abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_170710281
Stel bijvoorbeeld je bent bevriend met iemand waar je op zich wel mee kan lachen over onzin, maar die persoon heeft totaal geen ambities en heeft op zijn 29e bijvoorbeeld nog nooit een fulltime baan gehad en woont bij zijn moeder waar hij zo'n beetje de hele week op de bank hangt.

Zou je daar mee om kunnen gaan?

Zit zelf een beetje in zo'n situatie met een vriend waar ik regelmatig mee om ga die zijn leven nu gigantisch aan het verneuken is de laatste jaren door gewoon de hele week op de bank te hangen. Als ik hem spreek kunnen we wel lachen enzo om grote onzin, maar in mijn achterhoofd denk ik eerlijk gezegd met steeds meer regelmaat : Deze gast is best aan het falen, moet ik daar wel mee om gaan?
pi_170710322
Als het je irriteert dan zou ik de vriendschap verbreken. Als je plezier met hem beleefd gewoon blijven doen. Misschien is hij dan meer een leuke kennis dan een goede vriend, maar kennissen heeft een mens ook nodig.
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_170710375
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 18:37 schreef ChildoftheStars het volgende:
Als het je irriteert dan zou ik de vriendschap verbreken. Als je plezier met hem beleefd gewoon blijven doen. Misschien is hij dan meer een leuke kennis dan een goede vriend, maar kennissen heeft een mens ook nodig.
Beetje dubbel dus. Aan de ene kant kunnen we wel lachen, maar als ik met hem ben spookt het steeds luider door mijn hoofd : Loser alarm, beter ga je je tijd niet meer met hem doorbrengen.

Weet het, klinkt nogal lullig en zeker niet echt als een goede vriend van mij uit ook.
  vrijdag 5 mei 2017 @ 18:43:22 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_170710447
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 18:39 schreef Bogatell het volgende:

[..]

Weet het, klinkt nogal lullig en zeker niet echt als een goede vriend van mij uit ook.
Mooi dat je dat zelf door hebt. Dit is het lastige met vriendschap. Die vriend is gewoon een lamlul, ga je weinig aan veranderen dat zal hij moeten doen. Als jij niet met lamlullen om wil gaan is dat jouw goed recht natuurlijk, maar dan niet op hem afschuiven. Hij is wie hij is.
And so is the past
pi_170710477
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 18:39 schreef Bogatell het volgende:

[..]

Beetje dubbel dus. Aan de ene kant kunnen we wel lachen, maar als ik met hem ben spookt het steeds luider door mijn hoofd : Loser alarm, beter ga je je tijd niet meer met hem doorbrengen.

Weet het, klinkt nogal lullig en zeker niet echt als een goede vriend van mij uit ook.
Het klinkt niet lullig, jij staat op een heel ander punt in je leven dan hij. En als ik het zo lees lijkt het me niet dat hij er een goede reden voor heeft (ik studeer op mijn 29ste nog omdat ik ziek ben geweest bijv.). Je bent hem voorbij ontwikkeld.

Alleen als je het doet omdat je bang bent dat hij je beïnvloed (op een negatieve manier) dan zou ik het gewoon lekker laten.
Gewoon kijken wat belangrijker is voor jou, en beredeneer dit vanuit jezelf en niet vanuit hem
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_170710483
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 18:43 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Mooi dat je dat zelf door hebt. Dit is het lastige met vriendschap. Die vriend is gewoon een lamlul, ga je weinig aan veranderen dat zal hij moeten doen. Als jij niet met lamlullen om wil gaan is dat jouw goed recht natuurlijk, maar dan niet op hem afschuiven. Hij is wie hij is.
Daar heb je inderdaad gelijk in...
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  vrijdag 5 mei 2017 @ 18:56:00 #7
466056 oganesson
ik had mijn momenten
pi_170710651
Als een maat van mij de hele tijd bij zijn moeder op de bank hangt, geen ambitie heeft en nooit geld maar we gewoon geregeld gezellig kunnen kletsen over allerlei zaken dan maakt me dat niets uit.

Ik zelf leef volgens het principe dat ik bij een goede vriend één keer duidelijk mijn mening geef en daarna zoekt hij het maar uit en laat ik het los.
pi_170710675
quote:
14s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 18:43 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Mooi dat je dat zelf door hebt. Dit is het lastige met vriendschap. Die vriend is gewoon een lamlul, ga je weinig aan veranderen dat zal hij moeten doen. Als jij niet met lamlullen om wil gaan is dat jouw goed recht natuurlijk, maar dan niet op hem afschuiven. Hij is wie hij is.
Nja niet willen is een groot woord, maar het voelt inderdaad ergens wel slecht ja. Ken ook een hoop mensen die hem al langer geleden hebben laten vallen, want iemand die niets bereikt en waarschijnlijk ook niets meer gaat bereiken, is voor veel mensen nu eenmaal niet iemand met wie ze graag worden geassocieerd.

Zo kort door de bocht wil ik nu ook weer niet gaan, maar ik kan toch niet ontkennen dat als ik weer eens een avondje met hem heb gechilld dat ik dit toch niet snel aan de grote klok zal hangen, hoe fout dit misschien ook klinkt als ''vriend''.
  Moderator vrijdag 5 mei 2017 @ 19:12:44 #9
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_170711007
Ik ken daadwerkelijk zo iemand. Heeft 7 jaar gedaan over een 4 jarige universitaire opleiding, was daar in 2007 of 2008 mee klaar en heeft daarna nooit meer gewerkt, op een half jaartje na. Hij woont nog thuis (hij is 35) waar zijn moeder hem de hand boven het hoofd heeft gehouden altijd, en nu heeft ie dan een uitkering aangevraagd (de uitvreter, want hij kán gewoon werken) en dan krijg je blijkbaar begeleiding van het UWV, en die vonden zijn houding op zn zachtst gezegd 'niet best'.

Het boeit hem ook totaal niet, hij heeft geen zin in werken en doet de minst mogelijke moeite. Die houding heeft ie altijd al gehad, maar er kwam een moment dat ik ging studeren en hij ging na de HAVO eerst VWO doen en op een gegeven moment groei je uit elkaar.

Hij zit de hele dag thuis, hij heeft niks te vertellen, dus ik kwam daar steeds minder, en nu kom ik er al jaren en jaren helemaal niet meer. Ik kan daar niks mee. Het heeft er nog niet eens zo zeer mee te maken dat ik niet met hem geassocieerd wil worden, maar we leven gewoon in verschillende werelden, we hebben elkaar simpelweg niks te vertellen, of in ieder geval, hij mij niet, want hij is de hele dag thuis binnen.

Het is ontzettend zonde, want het ís een intelligente jongen, maar hij wil gewoon niet werken, is liever lui dan moe. Tja, ik heb daar helemaal niks mee, met zo'n houding.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_170711317
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 19:12 schreef CoolGuy het volgende:
Ik ken daadwerkelijk zo iemand. Heeft 7 jaar gedaan over een 4 jarige universitaire opleiding, was daar in 2007 of 2008 mee klaar en heeft daarna nooit meer gewerkt, op een half jaartje na. Hij woont nog thuis (hij is 35) waar zijn moeder hem de hand boven het hoofd heeft gehouden altijd, en nu heeft ie dan een uitkering aangevraagd (de uitvreter, want hij kán gewoon werken) en dan krijg je blijkbaar begeleiding van het UWV, en die vonden zijn houding op zn zachtst gezegd 'niet best'.

Het boeit hem ook totaal niet, hij heeft geen zin in werken en doet de minst mogelijke moeite. Die houding heeft ie altijd al gehad, maar er kwam een moment dat ik ging studeren en hij ging na de HAVO eerst VWO doen en op een gegeven moment groei je uit elkaar.

Hij zit de hele dag thuis, hij heeft niks te vertellen, dus ik kwam daar steeds minder, en nu kom ik er al jaren en jaren helemaal niet meer. Ik kan daar niks mee. Het heeft er nog niet eens zo zeer mee te maken dat ik niet met hem geassocieerd wil worden, maar we leven gewoon in verschillende werelden, we hebben elkaar simpelweg niks te vertellen, of in ieder geval, hij mij niet, want hij is de hele dag thuis binnen.

Het is ontzettend zonde, want het ís een intelligente jongen, maar hij wil gewoon niet werken, is liever lui dan moe. Tja, ik heb daar helemaal niks mee, met zo'n houding.
Als je er al jaren en jaren niet meer komt hoe weet je dan dat de situatie nog steeds zo is?
  Moderator vrijdag 5 mei 2017 @ 19:33:42 #11
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_170711395
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 19:28 schreef MCH het volgende:

[..]

Als je er al jaren en jaren niet meer komt hoe weet je dan dat de situatie nog steeds zo is?
Dat is niet zo moeilijk, een vriend van mij (ooit van ons) komt wél nog bij hem, en hij komt ook hier, dus via hem hoor ik dat allemaal.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_170711398
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 19:12 schreef CoolGuy het volgende:
Ik ken daadwerkelijk zo iemand. Heeft 7 jaar gedaan over een 4 jarige universitaire opleiding, was daar in 2007 of 2008 mee klaar en heeft daarna nooit meer gewerkt, op een half jaartje na. Hij woont nog thuis (hij is 35) waar zijn moeder hem de hand boven het hoofd heeft gehouden altijd, en nu heeft ie dan een uitkering aangevraagd (de uitvreter, want hij kán gewoon werken) en dan krijg je blijkbaar begeleiding van het UWV, en die vonden zijn houding op zn zachtst gezegd 'niet best'.

Het boeit hem ook totaal niet, hij heeft geen zin in werken en doet de minst mogelijke moeite. Die houding heeft ie altijd al gehad, maar er kwam een moment dat ik ging studeren en hij ging na de HAVO eerst VWO doen en op een gegeven moment groei je uit elkaar.

Hij zit de hele dag thuis, hij heeft niks te vertellen, dus ik kwam daar steeds minder, en nu kom ik er al jaren en jaren helemaal niet meer. Ik kan daar niks mee. Het heeft er nog niet eens zo zeer mee te maken dat ik niet met hem geassocieerd wil worden, maar we leven gewoon in verschillende werelden, we hebben elkaar simpelweg niks te vertellen, of in ieder geval, hij mij niet, want hij is de hele dag thuis binnen.

Het is ontzettend zonde, want het ís een intelligente jongen, maar hij wil gewoon niet werken, is liever lui dan moe. Tja, ik heb daar helemaal niks mee, met zo'n houding.
Dat gaat inderdaad ook mee spelen. Als iemand helemaal niets meer meemaakt dan verval je op een gegeven moment in herhaling of zit je voor je het weet alleen nog maar oude koeien uit de sloot te halen.

Die maat van mij volgt echter nog wel Golf en voetbal en het nieuws op de voet, dus daar zijn we beiden altijd wel in geïnteresseerd en zo blijft onze gespreksstof up to date en enigszins afwisselend. Maar het is niet echt een vriend waar ik trots op ben dat ik met hem om ga om het nog zacht uit te drukken.
pi_170711423
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 19:33 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Dat is niet zo moeilijk, een vriend van mij (ooit van ons) komt wél nog bij hem, en hij komt ook hier, dus via hem hoor ik dat allemaal.
Echte roddelnichten dus :')
  Moderator vrijdag 5 mei 2017 @ 19:36:02 #14
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_170711435
quote:
1s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 19:35 schreef MCH het volgende:

[..]

