abonnement Unibet Coolblue
pi_170698685
Op het kalenderblaadje van de kalender van het Historisch Neiuwsblad lees ik vanmorgen dit:

'Als een paar verzetstrijders op het plein een gevangengenomen Duitse soldaat vernederen, openen de Duitsers het vuur op de feestende menigte'

Ja hoor, wij hebben het weer gedaan.
En klopt het wel? Ik zie op Wikipedia dat de oorzaak waarom de Duitsers begonnen te schieten nooit is onderzocht en dat er verschillende verhalen te ronde doen. Waarbij bovenstaand verhaal niet bij Wikipedia staat vermeld.

Van Wikipedia:
Motieven schutters

Er zijn verschillende theorieën waarom de Duitse militairen begonnen te schieten. Er wordt bijvoorbeeld beweerd dat een Duitse soldaat zich verzette, omdat een lid van de Binnenlandse Strijdkrachten (BS) hem wilde ontwapenen.[4] Dit was tegen de orders van de Geallieerden, die de BS hadden opgedragen om afzijdig te blijven. De geallieerden zouden zelf de Duitse bezettingsmacht ontwapenen.

Een andere bron sluit daar in redelijke mate bij aan. Het feest werd gadegeslagen door een aantal Duitse zeemiliciens[5] op het dak van De Groote Club. Er zouden op een zeker moment twee Duitse militairen op de hoek van de Paleisstraat en de Spuistraat door leden van de BS zijn aangehouden. Ze werden gesommeerd om hun wapens over te dragen, waarop een van hen weigerde. Hij werd doodgeschoten, waarna de Duitsers op De Groote Club begonnen te schieten in de richting van de BS'ers die dat deden.

Vanaf het Rokin en de Nieuwendijk begonnen andere leden van de BS vervolgens te schieten op de Duitsers, waarna deze met allerhande wapens terugschoten. De menigte op de Dam vluchtte in paniek uiteen, waarbij een aantal van hen in het schootsveld terechtkwam of onder de voet werd gelopen.

Er is ook een verhaal over gefrustreerde dronken soldaten. Ze zouden hun verlies niet hebben kunnen dragen of woedend zijn geweest vanwege de eerder genoemde arrestatie. Dit verhaal werd in 2014 weggezet als een mythe. Een andere mogelijkheid zou kunnen zijn dat ze handelden uit wraakgevoelens vanwege het kaalknippen van zogenaamde 'moffenhoeren'[4] dan wel uit vrees dat ze zelf zouden worden gelyncht.

Er is indertijd geen onderzoek gedaan naar de oorzaak, waardoor het onduidelijk is hoe de schietpartij precies is ontstaan.[1]
https://nl.wikipedia.org/(...)e_Dam_van_7_mei_1945

[ Bericht 33% gewijzigd door Loekie1 op 05-05-2017 09:32:54 ]
pi_170698793
-nergens voor nodig.

[ Bericht 78% gewijzigd door Cobra4 op 05-05-2017 10:39:36 ]
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_171043023
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')