abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_170792038
Waarom kreeg jezus precies een doornkrans op zijn hoofd? En had hij die krans nog steeds op zijn hoofd toen hij de grot verliet? Was het een manier om hem gevangen te houden? Hadden meer mensen in die tijd zo'n krans gekregen en hoe werd deze krans gemaakt?
Exponentiële deflatie van Bitcoin maakt arme mensen nog veel sneller armer dan het grote probleem van inflatie. Gematigde burning van Ethereum is de gulden middenweg.
  dinsdag 9 mei 2017 @ 08:49:35 #2
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_170792071
Dat laatste neem ik aan van niet. Het was een doornkroon, voor de koning van de Joden.
And so is the past
pi_170793002
Het was een martelende kroon en een manier om de spot te drijven met de titel "Koning van de Joden". Niets meer, niets minder.
pi_170804272
Is waarschijnlijk ook een symbolisch verzinsel. Daar zijn christenen gek op.
Conscience do cost.
pi_170805496
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 18:26 schreef ems. het volgende:
Is waarschijnlijk ook een symbolisch verzinsel. Daar zijn christenen gek op.
Denk ik ook.
  woensdag 10 mei 2017 @ 11:16:35 #6
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170823964
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 19:10 schreef ATON het volgende:

[..]

Denk ik ook.
Er zijn dan ook veel originele doornenkronen in omloop, en nog veel meer doorns uit de originele doornenkroon. Uitsluitend in katholieke en oosters-orthodoxe kringen.
pi_170824024
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 11:16 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Er zijn dan ook veel originele doornenkronen in omloop, en nog veel meer doorns uit de originele doornenkroon. Uitsluitend in katholieke en oosters-orthodoxe kringen.
En spijkers uit het kruis, en bloed ( Brugge ), en zelfs een complete lijkwade. Big business :Y
  woensdag 10 mei 2017 @ 11:24:50 #8
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_170824103
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 08:46 schreef firefly3 het volgende:
Waarom kreeg jezus precies een doornkrans op zijn hoofd?
Als spot omdat ze hem koning van de Joden noemden. De symboliek is ook dat hij onder het bloed zat, zoals 'het lam dat werd geslacht.' Lammeren werden in de tempel geofferd om god goed te stemmen. Ze hielden van BBQ-en, zullen we maar zeggen.
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  woensdag 10 mei 2017 @ 15:39:35 #9
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170829287
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 11:24 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Als spot omdat ze hem koning van de Joden noemden. De symboliek is ook dat hij onder het bloed zat, zoals 'het lam dat werd geslacht.' Lammeren werden in de tempel geofferd om god goed te stemmen. Ze hielden van BBQ-en, zullen we maar zeggen.
Dat bloed zal voornamelijk van de geseling gekomen zijn. Je rug werd compleet kapot geranseld en niet zelden was alleen de geseling al dodelijk. Hij zal dan ook onherkenbaar aan het kruis gehangen hebben.

Als voorspel tot kruisiging had geseling tot doel de veroordeelde zo te verzwakken dat hij aan het kruis snel zou sterven.

De gevangene werd naakt, met zijn handen boven het hoofd, aan een paal vastgebonden. Twee legionairs sloegen hem vervolgens om beurten met een flagrum of flagellum, een korte zweep bestaande uit diverse zware, leren repen met elk aan het eind twee loden kogeltjes ter grootte van een hazelnoot. Deze zware gesel werd met volle kracht keer op keer neergehaald over schouders, rug, billen en benen van de veroordeelde. Eerst werkten de verzwaarde riemen zich alleen door de huid heen. Daarna, bij het aanhouden van de slagen, hakten ze in op onderhuidse weefsels. De kogeltjes veroorzaakten veel en diepe kneuzingen, die opengebroken werden door erop volgende slagen. Uiteindelijk hing de huid er in lange flarden bij en het hele oppervlak was een onherkenbare massa verscheurd en bloedend weefsel.


