abonnement Unibet Coolblue
pi_170995063
Belangrijke dag morgen dan maakt Philippe zijn kabinet bekend. Het wordt interessant om te zien welke rechtse politici in het kabinet komen, krijgen we mogelijke zwaargewichten van de LR als Le Maire. Les Republicains staat op het punt van implosie en vanaf morgen kan die mogelijk splitsen net als de PS. Namen die genoemd worden in het nieuwe kabinet zijn Le Drian (Defensie), Hulot (Energy) en Bayrou
pi_171000210
Nicolas Hulot gaat milieu doen?

wow dat zou wel een coup zijn
pi_171004568
Kabinet van Philippe

Interior: Gerard Collomb (PS)
Buitenlandse Zaken: Jean Yves le Drian (PS)
Ecologie: Nicolas Hulot
Economy: Bruno Le Maire (LR)
Justitie: Francois Bayrou (MoDem)
Defensie: Sylvie Goulard
Budget: Gérald Darmanin (LR)

Financien en Economie liggen in de handen van LR dissidenten. Vooral Bruno Le Maire is opmerkelijk, omdat hij vorig jaar nog meedeed aan de Republikeinse voorverkiezingen

Volledige lijst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 7% gewijzigd door L3gend op 17-05-2017 15:42:47 ]
pi_171005363
MxSba twitterde op woensdag 17-05-2017 om 15:07:30 #Macron's new economy minister @BrunoLeMaire was #Fillon's economy adviser & Berlin envoy. Huge tactical move against @lesRepublicains. reageer retweet
'
MxSba twitterde op woensdag 17-05-2017 om 15:11:58 #Macron appointing @BrunoLeMaire as economy minister is yet another wink at #Merkel: he speaks German & already has… https://t.co/CtFTlgIoiT reageer retweet
achrisafis twitterde op woensdag 17-05-2017 om 15:12:25 Sylvie Goulard, Macron's biggest Europe expert, becomes defence minister, most senior woman in gov. Message on European defence cooperation? reageer retweet
  woensdag 17 mei 2017 @ 16:15:07 #280
104871 remlof
Europees federalist
pi_171006290
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 15:11 schreef L3gend het volgende:

Buitenlandse Zaken: Jean Yves le Drian (PS)

Hij is mnister van Buitenlandse Zaken en Europa.
pi_171006391
Het is gewoon heel erg same old meuk. Als Macron echt zo vernieuwend was had dan ook echt nieuwe mensen een kans gegeven en niet dezelfde lui die al jarenlang in dit politiek stelsel gevangen zitten. Het onderstreept voor mij alleen meer dat Macron helemaal niet op systematische veranderingen uit is bovendien een EU samen met Merkel willen veranderen klinkt heel ongeloofwaardig omdat ook Merkel juist medeverantwoordelijk is voor het niet-representatieve gedrocht dat de EU is geworden.
pi_171008236
Koers van EDF (energiebedrijf) nadat bekend werd dat Hulot Minister van Energy en Milieu is geworden



quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 16:19 schreef DeParo het volgende:
Het is gewoon heel erg same old meuk. Als Macron echt zo vernieuwend was had dan ook echt nieuwe mensen een kans gegeven en niet dezelfde lui die al jarenlang in dit politiek stelsel gevangen zitten. Het onderstreept voor mij alleen meer dat Macron helemaal niet op systematische veranderingen uit is bovendien een EU samen met Merkel willen veranderen klinkt heel ongeloofwaardig omdat ook Merkel juist medeverantwoordelijk is voor het niet-representatieve gedrocht dat de EU is geworden.
Macron heeft juist veel outsiders in zijn kabinet gebracht, bijna de helft van de ministers komt van buiten de politiek en is partijloos. Met name over Hulot en Blanquer zijn zowel Melenchon als rechts Frankrijk complimenteus over. Het is een kabinet met een goede mix van ervaring en outsiders en tussen rechts en links Frankrijk. Er zitten maar weinig oude rotten, de meeste ministers inclusief de PM kennen veel mensen niet. Ook de lijst van kandidaten voor de parlementsverkiezingen zitten weinig zittende politici en veel nieuwe gezichten.
pi_171008458
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 17:31 schreef L3gend het volgende:

[..]

