batterij leeg, belminuten op en geen telefoon willen kopen zijn geen argumenten om zo´n duur netwerk te houden.
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  woensdag 10 mei 2017 @ 08:26:40 #14
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_170821337
Het is de verantwoordelijkheid van de bestuurder om goed voorbereid de weg op te gaan.
  woensdag 10 mei 2017 @ 09:25:54 #15
116015 SicSicSics
Crushing Cranial Contents!
pi_170822001
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 20:23 schreef Sjemmert het volgende:
Lekker dan als je langs de weg staat en je telefoon is leeg. En dat allemaal om een beetje kleingeld te besparen.
Ja, want de ANWB is een charitatieve instelling die een maatschappelijke dienst verleend! Waarom moeten die winst maken?
Fine, fuck you then!
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, but wiser people so full of doubts.
pi_170843786
Het is wat kortzichtig om het zomaar op te heffen. Ik heb uitgerekend dat het systeem de belastingbetaler ongeveer 10 cent per JAAR kost. Daar heb je dus een goed werkend, zichzelf bewezen hebbend, veiligheidssysteem voor. Dat is zeg maar 6 euro op een mensenleven.

Je kunt dus in principe de discussie voeren of je er 10 cent per jaar voor over hebt want andere "nadelen" heeft het systeem niet.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_170843949
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 07:59 schreef MichaelScott het volgende:
Batterij leeg, belminuten op en geen telefoon willen kopen zijn geen argumenten om zo´n duur netwerk te houden.
Dat is het leuke, het is geen "duur netwerk". Het is een spotgoedkoop (zie post hierboven) goed werkend systeem en tevens kapitaalvernietiging als je het opheft.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bart2002 op 11-05-2017 08:13:08 ]
pi_170844206
Ik vond 30.000 gesprekken per jaar eerlijk gezegd nog behoorlijk de moeite waard om dit systeem in stand te houden. 1 miljoen... zoveel is dat ook weer niet voor een dergelijk systeem.
Het kan geen kwaad af en toe je mond te houden, zelfs al weet je waarover je het hebt
pi_170844248
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 07:51 schreef Gia het volgende:
Ja, je moet met je tijd mee, hè.

Er zijn nog heel veel ouderen die geen mobiel hebben en die eigenlijk ook niet willen, maar nog wel autorijden. Zijn er niet meer zo heel veel, gelukkig, maar je zou maar als 70-jarige met pech komen te staan. Geen mens stopt om hulp te verlenen.

Zo ook met informatie verstrekken. Mijn moeder heeft zo vaak meegemaakt dat ze doorverwezen werd: "mevrouw, dat kunt u allemaal vinden op www....." Mijn moeder: "ik heb geen www...."
Oh, oh, tja, dan zal ik u wat informatie toesturen.

Nu heeft mijn moeder sinds mijn vaders' overlijden een ipad, maar zoeken op internet snapt ze nog steeds niet. Wel vindt ze whatsapp en facebook heel fijn, omdat ze dan contact blijft houden met anderen. Ze zou anders maar wat wegkwijnen.
We hebben haar wel aan Engelse les geholpen met memrise. Vindt ze helemaal geweldig.

Nu mijn schoonmoeder nog overtuigen. Die wil er allemaal niks van weten.
Lief dagboek...
pi_170844269
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 08:37 schreef H.FR het volgende:
Ik vond 30.000 gesprekken per jaar eerlijk gezegd nog behoorlijk de moeite waard om dit systeem in stand te houden. 1 miljoen... zoveel is dat ook weer niet voor een dergelijk systeem.
Zeer zeker. Verder zullen er misschien betrokkenen bij het systeem (meldkamer, onderhoud) ontslagen worden en wat als die geen ander werk vinden... Dan ben je dat miljoen evengoed kwijt EN je hebt geen systeem meer... Ook zijn er mogelijk andere nadelen die wij nu nog niet kennen.

In zijn algemeenheid vind ik dat zo'n prachtige "verworvenheid" wel erg achteloos wordt weggeworpen. :)
  donderdag 11 mei 2017 @ 08:46:52 #21
335133 MichaelScott
pi_170844288
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 08:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Dat is het leuke, het is geen "duur netwerk". Het is een spotgoedkoop (zie post hierboven) goed werkend systeem en tevens kapitaalvernietiging als je het opheft.
Ruim ¤ 33,- per oproep is gewoon duur, voor twee tientjes heb je al een dumbphone.

De pot met geld is helaas eindig waardoor je geen overbodige technologie overeind kan houden. Zelfde reden waarom er geen telefooncellen meer op straat staan.
pi_170844336
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 08:46 schreef MichaelScott het volgende:
Ruim ¤ 33,- per oproep is gewoon duur, voor twee tientjes heb je al een dumbphone.
Reken voor zo'n "dumbphone" de TCO eens uit per automobilist.... Dat is veel meer dan dat dubbeltje per JAAR. Minstens het honderdvoudige. Je zou kunnen zeggen dat preventieve maatregelen die ELKE automobilist moet nemen wegens het afschaffen VEEL duurder is.

Zo moet je het zien volgens mij, het is een prachtig voorbeeld van een collectief systeem wat zo spotgoedkoop is juist wegens dat collectief. De kosten van het afschaffen worden nu afgewenteld op het individu.