Echte roddelnichten dus :')
Sure, als jij dat wil vind ik 't prima :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_170711501
Braddie, ben jij het?
pi_170711612
Wat heeft zijn situatie te maken met jouw leven? Niet iedereen heeft de zelfde behoeftes of ambitie. Er zijn zoveel redenen waarom iemand in zo'n situatie terecht komt.
Als je nog steeds met hem kan praten en lachen, waarom is zijn achtergrond relevant?
pi_170711979
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 19:44 schreef iammen het volgende:
Wat heeft zijn situatie te maken met jouw leven? Niet iedereen heeft de zelfde behoeftes of ambitie. Er zijn zoveel redenen waarom iemand in zo'n situatie terecht komt.
Als je nog steeds met hem kan praten en lachen, waarom is zijn achtergrond relevant?
In feite is het natuurlijk niet heel veel anders dan een bepaalde relatie die je onderhoudt met iemand.

Stel ik had dit verhaal geschreven over mijn partner die niet werkt, de hele dag op de bank ligt en geen sociaal leven heeft. Dan vindt iedereen het normaal als je zo'n relatie zou verbreken. Als het echter om een vriendschap gaat, reageren mensen toch vaak anders. Terwijl het in feite hetzelfde is.

In zekere zin ben ik misschien ook wel bang dat deze vriendschap ongemerkt een negatieve uitwerking op mij heeft bijvoorbeeld.
pi_170712538
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 20:04 schreef Bogatell het volgende:

[..]

In feite is het natuurlijk niet heel veel anders dan een bepaalde relatie die je onderhoudt met iemand.

Stel ik had dit verhaal geschreven over mijn partner die niet werkt, de hele dag op de bank ligt en geen sociaal leven heeft. Dan vindt iedereen het normaal als je zo'n relatie zou verbreken. Als het echter om een vriendschap gaat, reageren mensen toch vaak anders. Terwijl het in feite hetzelfde is.

In zekere zin ben ik misschien ook wel bang dat deze vriendschap ongemerkt een negatieve uitwerking op mij heeft bijvoorbeeld.
Jouw partner is toch wat anders. Je deelt samen een leven en je wilt iets opbouwen. Verbreken is een optie als jullie idealen niet meer bij elkaar passen om een toekomst op te bouwen. Want in een relatie zie je elkaar regelmatig, woon je samen, wil je wellicht trouwen en kinderen mee hebben. Hele dag op een bank zitten kan invloed geven op financiën en verantwoordelijkheden die jullie samen delen. Ondanks alles zijn er relaties die nog steeds sterk blijven omdat de ander het niet erg vindt. Ook moet je rekening mee houden waarom iemand op de bank zit. Het kan een zware periode voor iemand zijn geweest. Geen situatie is hetzelfde dus het is niet echt eerlijk om zoiets te vergelijken.

Kijk, als je er ongemakkelijk mee bent, je hebt er last van, het geeft een negatief invloed op je, verbreek het. Maar als je prima met hem kan omgaan en alleen in theorie praat van 'wat als', dan kan je jezelf afvragen: wat boeit jou meer, een imago van iemand of de vriendschap? Wát voor invloed geeft dit voor mij? Wát verandert als hij werk heeft?
Vele mensen zouden vriendschappen als deze verbreken omdat ze liever in een groep om willen gaan dat net zo ambitieus is als henzelf. Zo raken ze meer gemotiveerd. Al raad ik je aan om op te passen met vriendschappen verbreken op deze manier want er zijn mensen die zonder vrienden of neppe vrienden eindigen omdat ze alleen naar hun achtergrond/imago kijken in plaats van de persoon zelf. Ik zit jou niet te beoordelen hoor, kies maar wat jij wilt.

[ Bericht 0% gewijzigd door iammen op 05-05-2017 22:08:00 (grammar) ]
pi_170712701
Tja soms groei je uit elkaar.
  † In Memoriam † vrijdag 5 mei 2017 @ 23:38:55 #20
460494 naoomx
pi_170717092
Ik stel eigenlijk echt lage eisen aan vriendschappen. Mensen mogen bij mij zichzelf zijn (ook als dat betekent dat ze eeuwig depressief zijn ja), ze mogen nul ambities hebben maar ook dusdanig in de "ambitieuze cirkel" zitten dat ze zich irriteren aan "ambitieloze" mensen (al zijn die mensen in de praktijk niet superlui ofzo; gewoon minder competitief dan mensen van "hun cultuur").

Ben dan ook wel met allerlei soorten mensen bevriend geweest: VMBO basis t/m gymnasium, arm tot rijk, loser tot superpopulair, heel normaal tot heel raar, überbraaf in de 20 tot al vrij fout op 10-jarige leeftijd, mensen die de hele dag op de bank hangen tot mensen die letterlijk de hele dag bezig zijn...

Ik vind zelf alle soorten mensen wat hebben; vind wat de meeste mensen "spannender" vinden (of het nou heel fout gedrag is of een heel druk leven of "superpremium zijn") niet echt per se spannender dan "saaiere dingen".
Ik vind verscheidenheid & afwisseling gewoon leuk, ook in mensen. En het maakt je wat ruimdenkender, je doet er kennis van op enzo.

(Het bevordert niet echt het erbij-horen in een groep tho, al die invloeden van verschillende soorten mensen. :') :@ )
  zaterdag 6 mei 2017 @ 01:10:15 #21
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_170718995
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 18:35 schreef Bogatell het volgende:
Stel bijvoorbeeld je bent bevriend met iemand waar je op zich wel mee kan lachen over onzin, maar die persoon heeft totaal geen ambities en heeft op zijn 29e bijvoorbeeld nog nooit een fulltime baan gehad en woont bij zijn moeder waar hij zo'n beetje de hele week op de bank hangt.

Zou je daar mee om kunnen gaan?

Zit zelf een beetje in zo'n situatie met een vriend waar ik regelmatig mee om ga die zijn leven nu gigantisch aan het verneuken is de laatste jaren door gewoon de hele week op de bank te hangen. Als ik hem spreek kunnen we wel lachen enzo om grote onzin, maar in mijn achterhoofd denk ik eerlijk gezegd met steeds meer regelmaat : Deze gast is best aan het falen, moet ik daar wel mee om gaan?
Ja tuurlijk.

Altijd lachen als mensen z'n leven verneuken toch. Leedvermaak is het beste vermaak aldus velen.

Je moet ze alleen geen geld lenen, tenzij je het uiteraard kan missen.
Irene is bae <3
pi_170719210
Nou het maakt niet uit voor mij wat iemand doet, mits niet crimineel.
Ik verwacht alleen wel dat een vriend eerlijk is en geen misbruik maakt van mij.
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  zaterdag 6 mei 2017 @ 05:33:48 #23
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_170720628
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 20:04 schreef Bogatell het volgende:

[..]

In feite is het natuurlijk niet heel veel anders dan een bepaalde relatie die je onderhoudt met iemand.

Stel ik had dit verhaal geschreven over mijn partner die niet werkt, de hele dag op de bank ligt en geen sociaal leven heeft. Dan vindt iedereen het normaal als je zo'n relatie zou verbreken. Als het echter om een vriendschap gaat, reageren mensen toch vaak anders. Terwijl het in feite hetzelfde is.

In zekere zin ben ik misschien ook wel bang dat deze vriendschap ongemerkt een negatieve uitwerking op mij heeft bijvoorbeeld.
Samen een huishouding voeren is nogal wat anders dan 1x per week bij elkaar over de vloer komen bier drinken en kut roepen.

Maar goed, als jij je te goed voelt om met die persoon op te trekken moet je er mee stoppen.

Heb dan wel de kloten om het recht in zn bek te zeggen das wel zo netjes.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  zaterdag 6 mei 2017 @ 11:08:30 #24
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_170722679
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 19:44 schreef iammen het volgende:
Wat heeft zijn situatie te maken met jouw leven? Niet iedereen heeft de zelfde behoeftes of ambitie. Er zijn zoveel redenen waarom iemand in zo'n situatie terecht komt.
Als je nog steeds met hem kan praten en lachen, waarom is zijn achtergrond relevant?
Voor het kunnen praten is het hebben van een leven wel handig, anders ben je vaak snel door de stof heen.

Verder vind ik bij een vriendschap het belangrijker dat het contact goed is en beiden hunzelf kunnen zijn zonder dat dat tot gezeur leidt. Dus een compleet andere levensstijl is voor mij op zich geen probleem.
pi_170722856
Enige eisen die ik aan m'n vrienden stel is dat ik plezier met ze heb, dat ik er goed mee kan praten en dat ik op ze kan bouwen.

Hoe ze daarbuitenom hun eigen leven inrichten interesseert me geen ene konjo. Of dat is verkeerd gezegd; het interesseert me wel, maar ik vind het allemaal oke, aangezien iedereen dat lekker zelf moet bepalen. Zal ze daar dus ook niet op afrekenen. Twee vrienden van me zijn nu ook behoorlijk aan het falen en dat vind ik hoogstens jammer voor hun zelf, maar het beïnvloedt onze vriendschap op geen enkele wijze.

In die vriendschap is het enkel belangrijk en relevant wat er tussen hen en mij onderling speelt. Kan me ook moeilijk inleven in waarom je er plotseling allerlei daarvoor niet-relevante zaken bij zou halen. Ik kan me hoogstens voorstellen dat je naar verloop van tijd uit elkaar groeit als de een al tien jaar in de bijstand zit en de ander al tien jaar een leuke opbloeiende carrière heeft. Maar ook dat lijkt me niet noodzakelijk. Gaat toch om de persoon.

quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 18:56 schreef Bogatell het volgende:

[..]

Nja niet willen is een groot woord, maar het voelt inderdaad ergens wel slecht ja. Ken ook een hoop mensen die hem al langer geleden hebben laten vallen, want iemand die niets bereikt en waarschijnlijk ook niets meer gaat bereiken, is voor veel mensen nu eenmaal niet iemand met wie ze graag worden geassocieerd.

Zo kort door de bocht wil ik nu ook weer niet gaan, maar ik kan toch niet ontkennen dat als ik weer eens een avondje met hem heb gechilld dat ik dit toch niet snel aan de grote klok zal hangen, hoe fout dit misschien ook klinkt als ''vriend''.
Sorry, maar dan wordt het gewoon hoog tijd dat je vermant en aan je zelfverzekerdheid gaat werken. Man man man, niet met een vriend willen chillen uit angst voor de effecten op je imago. Dan ben je toch geen vent zeg. :')
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 19:33 schreef Bogatell het volgende:

[..]

Dat gaat inderdaad ook mee spelen. Als iemand helemaal niets meer meemaakt dan verval je op een gegeven moment in herhaling of zit je voor je het weet alleen nog maar oude koeien uit de sloot te halen.
Mwoa. Een vriend van me kapte dus bijvoorbeeld halverwege plotseling z'n master af en werkt sindsdien op een postkamer. Maar die vent is wel intelligent, leest ontzettend veel en volgt intensief alle actualiteit. Aardig intellectueel, al doet hij daar in professioneel opzicht helemaal niks mee nu.