Macron heeft juist veel outsiders in zijn kabinet gebracht, bijna de helft van de ministers komt van buiten de politiek en is partijloos. Met name over Hulot en Blanquer zijn zowel Melenchon als rechts Frankrijk complimenteus over. Het is een kabinet met een goede mix van ervaring en outsiders en tussen rechts en links Frankrijk. Er zitten maar weinig oude rotten, de meeste ministers inclusief de PM kennen veel mensen niet. Ook de lijst van kandidaten voor de parlementsverkiezingen zitten weinig zittende politici en veel nieuwe gezichten.
Alle belangrijke posten worden ingevuld door de same old.

Premier is een vertrouweling van Juppe
Minister van Buitenlandse Zaken een PS-minister
Minister van Economie gewoon een rechtse rot plus voormalig minister
Minister van Justitie Bayroux maar wil wel zien hoe lang dat Goed blijft gaan na de rel van vorige week.
Minister Defensie Rechtse Politica Voormalig MEP
Minister Binnenlandse Zaken PS Burgemeester

Hulot op welk ministerie? Ministère de l'Environnement, de l'Energie et de la Mer, MEEM?
Blanquer op welk ministerie? Ministère de l'Éducation Nationale?

Leg mij nog eens uit hoe dit nieuwe kabinet niet precies same old politici is want ik zie vooral de oude machthebbers op de invloedrijke plekken.

[ Bericht 0% gewijzigd door DeParo op 17-05-2017 17:45:55 ]
pi_171008870
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 17:39 schreef DeParo het volgende:

[..]

Alle belangrijke posten worden ingevuld door de same old.

Premier is een vertrouweling van Juppe
Minister van Buitenlandse Zaken een PS-minister
Minister van Economie gewoon een rechtse rot plus voormalig minister
Minister van Justitie Bayroux maar wil wel zien hoe lang dat Goed blijft gaan na de rel van vorige week.
Minister Defensie Rechtse Politica Voormalig MEP
Minister Binnenlandse Zaken PS Burgemeester

Hulot op welk ministerie? Ministère de l'Environnement, de l'Energie et de la Mer, MEEM?
Blanquer op welk ministerie? Ministère de l'Éducation Nationale?

Leg mij nog eens uit hoe dit nieuwe kabinet niet precies same old politici is want ik zie vooral de oude machthebbers op de invloedrijke plekken.
Het zou ook wel een misstap zijn om op de belangrijkste posten mensen zonder enige ervaring te benoemen.
pi_171009133
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 16:19 schreef DeParo het volgende:
Het is gewoon heel erg same old meuk. Als Macron echt zo vernieuwend was had dan ook echt nieuwe mensen een kans gegeven en niet dezelfde lui die al jarenlang in dit politiek stelsel gevangen zitten. Het onderstreept voor mij alleen meer dat Macron helemaal niet op systematische veranderingen uit is bovendien een EU samen met Merkel willen veranderen klinkt heel ongeloofwaardig omdat ook Merkel juist medeverantwoordelijk is voor het niet-representatieve gedrocht dat de EU is geworden.
prima post
pi_171009163
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 17:31 schreef L3gend het volgende:
Koers van EDF (energiebedrijf) nadat bekend werd dat Hulot Minister van Energy en Milieu is geworden

[ afbeelding ]

[..]

Macron heeft juist veel outsiders in zijn kabinet gebracht, bijna de helft van de ministers komt van buiten de politiek en is partijloos. Met name over Hulot en Blanquer zijn zowel Melenchon als rechts Frankrijk complimenteus over. Het is een kabinet met een goede mix van ervaring en outsiders en tussen rechts en links Frankrijk. Er zitten maar weinig oude rotten, de meeste ministers inclusief de PM kennen veel mensen niet. Ook de lijst van kandidaten voor de parlementsverkiezingen zitten weinig zittende politici en veel nieuwe gezichten.

Op Hulot na zijn het allemaal eu huggers en neoliberalen

Er verandert dus niets.

Maar goed dat zei ik al VOOR de verkiezingen
pi_171009310
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 15:11 schreef L3gend het volgende:
Kabinet van Philippe

Interior: Gerard Collomb (PS)
Buitenlandse Zaken: Jean Yves le Drian (PS)
Ecologie: Nicolas Hulot
Economy: Bruno Le Maire (LR)
Justitie: Francois Bayrou (MoDem)
Defensie: Sylvie Goulard
Budget: Gérald Darmanin (LR)

Financien en Economie liggen in de handen van LR dissidenten. Vooral Bruno Le Maire is opmerkelijk, omdat hij vorig jaar nog meedeed aan de Republikeinse voorverkiezingen

Volledige lijst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wordt een echte D66-koers; rechts op de financieel-economische dossiers, links op de overige dossiers. Mooi.