Zoals gezegd: je moet wat mij betreft discussiëren over dat dubbeltje per jaar want andere "nadelen" heeft het systeem niet.
pi_170844466
Die 33 euro per gesprek is een misleidende voorstelling van zaken die wel mooi past in deze neoliberale maatschappij: het is een collectief systeem waar iedereen gebruik van kan maken en je weet nooit wanneer je het nodig hebt... Die (cynische) berekening stelt dat de kosten van het systeem opgebracht zouden moeten worden door degenen die er dat jaar gebruik van hebben gemaakt. :{

Gelukkig voor het collectief worden dit soort berekeningen bij zoiets als dijken, de brandweer of de zorgverzekering niet gemaakt. :)
pi_170844568
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 09:05 schreef Bart2002 het volgende:
Die 33 euro per gesprek is een misleidende voorstelling van zaken die wel mooi past in deze neoliberale maatschappij: het is een collectief systeem waar iedereen gebruik van kan maken en je weet nooit wanneer je het nodig hebt... Die (cynische) berekening stelt dat de kosten van het systeem opgebracht zouden moeten worden door degenen die er dat jaar gebruik van hebben gemaakt. :{

Gelukkig voor het collectief worden dit soort berekeningen bij zoiets als dijken, de brandweer of de zorgverzekering niet gemaakt. :)
^O^ Laten staan.

Actiegroep beginnen? FOK!4praatpalen
pi_170844628
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 09:15 schreef bamibij het volgende:

[..]

^O^ Laten staan.

Actiegroep beginnen? FOK!4praatpalen
Daar is het w.s. al te laat voor. :)

Maar de vraag (referendum ;) ) had moeten zijn: willen wij voor het luttele bedrag van 10 cent per JAAR een goed werkend veiligheidssysteem behouden?

Dan had men er unaniem voor gekozen om het te behouden, dat weet ik zeker. Nu hebben we het wat onnadenkend en achteloos afgeschaft.
pi_170844677
September 2016. :')
A man is not old until regrets take the place of dreams.
  donderdag 11 mei 2017 @ 09:26:39 #27
335133 MichaelScott
pi_170844721
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 08:51 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Reken voor zo'n "dumbphone" de TCO eens uit per automobilist.... Dat is veel meer dan dat dubbeltje per JAAR. Minstens het honderdvoudige. Je zou kunnen zeggen dat preventieve maatregelen die ELKE automobilist moet nemen wegens het afschaffen VEEL duurder is.

Zo moet je het zien volgens mij, het is een prachtig voorbeeld van een collectief systeem wat zo spotgoedkoop is juist wegens dat collectief. De kosten van het afschaffen worden nu afgewenteld op het individu.

Zoals gezegd: je moet wat mij betreft discussiëren over dat dubbeltje per jaar want andere "nadelen" heeft het systeem niet.
Dat dubbeltje is een verkeerde vergelijking, het daadwerkelijk aantal gebruikers ligt veel lager.

Je draait de zaken trouwens ook om, het in stand houden van praatpalen is het afwentelen van de kosten die een individu hoort te maken op het collectief. Het is de verantwoordelijkheid van de individuele automobilist om goed voorbereid op weg te gaan, niet die van de samenleving.

Dit gaat trouwens ook geen ontslagen opleveren bij de meldkamer, het aantal meldingen neemt niet af.
pi_170844735
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 09:23 schreef habitue het volgende:
September 2016. :')
Het is actueel wegens de campagne van Rijkswaterstaat:

http://nos.nl/artikel/217(...)-is-nu-snel-weg.html
pi_170844757
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 09:27 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Het is actueel wegens de campagne van Rijkswaterstaat:

http://nos.nl/artikel/217(...)-is-nu-snel-weg.html
OK, nouja /care. Gewoon je telefoon mee en zogen dat je een oplader in je auto hebt. Daarbij dat is toch ook veel fijner dan zo'n teringeind lopen naar een paal.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_170844770
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 09:26 schreef MichaelScott het volgende:
Dat dubbeltje is een verkeerde vergelijking, het daadwerkelijk aantal gebruikers ligt veel lager.
Nee, dat is het niet. Laten we de kosten van een dumbphone (TCO) houden op 20 euro per jaar per automobilist. Dat is 8 miljoen (want door de afschaffing moet iedereen dit doen, niet alleen de gebruikers van de praatpaal het afgelopen jaar...) maal 20 euro is 160 miljoen euro per jaar. Dat is dus al 160 keer zoveel als dat dubbeltje. Ik kan het echt niet anders zien hoor.

quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 09:26 schreef MichaelScott het volgende:
Je draait de zaken trouwens ook om, het in stand houden van praatpalen is het afwentelen van de kosten die een individu hoort te maken op het collectief. Het is de verantwoordelijkheid van de individuele automobilist om goed voorbereid op weg te gaan, niet die van de samenleving.
Nou, gelukkig dacht men vroeger anders over wiens "verantwoordelijkheid" dat was want anders hadden we het hele systeem überhaupt nooit gehad. :) Je moet niet vergeten: "we" hebben het al, het is er al. En het kost weinig. Veel minder dan de individuele maatregelen die elke automobilist moet gaan nemen (zoals de dumbphone..) wegens het afschaffen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Bart2002 op 11-05-2017 09:37:48 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')