In zo'n situatie worden de gesprekken tussen hem en mij echt op geen enkele wijze minder leuk. Als je bang bent dat gesprekken niet leuk worden doordat je niet samen de hele tijd over het werk of dingen die je mee hebt gemaakt kan praten, heb je zelf ook wel weinig te bieden. Want dat is dan blijkbaar het enige waar je het van moet hebben.
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 20:04 schreef Bogatell het volgende:

[..]

In feite is het natuurlijk niet heel veel anders dan een bepaalde relatie die je onderhoudt met iemand.

Stel ik had dit verhaal geschreven over mijn partner die niet werkt, de hele dag op de bank ligt en geen sociaal leven heeft. Dan vindt iedereen het normaal als je zo'n relatie zou verbreken. Als het echter om een vriendschap gaat, reageren mensen toch vaak anders. Terwijl het in feite hetzelfde is.

In zekere zin ben ik misschien ook wel bang dat deze vriendschap ongemerkt een negatieve uitwerking op mij heeft bijvoorbeeld.
Het is helemaal niet hetzelfde. Wanneer je partner de hele dag op de bank ligt is dat slecht voor jezelf omdat er dan ook geen geld binnenkomt. Wanneer een vriend dat niet doet beïnvloedt het jou niet.

[ Bericht 6% gewijzigd door Kaas- op 06-05-2017 11:33:39 ]
pi_170722947
-dubbel-
pi_170723138
Eigenlijk al mijn vrienden ken ik van de universiteit, dus dat iemand daar gestudeerd heeft gebeurt meestal, maar is voor mij zeker geen eis. Vind het vooral belangrijk dat je samen kan lachen, een goed gesprek kan hebben en dat je dingen voor elkaar doet, en terugdoet.

Van een vriend als die van TS zou ik persoonlijk afstand gaan nemen. Je moet elkaar wel wat te vertellen hebben, en het lijkt me erg frustrerend als jij verder komt in je leven en hij de hele dag op zijn reet zit. Heb dit ook gehad met een bekende, die iemand was tegengekomen zoals de vriend van TS. Vriendschap was relatief snel voorbij. Lag ook aan andere dingen, maar gebrek aan ambitie van de vriend zijn kant speelde zeker mee.
  zaterdag 6 mei 2017 @ 12:09:10 #28
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_170723686
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 11:40 schreef DoubleDip het volgende:
Eigenlijk al mijn vrienden ken ik van de universiteit, dus dat iemand daar gestudeerd heeft gebeurt meestal, maar is voor mij zeker geen eis. Vind het vooral belangrijk dat je samen kan lachen, een goed gesprek kan hebben en dat je dingen voor elkaar doet, en terugdoet.

Van een vriend als die van TS zou ik persoonlijk afstand gaan nemen. Je moet elkaar wel wat te vertellen hebben, en het lijkt me erg frustrerend als jij verder komt in je leven en hij de hele dag op zijn reet zit. Heb dit ook gehad met een bekende, die iemand was tegengekomen zoals de vriend van TS. Vriendschap was relatief snel voorbij. Lag ook aan andere dingen, maar gebrek aan ambitie van de vriend zijn kant speelde zeker mee.
Ik snap dat niet zo goed. Waarom is gebrek aan ambitie zo'n dealbreaker?

Ik heb dat niet bewust, maar kan me wel voorstellen dat het een probleem wordt als het daardoor niet klikt. Maar als iemand echt lui en ambitieloss is, maar verder hebben we veel in gemeen en gemeenschappelijke interesses, zou zijn gebrek aan ambitie geen dealbreaker zijn.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_170723794
Egocentrische OP. Welke reden jij dan ook voor geen contact meer hebt, deze kerel doet jou kennelijk niets kwaad. Prima dat je niet meer met hem om wil gaan, maar doe dan niet alsof je jouw handen er vanaf trekt omdat hij het probleem is.
pi_170723939
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 11:08 schreef Trashcanman het volgende:

[..]

Voor het kunnen praten is het hebben van een leven wel handig, anders ben je vaak snel door de stof heen.

Verder vind ik bij een vriendschap het belangrijker dat het contact goed is en beiden hunzelf kunnen zijn zonder dat dat tot gezeur leidt. Dus een compleet andere levensstijl is voor mij op zich geen probleem.
Maar OP heeft niets gezegd over gebrek aan stofmateriaal of gezeur. Hij meld dat hij nog steeds met hem kan lachen, etc.
pi_170723950
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 12:16 schreef Stratotanker het volgende:
Prima dat je niet meer met hem om wil gaan, maar doe dan niet alsof je jouw handen er vanaf trekt omdat hij het probleem is.
Dit ook inderdaad.
pi_170724927
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 18:35 schreef Bogatell het volgende:
Stel bijvoorbeeld je bent bevriend met iemand waar je op zich wel mee kan lachen over onzin, maar die persoon heeft totaal geen ambities en heeft op zijn 29e bijvoorbeeld nog nooit een fulltime baan gehad en woont bij zijn moeder waar hij zo'n beetje de hele week op de bank hangt.

Zou je daar mee om kunnen gaan?
Waarom niet? Vriendschap gaat wat mij betreft om loyaliteit en vriendelijkheid tegenover elkaar. Hoe hij daarbuiten z'n dagen vult heeft daar verder geen invloed op.
quote:
Zit zelf een beetje in zo'n situatie met een vriend waar ik regelmatig mee om ga die zijn leven nu gigantisch aan het verneuken is de laatste jaren door gewoon de hele week op de bank te hangen. Als ik hem spreek kunnen we wel lachen enzo om grote onzin, maar in mijn achterhoofd denk ik eerlijk gezegd met steeds meer regelmaat : Deze gast is best aan het falen, moet ik daar wel mee om gaan?
Klinkt vooral alsof jij niet zo'n goede vriend bent en derhalve aan het falen bent.
Conscience do cost.
  zaterdag 6 mei 2017 @ 14:18:44 #33
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_170725440
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 12:27 schreef iammen het volgende:

[..]

Maar OP heeft niets gezegd over gebrek aan stofmateriaal of gezeur. Hij meld dat hij nog steeds met hem kan lachen, etc.
Klopt, ik postte het als een algemeenheidje. Dat dat vaak wel handig is.
pi_170729368
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 12:09 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik snap dat niet zo goed. Waarom is gebrek aan ambitie zo'n dealbreaker?

Ik heb dat niet bewust, maar kan me wel voorstellen dat het een probleem wordt als het daardoor niet klikt. Maar als iemand echt lui en ambitieloss is, maar verder hebben we veel in gemeen en gemeenschappelijke interesses, zou zijn gebrek aan ambitie geen dealbreaker zijn.
Als vrienden heb je nou eenmaal het beste met elkaar voor. Je hoopt wel dat iedereen het een beetje voor elkaar heeft, ten minste ik wel. Als iemand dan nog nooit een echte baan gehad heeft en de hele dag bij zijn moeder op de bank hangt zou mij dat op den duur toch gaan irriteren. Dan vind ik het vooral een triest figuur, en daar hoef ik geen vrienden mee te zijn. Als iemand nou hard zijn best doet is het wat anders en dan zou ik dat nooit doen, maar als hij niet eens dingen probeert uit pure luiheid dan houdt het voor mij op.
  zaterdag 6 mei 2017 @ 18:18:59 #35
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_170729439
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 18:15 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Als vrienden heb je nou eenmaal het beste met elkaar voor. Je hoopt wel dat iedereen het een beetje voor elkaar heeft, ten minste ik wel. Als iemand dan nog nooit een echte baan gehad heeft en de hele dag bij zijn moeder op de bank hangt zou mij dat op den duur toch gaan irriteren. Dan vind ik het vooral een triest figuur, en daar hoef ik geen vrienden mee te zijn. Als iemand nou hard zijn best doet is het wat anders en dan zou ik dat nooit doen, maar als hij niet eens dingen probeert uit pure luiheid dan houdt het voor mij op.
Ik zie dat dus niet zo, weer een cultuurverschil I guess. Omdat iemand geen baan of carriere wil, kan aan allerlei redenen liggen. Misschien kan hij het gewoon niet, vanwege psychische problemen, en hij is te trots om dat toe te geven. Of hij is zelf niet van bewust.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_170729460
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 18:18 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ik zie dat dus niet zo, weer een cultuurverschil I guess. Omdat iemand geen baan of carriere wil, kan aan allerlei redenen liggen. Misschien kan hij het gewoon niet, vanwege psychische problemen, en hij is te trots om dat toe te geven. Of hij is zelf niet van bewust.
Ik had het, voor de duidelijkheid, over pure lamlullen/luiwammesen en niet de mensen die door ziekte oid niet in staat zijn om te werken. Eigenlijk precies wat TS beschrijft.
  zaterdag 6 mei 2017 @ 18:22:01 #37
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_170729511
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 18:20 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Ik had het, voor de duidelijkheid, over pure lamlullen/luiwammesen en niet de mensen die door ziekte oid niet in staat zijn om te werken. Eigenlijk precies wat TS beschrijft.
Dus deze persoon is rijk, knap, gezond, lieve zorgzame ouders, maar wil niet werken?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_170729519
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 18:22 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Dus deze persoon is rijk, knap, gezond, lieve zorgzame ouders, maar wil niet werken?
Precies.
  zaterdag 6 mei 2017 @ 18:24:56 #39
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_170729570
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 18:22 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Precies.
Dan snap ik het beter.

Oefent hij wel voor een sport of andere doel?
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  zaterdag 6 mei 2017 @ 18:28:28 #40
416020 K44S
The bearded man
pi_170729643
Ik heb vrienden omdat :
We elkaar al kennen vanaf onze jeugd.
We allemaal wel van een biertje houden
Serieuze dingen met elkaar kunnen bespreken maar ook uren over bier en tieten kunnen lullen.
We dezelfde humor hebben (over het algemeen wel in iedergeval).

Hebben we allemaal ambitie? Vast wel.
Accepteer ik dat sommige hun ambitie najagen en sommige "het allemaal wel best vinden"?
Ik moet wel maar ik ben altijd wel de persoon die hen wil motiveren en waar het kan, helpen.

Dus voel je je er niet goed bij? Let it go.
The bearded man: “So many good tunes, I didn't have time to shave!”
pi_170729686
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 18:28 schreef K44S het volgende:
Ik heb vrienden omdat :
We elkaar al kennen vanaf onze jeugd.
We allemaal wel van een biertje houden
Serieuze dingen met elkaar kunnen bespreken maar ook uren over bier en tieten kunnen lullen.
We dezelfde humor hebben (over het algemeen wel in iedergeval).

Hebben we allemaal ambitie? Vast wel.
Accepteer ik dat sommige hun ambitie najagen en sommige "het allemaal wel best vinden"?
Ik moet wel maar ik ben altijd wel de persoon die hen wil motiveren en waar het kan, helpen.

Dus voel je je er niet goed bij? Let it go.
Dat ben ik met je eens.
Alleen nieuwe vriendschappen zal ik niet zo snel aangaan met mensen die geen ambitie of weinig waarde toevoegen aan mijn leven.