Ik ga het kabinet even goed googelen om te zien wat ze voor de rest allemaal voor achtergrond hebben.
  woensdag 17 mei 2017 @ 18:27:25 #288
465903 Hamlapjes
Niet voor op de BBQ
pi_171009425
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 18:14 schreef riazop het volgende:

[..]

Op Hulot na zijn het allemaal eu huggers en neoliberalen

Er verandert dus niets.

Maar goed dat zei ik al VOOR de verkiezingen
Goh, dat zou ook raar zijn geweest, een kabinet met allemaal EU-critici na een pro-EU campagne te hebben gevoerd. :')
Nee, er gaan wel wat zaken veranderen, denk ik, alleen niet in de richting die jij graag zou zien, maar dat zal die veranderingen niet minder waar maken.

Maar die Hulot, dat klinkt als iemand die het klimaat wel serieus neemt, iemand die me kan vertellen of we een flinke vergroening van de Franse economie kunnen verwachten?
pi_171009467
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 18:14 schreef riazop het volgende:

[..]

Op Hulot na zijn het allemaal eu huggers en neoliberalen

Er verandert dus niets.

Maar goed dat zei ik al VOOR de verkiezingen
Voor jou was dan ook enkel de FN-koers acceptabel geweest. Dat is niet echt een eerlijke vergelijking.
pi_171010327
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 17:54 schreef westwoodblvd het volgende:

[..]

Het zou ook wel een misstap zijn om op de belangrijkste posten mensen zonder enige ervaring te benoemen.
Wat voor ervaring zoeken we hier? Dezelfde mensen die tot dusverre continue hebben bewezen een systeem te vertegenwoordigen dat gefaald heeft? Dat Macron beloofd heeft te veranderen? Hoe was je dat van plan te doen met dezelfde mensen? Fransen genoeg dus lijkt me dat er genoeg talent in de straten loopt!
pi_171010346
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 18:22 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Wordt een echte D66-koers; rechts op de financieel-economische dossiers, links op de overige dossiers. Mooi.

Ik ga het kabinet even goed googelen om te zien wat ze voor de rest allemaal voor achtergrond hebben.
Wat is daar dan precies mooi aan? Vertrutting op links en uithollen op rechts. Zie je nu al wie er beter van wordt en dat zijn niet de Franse burgers.
pi_171010422
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 19:09 schreef DeParo het volgende:

[..]

Wat is daar dan precies mooi aan? Vertrutting op links en uithollen op rechts. Zie je nu al wie er beter van wordt en dat zijn niet de Franse burgers.
Economie en overheidsfinanciën eindelijk eens op orde maken, maar tegelijkertijd wel een voor de EU en voor het klimaat gunstige koers varen. Ik vind het persoonlijk werkelijk de perfecte combi.

Uiteraard moet nog blijken hoeveel ervan terecht komt.
  Redactie Games woensdag 17 mei 2017 @ 19:16:43 #293
436761 crew  Puddington
Ja, die nerd!
pi_171010566
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 19:12 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Economie en overheidsfinanciën eindelijk eens op orde maken, maar tegelijkertijd wel een voor de EU en voor het klimaat gunstige koers varen. Ik vind het persoonlijk werkelijk de perfecte combi.

Uiteraard moet nog blijken hoeveel ervan terecht komt.
Neoliberaal Gutmensch! :(
Don't weep for the stupid, you'll be crying all day
pi_171010610
quote:
1s.gif Op woensdag 17 mei 2017 19:12 schreef Kaas- het volgende:

[..]

Economie en overheidsfinanciën eindelijk eens op orde maken, maar tegelijkertijd wel een voor de EU en voor het klimaat gunstige koers varen. Ik vind het persoonlijk werkelijk de perfecte combi.

Uiteraard moet nog blijken hoeveel ervan terecht komt.
Economie en overheidsfinancieen eens op orde maken? Hoe had je dat precies gezien? Tot dusverre heeft Macron alleen voorstellen gedaan waarvan werkgevers profiteren. Er zijn maar weinig voorstellen die direct consumptiegedrag zullen versterken.