Dat Jezus, kapotgeslagen aan het kruis, nog hele redvoeringen hield, mogen we gerust naar het rijk der fabelen verwijzen. Ademhalen alleen al was schier onmogelijk, laat staan keuvelen.
  donderdag 11 mei 2017 @ 00:15:12 #10
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_170842263
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 mei 2017 08:46 schreef firefly3 het volgende:
Waarom kreeg jezus precies een doornkrans op zijn hoofd? En had hij die krans nog steeds op zijn hoofd toen hij de grot verliet? Was het een manier om hem gevangen te houden? Hadden meer mensen in die tijd zo'n krans gekregen en hoe werd deze krans gemaakt?
Doornen worden in de bijbel symbolisch in verband gebracht met vervloekingen. Zie bijvoorbeeld de doorn in het vlees van Paulus, de doornen en distels die uit de aarde ontspruiten nadat Adam en Eva van de verboden vrucht hebben gegeten of bijvoorbeeld deze:Numeri 33 55: 'Maar als jullie de bewoners van het land niet wegjagen, zullen jullie door hen in grote moeilijkheden komen. Ze zullen voor jullie zijn als dorens in je ogen en als stekels in je huid. 56 Dan zal Ik júllie vernietigen zoals Ik hén had willen vernietigen.

De vloek van Jezus was dat hij als vermeende nakomeling van David als enige recht had op te troon wat hij met de dood moest bekopen. Het is slechts schijn dat het iets met spot te maken zou hebben.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_170842869
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 00:15 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Doornen worden in de bijbel symbolisch in verband gebracht met vervloekingen. Zie bijvoorbeeld de doorn in het vlees van Paulus, de doornen en distels die uit de aarde ontspruiten nadat Adam en Eva van de verboden vrucht hebben gegeten of bijvoorbeeld deze:Numeri 33 55: 'Maar als jullie de bewoners van het land niet wegjagen, zullen jullie door hen in grote moeilijkheden komen. Ze zullen voor jullie zijn als dorens in je ogen en als stekels in je huid. 56 Dan zal Ik júllie vernietigen zoals Ik hén had willen vernietigen.

De vloek van Jezus was dat hij als vermeende nakomeling van David als enige recht had op te troon wat hij met de dood moest bekopen. Het is slechts schijn dat het iets met spot te maken zou hebben.
mooi
  donderdag 11 mei 2017 @ 16:19:48 #12
452300 DuizendGezichten
Komedie? Tragedie?
pi_170854119
Andere interpretatie. Wat is een kroon? De kroon lijkt me een wereldse uitwerking van iets wat ik bij de Sassaniden (Perzië, vanaf de achtste eeuw voor Christus) tegenkwam; de Khvarenah.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Khvarenah

Kort omschreven is de khvarenah, ook wel "farr", in het zoroastrianisme een uiting van goddelijke gunst. In de iconografie uit die tijd wordt de farr afgebeeld als een stralenkrans om het hoofd. Waar kennen we dat nog meer van? Juist, de link naar het christelijke aureool is snel gelegd. Aangezien een aantal belangrijke principes van het Christendom, voor zover we weten, door Zoroaster zijn gepioneerd (Hemel, hel, God, Duivel, zonde, etc), lijkt het me aannemelijk dat ook de farr is overgenomen en binnen de vroege christelijke gemeenschappen aan een nieuw leven begon. (Weet iemand misschien of het aureool ook binnen het Joodse geloof een rol speelt?)

Ook het aureool is een uiting van een goddelijke zegening. Later werd dat gegeven verwerkt in een kroon om zo in beeldtaal te zeggen dat de koning beschikt over een goddelijk mandaat.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Crown_(headgear)

Vanwaar nu die doornenkroon? We mogen aannemen dat ook Jezus wel in God's goede boekje stond. Het vervelende was dat de goede man moest sterven om zijn lotsbestemming te verwezenlijken. Daarbij was het ook noodzakelijk dat hij onnoemelijk moest lijden, anders ging het hele verhaal niet door. Daar is de doornenkroon een symbolische uiting van. De goddelijke zegen, die geen zegen is, maar een onherroepelijk vonnis tot een verschrikkelijke dood.