Oude langdurige vriendschappen hebben meer krediet.
Hell To The Liars
pi_170729695
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 18:15 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Als vrienden heb je nou eenmaal het beste met elkaar voor. Je hoopt wel dat iedereen het een beetje voor elkaar heeft, ten minste ik wel. Als iemand dan nog nooit een echte baan gehad heeft en de hele dag bij zijn moeder op de bank hangt zou mij dat op den duur toch gaan irriteren. Dan vind ik het vooral een triest figuur, en daar hoef ik geen vrienden mee te zijn. Als iemand nou hard zijn best doet is het wat anders en dan zou ik dat nooit doen, maar als hij niet eens dingen probeert uit pure luiheid dan houdt het voor mij op.
Heb je nu het beste met elkaar voor, of gaat het je irriteren? Vooralsnog lijkt het erop dat je jezelf te goed voelt voor deze vriendschap.
pi_170729751
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 18:35 schreef Bogatell het volgende:
Stel bijvoorbeeld je bent bevriend met iemand waar je op zich wel mee kan lachen over onzin, maar die persoon heeft totaal geen ambities en heeft op zijn 29e bijvoorbeeld nog nooit een fulltime baan gehad en woont bij zijn moeder waar hij zo'n beetje de hele week op de bank hangt.

Zou je daar mee om kunnen gaan?

Zit zelf een beetje in zo'n situatie met een vriend waar ik regelmatig mee om ga die zijn leven nu gigantisch aan het verneuken is de laatste jaren door gewoon de hele week op de bank te hangen. Als ik hem spreek kunnen we wel lachen enzo om grote onzin, maar in mijn achterhoofd denk ik eerlijk gezegd met steeds meer regelmaat : Deze gast is best aan het falen, moet ik daar wel mee om gaan?
Waarom zou je daar niet mee om kunnen gaan?

Die jongen zit misschien in een depressie en zijn vriendschap met jou is misschien wel het enige of een van de weinige dingen die hem van zijn depressie weerhouden. Wat voor vriend ben je dan als je iemand alleen al om zijn status wil laten vallen? Een echte vriend zou hem bewegen wat van zijn leven te maken door hem subtiel de juiste richting in te sturen.
  zaterdag 6 mei 2017 @ 18:35:55 #44
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_170729758
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 18:31 schreef Droopie het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens.
Alleen nieuwe vriendschappen zal ik niet zo snel aangaan met mensen die geen ambitie of weinig waarde toevoegen aan mijn leven.

Oude langdurige vriendschappen hebben meer krediet.
Idd zo zie ik het ook.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_170730568
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 18:35 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

Waarom zou je daar niet mee om kunnen gaan?

Die jongen zit misschien in een depressie en zijn vriendschap met jou is misschien wel het enige of een van de weinige dingen die hem van zijn depressie weerhouden. Wat voor vriend ben je dan als je iemand alleen al om zijn status wil laten vallen? Een echte vriend zou hem bewegen wat van zijn leven te maken door hem subtiel de juiste richting in te sturen.
Het hele probleem is dat dat laatste juist niet lijkt te lukken.
pi_170730619
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 18:31 schreef Stratotanker het volgende:

[..]

Heb je nu het beste met elkaar voor, of gaat het je irriteren? Vooralsnog lijkt het erop dat je jezelf te goed voelt voor deze vriendschap.
Tsja, een lamlul zijn is je eigen keuze, maar ik zou langzaam maar zeker eens afstand gaan nemen. Ik kan nou eenmaal weinig met iemand die niks met zijn leven probeert te doen. Als ie nou zijn best deed en het lukt niet, dan is het nog een ander verhaal. Maar dit klinkt als een gevalletje uitvreter en daar heb ik echt een hekel aan.
  zaterdag 6 mei 2017 @ 19:38:02 #47
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_170730937
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 19:24 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Tsja, een lamlul zijn is je eigen keuze, maar ik zou langzaam maar zeker eens afstand gaan nemen. Ik kan nou eenmaal weinig met iemand die niks met zijn leven probeert te doen. Als ie nou zijn best deed en het lukt niet, dan is het nog een ander verhaal. Maar dit klinkt als een gevalletje uitvreter en daar heb ik echt een hekel aan.
Ik snap je heel goed.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_170731139
Ik reageer alleen even op de OP, verder niks gelezen.

Als je het leuk hebt met iemand maar zit te twijfelen of je wel contact met hem moet hebben (terwijl je er zelf geen enkel nadeel van hebt) dan denk ik dat je zelf geen vriend waard bent. En tuurlijk je kan best het contact met hem verbreken en contact zoeken met mensen die beter bij je passen, maar dat is geen vriendschap, dat is gewoon een kennissenkring opbouwen zoals bij linkedin. Dus ja verbreek het contact maar zou ik zeggen, als hij zou weten hoe jij over hem denkt zou hij ook al een stuk minder plezier met jou hebben.
Fylax is op televisie geweest
pi_170732632
Boeiend toch. Ieder zijn eigen leven. Zolang je maar met iemand kan lachen. Als je om de reden uit de op een vriendschap stopt ben je eigenlijk een sneuneus
pi_170732786
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 20:53 schreef Fatoeman het volgende:
Boeiend toch. Ieder zijn eigen leven. Zolang je maar met iemand kan lachen. Als je om de reden uit de op een vriendschap stopt ben je eigenlijk een sneuneus
Met kennisen kan je lachen.
Met vrienden kan je lachen maar moet je ook op kunnen bouwen.

Die lessen leer je wel als je ouder bent (dus no worries).

Zeg zelf, met vrienden avonturen beleven is toch veel leuker dan lamlendig op de bank zitten tot je 35e.

Beter zoek je vrienden die je verder brengen in het leven, of nog beter wees de vriend die het avontuur opzoekt en neem ze mee :)
Hell To The Liars
pi_170734316
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 21:01 schreef Droopie het volgende:

[..]

Met kennisen kan je lachen.
Met vrienden kan je lachen maar moet je ook op kunnen bouwen.

Die lessen leer je wel als je ouder bent (dus no worries).

Zeg zelf, met vrienden avonturen beleven is toch veel leuker dan lamlendig op de bank zitten tot je 35e.

Beter zoek je vrienden die je verder brengen in het leven, of nog beter wees de vriend die het avontuur opzoekt en neem ze mee :)
Op zijn reactie lijkt dit logisch. Geldt dit ook voor mijn reactie? Want ik heb toch sterk het idee dat je dan niet echt vrienden bent geweest juist als je zo denkt als wat jij hier stelt als argument.
Fylax is op televisie geweest
  zondag 7 mei 2017 @ 00:50:12 #52
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_170737026
Het kan ook andersom: Ik heb de afgelopen maand een lange vriendschap verbroken met mensen die mij dus een luie donder vinden. Mensen die mij niet nemen zoals ik ben en die het nodig vinden om heel hard over mij te oordelen, hoef ik niet in mijn omgeving.

(Het echte pijnpunt in deze was overigens dat ik geen luie donder ben en wel degelijk werk maar dat ze dat dus niet geloven, zonder aanleiding. Mensen die zo dicht bij me staan en dan nog mijn leven in twijfel trekken zijn bij nader inzien niet de vrienden die ik dacht dat ze waren.)
Spoilers!
pi_170737154
Bepaalde eisen, gelijkwaardigheid in omgang maar wat hij/zij verder doet maakt me geen fuck uit, ieder zijn ding leef en laat leven. :P. Zolang ik maar niet het idee heb dat iemand slecht met me omgaat (niet oprecht, 2 gezichten, vieze streken leveren, onbetrouwbaar zijn).

Zolang het clickt, respect voor elkaar ongeacht bepaalde keuzes (je hebt soms van die mensen die alles willen opdringen zonder te luisteren naar wat iemand zelf wil en eigen zin willen doordrijven of heel kortzichtig zijn en alles moet gaan zoals zij dat willen).En geen giftige vriendschappen waar je het gevoel heb dat je niet jezelf kan zijn en hij je veroordeelt omdat je een bepaalt karakter hebt bij wijze van.

Echte vriendschap is eerlijk met elkaar kunnen zijn op een constructieve manier, nooit denigrerend en gewoon oprecht plezier ongeacht wat je doet, waar je het over hebt kunnen hebben. Je gunt elkaar de wereld en samen heb je de wereld :P

.
'' I am under no obligation to make sense to you.''
pi_170738670
Niet bewust, maar er moet een basis van respect voor elkaar zijn. Ik denk dat dat wordt aangetast als de ander bijvoorbeeld een zooitje van zijn leven maakt. Maar ik heb nog nooit een vriendschap verbroken om zoiets. Wel vanwege andere redenen, namelijk gebrek aan gelijkwaardigheid waarbij een vriendin van me nogal denigrerend of gemeen tegen me kon doen.
pi_170741511
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 mei 2017 19:22 schreef DoubleDip het volgende:

[..]

Het hele probleem is dat dat laatste juist niet lijkt te lukken.
Toegegeven, ik heb niet alle reacties van TS gelezen, maar waar zie jij staan dat hij dat probeert te doen?

quote:
1s.gif Op zondag 7 mei 2017 00:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Het kan ook andersom: Ik heb de afgelopen maand een lange vriendschap verbroken met mensen die mij dus een luie donder vinden. Mensen die mij niet nemen zoals ik ben en die het nodig vinden om heel hard over mij te oordelen, hoef ik niet in mijn omgeving.

(Het echte pijnpunt in deze was overigens dat ik geen luie donder ben en wel degelijk werk maar dat ze dat dus niet geloven, zonder aanleiding. Mensen die zo dicht bij me staan en dan nog mijn leven in twijfel trekken zijn bij nader inzien niet de vrienden die ik dacht dat ze waren.)
Waarschijnlijk ben je beter af zonder hen dan met hen.
Vaak zijn het van die figuren die met zichzelf niet tevreden zijn en dan maar anderen gaan jennen waar ze dat kunnen.
  zondag 7 mei 2017 @ 12:31:36 #56
447547 -Phineas-
Are you tokking to me?
pi_170741681
Binnen een vriendschap stel ik wel eisen aan karakter (vind onder andere eerlijkheid en ruimdenkendheid belangrijk) , maar niet aan wat de ander van zijn leven maakt. Dat moet hij/ zij zelf weten. Ik zal wel mijn mening geven, maar wat hij of zij daar verder mee doet moet die zelf weten.
  zondag 7 mei 2017 @ 12:42:31 #57
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_170741904
quote:
0s.gif Op zondag 7 mei 2017 12:23 schreef Gruj0 het volgende:

[..]

Toegegeven, ik heb niet alle reacties van TS gelezen, maar waar zie jij staan dat hij dat probeert te doen?

[..]