Ironisch genoeg wordt er verwezen naar zijn investeringsplannen maar die zijn hoogst onwaarschijnlijk als tegelijkertijd verwacht wordt dat hij overheidsuitgaven moet terugschroeven en mocht hij ze toch realiseren kan je je afvragen bij wie de voordelen terecht komen, alleen de werkgevers profiteren nu in zijn plannen, of gaat hij dadelijk net als Nederland dwepen met lagere werkeloosheidcijfers terwijl het feitelijk alleen part-time en flexwerkers zijn op basis van waardeloze contractjes die voorheen niet mogelijk waren maar onder zijn bewind wel dus (daadwerkelijk voorstel).

Nu snap ik best het argument dat Frankrijk te bureaucratisch is, bezwijkt onder de eigen regels, maar als je de economie draaiende en op gang wilt houden begin je met de vraag van je eigen burgers op z'n minst stabiel te houden, als je dat lukt en de economie weet te laten groeien, dan kan je eens beginnen te denken aan snijden en werkgevers wat extra voordelen geven. In Macron's wereld heb je een economie die niet gebaseerd is op Frans consumentengedrag maar op jaarverslagen van het Franse bedrijfsleven wat twee heel verschillende onderwerpen zijn die niet per se raakvlakken hoeven te hebben in deze situatie.
  woensdag 17 mei 2017 @ 19:31:20 #295
198365 Morendo
The Real Deal
pi_171010872
Je kunt je afvragen waarom het Macron wel zou lukken om de economie te hervormen. Ik heb er weinig fiducie in iig.
Die Lebenslust bringt dich um.
pi_171010945
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 17:39 schreef DeParo het volgende:

[..]

Alle belangrijke posten worden ingevuld door de same old.

Premier is een vertrouweling van Juppe
Minister van Buitenlandse Zaken een PS-minister
Minister van Economie gewoon een rechtse rot plus voormalig minister
Minister van Justitie Bayroux maar wil wel zien hoe lang dat Goed blijft gaan na de rel van vorige week.
Minister Defensie Rechtse Politica Voormalig MEP
Minister Binnenlandse Zaken PS Burgemeester

Hulot op welk ministerie? Ministère de l'Environnement, de l'Energie et de la Mer, MEEM?
Blanquer op welk ministerie? Ministère de l'Éducation Nationale?

Leg mij nog eens uit hoe dit nieuwe kabinet niet precies same old politici is want ik zie vooral de oude machthebbers op de invloedrijke plekken.
Slechts 3 ministers (Bayrou, Le Drian & Le Maire) zijn ooit minister geweest, de rest is nog nooit minister geweest. Het is natuurlijk niet compleet vernieuwend, maar het is een goede mix tussen ervaring en outsiders. De helft van de ministers zijn outsiders en partijloos. Je kan natuurlijk niet alleen maar outsiders hebben in je kabinet, anders krijg LPF taferelen. Energie en Onderwijs zijn zeker ook belangrjike posten

Hulot is Ministre de la Transition écologique et solidaire (Energy & Milieu in principe), wat een grote stunt is van Macron. Hij is ook Minister d'Etat wat hem een hoge positie geeft in het kabinet boven de andere ministers.

Blanquer inderdaad Ministère de l'Éducation Nationale

- Philippe is vrij onbekend, heeft nooit echt een benoemendswaardig positie ingenomen, behalve burgemeester van een middelmatige stad.
- Le Drian is de populairste minister uit de regering van Hollande en heeft veel ervaring over buitenlandse zaken, wat Macron juist helemaal niet heeft. Zou zeer onverstandig zijn om een outsider te hebben op zo'n cruciale positie.
- Collomb is altijd al een maverick geweest in de PS die zijn eigen gang, is al heel lang burgemeester in Lyon die altijd afstand nam van nationale politiek
- Bayrou: eens
- Le Maire: LR. Macron heeft beloofd rechts Frankrijk te betrekken en dat doet die ook
- Goulard van MoDem ken ik niet, maar dat is nou niet een partij die macht heeft in Frankrijk.

Het is in ieder geval vernieuwender dan onder Hollande of Sarkozy. En onder Le Pen zouden we nu Dupont Aignan krijgen als premier wat een echte oude rot is dat sinds de jaren 90 in het parlement zit
pi_171010978
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 18:14 schreef riazop het volgende:

[..]

