abonnement Unibet Coolblue
pi_170739815
Hi We hebben laatst de vooroplevering van de ruwbouw van onze woning gehad en hierbij heb ik aangegeven dat er op de voorgevel flinke witte uitbloeiing te zien is.

Op de rest van de woning is niet veel te zien en zit er global gezien wat lichte plekken. Echter op de voorgeven zijn er twee lokale plekken waar het naar mijn idee extreem is.
Dit metselwerk is gedaan in maart en het heeft toen licht geregend.
De uitbloeiing was vrijwel direct (een paar dagen) zichtbaar en al voordat de woning gevoegd was.
De aannemer geeft aan dat ze hier niet veel aan hadden kunnen doen omdat het een veelvoud van oorzaken kan hebben.

* Dat de stenen te weinig tijd hebben gehad om te drogen tijdens het productieproces
* Dat er condenswater in de verpakking zit
* Dat het vochtig/mistig weer was die dag
* Dat het geregend heeft tijdens het metselen, ze hebben wel steeds de bovenzijde van vers metselwerk beschermd tegen regen.
Ik had gevraagd of het ook zou kunnen doordat er teveel water gebruikt is bij het metselen. Hierop gaf hij aan dat dit niet het geval is.

Hij geeft aan dat we hier het beste niets aan moeten doen en dat dit waarschijnlijk na verloop van tijd vanzelf verdwijnt.
Ik ben hier vrij sceptisch over omdat het direct onder de dakgoten zit en dat hier dus vrijwel geen regenwater kan komen om het schoon te spoelen.

Omdat het zeer lokaal is ga ik ervan uit dat het toch te maken heeft met de verwerking van het product en minder met het product zelf.
Ik kan zelf wel met suikerwater gaan schrobben, maar ik zou het liever terug willen leggen bij de aannemer.
Heeft iemand van jullie gebaseerd op de foto’s een idee wat de mogelijke oorzaak zou kunnen zijn van deze uitbloeiing?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.





  zondag 7 mei 2017 @ 11:03:08 #2
4330 PJ
Tja.....
pi_170740047
Ik zou vragen dat de aannemer het mechanisch verwijderd en vervolgens de stenen impregneert.

Afwachten zou ik niet doen. Misschien gaat het weg, misschien ook wel. Maar wat zeker weg is, is je aannemer.

En wat de oorzaak van het probleem is. Is het probleem van de aannemer.
pi_170740350
Zelfde verhaal bij onze nieuwbouw en de tig woningen om ons heen. Voeger vertelde hetzelfde verhaal als wat de aannemers vertellen. Heeft er ook mee te maken dat iedereen door wil ongeacht het weer en wat dan ook. Bij ons zei de aannemer dat je moest wachten op een aantal weken (2/3) echt warm weer dan zweet het eruit.

Zelf bepalen wat je er mee wil, is wel lastig. Bij de meeste woningen hier is het verdwenen na een warme zomer.
pi_170740567
Bij ons in de buurt staan woningen die dit al jaren hebben. De aannemer zal hen ook wel verteld hebben dat het weg zou trekken, zit er inmiddels al 10 jaar :')

Niet mee akkoord gaan dus!
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
pi_170741049
Je ziet dit idd wel vaker bij nieuwbouw. Vaak is het salpeter.

Wel typisch dat de plekken zo gecentreerd onder de dakgoten zitten. Je mag aannemen dat daar nergens een lek zit maar je zou het voor de zekerheid kunnen (laten) controleren.

Weinig / geen spouwventilatie zo te zien (?) geen roosters en / of open stootvoegen?

Zou er zelf niks aan doen als ik jou was, behalve eventueel advies inwinnen bij een bouwkundig adviseur.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 07-05-2017 12:02:54 ]
  zondag 7 mei 2017 @ 12:21:03 #6
64781 bonke
pipo koeie
pi_170741466
om dat tegen te gaan moet je nieuw metselwerk toch regelmatig ff nat sproeien ?
pies on joe toe
  Moderator zondag 7 mei 2017 @ 12:55:50 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_170742124
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 11:22 schreef Bastoenie het volgende:
Heeft er ook mee te maken dat iedereen door wil ongeacht het weer en wat dan ook
De tijd om te wachten is er tegenwoordig niet meer; men metselt vandaag de dag geloof ik gewoon bij weer en wind.
pi_170743567
Kan iemand iets zeggen over de mogelijke oorzaak gebaseerd op de foto's?
Zou dit eerder door regen gekomen zijn, of door te natte specie, of iets anders...

Het valt me bijvoorbeeld op dat het precies op één horizontaal niveau is. deze vlakken zijn op hetzelfde moment gemetseld. het gedeelte tussen deze vlakken is een paar weken later gemetseld en heeft geen witte uitslag.
pi_170745609
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 14:05 schreef ethefrankenic het volgende:
Kan iemand iets zeggen over de mogelijke oorzaak gebaseerd op de foto's?
Zou dit eerder door regen gekomen zijn, of door te natte specie, of iets anders...

Het valt me bijvoorbeeld op dat het precies op één horizontaal niveau is. deze vlakken zijn op hetzelfde moment gemetseld. het gedeelte tussen deze vlakken is een paar weken later gemetseld en heeft geen witte uitslag.
Lastig kan met van alles te maken hebben. Stenen nat geweest, vochtig weer, met nat weer metselen etc. Wat PJ zegt is trouwens nog optie, impregneren van de stenen. Wij hadden een blauwe gloed erop dat is wel verdwenen daardoor. 1 buurman had het ook die heeft het met iets van zuur behandeld volgens mij.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')