Waarschijnlijk ben je beter af zonder hen dan met hen.
Vaak zijn het van die figuren die met zichzelf niet tevreden zijn en dan maar anderen gaan jennen waar ze dat kunnen.
Ja, zoiets zal het wel zijn. Al vinden zij zichzelf wel ontzettend superieure wezens. Wat ze totaal niet zijn natuurlijk maar dat was nooit een probleem want vrienden accepteer je zoals ze zijn.
Het kwam als een klap voor me maar ik ben geloof ik wel blij dat ik weet waar ik aan toe ben.
---------

Mijn vriend en ik hebben wel eens een vriendschap bewust dood laten bloeden. De vriend in kwestie was dus echt een lamlul. De mannen waren een hechte vriendengroep en een van hen heeft nooit iets van zijn leven gemaakt. Hij viel er toch heel erg buiten. Hij kon echt niet meekomen met de maatschappij. Waarschijnlijk vanwege psychische problematiek en een erg laag iq. Iedereen heeft aan alle kanten geprobeerd om hem te helpen maar hij wilde alleen maar klagen. Hij wilde niet naar de sociale werkplaats want hij was niet gek. Hij wilde alleen maar klagen over dat hij weer een baan was kwijtgeraakt omdat hij niet op was komen dagen.
We nodigden hem nog wel eens uit, alleen. Want in groepen werkte het niet, niemand wilde nog naast hem zitten vanwege zijn oeverloze trage geouwehoer waar geen touw aan vast te knopen was. Maar die avonden dat we hem alleen zagen waren ook zwaar. Hij had, naast zijn geklaag, niets te vertellen. En wat wij vertelden over onze bedrijven, opleiding of wat dan ook snapte hij niet. Dan hadden we gesprekken over wie bepaalt wat normaal is. Als in, het is normaal om op tijd op je werk te komen. Heel vermoeiend.
Spoilers!
pi_170822359
Ik zou prima bevriend kunnen zijn met een falende kneus, want het gaat volgens mij niet om het feit dat een ander een andere levensstijl heeft of andere waarden voor zijn eigen leven maar of je het leuk met elkaar hebt, goed met elkaar kan lachen of praten. Het moet er ook niet om gaan met wie je wel of niet geassocieerd wil worden (in dat geval ben je een falende vriend).

De kwestie is dan misschien meer dat er weinig input komt van iemand die 'geen leven' heeft en dat dat gaat vervelen?
zelfde als diginoob
pi_170823485
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 18:35 schreef Bogatell het volgende:
Stel bijvoorbeeld je bent bevriend met iemand waar je op zich wel mee kan lachen over onzin, maar die persoon heeft totaal geen ambities en heeft op zijn 29e bijvoorbeeld nog nooit een fulltime baan gehad en woont bij zijn moeder waar hij zo'n beetje de hele week op de bank hangt.

Zou je daar mee om kunnen gaan?

Zit zelf een beetje in zo'n situatie met een vriend waar ik regelmatig mee om ga die zijn leven nu gigantisch aan het verneuken is de laatste jaren door gewoon de hele week op de bank te hangen. Als ik hem spreek kunnen we wel lachen enzo om grote onzin, maar in mijn achterhoofd denk ik eerlijk gezegd met steeds meer regelmaat : Deze gast is best aan het falen, moet ik daar wel mee om gaan?
Als jullie het gezellig hebben, wat maakt het dan uit wat hij verder doet? Of verlies je iets bij deze vriendschap?
pi_170826416
Ik heb denk ik drie keer in mijn leven een vriendschap bewust verbroken. De eerste is al redelijk wat jaren terug. Was een jeugdvriend waar ik altijd wel kwajongensstreken mee uithield toen wij nog kinderen waren. Ik hield mij daar niet meer mee bezig, bij hem werd het steeds erger. Kwajongensstreken begonnen over te slaan op semi-criminele praktijken zoals dingen mollen etc. Op 4 mei gingen wij nog even naar de Mac Donalds en leek het hem wel een leuk idee om tijdens de twee minuten stilte te gaan toeteren met zijn auto. Toen kwam gelukkig het besef dat ik omging met een aso en heb nooit meer met hem afgesproken.

Tweede keer was met iemand die alleen kon afspreken wanneer het hem uitkwam. Ik kon echt enorm met hem lachen en als wij iets gingen doen was dat altijd heel leuk. Maar de volgende dag kon je weer genegeerd worden voor een paar weken. Die gast zat eigenlijk ook wel een beetje met zichzelf in de knoop nu ik er later nog eens aan terug denk. Ik had geen zin om mijn energie in hem te steken dus was het voor mij wel klaar.

Derde keer was met een meisje met borderline die een totaal ander persoon bleek te zijn dan ze zich voor deed. Wij als vriendengroep hadden het beste met haar voor, maar zij zag ons allemaal als concurrenten. Vaak meegemaakt dat wij via via hoorden dat ze ons zwart aan het maken was. Zo vroegen wij haar dikwijls mee om iets leuk te doen en wimpelde ze dat af, om vervolgens tegen mensen te zeggen dat wij haar niet hadden uitgenodigd. Dit gebeurde wat mij betreft iets te vaak en heb ik haar uiteindelijk gezegd dat ik haar nooit meer wil zien.

Ik snap TS overigens wel ergens. Ik heb ook een maat waar ik super veel lol mee kan hebben, maar hij is ook een beetje een flierefluiter. Stuurt soms om 14:00 een snapchat dat hij net uit bed komt terwijl ik er dan al bijna een hele werkdag op heb zitten. Dat is gewoon irritant.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bananenpap op 10-05-2017 13:37:04 ]
pi_170827359
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 13:31 schreef Bananenpap het volgende:
Ik snap TS overigens wel ergens. Ik heb ook een maat waar ik super veel lol mee kan hebben, maar hij is ook een beetje een flierefluiter. Stuurt soms om 14:00 een snapchat dat hij net uit bed komt terwijl ik er dan al bijna een hele werkdag op heb zitten. Dat is gewoon irritant.
Waarom is dat irritant dan? Je wilt dat iedereen dezelfde lijdensweg volgt als jij :?

Ik zou juist blij zijn voor mijn vrienden als ze lekker uit kunnen slapen.
Conscience do cost.
pi_170835317
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 18:35 schreef Bogatell het volgende:
Deze gast is best aan het falen, moet ik daar wel mee om gaan?
Mensen zijn verschillend.

Als je echt de vriend was van deze persoon zou het je totaal niet kunnen schelen dat hij geen ambities heeft.

Ook zou je niet de eerste 'ambitieuze' twintiger/dertiger zijn die zijn/haar baantje/relatie/woning kwijt was geraakt en noodgedwongen weer bij moeder thuis in moest trekken.
pi_170836293
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 14:11 schreef ems. het volgende:

[..]

Waarom is dat irritant dan? Je wilt dat iedereen dezelfde lijdensweg volgt als jij :?

Ik zou juist blij zijn voor mijn vrienden als ze lekker uit kunnen slapen.
Lijdensweg?
pi_170836317
Nee, wel dat ze af en toe reageert.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_170837291
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 20:46 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Lijdensweg?
Het vroege opstaan :P Ik begrijp niet waarom iemands slaappatroon invloed zou moeten hebben op een vriendschap. Als we samen op de boerderij zouden werken en hij komt elke dag een paar uur later uit bed kan ik me er iets bij voorstellen maar gezien dat doorgaans niet het geval is laat het me verder Siberisch tot hoe laat iemand in bed ligt.
Conscience do cost.
pi_170841643
Misschien dat mensen er stiekem jaloers op zijn, maar dat is niet nodig. Iedereen kan zelf kiezen of die persoon wil werken of niet in Nederland. Alles went, ook vroeg opstaan. In theorie zijn we allemaal hetzelfde. Dat beseffen mensen vaak alleen nog niet omdat ze vaak teveel gefocust zijn op de praktijk en het hier en nu.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_170841805
Ik krijg altijd een nare bijsmaak bij mensen die bewust of onbewust iemand een trap na willen geven om tot een bepaald groep te behoren. Tot op heden is mijn ervaring dat dit soort types vooral leeft zoals het heurt die 180 mee kan draaien als dat de trend is. Een conformist die liever met de wind meewaait en zijn hoofd niet boven het maaiveld durft te steken. Ben jij er zo één TS? Een lafbek die... op het schoolplein meedeed met pesten, nsb-er had kunnen zijn tijdens WOII of iemand die met hooivork en fakel op heksenjacht had kunnen gaan paar eeuwen terug :D

Als jij er zo één bent heb je heel hard gefaald in dit leven. Een karakterloos persoon die wel ff carriere heeft gemaakt heur, wat ambiteus. Carriere maken doe je vooral voor jezelf ts en het zou geen reden moeten zijn om iemand anders zonder carriere weg te zetten als loser. Meeste mensen die beweren ambitieus te zijn hebben hun ambities gebaseerd op aanzien/status integenstelling tot intellectueel zelfontwikkeling en dat is aan jouw posts ook af te lezen want anders zou je je niet met dit soort gebakken lucht bezig houden. Ik zou het juist verfrissend vinden om zo'n vriend te hebben die schijt aan alles heeft tussen alle carrieretijger vrienden die vaak hanengedrag vertonen.
pi_170842234
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2017 23:33 schreef geeninspiratie1235 het volgende:
In theorie zijn we allemaal hetzelfde.
Wedden van niet?
pi_170842304
quote:
1s.gif Op woensdag 10 mei 2017 23:43 schreef Unlabeled het volgende:
Ik krijg altijd een nare bijsmaak bij mensen die bewust of onbewust iemand een trap na willen geven om tot een bepaald groep te behoren. Tot op heden is mijn ervaring dat dit soort types vooral leeft zoals het heurt die 180 mee kan draaien als dat de trend is. Een conformist die liever met de wind meewaait en zijn hoofd niet boven het maaiveld durft te steken. Ben jij er zo één TS? Een lafbek die... op het schoolplein meedeed met pesten, nsb-er had kunnen zijn tijdens WOII of iemand die met hooivork en fakel op heksenjacht had kunnen gaan paar eeuwen terug :D

Als jij er zo één bent heb je heel hard gefaald in dit leven. Een karakterloos persoon die wel ff carriere heeft gemaakt heur, wat ambiteus. Carriere maken doe je vooral voor jezelf ts en het zou geen reden moeten zijn om iemand anders zonder carriere weg te zetten als loser. Meeste mensen die beweren ambitieus te zijn hebben hun ambities gebaseerd op aanzien/status integenstelling tot intellectueel zelfontwikkeling en dat is aan jouw posts ook af te lezen want anders zou je je niet met dit soort gebakken lucht bezig houden. Ik zou het juist verfrissend vinden om zo'n vriend te hebben die schijt aan alles heeft tussen alle carrieretijger vrienden die vaak hanengedrag vertonen.
Mensen in hoek van de NSB duwen in een topic als dit.

Schieten met een kanon op een mug vind ik.
Hell To The Liars
pi_170842790
quote:
1s.gif Op donderdag 11 mei 2017 00:20 schreef Droopie het volgende:

[..]

Mensen in hoek van de NSB duwen in een topic als dit.

Schieten met een kanon op een mug vind ik.
Mag graag chargeren maar hey een voormalige NSB-er kan ik nog enigszins begrijpen gezien de omstandigheden destijds, maar een punt zetten achter een prima vriendschap (waarbij beide personen verder geen problemen hebben!) omdat ts zich schaamt tegenover zijn omgeving vind ik erg triest. Het gaat hier niet om een energieslurpende vriend, maar om ts zijn imago omdat vriend niet cool genoeg is _O- Ik vind het niet eens zo zielig voor die vriend. Het gaat mij meer om het karaktereigenschap wat tegenwoordig steeds vaker als de norm wordt gezien. Gemoedeloos word ik ervan.

[ Bericht 0% gewijzigd door Unlabeled op 11-05-2017 01:42:53 (d/t) ]
pi_170842852
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 01:42 schreef Unlabeled het volgende:

[..]