Het kan natuurlijk ook altijd dat de Romeinen de historische Jezus daadwerkelijk een doornenkroon op het hoofd hebben geplant, voordat ze hem aan het kruis nagelden. :)
Op het scherp van de snede.
pi_170870980
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 16:19 schreef DuizendGezichten het volgende:
Kort omschreven is de khvarenah, ook wel "farr", in het zoroastrianisme een uiting van goddelijke gunst. In de iconografie uit die tijd wordt de farr afgebeeld als een stralenkrans om het hoofd. Waar kennen we dat nog meer van? Juist, de link naar het christelijke aureool is snel gelegd. Aangezien een aantal belangrijke principes van het Christendom, voor zover we weten, door Zoroaster zijn gepioneerd (Hemel, hel, God, Duivel, zonde, etc), lijkt het me aannemelijk dat ook de farr is overgenomen en binnen de vroege christelijke gemeenschappen aan een nieuw leven begon. (Weet iemand misschien of het aureool ook binnen het Joodse geloof een rol speelt?)
Ik denk niet dat je dit in het joods geloof moet zoeken, gezien dit symbool via Mithras ( Griekse verovering op Perzië onder Alexander ) in het christendom beland is. De vroegste afbeeldingen zijn een gouden schijf achter het hoofd van een persoon. Zoals je weet was licht het symbool voor waarheid en nacht voor leugen. De ultieme bron van licht was de zon, wat Achnaton als symbool gebruikt heeft voor de Ene ( El ). De bron voor deze omwenteling was het Mazdaïme wat hij via zijn schoonvader ( Yuya ) van zijn tweede vrouw had overgenomen. De Amarna brieven aan het Medenrijk maken dit duidelijk. Beide verwante symbolen voor het monotheïsme zijn de gouden schijf / aureool wat de joods Helleense christenen hebben overgenomen bij de stichting van de aanvankelijke mysteriecultus zoals er toen wel meerdere waren. Van kruisbestuiving gesproken..
  vrijdag 12 mei 2017 @ 18:30:53 #14
452300 DuizendGezichten
Komedie? Tragedie?
pi_170886612
Aha, de farr nam de Griekse route. Dat is helemaal nieuw voor me. Ik heb wat gegoogled op de Amarna brieven en ook dat is fascinerende kost. Daar duik ik eens in.

Maar wacht even, Mazdaïsme kwam voor het Zoroastrianisme? Ik dacht dat het synoniemen waren, of twee uitingen van hetzelfde geloof á la katholicisme en protestantisme. Niet dus?

Dank, Aton.
Op het scherp van de snede.
pi_170896466
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 mei 2017 18:30 schreef DuizendGezichten het volgende:

Maar wacht even, Mazdaïsme kwam voor het Zoroastrianisme? Ik dacht dat het synoniemen waren, of twee uitingen van hetzelfde geloof á la katholicisme en protestantisme. Niet dus?
Wel dus. Hoe kom je daarbij dat ik zou denken dat dit om twee verschillende religies zou gaan ? En als ik je goed heb begrepen gaat het toch hierover niet? https://en.wikipedia.org/wiki/Aureola
quote:
Dank, Aton.
Graag gedaan.

[ Bericht 10% gewijzigd door ATON op 13-05-2017 01:23:54 ]
pi_170898530
Marcus heeft bij de beschrijving van de passie leentjebuur gespeeld bij de romeinse saturnalien,

Een van de meest opvallende gewoonten van de Saturnaliën is dat de rollen slaaf – heer omgekeerd werden. Tijdens de maaltijd bijvoorbeeld werden de slaven bediend door hun heren. Ook tijdens het dobbelspel, dat normaal verboden was, maar voor de gelegenheid wel toegelaten werd, streden heer en slaaf op gelijke voet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Saturnali%C3%ABn

Ook tijdens het verwante perzische sacaeafeest werd een gevangene gekroond en vermoord
http://www.metrum.org/gosen/kingmock.htm

Een gevangene als koning verkleden past dan ook volledig in dit beeld.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
  zaterdag 13 mei 2017 @ 22:26:08 #17
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_170917977
quote:
1s.gif Op zaterdag 13 mei 2017 09:38 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Marcus heeft bij de beschrijving van de passie leentjebuur gespeeld bij de romeinse saturnalien,

Een van de meest opvallende gewoonten van de Saturnaliën is dat de rollen slaaf – heer omgekeerd werden. Tijdens de maaltijd bijvoorbeeld werden de slaven bediend door hun heren. Ook tijdens het dobbelspel, dat normaal verboden was, maar voor de gelegenheid wel toegelaten werd, streden heer en slaaf op gelijke voet.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Saturnali%C3%ABn

Ook tijdens het verwante perzische sacaeafeest werd een gevangene gekroond en vermoord
http://www.metrum.org/gosen/kingmock.htm

Een gevangene als koning verkleden past dan ook volledig in dit beeld.
Zou heel goed kunnen. Als het echter waar is wat het NT beweert, dat hij een purper gewaad aan had, dan lijkt me het sterk dat men zomaar de beschikking had over zo'n kleed. Purper was kostbaarder dan goud en alleen voorbehouden aan koningen en hogepriesters. En dan over zo'n afgeranselde rug leggen?
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')