Op Hulot na zijn het allemaal eu huggers en neoliberalen

Er verandert dus niets.

Maar goed dat zei ik al VOOR de verkiezingen
Jij zei ook dat Le Pen het debat grandioos had gewonnen
pi_171011122
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 19:34 schreef L3gend het volgende:

[..]

Slechts 3 ministers (Bayrou, Le Drian & Le Maire) zijn ooit minister geweest, de rest is nog nooit minister geweest. Het is natuurlijk niet compleet vernieuwend, maar het is een goede mix tussen ervaring en outsiders. De helft van de ministers zijn outsiders en partijloos. Je kan natuurlijk niet alleen maar outsiders hebben in je kabinet, anders krijg LPF taferelen. Energie en Onderwijs zijn zeker ook belangrjike posten

Hulot is Ministre de la Transition écologique et solidaire (Energy & Milieu in principe), wat een grote stunt is van Macron. Hij is ook Minister d'Etat wat hem een hoge positie geeft in het kabinet boven de andere ministers.

Blanquer inderdaad Ministère de l'Éducation Nationale

- Philippe is vrij onbekend, heeft nooit echt een benoemendswaardig positie ingenomen, behalve burgemeester van een middelmatige stad.
- Le Drian is de populairste minister uit de regering van Hollande en heeft veel ervaring over buitenlandse zaken, wat Macron juist helemaal niet heeft. Zou zeer onverstandig zijn om een outsider te hebben op zo'n cruciale positie.
- Collomb is altijd al een maverick geweest in de PS die zijn eigen gang, is al heel lang burgemeester in Lyon die altijd afstand nam van nationale politiek
- Bayrou: eens
- Le Maire: LR. Macron heeft beloofd rechts Frankrijk te betrekken en dat doet die ook
- Goulard van MoDem ken ik niet, maar dat is nou niet een partij die macht heeft in Frankrijk.

Het is in ieder geval vernieuwender dan onder Hollande of Sarkozy. En onder Le Pen zouden we nu Dupont Aignan krijgen als premier wat een echte oude rot is dat sinds de jaren 90 in het parlement zit
Het enige wat vernieuwend is in deze betreft dat hij in de gespleten politiek van Frankrijk enigszins bruggen heeft weten te bouwen, leuk en aardig maar ik zie nog altijd niet hoe dat vernieuwing gaat brengen, slechts enkele politici hebben minister-ervaring (wat volgens mij niet heel uniek is in een nieuw kabinet) maar ze zijn wel allemaal gelieerd aan een politieke partij of aan sterke leiders van die partij. De premier bijvoorbeeld, ze hadden er net zo makkelijk Juppe zelf kunnen neerzetten ivm plannen en ideeen, want hij zal niet meer dan een stroman zijn. Ik denk overigens dat Valls ook gewoon een afspraak had om in dit kabinet te komen maar dat de commotie rondom zijn overstap hem uiteindelijk soort van fataal is geworden. En dat doet bij mij toch het ergste vrezen als juist dit soort lui erin worden betrokken.

Je kan prima de luizen uit de pels van de grote partijen halen. Als Macron zichzelf als zodanig zag bij PS. Maar hij haalt juist de politici erbij die de lijn van hun partij verdedigden. Die het oude Franse beleid vorm hebben gegeven.

En als Bayrou om bekende redenen wegvalt blijft er bar weinig tegengeluid over. Ik blijf erbij dat je op z'n minst een cruciale positie, liefst meer, aan een nieuwkomer had moeten geven. Op deze manier kan Macron ook niet onafhankelijk worden genoemd omdat er juist zoveel belangen nu vertegenwoordigd zijn in dit kabinet.
pi_171011883
quote:
10s.gif Op woensdag 17 mei 2017 18:29 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Voor jou was dan ook enkel de FN-koers acceptabel geweest.
Nee, dat is een verkeerde analyse.
Met Macron of Fillon hadden d emensne voor de status quo gestemd, met Le Pen OF Mélenchon voor verandering.
pi_171011915
quote:
0s.gif Op woensdag 17 mei 2017 20:16 schreef riazop het volgende:

[..]

Nee, dat is een verkeerde analyse.
Met Macron of Fillon hadden d emensne voor de status quo gestemd, met Le Pen OF Mélenchon voor verandering.
Je maakt de denkfout dat enkel met extreme figuren zonder draagvlak verandering plaats kan vinden...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')