Mag graag chargeren maar hey een voormalige NSB-er kan ik nog enigszins begrijpen gezien de omstandigheden destijds, maar een punt zetten achter een prima vriendschap (waarbij beide personen verder geen problemen hebben!) omdat ts zich schaamt tegenover zijn omgeving vind ik erg triest. Het gaat hier niet om een energieslurpende vriend, maar om ts zijn imago omdat vriend niet cool genoeg is _O- Ik vind het niet eens zo zielig voor die vriend. Het gaat mij meer om het karaktereigenschap wat tegenwoordig steeds vaker als de norm wordt gezien. Gemoedeloos word ik ervan.
Nou ik moet ook eerlijk zeggen.
Dat ie zijn vriendschap wil verbreken kan ik nog begrijpen.

Dat hij niet wilt dat anderen nog weten dat hij met zijn "vriend" omgaat vind ik dan ook wel meh.

Dan kan je idd beter de vrienschap verbreken..
Hell To The Liars
pi_170842900
Ik denk dat veel van deze zogenaamde 'carriere' mensen in wezen hun leven haten en het psychologisch nodig hebben om neer te kijken op werkelozen/uitzendkrachten omdat ze anders niet meer weten waarom ze hun leven leiden zoals ze dat doen.
pi_170843638
Ik breek juist de banden met mensen die wel ambitie hebben; op een bepaalde leeftijd moet je van die onzin genezen zijn. Subjecten van de prestatiemaatschappij zijn slechte conversatiepartners.
pi_170843684
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 18:35 schreef Bogatell het volgende:
Stel bijvoorbeeld je bent bevriend met iemand waar je op zich wel mee kan lachen over onzin, maar die persoon heeft totaal geen ambities en heeft op zijn 29e bijvoorbeeld nog nooit een fulltime baan gehad en woont bij zijn moeder waar hij zo'n beetje de hele week op de bank hangt.

Zou je daar mee om kunnen gaan?

Zit zelf een beetje in zo'n situatie met een vriend waar ik regelmatig mee om ga die zijn leven nu gigantisch aan het verneuken is de laatste jaren door gewoon de hele week op de bank te hangen. Als ik hem spreek kunnen we wel lachen enzo om grote onzin, maar in mijn achterhoofd denk ik eerlijk gezegd met steeds meer regelmaat : Deze gast is best aan het falen, moet ik daar wel mee om gaan?
Ik zou weleens willen weten welk beroep jij hebt?
pi_170845539
quote:
0s.gif Op woensdag 10 mei 2017 21:14 schreef ems. het volgende:

[..]

Het vroege opstaan :P Ik begrijp niet waarom iemands slaappatroon invloed zou moeten hebben op een vriendschap. Als we samen op de boerderij zouden werken en hij komt elke dag een paar uur later uit bed kan ik me er iets bij voorstellen maar gezien dat doorgaans niet het geval is laat het me verder Siberisch tot hoe laat iemand in bed ligt.
Dat is de hoofdkern die je haalt uit mijn post? :') Het gaat er om dat hij een beetje van het flierefluiten is en niet veel doet met zijn leven, zijn slaappatroon is daar een gevolg van. Tot 4:00 's nachts gamen en pas in de middag eens uit zijn bed komen. Dat moet hij inderdaad lekker zelf weten, maar als hij dan om 14:00 een snap stuurt dat hij uit zijn bed komt denk ik wel eens van 'gast, flikker op'. :')
pi_170848647
Ken dit soort mensen ook wel al zijn ze nooit directe vrienden van mij geweest. Rond de 30 jaar oud, nog nooit gewerkt (hooguit een bijbaan als tiener), nog nooit een vriendin gehad en nog thuiswonend. Volgens mij alleen maar gamen en voetbal kijken.

Dan ga je open gegeven moment toch echt uit elkaar groeien.

Jij gaat samenwonen, maakt promotie en krijgt kinderen en dat vind je leuke gespreksonderwerpen. Echter kunnen zij daar niet zoveel mee. In het gunstigste geval lullen ze een beetje mee, maar ik heb het ook al meegemaakt dat diegene flink gefrustreerd is geraakt, omdat hij niets bereikt in zijn leven.

Tja, daar kan je dus echt helemaal niks mee. :')
pi_170848671
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 10:16 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Dat is de hoofdkern die je haalt uit mijn post? :') Het gaat er om dat hij een beetje van het flierefluiten is en niet veel doet met zijn leven, zijn slaappatroon is daar een gevolg van. Tot 4:00 's nachts gamen en pas in de middag eens uit zijn bed komen. Dat moet hij inderdaad lekker zelf weten, maar als hij dan om 14:00 een snap stuurt dat hij uit zijn bed komt denk ik wel eens van 'gast, flikker op'. :')
Ja, en die 'flikker op' om die redenen begrijp ik dus niet.
Conscience do cost.
pi_170848796
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 12:24 schreef ems. het volgende:

[..]

Ja, en die 'flikker op' om die redenen begrijp ik dus niet.
Wat begrijp je er niet aan?
pi_170848827
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 12:31 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Wat begrijp je er niet aan?
Zoals ik al zei in mijn vorige post, ik begrijp niet hoe die factoren die verder totaal geen invloed hebben op mij persoonlijk wel invloed zouden hebben op onze vriendschappelijke relatie. En waarom een snapchat om 2 uur s'middags stom zou zijn.
Conscience do cost.
pi_170848909
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 12:32 schreef ems. het volgende:

[..]

Zoals ik al zei in mijn vorige post, ik begrijp niet hoe die factoren die verder totaal geen invloed hebben op mij persoonlijk wel invloed zouden hebben op onze vriendschappelijke relatie. En waarom een snapchat om 2 uur s'middags stom zou zijn.
Ze hebben in zekere zin wel invloed op mij want ik kan mij daar aan ergeren. Ik vind het zonde dat hij zijn tijd (in mijn ogen) niet wat nuttiger besteed. Ik zou het raar vinden als ik mij niks zou aantrekken van het destructieve gedrag van een vriend.
pi_170848994
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 12:38 schreef Bananenpap het volgende:

[..]

Ze hebben in zekere zin wel invloed op mij want ik kan mij daar aan ergeren. Ik vind het zonde dat hij zijn tijd (in mijn ogen) niet wat nuttiger besteed. Ik zou het raar vinden als ik mij niks zou aantrekken van het destructieve gedrag van een vriend.
Ok. Dan begrijpen we elkaar gewoon (niet). :P
Conscience do cost.
pi_170849032
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 12:42 schreef ems. het volgende:

[..]

Ok. Dan begrijpen we elkaar gewoon (niet). :P
Dat kan.
pi_170850276
Natuurlijk stel ik eisen aan mijn vriendschappen. Maar carrière-ambitie is daar niet een van.
"Pools are perfect for holding water"
  donderdag 11 mei 2017 @ 17:10:22 #84
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_170855331
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 06:33 schreef Mainport het volgende:
Ik breek juist de banden met mensen die wel ambitie hebben; op een bepaalde leeftijd moet je van die onzin genezen zijn. Subjecten van de prestatiemaatschappij zijn slechte conversatiepartners.
Ambitie =/ prestatiemaatschappijdrangsubjectie.
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
  donderdag 11 mei 2017 @ 17:17:25 #85
212761 magnetronkoffie
Where's the fish?
pi_170855499
Er zijn al vaker van dit soort topics geweest.

Dingen zoals o.a. eerlijkheid, oprechtheid, ¬manipulatiedrang, goed hart hebben en normaal zijn, zijn voor mij belangrijke dingen binnen een vriendschap.

Dingen als rang en stand zijn voor een vriendschap niet belangrijk (ik zou zelfs kunnen stellen dat hoe beter iemand karakter me bevalt, hoe minder diens rang/stand er voor mij toe doet). Wel hou ik niet van mensen die inherent lui zijn op cognitief gebied en mensen die asociaal zijn maken bij mij al helemaal geen kans (daar ben ik echt snel klaar mee).
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 18:35 schreef Bogatell het volgende:
Stel bijvoorbeeld je bent bevriend met iemand waar je op zich wel mee kan lachen over onzin, maar die persoon heeft totaal geen ambities en heeft op zijn 29e bijvoorbeeld nog nooit een fulltime baan gehad en woont bij zijn moeder waar hij zo'n beetje de hele week op de bank hangt.

Zou je daar mee om kunnen gaan?

Zit zelf een beetje in zo'n situatie met een vriend waar ik regelmatig mee om ga die zijn leven nu gigantisch aan het verneuken is de laatste jaren door gewoon de hele week op de bank te hangen. Als ik hem spreek kunnen we wel lachen enzo om grote onzin, maar in mijn achterhoofd denk ik eerlijk gezegd met steeds meer regelmaat : Deze gast is best aan het falen, moet ik daar wel mee om gaan?
Moet? Wat vind je leuk aan de vriendschap met hem? Vind je mensen alleen nog maar leuk zolang ze succesvol zijn?
Overigens kan ik je frustratie/twijfels wel een beetje snappen, je wilt (neem ik aan) wel mensen die bereid zijn om inzet te ontplooien. Maar inzet =/ prestatie.

TS, wat is de -echte- reden dat je je steeds meer aan die vriend van je gaat ergeren?
Kan het zou echt schelen dat hij minder geld verdient dan jijzelf? Waar zitten de frustraties 'em in bij deze persoon?
Waar had ik nou ook alweer m'n UFO verstopt? Ik wil weer naar huis ;(
♫♪♪♫♪♫♫♪==♥☥
  donderdag 11 mei 2017 @ 17:25:55 #86
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_170855713
Mijn vriendschappen zijn niet voorwaardelijk op dit soort zaken. Als een vriend mij op een manier naait dan kan ik er wel eens mee kappen maar voor mijn part slapen vrienden van mij met veel plezier en genoegzaamheid onder een brug, interesseert me weinig.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
  donderdag 11 mei 2017 @ 18:33:56 #87
467590 beugelbekkie16
Ik heb slotjes...
pi_170857212
Nou op zich als mensen aardig tegen je zijn kun je gewoon vrienden zijn toch? Ik bedoel wel een beetje zelfde leeftijd natuurlijk. En ze moeten ook niet aan drugs doen of stelen ofzo, maar als je kunt lachen vind ik het prima hoor :)
pi_170857389
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 18:33 schreef beugelbekkie16 het volgende:
Nou op zich als mensen aardig tegen je zijn kun je gewoon vrienden zijn toch? Ik bedoel wel een beetje zelfde leeftijd natuurlijk. En ze moeten ook niet aan drugs doen of stelen ofzo, maar als je kunt lachen vind ik het prima hoor :)
Ben jij possetje?
misunderstood
pi_170857619
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 12:23 schreef Justinn het volgende:
Ken dit soort mensen ook wel al zijn ze nooit directe vrienden van mij geweest. Rond de 30 jaar oud, nog nooit gewerkt (hooguit een bijbaan als tiener), nog nooit een vriendin gehad en nog thuiswonend. Volgens mij alleen maar gamen en voetbal kijken.

Dan ga je open gegeven moment toch echt uit elkaar groeien.

Jij gaat samenwonen, maakt promotie en krijgt kinderen en dat vind je leuke gespreksonderwerpen. Echter kunnen zij daar niet zoveel mee. In het gunstigste geval lullen ze een beetje mee, maar ik heb het ook al meegemaakt dat diegene flink gefrustreerd is geraakt, omdat hij niets bereikt in zijn leven.

Tja, daar kan je dus echt helemaal niks mee. :')
Uit elkaar groeien is wat anders dan die vriend stante pede de bons gegeven omdat een ander zich er mogelijkerwijs aan stoort dat TS met deze persoon omgaat.
pi_170866444
quote:
0s.gif Op donderdag 11 mei 2017 12:23 schreef Justinn het volgende:
Ken dit soort mensen ook wel al zijn ze nooit directe vrienden van mij geweest. Rond de 30 jaar oud, nog nooit gewerkt (hooguit een bijbaan als tiener), nog nooit een vriendin gehad en nog thuiswonend. Volgens mij alleen maar gamen en voetbal kijken.

Dan ga je open gegeven moment toch echt uit elkaar groeien.

Jij gaat samenwonen, maakt promotie en krijgt kinderen en dat vind je leuke gespreksonderwerpen. Echter kunnen zij daar niet zoveel mee. In het gunstigste geval lullen ze een beetje mee, maar ik heb het ook al meegemaakt dat diegene flink gefrustreerd is geraakt, omdat hij niets bereikt in zijn leven.

Tja, daar kan je dus echt helemaal niks mee. :')
Het kan begrijpelijk zijn als je uit elkaar groeit als je in een andere levensfase zit en behoefte hebt aan mensen dat in de zelfde lijn als jij zitten. Alleen wat je nu schetst is niet geheel eerlijk tegenover mensen die niet een carrière hebben/samenwonen/kinderen hebben. Vooral omdat je een voorbeeld schetst van iemand dat gefrustreerd is om jou terwijl je zelf zegt dat je geen directe vrienden bent geweest met ‘dit soort mensen’. Als je geen vrienden bent met dat persoon, niets gemeen hebt qua hobby’s en ook niet zijn achtergrond weet (is hij depressief? Is hij werkzoekend, maar niets blijft plakken? Etc), weet je zeker dat de situatie hetzelfde geweest zou zijn als je vrienden met hem bent waar je mee kan lachen (zoals die van OP)?
Er is ook een limiet aan gesprekstof als je een carrière hebt, gaat samenwonen of kinderen hebt. De meeste mensen (dus werk waar je nauwelijks reist) hebben een specifiek (kantoor)werk waar ze elke dag bijna hetzelfde werk doen bij de zelfde plek. Daar zijn ze in gespecialiseerd. Zelfs als er mensen zijn die ook een promotie hebben of iets dergelijks, als ze iets heel anders doen, dan is het gespreksstof heel snel heel saai. Een boekhouder en een web developer hebben wellicht weinig te zeggen als ze verder niets gemeen hebben. Ook al is het geen (kantoor)werk waar je de elke dag hetzelfde doet, wat is precies het verschil tussen verhalen vertellen wat je hebt gedaan op werk en als je een hobby hebt? Zelfs gamers kunnen in een community terecht of geld verdienen en daar over vertellen. Natuurlijk zijn er verschillen, maar er zit ook verschil tussen een brandweerman, een model en een loodgieter of een tandarts. Niet elk verhaal is even boeiend voor de ander.
Is samenwonen echt zo boeiend dat je er urenlang over kan praten?
En hoeveel mensen zijn nou echt geïnteresseerd in verhalen over je kinderen tenzij ze zelf kinderen hebben? Zelfs als iemand een carrière heeft, als ze geen kinderen (willen) hebben, dan is de kans klein dat ze daar genoeg interesse hebben om een vriendschap te behouden.
Heb je geen hobby’s of interesses? Iets te melden over politiek of een mening over de wereld? Geen muziek voorkeur? Er valt zoveel over te praten. Met voetbal en gamen heb je telkens nieuw gespreksstof als je dat gemeen hebt. Voor velen is dat meer dan voldoende en voor de ander niet. Dat maakt het gespreksstof niet minder leuk als ze niet op de zelfde manier leven als jij.

[ Bericht 0% gewijzigd door iammen op 11-05-2017 23:45:43 ]
  vrijdag 8 februari 2019 @ 12:27:16 #91
482973 dagobertE6
ducktales, w00t
pi_184893914
Zolang je maar af en toe kan chillen waar maak je je dan druk om?
  vrijdag 8 februari 2019 @ 14:23:43 #92
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_184895647
Nuttige kick
pi_184896065
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 februari 2019 12:27 schreef dagobertE6 het volgende:
Zolang je maar af en toe kan chillen waar maak je je dan druk om?
2 jaar oud topic, gelukkig is je bericht wel nuttig.
  vrijdag 8 februari 2019 @ 15:14:13 #94
215658 Trashcanman
I talk to planets baby!
pi_184896632
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 mei 2017 19:12 schreef CoolGuy het volgende:
Ik ken daadwerkelijk zo iemand. Heeft 7 jaar gedaan over een 4 jarige universitaire opleiding, was daar in 2007 of 2008 mee klaar en heeft daarna nooit meer gewerkt, op een half jaartje na. Hij woont nog thuis (hij is 35) waar zijn moeder hem de hand boven het hoofd heeft gehouden altijd, en nu heeft ie dan een uitkering aangevraagd (de uitvreter, want hij kán gewoon werken) en dan krijg je blijkbaar begeleiding van het UWV, en die vonden zijn houding op zn zachtst gezegd 'niet best'.

Het boeit hem ook totaal niet, hij heeft geen zin in werken en doet de minst mogelijke moeite. Die houding heeft ie altijd al gehad, maar er kwam een moment dat ik ging studeren en hij ging na de HAVO eerst VWO doen en op een gegeven moment groei je uit elkaar.

Hij zit de hele dag thuis, hij heeft niks te vertellen, dus ik kwam daar steeds minder, en nu kom ik er al jaren en jaren helemaal niet meer. Ik kan daar niks mee. Het heeft er nog niet eens zo zeer mee te maken dat ik niet met hem geassocieerd wil worden, maar we leven gewoon in verschillende werelden, we hebben elkaar simpelweg niks te vertellen, of in ieder geval, hij mij niet, want hij is de hele dag thuis binnen.

Het is ontzettend zonde, want het ís een intelligente jongen, maar hij wil gewoon niet werken, is liever lui dan moe. Tja, ik heb daar helemaal niks mee, met zo'n houding.
Check! Werk en opleiding zal me van m'n vrienden worst zijn. Als ze lekker bezig zijn en wat te melden hebben is het wat mij betreft helemaal cool.

Maat van me heeft ook wel een tijd zonder werk gezeten maar deed toen wel veel vrijwilligerswerk dus dan heb je sowieso wel wat te bespreken.

Mensen zonder iets van zaken waar ze druk mee zijn kan ik ook gewoon niets mee.
pi_184897028
Ik heb vrienden van alle soorten, maten en kleuren. Ik zie ze enkel om plezier mee door te brengen, serieus doe ik wel op het werk. Ik kan ook wel op ze rekenen voor bv helpen verhuizen of je hart luchten, dit soort dingen. Ik weet wel bij wie ik weet dat ze niet echt empathisch zijn, maar met wie ik kan lachen,aan wie ik een goede werkvriend hen enz.
pi_185076541
Nee, ik stel geen eisen aan hoe vrienden hun leven invullen. Er kunnen zoveel redenen zijn waarom iemands leven niet zo soepel loopt. Thuiswonen en passiviteit kunnen daar uitingen van zijn. Niet iedereen zal zich daar bewust van zijn of er open over zijn, maar als je doorvraagt/iemand goed leert kennen, zijn er vaak echt wel begrijpelijke redenen voor het 'weinig doen'. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die werkelijk 0,0 zin hebben om iets te ondernemen/van hun leven te maken zonder dat daar onderliggende redenen voor zijn.

Zelf ben ik ook zo iemand die best veel slaapt/ op de bank ligt. Geen gebrek aan ambitie, doe dat juist om genoeg energie te hebben om toch wat ambities waar te maken een paar dagen per week. Een fulltime werkweek zou ik graag willen maar is (voor nu) niet haalbaar.
Vind die gespreksstof (daar ging het over op de eerste pagina's van dit topic) dan ook altijd wel een lastig ding, dus ik zou het goed begrijpen als mensen denken: "hier kan ik niet veel mee". Want ja, waar praat je over als je niet veel doet? Nou ja, kan van alles zijn natuurlijk: boeken, series, films, het nieuws, het weer, eten, dingen die de ander meemaakt, sport en meer filosofische of maatschappelijke onderwerpen bijv.

Toch merk ik vaak dat het in de praktijk toch ook vaak gaat over wat mensen doen en meemaken (in ieder geval begint het daarmee, daaruit kunnen natuurlijk weer andere gesprekken voortkomen.). Mijn oplossing is toch vooral iets te gaan doen met anderen, dat is dan fijner dan uit eten gaan bijvoorbeeld. Heb je automatisch gespreksstof.

Verder helemaal eens met wat iammen hierboven schrijft. Maar die post was zo 'oud' dat ik 'm even niet quote :)

[ Bericht 2% gewijzigd door pietkanarie op 18-02-2019 00:10:00 ]
I believe i can fly!
I believe i can touch the sky!
  maandag 18 februari 2019 @ 00:55:25 #97
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_185077389
Ik ga niet met mensen om op wie ik niet wil lijken of die niet in een constructieve richting opgaan waar ik ook heen wil. Als ik met hem bevriend was, moet hij maar snel zijn shit in orde hebben of anders ben ik weg.

[ Bericht 1% gewijzigd door Gary_Oak op 18-02-2019 01:04:56 ]
pi_185077805
quote:
14s.gif Op maandag 18 februari 2019 00:55 schreef Gary_Oak het volgende:
Ik ga niet met mensen om op wie ik niet wil lijken of die niet in een constructieve richting opgaan waar ik ook heen wil. Als ik met hem bevriend was, moet hij maar snel zijn shit in orde hebben of anders ben ik weg.
Is dit sarcastisch?
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  maandag 18 februari 2019 @ 08:34:33 #99
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_185078555
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2019 05:34 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Is dit sarcastisch?
Nee. Beledigd?
pi_185078583
Heel wat jaren bevriend met een kerel waar je nauwelijks afspraken mee kunt maken. Vorige week is voor mij de laatste druppel in de emmer gevallen. Altijd moet het van mijn kant komen. Ik ben er klaar mee. Ik zie hem wel weer als het van zijn kant komt. Ach, wat is nou dan ook ruim 20 jaar op een mensen leven...

Eisen? Ja, eentje, het moet niet van één kant komen.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2019 08:37:46 ]
  maandag 18 februari 2019 @ 08:45:42 #101
277627 Seven.
We are Borg.
pi_185078667
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2019 08:34 schreef Gary_Oak het volgende:

[..]

Nee. Beledigd?
Als mensen jou zo hard zouden beoordelen, zou jij geen enkele vriend hebben... Just sayin', aangezien jijzelf best wel problemen hebt. Dat is geen oordeel, maar ik snap dan niet waarom je er zelf zo hard in staat.

Plus, dit topic is al bijna 2 jaar oud.
Resistance is futile.
  maandag 18 februari 2019 @ 09:09:42 #102
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_185078864
quote:
7s.gif Op maandag 18 februari 2019 08:45 schreef Seven. het volgende:

[..]

Als mensen jou zo hard zouden beoordelen, zou jij geen enkele vriend hebben... Just sayin', aangezien jijzelf best wel problemen hebt. Dat is geen oordeel, maar ik snap dan niet waarom je er zelf zo hard in staat.

Plus, dit topic is al bijna 2 jaar oud.
Anders lees je eens beter, met name het stuk over in een constructieve kant op gaan. Iemand die alleen maar zeikt, niet aan zichzelf werkt en vriendschappen als klaagmuren beschouwt, is alleen maar een anker. Niet al mijn vrienden zijn perfect, maar ze werken wel aan zichzelf. Mensen uit de eerste categorie waren ontzettend vermoeiend om mee om te gaan en ook niet goed voor me.
pi_185082344
quote:
7s.gif Op maandag 18 februari 2019 08:45 schreef Seven. het volgende:

Als mensen jou zo hard zouden beoordelen, zou jij geen enkele vriend hebben... Just sayin', aangezien jijzelf best wel problemen hebt. Dat is geen oordeel, maar ik snap dan niet waarom je er zelf zo hard in staat.

Plus, dit topic is al bijna 2 jaar oud.
Dat bedoelde ik ook inderdaad

quote:
7s.gif Op maandag 18 februari 2019 09:09 schreef Gary_Oak het volgende:

Anders lees je eens beter, met name het stuk over in een constructieve kant op gaan. Iemand die alleen maar zeikt, niet aan zichzelf werkt en vriendschappen als klaagmuren beschouwt, is alleen maar een anker. Niet al mijn vrienden zijn perfect, maar ze werken wel aan zichzelf. Mensen uit de eerste categorie waren ontzettend vermoeiend om mee om te gaan en ook niet goed voor me.
Nee, ik ben niet beledigd haha. Afgaand op hoe jij op dit forum op mij reageert zou ik nog geen vrienden met je willen zijn als je de laatste persoon op aarde was.
Prima hoor als jij geen geklaag wil van vrienden en ze standaarden voorhoudt maar dan ben jij zelf ook niet echt een vriend voor hen want alles moet alleen maar leuk zijn en met hun problemen kun je niet omgaan die moeten ze zelf maar uitzoeken.
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
  maandag 18 februari 2019 @ 12:54:15 #104
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_185082476
quote:
1s.gif Op maandag 18 februari 2019 12:46 schreef geeninspiratie1235 het volgende:

[..]

Dat bedoelde ik ook inderdaad

[..]

Nee, ik ben niet beledigd haha. Afgaand op hoe jij op dit forum op mij reageert zou ik nog geen vrienden met je willen zijn als je de laatste persoon op aarde was.
Prima hoor als jij geen geklaag wil van vrienden en ze standaarden voorhoudt maar dan ben jij zelf ook niet echt een vriend voor hen want alles moet alleen maar leuk zijn en met hun problemen kun je niet omgaan die moeten ze zelf maar uitzoeken.
Weet je zeker dat je onze persoonlijke vete wil voortzetten hier? Dan kan je het krijgen hoor.

En ik zou nog maar eens beter lezen, want je insinueert dingen die ik niet beweer. Vind je het gek dat ik je een vervelende user vind?
  maandag 18 februari 2019 @ 13:29:59 #105
273461 AlwaysHappy
You've Been Gilmored!
pi_185083145
Laten we die persoonlijke vete maar even helemaal achterwege houden. Graag on-topic blijven, oke?
Nintendo Switch: SW-1156-9327-1516 | Xbox Series X: Alwayshappyz | Photographer: D750, 24mm, 50mm, 85mm | TV Shows: Gilmore Girls, Grey's Anatomy, His Dark Materials, Veronica Mars, Fringe, The Good Wife, The Crown & More.
pi_185084223
Voor wat betreft achtergrond stel ik weinig eisen aan een vriendschap. Een compleet andere achtergrond kan juist inspirerend zijn voor de vriendschap. De enige echte voorwaarde is de aanwezigheid van gelijke interesses en een stukje gelijkwaardigheid. Ik trek het bijvoorbeeld echt niet als ik het idee krijg dat mensen anderen voor hun karretje spannen.

Ik kende ook mensen die er bewust voor kiezen al 30 jaar thuis te zitten. Ik vind het jammer dat ze zich niet ontwikkelden, maar eenieder staat vrij z'n leven in te richten zoals hij of zij dat wilt. :) Wat gebeurde is dat wederzijdse interesses wegvallen, waardoor een kloof ontstaat, je uit elkaar groeit en de vriendschap uiteindelijk verwatert. Dat is imo een redelijk natuurlijk proces waar niemand echt schuld aan heeft.

Vrienden komen en gaan, zeker tussen je 20e en 30e jaar waar je je het meest ontwikkelt en grote keuzes maakt.
pi_185087274
Ja, maar niet te vaak. Ik ga liever om met mensen die meer ambitie hebben, dat werkt aanstekelijk namelijk.
pi_185164093
quote:
0s.gif Op maandag 18 februari 2019 17:13 schreef needlesslylargerod het volgende:
Ja, maar niet te vaak. Ik ga liever om met mensen die meer ambitie hebben, dat werkt aanstekelijk namelijk.
Mensen zonder al of niet uitgesproken/duidelijke ambities kunnen ook iets in gang zetten, is mijn ervaring. bekend met "The Big Lebowski" ?
pi_185164344
Zoveel mensen die medelijden hebben met iemand die doet waar hij zin in heeft..
pi_185174798
quote:
11s.gif Op donderdag 11 mei 2017 22:06 schreef iammen het volgende:

[..]

Het kan begrijpelijk zijn als je uit elkaar groeit als je in een andere levensfase zit en behoefte hebt aan mensen dat in de zelfde lijn als jij zitten. Alleen wat je nu schetst is niet geheel eerlijk tegenover mensen die niet een carrière hebben/samenwonen/kinderen hebben. Vooral omdat je een voorbeeld schetst van iemand dat gefrustreerd is om jou terwijl je zelf zegt dat je geen directe vrienden bent geweest met ‘dit soort mensen’. Als je geen vrienden bent met dat persoon, niets gemeen hebt qua hobby’s en ook niet zijn achtergrond weet (is hij depressief? Is hij werkzoekend, maar niets blijft plakken? Etc), weet je zeker dat de situatie hetzelfde geweest zou zijn als je vrienden met hem bent waar je mee kan lachen (zoals die van OP)?
Er is ook een limiet aan gesprekstof als je een carrière hebt, gaat samenwonen of kinderen hebt. De meeste mensen (dus werk waar je nauwelijks reist) hebben een specifiek (kantoor)werk waar ze elke dag bijna hetzelfde werk doen bij de zelfde plek. Daar zijn ze in gespecialiseerd. Zelfs als er mensen zijn die ook een promotie hebben of iets dergelijks, als ze iets heel anders doen, dan is het gespreksstof heel snel heel saai. Een boekhouder en een web developer hebben wellicht weinig te zeggen als ze verder niets gemeen hebben. Ook al is het geen (kantoor)werk waar je de elke dag hetzelfde doet, wat is precies het verschil tussen verhalen vertellen wat je hebt gedaan op werk en als je een hobby hebt? Zelfs gamers kunnen in een community terecht of geld verdienen en daar over vertellen. Natuurlijk zijn er verschillen, maar er zit ook verschil tussen een brandweerman, een model en een loodgieter of een tandarts. Niet elk verhaal is even boeiend voor de ander.
Is samenwonen echt zo boeiend dat je er urenlang over kan praten?
En hoeveel mensen zijn nou echt geïnteresseerd in verhalen over je kinderen tenzij ze zelf kinderen hebben? Zelfs als iemand een carrière heeft, als ze geen kinderen (willen) hebben, dan is de kans klein dat ze daar genoeg interesse hebben om een vriendschap te behouden.
Heb je geen hobby’s of interesses? Iets te melden over politiek of een mening over de wereld? Geen muziek voorkeur? Er valt zoveel over te praten. Met voetbal en gamen heb je telkens nieuw gespreksstof als je dat gemeen hebt. Voor velen is dat meer dan voldoende en voor de ander niet. Dat maakt het gespreksstof niet minder leuk als ze niet op de zelfde manier leven als jij.
Ik ga veel met gasten om met een totaal andere instelling en carriere(niveau) dan ik. We praten vaak over politiek/sociale dynamiek. Als je deze onderwerpen niet interessant vind om over te praten ben je in mijn ogen een saai persoon (waar moeten we het anders over hebben, voetbal en de nieuwe carport?)
pi_185175785
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 16:58 schreef jakosi het volgende:

[..]

Ik ga veel met gasten om met een totaal andere instelling en carriere(niveau) dan ik. We praten vaak over politiek/sociale dynamiek. Als je deze onderwerpen niet interessant vind om over te praten ben je in mijn ogen een saai persoon (waar moeten we het anders over hebben, voetbal en de nieuwe carport?)
Ja inderdaad, politiek/sociale dynamiek is alles wat in het leven interessant is om over te praten. Alle andere gesprekken zijn flut
pi_185176630
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 16:58 schreef jakosi het volgende:

(waar moeten we het anders over hebben, voetbal en de nieuwe carport?)
Je moest eens weten hoeveel mensen er prima in staat zijn om op verjaardagen precies over dit soort onderwerpen te lullen.

De nieuwe carport van de buurman. Wat we dit jaar gaan doen met de tuin. En waar je tegenwoordig leuke merkkleding kan kopen voor een zacht prijsje. En dan 2 á 3 uur lang. Zonder ook maar een spoortje verveling.

En als je na tweeënhalf uur uit pure ellende naar je telefoon grijpt om wat nieuws te checken, komen de opmerkingen over die asociale jongelui van tegenwoordig, ‘die ook altijd met hun telefoontje bezig zijn’.

Goh, hoe zou dat nou komen. :')
  vrijdag 22 februari 2019 @ 18:33:29 #113
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_185176646
Ik stel geen harde eisen. Ben al blij als iemand het langer dan 30 minuten met me uithoudt.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_185183146
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 08:12 schreef Rmie het volgende:

[..]

Mensen zonder al of niet uitgesproken/duidelijke ambities kunnen ook iets in gang zetten, is mijn ervaring. bekend met "The Big Lebowski" ?
Dat is een van mijn lievelingsfilms! Maar ik denk niet dat je de onwaarschijnlijke gebeurtenissen die de Dude meemaakte gelijk kan trekken met het leven van de gemiddelde luilak ;)

quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 18:33 schreef SpecialK het volgende:
Ik stel geen harde eisen. Ben al blij als iemand het langer dan 30 minuten met me uithoudt.
Ik wist niet dat je zó veeleisend was :o
pi_185195745
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 februari 2019 17:51 schreef phoenyx het volgende:

[..]

Ja inderdaad, politiek/sociale dynamiek is alles wat in het leven interessant is om over te praten. Alle andere gesprekken zijn flut
Ik ken genoeg WO-ers met dito carriere die over zulke onderwerpen niks te melden hebben, en ik ken ook oud VMBO-Bers met wie ik dit soort onderwerpen beter kan bespreken.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')